Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple verhoogt prijzen apps in App Store - update

Door , 241 reacties

Apple verhoogt de prijzen van alle betaalde apps in de App Store. Een app die 79 cent kostte, kost nu 89 cent. Voor een app van 1,59 euro moet nu 1,79 euro betaald worden en apps van 23,99 euro kosten nu 26,99 euro. De prijsverhoging heeft vermoedelijk te maken met de wisselkoers.

De prijsverhogingen zijn opgemerkt door een lezer van iPhoneclub. De prijzen zijn in meerdere Europese landen verhoogd, maar in de Amerikaanse App Store zijn de prijzen nog hetzelfde. Daarom zou het kunnen gaan om een aanpassing vanwege de wisselkoers; de euro is momenteel rond 1,30 dollar waard, maar heeft lang hoger gestaan. De prijsverhogingen gelden niet alleen voor software, maar ook voor alle iOS-apparaten, zoals de iPhone, iPad en iPod touch.

De prijsverhoging is ongeveer 12,5 procent, zo heeft iPhoneclub berekend. Apps van 79 cent kosten 89 cent, die van 1,59 euro 1,79 euro en die van 15,99 euro 17,99 euro. In sommige gevallen zijn de prijzen niet direct zichtbaar, maar worden die wel zichtbaar gemaakt als een gebruiker de app koopt. De vergoeding voor ontwikkelaars voor een verkochte app groeit mee: die krijgt nog altijd hetzelfde percentage.

Het is de eerste grote ronde prijsverhogingen in de App Store sinds die online kwam in 2008; in tegenstelling tot andere goederen zijn de prijzen afgelopen jaren niet met inflatie gecorrigeerd; die bedroeg afgelopen jaren telkens enkele procenten.

Update 13:36: Apple heeft tegenover Computerworld laten weten dat de prijsverhoging inderdaad is doorgevoerd vanwege de koers van de euro tegenover de dollar.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

26-10-2012 • 08:58

241 Linkedin Google+

Reacties (241)

Wijzig sortering
Wisselkoers? Gewoon geldklopperij dit, niets meer, niets minder.. 1,3$ voor een euro is volgens mij vrij gemiddeld als je de afgelopen 2-3 jaar neemt?

Vooral vreemd vind ik, dat ontwikkelaars de prijs niet zelf bepalen? Of zijn er vaste prijsniveau's waar je een app voor kunt verkopen? Dus het minimum is nu 89 cent ipv 79 cent?

Nja, toch vreemd.

[Reactie gewijzigd door Marc Rademaker op 26 oktober 2012 09:01]

Ach dat was vroeger al. Voor de Amiga waren er veel freeware programmatjes voor soortgelijke dingetjes op MacOS moest betaald worden.
Wordfeud op Android heeft minder last van commercials dan de iOS variant.
Mischien hebben ze in nederland de btw verhoging ook meegenomen.
Een amerikaanse ontwikkelaar die zijn apps wereldwijd gaat aanbieden gaat echt niet voor elke munt apart een prijs instellen, die stelt enkel een prijs in dollars in en verwacht per verkocht exemplaar zijn winst te zien onafhankelijk van de wisselkoers. Als de koers ¤/$ dus hard veranderd dan kan Apple simpelweg niet anders dan de prijzen in euro aanpassen, hetzelfde met alle andere wisselkoersen. Ben je een europese developer en word bij U de prijs in euro verrekend dan zal de prijs in dollar ook wel aangepast worden voor Amerikaanse gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 26 oktober 2012 10:04]

Wat ik nergens hoor is dat de verkopers hier van zullen profiteren. Immers Apple rekent ca. 30% van de omzet als kosten voor de app-makers en de rest wordt uitgekeerd. Kortom: die profiteren het meest.
Ontwikkelaars kunnen ook zelf de prijs bepalen. Dit gaat d.m.v. een pricing matrix
Als een ontwikkelaar dit nu te hoog vindt, kan hij voor zijn app naar een lagere Tier gaan. Denk echter niet dat men dit vaak zal doen (uiteindelijk toch meer winst bij zelfde verkoopaantallen). Ik moet zeggen dat ik dit ook wel een flinke verhoging vindt. Sinds wanneer zijn die prijzen voor het laatst vastgesteld in de appstore en wat was toen de koers van de dollar tegenover de Euro?

Aan de andere kant: als mensen al bereid zijn om 900 euro neer te tellen voor een telefoon, dan denk ik niet dat ze zullen klagen over deze prijsverhoging en dat weet Apple ook natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door BBRabbiB op 26 oktober 2012 10:17]

Let wel op dat er geen lagere tier is dan $.99 ;)

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 26 oktober 2012 14:02]

Dit is ook gewoon puur geldklopperij.

De apps die 79 cent kostte waren 1 dollar in de VS. De wisselkoers van de dollar is op dit moment: 1 dollar = 77 euro cent. Ze verhogen de prijzen dus gewoon, heeft niks met de wisselkoers te maken.

Maarja, ik maak me niet zo heel erg druk om die 10 cent bij de goedkope apps. Bovendien krijgen de developers ook meer, zou pas belachelijk geweest zijn als Apple die 10 cent volledig in eigen zak zou steken.
De dollar in de US Apple store is zonder belasting. 1 dollar is inderdaad 77 cent, maar incl 21% BTW wordt 93 cent. Je conclusie klopt dus niet.

Edit: Apple hanteert het BTW tarief uit Luxemburg, gelijk aan 15% dus dan wordt het 89 cent,... Inderdaad,...

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 26 oktober 2012 12:01]

Moeten we nou *weer* het verschil tussen inclusief en exclusief BTW erbij halen? Die 77 eurocent maal 1,19 zit ik op 91,6 cent, en dan krijgen we in zeuropa dus gewoon nog steeds korting tov de Amerikanen.

