Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple blokkeert ssd-upgradekit voor MacBook Air

Apple heeft ssd-fabrikant PhotoFast verzocht zijn aangekondigde ssd-upgradekit voor de nieuwe MacBook Airs niet op de markt te brengen. PhotoFast geeft vooralsnog gehoor aan het verzoek en legt de productie stil.

Apple zou de ssd-fabrikant vorige week hebben benaderd met het verzoek de productie van een ssd-upgradekit voor de nieuwe MacBook Airs te staken. Inmiddels heeft een productmanager bij PhotoFast bevestigd dat de ssd's voorlopig niet op de markt komen. Het bedrijf beschikt over een zogeheten MFi-licentie van Apple, waardoor het officiële Apple-accessoires mag uitbrengen, maar de ssd's vallen daar niet onder. De hoofdreden om toe te geven aan Apples verzoek zou de angst zijn om de licentie te verliezen. De modules zouden in toekomst nog op de markt kunnen komen, maar dan zou Apple daarvoor eerst goedkeuring moeten geven.

De ssd-module werd eind oktober aangekondigd en is opgebouwd rondom de SF-1200-controller van SandForce. Met sequentiële lees- en schrijfsnelheden van 250MBps zou de ssd volgens PhotoFast 30 procent sneller zijn dan die van Apple. Het bedrijf was van plan de ssd's te leveren in 64, 128 en 256GB-varianten. Mensen die een 13"-MacBook Air bij Apple bestellen, kunnen al kiezen voor een 256GB-ssd, maar voor het 11"-model blijft de maximale capaciteit op 128GB steken. Voor bezitters van de kleinste variant had de grootste PhotoFast-ssd de maximaal beschikbare capaciteit dus kunnen verdubbelen.

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

30-11-2010 • 15:19

241 Linkedin Google+

Submitter: thekip

Reacties (241)

Wijzig sortering
Ik vind dit een behoorlijk asociale stap van Apple. Heb zelf een MacBook en net een nieuwe Air besteld voor een van m'n bazen. Het is hartstikke normaal dat je een hardeschijf in een laptop kan verwisselen. Nu denkt Apple opeens dat anders te kunnen bepalen. Sorry maar geen enkel respect heb ik voor mensen die dit soort praktijken erop nahouden. Gaan ze nu ook alle hardeschijffabrikanten vragen om te stoppen met het maken van 2.5" hardeschijven omdat die potentieel in een MacBook Pro gestopt kunnen worden? Dit moet toch gewoon niet kunnen?!?!?
Tjah zolang mensen het spul blijven kopen komt er ook geen eind aan. Het is wel beetje met 2 maten meten. Als je er niet mee eens bent (ik ben erook niet mee eens) dan laat je dat spul links liggen. Apple heeft geen monopolie dus je hebt zat ander keus als je niet met het beleid eens bent.

[Reactie gewijzigd door jDuke op 30 november 2010 15:41]

Eens hoor, alleen dat spul van Apple werkt vaak net even beter/lekkerder dan van veel van die concurrenten.

Dit is gewoon een rotstreek van Apple.
Geheel terecht van Apple!

Verbeteringen van hardware moet gewoon komen in een nieuw product. Apple users vinden het nou eenmaal beter om liever compleet een nieuw product te kopen met hardware dan een oud product met dezelfde mogelijkheden uitbreiden zonder kwaliteitsverlies, ook al moeten ze dan meer betalen.

Een echte Apple fanaat legt liever de volle mep neer dan dat hij zijn oude Apple apparaat gaat upgrade voor minder. Zo hoort het ook!

[Reactie gewijzigd door Auredium op 1 december 2010 08:36]

Waarom moet een apple gebruiker nou altijd slecht nieuws omdraaien naar goed nieuws? Je doet dat toch ook niet bij andere dingen bijv: "Oh we moeten meer belastinggeld betalen, maar dan wordt er wel wat meer gedaan om Nederland beter te maken dus is het goed".
Kan je niet gewoon objectief dit lezen en kijken hoe Apple een beetje dictator aan het spelen is over de hardware. We weten dat apple beslist wat voor software op hun producten komt maar nu gaat het nog verder naar hardware. Wanneer houdt het eens op?

Jij hebt waarschijnlijk ook wel een computer die verouderd is, dan ga je toch ook niet echt alles vervangen maar alleen onderdelen. Bijvoorbeeld alleen de videokaart en processor.

[Reactie gewijzigd door Negaiido op 30 november 2010 17:00]

Waar dit op neer komt dat Apple niet een SSD op de markt wil toelaten die onder een officieel "Door Apple goedgekeurd dus 100% altijd werken" certificaat. Er zijn zat SSD's voor de Air te krijgen, het gaat hier om het label, maargoed, niemand leest blijkbaar verder.

Het zou kwalijk zijn als ze niet verder zouden gaan met de SSD om de angst dat ze een licentie kwijt zouden raken, maar ik kan dat in geen enkel persbericht terug vinden. Conclusie getrokken door een paar Apple bashers?
Waarom moet Apple dit blokkeren?
Als iemand zijn geld wilt geven aan een niet-ondersteunde upgrade, zou ik dit laten gebeuren.
Want als er iets mis is, kunnen ze toch niet meer rekenen op garantie omdat ze zelf hebben geknutseld en kan Apple veel meer centjes binnen halen?
Volgens mij gaat het hier gewoon om de NAAM. Zolang zij geen toestemming hebben van Apple mogen zij dit niet verkopen als zijnde een "Apple" accessoire of een "Macbook Air" upgradekit. Niemand kan ze tegenhouden dit product te verkopen, zoals velen al zeggen het is een ssd.
Elke consument mag zijn SSD in zijn Macbook Air vervangen. PhotoFast mag, als leverancier van Apple accessoires, echter geen "upgradekits" op de markt zetten. Apple ziet blijkbaar een SSD niet als een accessoire, daar valt vanuit bedrijfsmatig oogpunt wel wat voor te zeggen...
Duh, wat zullen we doen>

A. Veel geld vragen voor een Apple SSD, die kleiner en minder snel is, maar het is de enige die je kunt kopen met garantie
B. Andere merken toelaten betere SSD's te maken, tegen een competitieve prijs.(waardoor mensen deze zullen kiezen ipv Apple SSD....

Lijkt me duidelijk waarom ze voor A kiezen....
@Hierboven
Wie van jullie heeft er een Mac?

edit (toen ik dit typte stond ik 4e van boven)
Wat ik ermee wil zeggen is dat de mensen die hier het hardste roepen waarschijnlijk niet eens een Mac hebben....

[Reactie gewijzigd door nexhil op 30 november 2010 15:46]

Je hoeft een product van een bepaald merk toch niet in je bezit te hebben om het gebruik ervan te kunnen beoordelen ?

OT: Jammer dat dit product is tegengehouden. Het was een mooi concept; je krijgt er een usb stick bij, je gooit je oude SSD niet "in de la" en je laptop is sneller.
@Hierboven
Wie van jullie heeft er een Mac?

edit (toen ik dit typte stond ik 4e van boven)
Wat ik ermee wil zeggen is dat de mensen die hier het hardste roepen waarschijnlijk niet eens een Mac hebben....
Ik heb ook geen auto, toch heb ik een grondwettelijk recht te klagen als de accijns op brandstof weer wordt verhoogt ;)

Ik denk dat de mensen die geen mac hebben er écht wel een zouden willen als je niet vast zat in die oneindige vendor lokc-ins van hun... dit levert gewoon weer een bewijs hoe apple suc6 vol blijft...
Lijkt me niet zo moeilijk om te omzeilen:
Verwerk die kale ssd's met de Air aansluiting in de USB stick, en zorg ervoor dat deze met een schroefje uit elkaar gehaald worden.
Dan verkoopt PhotoFast USB sticks, en gebruikers kunnen die uit elkaar halen om hun Air te upgraden?
(En nog beter: oude ssd weer in de behuizing en dan heb je meteen toch nog een USB stick!)

[Reactie gewijzigd door Malantur op 30 november 2010 15:35]

Ehm... niet om het een of ander, maar dat is dus exact wat PhotoFast verkoopt.
Dat is redelijk geniaal btw :D Een soort usb-msata-reader, gat in de markt!
Zucht. Het is wel Apple bashen.
- wat is de reden van dit verzoek?
*Sloopte de USB stick je file systeem van OSX?
*Was de USB stick funest voor je accu?
*Prees het bedrijf dit aan als een officieel Apple product/endorsed by Apple?
*werkte filevault niet meer?
*zou dit bedrijf dit oorspronkelijk eerst voor Apple produceren, maar zijn ze later deze onder eigen label gaan maken.
* vroeg Apple misschien;" hee, stel het nog even uit , we moeten nog wat aanvullende testen doen"
Etc etc.
Allemaal vragen die niet beantwoord zijn in dit bericht.

Alleen de koppelverkoop wordt hier 300x herhaald.

Als ik aanspraak wil maken op de garantie van mijn Philips/Miele stofzuiger, zegt de winkelier ook tegen mij; koop jij eerst even een pakje orginele stofzuigerzakken bij mij, anders mag ik 'm niet eens opsturen.
Als ik mijn HP/canon printer wil opsturen voor garantie idem met de inktpatronen.
Ik kan alle producten wel gewoon kopen in een andere vorm, maar ik zie er nergens op staan "goedgekeurd/ werkt echt 100% op je naam fabrikant

Zo zijn er wel 100 andere voorbeelden.
Je mag je lease auto contractueel ook niet zelf onderhouden/aanpassingen op aanbrengen. Toch zie ik weinig reacties in de trant van " nooit meer iets van ING car lease !!!!1!"

Apple bashen dus.

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 30 november 2010 19:11]

Je voorbeeld van de stofzuiger en de inktpatronen (dus eerst iets moeten kopen voor je de 'service' van garantie krijgt) is gewoonweg hartstikke illegaal en je kan die winkelier gerust hiervoor aanklagen.

En je leasewagen voorbeeld is al even erg: een elase wagen is een huurcontract, en geen verkoop met dus bijbehorende garantie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True