Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 9 reacties
Bron: The Reverend Pulpit

AVL schrijft: "The Reverend Pulpit heeft een interview met 3dfx-oprichter Scott Sellers online gezet. Scott vertelt onder andere dat hij hardware T&L voor de huidige generatie kaarten (Voodoo4/5) nog niet belangrijk vindt. Hiermee maakt hij GeForce bezitters niet zo ehh.. gelukkig":

Q: Inevitably, I will bring up T&L...we have all heard why you think it is not a "necessity" in the Voodoo4/Voodoo5 lineup. Here's my take on it - "I wish the Voodoo4/Voodoo5 have it. We may all (alright, not all then) say that it will not matter in the timeframe of the Voodoo4/Voodoo5's release but I'm looking beyond that...come on, if I spend some XXX amount of $$$ on a video card come 1st quarter of the year, I think for the next six months after getting it, T&L will matter in a number of (T&L) optimized games. Or is 3dfx saying T&L won't matter for the whole of the year? Obviously, it comes down to the "expected" lifespan of a certain video card...however, the majority do not change video cards every six months." How do you counter that?

A: Video card technology is changing at a very rapid pace. At some point, you have to stop waiting for what is coming next and buy a product. Our job is to put the most complete and compelling product on the shelf when you decide to buy. The Voodoo 5 will be the most compelling product, even without the T & L capabilities of the graphics cards it will be competing with. Voodoo5 will be the most compelling product for the serious gamer for two reasons: the majority of the top games are fill-rate limited, and good full-scene AA is the best feature that you can add to improve image quality. The competing products with integrated geometry today don’t address either of these issues, as they’re not balanced solutions. Titles will become more complex in six months with even higher fill rate requirements, therefore those competing solutions will be even more fill-rate limited hence even more unbalanced than they are today. Clearly hardware T&L is important down the line, just not for this generation of products.

Verder heeft Scott het over de zaligheden van een schaalbare architectuur en de mogelijkheden van FSAA (full-scene anti-aliasing).

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (9)

Misschien moet je dit vergelijken met de tijd van Quake 1, toen net de eerste grafische 3D versnellers op de markt kwamen. Wat zou je in die tijd gedaan hebben?

- Wachten met het kopen van een kaart totdat 3D versnelling binnen je bereik lag ?

- Toch maar gewoon de 3D versnelling helemaal laten liggen ?

- Meteen bakken met geld uitgeven voor wat op dat moment het snelste is?...

- Wachten tot de 2e generatie, die beter/sneller/mooier is ?

De vergelijking gaat misschien niet helemaal op, maar voor mijzelf sprekend: als ik een 2D/3D kaart ga kopen (ik heb de GeForce DDR op het oog) dan wil ik wel dat 'ie over meer dan een jaar nog goed mee kan.

Dat dit kan weet ik uit ervaring: mijn TNT1 kaart presteert nog goed genoeg in Q3 en toch is het ding 14 maanden oud.

Voodoo5 ? ik weet het niet. Als T&L nu eens binnen een half jaar doorbreekt ? Dan zou je zwaar gepaald zijn, wanneer je het beste van het beste wilt.

Hoe dan ook blijf je zitten met het feit dat veranderingen nooit binnen een paar maanden doorgevoerd zijn. En zelfs al worden er over een half jaar alleen T&L games gemaakt, die zullen waarschijnlijk nog steeds ook op software T&L kunnen draaien.

Ieder moet voor zich kiezen WAT 'ie wil, en voor HOE LANG dat 'houdbaar' moet blijven...
Als de preview van iXBT klopt (dat weten we dus niet) dan heeft de NV15 in multi-textured games (moderne engines zoals Q2, Q3 en Unreal) een bijna evenhoge fillrate als Voodoo5-6000:

<TABLE cellpadding=0 cellspacing=0 width=490 border=0><TR><TD bgcolor=gray><TABLE border=0 cellpadding=2 cellspacing=1 width=100%><TR bgcolor=#C8C8C8><TD class=l><B> </B></TD><TD class=l><B>1 texel / pixel</B></TD><TD class=l><B>2 texels / pixel</B></TD></TR><TR bgcolor=white><TD bgcolor=#E1E1E1 class=l valign=top>GeForce 256 (120MHz)</TD><TD class=l valign=top>480 Mpix/s</TD><TD class=l valign=top>240 Mpix/s</TD></TR><TR bgcolor=white><TD bgcolor=#E1E1E1 class=l valign=top>NV15 (160MHz)</TD><TD class=l valign=top>640 Mpix/s</TD><TD class=l valign=top>640 Mpix/s</TD></TR><TR bgcolor=white><TD bgcolor=#E1E1E1 class=l valign=top>NV11 (160MHz)</TD><TD class=l valign=top>320 Mpix/s</TD><TD class=l valign=top>320 Mpix/s</TD></TR><TR bgcolor=white><TD bgcolor=#E1E1E1 class=l valign=top>Savage2000 (125MHz)</TD><TD class=l valign=top>250 Mpix/s</TD><TD class=l valign=top>250 Mpix/s</TD></TR><TR bgcolor=white><TD bgcolor=#E1E1E1 class=l valign=top>Voodoo5-5000 (2x166MHz)</TD><TD class=l valign=top>664 Mpix/s</TD><TD class=l valign=top>332 Mpix/s</TD></TR><TR bgcolor=white><TD bgcolor=#E1E1E1 class=l valign=top>Voodoo5-6000 (4x166MHz)</TD><TD class=l valign=top>1328 Mpix/s</TD><TD class=l valign=top>664 Mpix/s</TD></TR></TABLE></TD></TR></TABLE>
FSAA support schijnt ook in de NV15 drivertjes te komen, dus dan wordt een Voodoo5 meteen een stuk minder interessant. Alleen qua geheugen bandwidth kan de NV15 een probleem hebben (tov Voodoo5-6000).
Femme,

Als de tabel van iXBT juist zou zijn dan zou de FillRate van de NV15 (er van uitgaande dat iXBT goed geinformeerd is) bijna gelijk zijn aan die van een V5-6000.
Practisch alle (3D shooter) games gebruiken multitexturing.
Alleen is het zo dat een aantal mensen een klein detail over het hoofd hebben gezien.

Al gedurende lange tijd is het verschil tussen Mtexels/sec & Mpixels/sec onduidelijk.
Pixel FillRate is niet Texel FillRate!!
De 3dfx VSA100 chip spuugt 2 pixels per clock!! En niet texels per clock.
De oudere VooDoo kaarten deden 1 pixel/clock. (erinner je die "oude" VooDoo2 nog? 1 pixelfx chip en twee texelfx chips.)

Hetzelfde verhaal gaat op voor de NV15.
Dus, even logisch nadenkend, 2 pixelfx untits 4 texelfx units per VSA100 chip.

Naar wat ik opmaak uit interviews met Scott Sellers heeft de VSA100 net als de NV15 ook bij Multitexturing een Fillrate van 1.33-1.47 Mpix/sec.
(V5-6000 model)

http://www.3dfxgamers.com/view.aspIOID=1017

3dfx: Is the VSA-100 Engine, the chip that powers the Voodoo4 and Voodoo5, still based on the original Voodoo Graphics core, or is it an all new design?

S: It’s somewhere in between. The VSA-100 is still based on the Voodoo Graphics core, for compatibility reasons, but we’ve made significant changes to the overall design. We had to build in support for 32-bit color, 2 pixels per clock rendering, new texture modes, new combine modes, tremendous scalability improvements, support for texture compression, larger texture sizes and a number of other new features.
Bij de GeForce werkt het op dit moment zo: 2 pixel pipeline, dwz 2 pixels kunnen per kloktik worden berekend of 2 textures per pixel per clock
480Mpix/s is 480MTex/s

- Savage2000:
1 pixel per clock, 2 textures per clock
250Mpix/s en 500MTex/s

- Voodoo5:
zelfde als GeForce: 2 pixels per clock of 1 pixel per clock met multi-texturing
voor V5-6000 1328Mpix/s en 1328Mtex/s

- NV15 (volgens iXBT):
2 pixels per clock mét multi-texturing (dus wat S2K doet, maar dan met 2 pipelines)
op 160MHz: 640Mpix/s, 1280MTex/s
Zeker door het ontbreken van T&L zal de v4/5 niet zo lang mee kunnen gaan als de Geforce. Die v5 is dan wel veel sneller maar al dat zware software T&L bottleneckt de boel. De geforce doet dat wel waardoor de game veel lichter wordt. De CPU kan ondertussen andere dingen doen, zoals AI in games verzorgen. Ik zie een tijd komen dat t&L (net zoals nu 3D) noodzakelijk is en dat je een game niet meer kan spelen zonder.
ik heb nu ook nog een tnt1...doet het prima in 1024x768...tegen de tijd dat die strijd tussen de nv15 en de voodoo5 losbarst koop ik gewoon een nv10 met ddr en doet alles het waaschijnlijk nog wel goed en vooral goedkoper... :7
Dirty Harry,

Het is maar hoe je het bekijkt. 3dfx biedt hogere Fill-rates als Nvidia. Dus wat Fill-Rate betreft gaat de 3dfx kaart dus langer mee als een Nvidia. Meerdere Tests hebben alle aangetoond dat T&L Wel degelijk verschil maakt. Maar niet dusdanig veel. En zeker met de nu rap oplopende performance van processoren kan het nog wel eens zo zijn dat je meer baat hebt bij een High Fillrate kaart dan bij een T&L kaart.
dus zoals ik gisteren al zij, als nvidea ook een SLI versie van 2 of 4 geforce gpu's zou maken, dan zou de voodoo 4/5 er helemaal niets bij zijn... blijft dan gewoon ver achter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True