Waarom moet dit nu iedere keer tien keer worden uitgerekend onder iedere post waarbij er vergelijkingen tussen VS en EU gemaakt worden?

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 26 oktober 2012 14:01]

Veel apps die je nu voor 89 cent koopt zou je vroeger voor 50 euro kopen bij Nintendo voor in je Gameboy. Over geldklopperij gesproken... Vergeleken met vroeger krijg je bij de appstore een veelvoud aan vermaak voor het geld waar je vroeger 1 spelletje kreeg.
Met het grote verschil dat je daar wel iets fysiek kreeg in de plaats. Zelfs als de kosten toen maar een tiende van de prijs waren is het nu eigenlijk duurder om iets te kopen aangezien ze enkel een rij in een databank moeten bijhouden (om bij te houden dat je voor een applicatie betaald hebt) en wat data doorsturen. Als dat meer dan 3 cent kost in totaal zou het veel zijn.

Daarnaast vind ik dat de inflatie in dit geval niet mag meegerekend worden aangezien deze blijkbaar ook niet wordt toegepast op de Amerikaanse markt. Laten we het bij een eerlijke vergelijking houden...
Vergeet niet dat er "iemand" veel tijd en geld in zo'n app stopt.
Meestal met de bedoeling om dat weer terug te verdienen, plus een salaris waarvan hij/zij brood koopt.

Het verspreiden van de apps/games is maar een heel klein deeltje van dat hele proces natuurlijk. Dat fysieke wat je kreeg kostte Nintendo ook echt geen 10 euro/gulden hoor ;)

Ik heb hier nog spellen liggen van 128 gulden, waarvan Nintendo zeker 120 gulden verdiende.
Mja, als de laatste prijswijziging in 2008 was en de euro destijds $ 1,40 waard was én er vier tot vijf jaar inflatiecorrecties worden toegepast dan is het geen gekke zet.

Wat niet wegneemt dat ik ervan baal. Maar ja. Wat doe je eraan. Ik koop wel één app minder in 2013 ;).
Amerika heeft natuurlijk ook inflatie dus die inflatiecorrectie moet je niet meerekenen. Bovendien is dat niet de taak van Apple om daar rekening mee te houden maar van app developers.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 26 oktober 2012 16:55]

Ik laat mij over het algemeen nooit lijden, maar ik laat mij leiden. Tot zover mijn verbetering.

Dat vind ik persoonlijk nog steeds afhangen van persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf een iPhone, en ik heb een Android-smartphone ook echt wel overwogen. Mijn moeder heeft er nu één, als ik zie hoe ik daarmee heb moeten klungelen om dat ding aan de praat te krijgen... Geen mijn Android maar aan fikkie. Dat is de eerste reden dat ik voor de iPhone ging; lekkere integratie en afscherming. Alles wat het kan, werkt, en zal ook altijd werken, en alles wat niet werkt, kan het niet. Kan je ook weinig fout doen.

Daarbij vind ik ook dat ontwikkelaars gewoon geld mogen ontvangen voor het werk dat ze verrichten. Ik heb pas sinds kort een Click and Pay account, dat heb ik alleen aangemaakt voor een spel waarvan ik de Lite-versie kapot gespeeld heb. Toen heb ik de Full-version gekocht, en kon ik weer een tijdje verder. Uit eten gaan of een avondje stappen is een hoop duurder, en ik heb ook een hoop lol in het spel. Ik heb echt wel meer dan 8 uur in dat spel zitten, en dat koste ¤2,99. Een biertje kost meer tegenwoordig. Rendement ligt veel hoger naar mijn idee. Elke keer als ik in de trein zit, als ik moet wachten, in de auto, heb ik éénmaal ¤2,99 uitgegeven voor al dat tijdverdrijf. Dat heb ik er toch graag voor over gehad.

En er zijn ook gratis alternatieven, denk aan een jailbreak. En tuurlijk heb ik een jailbreak overwogen, en ik vond het het niet waard. Ik heb een jailbreak gehad op mijn eerste iPhone (2g), en ik heb daar ook alleen een unlock op gedraaid, en het is een wereld van verschil. Ik kon gewoon weer internetten, bellen ging zonder problemen, ik kreeg weer een pushmelding als ik een smsje kreeg, als ik al die rotzooi op de 4S had, was de keuze voor mij snel gemaakt.

En daarbij het apparaat kost zelf al over de 500 euro, wat is ¤2,99 op ¤500? Tuurlijk zijn we Nederlanders, maar overdrijven is ook een vak. Hetzelfde wat betreft muziek; laast kwam er een nieuw album uit van een van mijn favoriete bands; daat betaal ik met liefte ¤15 voor om he fysiek te hebben. Muziek die ik kapot speel, koop ik ook. Dan heeft het zich toch afbetaald. Muziek die niet te downloaden is, maar ik toch graag in mijn bibliotheek heb staan? Koop ik. Ook artiesten stoppen er een hoop werk in, zingen is echt zo moeilijk niet. Sommige hebben carrières laten vallen om maar genoeg op de gitaar te kunnen oefenen zonder zeker te zijn of het zou lukken een succesvolle gitarist te worden. Als je dat riskeert... Take my money.
Grote onzin natuurlijk. Nou kan je wel lopen beweren dat alles gratis is, maar dat is niet zo.
Je betaalt op Android wel degelijk voor de apps.

Ik heb een iOS apparaat en een android apparaat.
Er zijn zat apps waar je op android ook voor betaalt in de store.
Het is ook algemeen bekend dat Android meer gratis apps heeft dan iOS. Dit heeft dus helemaal niks met bashen te maken.
nieuws: Betaalde apps zijn in opkomst in de Android Market
Mensen zo voor kinderachting uit maken vind ik erg makkelijk. Zijn verhaal gaat dus wel op, ook al is het nieuwsbericht wat ouder.
Kunnen dan ietwat meer gratis apps in de play store staan.
Maar ik vind gratis apps met veel reclame zeer zeer irritant.

Dan betaal ik wel 79 cent en dan maar geen reclame.
Waar hebben we het over..de Apple store staat barstensvol met gratis apps..en dat zal bij de Play store ook zo zijn.
En ik blijf erbij dat de kwaliteit van de apps in de Appstore beter zijn..stabieler ook.
Ik spreek uit eigen ervaring.
Mijn ervaring is juist andersom. Ik heb vele goede gratis app's op mn iPad, maar voor goede apps op m'n Android Telefoon moet ik betalen. Daarbij valt het me ook dat ik daar vaak hogere bedragen dan de 79 cent die ik in de Apple store kwijt ben. Het feit dat ik voor Android eerder betaald is dat door het ontbreken van reguleren van het Google systeem de advertenties veel irritanter zijn in de gratis versies dan op iOs waardoor je eerder geneigt bent om de app te kopen. Maar ik koop sowieso een app als deze bevalt.

Overigens is 1 dollar + 21 % BTW gelijk aan 93 eurocent bij de huidige koers. Dus begrijp het gezeur over de prijzen van 83 cent per dollar niet zo.
Dat is de keuze van de ontwikkelaar, niet van Apple.
De ontwikkelaar kiest ervoor om wel of geen geld te vragen voor een App.
Maakt het uit wiens schuld het is? Het eindresultaat is hetzelfde.
inderdaad;..
zo koos rovio er indertijd voor om voor ios geld te vragen wanneer je met de vogeltjes varkentjes wou omverknallen, terwijl je op android gratis met de kwade vogeltjes kon spelen....
bleek dan ook achteraf dat ze meer verdienden met de gratis versie; maar dat was enkel maar omdat het miljoenen keer werd gedownload omdat het al zo bekend was..

het mes snijdt dus langs twee kanten...
niet alle apps die gratis zijn zullen veel geld opbrengen; niet alle apps die gratis zijn brengen meer geld op dan hun betaalde broertje en er is niet van elke betaalde app op het ene platform een gratis app op het andere platform..

ik ben zelf een androidian, maar ik koop ook wel eens apps ondertussen... gewoonweg omdat voor sommige goede dingen je nu eenmaal geld op tafel moet leggen. je kan niet altijd gratis en voor niks alles krijgen wat je wil; soms moet er wel eens boter bij de vis want uiteindelijk heeft iemand ook wel tijd en moeite gestopt in die ene app die jij zo apprecieert!

en jah, natuurlijk gebruik ik ook een hele hoop gratis apps; ik ben ook Bill Gates niet met een Wallet van enkele miljarden.... ;) (heb je'm? wallet? google wallet -> GATES?)
Angry birds was gratis op android vanwege advertenties. Op de Iphone moest ervoor betaald worden omdat apple geen advertenties accepteerde in een app.
Grote onzin natuurlijk. Nou kan je wel lopen beweren dat alles gratis is, maar dat is niet zo.
Je betaalt op Android wel degelijk voor de apps.

Ik heb een iOS apparaat en een android apparaat.
Er zijn zat apps waar je op android ook voor betaalt in de store.
Daarentegen zijn er wel degelijk apps waar je op iOS voor moet betalen en die op Android gratis zijn. Misschien dat je op iOS geen reclame in die app krijgt en dat ze dat bij Android wel laten zien, geen idee. Vaak heb je dan nog wel een betaalversie zonder reclame. Ik vind het fijn dat ik die keuze krijg :)

Een app die ik dagelijks gebruik wil ik reclamevrij hebben. Bij een app die ik een weekje uitprobeer accepteer ik de reclame wel ;)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 26 oktober 2012 09:56]

In de Appstore zijn ook zat apps die gratis zijn met reclame, en apps die geld kosten zonder reclame.
Dat heeft toch niks met de App store te maken, maar wat de ontwikkelaar kiest om in de App store te gooien.

Duizenden gratis apps te vinden in de App store..zo ook duizenden betaalde apps te vinden in de Play store.
Ik denk dat je het bericht nog maar een keertje moet lezen want het heeft wel degelijk met een algemene prijsverhoging te maken.
Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat gratis apps in de Apple Store nu ineens 10 cent gaan kosten ofzo.

Wat betreft de Play store: wellicht zijn er meer gratis apps, maar het overgrote merendeel van de echt goede apps, die ik dagelijks gebruik, zijn toch echt gewoon betaald. Al is het maar om geen reclame erin te hebben staan zoals Grrrrrene ook al aangeeft.
Het is volgens mij niet echt een vrijwillige keuze van de ontwikkelaar om een gratis met reclame beplakte versie aan te bieden op android. Dat is pure noodzaak, in de USA ligt dat misschien anders, maar hier in NL betaalt eigenlijk bijna niemand voor zijn apps op android. Om dan toch nog een beetje geld uit je app te trekken moet je het maar op de advertentie koers gooien, maar ik denk dat dat niet de voorkeur geniet van menig ontwikkelaar.

