Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Google heeft een versie van de HTC One (M8) met stock Android uitgebracht. Deze Google Play-editie is vooralsnog alleen verkrijgbaar in de Verenigde Staten en kost daar iets meer dan de versie met HTC Sense die bij providers verkrijgbaar is.

Google vraagt voor de de versie van de HTC One (M8) omgerekend iets meer dan 500 euro, terwijl de versie bij Amerikaanse providers zonder abonnement omgerekend rond 460 euro kost; Amerikaanse prijzen zijn zonder btw en liggen daarom lager dan die in Europa. De telefoon zou in Nederland wel op 2g en 3g kunnen, maar ondersteuning voor Nederlandse 4g-netwerken ontbreekt in deze versie.

De hardware van de telefoon is hetzelfde als de versie met Sense, maar draait stock Android, zoals ook op bijvoorbeeld de Nexus 5 staat. Wel heeft HTC voor Google enkele features toegevoegd, zoals de softwarematige implementatie voor achteraf scherpstellen met de Duo Camera. Bovendien heeft HTC veel van zijn apps in de Play Store gezet; daarmee zouden gebruikers onder meer de infraroodzender als afstandsbediening kunnen gebruiken met de Sense TV-app, iets dat bij de standaardversie met HTC Sense sowieso kan.

Google zal de Play-versie, met 32GB opslag, over twee tot drie weken verzenden. De One (M8) met Sense komt over iets meer dan een week in Nederland uit. Google zegt tegen Tweakers dat het nog niet weet of en wanneer het Google Play-edities van toestellen zou gaan aanbieden in Nederland. HTC presenteerde het toestel dinsdag op een eigen evenement in Londen en New York.

HTC One (M8) Google Play EditionHTC One (M8) Google Play EditionHTC One (M8) Google Play Edition

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Zal google hier ook zelf updates voor uitbrengen, zonder dat HTC hieraan sleutelt? Dan zie ik deze telefoon nog wel goed slagen.
Stock wil juist zeggen dat je standaard android hebt, en dus meteen de nieuwe versies krijgt als die uitkomen.
Of je de updates direct krijgt wanneer ze uitkomen is nog maar de vraag bij deze Google Play Editions. De updates komen namelijk niet van Google maar van de fabrikanten zelf. Ze hoeven daarentegen aan de updates weinig te versleutelen itt een Sense of TouchWiz. De updates zouden dus wel sneller moeten zijn dan de Sense of TouchWiz versie van hetzelfde toestel, maar je blijft afhankelijk van de fabrikant.

Bron: https://support.google.co...5?hl=en&ref_topic=3450794
Ik meen me te herinneren dat google daar wel achter aanzit, ze zeggen ook in jouw bron dat het "up to two weeks" kan duren, met andere woorden, ze garanderen wel een redelijke termijn.
Klopt google werkt wel met de fabrikanten samen en probeert ze te helpen om de updates snel gereed te hebben. De twee weken termijn die ze noemen heeft echter enkel betrekking op het moment van de release van een update(door de fabrikant) totdat de update uiterlijk op je telefoon ge´nstalleerd kan worden. De termijn zegt niets over het aantal weken / maanden tussen de release van Google en de release van de fabrikant.
Niettemin zijn de Google Play Editions een flinke verbetering qua updatesnelheid ten opzichte van een TouchWiz of Sense variant.
Gelukkig heeft HTC een hele goede reputatie met het uitdelen van updates. *sarcasme alert*

Er zijn regelmatig updates belooft die wekenlang en soms maandenlang werden uitgesteld. Enkele updates werden zelfs na het aankondigen nog geschrapt.
Niet perse. Er waren versies van de Samsung Nexus (Galaxy Nexus) die via de update servers van Samsung liepen. Waarom is bij mij niet bekend, zal wel een capaciteitsprobleem oid geweest zijn.
Jammer dat ik er (nu) geen bron van kan vinden
Dat was inderdaad een probleem, waar Google neem ik aan wel van geleerd heeft!

