Review door de redactie

Door Eric van Ballegoie - Reviewcöordinator 13 oktober 2020

Oculus Quest 2 - VR als standalone én voor pc, voor 350 euro

De Quest 2 is een standalone-VR-headset die optioneel ook met een pc kan worden gekoppeld, voor gebruik met VR-apps voor de pc. Ten opzichte van zijn voorganger biedt de Quest 2 een snellere processor, een beeldscherm met een twee keer hogere resolutie, en ondersteuning voor refreshrates tot 90Hz. De prijs van de Quest 2 is bovendien 100 euro lager dan die van de Quest 1. Nadelen zijn de eenvoudigere en daardoor minder comfortabele hoofdband en het lagere contrast van het nieuwe beeldscherm. Ook het verplichte gebruik van een Facebookaccount zien wij als een minpunt. Onder de streep biedt de Quest 2 echter een zeer goede VR-ervaring voor een lage prijs. Daarom verdient hij onze Excellent Choice-award Lees verder »

Reviews door gebruikers

Scoreverdeling

Gemiddelde gebruikers score Score: 4.5
Toon reviews van:
Aros 15 oktober 2020 Product gekocht

Oculus Quest 2 64GB

Dit is mijn eerste VR bril dus ik kan niet echt vergelijken met andere brillen. Ik ben erg enthousiast over de Quest 2. De ervaring is immens, het beeld is scherp, en het OS en apps werken smooth. Er zijn echter wel wat dingen die me opvallen.

Pluspunten

• lage prijs
  • scherp beeld
  • veel en leuke games
  • snel en smooth
  • draadloos
  • draadloos PCVR dmv Virtual Desktop

Minpunten

• zwart is echt grijs
  • niet comfortabel
  • laag gezichtsveld
  • eigen bril beslaat bij inspanning

Undertaker2 14 november 2020 Product gekocht

Oculus Quest 2 256GB

De Quest 2 zet een makkelijk te gebruiken VR-ervaring neer met een flinke bump in rekenkracht. Ook is de bril via kabel of draadloos met een computer te verbinden om zo PC spellen te kunnen spelen. Wel zijn er helaas concessies gedaan op het comfort en de kijkhoek.

Pluspunten

• Eenvoudig te gebruiken
  • Snelle hardware
  • Lage prijs
  • Draadloos of via kabel met PC verbinden

Minpunten

• Oogafstand maar in 3 posities in te stellen
  • Kleine kijkhoek: +- 85 graden!
  • FaceBook verplicht
  • Niet comfortabel bij langere sessies

JanJeen 25 oktober 2020 Product gekocht

Oculus Quest 2 64GB

Wat een vet apparaat! Ons hele gezin is er binnen enkele dagen aan verslingerd geraakt.

Pluspunten

• Meeslepend
  • Scherp display
  • Stand alone
  • Geïntegreerde audio

Minpunten

• Matige hoofdband

Mothyl 19 oktober 2020 Product gekocht

Oculus Quest 2 64GB

Een mooie headset met veel features (inclusief experimentele hand tracking) voor een prima prijs. Jammer dat Facebook als moederbedrijf van Oculus er zo'n zooitje van maakt kwa verplichte accounts op het platform.

Pluspunten

• Makkelijk in opzet
  • Compleet draadloos
  • Via kabel of software te koppelen aan computer voor PC spellen
  • Elastische headstraps zijn adequaat (meegeleverd)
  • Maakt sociaal contact weer mogelijk
  • Hand Tracking (experimenteel)

Minpunten

• Vereist een Facebook account (met echte voornaam en achternaam)
  • Geen 'levensechte' graphics
  • Geen 'Link'-kabel meegeleverd om hem te verbinden met PC
  • 'Elite headstrap' kost nog eens 50e (en wordt door iedereen aangeraden)
  • Geen face-, of eye-tracking om beter sociaal contact te kunnen leggen.

Design & bouwkwaliteit Score: 5

soldier24 22 november 2020 Product gekocht

Oculus Quest 2 64GB

Mooie vr-bril voor een prijs die je kan verwachten. Het beeld in de bril is scherp door de hoge resolutie en dat biedt mooie beelden die je helemaal in de fantasie wereld mee neemt. Ondanks de facebook requirement blijft het een mooie VR bril voor beginnende en gevorderde VR gebruikers.