Zo kom je weer bij het oude verhaaltje dat google alleen creditcard ondersteund en dat daardoor, naar mijn idee, ontwikkelaars erg veel inkomsten mislopen. Als ik in mijn omgeving kijk zie ik praktisch alleen maar mensen die ofwel alleen maar gratis apps downloaden uit de play store, of een ietwat illegale bron opzoeken en daar apps die normaal geld kosten gratis vandaan trekken. Ik moet zelf toegeven dat ik tot de laatste groep behoor, maar daar eigenlijk niet toe wil behoren. Heb 2 jaar lang een 3G gehad en me helemaal suf gekocht aan apps wat ik totaal geen probleem vind omdat je in de app store makkelijk kan betalen.

onTopic: het is sinds de invoering van de app store de aller eerste prijsverhoging. Bovendien moet je je bedenken dat er 2 verdieners zijn in de app store, apple en de ontwikkelaar. effectief levert dit apple dus 3,75% meer op, dat vind ik nog wel meevallen. Bovendien zijn sommige apps ook echt meer waard dan de 0.79 die er nu voor wordt gevraagd.
effectief levert dit apple dus 3,75% meer op, dat vind ik nog wel meevallen.
De prijsverhoging is ~12.5%, dus het levert Apple effectief ook ~12.5% meer op. Voorheen kregen ze 30% van het bedrag, dat is nog steeds zo.

Rekenvoorbeeld:
App van ¤10,- kreeg Apple voorheen 30% van, dus ¤ 3,00
Nu kost die app ¤10,- + 12.5% = ¤11,25. Apple krijgt 30%, dus ¤3,375

¤3,375 = ¤3,00 + 12.5%.

[Reactie gewijzigd door Dr. Cheeks op 26 oktober 2012 11:40]

Als ik in mijn omgeving kijk zie ik praktisch alleen maar mensen die ofwel alleen maar gratis apps downloaden uit de play store, of een ietwat illegale bron opzoeken en daar apps die normaal geld kosten gratis vandaan trekken. Ik moet zelf toegeven dat ik tot de laatste groep behoor, maar daar eigenlijk niet toe wil behoren.
Je kan gewoon een pre-paid creditcard kopen of een voucher. Dat is een prima alternatief. Dus als je niet tot die groep wilt behoren ga je even naar www.3vcard.nl :Y)
Kost je 5 euro toeslag voor een 150 euro voucher. En nog eens 5 euro extra als je het restbedrag wil terugstorten op je eigen rekening.
En dan moet je geld laden op je pre-paid kaart of je koopt vouchers, waarmee je na een aantal aankopen net niet genoeg hebt en een nieuwe moet kopen.

Dan heb ik liever gewoon via Apple en ClickandBuy dat het automatisch wordt afgeschreven van mijn rekening; minder gedoe.
Er zijn geregeld aanbiedingen op iTunes kaarten bij de HEMA. Ook bij de Albert Heijn, Kruidvat, Trekpleister en Dixons is een iTunes prepaid kaart wel eens in de aanbieding. 20% korting komt voor.
Zeker als je er toch in de winkel staat, vind ik het wel de moeite waard eentje aan te schaffen. Zekers als je via iTunes ook muziek en boeken koopt, kan het al snel enkele tientjes per jaar schelen.

[Reactie gewijzigd door Klik_Hier op 26 oktober 2012 16:12]

Helemaal mee eens, wil je niet tot die groep horen dan is een prepaid een goede optie.
Ik gebruik zelf MyWireCard
Eenmaal ingevoerd bij Google play gaan de betalingen automatisch, installeren=pay.

Tja en voor elke betaalservice zal je je aan moeten melden, of dat nu prepaid of clickandbuy is.
En op elke rekening moet het saldo toereikend zijn om te kunnen betalen....
Voordeel van prepaid is dan weer dat je bankrekening niet geplunderd kan worden omdat dat nummer niet bekend is..

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 27 oktober 2012 01:20]

Gezien de concurrentie is het m.i. echter wel een 'gekke' zet.
Is het jullie ook opgevallen welke 2 berichten er direct na elkaar staan?
1.) nieuws: Galaxy S III stuwt Samsung naar recordkwartaal
2.) nieuws: Apple verhoogt prijzen apps in App Store

Apple heeft al met afstand de duurste toestellen, en daarnaast t.o.v. Android ook met afstand het duurste apps-platform. Veel Apps die bij Apple betaald zijn, zijn gratis of in ieder geval aardig wat goedkoper bij Android en naar ik dacht ook Windows Phone < thx voor de correctie Pepper92 ;) >.

Als je Apple's winstmarges ziet dan kan deze prijsverhoging echt wel achterwege gelaten worden. Er komt een moment dat dit 'geld-geld-meer-geld' klanten gaat irriteren, en die lopen weg (...hoewel... :+ ). Mijn kennissenkring is wellicht anecdotisch, maar ik zie om mij heen behoorlijk wat mensen hun iPhone 4's inruilen voor Samsung's - veelal Galaxy SIII's. En nog meer die aangeven dat hun volgende toestel waarschijnlijk geen iPhone is. Andersom kom ik eigenlijk weinig tegen.

Apple geeft steeds meer mensen steeds minder argumenten om naar hun over te stappen of zelfs om bij ze te blijven hangen. Marketingtechnisch geen slimme zet dus i.m.o: ze zouden hun prijzen moeten verlagen in plaats van verhogen.

@OverSoft hieronder:
Ik weet niet waar jij je S3's koopt maar in de gewone mensenwereld kosten ze geen 600 maar 475 Euro: Klik Pricewatch: Galaxy S III. Dat is dus 200 Euro goedkoper dan een Iphone 5.

En Whatsapp is altijd gratis geweest op Android en is dat nog; weet niet waar jij je info haalt...

