Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Feed me!

Hoe efficiŽnt is jouw voeding?

Heel goed. Ik blijf onder het aantal aanbevolen calorieŽn per dag :) .
26,1%
Ik heb alleen een laptop
20,9%
Gold
18,0%
80 plus
11,6%
Bronze
9,1%
Platinum
6,8%
Silver
2,7%
Titanium
2,6%
Anders, namelijk...
2,1%

Aantal stemmen: 10.722. Deelname sluit op 24-12-2018 12:49.

Stemmen op deze poll kan via de frontpage index.


Reacties (97)

Wijzig sortering
Belangrijk om te weten dat het aanzienlijk eenvoudiger is om een Platinum certificering te krijgen met een voeding van 1200W dan met een voeding van 400W (als voorbeeld), en hoe lager het percentage van het maximum dat je gebruikt, hoe lager de efficiŽntie. Een Platinum-gecertificeerde voeding met een max van 400W zal bij een gebruik van 350W een stuk efficiŽnter zijn dan een Platinum-gecertificeerde voeding met een max van 1200W (niet per definitie, maar anders zouden ze voor de 1200W voeding wel voor een Titanium-certificering gegaan zijn).

Het is bij het uitzoeken van een voeding dus aan te raden om te sorteren van laag naar hoog wat betreft maximum wattage, terwijl je filtert op certificering van hoog naar laag. Natuurlijk moet je wel ongeveer weten wat je maximumverbruik is, de betere voedingen kosten ook aanzienlijk meer, en het is altijd aan te raden om reviews te lezen om te zien of ze bijvoorbeeld ook een stabiel voltage kunnen leveren.

[Reactie gewijzigd door Mitsuko op 10 december 2018 19:22]

Ik heb werkelijk geen idee wat de efficiŽntie van mijn voeding is. Gewoon een degelijke merkvoeding gekocht die goede reviews kreeg
Geen klachten hier, houd me ten goede. Maar mag ik vragen waarom je die dan kocht? En ging je blind af op score? Van welke site? Las je de review?
Maar mag ik vragen waarom je die dan kocht?
Omdat mijn nieuwe PC zonder voeding niet werkt?
Aan "blind kopen" doe ik niet. Hij was gewoon een aanrader in de tweakers BBG.
Omdat mijn nieuwe PC zonder voeding niet werkt?
Ah op die manier. _O-

BBG is een goeie leidraad. :Y
Als je in de pricewatch kijkt dan staat het bij de specificaties
Maar als je een behuizing koopt met voeding kun je het niet (direct) terugvinden

[Reactie gewijzigd door wisselwerking op 4 december 2018 16:33]

In de winter staat mijn reserve/downloadbakkie 24/7 aan. HP DL580G5 met 4 stuks socket 604 quadcore xeons, 32 reepjes van 1GB ram en maar liefst 4 stuks 1200watt voedingen. Hoe efficient die zijn daar heb ik geen idee van. Ik weet wel dat het de leukste electrische kachel is die ik tot nu toe heb gehad.
Het is ook een electrische kachel met de slechtste COP die je kunt hebben, dit argument van "het is winter dus het warmt mn huis op" gaat dus echt niet meer op in het tijdperk van warmtepompen.
COP is een gekke eenheid. Het klinkt namelijk alsof je energie creŽert met die term. Maar geen enkele electrische kachel heeft een COP boven de 1, je moet dan echt naar warmtepompen gaan.
Natuurlijk is COP een gekke ratio voor een server, want die zal altijd (onder) 1 zijn. Mijn punt is meer dat het vandaag de dag niet heel ecologisch vertwoord is om constant, zeg, 1kW uit het net te trekken voor een "downloadbakkie" wat makkelijk met 10Watt kan: Het grote zuinige server topic - deel 2

Dat is dus - weer een factor - 100(!) keer zuiniger.
Ik heb ook nooit gezegd dat hij het wel of niet moest doen. Ik merk alleen op dat COP een rare eenheid is, en dat het betrekken op iets anders dan warmtepompen out of scope is.

In de discussie of hij niet beter minder kan gebruiken wil ik mij niet mengen, ik weet niet wat hij allemaal wel of niet met die setup doet. Tevens denk ik dat het meer satirisch was om het een download bakkie te noemen. Maar dat zijn assumptions, dus meng ik mij daar niet in.
Als COP je bezig houd wel ja.
Als het milleu danwel je portomonnee je bezig houd wel ja, dat was toch ook de drive achter deze poll?
Een warmtepomp is niet voor iedereen mogelijk. Ik woon in Spanje in een huurhuis, hier ga ik echt geen warmtepomp aanleggen in het huis van de verhuurder :') Isolatie is ook afwezig (gebouw van 200 jaar oud, de stroomdraden hangen hier nog langs de muren)

Verwarming (of koeling) zit er ook niet in dus ik verwarm het huis met van die rollende (electrische) radiatorkacheltjes in de winter. Natuurlijk hoef ik niet veel te verwarmen, maar het valt me wel op dat de ruimte waar mijn NAS staat in de winter automatisch al 2 graden warmer is.

