Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rusland wil inzage in broncode software Apple

De Russische overheid wil inzage in de broncode van Apple-software om te kijken of die geen achterdeurtjes bevat die bedoeld zijn voor spionage. De Russen laten in het midden wat het gevolg is als Apple geen gehoor geeft aan het verzoek.

PoetinEen Russische minister uit het kabinet onder leiding van president Poetin heeft daarvoor gesproken met een topman van de Russische tak van Apple, zo schrijft persbureau Reuters. De zorgen van de Russische overheid over achterdeurtjes zijn vermoedelijk mede ingegeven door een recente beschuldiging van een beveiligingsonderzoeker. Apple ontkent steevast dat geheime diensten via achterdeurtjes toegang hebben tot zijn software.

Het is onbekend of Apple gehoor gaat geven aan het verzoek en waarover het verzoek precies ging: het ligt voor de hand dat het gaat om OS X en iOS, of een van beide. Met de inzage in de broncode wil de Russische overheid volgens Reuters zeker weten dat er geen achterdeurtjes inzitten, maar toegang tot de broncode kan de Russische overheid ook op het spoor brengen van onbekende kwetsbaarheden, die het vervolgens kan misbruiken om informatie te vergaren.

Het verantwoordelijke ministerie zegt niet wat de gevolgen zijn van een weigering van het verzoek, maar de kans bestaat dat de Russische overheid dan Apple-producten in de ban doet. Naast Apple heeft Rusland ook softwaremaker SAP benaderd met hetzelfde verzoek.

De Russische regering doet dit niet voor het eerst: Rusland verzocht eerder al Microsoft om de broncode te overhandigen van Windows en Office. Microsoft heeft daar gehoor aan gegeven. Rusland krijgt bovendien een wet die internetbedrijven verplicht data in Rusland zelf op te slaan om zo spionage te voorkomen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-07-2014 • 18:19

174 Linkedin Google+

Reacties (174)

Wijzig sortering
Dit lijkt mij zozeer niet heel veel te maken te hebben met Apple, maar meer met het politieke verhaal eromheen. Amerika zit Rusland dwars, vervolgens gaat Rusland Amerika dwars zitten door met soort van onmogelijke aanvragen te komen om vervolgens mogelijk een boycot in werking te stellen. Zij weten ook wel dat ze een zeer belangrijke markt zijn voor Apple (zie ook: http://slimbeleggen.nl/ap...succes-bric-landen/56642/)
Mocht het zo ver komen komen dat Apple gebaned wordt uit Rusland dan kan Apple haar 2de positie op de mobiele markt wel vergeten.
Toch snij je hiermee wel aan wat een waarschijnlijke(r) reden voor dit verzoek is. Volgens mij moeten we dit zien als een reactie op de verscherpte boycot van EU en USA, zoals ook McDonalds opeens allerlei onderzoeken aan z'n broek krijgt.
Precies, hoewel ik apple niet direct vertrouw in deze (lees: het zou me niet verbazen als er inderdaad het e.e.a mis is in het closed source gedeelte van osx of iOS) is het tonen van de broncode aan de russen nu niet iets wat me goed lijkt te zijn voor de rest van de wereld, ze hebben de laatste jaren toch wel aangetoond als overheid nog minder betrouwbaar te zijn dan de amerikanen (en dat zegt toch wel wat).

De russische markt is verder niet zo groot dus ik zou me er als apple niet veel van aantrekken.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 30 juli 2014 19:35]

Te laat, ze zijn al voor de rechter geweest.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-28480496

Wie de bal kaatst ....
"The Ukrainian authorities say Russia is using trade to exert political pressure.
Previously Russia has also imposed such boycotts on Georgia and Moldova - former Soviet republics, like Ukraine, whose pro-Western policies have angered the Kremlin."

Dus niet eens als reactie op de verscherpte boytcot, ze zijn gewoon in het algemeen boos over wat voormalige Sovjetrepublieken doen. Naar het moederland toe of anders...
Alhoewel, ik heb in een slachthuis gestaan wat leverde aan McDonalds en als je ziet wat afval is en wat McD koopt, niet gek als ze McD eruit willen trappen als ze daar dezelfde standaarden hebben.

[Reactie gewijzigd door lezzmeister op 31 juli 2014 00:14]

Ik doel daarmee op de embargo's die Rusland boven het hoofd hangen en dat me dat niet de positie lijkt om eisen te stellen. Het zou zomaar kunnen dat CNN daar (de embargo's) bericht van heeft gegeven. Maar waarom CNN er nou door jou wordt bij gehaald snap ik niet.

[Reactie gewijzigd door aximus op 30 juli 2014 18:33]

Dit kan je zien als een verkapt embargo op de VS. Apple gaat hier niet op in en Rusland kan die weigering gebruiken om Apple producten te boycotten/beboetten.
Lastig dilemma lijkt me. Indien Apple geen gehoor geeft aan deze vraag zal men Apple kunnen betichten van het feit dat hun software achterdeurtjes kent.

Iets anders: Als Apple ballen had zou men helemaal geen zaken meer doen in Rusland.

[Reactie gewijzigd door Sneeuwhaas op 30 juli 2014 18:28]

En die Russen pluizen natuurlijk zo even de hele broncode van een OS door 8)7
Tegen die tijd ze beetje inzicht krijgen is het OS al weer jaren verouderd. :Y)
China onderzoekt Windows naar backdoors, Rusland doet Apple
Wie gaat android doen?
Dat is maar een deel van Android,
groot deel is closed-source en van Google.

Je kunt er een werkend systeem van maken, maar je mist een aantal zaken als google Play.
Dat is maar een deel van Android,
groot deel is closed-source en van Google.

Je kunt er een werkend systeem van maken, maar je mist een aantal zaken als google Play.
|:( Google service is geen Android !!!!!

Dit is android in zijn pure vorm
https://www.youtube.com/watch?v=YRdo3e2nPfM

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 30 juli 2014 20:17]

Hoeveel van de acht miljard verschillende Android telefoons worden daar standaard mee geleverd? NUL.

Je hebt niet eens een gewone Applicatie winkel. Hoe gaat Jan Modaal daar ooit Whatsapp op installeren? Daarbij is Android eigendom van Google. En ik denk dat er buiten Google max. 2 mensen zijn die de volledige Android broncode bestuderen.
Hoeveel van de acht miljard verschillende Android telefoons worden daar standaard mee geleverd? NUL.

Je hebt niet eens een gewone Applicatie winkel. Hoe gaat Jan Modaal daar ooit Whatsapp op installeren? Daarbij is Android eigendom van Google. En ik denk dat er buiten Google max. 2 mensen zijn die de volledige Android broncode bestuderen.
AUB http://www.whatsapp.com/android/ kun je gewoon downloaden namelijk zie het punt niet
op je sd zetten en installeren via een file browser
https://f-droid.org/ mocht je meer willen en zo zijn er tig meer

en volgens mij heb jij geen id hoeveel man er op de android source zitten zodra deze uit zijn , een simple diff compare en je ziet gelijk het verschil tussen het oude en new

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 30 juli 2014 22:34]

Dus dat is android!

Dat het hele ecosysteem eromheen niet werkt staat los van android.
AOSP is niet het hele OS, en zolang het niet op een public repo ontwikkeld word kan het niet echt 'open' genoemd worden, dan kunnen er namelijk allerlei dingen ongemerkt ingesmokkeld worden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 31 juli 2014 09:18]

Heb je het artikel wel gelezen?

Ook rusland heeft toegang tot de broncode van Microsoft gevraagd en gekregen.

Android is (grotendeels) open source en kan sowieso worden nagekeken. Dit is dus niet nodig.
Android is (grotendeels) open source en kan sowieso worden nagekeken. Dit is dus niet nodig.
Een hardnekkig misverstand, een groot deel van de software dat op Android telefoons draait is closed source en proprietary van Google: denk bijvoorbeeld aan de fors groeiende Google Play services, software die bovendien voortdurend in contact treedt met de proprietary en closed source webservices van Google (Google cloud e.d.).
Dat is geen hardnekkig miverstand. Het Android OS is open-source. De daarop draaiende apps soms niet. In China worden echter Google diensten helemaal niet meegeleverd.
Doet er niet toe: tenzij je een zelfgebouwde Android op je telefoon zet zonder binaries van derden weet je niet of er backdoors in zitten.
Dat is inderdaad problematisch.. Drivers zijn niet open-source, dus als je geen Nexus hebt kan je alsnog niet van source compileren en op je apparaat zetten volgens mij, of heb ik het nu mis?
tenzij je een zelfgebouwde Android op je telefoon zet zonder binaries van derden weet je niet of er backdoors in zitten.
Ook dan weet je het niet zeker.
Hoeveel mensen hebben over de (open source!) Heartbleed bug heengekeken?
En kun je de compiler wel vertrouwen?
(Zie http://cm.bell-labs.com/who/ken/trust.html )
En weet je zeker dat de processor doet wat je vraagt?
Zeker moderne x86 processoren doen enge dingen, zoals nopjes invoegen in de microcode omdat ze een timing probleem gevonden hadden, wat zich alleen uitte in assembly code, omdat de compilers dat soort code niet genereerde...
Android zelf is nog steeds gewoon opensource, de google play services en google apps niet.
De discussie of Android open source is, is meer een semantische discussie.

Android zelf wel wel, maar veel van de Google diensten erop niet. En de toevoegingen en aanpassingen van OEM's zoals Samsung, HTC en die rij Chinezen ook niet. Officieel zijn sommige - doch zeker niet alle - van die aanpassingen dan ook weer beschikbaar als open source maar in de praktijk onvindbaar of dankzij troebel versiebeheer niet makkelijk te herleiden.

Een Android telefoon is dus net zo goed een closed-source telefoon. Zelfs stock-Android telefoon is pseudo-open source indien je ziet hoeveel closed source er in zit.

In de context van vermeende onveiligheid, is een Android telefoon dus gewoon closed software. (Niet dat ik beweer dat er back doors in zitten. Integendeel, ik denk dat geen van de drie grote backdoors heeft.)
...............
Een Android telefoon is dus net zo goed een closed-source telefoon. Zelfs stock-Android telefoon is pseudo-open source indien je ziet hoeveel closed source er in zit.
..............
Waar heb je het nou over ?
android OS ?
of Drivers?
of Apps?

android is 100% open source , waar jij het over hebt is wat er onder draait of er boven , niemand die ooit beweerd heeft dat android + drivers en app open zijn.
En daar gaat men de fout in.

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 30 juli 2014 19:53]

Dus: als jij een Galaxy S5 koopt, weet je net zomin of er een backdoor in zit als bij een iPhone 5s. Sterker nog, je moet zowel Google, Samsung als de driverfabrikanten vertrouwen om dat niet te doen, bij de iPhone hoef je alleen Apple te vertrouwen.
Daar maak jij wederom een fout , je koopt een google certified device waar Android + Google + vendor crap service op zit.

En waar adroid om draaid is dat het 100% open is , dus je kan zelf android bouwen , kun je zelf de source inkijken en aanpassen en draaien ( mits jou vendor aka samsung het jou verbied om je bootloader te unlocken . iets wat men ook vergeet android heeft niets met de telefoon te maken dus unlocken mag hoeft niet. dus als samsung zeg nee dan gebeurd het niet of er moet een hack komen)

mocht dat je te moeilijk zijn koop je een fairphone 100% android met gapps optioneel , of elk andere taiwan's/chinees telefoon waar geen gapps op zit

En bij Apple hoef je alleen maar Apple te vertrouwen??
Wie zegt dat Appel de source krijgt van het hardware die het gebruikt? link? of maakt apple tegenwoordig alles zelf ?

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 30 juli 2014 21:54]

Ik had het niet over AOSP maar over een Galaxy S5. Heb jij daar soms sourcecode van?
waar heb je het precies over , android of de vendor framework of de kernel?

vendor framework is logies dat die er niet is aan gezien het close is .
kernel source kun je makkelijk op github vinden , en android op de site .

Mocht je punt zijn de vendor frame work , is mijn punt je koopt een vendor device wat verwacht je? samsung framework op een htc ?
En als je bang bent om backdoors , had je ten eerste geen verdor locked phone moeten halen . plus kan jij nog altijd een aosp er op zetten als je je daar druk om maakt.

onder ander https://github.com/CyanogenMod
heb je nog groot kans dat je drivers open source zijn afgezien van de gpu waarscheinlijk

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 30 juli 2014 22:18]

Waar heb je het nou over ?
android OS ?
of Drivers?
of Apps?

android is 100% open source


Dat leg ik nu net uit. Dat is een semantische discussie. Niet zo verdedigend en meteen 0-sterren geven ivm oneens zijn. 8-)

Als je met Android puur spreekt over het OS is het inderdaad open source. Als je echter - zoals veel anderen - met Android bedoelt het geheel van software draaien de op een 'Android telefoon', dan is het geen open source want een groot deel is closed of effectief closed-source (exacte broncode niet verifieerbaar).

In de context zoals aangedragen door Klaas-Marten - veiligheid ivm backdoors - is het dus géén open source en is een audit net zo nuttig (of onzinnig) als bij Apple/Microsoft/etc.
Ik denk dat Office wel iets anders is dan toegang tot een compleet besturingssysteem.
Ja, want windows is nog altijd even lek als in het IE6 tijdperk? Wanneer gaan we nu eens afstappen van die oude gewoontes. MS heeft de laatste 10 jaar enorm hard gewerkt om Windows een veiliger OS te maken. En de meeste virussen komen sinds Vista dan ook binnen via niet MS programmas zoals flash, java, adobe, ...
Ik ben met je eens dat MS flinke meters gemaakt heeft, maar dat neemt niet weg dat een O/S ook verantwoordelijk is voor het veilig kunnen draaien van applicaties daar boven. In een echt veilig O/S zouden Java, Flash enz geen schade aan kunnen richten.
Hoe meer gebruikers op een OS hoe meer virussen en mailware er voor geschrveen gaat worden. Dus niet alleen wat is het veiligste OS maar de criminelen kijken waar ze het meeste kunnen verdienen. Is dat Android dan maken ze ze voor Android, zou het windows zijn dan maken ze ze voor Windows. Zou het OSX zijn dan gaan ze het daarvoor maken.
Minder lek maar nog steeds waardeloze grafische vormgeving pas als ze daar iets aan doen kan het nog wel een leuk OS worden. Maar grafisch gezien is het gewoon een en al knudde.
Toch nog iets goeds dankzij Poetin :-)
ik liever een gemene Putin dictator dan zo een leugenaar van een Obama met zijn hypocriete snakenpraat. A beloven en dan precies het tegenovergestelde B doen. De andere C verwijten terwijl de andere C helemaal niet doet. Ze doen C zelf.
Ik ben geen fan van Obama maar je hebt wel oogkleppen op aangezien het vetgedrukt gedeelte een exacte omschrijving is van de russische mentaliteit.

Ik kan mensen die kritiek hebben op de VS vanwege dergelijke zaken maar vervolgens gaan dwepen met iemand zoals poetin die exact hetzelfde doet (en nog erger) dan ook niet echt begrijpen.