Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google voert proeven met bezorging per drone uit

Google is deze maand begonnen met het afleveren van goederen per autonome drone. In de afgelopen twee jaar heeft het bedrijf gewerkt aan een drone die kan landen als helikopter, maar vliegt als een vliegtuig, waardoor het toestel langere afstanden kan afleggen.

Google heeft het programma uit de doeken gedaan tegenover The Atlantic. Het bedrijf voert proeven uit in Australië, omdat dat land relatief soepele regels heeft over het laten vliegen van onbestuurde vliegtuigjes. Google hoopt dat de drones uiteindelijk kunnen worden ingezet voor het afleveren van gekochte producten bij consumenten thuis, maar ze zouden ook van pas kunnen komen bij het afleveren van hulpgoederen na rampen.

De Google-drone heeft een spanwijdte van anderhalve meter en vier elektrisch aangedreven propellers. Het apparaat weegt 8,5 kilo, waarbij op dit moment ruimte is voor anderhalve kilo aan bagage. De drone stijgt op als een helikopter, maar eenmaal in de lucht kantelt het toestel om te vliegen als een vliegtuig. Daardoor kan het sneller vliegen dan drones met een helikopter-ontwerp.

Het droneprogramma doet denken aan een vergelijkbaar project van Amazon, dat eveneens producten wil laten bezorgen met een drone. Er zijn echter verschillen: de Amazon-drone is een traditionele drone die vliegt als een helikopter. Daarentegen kan de Amazon-drone landen om producten te bezorgen. De Google-drone laat het pakketje bij het afleveren aan een touwtje zakken.

De Google-drone wordt ontwikkeld door Google X, de tak van het bedrijf die is belast met langetermijnprojecten, zoals Googles zelfrijdende auto. Google verwacht dat het nog jaren kan duren voordat de drone commercieel kan worden ingezet. Ook moet daarvoor in veel landen eerst de wetgeving worden gewijzigd.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Joost Schellevis

Redacteur

29-08-2014 • 08:16

269 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (269)

Wijzig sortering
De huidige bezorgingsdiensten staan tegenwoordig al tegen enorme tijdsdruk dat ze als het ware al komen aanvliegen met hun bestelwagen. Dus gigantisch verschil met nu is het niet.
Nou ja, je zou kunnen aanvoeren dat met zon drone je kortere afstanden hoeft af te leggen, omdat je in vogelvlucht kunt reizen. De distributietruck moet het wegennet volgen.

Maar de capaciteit van een distributietruck is veel groter waardoor meer pakketjes met gedeelde route samen kunnen reizen. Bij zon drone heeft zon beetje elk pakketje een aparte vlucht nodig.

Dus als je dat dan tegen elkaar afzet en je kijkt naar de wet-en-regelgeving en het feit dat zon drone niet overal kan leveren (portiek flats bijvoorbeeld) dan hoef je het buskruit niet uitgevonden te hebben om te concluderen dat dit Google project niet gaat vliegen.
Wel heel erg simplistisch, belachelijk dat dit +3 wordt gemod. Al aan gedacht dat drones geen menselijke bestuurder nodig hebben en dus veel aantrekkelijker zijn in dat opzicht?
Een menselijke bestuurder is ook gelijk een pakjes afleverder en intelligente agent die wellicht het pakje bij niet thuis bij de buren aflevert e.d. Een drone is toch een simpel apparaat wat naar een GPS coordinaat kan vliegen en vervolgens moeite heeft het pakje af te leveren. Zie je de voordelen van een mens niet?
Met Galileo gaat 't wel lukken met GPS - vergeet het :)
Galileo werkt enkel beter dan GPS als het in combinatie met GPS wordt gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Amped op 3 september 2014 14:57]

Galileo is stand alone en tot op 1 meter nauwkeurig.

GPS zonder 't te combineren met apparatuur op gebouwen ga je in steden an sich hooguit 150 meter nauwkeurigheid halen.

De 10-15 meter haal je civiel alleen met heel nauwkeurige GPS ontvangers buiten stedelijk gebied (minder reflectie).

De combinatie van de signalen van overheidsgebouwen, vaak nog ingebouwde gyroscopen (en die zijn heel nauwkeurig), is waarom je misschien denkt dat GPS werkt. Dat is echter niet het geval. GPS puur raw genomen is ontzettend onnauwkeurig.

Galileo zelf heeft nauwkeurigheid 1 meter. GPS dus hooguit 15 meter. Het combineren van Galileo met GPS geeft dus geen extra nauwkeurigheid want de meetonnauwkeurigheid van GPS is al veel te groot.

