AVG neemt een van de oudste computerbeveiligingsbedrijven over

De Amsterdamse maker van antivirussoftware AVG neemt het Noorse Norman over, een van de oudste securitybedrijven ter wereld. Norman bestond sinds 1984 als zelfstandig bedrijf. Hoeveel AVG heeft betaald, is onbekend.

AVG noemt de overname van Norman in het bericht rondom zijn kwartaalcijfers en Norman bevestigt dat met een eigen bericht. De maker van antivirussoftware die zijn hoofdkantoor heeft in Amsterdam wil met de overname groeien in onder meer Nederland en België. Norman claimt in de Benelux een sterke positie te hebben.

Norman gaat in het komende jaar AVG-producten aanbieden, waaronder Protect & Performance, CloudCare en Managed Workspace. Geen van beide bedrijven maakt bekend wat het antivirusbedrijf betaalt voor de overname van het Noorse bedrijf, dat in Nederland een kantoor heeft in Hoofddorp.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

06-11-2014 • 14:34

57 Linkedin

Submitter: HiDNN

Reacties (57)

57
57
35
5
0
17
Wijzig sortering
Blijkbaar is het op 1 november al overgenomen. "Om digi.no vertelt Alveberg de overname plaatsgevonden op 1 november, maar het nieuws is nog niet eerder gepubliceerd omdat AVG is een beursgenoteerd bedrijf."
https://translate.google....ground&edit-text=&act=url
Vandaag ook aan de partners gecommuniceerd.

Geachte partners,

Hierbij informeren wij u dat Norman op 1 november 2014 is overgenomen door AVG.

AVG, een IT Security bedrijf met het hoofdkantoor in Amsterdam, beschermt met krachtige, gebruiksvriendelijke software tegen groeiende online bedreigingen zoals virussen, spam & spyware en beschermt tegen gehackte websites. AVG heeft wereldwijd meer dan 187 miljoen actieve gebruikers die de producten en diensten gebruiken voor internet security, performance optimalisatie en bescherming van de privacy & identiteit.

AVG is voortdurend in ontwikkeling en groeit succesvol. Als onderdeel van de lange termijn groeistrategie, heeft AVG besloten Norman over te nemen. Norman is als stabiel bedrijf in Centraal- en Noord-Europa met haar technologieën en de aanwezigheid in de markt, de perfecte partner voor AVG. Voor AVG is Norman een geweldige aanvulling op de know-how, producten, contacten en vergroot met Norman het afzetgebied aanzienlijk.

Voor u, als onze partner, maar ook voor onze klanten, zullen er géén veranderingen zijn.

- Wij blijven beschikbaar als uw contactpersoon
- Het Norman kantoor (en haar medewerkers) blijft in Hoofddorp gevestigd
- Alle producten van Norman worden ondersteund en verder ontwikkeld
- Norman zal al haar verplichtingen volledig nakomen

Wij kijken er naar uit om u in de nabije toekomst een nog uitgebreider portfolio van de beveiligingssoftware te presenteren.

In de komende maanden zullen wij u meer informatie sturen. Indien u vragen heeft over deze aankondiging, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen.

Met vriendelijke groet,

François Tschachtli en het hele team van Norman Data Defense Systems B.V.
Toch typisch, in het door jou gelinkte artikel staat dat AVG Tsjechisch is en op een Amerikaanse beurs verhandeld wordt. Terwijl tweakers Amsterdam zegt
Norman Safe Ground heeft bevestigd dat het bedrijf wordt overgenomen door AVG Technologies, een Tsjechisch bedrijf dat de Amerikaanse beurs verhandeld wordt. Deze verlichte AVG in een persbericht gisteravond Amerikaanse tijd, na sluiting van de markt in de VS, in verband met de Vennootschap ingediend kwartaalcijfers voor het derde kwartaal.
Even op de AVG.nl site gekeken, ze zijn Tsjechisch en in Amsterdam zit een distributeur

--
edit 2

http://www.avg.com/nl-nl/avg-company-profile geeft wel weer aan dat het hoofdkantoor in A'dam staat.

[Reactie gewijzigd door King4589 op 6 november 2014 14:48]

Het hoofdkantoor van AVG zit in Amsterdam Sloterdijk. Dat ze ooit in Tsjechië zijn opgericht en aan een Amerikaanse beurs genoteerd zijn zegt niets (een bedrijf kan verhuizen en ieder bedrijf mag zelf kiezen op welke beurs ze de IPO doet), het gaat er om waar ze hun officiële zetel hebben.

Naam: AVG Technologies N.V.
Vestigingsadres: Gatwickstraat 9 - 39
Vestigingsplaats: 1043GL AMSTERDAM
KvK-nummer: 34231583

Het persbericht komt ook uit Amsterdam.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 6 november 2014 16:16]

Nou ja, het doet er op zich wel toe, IKEA is ook een Zweeds bedrijf maar hebben het hoofdkantoor ook hier in Nederland.
Dan is IKEA van oorsprong een Zweeds bedrijf maar nu niet meer. Als het hoofdkantoor in Nederland zit is het een Nederlands bedrijf dat in Nederland vennootschapsbelasting betaalt en niet in Zweden.

Ik wist wel dat IKEA ooit had gedreigd Zweden te verlaten als ze niet bij de Euro zouden komen. Dat ze dat ook echt doorgezet hebben wist ik niet.
Dan is IKEA van oorsprong een Zweeds bedrijf maar nu niet meer. Als het hoofdkantoor in Nederland zit is het een Nederlands bedrijf dat in Nederland vennootschapsbelasting betaalt en niet in Zweden.

Ik wist wel dat IKEA ooit had gedreigd Zweden te verlaten als ze niet bij de Euro zouden komen. Dat ze dat ook echt doorgezet hebben wist ik niet.
Een deel van de vestigingen valt onder een Nederlandse organisatie. Niet alles, en de organisatie staat geloof ik genoteerd als één of ander nut beogende instelling.

Weet het fijne er niet meer van, maar het hoofdkantoor van een deel van de vestigingen staat nog in Zweden.
Op de site van Inter IKEA Systems B.V. staat:
"The owner of the IKEA Concept and worldwide IKEA franchisor"
en:
"The IKEA logo and IKEA wordmark are registered trademarks of Inter IKEA Systems B.V. "

Dit is onderdeel van de constructie om heel weinig belasting te hoeven betalen. Er schijnen ook nog organisatie onderdelen te zijn in Luxemburg en Liechtenstein.
Dit is onderdeel van de constructie om heel weinig belasting te hoeven betalen. Er schijnen ook nog organisatie onderdelen te zijn in Luxemburg en Liechtenstein.
Uiteraard is dit voor belasting. :)
Op de site van Inter IKEA Systems B.V. staat:
"The owner of the IKEA Concept and worldwide IKEA franchisor"
en:
"The IKEA logo and IKEA wordmark are registered trademarks of Inter IKEA Systems B.V. "
Daar gaan we; "Inter Ikea systems" in Delft is onderdeel van "Inter Ikea holding S.A." uit Luxemburg, dat vervolgens onderdeel is van "Inter Ikea holding N.V. uit Curacao.

De eigen vestigingen zijn eigendom van INGKA Holding B.V. uit Leiden. De overige vestigingen zijn allemaal aparte Franchises waarvan INGKA dus de grootste is, en "Inter Ikea Holding S.A." de facto eigenaar van het complete concept.

Eigenlijk zouden we dus gewoon kunnen zeggen dat Ikea inmiddels Nederlands is, aangezien de overkoepelende holding (Curacao) uiteraard ook binnen Nederland valt (koninkrijk).

Maar de oprichters zullen wel eigenaar zijn van het hele holdingsysteem in Nederland.
Heeft weinig met de Euro te maken denk ik, maar meer met de belasting voordelen.
IKEA , U2 en The Rolling Stones en nog vele, vele andere bedrijven ontwijken veel (dubbele) belasting op deze manier.
Dus de Rolling Stones zijn Nederlands... ;-)
Vergrijzing neemt vel over been toe in Nederland..
hahaha
hier zou je +2 voor moeten hebben
Vergrijzing neemt vel over been toe in Nederland..
Je bedoelt "neemt hand over hand toe". Vel over been zeg je over een erg mager persoon of dier. :/
Volgens mij vliegt daar een geintje ver over je hoofd heen...