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 26 oktober 2012 09:55]

Voor genoeg mensen is 200 euro heul veel geld.
ik ben best een veeleisende gebruiker, kan niet zeggen dat ik het financieel slecht heb gelukkig, maar toch koop ik liever een toestel voor maximaal +/- 400 euro, meer vind ik het niet waard voor een ding waar ik na een goed jaar altijd weer op uitgekeken ben :P
Sorry? De Samsung Galaxy S3 is rond de 600 euro en de iPhone 5 is 670 euro. Ja, met afstand de duurste. Neuh...
600 euro voor de S3 ? 470 bedoel je !
pricewatch: Samsung Galaxy S III 16GB Blauw

De Note 2 is al onder de 600, dus dan springt dat mini telefoontje er nog extra uit met de prijs !
WhatsApp op Android is gratis. The more you know...
Nee hoor. Wordt nog steeds gratis verlengd. Ik ken niemand die heeft moeten betalen.
Misschien even inlezen? Whatsapp wordt gewoon elk jaar verlengd, je betaalt helemaal niks.
Dat komt omdat ze bij Whatsapp geen mensen boos willen maken, ze hebben toch echt wel liever dat je ervoor betaald. Ik heb zelfs al 2 jaar betaald voor Whatsapp op Android omdat ik het een goede app vind die ik erg veel gebruik. Is die dollar wat het kost wel waard, hopelijk doen meer mensen dit ook zodat de devs meer tijd erin steken. Omdat de Android users bijna nooit betalen hebben de updates voor android ook een lagere prio dan de update voor iOS.
Is het nu zo moeilijk om je beweringen te onderbouwen? Ik heb al jaren (?) Whatsapp en heb nog nooit hoeven betalen. Dat iets op Wikipedia (want dat zal je bron wel zijn) staat wil nog niet zeggen dat het waar is ;)

Verder pak je de adviesprijs van de Galaxy SIII (laagste prijs PW 475 euro) en vergelijkt die met een nog-lager-dan-de-pricewatch-prijs van de iPhone 5 (laagste prijs PW 729 euro). Tsja, als je dat soort gekleurde argumenten nodig hebt om Cheetah te overtuigen van jouw "gelijk"...

Niettemin snap ik wel dat na jaren van constante prijzen de prijzen eens verhoogd moeten worden. Is vervelend, maar dat gebeurt toch overal? Je bent de afgelopen jaren ook meer gaan verdienen. Die paar cent die je nu duurder uit bent per jaar, daar kom je wel overheen toch?

Edit: @Daejji: De levertijd in de Apple Store is een maand (!). Dus ja, technisch gezien bieden ze hem aan, maar ze leveren niet. Veel elektronicazaken gebruiken die truc ook: iets in het krantje zetten voor een ongelofelijk lage prijs, klanten lokken en dan zeggen "Helaas, die is uitverkocht en voorlopig niet leverbaar. Maar we hebben wel deze..."

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 26 oktober 2012 10:26]

Kijk maar bij de voorwaarden van WhatsApp. Na 1 jaar moet je inderdaad betalen, maar als je nieuwe telefoon neemt of nieuwe nummer wordt dat op een of andere manier "verlengd". Kijk bij je instellingen > account > betalingsinformatie. Ik heb dit nummer al 1.5 jaar en ben ondertussen 3 á 4 telefoons verder en heb nog steeds niet moeten betalen.
Je kan natuurlijk allemaal conspiracy theorieen bedenken, maar kijk niet gek op dat binnen een paar weken Goolge ook de Apps in de play store tegen een hoger bedrag per dollar berekend.
Mijn kennissenkring is wellicht anecdotisch, maar ik zie om mij heen behoorlijk wat mensen hun iPhone 4's inruilen voor Samsung's - veelal Galaxy SIII's. En nog meer die aangeven dat hun volgende toestel waarschijnlijk geen iPhone is. Andersom kom ik eigenlijk weinig tegen.
Typische Tweakers.net reactie tegenwoordig als het op Apple aankomt.

De feiten, uit het laatste berichtje van gisteren:
Het aantal van 26,9 miljoen iPhones is 58 procent meer vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder
Wishful thinking en jouw kennissenkring... het loopt nog steeds erg lekker door bij Apple. Ik hoor al 15 jaar op T.net dit soort Apple-haatverhalen, eerst over de iPod, toen de iPhone en nu ook de iPad. Check your facts voor je je kennissenkring aanhaalt als trend indicator.

Om op het issue at hand in te gaan: Noem me een bedrijf dat zijn producten niet duurder heeft gemaakt de laatste vier jaar. 12,5% op vier jaar is amper meer dan de inflatiecorrectie, laat staan de koerswijzigingen van de dollar vs euro.


OT: De moderatie van mijn post laat ook goed zien wat een trieste boel het geworden is hier de laatste jaren als het om Apple gaat, een exacte 50/50 verhouding van mensen die het plus 3/2/1 waarderen en mensen die het ongewenst vinden. T.net was altijd een bolwerk van goede, inhoudelijke discussie. Maar als het om Apple gaat verzakken we tot een gepolariseerd zooitje mensen die hun onderbuik laten spreken. 80% van de reacties in Apple topics valt in deze categorie. Ik probeer er uit weg te blijven omdat het steeds erger wordt maar zo nu en dan laat ik me helaas weer verleiden.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 26 oktober 2012 16:27]

Met aantal van 26,9 miljoen iPhones is 58 procent meer vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Lijkt mij ook logisch iedereen wachte toen op de iphone 5 wat later bleek the 4s het 4de kwartaal was ook hun record jaar, met 35 miljoen en verbrak daarmee het oude verkoop record van Nokia van 30 miljoen.

Maar Samsung heeft met zijn Galaxy lijn nu in ditzelfde kwartaal als de iphone met 26.9 miljoen geschat 56.5 miljoen galaxy's verkocht, en heeft dus nu het absolute verkoop record van telefoons in een kwartaal.
Persoonlijk maak ik de overstap van Samsung S3 naar iPhone 5 (en voor mijn werk komt er de Lumia 920 aan)...
Zoals je aangeeft, het is slechts JOUW kennissenkring.

Voor mij (dit is persoonlijk!) geen Samsung/ Android meer. Voor volgende reden:

Prijs van app's:
Android is zo goed! En zoveel gratis... Ja... Enkel als je tevreden bent met app's die gevuld zijn met reclame of je ze gewoon download en er niet voor betaald.
Anders betaal je dus even goed voor goede app's.

Amazing Alex kost nu 0,89¤ op de iPhone (gratis aangepast voor de iPhone 5 indien eerder aangekocht) terwijl je voor de HD versie bij Android 2,39¤ mag betalen! Je hebt hier wel de keuze om de grafisch minder versie aan 0,79¤ of de met reclame gevulde gratis versie...

Enige waar ik zeer positief over ben zijn initiatieven zoals The Humble Bundle die indie games aanbieden en waar je zelf kan beslissen wat je betaald. (laatste Android bundel gekocht voor 15$)

Stabiliteit OS:
Moet het toestel om de zoveel dagen wel eens volledig uitzetten omdat feature x y of z niet meer werkt (veel problemen met bluetooth, widgets die haperen, gmail (!) kalender die niet goed synced, foto's uploaden naar facebook wil niet altijd werken...)
Allemaal problemen die ik nog NOOIT heb ondervonden met mijn Lumia 800, N9, BlackBerry 9900...

Daarbij is de Jelly Bean update sinds woensdag beschikbaar in België... maar om de een of andere reden krijg ik hem nog niet binnen. Net als sommige van mijn collega's.

Bloatware:
Samsung propt de S3 vol met nutteloze app's die allemaal hetzelfde doen. 5 app's die bv. zelfde aanbieden dan de playstore, of een nutteloze chat app... en die ik niet kan wissen.
(tenzij je met ROM's gaat spelen. Maar daar koop ik persoonlijk geen smartphone voor)

Hardware:
Dit is een persoonlijke, maar ik vind persoonlijk de S3 geen 650¤ aanvoelen. Voelt veel te plastiek aan. Een toestel van 200¤ voelt even "goed" aan. Daarbij krast de backcover verschrikkelijk snel en valt de kwaliteit van de flipcover verschrikkelijk tegen.

Het de Galaxy S3 een slechte smartphone? Dat zeg ik niet. Het is gewoon niet mijn ding.

Zijn de app's voor de iPhone/ iPad nu te duur? Dat bepaal je natuurlijk zelf.
In mijn ogen niet. Zeker niet gezien de hoeveelheid fun je aan sommige app's kan beleven.
Ook niet als je kijkt wat je mag betalen voor games op andere mobiele toestellen zoals een PSP, Nintendo DS,...

Vind je het toch te duur? Wel, dan heb ik hier nog wel een Nokia 3310 liggen die ik misschien wel wil verkopen...
Android geeft elk jaar meerdere aanbiedingen, Amazing Alex kost een paar weken geleden ¤ 0.25 en nog vele anderen. Verder op da Samsung Market heb je om de paar weken zeer scherpe aanbiedingen van games en ook andere apps meestal van Gameloft of EA, regelmatig zelfs gratis of 75% korting, vaak spellen die meer dan ¤ 5 kosten, dus gewoon de markets wekelijks in de gaten houden.

kort lijstje van spellen die ik de laatste 2 maanden heb gekocht
Brother in Arms 2, Asphalt + 7, Eternal Legacy - gratis
Dark Knight, broken sword, Cut the Rope, Amazing Alex voor ¤0.25 per game
Gangstar Rio, 9mm, Backstab, Dead Space voor ¤1.10 game

En nog vele andere games en apps

Verder doen ze het goed op mijn phone en tablet.

Er zullen altijd verschillen zijn, is de een nou beter dan de ander? Nee niet echt meer het zijn 2 volwaardige systemen met hun eigen voor en nadelen.
Ik ben het wel met je eens, maar apps op Windows Phone zijn toch echt het duurste ;)
De meeste 'bekende' spellen die op iOs (en soms ook op android) 0,79/0,89/0,99 cent kosten, kosten op Windows Phone 2,99. Zo probeert Microsoft ontwikkelaars te trekken.

Vb. doodle jump & iStunt 2 zijn 2,99 tegenover 0,89. Need for Speed Undercover is op WP 4,99, op iOs 2,69. Angry Birds en Fruit Ninja waren eerst 2,99, maar nu wel 0,99.
$0.99 is nu ongeveer gelijk aan ¤0,76. Daar komt dan nog 21% BTW overheen: ¤0,92

Aan de Euro-koers zal het niet liggen, want die is vrijwel gelijk aan die van 2008 (toen de AppStore gelanceerd werd). Ik vermoed dus dat het met inflatie heeft te maken en het feit dat ze het kunnen maken.

In de US zal de prijs sowieso niet omhoog gaan omdat je dan de 'psychologische grens' van $1 doorbreekt. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de prijzen in iTunes wel gewoon ¤0,99 en ¤9,99 zijn gebleven.
Ik denk zelf ook dat het aan de economie ligt; volgens mij hebben mensen in Europa, of iig west / noordwest-europa meer geld dan de gemiddelde amerikaan, waar de werkeloosheid e.d. dramatisch is. Ook zit je met volume; prijzen kun je wat lager houden bij hogere verkoopaantallen.
Het is lastig om het exact te berekenen, maar als je de Nederlandse BTW erbij op gaat tellen, moet je eigenlijk de Amerikaanse VAT er weer aftrekken in je berekening.

Dan nog ga je wel over de ¤0,79 heen denk ik, maar toch.
Er is geen amerikaanse VAT. In de VS komt er nog sales tax bij maar die $0.99 is de prijs éx belastingen.


Overigens is de BTW op iTunes-goederen 15% aangezien dat uit Luxemburg komt. Dus:

0.99 * 0.77368 * 1.15 = 0.88083

Goh dat komt wel erg in de buurt zeg.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 26 oktober 2012 10:13]

Als de prijzen echt vanwege de inflatie verhoogt zijn zal dat toch ook eens een keer in de VS zelf moeten gaan gebeuren, ondanks die psychologische grens.
Doen ze dat nu niet vanwege die 1 dollar grens dan komt er een tijd dat het in een keer met bv 20 cent omhoog gaat en dan krijg je een relatief grote prijsverhoging voor je kiezen. Ik weet niet of dat psychologisch zo goed zal werken.
Dan vraag je als ontwikkelaar toch gewoon $1,50,- of meer? Apple bepaald alleen de wisselkoers en houd een beetje in de gaten dat er mooie afgeronde prijzen zijn.
Denk je echt dat Apple de Belasting en btw in NL betaald?

Apple zit gewoon in Luxemburg, scheelt ze ongeveer 20% aan belasting t.o.v. NL.
Denk je echt dat Apple de Belasting en btw in NL betaald?
Niet direct maar wel indirect als de omzet boven een bepaald drempel bedrag uitkomt.

Zie: Drempelbedragen afstandsverkopen

Het drempelbedrag voor Nederland is 100.000 euro.

Komen ze boven dat bedrag dan moeten ze dus 21% BTW in rekening brengen en die omzet als zodanig opgeven en afdragen aan de Luxemburgse fiscus.
Dat geld wordt dan door de Luxemburgse fiscus overgemaakt naar de Nederlandse fiscus.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 26 oktober 2012 10:07]

Nee ze betalen belasting daar waar de ontwikkelaar gevestigd is, mijn apps worden ten alle tijden tegen het 21% tarief verkocht, ookal is het verkocht in de US. Daarom hoeven App ontwikkelaars in nederland de apps niet mee te rekenen in hun btw aangifte omdat dit al reeds door Apple is voldaan.
Maar in de VS betalen ze X procent sales tax (meestal in de buurt van de 8%) en die $0.99 app van jou wordt dan niet opeens $1.19 of het equivalent aan europese btw toegevoegd, maar $1.07 (uitgaande van 8%).

En zover ik weet worden in Europa de verkopen naar de consument toe voorzien van Luxemburgse BTW a 15%. Dus komt het verschil dan uit Apple's zak of wat?
Ik begrijp niet zo goed waarom sommige mensen beginnen over de koers. Niet alleen Apple krijgt meer geld binne, ook de ontwikkelaar. En de Europese ontwikkelaars ontvangen toch gewoon hun geld in euro's? Dus die hebben er nu, voor het eerst sinds 2008, een inkomstenverhoging.

[Reactie gewijzigd door Hen3s op 26 oktober 2012 10:41]

Dat is natuurlijk het risico met zo'n gesloten ecosystemen, als bedrijf kan je mensen aan je binden doordat ze de investering (de reeds gekochte apps) niet zomaar kunnen overzetten naar een ander systeem (bv Android) en ze willen die niet kwijtspelen dus gaan ze als ze een nieuwe telefoon kopen nog steeds bij jou blijven en nieuwe apps kopen ze ook bij jou, wat die investering nog groter maakt en het nog moeilijker maakt om over te stappen. Eens je een goede kudde consumenten hebt kan je dan je prijs lichtjes verhogen (althans lichtjes, 10% is vrij veel) en je consumenten gaan er niet te veel over klagen, want het alternatief is duurder: andere telefoon en alles opnieuw kopen.

Dit is niet anti-Apple bedoelt, je zit eigenlijk in dezelfde val als je Android gebruikt, of als je Windows gebruikt voor PCs of met fotocameras waar niet alles lensen dezelfde fit hebben en waarschijnlijk zijn er in de industrie nog veel meer voorbeelden (een apparaat met een verbinding die net een mm korter is dan de concurrentie of net iets minder rond ofzo).
De apps die ik daadwerkelijk dagelijks gebruik en voor moet betalen, nahja, dat zal een paar tientjes bedragen. Rationeel gezien is dat op een ecosysteem waar je iedere paar jaar minstens een device van rond de 500 euro voor koopt natuurlijk peanuts. Voor de rest gaat het om games waar ik klaar mee ben en dingen die ik uiteindelijk toch niet ben gaan gebruiken.

Psychologisch kan dat overigens wel meer dan dat uitmaken.
Let wel dat je voor dagelijks gebruik vrijwel geen betaalde apps (of dure betaalde apps for that matter) hoeft te hebben. Het is meer het 'leuk' of het 'vermaak' wat telt, want als je het heel erg zakelijk nodig zou moeten hebben betaalt de baas wel, toch? Je -hoeft- niet te betalen voor normaal gebruik van je telefoon, want als het goed is zitten die opties er al op.

Dus dan vraag ik me af: waarom zou je zo veel betaalde apps moeten hebben dan?
Je hebt zelf de keuze om iets te doen of niet. Denk dat de meeste mensen een paar apps die ze veel gebruiken hebben, geen 1001 apps van een paar euro. Het gaat maar op een paar cent, als je dat er niet voor over hebt, kun je prima overweg met de vele gratis apps :)
Bij iOS en Android zit je inderdaad in die val. Maar die is niet per se even diep.

Een vriend van mij is overgestapt van Android naar iOS. Die zei dat je vaker geld moest betalen voor apps in iOS dan in Android. Dus je zit bij allebei in een vendor lock-in, maar bij Apple is die sterker dan bij Android.

[Reactie gewijzigd door Thomas M op 26 oktober 2012 09:30]

Beetje onzin dit.
Een developer kan bij Apple zelf de prijs bepalen in USD (in hele dollars), dat wordt dan omgezet door Apple in de andere valuta. Op android kan een developer trouwens voor iedere valuta een andere prijs rekenen die hij zelf kan bepalen (dus niet alleen hele bedragen)
De prijzen van apps zijn sowieso rare dingen.

Om te beginnen dat ze op een soort van discrete "unit"-systeem geprijsd zijn, in plaats van in alle beschikbare eenheden. (Dus $1, $2 en $3, in plaats van alle mogelijkheden zoals $1,11 of $3,14).

Daarnaast valt er een argument te maken dat door de dynamiek van de app store de prijzen heel erg onder druk staan. Daar is op Tweakers ook al een artikel over geweest:
nieuws: 'Meerderheid iOS-ontwikkelaars komt niet uit kosten'

Desondanks ken ik zelf het fenomeen dat je enorm kunt twijfelen over de aanschaf van een app, terwijl je voor een kop koffie zonder nadenken 2 euro neerlegt. Voor mezelf heb ik dit opgelost door mezelf een "app-budget" te geven per maand. Doordat ik het geld mentaal al "uitgegeven" heb, ben ik veel minder gereserveerd om apps te kopen.

En om eerlijk te zijn, ze zijn spotgoedkoop.

Misschien zelfs wel te goedkoop. De zeer lage prijzen zorgen, paradoxaal genoeg, voor 2 problemen voor app-gebruikers.

Ten eerste dat heel veel apps in plaats van te verdienen met de losse verkoop, kiezen voor bijvoorbeeld het advertentiemodel, waarin je app-plezier telkens wordt onderbroken door apps, of misschien kiezen voor het freemium-model, wat nog vervelender is.

En dat ten tweede een hele hoop goede ideeen niet meer in apps worden omgezet, omdat de ontwikkelaars er van te voren al geen brood meer in zien.

Omdat de App Store intussen wel zo'n beetje volwassen is, bestaat het risico dat op de "oude hits"" na, de App store in een soort van dumpmarkt verwordt, waar voor ontwikkelaars die willen investeren in kwaliteit nauwelijks plaats meer is.

Op een nogal kunstmatige manier kan deze prijsverhoging misschien helpen om de ontwikkelaars die het van de losse verkoop, in plaats van freemium, moeten hebben een beetje meer lucht te geven.
Dat is wel herkenbaar toen een app niet beviel en ik 79 cent armer was maakte ik me drukker dan als de koffie niet lekker is. Die 79 cent heb ik terug gehad.
Misschien bij de koffie ook maar doen :)
Ik geef je groot gelijk dat ze spotgoedkoop zijn, maar dat brengt een groot risico mee voor de gebruikers die gewoon van alles installeren om het te proberen onder het mom van "het is toch goedkoop". Als ik hier op het werk telkens als ik dorst heb een cola zou gaan halen (0.75¤ hier) omdat dat toch 'goedkoop' is, zou ik op het eind van de maan zo ongeveer 120¤ hebben uitgegeven aan colas terwijl ik dat geld beter had kunnen presteren.

Lage prijzen moedigen immers (soms) ook aan om meer te consumeren.

Persoonlijk moet ik wel zeggen dat ik die hele app-business niet goed begrijp: heb zelf ook een android en ben nog niks tegengekomen waarvan ik zei: dat wil ik kopen (buiten een paar spelletjes die voornamelijk door mijn zoontje worden gespeeld)
Mee eens. Ik durf zelfs te beweren dat betaalde apps een kracht van het iOS platform zijn, zolang de prijzen betaalbaar zijn. En dat zijn ze.

Het lijkt allemaal erg voordelig dat je op sommige andere platformen meer gratis apps kunt krijgen, legaal of niet, maar het is eigenlijk een nadeel. Betaalde apps stimuleren kwaliteit, innovatie en werkgelegenheid, en het kost de consument ook niet de kop. Lage prijzen voor goede apps en content is een beter systeem dan alles gratis en/of kraken. Dit laatste heeft bijvoorbeeld de PC games industrie zo goed als de nek omgedraaid.

En vanuit de consument gedacht, psychologisch gezien voelt het beter. Ik heb vroeger alle consoles ter wereld gehad en in het begin telde ik dik geld neer voor de games. Ik had er maar een handjevol, en ik speelde ze grijs en met veel plezier. Later kreeg ik de beschikking over minder legale games (ahem) en had ik er ineens honderden. Het gevolg is dat je ze allemaal 5 minuten aankijkt en dan al snel naar het volgende gaat. Het verliest zijn waarde. Dat geldt ook voor muziek. Geniet van een paar goede aangeschafte nummers. Of download een bieb van honderdduizend nummers waardoor ze stuk voor stuk waardeloos aanvoelen.
Leuke post.

Wat bij mij ook hielp voor de eerste keer die drempel over te gaan en te betalen voor je apps was denken voor die prijs koop ik een cola minder.

De app was 80 cent en ik heb die middag geen cola gekocht maar de app. Ja beetje stom en mogelijks kinderachtig, maar ik studeerde toen nog en het geld groeit je dan niet op je rug.
Ook was dat helemaal bij het begin van android en was alles bijna gratis.
Ja beetje stom en mogelijks kinderachtig
Laat niemand je dat ooit wijs maken. Het is verstandig en rationeel gedrag, de kosten van iets afwegen tov de waarde en de beslissing maken je geld te besteden aan dat wat je het liefst wilt hebben.
1 2 3 4 5

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*