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • Lichter dan zijn voorganger
  • Hoge resolutie
  • Werkt standalone en met Oculus Link (kabel apart verkrijgbaar)
  • Geen externe sensoren nodig
  • Hand-tracking
  • Guardian systeem

Minpunten

• Facebook account verplicht
  • Batterijduur 2 a 3 uur

CarlaTheProfane 23 november 2020 Product gekocht

Oculus Quest 2 256GB

Ik ben het oneens ben met de kritiek van medetweakers. Ik vind het een geweldig apparaat. Het hebben van een facebook account zie ik niet als een probleem. De headset is comfortabel en de controllers zijn van Gamecube-niveau. Daarentegen is het niet geschikt voor brildragers en zijn er andere kritiekpunten.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • controllers
  • geluid
  • comfort
  • draadloos
  • virtual desktop over wifi

Minpunten

• veroorzaakt krassen op brillen, ook met spacer
  • extreem gevoelig voor zonlicht; niet geschikt voor gebruik buitenshuis
  • 3x3x3 ruimte om je heen is minimaal; ik hoor online constant mensen die zichzelf bezeren

Design & bouwkwaliteit Score: 5

RobbieHifi 24 november 2020 Product gekocht

Oculus Quest 2 64GB

Het is mijn eerste VR Bril, maar wel al eerdere ervaring. Zelf een gave ervaring, voor bestaande games maar ook voor PCVR. De Q2 moet echt goed zitten, wil het beeld scherp zijn. In sessies zakt deze wel eens af.

• prestaties

Minpunten

• Hoofdband

Lampie1973 9 november 2020 Product gekocht

Oculus Quest 2 64GB

Ik heb de Rift en wilde deze na wat reviews te hebben gelezen. Het is een enorme verbetering kwa beeld en gemak. Perfecte tracking, see through etc. Met link kabel veel beter dan Rift. Ik heb de Elite strap met battery pack en dat is comfortabel en een goede opbergcase.

Pluspunten

• Beeld kwaliteit
  • See through met dubbel tab op bril
  • Link; dunnere langere kabel geeft meer vrijheid
  • Enorme verbetering over mijn Rift

Minpunten

• Verplicht facebook account
  • Oncomfortabel met originele hoofdband

hentai69 3 november 2020 Product gekocht

Oculus Quest 2 256GB

Gekocht mainly voor pc vr

Pluspunten

• Zeer mooi beeld
  • SteamVR!
  • standalone goed genoeg voor mooie ervaringen
  • goed voor concurrentie!

Minpunten

• Dev account nodig voor sidequest
  • Geen iDeal in oculus store (alleen credit card en paypal))
  • witte controllers snel beschadigd
  • Alle betaalbare accessories uitverkocht
  • Mark the Zucc is spying on you!

beaterz 20 oktober 2020 Product gekocht

Oculus Quest 2 64GB

Deze goede upgrade vanuit de originele oculus quest bied een bijna magische ervaring. Voor een lage prijs geniet je van zowel draadloos VR als PCVR (en met programma's als virtual desktop kan je zelfs draadloos van PCVR genieten als je netwerk er goed genoeg voor is)

Pluspunten

• snel
  • erg licht
  • scherp beeld
  • Geschikt voor wireless en PCVR

Minpunten

• Relatief lage accuduur

PThijssen 14 oktober 2020 Product gekocht

Oculus Quest 2 256GB

Zeer betaalbare instap naar VR. Degelijke headset waar je nog wel wat mee moet rommelen om het aan de praat te krijgen op de pc.

Pluspunten

• bataalbaar
  • degelijk
  • VR
  • snel
  • goede resolutie
  • standalone
  • aan pc te koppelen (kabel of wifi)

Minpunten

• pc software
  • hoofdband
  • pupil afstand niet nauwkeurig
  • confort facecover
  • accutijd
  • gehannes met software

checkpointx 14 oktober 2020 Product gekocht

Oculus Quest 2 256GB

All in all een goede upgrade van de 1e versie, mits je de elite strap en betere facecover koopt, een aparte headphone is ook aan te raden. Hierdoor komt de prijs wel weer heel erg in de buurt van de oude Quest 1

Pluspunten

• Hogere resolutie
  • Veel minder screendoor door RGB voor iedere pixel ipv shared subpixels bij Quest 1
  • Veel sneller (ook laadtijden)
  • merkbaar lichter gewicht

Minpunten

• Hoofdband van Elastiek (Elite strap is een aanrader)
  • Facecover voelt van heel goedkoop schuim, VRcover komt binnenkort met goede vervanging
  • Scherm is LCD ipv OLED bij de vorige, heel erg merkbaar dat zwart nu grijs is, zeker bij donkere games
  • Pupil afstand op laagste level zorgt voor bredere field of view, maar op de hoogste afstand juist kleiner omdat er 1 scherm gebruikt wordt ipv 2 kleintjes.

Nico de Vries 14 oktober 2020 Product gekocht

Oculus Quest 2 256GB

De hogere resolutie en het sterk verminderde screen door effect is een grote verbetering t.o.v. de Quest. Met de Virtual Desktop kun je nu prima in 1080p modus werken. Helaas, zelfs met de "Oculus Quest 2 Elite Strap", zit het ding minder prettig op je hoofd dan de vorige versie.

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • Geen screen door effect

Minpunten

• Zit minder goed dan de vorige Quest

Resultaten per pagina: 25 | 50 | 100

Heb jij ook een Oculus Quest 2 64GB?

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite