NS-stations lijken geen oplaadpalen voor smartphones te krijgen

NS-stations lijken voorlopig geen oplaadpalen voor smartphones, tablets en laptops te krijgen. Dat is op te maken uit een brief van de verantwoordelijke minister. Tijdens een test op Rotterdam Centraal kreeg de paal per dag zeven gebruikers.

Verantwoordelijk minister Mansveld merkt in de brief op dat spoorbeheerder ProRail geen geld heeft om de laadpalen neer te zetten. "ProRail heeft een flinke taakstelling. Daarom is het bedrijf voor elk project waartoe al besloten is aan het bekijken of het beperkt, uitgesteld of afgesteld kan worden. Het toevoegen van een nieuw project zal het financiële probleem van ProRail vergroten en ten koste gaan van andere uitgaven op het gebied van onderhoud en vervanging."

Bovendien twijfelt de minister aan het nut van die laadpalen. Opladen bij die palen kost minstens twintig minuten, maar reizigers zouden gemiddeld maar vijf minuten wachten op een trein en dus geen tijd hebben om hun apparaat op te laden.

De proef met de laadpaal op Rotterdam Centraal wees uit dat de paal niet overstelpt werd met gebruikers: gemiddeld zeven mensen per dag gebruikten de laadpaal. Het neerzetten van de laders op stations kost volgens Mansveld rond 3500 euro per paal.

Ook het plan voor stopcontacten in de tweede klasse van treinen gaat voorlopig niet door. Er is geen zicht op hoeveel het gaat kosten, dus de minister en de vervoerders gaan daarover op zijn vroegst volgend jaar om de tafel.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

13-06-2014 • 13:19

206 Linkedin

Reacties (206)

206
197
84
4
0
70
Wijzig sortering
In China heb je op veel stations gewoon een paar tafels in een hoek staan met stekkerblokken en soms ook adapters. Wordt veel gebruikt. Kost ook niks. Weet alleen niet of het slim is je iPhone achter te laten als je nog even gaat winkelen.

Het gaat helemaal niet om de noodzaak om je telefoon helemaal op te laden, dat duurt lang. Maar even uitgeschakeld tien minuten aan de lader geeft je wel genoeg om verder te kunnen, je route te zoeken en dat ene telefoontje te plegen.
Uitschakelen heeft echt niet veel zin hoor. De accudrain in standby is nihil anders zou een telefoon nooit 5 dagen standby kunnen staan.
Ik raad je aan om je telefoon aan te laten staan, aangezien opnieuw opstarten relatief erg veel stroom kost. ;)
Wat een onzin... Alsof het een ramp zou zijn onderweg een half uurtje onbereikbaar te zijn vanwege een lege batterij. Dat ze het belastinggeld maar in echt belangrijke dingen stoppen...

Ik wil niet eens weten wat deze test / bijbehorende onderzoek heeft gekost 8)7

[Reactie gewijzigd door Supermario16 op 13 juni 2014 13:21]

Volgens mij ging het erom dat veel gele borden met treintijden weggehaald worden omdat die niet meer van deze tijd zijn en men hun telefoon gebruikt om tijden te checken. Daartegenover zou dan staan dat als men afhankelijk is van de telefoon, deze ook opgeladen moet kunnen worden.
Daartegenover zou dan staan dat als men afhankelijk is van de telefoon, deze ook opgeladen moet kunnen worden.
Of er moet een alternatief worden geboden, wat op ongeveer alle stations gedaan wordt in de vorm van digitale vertrektijden borden.
Probleem daarvan is: daarop staan alleen de eerstvolgende trein, en die daarna. Niet de complete dienstregeling op dit station. Hoe kan op zo'n bord zien hoe laat de laatste intercity van Utrecht naar Den Haag gaat? Op dat gele bord is dat zo gevonden, maar op een digitaal vertrekbord kan je dat wel vergeten.

Niet dat ik dat een argument vindt om complexe oplaadpalen neer te zetten hoor. Stopcontacten en/of USB (current only) aansluitingen in de treinen én op de perrons zou ik nuttiger vinden. Eigen lader of snoertje aansluiten en klaar. Compleet laden is onzin, binnen 5 minuten heb je genoeg prik om tenminste die treintijden op te zoeken. De rest is een mooie bonus.
tja, maar dat is natuurlijk wel dikke onzin want ze mogen er niet zomaar van uit gaan dat mensen uberhaupt een mobieltje (bij zich) hebben..
Volgens mij ging het erom dat veel gele borden met treintijden weggehaald worden omdat die niet meer van deze tijd zijn en men hun telefoon gebruikt om tijden te checken.
Je hebt natuurlijk een hele groep mensen die alleen maar naar dat beeldschermpje turen. Maar als ze dat eens niet zouden doen zouden ze zien dat er op elk station en vaak elk perron wel televisies hangen met daarop de volgende treinen, die zijn in de praktijk veel handiger dan die gele borden.
Wat handiger is, ligt er aan wat je weten wil. Wil je weten wanneer/vanaf waar de eerstvogende trein gaat? Dan zijn de nieuwe schermen inderdaad eindeloos veel beter. Wil je weten met welke regelmaat of tot hoe laat een trein in een bepaalde richting gaat, dan heb je er helemaal niets aan.
Wat een onzin... Alsof het een ramp zou zijn onderweg een half uurtje onbereikbaar te zijn vanwege een lege batterij."
Het gaat niet om dat half uurtje in de trein, maar het kan best vervelend zijn als je bij aankomst even degene wilt bellen die je op komt halen van het station zodra je gearriveerd bent en je accu is leeg.

Vroeger stonden daarvoor altijd telefooncellen (ik word oud) maar die zijn hier al lang verdwenen.
Vroeger had je ook de nummers van de mensen die je dan moest bellen in je hoofd zitten, of bij je in een boekje of je agenda. Die staan nu allemaal in die (lege) telefoon...
Vroeger had je ook de nummers van de mensen die je dan moest bellen in je hoofd zitten,
Vroeger hadden mensen geen telefoon. En vroeger waren er geen treinen en moest je met de trekschuit als je al je dorp uit wilde gaan.
Die opladers op het station snap ik het nu niet enorm van maar stopcontacten in de trein zelf lijkt me wel een uikomst, zeker voor de zakelijke treinreizigers. In Frankrijk bijvoorbeeld zie je dit al wel. In mijn optiek zal een oplader op het station niet zo helpen omdat, nou spreek ik voor mijzelf, nooit lang op het station zelf aanwezig ben. Je zit al snel 15 a 20 min in de trein, voldoende lang om een apparaat wat extra stroom te geven.
In de 1e klas zijn er vaak al wel stopcontacten. Als je als zakelijk gebruiker die nodig hebt is het dus mogelijk 1e klas te rijden.
Ik zit per dag 2x een uur in de trein, en ik zou inderdaad meer hebben aan fatsoenlijke plaatsen in de trein waar ik mijn laptop/tablet neer kan zetten en een aansluiting in de trein voor mijn laptop/telefoon. Wifi gaat doorgaan al nergens over dus mijn telefoon word regelmatig als accesspoint gebruik wat nogal stroom vreet. Vroeger kon ik gebruik maken van een ICR treinstel als ik wat later vertrok, en die zijn echt veel beter als de waardeloze VIRM dubbeldekkers waar ik nu elke dag mee moet reizen. Betere stoelen, meer plek en fatsoenlijke klaptafeltjes voor je neus. Kost mij het zelfde maar ik krijg er veel minder voor terug.

Dat die laders het niet gingen worden dat hadden ze zelf ook wel kunnen ruiken, want als mensen zo lang staan te wachten tot hun telefoon vol is of er wachtrijen staan dan zijn ze grof te laat volgens de dienstregeling.
Totdat je iemand moet gaan bellen dat je zo en zo laat op het station bent om je op te komen halen.
Zo zijn er vele scenario's waar het wel handig kan zijn als je even wat extra stroom bij kan laden :)
Je bent verwend. Vijftien jaar geleden kon dat ook niet. Het is hooguit handig, niet noodzakelijk. Waarbij ik die dure paal ook niet nodig heb want ik heb geen telefoon.
€3500,- voor een stopcontact. NS, moet weer een high tec systeem neerzetten voor die 5Watt...... Lijkt een beetje als met een Scud op een vlieg schieten. Mag er nog iets geleverd worden onder het mom van service....... Wat kost nou een stopcontactblokkie bij de Gamma, nog geen eens €2,69 als je het merk Oké kiest.

Ben benieuwd wat ze vroegen om op te laden...... vind dat ook een beetje onzin geld te vragen voor een beetje prik.
Waarom krijgt hij daar -1 voor ?
Want hij heeft wel een punt. 3500 euro voor een stopcontact is idd belachelijk. Uiteraard die Gamma meuk is weer het andere uiterste.
De reden is dat de laadpalen 3500 kosten. Niet de stopcontacten

De kosten van stopcontacten in trein zijn nog onduidelijk.

1. Je moet kabels hebben lopen die waar de stopcontacten op aangesloten kunnen worden.
2. Er moet voldoende capaciteit zijn in de energievoorziening van de trein.
3. Hoe en waar moet je de stopcontacten bevestigen?
4. Hoeveel tijd kost de installatie. Treinstellen kunnen niet lang buitenwerking, er is nu al een tekort.

Logischer is het om nieuwe treinstellen te voorzien van stopcontacten en LAN (wifi is leuk, maar met zoveel mensen dicht op elkaar gaat er toch niks boven een LAN-netwerk?).
LAN ?
Dat gaat niet helpen met een brak T-Mobile 3G (lees: meestal 2G) netwerk. Daar zit de bottleneck in. EN als er teveel gebruikers op een access point zitten zet je er gewoon meer neer. Goedkoper dan extra bekabelen.
2. Er moet voldoende capaciteit zijn in de energievoorziening van de trein.
Nou die paar Watt meer maakt echt niks uit. Hoe vaak de verlichting in de trein overdag onnodig brandt dat scheelt veel meer.
4. Hoeveel tijd kost de installatie. Treinstellen kunnen niet lang buitenwerking, er is nu al een tekort.
Waarom staan er op alle grote stations dan diverse ongebruikte treinstellen ?
Dat zijn terzijde gestelde stellen, waaronder de oude Mat '64 en de fyra etc. En hier en daar eentje die op dat moment even niet gebruikt wordt maar tijdens de spits wel.
Wat ik aan wilde geven dat het allemaal niet zo duur en complex hoeft te zijn.
Ik bedoel waarom niet gewoon een stopcontact bij elke stoel? Dat kan denk ik wel voor €3500,- in een hele coupé. Stroom is er genoeg, daar lopen bijna alle treinen in NL op. Ik bedoel je kan daar weer een complex charge betaal systeem omheen bouwen van duizenden euro's, maar je kan ook gewoon het treinkaartje 0,1ct/km duurder maken. Soms denk ik wel eens zitten daar wel mensen met praktisch verstand boven in die ivoren torens.
Laatst ook een overzicht opgevraagd van gemaakte reizen per OV chip, nou het leek wel een puzzel zeg, zo'n slecht/onoverzichtelijk overzicht. Van mij mocht het de naam niet dragen. Ik als HTS-er kwam er niet uit. Nog een verbetering aangedragen, door zelf één op te stellen, nooit meer iets van gehoord. Maar ja, als je gewoon mag kloten aan de top, en als het mislukt de rekening doorschuiven naar de reiziger dan krijg je ook van dit soort idioterie en draken van oplossingen.

[Reactie gewijzigd door gepebril op 13 juni 2014 19:04]

Sowieso heb ik het idee dat prioriteiten vaak op de verkeerde plek liggen. Niet alleen bij ProRail/NS/
Bijvoorbeeld die achterlijke prijzen wat naar beneden schroeven. Ik wou graag een retourtje groningen amsterdam, 48 euro :( :( :o :o :o :o OMG. Het gaat nergens meer over. Bus is helemaal ernstig. Ze willen toch meer mensen in het OV. Waarom is het OV dan duurder dan een rit met m'n eigen auto!
Waarom is het OV dan duurder dan een rit met m'n eigen auto!
Een retourtje met de auto (ala de standaard kilometervergoeding voor dienstreizen van 19ct/km, want je moet natuurlijk niet alleen je benzine rekenen, maar ook verzekering, gepland onderhoud, afschrijving etc.) Amsterdam -> Groningen zou tussen de 69.20 en 82.10 euro zijn (afhankelijk van je route). Stel dat je voor je werk die rit maakt, dan zou ik al snel voor de trein kiezen, dan kan je in de tijd dat je aan het reizen bent ook nog iets doen ipv alleen maar op de weg letten. Ga je met meerder mensen, dan kan een autorit op een gegeven moment inderdaad goedkoper zijn.
Ik denk dat jij wat duurder in de standaardkosten zit dan ik, maargoed. Daarnaast prijs je nu aan of het fijn is om met de trein te gaan maar ik zit veel liever in m'n eigen auto dan in een coupé:

- vol andere mensen (vaak lawaaiig, zelden gezelliger)
- trein is vaak te laat (lees: veel wachten. Als je te vroeg bent, moet je wachten, als je te laat bent moet je wachten)
- niet deur tot deur
- hopen dat er plek is

Dat zijn voor mij de 4 belangrijkste punten naast de kosten om de trein lekker te laten staan. Stel, dat de auto even duur is in mijn situatie, dan nog is het veel prettiger om met de auto te gaan (imo). En dan hebben ze ook nog geen oplaadstations voor m'n smartphone! :+

Maargoed, we dwalen af :P
Anderzijds: in de auto is elke minuut verloren. In de trein kun je terwijl je op weg bent nog wat werken, of ontspannen een boekje lezen.

Ik kan kiezen tussen dagelijks een uur treinen of een kleine drie kwartier in de wagen zitten. Het eerste geniet veruit mijn voorkeur: liever wat meer tijd nuttig gebruiken dan een kortere tijdsspanne volledig verspillen.
Dat zal van je werk afhangen. Veel mensen bellen vanuit de auto alvast wat leveranciers/klanten/etc. Bovendien is er niks mis met af en toe wat ontspannen en naar muziek luisteren. Voorspelbare files, zoals in de spits, vind ik eigenlijk zelden irritant. Ik heb altijd wel iets wat ik wil beluisteren of iemand die ik wil bellen.
Maar haast iedereen heeft wel documenten, rapporten en artikels allerhande door te nemen. Of wat dingen opzoeken, wat aanpassingen doen aan een projectvoorstel,...

Dat is werk dat ik op de trein kan doen terwijl ik gezellig een koffietje drink, in plaats van er 's avonds nog mijn hoofd over te breken.

En niets belet me ondertussen nog wat naar muziek te luisteren of een beetje met de persoon tegenover me te praten.
Dat kan inderdaad. Mijn punt is echter dat veel mensen het in de auto zitten simpelweg prettig vinden, om vergelijkbare redenen dat jij in de trein zitten prettig vind. Voor mij is het een beetje Burger King vs McDonalds - smaakt iets anders maar toch heel vergelijkbaar.
Klopt, haast iedereen werkt met documenten, rapporten en artikels en moet daar buiten werktijd nog mee verder. In de trein danwel in de avond thuis. De receptioniste is druk met haar rapporten, de magazijnmedewerker leest nog even wat vakliteratuur en de schoonmaker past z'n projectvoorstel nog even aan terwijl de chef van de mac nog wat artikeltjes leest voor z'n werk. En dat allemaal buiten werktijd.

Ik denk dat je wat overdrijft met "haast iedereen".
Maar haast iedereen heeft wel documenten, rapporten en artikels allerhande door te nemen. Of wat dingen opzoeken, wat aanpassingen doen aan een projectvoorstel,...
De gemiddelde productie medewerker echt niet hoor :+
Die leest de metro, en of dat nou positief of negatief is laat ik maar gemakshalve even in het midden.
Nou bellen in de auto is helemaal niks. Ten eerste veiligheid (je bent afgeleid ook als je een carkit of oortje gebruikt) en ten tweede erg slecht te verstaan. Altijd als ik iemand die in de auto zit aan de telefoon heb is hij slecht te verstaan. Waarom weet ik niet, wellicht slechte carkit of bereik is gewoon minder ?
Dus alleen voor nood bel ik in de auto en zeker geen lange (zakelijke) gesprekken.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 13 juni 2014 15:13]

Met de dualmembrame microfoon in de HTC One M7 en M8, plus de boomsound speakers, heb je geen carkit nodig en wordt achtergrond geluid bizar goed weggefilterd. Zeker als je op KPN zit met HDVOICE.
Ik heb jarenlang erg lang moeten rijden naar mijn werk (of thuiswerken), en moest een tijd lang 2 tot 5 keer in de week een conference call doen met een aantal andere partijen. Ideaal, van 8-9.15 wat dingen voorbereiden, dan in de auto stappen.
Ik heb ook regelmatig mensen aan de lijn die slecht te verstaan zijn in de auto, ik reed toen in een Fiat Punto, goedkope auto dus, maar nooit last van gehad, en ook nooit iemand over horen klagen.
Anoniem: 126717
@spokje13 juni 2014 13:59
Als forens kan ik het niet met je eens zijn. Ik zit nu ook in de trein, hij is muisstil. Meer dan genoeg zitruimte. Okay, ligt ook aan de tijd, maar in de meer dan twee jaar dat ik dagelijks tussen Den Haag en Utrecht reis heb ik een keer of drie gestaan. En dat was dankzij storingen.
Het aantal vertragingen van meer dan vijf minuten is zeer laag.