In zo'n geval helpt de PC best wel mee als ik flink aan het gamen ben. Vergeet ook niet: De efficientie van de voeding is niet het enige ding. 100% van de energie die wel efficient wordt omgezet verdwijnt ook in warmte. Dus er zal zo'n 400W aan warmte uitkomen in een flinke gamesessie (ik zal mijn 620W voeding namelijk niet maximaal belasten met mijn config). Dat voel je best wel.
Er van uitgaande dat iemand geen warmtepomp heeft en zonder gas zijn huis (bij) wil verwarmen, wat maakt het dan uit wat er met de electriciteit gebeurt tijdens het verwarmen? En of het nou winter is of niet, het warmt zijn huis sowieso op. Prima argument dus om het alleen tijdens de winter te doen, want dan hoeft hij geen raam open te zetten om de overtollige warmte af te voeren.
Corsair AX1500i

Vorige PC had Corsair AX1200.

Voeding is het hart van je PC.. daar kan je beter niet op bezuinigen. :+
Voeding is het hart van je PC.. daar kan je beter niet op bezuinigen. :+
Dat ben ik helemaal met je eens, maar waarom 1500W? Meer vermogen is niet per definitie een betere voeding.
Een groot hart hebben is ook lang niet altijd goed :+
32core threadripper, 128GB ram, GTX 1080Ti (kan nog een 2e GFX kaart bij komen voor een 2e VM), 15 HDD's, 6 SSD's, 2 NVME SSD's.

Je hebt gelijk, je wil zo lang mogelijk in je sweetspot van je efficiŽntie curve zitten.. ;)
Holy :X wat een machine!

Gewoon voor een beetje minecraft zeker? :+

[Reactie gewijzigd door SpazzII op 6 december 2018 10:36]

But can it run Crysis?
Dan nog is de 1500i wellicht een overkill. Denk dat je met een 1000w het ook wel trekt.
Ja, en jou auto die 180km/u rijd is ook 'overkill'...

Geloof me, ik ken het argument, en het boeit me ťcht niet. Ik ga niet tegen de limiet van mijn PSU aan zitten, ook al is dat 100% prima en geen enkel probleem.

Ja, ik heb een 1500W PSU, ja ik heb 128gb ram, ja dat is overkill.
Ja, mijn vorige PC had 1200W PSU, ja die had ook 12GB ram (in een tijd dat men net van 2GB naar 4GB als 'advies' overging voor een game-pc), ja dat was ook overkill.

Boeit me allemaal niks, ik overspendeer gewoon graag op die onderdelen. Sommige mensen geven duizenden euro's uit aan een horloge.. of handtasje.. of wat dan ook. Ik koop goeie degelijke PC componenten.. sue me. :9 :+
Gelijk heb je. Als je het geld hebt, waarom zou je het niet doen
Maar 128 GB ram? 384 is best lekker maar toch kriebelt het om er een keer het maximum er in te plaatsen... jammer dat 32gb dimmetjes best duur zijn.

Overigens maar 2x 750W aan voeding en dan nog verbruikt het maar een 260-300w als ik het ding aanzwengel.

Hoe zuinig de voedingen zijn? Geen idee... boeit ook niet zo, gebruik eigenlijk alleen de laptop dagelijks, dit beest alleen voor sporadische zware taken.

Verder bouw ik zelf geen pc’s meer, simpele mini desktops van Dell voldoen vaak prima. Compact en stil en ik hoop altijd maar ook zuinig.

[Reactie gewijzigd door mjl op 12 december 2018 00:24]

De zuinigheid is ook voor mij niet de voornaamste reden om een highest-end Corsair AX voeding te gebruiken.. het ging mij meer om het feit dat mťt die zuinigheid ook een hoge efficiŽntie komt en dus relatief minder warmteproductie... maar nůg belangrijker dan dat is dat die AX1500i super zuivere stroom levert... ik heb vroegah wel eens componenten gehad die gewoon kapot zijn gegaan zonder 'merkbare' reden (mobo, GFX kaart, dat soort zaken) maar nu sinds die AX1200 en nu AX1500i heb ik nog geen een component gehad dat stuk is gegaan. Of dat daardoor komt ůf gewoon omdat componenten vandaag de dag beter zijn.. ik weet het niet... maar ik weet wel dat ik er beter van slaap wetende dat Šls er iets kapot gaat, ik de voeding uit kan sluiten als boosdoener. :)
Corsair VX 450W hier nog in gebruik. Deze gaat alweer een hele tijd mee en is al flink wat jaren terug gekocht, mede om zijn 80 plus certificering. Inmiddels is er natuurlijk al veel beter leverbaar maar om de voeding daarom nou meteen af te schrijven :)
Ik heb ook een 80 plus-voeding. Beestje is inmiddels al iets van 13 9 (rekenfout) jaar oud, dus best efficiŽnt qua investering. :P Ik kan me niet herinneren dat er in die tijd al certificeringen als bronze, silver, titanium e.d. bestonden. :)

[Reactie gewijzigd door Coffeemonster op 3 december 2018 17:00]

Dat klopt. Die waren er niet. Je ging bijna van alleen het gewicht uit. Zwaar goed, licht niet.
Dat kwam voornamelijk door de spoelen en de brokken metaal er tussen in. :D
Maar dat hadden ze net zo makkelijhk kunnen neppen.