[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op 3 september 2014 15:46]

Als landmeter wordt ik niet blij met deze praat....


Galileo is stand alone maar niet tot op 1 meter nauwkeurig (wellicht is dat hun streven, maar nochtans lang geen realiteit)

Daarom werkt Galileo enkel beter dan GPS als het in combinatie wordt gebruikt. Als je me niet gelooft zal ik je een scriptie e-mailen met de testresultaten en de RMS afwijkingen van delta XYZ.

In steden 150 meter nauwkeurigheid? Grappig, ik zit op centimeter nauwkeurigheid in hartje rotterdam met mijn RTK-GPS set.

10-15 meter slaat ook nergens op want jouw mobiele telefoon heeft al een planimetrische nauwkeurigheid van 3 tot 5 meter (6 tot 10 in de Z-as)
Die was ik ook direct aan het opzoeken :)
Niet zo nieuw dus van die studenten aangezien Google hier al 2 jaar mee bezig is...
Google was blijkbaar inderdaad eerst, maar als ze niet laten weten waar ze aan bezig zijn kan je moeilijk de studenten verwijten dat ze niet met een 'origineel' idee op de proppen kwamen :)

Business insider heeft het drones project vermeld, maar wist niet veel meer ("secret Google X lab")
http://www.businessinside...g-delivery-drones-2013-12

Daarnaast verwijst het artikel naar een ander artikel waar héél kort een vermelding gemaakt wordt van de drones (anderhalf jaar geleden)

[Reactie gewijzigd door mrkazoodle op 29 augustus 2014 14:24]

Leuk speelgoed, maar totaal nutteloos. Ik wil mijn nieuwe telefoon niet uit de tuin moeten vissen. Want dan kan een toevallige voorbijganger dat ook doen. En hoe garandeer je dat de werkelijke ontvanger ook degene is die het pakketje zou moeten ontvangen?
Hoeveel posters hier hebben ueberhaupt een eigen tuin joh :)
De voortuin, of de stoep, voor je huis, waar iedereen die op straat loopt toegang toe heeft. Dat bedoelde ik.

De achtertuin is doorgaans wat lastiger toegankelijk, maar als iemand daar een drone naar toe ziet gaan, dan snappen ze dat het iets kleins en duurs is, en dan is een schutting niet zo'n hele grote hindernis.
Waar niemand het over heeft is dat als jij als posterij een kleine airport hebt waar nonstop geautomatiseerd drones starten en landen.

Die software daarvan - die logistiek - dat is voor het leger op dit moment ontzettend interessant om in gebruik te nemen voor conflictzones.

Met andere woorden - het is ontzettend prijzig. Alleen de software ervan al gaat in de tientallen miljarden euro's lopen qua kosten.

Het is ontzettend gecompliceerd. Je hebt protocollen nodig om veilig rond te vliegen. dat wordt momenteel met vliegtuigen opgelost met corridors die elkaar niet kruisen etc.

Die afspraken kost vele jaren om voor elkaar te krijgen. Dat testen tot er geen ongelukken gebeuren nog eens 20 jaar, ga zo maar door.

Op dit moment bestaat er nog niets op deze planeet wat in de buurt komt van wat je nodig hebt als je 't commercieel wilt gaan gebruiken.

Nu wordt het natuurlijk ook een behoorlijk grote airport, want het is goedkoper om een vlieguitje natuurlijk als een vliegtuig te laten starten op een runway. Dus niet verticaal, want dat kost natuurlijk meer kerosine voor zo'n drone.

Electrisch kun je het schudden natuurlijk :)

Kortom je hebt simpelweg de ruimte niet om dit uit te voeren. want *waar* is het veilig om drones te laten starten en landen?

Dan heb je drone software nodig, da's ook niet zo eenvoudig, die dus rekening moeten gaan houden met DE MENS en zijn compleet onvoorspelbare en onhandige gedrag.

Die software bestaat al helemaal niet.

Dat nu presenteren zo is totale BS natuurlijk. Zelfs de patenten die vast veelvuldig aangevraagd zullen worden, die komen natuurlijk compleet te vervallen tegen de tijd dat het ingezet kan worden.

[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op 30 augustus 2014 16:57]

Kerosine? ..wow...

Die software bestaat niet?? wow

Reageer gewoon niet meer alsjeblieft. Je hebt er nul verstand van.
Hoe zit het met aangetekende pakketjes? :+
Er valt natuurlijk altijd wat te bedenken, maar het afleveren van pakketjes d.m.v. 'droppen' maakt het wel lastig.
Dat is natuurlijk heel eenvoudig, je hebt een speciale app op je telefoon. En zodra je die drone op de juiste plaats boven je tuin hebt hangen, druk je op een 'arrived' bevestiging en wordt het pakketje neergelaten.
Ik vraag mij af hoe dit in de praktijk zal werken. Wordt het pakket gewoon ergens gedropt voor je deur of in de tuin? En hoe gaat dat bij flatgebouwen? Gewoon op de galerij voor je deur afleveren? Hoe wordt voorkomen dat anderen ermee aan de haal gaan?
Daarnaast voorzie ik een af en aan vliegen van drones. Nogal onrustig als je even in de buitenlucht wilt relaxen.
Lijkt me dat die drones vrij hoog vliegen en er echt wel rekening wordt gehouden met geluid bij het ontwerp.
Voor landen als Nederland kun je natuurlijk nooit op deze manier pakjes gaan rondbrengen.
Maar voor redelijk bevolkte gebieden met lastig te bereiken bestemmingen (hoogte verschillen, veel watergebieden) zijn er misschien toepassingen denkbaar. Dan nog, één pakje per keer wegbrengen... dan moeten ze wel op zonlicht vliegen.
Natuurlijk wel, heel simpel gewoon in de achtertuin laten droppen. Hoeveel % van de nederlanders heeft een achtertuin? Denk vrij veel. En diegenen zonder achtertuin wonen toch vaak/altijd in steden waar het sowieso al handiger is om bezorging gewoon op de oude manier te doen.
Lekker die koelkast in de vijver droppen. Handig hoor.
Iets als een bordje met QR code neerleggen of als het accuraat genoeg is coordinaten invoeren is dus niet mogelijk? Wat een achterlijke comment, sorry hoor |:(
Ik denk dat geen van de Tweakers van dit moment tijdens zijn/haar leven nog gaat meemaken dat dit op commerciële wijze in Nederland zal worden ingezet. Hooguit dat het een enkele keer in geval van nood zal gebeuren.

Een pakketje van 1,5 kg verzenden kost nu iets van € 6,95. Hoeveel van die pakketten moet je wel niet gaan bezorgen wil het economisch interressant zijn om over winstgevendheid maar niet te spreken.

Iets ontwikkelen om dat het kan is natuurlijk leuk, maar leuk hoeft niet per se zinvol te zijn.

(Al diverse malen hier op de camping een drone gezien maar alleen om voor de website filmpjes en foto's te maken. Leuk om de caravan eens vanuit een voor mij onmogelijke te bereiken plek in beeld te brengen)
Met vliegende drones gaat dat nooit lukken natuurlijk. Bereik van paar kilometer ofzo. De energie die het alleen al komst om een drone in de lucht te houdne is per kilo meer dan die 6.95 euro al.

Additioneel probleem is dat de prijs van een drone simpelweg duurder is dan 't salaris van een postbode. Over de hoeveelheid kilo die een drone kan meenemen hebben we 't dan nog niet gehad.

Verder heb je ontzettend veel onderhoudspersoneel nodig en krijg je te veel ongelukken in de lucht met die dingen.

Alleen al de botsingen in de lucht van dit soort drones heb je verkeersregels voor nodig die je gewoon niet geimplementeerd krijgt.

Dan komt er 1 neer en daar holt net je 2 jarige de tuin in naar zo'n drone die net crasht.

Dag kindje.

luchtpost laten bezorgen op zo'n jaren 1920 manier gaat nooit lukken natuurlijk :)

De prijs per kilo zal ook veel te hoog zijn.
Een postbode kost meer dan een UAV. Misschien niet na de 1e maand maar wel na een aantal jaar. Daarnaast zijn er juist veel onderhoudspersoneel nodig., net wat je zegt. En dat is een slecht ding..hoe?
Je schijnt toch bijzonder weinig benul te hebben van prijzen.

Iets "in de lucht houden" en goed laten werken kost ontzettend veel energie en heeft hoogopgeleiden nodig.

Die postbode is een parttimer die geen drol verdient. Dat vervangen door een robot dit nota bene vliegt, dat is ontzettend ingewikkeld en duur proces.

Ga eens googlen op internet hoeveel onderzoeken en pogingen er ondernomen zijn om robots veiliger te krijgen voor de mens.

Dan ga je schrikken hoe weinig. Dit terwijl in zelfs een auto uit de jaren 90 al rond de 100 processoren zitten, enkel voor de veiligheid. De autoindustrie geeft MILJARDEN uit aan veiligheid.

Bij robotica mag je overal gelijk 9 nullen achter zetten als je iets wilt uitrollen.
Leuk dat je inzicht hebt in robotica, maar de techniek is er al dus dat vraagstuk is irrelevant voor dit geheel.

UAV's zijn betrouwbaar en een postbode kost op termijn veel meer geld. Ik ga mezelf niet blijven herhalen.
Dat is niks nieuws eigenlijk. Amazon heeft ook al aangekondigd over 4-5 jaar drones in te zetten.
http://www.nu.nl/internet...elt-drones-bezorging.html

Ik ben benieuwd wanneer Google er mee gaat beginnen in Nederland.
Niet - en Amazon ook niet natuurlijk.

Alleen 1 "pilot" om veel publiciteit te pakken natuurlijk.

Het uitrollen van dit soort logistieke diensten is voorlopig nog veel te duur.
Alleen al de software bouwen gaat een enorme uitdaging zijn.

Vergis je niet de militaire waarde van goed werkende software en een goed werkende pakjes drone. Je kunt soldaten eindeloos herbevoorraden.
De software is al reeds aanwezig. Bij bedrijven én het leger.
Het leger heeft echte zware vliegvelden bijvoorbeeld in Afghanistan.

Een heel team bedient eendrone ENKEL om hem te laten opstijgen. Dan neemt ander team de drone over.

Die software is zo geheim dat hij niet geleverd wordt aan andere landen. Ook de F16's die Nederland heeft, hebben niet dezelfde software als de US F16's. Die software en de manier waarop de US troepen communiceren is GEHEIM hoe dat werkt.

Wat we wel weten is dat in Afghanistan dus de dappere Nederlandse soldaten met name in nachtelijke gevechten op ELKAAR schoten.

Om je even het verschil in software te demonstreren wat de yanks hebben versus wij.

Dat kost miljarden per pakje zo'n "oplossing".

Nu wil een professortje handen op elkaar krijgen zodat zijn onderzoekje via google (die vele roboticabedrijven overgenomen heeft in 2013) betaald wordt.

Dan schrijf je een fantastisch verhaal op natuurlijk, zo fantastisch dat het wel waar MOET zijn natuurlijk.

Heb je enig idee op wat voor achterlijk onzinnig plan je aan 't reageren bent.

'VLIEGENDE DRONES' nog wel die pakjes aan een TOUWTJE (OVER MODERNE OPLOSSINGEN GESPROKEN) naar beneden hengelen?

Zonder touwtje heet het bommenwerper en met touwtje is het ineens veilig?
Wat is er mis met touw? De mars rover is door een touw veilig op mars geland.

De UAV's waar jij het over hebt is een geheel ander kaliber dan waar er hier over wordt gepraat. Vandaar begrijp ik ook niet dat je daarom een punt probeert te maken.
Wat een prachtige baan heb je, als je dit soort mooie projecten mag bedenken en uitvoeren voor je werk, en daarna zie je het ook nog commercieel worden
Dat is nog maar de vraag of dit commercieel beschikbaar komt, het lijkt mij het zoveelste nonsense project van Google. Praktisch totaal niet uitvoerbaar, leuk nieuwsvoer voor de techblogs tbv de innovatie-branding van je merk, verder niet.

Misschien dat het spin-off kennis oplevert though, Google zou Google niet zijn als het er niet iets in de privacy schendende sfeer mee kan doen. Wat dacht je van duizenden drones die rondzoemen om Google maps van meer data te voorzien bijvoorbeeld?

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 29 augustus 2014 08:54]

@alfred : ja want je hebt ook zóveel hinder van Google Maps in je dagelijks leven ... wist je dat mensen bang waren dat koeien zure melk gingen geven als er een stoomtrein voorbij kwam? En dat mensen niet zouden overleven in auto's die harder reden dan 30 km p/u omdat ze niet meer zouden kunnen ademen?
@DigitalExcorcist
wist je dat mensen bang waren dat koeien zure melk gingen geven als er een stoomtrein voorbij kwam? En dat mensen niet zouden overleven in auto's die harder reden dan 30 km p/u omdat ze niet meer zouden kunnen ademen?
En door wie werd die onzin de wereld in gebracht?

Door eigenaren van kanalen die zeer lucratief waren voor het vervoer. Door de aanleg van het (eerste) treinspoor zouden ze een belangrijk monopolie verliezen. Ze hebben destijds alles uit de kast getrokken inclusief verspreiden van valse 'wetenschap' om de publieke opinie te beïnvloeden. Ze wisten dondersgoed dat het onzin was maar het gepeupel was ongeschoold en wellicht vatbaar.

[Reactie gewijzigd door Floor op 29 augustus 2014 13:02]

Ja, ik ken die anekdotes. Je moet altijd pro technologische vooruitgang zijn he. Atoombommen, mosterdgas, het machinegeweer, windmolens, facebook, google allemaal prachtig.

Maar je mag ook best eens kritisch zijn op die innovaties hoor. En van Google maps heb ik geen last (gebruik het niet), nou ja, wel een beetje want ik heb de SSID van mijn wifibasestation met een '_nomap' moeten suffixen omdat ik anders in de Google db kom als dat karretje van ze hier langsrijdt.

Duizenden ronkende drones die de birds eye view van Google maps up to date houden, met elke minuut eentje die een rescan van mijn omgeving doet lijkt me ook niet iets om naar uit te kijken.
Ter info, dit heeft niets met Street View te maken maar met location services in Android. Bovendien kun je je netwerk gewoon onzichtbaar maken:
Only publicly broadcast Wi-Fi information is used to estimate the location of a device.
De streetview karretjes nemen de SSID's waar, alleen als je de '_nomap ' extensie toevoegt aan je SSID word je netwerk identifier* niet opgeslagen in de geolocatie database van Google.

Overigens kun je dat nergens verifieeren, je moet op Google vertrouwen (!) dat ze dat dat niet doen, dat ze de optout respecteren. Eigenlijk zou het optin moeten zijn maar ja, Google en zn businessmodel he.
Only publicly broadcast Wi-Fi information is used to estimate the location of a device.
Moet ik dan mn huis met zilverpapier afplakken wat bedoelt Google daarmee?

*:Ze gebruiken overigens niet het SSID om de geolocatie te taggen maar het ethernetadres van je basestation. Immers, deze is niet aan te passen door de gebruiker en de SSID wel. Een betrouwbaar stabiel netwerk id dus.

Dus je zult je SSID moeten uitzenden met '_nomap' suffix om aan Google te laten weten dat je WIFI basestation MAC adres niet in hun geolocatie database opgenomen mag worden. Zend je geen SSID uit, of een SSID zonder '_nomap', dan geef je impliciet toegang aan Google om je WIFI basestation ethernet adres op te slaan met daarbij de geolocatie in hun geolocatie database. Google met zn optouts, zeer irritant :(
Ik moet helemaal niks. Heb érg veel profijt van wifi+GPS locatiebepaling, dus waarom zou ik dat doen.

Sterker nog, ik vind bij dezen dat Google expliciet toestemming heeft om mijn accesspointinfo op te slaan als dat bepaalde diensten die ik gebruik ten goede komt. Uiteraard mag ik dat lekker zelf weten, als iemand dat niet wil dan kan dat
Laat mij m'n aluhoedje maar opzetten, maar dat is waar ik dus ook als eerste aan dacht.
Haarscherpe luchtfoto's uit enkele tientallen meters hoogte, mooie wifi tracking en ga zo maar door. Uiteraard gebeurt dit 'per ongeluk' en was het 'nooit de bedoeling'... Waar kennen we dit toch van?

Met alle nodige respect voor Google en wat ze opgebouwd hebben, maar ik vertrouw die toko niet.

Edit: Gezien de -1 zijn er op tweakers genoeg die de historie van Google niet kennen... Jammer

[Reactie gewijzigd door rene_fb op 29 augustus 2014 12:26]

Voor aluhoedjes mag je naar Niburu, voor techzaken kun je prima op Tweakers terecht ;) je kunt een bedrijf niet veroordelen op iets dat ze nog niet gedaan hebben. Dat het in het verleden niet helemaal netjes is geweest, tsja. Hoewel daar ook van een mug een mammoet gemaakt is..
Luchtfoto's van enkele tientallen meters hoog? dus 20m?
enig idee hoeveel foto's je moet maken op die vlieghoogte om uberhaupt iets in kaart te krijgen? Letterlijk vele duizenden foto's. Iets wat niet op een camera geheugenkaart past. Zelfs niet met de beste bedoelingen.
Zou handig zijn als ze dit aan de locatie van je (android) mobiel kunnen linken, word het pakketje niet meer zomaar op straat gedropt maar recht voor je neus. Kaapt ook niemand anders hem weg...