Maar dat is een Nexus en hier gaat het om een Play edition van een telefoon, misschien is dat process kwa updates sowieso anders? Heb het zelf niet echt gevolgd :P
Als je een beetje creatief bent, en je toestel geroot hebt zullen er op XDA vast een aantal personen zijn die hier wel voor zorgen.
Nee, de updates op GPE edities komen niet van Google maar van de fabrikant.
Uit artikel: De telefoon zou in Nederland wel op 2g en 3g kunnen, maar ondersteuning voor Nederlandse 4g-netwerken ontbreekt in deze versie.

Zijn ze bij htc al op de hoogte dat een top telefoon puur android zonder schil wel eens zou kunnen aanslaan ook in nederland & belgie ? Als je dan al deze telefoon tot bij ons krijgt kan je niet eens op 4g bij ons, the best is yet to come ?
stock-android is puur-android + de suite van apps & services van de zoekgigant Google.

Maximale performance kun je als tweaker nog altijd het beste zelf creŰren, met een kale versie van android aosp, of een cyangemod-rom. En dan heb je wel het snelle 4g.
Met een kale AOSP mis je wel alle performance optimalisaties die de fabrikant er zelf aan heeft gedaan om het zo goed mogelijk op de hardware van dat specifieke toestel te laten werken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 maart 2014 15:26]

met dezelfde performance op een toestel en een betere download snelheid ben je toch sneller ? Als ik een android toestel wil zonder schil en men abbo 4g heeft lijkt het me logisch dat ik deze 2 factoren dan ook wil terugzien op men toestel.
En dus hebben ze echt geen plannen om hem uit te brengen in Nederland. Je kunt Nederlandse 4g ondersteuning er niet later even softwarematig bij boetseren. Deze telefoon komt gewoon niet naar Nederland.
echt jammer nog maar eens, htc zit toch niet in de beste papieren waarom leveren ze gewoon eens niet van in het begin een top telefoon zonder hun schil (kale android) in ons land, en kijken ze naar de verkoop cijfers daarna... de klant heeft meer keuze en de fabrikant kan en zal waarschijnlijk meer verdienen. > win win < of gebruik ik echt men gezond verstand niet in mijn redenering.

4g anno 2014 niet uitbrengen op een toptoestel in jou regio = not done

[Reactie gewijzigd door Rigs op 26 maart 2014 10:15]

Ik denk ook dat je geen gelijk hebt. Sense vind ik nog steeds 1 van de beste toevoegingen aan Android. Ik heb nu zelf een Nexus 5 en mis erg veel handigheidjes die op bijvoorbeeld de One X wel zitten. Als ik een Nexus 5 met Sense zou kunnen krijgen, zou ik dit direct doen!
das persoonlijke mening vriend.

vriendin heeft een nexus5 en ik heb een htc one x, kan me niet inbeelden wat zei minder kan doen dan ik waardoor men gebruiksgemak in gedrang zou komen
Daarom zeg ik ook, ik vind en ik denk..
Maar om een aantal punten te noemen die ik out-of-the-box mis bij de Nexus zijn onder andere het snel starten van lockscreen. Een aantal mooie widgets, het 'gevoel' van de launcher (Sense vind ik subtiel mooier).

Het is niet dat de Nexus 5 minder 'kan', maar ik vind dat HTC voor sommige problemen betere oplossingen heeft dan stock Android.
Koppeling van Facebook profielfoto's met contacten :)
HaxSync anyone?

Edit: Geen stock, maar je kunt precies hetzelfde. (En werkt beter dan veel andere mogelijkheden, zoals het updaten van Google contact met FB info.)

[Reactie gewijzigd door Mijzelve op 26 maart 2014 13:34]

zij*, nothing personal:) :)
De reden dat deze telefoon geen 4G heeft in ons land is omdat ze in de VS andere frequentie banden gebruiken en deze telefoon is daar op gemaakt. Niets staat HTC in de weg om de Europese versie om te toveren tot een play versie en alsnog uit te brengen in ons land inclusief 4G.
Toch te simpel voor woorden. Wil je een HTC One met stock software, kun je 'm in Nederland niet krijgen 8)7
Een beetje tweaker zet gewoon een eigen rom op de HTC One.

Gekker is dat de nieuwste telefoon die google uitbrengt, geeneens wereldwijde 4G heeft.
Dat licht niet in de lijn met het verleden, mijn N5 was bij uitbrengen echt uitgerust met de best mogelijke hardware. Dat gold ook voor de N4 en de nexus gemaakt door samsung.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 26 maart 2014 10:40]

De LTE bands voor 4g in de USA zijn anders. Om kosten te besparen hebben ze er een andere antenne in gezet.
Dit is ook het geval met de amerikaanse versie van de Nexus 5.

North America (D820) model:

GSM: 850/900/1800/1900 MHz
CDMA: Band Class: 0/1/10
WCDMA: Bands: 1/2/4/5/6/8/19
LTE: Bands: 1/2/4/5/17/19/25/26/41
Rest of World (D821) model:

GSM: 850/900/1800/1900 MHz
WCDMA: Bands: 1/2/4/5/6/8
LTE: Bands: 1/3/5/7/8/20

Zal bij de M8 niet anders zijn gok ik
Dan nog blijft het jammer,dat het High-end toestel, niet wereldwijd werkt.
Geen 4G in Nederland wil nog niet zeggen geen 4G in Amerika.
Zowel de N4 als de N5 kwamen in twee uitvoeringen, voor de VS en de rest van de wereld. Mijn (veel goedkopere) N4 uit de VS kan hier niet op 4G vanwege de andere frequentiebanden..
Hoop maar dat ie ook in Europa komt met ondersteuning voor onze 4G frequentiebanden.
Vind het ook ronduit raar dat wij het moeten stellen met maar 16gig flash en de US wel 32gig krijgt.
Ach we kunnen het uitbreiden met max 128gb ;)
Het is nog niet bekend of de 32GB naar Europa komt. Wel kun je er een extern geheugenkaartje inprikken.
Amerikanen zijn dan ook dikker.
Ik zie het punt niet van al die skins van fabrikanten. Het brengt vaak geen toegevoegde waarde voor de klant en vaak lopen zijn het onnodige dingen die je telefoon alleen vertragen.
Ik begrijp ook niet van HTC dat ze tegelijkertijd naast hun versie van de HTC one meteen de stock variant op de markt brengen? Is dit niet een beetje kannibalisme? Ik zou zeggen schrap dat skin gedoe gewoon af en laat de klanten meteen de nieuwste updates installeren. Dat is toch wat iedereen wilt? Doe gewoon waar je goed in bent en dat is toestellen maken, laat de software aan Google over.
Meest simpele antwoord: Marketing. Daar draait alles om
Nee, dat is niet wat iedereen wil. Ik verkies Sense 5+ boven stock any day.

Ik vind stock Android lelijk (te beginnen bij de iconen) en op punten ook minder gebruiksvriendelijk, het Recent apps menu bijvoorbeeld. Daarnaast biedt Sense voor mij fijne toevoegingen die werken en niet half werken (camera, gallery, HTC widgets, etc) en ja, zelfs blinkfeed is helemaal niet zo gek. Uitschakelbaar bovendien, mocht het je erg in de weg zitten. (Je krijgt bij de eerste keer opstarten al de vraag of je een traditioneel homescherm wil of met Blinkfeed.) Qua snelheid of soepelheid mis ik eigenlijk ook niks t.o.v. stock, alles vliegt hier. Best of both worlds.

Over updates: ja, veel mensen geven om snelle updates (jij, ik, maar je buurman interesseert het waarschijnlijk niet eens). Ik wacht liever 2 maanden zodat ik een nieuwe Sense heb, dan 2 weken en dan een kale Android. Google is zelf ook niet zo snel met het updaten van zijn oudere modellen. Nexus 4 met kitkat bijv, dat was ook geen kwestie van een weekje wachten.. Desondanks denk ik dat HTC het met de Sense-One m7 netjes gedaan heeft. Van 4.1 naar 4.2, 4.3 en 4.4 in.. 10 maanden tijd? Vaak sneller dan Samsung ook.

Over kannibalisme: dat zal wel meevallen. Ik heb geen cijfers paraat, maar ik denk niet dat de GPe versie boven de 5% aandeel op de totale One-verkopen zit. Geen commercials of acties, beperkt verkrijgbaar, voor een selectere doelgroep.
Wel kijk naar Samsung. Die verkopen hun TouchWiz ook als extra features. Met een stock android kan je moeilijker zeggen dat je iets speciaals hebt qua software. Zoals al die camera snufjes en oog tracking enz.
Of het nu echt beter is en de mensen het willen laat ik in het midden. Hoewel ik moet zeggen dat mijn note 2 beter draait en een beter batterij leven heeft met TouchWiz roms dan met cm. Hoewel dit aan de drivers zou kunnen liggen. Dit heeft voor mij eerder een omgekeerd effect waardoor ik bij mijn volgende telefoon ga kijken naar iets meer stock android achtig.
Een goede keus voor de HTC liefhebbers, die toch net de Sense niet willen maar puur android. Ook netjes dat ze enkele features toch kunnen toevoegen naar eigen smaak. En standaard 32GB.
Stock android, ook al heeft het de fabrieks-apps & interface niet, is natuurlijk zwaarder dan android aosp
In Stock android, zitten diverse niet-verwijderbare google-apps, maar draaien er standaard permanent extra services op de achtergrond, als play-service. Dus in totaal, zit er op 'stock android 4.4' een uitgebreidere suite aan apps en batterijgebruikende services dan in oudere versies van android.

Als je echt de maximale performance uit android wilt halen, zijn er aosp android versies of roms als cyangemods.Met 'stock- android' blijf je vastzitten aan een lock-in van de zoekdienst & heb je geen 4G.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 26 maart 2014 10:00]

Geen 4g heeft eerder met de modemfirmware of hardware te maken dan met aosp.
Met de hardware vermoed ik.
De one-google-stock verssie, komt niet in Europa beschikbaar in eerste geval lees ik.

Betere optie is dan om zelf een rom naar wens te installeren. Dan heb je meerdere opties. Je kan kiezen voor een kale android zonder google-ware en services of een kale android met google-ware en services. In het laatste geval, is je os niet perce sneller maar heb je vaak meer opties, en betere integratie met apps uit de playstore.

Dus als je en een snel os wilt, met 4g koop je beter een gewone htc one, en installeer je daar zo'n licht mogelijke versie van android op.
Ik heb het ook niet gehad over wat zwaarder is of wat niet en wat op achtergrond draait en niet :). Meer de keus en uiterlijk wat iemand wilt op zijn telefoon :) en de vrijheid om eventueel toch nog sense features toe te kunnen voegen.
En ook uit deze telefoon is de fm radio verdwenen: fijn voor je datalimiet!
Daar krijg je wel (eindelijk) een SD-kaartlezer voor terug. Kwestie van muziek downloaden en op een SDXC kaartje zetten. Dat doe ik al zolang ik mijn Samsung Galaxy S3 heb. Wel beschikt de S3 over een FM-radio, maar die heb ik slechts 1x gebruikt omdat de ontvangst waardeloos was. Voegt voor mij dus niet veel toe. Daarbij kwettert bijna overal wel een of andere radio, dus ben ik al blij als ik mijn eigen muziek kan luisteren zonder reclames, nieuwsonderbrekingen en gezwam van "DJ's".

Maar ieder het zijne / hare natuurlijk :-)
Ik wil ook wel eens iets anders dan muziek, zoals radio 1 of BNR.
In het buitenland heb ik graag een radio bij de hand, en ga dan zeker niet streamen!
Vind het raar dat een onderdeel van een paar euro wegbezuinigd wordt ten gunste van de providers.
Wat ik wel raar blijf vinden is dat analoge FM radio er nog steeds (vaak) in zit, maar waarom er nog geen telefoon is met DAB+ ontvangst. Zit toch op dezelfde frequentieband, en een AAC+ decoder heeft ook elke telefoon aan boord.
Prima, geef mij dan maar FM en DAB!
Om even te quoten uit mijn reactie van gisteren in het andere HTC M8 topic :
Vorige maand riep HTC nog dat ze qua ontwerp een grotere vooruitgang zouden maken als haar concurrenten.

En zie hier ... het toestel lijkt als twee druppels water op het vorige model, heeft een iets groter scherm, een Snapdragon 801 en 1 nieuwe gimmick (in dit geval de dubbele camera).

Weet je welke toestellen nog meer op de voorganger lijken, een iets groter scherm hebben, een Snapdragon 801 bevatten en zijn uitgerust met een of andere gimmick ? Precies; concurrerende toestellen als Samsung's Galaxy S5 en Sony's Xperia Z2.

Ik hoopte dat HTC met iets revolutionairs op de proppen zou komen, maar zoals ik al verwachtte valt het tegen. De M8 zal beslist een goed toestel zijn, maar volgens mij ben je beter af om de vorige One tegen een leuk prijsje te kopen.
Het is niet helemaal waar wat je zegt. Twee druppels zijn identiek en deze twee telefoon zeker niet. Er zit genoeg verschil tussen beide. Het is gewoon goed, uitgewerkt. Verfijnd. Geen half werkende functies. Als je kijkt naar Samsung die stampt hun toestel vol met nieuwe half afgewerkte features. Ooh kijk eens wat ie kan.. (stotter, stotter). Nee in mijn ogen heeft HTC wederom een fantastisch toestel gepresenteerd en het blijft in mijn ogen tot nog toe de beste smartphone fabrikant :).
Ik begrijp jouw mening. Die vraag heb ik mezelf ook gesteld en mezelf ook antwoord gegeven. Ik denk dat je qua telefoon, maat, looks, e.d. niet ieder jaar een compleet ander toestel meer kan maken tegenwoordig. In HTC zijn geval wil dit zeggen dat ze nu een Full Alu uni body hebben, waar de One M7 nog kunst of langs de zijkant heeft. vernieuwende look.... nee idd, hij ziet er het zelfde uit. Productie gewijs voor HTC zal dit wel vooruitgang zijn, nog stevigere, solide en Premium telefoon. Voor borduren op oud succes is dan niet verkeerd. wat had je dan gewild als looks? speakers in het midden van de telefoon? aan en uit knop op de voorkant? meerdere kleine schermen op de aachterkant. 2 cm dikke telefoon met een portomonee eraan vast. iets aparts maken kan altijd... heeft het succes... dat is dan maar de vraag.
Daar heb je wel gelijk in. Alleen stel ik de aankoop van een nieuw toestel wel uit omdat er simpelweg geen verrassende ontwerpen uitkomen. De hardware wordt wel steeds een beetje beter en vlotter, maar voor die paar dingetjes die ik doe (internetbankieren, sociale media, periodiek een website bekijken of Jurassic Park Builder spelen) is mijn Galaxy S3 vlot genoeg. Het 720p scherm vind ik ook prima.

De enige reden waarom ik een nieuw toestel zou kopen is een mooi ontwerp (in combinatie met een vlottere SoC), en op dat vlak laten vrijwel alle fabrikanten het in mijn belevenis afweten. Jij zegt "voortborduren op oud succes", ik zeg "te bang of te lui om te vernieuwen". Alle toestellen lijken op hun voorganger. Het enige toestel dat ik optisch echt mooi vind is de iPhone 5S. Apple adverteert met de tekst "juweeltje", en daar ben ik het zeker mee eens. Optisch gezien een heel mooi toestel.

Ik ben nooit een grote fan van Apple geweest, maar aangezien de fabrikanten van Android-toestellen er in mijn optiek een beetje met de pet naar gooien zou het zo maar kunnen dat ik straks voor de iPhone 6 ga als diens ontwerp en specificaties mij bevallen. Een Retina-scherm is wel een vereiste. Android vind ik weliswaar een fijn besturingssysteem, maar wat heb ik daar aan als ik de hardware niet interessant vind ?
Belachelijk dat de stock android versie duurder is dan met Sense.
HTC wilt liever dat hun Sense versie beter verkoopt.
sense versie kost 699 als ik het goed begreep.. deze is 500.
500 dollar ex btw. 699 is in euro incl btw
Google vraagt voor de de versie van de HTC One (M8) omgerekend iets meer dan 500 euro, terwijl de versie bij Amerikaanse providers zonder abonnement omgerekend rond 460 euro kost; Amerikaanse prijzen zijn zonder btw en liggen daarom lager dan die in Europa.
Daarnaast ligt de Amerikaanse omgerekende prijs bijna 30% lager omdat de euro/dollar koers gunstig is voor ons. Een prijs in dollars erbij zetten is veel realistischer omdat die 30% korting in principe nooit doorgerekend wordt aan de Europese consument en wordt er vaak dollar = euro van gemaakt door de fabrikant.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True