Ik baal wel van het feit dat ze geen stopcontact in de tweede klasse gaan aanleggen. Die heb ik nogal eens nodig gehad.
En als forens ben ik het wel met hem eens. Het hangt er gewoon heel veel vanaf waar je woont en wat de materiaalinzet van de NS daar is. Over de afgelopen 3+ jaar heb ik ook drie verschillende trajecten gehad naar mijn werk en in twee daarvan moeten grote groepen mensen staan. Elke dag.

Ook geluid is erg afhankelijk van het traject en het tijdstip. Zo heb ik in de spits tussen Utrecht - Almere - Utrecht en Utrecht - Amersfoort - Utrecht zelden een coupe meegemaakt waar normaal gedaan wordt. Buiten de spitstijden is Utrecht - Amersfoort - Utrecht of bv. Amersfoot - Zwolle - Amersfoort weer prima te doen.

Hetzelfde verhaal gaat ook weer op voor vertraging. Het ene traject heeft bijna nooit last (op mijn huidige traject in 6 weken slechts één keer te laat), op andere trajecten ben je per week meerdere malen minimaal een half uur extra kwijt.

Stopcontacten voor laptops/telefoons in treinen zijn overigens nooit nodig. Het kan handig zijn, of je kunt het wensen, maar iets nodig hebben is heel iets anders.
Ik kan iedere week wel één of twee keer 5 minuten wachten op de trein van de NS op het traject Utrecht - Den Bosch in de spits, daardoor mis ik geregeld mijn aansluiting en ben ik in totaal 30 minuten later. Daar wordt je niet vrolijk van :'(
En zitten gaat pas nadat de trein een paar keer gestopt is onderweg.
De vraag is als je 10 minuten staat te wachten... wat is het nut om dan je telefoon op te laden? De mijne laadt dan max 5 % bij... Niet echt de moeite. Beter dat ze het draadloos laden eens een standaard maken en in ieder zit gedeelte bij de trein een paar oplaad punten in bijvoorbeeld de tafel waar je je toestel op kan opladen als je hem erop legt. Maar ook dit is nog lang niet sterk genoeg om echt snel je toestel bij te laden.

We hebben tegenwoordig zoveel kennis, de techniek gaat zo belachelijk snel, en toch een fatsoenlijke optie voor draadloos laden of gewoon accus met veel meer capaciteit kunnen we niet maken...
We hebben tegenwoordig zoveel kennis, de techniek gaat zo belachelijk snel, en toch een fatsoenlijke optie voor draadloos laden of gewoon accus met veel meer capaciteit kunnen we niet maken...
De accu's krijgen zo ongeveer elk jaar schrikbarend veel capaciteit erbij hoor. Dat staat echt compleet niet stil... Sterker nog, het gaat bijna harder dan bijna elke andere markt die ik ken.

Echter, het gebruik gaat ook steeds harder, leuk zo'n retina scherm op een iphone 5 maar qua accu betekent het praktisch gewoon dat het scherm (een erge stroomslurper) 4x zo groot is geworden en dus ook ergens in de buurt van 4x zoveel stroom gebruikt.
Vrij weinig, maar als je telefoon leeg is en je hebt een afspraak die je zou missen kan het wel handig zijn. Ik laad gewoon mijn telefoon voldoende op voordat ik van huis of werk weg ga.

Maar mijn reactie was meer bedoelt om aan te tonen dat op sommige trajecten het echt een rommel is :p
Ligt maar net aan je traject. Als mijn trein 5-7min te laat is, mis ik de aansluting op de volgende en dat gebeurt minstens 1x per 2 weken. Deze trein (tussen Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Amsterdam) zit vaak ook stampvol tussen 08-10:00 en op de weg terug 17-19:00 ook.

Het is fijn dat jij een plezierige ervaring hebt gehad, maar dat is lang niet overal zo. Daarbij is Den Haag - Utrecht peanuts, er gaat om de 10 minuten een trein heen, dus nogal wiedes dat je nergens een uur vastzit.
Veel mensen opgehokt in een kleine ruimte + slecht functionerende airco = onhygiënisch. Dit resulteert in mensen die vaker ziek zijn dan werknemers die per fiets of auto naar het werk komen. Bij ons wordt OV gebruik daarom gewoon meegewogen tijdens de sollicitatiebeoordeling.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 13 juni 2014 14:21]

Hoe werkt dat dan?
Jij komt met de trein? - Aja sorry jij mag hier niet komen werken.. |:(
OV betekent vertraging (later binnen zijn), vaker ziek, niet flexibel in vertrektijd, langere reistijd zorgt voor verminderde bereidheid tot overwerk, enz. Lijkt me wel iets dat je redelijkerwijs kan meewegen in de mate van iemands geschiktheid voor een functie.
Daar kan ik niet anders dan helemaal niet mee akkoord gaan. Mensen die met de wagen komen riskeren ook in de file terecht te komen. Ik verlies soms op 1 week meer tijd met de wagen dan ik op 1 jaar vertraging maak met de trein. En ja, soms zit het tegen met die trein en ben je meer dan een uur te laat. Maar 1 slecht ongeval op een ringweg rond een stad en je hebt net hetzelfde effect.. Het zorgt er ook voor dat mijn reistijd met de wagen, die in theorie gelijk is aan die van de trein, in de praktijk altijd langer uitvalt. Met regelmatig vertragingen van +30 minuten.
Het zorgt er ook voor dat mijn reistijd met de wagen, die in theorie gelijk is aan die van de trein, in de praktijk altijd langer uitvalt. Met regelmatig vertragingen van +30 minuten.
Laat me raden, je hebt het over een trein zonder overstappen?

Na vele jaren OV kan ik bijna alleen maar concluderen dat de trein echt daadwerkelijk perfect is, mits je maar geen overstaps hebt en echt bij het station moet zijn (en je bereid bent om 1e klas te betalen)

Overstappen is killing in het OV, dat maakt van een 5 minuten vertraagde al snel een half uur of een uur langere reistijd
Als iemand te laat komt omdat de trein vertraging heeft zou ik die inderdaad niet hoog op de lijst plaatsen van sollicitanten.
Ik zou zoeken naar de verantwoordelijke werknemer die dan een trein eerder neemt.
Een werknemer die in Amsterdam solliciteert en vanuit Groningen moet komen neem je toch ook niet serieus wanneer die het OV wilt gebruiken, maar als die werknemer vanuit Utrecht naar Amsterdam zou moeten is de vertraging bij een treinuitval een kwartier, dus 9 van de 10 keer komt die werknemer een kwartier te vroeg, en een keer precies op tijd, probleem opgelost toch?
En als je werknemers wilt die zo flexibel zijn dat ze met een halfuurtje op kantoor kunnen zijn, zet dat kantoor dan bij een station en regel werknemers in de regio...
Brengt men dan ook de toegenomen longproblemen door filerijden in kaart, of de véél hogere kans op ongevallen en het daarbijhorend verlies in productiviteit?
h. Dit resulteert in mensen die vaker ziek zijn dan werknemers die per fiets of auto naar het werk komen. Bij ons wordt OV gebruik daarom gewoon meegewogen tijdens de sollicitatiebeoordeling.
Dat van die fiets wil ik geloven. Dat van die trein niet.

Al is het maar vanwege het stukje lopen/fietsen van/naar het station, leven ov-gebruikers doorgaans langer dan automobilisten. Dat ze misschien 1 dagje wat meer snuffelen tijdens griepseizoen weegt wel weer op tegen de kosten die je hebt wanneer je werknemers een hartaanval krijgen.

Alhoewel, bij een bedrijf dat zo griezelig nauw naar de persoonlijke omstandigheden van werknemers kijkt, stel ik me voor dat jullie "oude" werknemers natuurlijk al dumpen voordat ze in die gevarenzone komen.
Dat kan helemaal niet meegewogen worden in de sollicitatiebeoordeling. Al *helemaal* niet als je het beargumenteert via die medische kant, want het is wettelijk verboden om daarop te discrimineren.
bewijs dat maar eens wanneer je niet bent aangeworven :(
Anoniem: 528441
@ari314 juni 2014 11:07
Niet geheel waar, mensen die daar vaak aan blootgesteld worden, verhogen weerstand, dit is heel natuurlijk gedrag.

Sterker nog, mensen die te veel in "cleane" ruimtes werken zijn het meest vatbaar voor besmettingen.
In de auto heb je ook geen oplaadstation voor je smartphone nodig, want dan moet je je handen aan het stuur houden. Het niet hebben van een oplaadstation of stopcontact in de trein is gewoon een luxeprobleem dat voortkomt uit het feit dat je in een trein wél kunt werken, lezen, gamen of whatever.
Ik vind het dan ook totaal onhandig om mijn telefoon te gebruiken als hij aan de oplader hangt. Beetje vastgebonden zitten aan een stroompunt.

Gebruiken en opladen hebben dus ook helemaal niets met elkaar te maken he.
- trein is vaak te laat (lees: veel wachten. Als je te vroeg bent, moet je wachten, als je te laat bent moet je wachten)
- niet deur tot deur
- hopen dat er plek is
Als een trein al vertraging heeft is het in veruit de meeste gevallen maar een paar minuutjes. Stoplichten die een beetje tegenzitten veroorzaken net zoveel wachten.
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf waar je precies naartoe moet, maar als je midden in een centrum moet zijn dan is de parkeergarage misschien wel verder weg dan het station.
Hopen dat er parkeerplek is... en plek op de snelweg (lees: geen file).

Kortom, ik denk dat je echte punt niet in het lijstje staat maar eronder: "dan nog [vind ik] het veel prettiger om met de auto te gaan". Dat mag natuurlijk (ieder zijn smaak), maar zeg dat dan gewoon, in plaats van te doen alsof er objectieve redenen zijn waarom de auto automatisch en altijd beter is dan de trein.
En dan hebben ze ook nog geen oplaadstations voor m'n smartphone! :+
Ook in de auto heb je geen gratis oplaadpaal voor je telefoon; een aansteker-naar-oplader adapter kost ook geld :p
Als een trein al vertraging heeft is het in veruit de meeste gevallen maar een paar minuutjes. Stoplichten die een beetje tegenzitten veroorzaken net zoveel wachten.
Met dat verschil dat je dan een aansluiting mist => een half uur extra. Want op veel trajecten rijden stoptreinen maar 2x per uur.
En die opladers ? Tegenwoordig kun je powerpacks kopen van 4...10Ah (ook enkele tientjes) die je thuis oplaadt en gewoon bij je hebt.
Overigens kun je zo'n powerpack goedkoper zelf maken: bij een elektronicaboer (bijv. Conrad) 4 D batterijen + houder bestellen dan heb je een power pack van 5V 9Ah voor 40 euro.
Met 4 NiMH penlites is het nog veel kleiner en lichter maar is maar 2-2.5Ah en goedkoper.
Of je koopt zoiets gewoon uit China voor 13 Euro inclusief verzendkosten natuurlijk. http://www.aliexpress.com...s-Samsung/1881288663.html
Hoef je ook niet met een batterijhouder + batterijen rond te slepen.
Ook al daadwerkelijk gedaan? De helft van die dingen leveren nog geen 20% van de beloofde capaciteit. Kan je je telefoon 10% mee bijladen.

Goed opletten met die dingen dus. Mijn advies: geef 10 € meer aan een merk en lees vooraf wat reviews.
Inderdaad gedaan. Ding heeft ongeveer evenveel capaciteit als de accu van mijn telefoon. Al youtubend die oplader eraan gehad en aan het eind had mijn telefoon ongeveer 10% minder dan wat die oplader aan eigen capaciteit aangaf.
Ook in de auto heb je geen gratis oplaadpaal voor je telefoon; een aansteker-naar-oplader adapter kost ook geld :p
Nee hoor, die wordt (werd) standaard bij mijn Nokia meegeleverd in de verpakking, samen met de normale (snel) oplader en inear headset.

Waar ik zit, is OV geen optie, ook geen oplaadpunten dus, geen station in velde of wege te bekennen :P

Bushalte.... 1km lopen 2 x per dag....hmm regen...nee geef mij maar de auto

Afgezien van de ziektes die je geheid oploopt in het openbaar vervoer, niesende verkoude grieperige mensen die hun snot aan elke hangreep of oplaadpunt smeren... en dan maar jezelf afvragen waarom je toch 5 keer per jaar verkouden bent en 2 keer per jaar de griep... met de eigen auto al 3 jaar geen griep gehad. ;)
Afgezien van de ziektes die je geheid oploopt in het openbaar vervoer, niesende verkoude grieperige mensen die hun snot aan elke hangreep of oplaadpunt smeren..
Dat heeft meer te maken met weestand. Snotterende/verkouden mensen kom je ook tegen op het werk en ook daar wordt er wel bacterien overgedragen op handgrepen, bureaus, mappen of watdanook.

Daarnaast heb ik 20 minuten gezocht naar enige vorm van bewijs dat het OV slechter is voor je gezondheid dan reizen met de auto en de enige conclusie die ik kon trekken was dat reizen met de trein gezonder is omdat de kans op ongelukken aanzienlijk kleiner is. Zo waren er in 2011, 225 doden bij verkeersongelukken (automobilisten) en was er 1 sterfgeval bij een treinongeluk (inzittenden).

Bron: CBS
Ten eerste even een fout in je post corrigeren, Verkoudheid en Griep zijn geen bacterien, maar virussen.

Verkoudheid en Griep Virussen overleven over het algemeen buiten een host niet zo heel lang, dus zolang je je collega's niet zoent en basis hygiene in acht neemt op het werk, wordt je daar niet zo heel snel aangestoken (of je vriendelijke collega niest net terwijl jij dezelfde ruimte in loopt).

Weerstand is zeker een belangrijke factor maar meer van belang i.v.m. de ziekte verschijnselen (symptomen). Verkoudheid en griep hoeven niet gepaard te gaan met alle bekende symptomen, echter overdraagbaarheid is dan toch zeker aanwezig (drager) en dus is er besmettingsgevaar voor anderen.

Ook belangrijk is de hoeveelheid van een virus en de conditie van het virus, deze hebben een grote invloed op het (al dan niet zichtbare) ziektebeeld.

Voor bewijs dat het OV slechter voor je gezondheid is, zal je niet vinden in de statistieken want dat bewijs verdwijnt in de statistieken als doodsoorzaak griep, en niet doodsoorzaak griep opgelopen in het ov.

Ik denk dat je primair moet zoeken op alle griep gevallen en dan een scheiding maken tussen griep en een baan, griep en kinderen, griep en een baan en ov, enz...
Pas als je dit gedaan hebt, zul je in verschillende sub groepen vinden dat de hoeveelheid griep / verkoudheid gevallen onder automobilisten vs OV gebruikers, onder OV gebruikers hoger zal zijn, en dat is dus ook logisch gezien de eigenschap van ziektes.

Het feit dat een plek waar veel mensen op elkaar zitten, een ziekte zich veel en veel makkelijker verspreidt, is niet meer dan een logisch gevolg van hoe ziektes overleven / vermenigvudigen.

Dus als je alleen in de auto zit, is de kans dat je besmet raakt van de persoon in de auto achter of voor of naast je, nihil.
De kans dat dit gebeurt in de trein van diegen die naast je voor je of achter je aan het niesen en hoesten is, erg groot.

Maar dit is off topic, hoewel.... die oplaadpunten hadden toch behoorlijk wat knopjes.

En ik las ook pas geleden iets over virussen naar de telefoon door opladers..... wordt het toch ineens heel erg on topic... ;)
Ja heerlijk met de auto :) Geen gedoe, ik betaal graag een kleine meerprijs als het al duurder is.
reken daarbij dan ook maar dat met het OV de rit in het totaal langer duurt, want je kan nauwelijks "net op tijd " vertrekken omdat je vast zit aan hun regeling.
Dan meestal nog andere vormen van vervoer nodig hebt, want helaas ligt niet elk bedrijf vlak naast een station.
time is money, dus reken dat ook maar al mee.
Laatste trein die ik nam was van "de trein heeft teveel vertragin en zal dus maar tot de eerste halte van de randstad rijden en vandaar direct het omgekeerde traject beginnen. Moest ik wel nog naar de andere kant van 't stad.
Dat was dus de laatste keer OV voor mij.
Als je "time is money" rekent, dan kan je geld aftrekken voor tijd die je in de trein zou kunnen werken, t.o.v. het niet kunnen werken in de auto. Voor mijn werk reis ik eigenlijk uitsluitend met het OV en heb eigenlijk nooit problemen.
Dat was dus de laatste keer OV voor mij.
Bij een keer file of wegwerkzaamheden zweer je ook direct de auto af?
Bedenk ook dat OV gebuikers altijd op een vast tijdstip naar huis willen. Dat is slecht voor je loopbaan. Je kunt nooit iets afmaken of gaat voortijdig weg uit een meeting, etc. Zoiets wordt meegewogen bij sollicitatie en beoordelingsgesprekken.
Een beetje doorgewinterde reiziger pakt een treintje later als het moet hoor.

Daarnaast, wie wil er nou werken bij een bedrijf waar de balans tussen werk/prive dusdanig slecht is dat het feit dat je met het OV reist tegen je wordt gehouden bij beoordelingsgesprekken.

Ik heb intussen al redelijk wat werkervaring, bij grote en kleine bedrijven, op stationslokaties en in kantoorparken. Nog nooit, maar dan ook nooit, meegemaakt dat er negatief gedaan werd over OV-reizigers, of zelfs maar een issue was.

Primair is het voor een werkgever belangrijk dat een werknemer op de afgesproken tijden er is en zijn werk goed invult. Wat zal het aan je reet roesten welke route ze op werk verschijnen? Al worden ze nog door hun moeder afgezet...

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 13 juni 2014 16:43]

Natuurlijk is het werk leidend, maar iemand die niet op tijd komt wegens OV-perikelen en tevens de tijd niet kan inhalen omdat op het industrieterrein na 18.00 geen bussen meer rijden heeft wel een streep tegen denk ik zo.
Hoezo? Bestaan er in jouw wereld geen taxi's?

Overigens, als een bedrijf niet bereikbaar is per OV, is dat vooral een streep tegen dat bedrijf.

Ga je een hoop talent mee mislopen. Niet voor niets dat op de commerciele vastgoedmarkt de A-lokaties langs de snelwegen leegstaan, terwijl op de stationslokaties de prijzen de pan uit lopen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 13 juni 2014 17:21]

Anoniem: 126717
@ari313 juni 2014 15:02
Dat is aan de persoon. Ik kan moeiteloos een latere trein pakken. Op het traject dat ik afleg gaat de intercity vier keer per uur.
Dus dat argument kan de sollicitant hebben, maar dan valt hij bij mij af vanwege de houding, niet het OV.
Wat een onzin. Ik heb 1,5 jaar Eindhoven-Nieuwegein gedaan met het ov. 9-5 mentaliteit is mij vreemd en dat heeft m.i. niets met type vervoer te maken. Ik was iemand met de meeste aanwezige uren daar.
niet bij een keer, nee. maar wel bij elke keer
het is altijd iets met het OV.
de tijd dat ik zou winnen met te werken op de trein wordt vaak gecompenseerd door de tijd dat ik sneller ter plaatse ben en dus direct kan beginnen te werken daar waar er van mij verwacht wordt dat ik werk.
€69.20 van Amsterdam naar Groningen? Dat lijkt me wat aan de hoge kant en is heel erg afhankelijk van welke auto je hebt. Ik ga even uit van mijn Peugot 107 uit 2012 (aanschafwaarde €7000,- met:
[list]
• 15.000 km p/j
• €1000,- afschrijving p/j (wat hoog is voor een aanschafwaarde van €7000,-)
• €500,- onderhoud p/j (wat ook hoog is voor een jonge auto als deze, in de 1,75 jaar dat ik het heb heb ik maar €275,- uitgegeven)
• €20,- verzekering p/m (=€240,- p/j)
• €65,- wegenbelasting per kwartaal (=€260,-)
• Verbruik van 18,75 km/l (werkelijke verbruik!)
• Benzineprijs (€1.829 p/l (onbemande pompstation gaat er zeker 10 ct van af)
Dan kom ik op het volgende uit:
1000+500+240+260+(15.000/18.75*1.829)= €3463,20 aan kosten p/j
Per kilometer wordt dat €3463,20/15.000= € 0,23088 p/km
Voor een rit van Amsterdam naar Groningen ben je dan 184 km * € 0,23088 = € 42,48 kwijt.

Dan zit ik fors hoger met de afschrijving en onderhoudskosten en tank ik bij de duurste pompstations en heb ik de reisduur (wat ook geld kost, tenzij je vrije tijd niets waard is) en ongemakken zoals spokje aangeeft nog achterwege gelaten.
Maar als je dan per rit €42,48 bent is dat behoorlijk veel per jaar. Dat is dan per dag €85. Een Traject Brij abonnement Amsterdam-Groningen kost, 1e klas, €6420 per jaar. Dan ben je goedkoper met de trein als je minstens 76 dagen een retourtje Amsterdam-Groningen nodig hebt. Voor je werk is het dan zeker gunstiger om met de trein te gaan.
Als je zoveel kilometers moet maken dan zullen je vaste lasten per kilometer alleen maar lager worden omdat je het deelt door meer kilometers (voor 76 dagen zijn dat al 27.968 km). Ander kant zullen je onderhoudskosten en afschrijving wel omhoog gaan, maar die heb ik al aardig hoog staan.

Als ik dan de berekening loslaat (over 76 dagen) dan kom ik uit op:
1000+500+240+260+(27.968/18.75*1.829)= €4728,19 aan kosten p/j
Per kilometer wordt dat €4728,18/27.968= € 0,0975466 p/km.
Voor een enkeltje ben ik dan € 17,95 kwijt en heen en terug voor €35.90 per dag.

[Reactie gewijzigd door Amito op 13 juni 2014 17:25]

En je gaat dan rijden in een zuinige diesel in plaats van in een benzine auto. Dus dat is dan sowieso goedkoper.
Hierbij wordt natuurlijk gemeten met verkeerde maten.

Deze vergelijking gaat inderdaad op als je van Amsterdam Centraal naar Groningen Centraal reist (uiteraard ook voor andere treinhaltes). Echter zal er vaak van een punt midden in een stad (of erbuiten) naar eenzelfde punt in een andere stad gereisd worden.

Dus het OV moet echt nog wel een stuk voordeliger gaan worden, wil het ook kunnen concurreren met de tijd en moeite die benodigd is om naar het station te gaan.
Nou, als ik in m'n uppie van Roermond naar mijn vrienden of familie in Zeeuws Vlaanderen ga is de auto (van moeders :+ ) al goedkoper en veel sneller dan het openbaar vervoer.
Bovendien rij ik heen en terug op ongeveer een halve tank van 35L, dus dat maakt ongeveer €1,65 (want ik tank wel fijn in België of Duitsland) x 17L = €28,05- aan benzinekosten.
De verzekering betaal je, of je nou wel of niet rijdt, en de afschrijving valt behoorlijk mee.

De route met het openbaar vervoer is met de trein van Roermond naar Breda en vanuit Breda met de bus via Antwerpen naar Hulst (Zeeuws Vlaanderen), waar ik altijd opgehaald wordt door mijn vrienden in, je raadt het al, een auto.

Een enkeltje met de trein kost €17,60 en aangezien ik niet de zelfde dag terug ga betaal ik alleen voor de trein al €35,20. Deze reis duurt +/- 1 uur. Maar 3 minuten vertraging kan al voor een half uur extra reistijd zorgen.

Vervolgens stap ik in Breda over op de bus naar Hulst, via Antwerpen. De busrit duurt 1:41 minuten en omdat de rit grotendeels over Belgische snelwegen gaat is het ook nog een een hels kabaal en ontzettend oncomfortabel.
Kosten: €15,20. Wederom een enkele reis omdat ik de volgende dag pas terug ga. dus €30,40 in totaal.

Mij kan je niet wijs maken dat de auto met verzekering (die toch betaald moet worden) , afschrijving en brandstofkosten, duurder is dan die €65,60 voor het openbaar vervoer. Want dat is het niet.

Daarbij komt ook nog het comfort van de auto:
Ik bepaal wanneer ik weg ga
Ik kan onderweg altijd even stoppen (halverwege houd ik altijd even pauze :) )
Ik bepaal zelf mijn tempo
Ik hoef niet naar andere mensen te luisteren (want zelfs in een stiltecoupé is het niet altijd stil :( )
De reis duurt maar 2 uur en is van deur tot deur in plaats van 2:41 van station naar eindhalte
Ik heb nog wat te doen: lekker auto rijden.

Autorijden in België is overigens altijd wel spannend in een kleine auto. Ik heb menig chauffeur zien lachen wanneer ik voorbij kwam tussen al die grote Duitse auto's.

Kortom: zelfs als je in je ééntje gaat is de auto vaak goedkoper. Zelfs als het niet goedkoper is, weegt het extra comfort mee in de kosten waardoor het uiteindelijk toch echt wel goedkoper voelt.

En om even helemaal terug te komen op het onderwerp:

De oplaadpalen zijn op zicht een prima idee! Maar het gebruik is alleen niet gemeten op het moment dat ze echt nodig zijn: bij een totale stranding van al het treinverkeer.

Op het moment dat het treinverkeer er mee op hield moesten mensen lang wachten en probeerde ze een andere manier te vinden om op hun bestemming te komen. Gevolg: ze zaten lang vast op het station.

Als ze vervolgens het gebruik kan meten op het moment dat alles (min of meer) prima loopt, kan je verwachten dat het gebruik achter blijft.

Dus deze meting is net zo halfbakken als de meeste ondernemingen van de NS en Prorail.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 13 juni 2014 14:19]

Anoniem: 415197
@EliteGhost13 juni 2014 15:30
Ik heb nog wat te doen: lekker auto rijden.
Probeer je nu een tegenargument om te buigen?
Ik snap je commentaar niet helemaal. Maar ik zal het even anders uitleggen:
In de trein zit ik maar een beetje. Misschien muziek luisteren, misschien lezen. Maar het gros van de tijd verveel ik me of erger ik me aan de luide gesprekken van andere mensen. Mensen die je het soms ook nog eens kwalijk nemen als je er wat van zegt.