Inmiddels is er een hele markt omheen ontstaan, zoals met al die gaming-dingen.
Maar een goede voeding, zoals in jouw geval, en dat Enlight ding dat ik jaren had, is een goede investering.

Inmiddels al drie jaar aan de Seasonic (klinkt als spam.) en hoop dat die nog vele jaren meegaat.
Leve uwe voeding. :P
Dat klopt niet, want mijn PC Power & Cooling Silencer 750 Quad Blue uit 2009 had wel een 80 plus certificering en die is dus ook 9 jaar oud. Bovendien werkte ik toen bij MyCom en herinner wel degelijk onze goed verkopende Corsair voedingen, die ook bijna allemaal gecertificeerd waren.
Nu ja, ik had het meer over 2003 en ervoor. Zoals ik dacht dat @Coffeemonster het ook over had. :)
Rekenfoutje van mijn kant ja. :$ Volgens https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus is 80 plus geÔntroduceerd in 2004, en in 2008 zijn bronze, silver en gold toegevoegd. Vreemd genoeg kan ik me die laatste drie niet herinneren; mogelijk waren deze nog niet zo breed verkrijgbaar in die tijd.
Feed me! _O-
Leuke film. :P
Feed geloof ik. En uiteraard mooie quote eruit.
Waarschijnlijk heeft Tweakers het over een andere film dan ik aan denk, waar ik even niet op kan komen.

Seasonic 660W, Platinum series. Al aardig oud, maar hoop dat 'ie meegaat naar volgende systemen.
Het is het echt waard om in een goeie voeding te investeren.
pricewatch: Seasonic Platinum Series 660 Watt

Maar, de meeste Bronze/Silver/Gold voedingen van andere merken, zoals Corsair, komen ook gewoon uit huize Seasonic. :D
Maker van de poll hier :) : Het is eigenlijk een referentie naar het nummer 'Feed Me' uit de Broadwaymusical Little Shop of Horrors. De filmversie uit 1986 dan. Als je musicalfilms leuk vindt/kan verdragen, geef het een kans. Dark Helmet uit Spaceballs/ Louis Tully uit Ghostbusters heeft de hoofdrol in die film ;) .

[Reactie gewijzigd door LFranxWind op 5 december 2018 15:57]

Ja, die ken ik. Rick Moranis. :D
Little Shop of Horrors was leuk.

Comb the Desert!
Little Shop of Horrors was briljant! Feed Me!
Met de leukste tandarts-scene ooit met Steve Martin! _/-\o_ _/-\o_

Say AA

[Reactie gewijzigd door Vondelpark op 7 december 2018 17:19]

Ik heb een 500W gold voeding, maar met de TDP van maximaal 351W is het geen vetpot wat het gaat schelen op de energierekening. Gelukkig is de kwaliteit van de condensatoren goed dus hij moet wel even mee gaan.
TDP en daadwerkelijk gebruik is niet hetzelfde.
TDP = Termal Design Power, Mijn processor i9 7920x heeft 140Watt TDP.
Stroomverbruik full load met prime rond de 220 Watt
Bedankt voor de correctie. Ik zal de wattage meter er een keer aan hangen om te kijken Watt ik uit de muur trek.
En qua voeding werk ik er 4000 calorien per dag in en kom geen grammetje aan :+ Moet een kantoorbaan hebben.
Dat is leeftijdsafhankelijk. :P HMC was ook ooit slank. :+
[sarcasme] Op zich is mijn voeding best efficiŽnt. Eet voornamelijk bruin brood en sla wit brood al een lange tijd over, ook voldoende water per dag en genoeg bewegen qua lopen.

hoezo? gaat tweakers zich ineens focussen op gezond doen? [/sarcasme]

8)7
Als ze dat al zouden doen, zou ik het gemiddelde BMI van de tweakers willen weten }>
Liever het vet-percentage, maar dat is moeilijk nauwkeurig te meten (DXA scan zijn niet altijd even nauwkeurig).
Moeten we allekmaal al hetzelfde toestel gebruiken om op zen minst onderling te kunnen vergelijken.
Ooit eens een goede, modulaire voeding gekocht met titanium label. Tot nu toe het enige onderdeel dat altijd is meegekomen naar mijn volgende build. Beestje is niet kapot te krijgen, vond het de prijs wel waard.
Voedingen zijn dan ook best moeilijk te slopen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True