Wel eens Mick Jagger gezien? Oude man die als magere hein door het leven gaat... maar het moeten uitleggen maakt het minder leuk...
Volgens mij vliegt daar een geintje ver over je hoofd heen...
Gefeliciteerd, U mag door voor de hamvraag... :) Dank.


zie ook mijn reactie
Je bedoelt "neemt hand over hand toe". Vel over been zeg je over een erg mager persoon of dier. :/
Ik weet wel wat ik bedoel en in gedachte zag ik Charlie Watts de Danse Macabre spelen. ;)
Als je het over "double Irish with a Dutch sandwich" hebt, neemt U2 dat wel erg letterlijk ;)
Ikea is ook een van de bedrijven genoemd in de luxembourg leaks.
Avg heeft geen Amsterdamse notitie voor zover ik weet. Ik denk dat tweakers.net het fout heeft.
De lokatie van het hoofdkantoor heeft dan weer niks te maken met de beurs waar de aandelen worden verhandeld. Er zijn zat Nederlandse bedrijven waarvan de aandelen alleen op buitenlandse beurzen (Londen, Frankfurt, NY) verhandeld worden.
Amsterdamse notitie = niet aanwezig op de beurs. Ik heb niets gezged over het hoofdkantoor.
Offtopic, maar kon het niet laten:
Headquarters: Amsterdam, The Netherlands
bron: http://www.avg.com/eu-en/avg-company-profile
Waarschijnlijk een constructie die vergelijkbaar is met IKEA (Zweeds bedrijf met economische vestiging in Nederland) of TPV (Taiwanees bedrijf met een klein maar belangrijk kantoor in een verzamelgebouw in Hong Kong en brievenbusbedrijven op exotische eilanden). Ik kies er in zulke gevallen voor om de daadwerkelijke herkomst van het bedrijf als maatstaf te hanteren, en niet de in principe vluchtige administratieve vestiging.

Als de situatie van AVG vergelijkbaar is, dan is het dus gewoon een Tsjechisch bedrijf.
Gek: koersgevoelige informatie moet toch meteen naar buiten gebracht worden...?
De Amsterdamse maker van antivirussoftware AVG neemt het Noorse Norman over, een van de oudste securitybedrijven ter wereld. Norman bestond sinds 1984 als zelfstandig bedrijf. Hoeveel AVG heeft betaald, is onbekend.
AVG zit gevestigd in Amsterdam. Maar de makers zitten in Tsjechië. Klopt dus niet helemaal.
Ik had geen idee dat AVG Nederlands was, maar het lijkt er toch echt op dat dat wel het geval is:
http://en.wikipedia.org/wiki/AVG_(software)

Voorheen GriSoft.
AVG Technologies is niet Nederlands. Het is Tsjechisch
Link: http://nl.wikipedia.org/wiki/AVG_Technologies
Zie de discussie hierboven. Het is gewoon een Nederlandse N.V. met het hoofdkantoor in Amsterdam. Ze zijn inderdaad wel ooit opgericht in Tsjechië.

Je weet wat ze zeggen over Wikipedia hé?

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 6 november 2014 15:15]

Er wordt over gezegd dat de informatie, voor zover het om gangbare informatie gaat met duidelijke bronnen, toch behoorlijk betrouwbaar is op Wikipedia. Ik meen vergelijkbaar met de E. Brittanica.

Opzich is jouw kritische blik wel goed, maar nog iets te selectief: Je moet immers ook niet altijd geloven wat een bedrijf beweert. Zo zou volgens dezelfde redenatie IKEA ook Nederlands zijn, maar als er iets is dat aan alle kanten "Zweden" uitstraalt...

"Ooit opgericht in Tsjechie", moet dus zeer waarschijnlijk zijn: "opgericht en fysiek gevestigd in Tsjechie". In Nederland hoeft in principe niet eens meer dan een postbus aangehouden te worden en eventueel een doorschakelservice, maar het zou kunnen dat er daadwerkelijk een kantoor is met een paar man administratief personeel.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 6 november 2014 16:20]

Natuurlijk, maar als alle officiële bronnen A zeggen, het bedrijf zelf, de KvK, de beurs waar ze genoteerd staan (veel bronnen waar bovendien een foute vermelding een strafbaar feit is) en Wikipedia B zegt kun je er dus donder op zeggen dat Wikipedia het fout heeft.

Een bedrijf heeft één fysieke hoofdvestiging, dat is waar het officieel geregistreerd staat als onderneming. Dat een bedrijf er daarnaast tientallen kantoren over de hele wereld op na kan houden zegt verder niets over onder welke jurisdictie de onderneming valt.

Overigens, in het geval van AVG lijken er in ieder geval ook developers in Amsterdam te zitten. Waarschijnlijk in het AVG Innovation Center dat al jaren in Amsterdam zit.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 6 november 2014 16:27]

Je reageert te snel. Lees mijn bovenstaande bericht nog eens goed door, en ook mijn paar andere berichten in dit topic. Probeer dan een beeld te vormen van de situatie die ik schets die hier zeer waarschijnlijk aan de hand is.