In de auto kan ik autorijden, een activiteit die ik erg leuk vind om te doen. Het houdt me bezig en dan is die 2 uur zo om!
Is nauwelijks autorijden te noemen he. Beetje stuur recht houden op een snelweg en je voet op het gaspedaal houden.
Beetje van het onderwerp af, maar goed. Het blijft autorijden. Ik kan niet gaan dutten achter het stuur en de lange tijd op de snelweg is ook de reden dat ik halverwege even pauze neem ;)

Maar Zeeland bestaat voor een groot deel uit regionale wegen, om het spannend te houden :P
En als je iemand mee neemt dan zit je op 35-40 euro per persoon.
Ik begrijp zijn standpunt heel goed. Amsterdam-Groningen kost mij met mijn diesel zo'n €15,00 tuurlijk tel ik dan alleen de brandstof want de vaste lasten had ik toch wel en die 200 km zie ik echt niet terug omdat hij 2 dagen eerder bij de garage staat.
Pas wanneer je dit soort ritten structureel maakt gaat het een rol spelen. Maar dan heb je waarschijnlijk geen auto en is OV een wel overwogen keuze.
Dus ja, met dat soort prijzen ga je mij de auto niet uitkrijgen.

Dat jij vervolgens tijdens de reis andere dingen doet dan ik is niet relevant in zijn opmerking. We laten gemakshalve ook maar buiten beschouwing dat je geen bagage hoeft mee te nemen en/of andere mensen die wellicht zelfs de kosten mee delen.
Is afhankelijk van de route die je moet nemen.
Met het OV ben ik 25 euro per dag kwijt en met de auto 12 euro per dag. En dat voor een stukje van 30KM.

Dan heb ik het nog niet over de reistijd verschil. 1,5 a 2 uur tegen over 30min met de auto.
Anderzijds, als je eenmalig dat traject dient af te leggen en je heb toch een auto ter beschikking is het niet zo logisch om zaken als afschrijving, verzekering en gepland onderhoud mee te nemen. Dat zijn kosten die niet echt gaan veranderen, of je auto nu thuis stil staat of je hem gebruikt voor die ene rit meer.

In dat geval is de gewone benzinekost wel een mooie vergelijking. Een kost die voor een traject van bijna 400km natuurlijk niet te onderschatten is..
Dus bij elke route die jij rijd tel jij je onderhoud erbij? Knap!

Dacht dat je verzekering en die andere kosten altijd al had, of je nou van A naar B rijd, of van B naar X..

Voordeel van de auto is, dat je zelf kan bepalen waar en wanneer je vertrekt op welk tijdstip dan ook..
Anoniem: 406468
@spokje13 juni 2014 13:29
Openbaar vervoer in Nederland is een beetje zoals de ISP-'markt' in de VS. Hard schreeuwen dat er concurrentie is terwijl het grotendeels topografische oligopoliën van slechts 2 bedrijven betreft die met prijsafspraken en dergelijke alle concurrentie met elkaar vermijden om zo de klant te verneuken, bovenop het feit dat ze helemaal niet innoveren.
kijk voor de gein eens in engeland rond. daar is de spoorweg open gezet voor de bedrijven. dan mag je met de prijzen hier in nederland nog niet klagen.
...om over de prijs-/kwaliteitverhouding in Engeland dan nog maar te zwijgen. Dan hebben we (jullie) het in Nederland nog helemaal niet zo slecht voor mekaar!
Dus met andere worden, als je een of meerdere landen kan vinden waar het slechter is moeten we maar niet klagen?

Ik word zo moe van maar daar is het erger, sorry maar ze hebben gelijk de prijzen zijn VEEL te hoog.
Nee, ik denk niet dat dat het punt was. Maar een open markt is niet noodzakelijk een oplossing, dat was wat mij betreft het punt.
Ow sorry ik had het vooral tegen RenaldoN, maar de prijzen zijn duidelijk kunstmatig hoog gehouden.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 14 juni 2014 03:57]

Ach, ik zou maar niet een trektocht door Japan maken met het openbaar vervoer dan... dan ga je gewoon huilen.
(huilen als in, hoe goed het daar wel niet is in vergelijking met hier) :+
So true en zelfs in de 2e klas zit je nog als een koning :)
Na het opzoeken van het woord Oligopolie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Oligopolie) kan ik het niet anders dan met je eens zijn. Maar je was het natuurlijk ook al met mij eens :+
Niet helemaal eerlijke vergelijking. Prijzen van de kaartjes worden voor het grootste deel bepaald door de politiek, daar ProRail bepaalt hoeveel de vervoerder betaalt voor het gebruiken van de infrastructuur.
Duurder? Rijdt jouw auto op water ofzo? Het is hierboven al aangegeven dat je met de auto waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper uit bent.

Daarnaast ga je uit van vol tarief. Bijna niemand betaalt het volle tarief in de trein, normaliter reis je op zijn minst met 40% korting en dan kost het retourtje ineens nog maar 29,60. Persoonlijk heb ik een Dalvrij abonnement waarmee ik voor 100 euro per maand onbeperkt kan treinen (buiten de spits). Als je een auto koopt ben je dat bedrag al kwijt voordat je ook maar een kilometer gereden hebt.
Dat gezeur op de prijzen slaat echt nergens op. Denk een beetje na over watvoor kaartje je koopt en je reist echt praktisch gratis met de trein. Nog goedkoper en ze moeten geld toe gaan geven.

Edit: En dan vergeet ik nog de dagkaartacties die vaak voor 17 euro te koop zijn.

@delenn: Heb mijn situatie ook even doorgerekend. Ik kom op minder dan 5 eurocent per kilometer (104km per dag, 1200 euro per jaar)

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 13 juni 2014 14:54]

Ach, ik reis op een OV abonnement gemiddels 2.5 keer per week naar mijn werk in Amsterdam, ik kom op 109km * 5 reizen* 48 weken (ik heb ook wel eens vakantie) = 26160km, consumententarief altijd vrij = 318x12 = 3816 euro

Kom ik op 14.6 ct/km... knappe jongen die dat met de auto haalt... het wordt nog beter als je vaker reist...

(En mijn baas krijgt hier ook waarschijnlijk nog een betere prijs op)
En volledig aftrekbaar bij de belasting.
Hoe reis ik met 40% korting dan? Dan moet ik al een kortingskaart aanschaffen en die kost ook weer geld ;).
Ik ga denk ik 2 a 3 keer per jaar met de trein, en dan betaal je gewoon de volle pond . Voor vaste ritten kan het goedkoper zijn, maar voor dagjes mensen is de trein gewoon idioot duur en vaak onhandiger.
Als jij 3x per jaar deze rit maakt (amsterdam-groningen), dan heb je die kortingskaart er al uit. En als je een beetje brutaal bent kun je ook gewoon een medereiziger vragen of je mee mag reizen, heb je zelf nieteens een kortingskaart nodig.

En voor dagjesmensen zijn (padum-tsssjj) de dagkaarten ideaal. Het is alleen jammer dat die beperkt verkrijgbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 13 juni 2014 15:17]

Mja, dat is allemaal leuk als je altijd foreveralone reist, maar als je met z'n tweeen ergens heen moet met de trein dan zijn de kosten zo'n godsvermogen hoger dan met de auto dat het OV niet aantrekkelijk is; ook niet met abonnement.

De enige tijd waarin het reizen met het OV erg interessant is, is als je je OV studentenkaart hebt. Verder, waarom zou je... Het is vaak duurder, de trein is enorm oncomfortabel en het is alsof je elke dag naar holland casino gaat met het spelletje "rijdt ie wel, of rijdt ie niet?"
De trein is vreselijk, enkel te doorstaan op t moment dat t gratis is. Als men het studenten OV afschaft gaan die waarschijnlijk ook massaal met de auto/motor.

De trein biedt echt geen enkel voordeel.
De enige trein die heel erg goed is als je er in zit, maar heel weinig rijdt en vaak grote vertragingen heeft, is de DeutscheBahn trein Amsterdam->Dusseldorf/Frankfurt. (Tot Arnhem in Nederland)
DAT is pas een trein. Goede airco, goed eten en drinken te verkrijgen, goede tafels om aan te werken inclusief meerdere stopcontacten, ruime en schone WC's waar *altijd* zeep en papier is, de 2e klas stoelen zijn nog beter dan 1e klas NS, et cetera. Jammer dat die trein bijna nooit in NL rijdt en dat NS zelf zo'n trein niet heeft.
Mja, dat is allemaal leuk als je altijd foreveralone reist, maar als je met z'n tweeen ergens heen moet met de trein dan zijn de kosten zo'n godsvermogen hoger dan met de auto dat het OV niet aantrekkelijk is;
Het ondewerp is laadpalen, doch ik heb geen mobieltje.

Trein vs auto is geen vergelijking maar goed. Stel ik heb een auto (niet) en ik ga er mee naar mn werk. Waarmee gaat mijn vrouw dan naar haar werk ?
Stel we moeten beiden naar bv Amsterdam, maar zij gaat om 5.15 weg en ik om 6.35. Twee auto´s kopen ? Allemaal geen vergelijkingen.
Tuurlijk zijn dat wel vergelijkingen.
Trek het eens door naar carpooling ;) Waarom denk je dat dat steeds populairder wordt? Omdat de trein gewoon ruk reizen is en carpoolen een heel erg stuk goedkoper is dan de trein...
Comfortabeler reizen en een heel stuk goedkoper dan 5 man die het asociale prijskaartje van de trein moeten aftikken waar totaal geen comfort noch reisgarantie tegenoverstaat...

Sure, de auto kan in de file komen te staan. Dan kan je vaak nog omrijden of is t maar een paar minuutjes. Met de trein kan je niet omreizen en als je pech hebt wordt je trein gewoon geheel gecancelled en mag je op de volgende wachten met 800 man. Hooray for the train.

Dus t valt zelfs in werksituaties perfect te vergelijken. :)
Trek het eens door naar carpooling ;)
Ik heb geen auto. Maar ok, stel ik heb er een dan moet mn vrouw alsnog met de trein.
Ik had het teruggegooid naar wat je zei; dat het ging om over naar werk te gaan. Als jij met een paar collega's carpooled naar je werk, dan scheelt dat (meestal) behoorlijk wat knaken en reist het een stuk comfortabeler :)
Als je vrouw dat met haar collega's doet: idem.
Zo achterlijk zijn die prijzen niet. Als ik de ANWB routeplanner laat berekenen hoeveel het kost om met de auto hetzelfde stuk te rijden komt hij uit op €25,20 enkele reis. En dat zijn alleen nog maar de brandstofkosten.

Over het algemeen is de trein in Nederland goedkoper dan in je eentje met de auto gaan. Pas als je niet in de buurt van het station moet zijn of met meerdere gaat, dan is de auto pas goedkoper.
is dat incluisief of excluisief afschrijving/onderhoud/uurtarief bestuurder(ja in een trein hoef je niet zelf te sturen, weet je)
Hm, ik kom op 30eu? Tenzij je zowel heen als terug in de spits moet. Daartegenover staat dat je met de auto ook rond de 60eu voor die rit kwijt bent.
No sh*t. Ik vind een toilet een stuk belangrijker dan een usb poort.
Als ik ergens de tijd zou hebben om me mobiel te laden, dan is dat toch meestal in de trein zelf.
En hoe vaak heb ik wel een toilet nodig gehad tijdens het reizen, maar in de trein is er niks. (op een aantal IC's na) en op het station moet je maar weer gaan betalen terwijl je al flink geld betaald voor je reis.
Mee eens. Zo zijn er bijvoorbeeld veel te weinig in/uitcheckpalen, en staan die bovendien nog bij verschillende stations op verschillende plekken: soms in de stationshallen bij de roltrappen, soms bij de ingang, soms op de perrons. Leg daar je prioriteit, in plaats van bij leuke extraatjes. Ik vind sowieso dat de OV chipkaart heeft gefaald als project, omdat automatisering de intentie moet hebben dingen makkelijker te maken, niet moeilijker. Het gebrek aan incheckpalen is een symptoom van de minachting van het NS management voor hun klanten. Het risico bij een fout ligt volledig bij de klant, en wordt door de implementatie in de hand gewerkt: de palen staan op verschillende plekken, dus je kan geen routine opbouwen bij in/uitchecken. Je kunt, eenmaal in de trein, niet controleren of je daadwerkelijk bent ingechecked. Het terugkrijgen van de borg bij vergeten uit te checken is een nodeloos ingewikkeld proces.

Er zijn wel meer voorbeelden van die minachting. Denk aan de plaszak. Ik probeer me een management meeting voor te stellen, waarbij iemand met dat idee kwam en de rest enthousiast instemde. Het lukt me niet.

NS moet weer terug naar basics: het comfortabel vervoeren van reizigers met een minimum aan vertraging, voor een redelijk bedrag. Een uitdaging vanwege de zwaar belaste infrastructuur? Ja, maar richt dan daar al je aandacht op. Bovendien, iedere boekhouder kan je vertellen dat als je je productiemiddelen maximaal benut, er ook de maximale winst uit valt te halen. De drukte is dus ook een zegen.

Krijg dat eerst maar voor elkaar, in plaats van Wifi in alle treinen en oplaadpalen voor smartphones. Wie weet ga ik dan weer eens wat vaker met de trein, zoals voorheen.
Ja dat kan knap lastig zijn, niet voor iemand die al weet waar hij heet moet, maar in Japan vond ik deze oplossing toch verrekte handig als ik niet precies wist waar ik heen moest.
Er waren ooit gewoon telefooncellen beschikbaar...

Maar anno 2014 is het kennelijk alleen op de eerste klasse te verkopen als extra service, zo'n stopcontact...
Powerpacks iemand ? (tablet &smartphone)

ik heb thuis een powerpack liggen van 25 euro waarmee ik m'n smartphone (S4 mini) zeker 2 keer kan opladen dus een tablet moet ook +- 1 keer lukken en is zo groot of een gewone portomonee

probleem opgelost en geen 4500 euro per laadpaal nodig + de rest aan onderhoud-vernieling enz.

voor diegene die interesse hebben ik bedoel dit

http://www.externe-batter...382srsk9ljimts41sgsl1ujg0
Externe batterij, batterij verwisselen, reserve nokia, kortom mogelijkheden genoeg.
Laadpalen? Niet nodig. Niet op Utrecht Centraal althans, daar kan je met wat goed zoeken overal en nergens gewone stopcontacten vinden. Met name bij de roltrappen zitten ze.

Ik zag gister nog iemand telefoneren op Utrecht Centraal die ondertussen aan het opladen was via een sneaky geplaatst stopcontact bij de roltrap naar spoor 11a. Zou me niets verbazen als er bij de andere roltrappen ook stopcontacten zijn.
bv ook in een paar wachtruimtes op stations (bij verwarmingen kan ik me herinneren).
Ik vermoed voor schoonmakers.
Hetzelfde op station tilburg en eindhoven. Gewoon je eigen oplader mee nemen en even pauze houden op het station.
Dat is mij in al die jaren nog niet eens opgevallen eigenlijk, voor de grap eens in de gaten houden.
Bij de Arriva treinen had je gewoon stopcontacten(Doetinchem-Arnhem) die je gratis kon gebruiken :(
In de eerste klas (NS) zitten in sommige treinstellen ook wcd's, maar dan krijg je weer dit soort perikelen: http://www.nu.nl/binnenla...eur-opladen-telefoon.html

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 13 juni 2014 15:21]

Denk je nu echt dat het geven van extra service automatisch leidt tot meer mishandelingen/misdragingen?

Los van wat ik vind van dit idee lijkt het me een drogreden om iets niet door te laten gaan vanwege 1 incident van iemand die waarschijnlijk gewoon idioot aggressief is.
Nee, dat zeg ik ook helemaal niet. De wcd's zitten alleen in de eerste klas, deze mevrouw had een tweede klas kaartje en ging in de eerste klas stiekem haar telefoon opladen. Met andere woorden, door geen wcd's in de tweede klas te plaatsen krijg je zulke voorvallen. In mijn optiek: Plaats ze overal.
Of neem 10 meter verlengkabel mee. Wel uitkijken dat er niemand over struikelt.
Een extra externe batterij meenemen lijkt me handiger dan. Stuk compacter en lichter dan 10 meter verlengkabel.
Precies mijn gedachte toen ik het stukje las.
Ik zeg: draadloos opladen! Ik was er ook sceptisch over, maar het lijkt echt te werken, dus gewoon dit systeem in nieuwe treinen verwerken :)
Nee hoor, het was(is?) tweede klas en eerste klas. Ik heb wekelijks in die Arriva treinen gezeten(de nieuwe). Ik had er toen 1 in gebruik genomen, en een vriend van mij mocht eventjes zijn telefoon in de eerste klas zetten om hem op te laden(er zit er maar 1 in elke in-/uitstapgang, heet dat zo?) van de conducteur.

1 nadeel was dat je er geen dikke geaarde stekkers er in kon stoppen, want ze zaten ver in een hoek gestopt.

Edit: Ik denk dat die stopcontacten ook niet echt voor consumenten bedoelt waren, maar voor andere (onderhouds) apparaten.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 13 juni 2014 15:54]

Whoeps, ik had de NS-treinen in gedachten. Heb mijn bericht aangepast, bedankt!
De dingen naast de deuren zijn balkons, FYI. Nog vanuit de tijd dat aan het eind van iedere wagon een open (maar wel met dakje eroverheen) balkon was vanwaaruit je kon in en uit stappen.
Ja dat ken ik me wel herinneren van een aantal films. Makes sense :)
Ik snap echt niet probleem niet zo. In andere landen heb je dit gewoon wel (neem Belgie). De trein wekt zelf energie ook op wat gebruik kan worden hiervoor. Zo veel moet een stopcontact niet kosten voor je laptop in de trein (voor de mensen die 2e klas reizen). De kosten voor een laadpaal op het station is een ander verhaal.
Die stopcontacten moeten dan nog wel "even" geplaatst worden. Bij een volgende investering in nieuwe treinstellen lijkt het me van belang dit mee te nemen.

Desnoods krijg je in de 2e klas enkel een usb-poortje om enkel je telefoon op te laden. Wil je je laptop laden (of gewoon een echt stopcontact voor iets), dan koop je een 1e klas kaartje.

De kosten zullen hem echt niet zitten in de stroom zelf, maar wel in het realiseren van de stroomvoorziening richting de reizigers.

Overigens, als je weet dat je veel onderweg bent en je je telefoon veel gebruikt: koop een powerbank of als je een laptop (of tablet met usb) bij je hebt, kan je hem daar mooi mee opladen.

Wat betreft die palen denk ik dat het pas echt interessant wordt zodra je telefoon in enkele minuten (of seconden?) opgeladen kan worden. Dat is dan wel haalbaar in de overstap tijd.
Waarom zou je alleen voor een usb aansluiting gaan dan? Ik vind de opmerking, dan koop je een 1ste klas kaartje wel wat ongenuanceerd. Stel je bent student (ik noem maar een groep) en moet onderweg nog wat doen op je laptop. Die moeten maar een 1ste klas kaartje kopen? Ik stel dat in andere landen dit wel is in de 2e klas. Hier moet dat ook kunnen, uiteraard bij renovatie of vernieuwing. Enkel een usb aansluiting lijkt mij niet klantvriendelijk.

Tevens is het nu zo dat ik vaak in de 1ste klas ook geen stopcontact tot mijn beschikking heb. Dat zijn dan de treinstellen zonder de rode stoelen maar met grijze stoelen in de 1ste klas.

[Reactie gewijzigd door carpebios op 13 juni 2014 13:40]

Welke treinstellen hebben stopcontacten in tweede klas in België? Ik ben benieuwd, ik heb er in al die jaren nog geen enkel gevonden. Of ja, de nieuwste Siemens-tuigen hebben vier stopcontacten per wagon.

En overigens: als student betaal je al belachelijk weinig voor het OV. Dan ook nog eens eisen dat je een stopcontact krijgt heeft een hoog verwend-kindjegehalte.

Terzijde: treinen 'wekken geen energie op'. Treinen betalen netjes voor netstroom, dus ook voor de stroom voor jouw laptop.
Toen ik van Antwerpen naar Brussel reisde (en terug) had de 2e klas gewoon stopcontacten, wat ik erg prettig vond. Ik gaf een voorbeeld van een groep reizigers, je kunt dit dus niet door generaliseren dat niemand van de 2e klas reigers weinig betaald. Dat is helemaal niet relevant, de NS krijgt per student gewoon geld. Ik eis dus helemaal niets en ben ook geen student, dus misschien kunnen we objectief blijven?

Was het niet zo dat een trein energie opwerkt bij het remmen al bijvoorbeeld?
In sommige IC-treinen zijn er inderdaad twee stopcontacten per wagon in tweede klasse, maar dat is verre van de regel. Ten eerste omdat je maar twee stopcontacten hebt voor enkele tientallen plaatsen, ten tweede omdat enkel een aantal IC's en de meest recente regionale modellen het hebben.

Stel dat we naar hetzelfde hotel gaan. Jij betaalt 200 euro per nacht, ik 100. Is het dan abnormaal dat jij meer eisen stelt aan het interieur van je kamer dan ik?

Je betaalt de NS om veilig en enigszins comfortabel op je bestemming te komen. Al de rest is luxe en dat ze dat reserveren voor eerste klasse is perfect logisch.

Bij remmen wordt geen energie opgewekt. Wat wel bestaat is 'regeneratief remmen':

- Een bewegend voorwerp heeft kinetische energie (E = 1/2*m*v^2)
- Als je remt, vertraag je en neemt je kinetische energie af. Energie kan niet verdwijnen, dus die moet 'verloren' energie ergens naar toe. Bij gewone remmen (zoals die van je auto of fiets) wordt die energie omgezet in warmte en gaat ze verloren. Treinen (en ook sommige recente auto's) recupereren een deel van die energie door er een accu mee op te laden.

Er wordt dus geen energie opgewekt, er wordt minder energie verspild. Vergeljk het met recyleren: daarmee maak je ook geen nieuw spul, maar je moet je wel minder nieuw materiaal uit de grond halen.

[Reactie gewijzigd door Silmarunya op 13 juni 2014 15:44]

Helaas is dat 1ste klas ook in Nederland. Lang niet elke zitplek (2 stoelen naast elkaar) heeft een stopcontact.

Ik vind wel dat dat voor die prijs mag. Of ik nu 40 of 60 euro betaal voor een rit (mijn baas dan).

Intressant van die energie! Ben daar helemaal niet in thuis. Heldere uitleg :)
Euh, dieseltreinen wekken hun eigen energie op. Niet overal is geelectrificeerd!
Klopt, er zijn hier en daar nog dergelijke lijnen in NL (gelukkig niet meer in België :) ). Maar dat is toch vrijwel verwaarloosbaar?

En het onderliggend argument geldt zo mogelijk nog sterker voor dieseltreinen: energie voor oplaadpunten is niet gratis en wordt niet zomaar uit het niets gehaald.
Niemand zei dat het gratis is, maar de generatoren op een diesel-loco zijn wel dusdanig sterk dat een paar telefoonladers echt geen probleem zal zijn. Het gaat meestal om een paar duizend pk, aka megawatts.
Ook al zijn het vlotte laders met 20 minuten, dan nog heeft het gros van de mensen er niet zoveel aan lijkt me. Bovendien: hoeveel mensen kunnen er tegelijk gebruik van maken, 4 zo te zien?
Met de honderden mensen die tegelijk op een perron staan lijkt me dat onzin.

Ik denk dat de NS er meer mensen blij mee zou maken als ze laadpunten in de stoelen van de trein zouden verwerken. Gewoon als powered USB aansluitingen.

Overigens lijkt het me niet bepaald de verantwoordelijkheid van de NS dat telefoons opgeladen kunnen worden. Leuk als service, maar ik zou liever zien dat de hun geld ergens anders aan besteden in plaats van aan mensen die vergeten 's nachts hun telefoon op te laden.
Hoezo 's nachts vergeten op te laden? Als ik 's middags richting huis ga, dan is me telefoon leeg, terwijl ik hem 's nachts nog opgeladen heb.
En je hebt op je werk geen stopcontact bij de hand?
Ja of als media-hub. Alle bestanden gezellig delen met je medereizigers. Hoeven ze Facebook ook niet meer op te starten :)
Haha, de trein als filesharing service. :P
Inderdaad. Hoe moeilijk kan het zijn om USB outlets te plaatsten in de 2e klas.
Gewoon bij ieder zitje van 4 personen een dubbele outlet plaatsen. :Y)
Met zo'n oplaadpaal ben je je accu of telefoon toch kwijt. Als het nou draadloos opladen was zou het denk ik wel veel gebruikt worden. Of in ieder geval de telefoons die het ondersteunen.
Het is ook wel goed! Doe mij maar goedkope treinritten en laat mensen hun apparatuur lekker op kantoor of gewoon thuis opladen. Voor gratis wifi kan ik nog een klein beetje begrip opbrengen, maar ik wil gewoon ergens naar toe en hoef geen toeters en bellen.
Ook het plan voor stopcontacten in de tweede klasse van treinen gaat voorlopig niet door. Er is geen zicht op hoeveel het gaat kosten, dus de minister en de vervoerders gaan daarover op zijn vroegst volgend jaar om de tafel.
Dit is dan wel weer jammer, dat die palen geen nut hebben had ik ook wel kunnen bedenken, maar stopcontacten in de tweede klas zou wel nuttig zijn geweest. Er zijn genoeg studenten of andere reizigers die lang in de trein zitten, en als je dan je laptop op zou kunnen laden zou dit erg fijn zijn.

Ik zit zelf drie kwartier in de trein, in die tijd kan ik heel wat meer opladen dan in die ene minuut dat ik naar mijn trein ren (er van uitgaande dat er geen vertraging is).
Vlakbij of op CS een paar kluisjes neerzetten die te openen zijn na betaling borg+huursom, en waar een opgeladen noodlader + kabels bijzitten. Deze lever je weer in bij het aankomststation waarna je je borg terugkrijgt. Verdienmodel is de huursom (vraag is of dat hoog genoeg is natuurlijk). Ivm schaarste aan locaties wellicht interessant voor bijvoorbeeld AH2Go's (ism Bol vast wel wat synergievoordeeltjes te behalen, bijverkoop omdat mensen in de AH komen).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee