Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Chris Taylor: rek raakt uit Kickstarter

Door , 91 reacties

Volgens game-ontwikkelaar Chris Taylor begint de rek uit crowdfunding, en in het bijzonder uit Kickstarter, te raken. Taylor, wiens Kickstarter-project zijn gestelde doel van 1,1 miljoen dollar niet haalde, denkt dat consumenten al te veel geld aan Kickstarter hebben uitgegeven.

Toen Kickstarter net begon kregen alle grote projecten vrij eenvoudig de steun die nodig werd geacht om een game te maken. Diverse ontwikkelaars haalden via Kickstarter grote budgetten binnen. Volgens ontwikkelaar Chris Taylor behoort die tijd voorlopig tot het verleden. De Amerikaan denkt dat consumenten al te veel geld aan Kickstarter hebben besteed en nu eerst het resultaat van de verschillende projecten die ze al ondersteund hebben willen afwachten.

"Ik wil het niet als excuus gebruiken en ik heb er ook geen spijt van", zei Taylor tijdens het in Duitsland georganiseerde evenement Casual Connect, aldus opgetekend door Venture Beat. "Het wordt moeilijker en moeilijker en begint op een loterij te lijken", zei Taylor, doelend op het feit dat zelfs projecten van gerenomeerde ontwikkelaars nu niet altijd meer voldoende ondersteuning krijgen via Kickstarter.

De ogenschijnlijke afname van het succes dat ontwikkelaars kunnen hebben via Kickstarter is volgens Taylor extra kwalijk doordat in de traditionele markt alleen grote games nog belangrijk zijn. Zonder een populaire game krijg je geen voet meer aan de grond bij game-uitgevers, meent Taylor. "Ik ben bijna failliet gegaan. Dat is nét niet gebeurd. Ik ken iedereen in de industrie, maar niemand heeft me geholpen. Alles draait erom of je wel of niet een titel in huis hebt die tien miljoen exemplaren verkoopt."

Chris Taylor en zijn studio Gas Powered Games moesten afgelopen week het Kickstarter-project stopzetten dat zij waren gestart om de actie-rpg Wildman te kunnen maken. Met nog vier dagen te gaan stond er 'slechts' 504.120 dollar op de teller, terwijl de drempel om het spel te kunnen maken op 1,1 miljoen dollar lag. Taylor en de zijnen zagen in dat dat bedrag niet meer gehaald zou worden en staakte de inzameling.

Dat was een volgende tegenslag, nadat de studio eerder al 40 ontwikkelaars de deur wees. Reden daarvoor was dat Taylor zijn mensen op dat moment nog op een 'nette manier kon ontslaan', wat enkele weken later niet meer zou kunnen, als de inzameling voor Wildman het niet zou redden. Die angst blijkt achteraf terecht te zijn geweest. Taylor was met Gas Powered Games in het verleden verantwoordelijk voor onder meer Dungeon Siege en Supreme Commander.

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

14-02-2013 • 13:28

91 Linkedin Google+

Reacties (91)

Wijzig sortering
Jammer dat Chris Taylor de laatste tijd niet echt meer een fatsoenlijke titel van de grond krijgt. Ik heb genoten van Total Annihilation en Supreme Commander + Fprged Alliance. Dat waren echt voor mij super games.

Supreme Commander 2 was een zware tegenvaller, Kings and Castles komt niet van de grond en nu lijkt Wildman ook niks te worden. Jammer, want Chris Taylor heeft bewezen goede games te kunnen maken.
Het probleem is dat je gewoon full price betaald voor producten die vaak niet bijzonder genoeg zijn. Veel games kun je na 6 maanden zwaar afgeprijst kopen dus waarom investeren. Je moet wel heel graag iets willen om het investeerders risico te financieren.
Ik denk persoonlijk dat mensen wellicht kieskeuriger zijn geworden op welk project ze hun geld inzetten. Ik althans wel. Ik heb zelf recentelijk twee kickstarter project gefund (Star Citizen en Elite Dangerous) als je kijkt naar de opbrengst van deze projecten met crowdfunding is dit behoorlijk veel.

Star Citizen: $7,919,894
RSI: $5,785,520 Kickstarter: $2,134,374
http://www.robertsspaceindustries.com/

Elite Dangerous: 1,700,988
Paypal: 122,672 Kickstarter: 1,578,316
http://www.kickstarter.co...461411552/elite-dangerous

Dat zijn toch best aardige bedragen voor crowdfunding naar mijn mening.
Vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat de rek eruit is.

[edit]
typo fixed

[Reactie gewijzigd door Excorio op 14 februari 2013 14:29]

Ik heb ondertussen ook enkele kickstarters gebacked,
en inderdaad, tot nu toe heeft nog niemand hun datum's gehaald, maar ik stoor me er niet aan

Ik heb liever een goed afgewerkt product waar ik iets langer op moet wachten, dan een crappy optijd geleverd iets.

De zaken die ik tot nu toe dan ook al gekregen heb zijn wat de makers beloofd hebben, waar ik heel blij om ben.
Kickstarter is hoe de markt / economie hoort te werken, het probleem voor mij is alleen dat alles via amazon gaat :(. Ik heb geen creditcard en Amazon is geen bedrijf dat ik wil steunen.

Waarom kan ik niet via paypall of ideal direct iets overmaken, gemiste kans. Er moet gewoon een nieuwe kickstarter komen dat echt OPEN is zonder tussen persoon, zo weet je zeker dat alles echt naar het project gaat. ik wil graag de nieuwe dreamfall steunen, het kan alleen niet.

http://www.kickstarter.co...ncing-lucid-dreaming-mask . Wel leuk om te zien dat ze hier iets maken dat min of meer in dreamfall voorkomt ;)

[Reactie gewijzigd door wdawn op 14 februari 2013 15:29]

Volgens mij gaat het niet meer via Amazon maar regelt kickstarter hetzelf.
Onzin, Wildman was gewoon geen sterk game concept.
Ik heb nog nooit geld aan een kickstarter project gegeven, maar ik denk dat veel mensen hebben dat ze te lang moeten wachten op het product. En wat ik heb als een project al 100% gefund is dat ik dan wel wacht dat het in de winkels ligt of ik het ergens online kan bestellen.
ja mensen worden al door de regeringen gemolken als een koe met 40 tepels.

het houd een keer op en het melken van regeringen gaan ten kosten van bedrijven en winkels maar dat hebben ze nog steeds niet door.
alles om maar niet echt te hoeven bezuinigen gewoon stuk door spenderen is immers een veel beter plan toch?

mensen krijgen maar 1 salaris en dat is geen 1.3 toon per jaar zoals bij die maatpakken in den haag.
dus op een gegeven moment is het geld op en kopen we liever eten en betalen we rekeningen en hebben we dus geen geld meer voor kickstarters en andere luxe.

hier in de straat hadden we tot een jaar geleden savonds altijd 4 parkeer plekken te kort en stonden we op het gras en voor garages nu zijn er gewoon 3 parkeerplekken vrij dat betekend dat al deze acties in 1 straat al 7 autos gekost heeft.
dat kost mensen helaas niet alleen hun auto dat kost garages 7 klanten minder dat kost de onderdelen makers ookk 7 klanten minder en die hebben dan ook allemaal minder personeel nodig.
om over het transport van onderdelen en ruwe materialen nog maar te zwijgen.

maar die maatpakken in den haag kunnen zo ver helemaal niet doordenken.

dus niet alleen kickstarters zullen eraan moeten geloven de komende tijd ook game makers gaan vallen omdat namelijk alle regeringen zo kortzichtig zijn.
Valt nog een beetje mee. De game Cryamore zit al over de 150k van de minimale 60k. Dat ze ver over de 200k zullen gaan is zeer waarschijnlijk. Uiteraard is een miljoen wel andere koek. Wel denk ik dat mensen wat meer bewuster zijn in wat ze allemaal ondersteunen, dus het is niet helemaal onwaar.
Nee meneer Chris Taylor, misschien moet je gewoon met een interessant spel komen en niet zo knullig bezig zijn op kickstarter zoals je dat zelf deed, genoeg andere gamebedrijven die de laatste weken ook nog steeds bakken met geld hebben binnengehaald.. Niet de schuld geven aan kickstarter, maar aan jezelf, het spel was gewoonweg ook niet zo interessant IMHO...
eindelijk iemand die het begrijpt. je concept moet gewoon ijzersterk zijn als je het direct aan de man verkoopt. ik weet nog goed dat planetary annihilation een goal van 900.000 had gezet en eindigden met 2.2 mil. achterlijke denkgang dat als je je goal niet haalt als bekend developer dit het einde is van kickstarter is. KS is alleen maar populairder geworden en games zit nog steeds in de top categorie. weg met deze dramaQueen en op naar een volgend goed spel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*