Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

SP wil op termijn downloadheffing invoeren

De SP wil de voorstellen voor een downloadverbod schrappen en de thuiskopieregeling uitbreiden. Op termijn zou deze door een downloadheffing vervangen moeten worden. De Piratenpartij is tegen en noemt de plannen overbodig.

De Socialistische Partij stelt in zijn 'ICT-Nota Knooppunten en oplossingen' dat een downloadverbod in de praktijk niet te handhaven is. Als 'voorlopige oplossing' wil de partij een uitbreiding van de huidige thuiskopieheffing, waarbij een aanzienlijk groter aantal apparaten wordt belast, zoals smartphones en mediaspelers. Volgens de SP worden rechthebbenden daarmee voldoende gecompenseerd.

Op de langere termijn ziet de SP meer heil in een 'bredere internetvergoeding' als vervanging van de thuiskopieheffing. Een downloadheffing zou ingevoerd moeten worden zodra meer dan 70 procent van de thuiskopieën via internet wordt gemaakt. Als uitgangspunt voor het verder uitwerken van een downloadheffing zouden eerdere voorstellen van onder andere de Consumentenbond gebruikt kunnen worden.

In een reactie op de plannen van de SP noemt de Piratenpartij de voorgestelde uitbreiding van de thuiskopievergoeding en plannen voor een downloadheffing 'overbodig'. Volgens deze partij zou deze 'extra belasting' slechts de auteursrechtenlobby spekken die een verdienmodel hanteert dat door de technologie is ingehaald. Ook zouden nieuwe heffingen een onnodige lastenverzwaring voor de burger betekenen. De Piratenpartij wil het auteursrecht voor commercieel gebruik terugbrengen naar vijf jaar, en het delen van auteursrechtelijk beschermde werken toestaan voor niet-commercieel gebruik.

Naast de alternatieven voor het downloadverbod, pleit de Socialistische Partij in zijn ICT-Nota ook voor het versneld opbouwen van een 'cyberleger'. Dit zou bij grootschalige cyberaanvallen, waarbij bijvoorbeeld het internet- of telefonieverkeer wordt gesaboteerd, de mogelijkheid moeten hebben om terug te slaan zonder bijvoorbeeld af te wachten of een buitenlandse mogendheid toestemming geeft om bepaalde servers aan te vallen.

Volgens de SP zijn dergelijke volmachten voor een cyberleger noodzakelijk als de nationale veiligheid in het geding is, hoewel internationale verdragen het momenteel verbieden om een server in een ander land aan te vallen. De partij stelt echter dat dit tot onacceptabele vertragingen kan leiden. Wel zou een dergelijke stap aan het parlement gemeld moeten worden.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

29-08-2012 • 10:17

406 Linkedin Google+

Reacties (406)

Wijzig sortering
Dit is dus de reden dat ik op Groenlinks stem. Als enige partij die zich verdiept, en verder gekeken heeft dan de neuslengte van de gemiddelde politicus.

Voor een duidelijk overzicht van hoe de partijen zich bezig houden met internetvrijheid, zie www.bof.nl
Mee eens. Ik was niet van plan SP te stemmen, maar door dit soort dingen weet ik wel zeker dat ik op Groenlinks stem. Buiten BOF, staat op hun site ook een mooi plaatje over de internet vrijheid: http://2012.groenlinks.nl...gitalevrijheidswijzer.png

EDIT: Uiteraard is het die van BOF van: http://digitalevrijheidswijzer.nl/

[Reactie gewijzigd door stx op 29 augustus 2012 10:41]

Wat partijen zeggen te doen en werkelijk doen zit nog een wereld van verschil tussen.

Je kunt beter kijken hoe partijen over dergelijke kwesties in het verleden hebben (mee-) gestemd. De uitkomsten zal je verbazen...
Heel goed om te weten dat mensen op basis van plaatjes op een website hun stem gedrag aanpassen. Gewoon niet nadenken over het feit dat de democratie en de vrijheid van stemrecht met bloed betaald zijn.
Het gaat toch niet alleen om internetvrijheid waar je je druk over maakt en een reden is om op een partij te stemmen?

Ach voor wat betreft de SP, lekker laten gaan. Uiteindelijk is het toch niet realiseerbaar. Nu moeten er zielen worden gewonnen met loze onuitvoerbare kreten die in werkelijkheid niet toepasbaar zijn of dusdanig veel verzet met zich meebrengen dat het niet uitgevoerd wordt.

Het geeft wel een goed beeld van hoe de linkse ideeen zijn over het internet, downloaden en piraterij. Gelukkig blijven we een liberaal land!

[Reactie gewijzigd door lennartb op 29 augustus 2012 10:48]

Een goed beeld van de linkse ideeën? Van de SP bedoel je.
Zoals je in de post van stx kunt zien, de digitale vrijheidswijzer van Bits of Freedom, scoort GroenLinks het beste van alle partijen wat betreft internet en privacy. Geen idee waarom de "liberale" VVD er nog niet in staat, maar veel vertrouwen heb ik niet in mensen als Teeven en Opstelten.
Dat is ook de reden voor Groenlinks en niet de piratenpartij, die imo meer een one-issue partij is. Ik ben het volledig eens met de piratenpartij, maar denk dat mijn stem beter thuis is bij GL omdat die meer een alomvattend programma heeft en dus iets beter bij mij past.
ik ben er nog beest wel over aan het twijfelen eerlijk gezegt...

als je naar onze landshistorie kijkt dan zou je zeggen dat de piraten partij niet handig is gekozen... en het is zeker geen one-issue partij...

denk aan hun liquid feedback idee, meer openheid via moderne middelen (oa het internet)...

ik denk dan ook dat de piraten partij prima zou kunnen uitgroeien tot een partij die wat politicologie vergelijkbaar is met de PVV geen one-issue partij, maar wellicht toch iets minder diepgaand dan bijv de vvd of groenlinks of de pvda...

als ik dan ook kijk naar het aantal zetels van bijv d66 durf ik zelfs te beweren dat die partij dood aan het gaan is... en hoop ik dat wanneer wilders eindelijk definitief op z'n bek is gegaan... men zich eindelijk realiseerd dat er een nieuw d66 nodig is...

en dat de PP tegen die tijd wellicht volwassen genoeg is om 'een partij voor vrijheid en open democratie' te worden.

en als het zover is zal ik daar zeker op gaan stemmen... nu ben ik daar nog niet zo zeker van.. !
Waarom moet er een kopieerheffing op Smartphones en Tablets?
Ik koop netjes mijn muziek in iTunes en met iTunes match kan ik het thuis en onderweg overal afspelen.

Waarom zou ik dan nog extra moeten betalen voor iets wat ik niet doe.
Omdat je via I-tunes/spotify niet betaalt aan Nick en Simon en alle andere Nederlandse artiesten die Brein zegt te vertegenwoordigen, laat staan aan Tim Kuijk zijn nieuwe auto met chauffeur, maar aan Apple/Spotify en buitenlandse artiesten. (Misschien moet Geert Wilders dit voorstel ook maar steunen ;-) )
Ik neem aan dat artiesten gewoon een x-bedrag krijgen per nummer wat ik koop in iTunes.
Waarbij x weinig is. Centenkwestie en dan gaat het ook nog naar de rechthebbenden, dwz componisten en platenmaatschappijen. De uitvoerende artiest die geen componist is, is de sukkel. Niet iedereen speelt werk dat hij zelf schreef.
Bij Spotify gaat er toch echt een redelijk deel richting de artiest (iig veel meer op termijn dan via Itunes)
Daar denken de artiesten toch anders over....
Het is natuurlijk makkelijker en meer geld vangen, als je iedereen met een internetverbinding aan kan pakken, in plaats van alleen de mensen die media aanschaffen }:O
Ok, dat word geen stem voor de SP (niet dat ik dat uberhaupt van plan was, maar das een ander verhaal)

De huidige thuiskopie heffing is compleet nutteloos en gaat helemaal nergens heen. Dus een download heffing zal wel hetzelfde zijn ... :/
Niet slim Roemer. De mensen die het meeste tijd hebben om te downloaden zitten waarschijnlijk in jouw eigen achterban. En sinds wanneer komt een SP op voor de belangen van de Grote Boze Buitenlandse Entertainment Industrie in plaats van die van het kleine binnenlandse muzikantje?
Er is geen enkele verdeelsleutel te bedenken die recht doet aan het 'probleem' dat van downloaden gemaakt wordt.

Het is alsof je een gezondheidsheffing/accijns gaat heffen op de OV-chipkaart om de autoindustrie te beschermen. Maar die dan ook opleggen aan fietsers, omdat die de autoindustrie ook schaden.

Wie ga je welk deel van de 'pot' geven, en hoe organiseer je de 'bewijslast' voor een verdeelsleutel?

Totaal onzinnig voorstel.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 29 augustus 2012 10:26]

Positief om te zien dat de PiratenPartij serieus genomen begint te worden.

Dat "Cyberleger" klinkt interessant. Ik ben me niet bewust van het internationale beleid van de SP, maar dit klinkt als een globaal-progressief initiatief.
In de praktijk zal het echter wel weer neerkomen op het onnodig vervolgen en opsluiten van Anonymous-leden...
Grappig. Als de VS zou stellen preventieve cyberaanvallen te willen uitvoeren of in reactie op een cyberdreiging buiten het congress om de macht wil hebben om onmiddelijk hard digitaal toe te slaan dan zou ook jij dat nooit een "globaal-progressief initiatief" noemen, maar domme oorlogsrethoriek.
Ergens heb je wel een punt maar je moet ook niet vergeten dat de VS wat dat betreft een veel slechtere 'track record' heeft dan wij als kikkerlandje...de VS staat te trappelen om weer ergens oorlog te gaan voeren als ze de kans krijgen, bij ons is de kans veel groter dat het inderdaad bij het reageren op dreigingen blijft.
Nieuws: Gezien de meeste illegale smokkel via wegen en motorvoertuigen verloopt gaan we deze extra zwaar belasten! Jazeker, ook die lieve oma op de snelweg gaat betalen!
Motorvoertuigen zijn in Nederland al extra zwaar belast. Daarom zit men nu achter downloaders aan.
Ik weet dat het een stel maffe figuren is, daar bij de Piratenpartij, maar alleen al hierom stem ik op ze. Dat ten eerste. En hoe wil de SP gaan vaststellen hoeveel procent van de thuiskopieën via internet wordt gemaakt? Volgens mij moeten ze daarvoor eerst vaststellen wat mensen downloaden. Dat zie ik toch echt als een inbreuk op mijn privacy.

Ten tweede; een cyberleger? Echt?
En dan "hoewel internationale verdragen het momenteel verbieden om een server in een ander land aan te vallen. De partij stelt echter dat dit tot onacceptabele vertragingen kan leiden."
Oftewel, fuck internationale verdragen, veel te ingewikkeld. Gooi die conventie van Geneve er ook maar uit, als een Iraniër een Nederlandse paypal-account hackt gewoon clusterbomben die hap.

Wat vervolgens me opkomt is waarom moet Nederland nou weer in zijn eentje internetheld gaan spelen en cybersecurity gaat regelen. Dit kan prima met de hele EU. Scheelt iedereen een hoop geld, het is weer eens iets positiefs, dus PR-gewijs ook nog een goed plan, en met z'n allen kunnen we wél schijt aan de VN hebben als we willen.
Volgens mij moeten ze daarvoor eerst vaststellen wat mensen downloaden.
Of ze gaan elke MB belasten. Dus zet maar niet meer de video's van je vakantie in de cloud, draai geen gameserver, kijk geen youtube en neem zeker niet deel aan zoiets als Storage@home. Oftewel, SP, zullen we kiezen tussen innovatie of privacy, of ze gewoon maar allebei ritueel offeren aan de lobbygoden?
Oh god, dat moet er nog bijkomen. Kan dan nooit lang duren voordat mensen zelf ethernetkabels in de grond gaan leggen en een paar helden wijkkasten gaan hacken.
Misschien zelfs protesten waar echt mensen naartoe komen. (ik zou er iig een dagje voor vrij nemen)
Misschien zelfs protesten waar echt mensen naartoe komen. (ik zou er iig een dagje voor vrij nemen)
Waar was u bij de anti-ACTA protesten?
Ik vind het prima, betalen we met z´n allen een klein beetje meer voor een (afspeel)apparaat. Als hiermee de hele discussie klaar is, geen downloader meer vogelvrij is, de muziekindustrie er een paar centen extra door ontvangt, en iedereen is tevreden? En geen gezeur meer over wat wel of niet kan/mag, en geen burger loopt meer het risico op achterlijke straffen en/of geldboetes? Nou, dan betaal ik met plezier die paar centen extra.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True