De vermeldingen Amsterdam en Tsjechie zijn niet tegenstrijdig en gewoon correct. Op de beurs is het bedrijf Amsterdams (en verhuist het naar Bermuda ofzo als de maatregelen tegen belastingtoerisme doorgaan), in de dagelijkse praktijk is het bedrijf Tsjechisch (en ook een stukje Amsterdams kennelijk, wellicht omdat in de buurt van schiphol ook wel handig werd gevonden door diverse internationale werknemers en bezoekers, al kan ik daar de details niet direct van terugvinden behalve in het naderhand gelinkte persbericht hierboven).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 7 november 2014 12:46]

Juist, en deze hele discussie had tweakers.net, als ze ook maar het minimale aan journalistiek werk uitvoerden, kunnen ondervangen. Het niveau daalt. 'hoeveel weet mijn gemiddelde lezer' en 'wat is zinvolle informatie'. Het noemen van AVG in Amsterdam had echt wel wat beter uitgelegd mogen worden.
Yeap. Er schijnt af en toe veel onzin op te worden geschreven. Op scholen wordt het daarom ook vaak afgeraden om Wikipedia te gebruiken.
Bepaalde hoeken van wikipedia zijn niet zo betrouwbaar idd, vooral de artikelen die wat minder op feiten berusten zoals over artiesten e.d. Ook is het zo dat Wikipedia de weinig bezochte pagina's veel minder modereert dan de pagina's met meer views of die werkelijke encyclopedische waarde hebben.

Maar artikelen over geschiedenis, topografie, wetenschappelijke artikelen etc etc zijn grotendeels allemaal prima betrouwbaar en worden ook vrij streng gemodereerd en gecontroleerd. Wat dat betreft is de inhoud van Wikipedia net zo betrouwbaar als een willekeurige encyclopedie... vooral op de status van een artikel letten en de opbouw, dat zegt vaak al een hoop over de waarde van het artikel, dan haal je echt niet zo snel nonsens van Wikipedia.

Maar dan altijd geld nog de regel, het mag nooit je enige bron zijn... zoiets als de 100% zuivere waarheid bestaat er toch niet. Zullen we bijvoorbeeld eens geschiedenisboeken uit Europa en uit het Oosten naast elkaar leggen? ;) Verschillende werelddelen heb toch hele andere ideeën over hoe de huidige wereld tot stand is gekomen. Een scholier zal toch ook echt een beetje onderzoek moeten doen en voor bron verwijzingen is Wikipedia ook heel goed te gebruiken.
Wat zeggen ze dan over wikipedia?

Het hoofdkantoor zit dus in NL, en ze zijn een NV, maar dat zal meer met belastingsconstructies te maken hebben.

Op hun eigen sites, zoals ook hierboven te zien was, staat Nederland niet vermeld.

Nogmaals link:
http://www.grisoft.com/doc/89672/us/crp/0

[Reactie gewijzigd door HMC op 6 november 2014 15:22]

Op hun eigen site staat Amsterdam, hun eigen persberichten komen uit Amsterdam, de KvK zegt dat het hoofdkantoor in Amsterdam zit en de beurs waar ze genoteerd staan zegt dat het hoofdkantoor in Amsterdam staat. Alleen Wikipedia zegt het niet. Drie keer raden wie het fout heeft...
Dus alle marokkanen zijn als ze winst maken wel nederlands, maar probleem gevallen blijven wel marokkanen... Het is geen Nederlands bedrijf.
Ok. Hoe komt het dat die twee elkaar zo tegenspreken dan? :?
Vreemd. in de Engelse Wiki staat er toch echt "developed by AVG Technologies, a publicly traded Dutch company formerly known as Grisoft."
Aangehaald van deze link:
http://www.grisoft.com/doc/89672/us/crp/0

Ik snap 'em niet meer.

Edit: In de GriSoft link staat NERGENS dat het een NL bedrijf is. De Engelse Wiki is verkeerd.
Any Wiki-editors in the house?

Zelfs de wiki over http://en.wikipedia.org/wiki/AVG_Technologies gaat over een Tsjechisch bedrijf.
Je hebt helemaal gelijk.

De verwarring komt misschien uit het feit dat ze wel als N.V. ingeschreven staan. Zal wel weer iets met belanstingsconstructies te maken hebben. :P :S

[Reactie gewijzigd door HMC op 6 november 2014 15:13]

Ik vond het ook al inderdaad erg raar. Want op de site van AVG zelf staat namelijk dat het hoofdkantoor in Amsterdam zit. Link: http://www.avg.com/nl-nl/avg-company-profile

Op de Nederlandse Wikipedia staat er:
AVG Technologies (voorheen Grisoft) is een Tsjechisch bedrijf opgericht in 1991 door Jan Gritzbach en Tomas Hofer, met kantoren in Europa en de Verenigde Staten.
En op de Engelse Wikipedia staat er weer:
AVG is a family of anti-virus and Internet security software for the Microsoft Windows, Linux, Mac OS X, and FreeBSD computing platforms, developed by AVG Technologies, a publicly traded Dutch company formerly known as Grisoft.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 6 november 2014 16:33]

Weet niet of ik hier blij mee ben, mijn ervaring de laaste 2 jaar met AVG is niet bijzonder goed, virussen dat wel gedetecteerd worden maar niet verwijderd,Windows dat er traag van opstart, oude installaties dat serieus met een losse tool verwijderd moeten halen

Daarbij gezegt heb ik geen ervaring met Norman

[Reactie gewijzigd door Android Cpt op 6 november 2014 14:39]

Ik kan je vertellen dat Norman de laatste tijd ook niet echt geweldig is. Ze zijn nog slechter dan AVG (en dat is niet alleen bij deze laatste test het geval): http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows
Ben ik de enige die denkt ooh die hebben we ook nog Norman
Te weinig of geen goeie communicatie naar ons toe.?

[Reactie gewijzigd door vinkjb op 6 november 2014 14:40]

Ze waren denk ik meer van specifieke doelgroepen... ik weet bijvoorbeeld dat er (iig in het verleden) via seniorenweb altijd aan de klanten een pakket van Norman werd aangeboden. Ik heb een tijdje pc-tjes onderhouden van een senioren woonvereniging en die hadden het vrijwel allemaal stuk voor stuk op de pc staan en allemaal fervent seniorenweb gebruiker.
Ik gebruik al jaren Norman en het bevalt me heel erg goed.
Ik weet niet zo goed of ik nou blij moet zijn met deze overname, ik heb namelijk helemaal niets met AVG. Dat wordt goed wikken en wegen als de licentie af loopt over een halfjaar!
Norman zelf vind ik een erg suf pakket, laat vaak virussen door , daarentegen is de support bij norman top.
Als je naast de handrem van windows nog een dubbele handrem wilt monteren installeer dan vooral avg. Stopt onzettend veel virussen want je gooit vanzelf je pc het raam uit omdat het kreng zo traag is geworden door avg.
Het is al weer lang geleden dat ik naar AV gekeken heb. Welke pakketten zijn er vandaag wél goed?
Kaspersky en ESET
Ah da's lang geleden dat ik iets van Norman gezien heb. Die stuurde vroeger nog de nieuwste virusdefinities per floppydisk op. Daarvoor kreeg ik altijd m'n floppies van Thunderbyte AV. Volgens mij is TBAV overgenomen door Norman maar kan het me niet meer zo goed herinneren. Lang geleden ooit. Mooie tijden. Omdat ik bij een drukkerij werkte kreeg ik te maken met heel veel verschillende opslagmedia uit heel europa dus daar zaten zo af en toe nog wel een besmette spulletjes tussen. Zonder antivirus werken was geen optie anders kon de hele productie in de drukkerij stilvallen omdat de computersystemen omvielen.
Klopt, TBAV (met speciaal geoptimaliseerde versies voor bijvoorbeeld een 80386 CPU }> ) was van het Nederlandse SHARK. Dat is overgenomen door Norman.
Op mijn werk gebruiken we al jaren Norman, ik heb niets te maken met de aanschaf of onderhoud van de ICT Systemen daar, maar de ict beheerder die installeert het nog wel overal.
Je had Norman Shark, waarbij enige tijd geleden Shark werd opgekocht door Bluecoat. Aangezien Shark met de verkoop de engine van Norman meenam, had Norman geen eigen a/v engine meer.
Toen hebben ze besloten om de engine van Bitdefender te kopen. Vandaar dat in Norman Endpoint Protection 11 ook staat:

Copyright (C) Norman Safeground AS 1990-2014
Powered by Bitdefender SDK (C) Bitdefender 1997-2014

Nu vraag ik mij af wat voor invloed deze overname door AVG weer heeft? Krijgen we dan de AVG engine? Of wellicht dat deze tak van Norman weer niets te doen heeft met de overname door AVG.
Norman, dat gebruikten we vroeger op mijn basisschool, in de tijd dat veel mensen nog een inbelverbinding hadden.

Heb nu gewoon MSE aanstaan. Icm een adblocker en gezond versand is dat voor mij veilig genoeg.
EMET erbij is ook wel een aanrader ;) kost toch geen resources.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee