Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

De Duitse ontwikkelaar Egosoft werkt aan X: Terran Conflict. Anders dan de titel doet vermoeden is dit niet het derde, maar het vierde deel uit de serie handel-en-schiet-in-de-ruimte-games.

In de herfst van 2008 wil het Duitse Egosoft klaar zijn met X: Terran Conflict. Zoals de naam al doet vermoeden zal dit nieuwe deel zich dichter bij huis afspelen en niet zoals de voorgaande delen in een galaxy far, far away. Opvallend is de drie in de titel. Na X: Beyond the Frontier uit 1999, X: The Threat uit 2003 en X: Reunion uit 2005 wordt het nieuwe Terran Conflict dus niet gepresenteerd als een vierde deel. Dat is verwarrend, want het wordt wel een volwaardig spel; voorganger X: Reunion is niet nodig om Terran Conflict te spelen.

Naast de vele buitenaardse rassen die in de vorige delen ook al te spelen waren, kan de speler nu ook als Aardse militaire piloot door het leven. Egosoft belooft een 'grande finale' en meer missies dan in de voorgaande games. In de serie kan de speler niet alleen vliegen en schieten; de nadruk ligt zelfs op handel drijven en het verkennen van onbekende delen van het heelal.

X: Terran Conflict

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Dit is eerder een soort Oblivion in space, maar dan zonder de RPG-parameters. Je vliegt rond met een ruimteschipje, drijft handel tussen verschillende sectoren, schiet wat piraten af of wordt zelf een piraat etc. Een soort van Elite zeg maar.

De reeks is vooral in Duitsland populair, maar sinds X2 ben ik toch ook een fan ervan geworden. X3: Reunion was een heel goeie game (na de 2e patch dan toch), tot de allerlaatste missie. Dan viel er namelijk niets meer te beleven...

Ik denk dat ze dit opnieuw een 3'tje in de titel geven omdat het nog steeds dezelfde engine is. De vorige hadden elk een eigengemaakte engine, denk dat deze Terran Conflict nog dezelfde engine zal gebruiken als Reunion.
Wat ik alleen erg jammer vond aan X2 en X3 is de besturing. Ik kon er maar niet mee oevrweg. Op papier klinkt het allemaal gewweldig (ruimte, handelen, vechten) en de grafische is het altijd dik in orde, maar ik kan er niet mee overweg. Ik ook dat bij deze versie de speelbaarheid voor noobs wat beter wordt.
zolang ik op de automatische piloot speelde ging het best, maar toen ik zelf moest vechten werd het echt niks, vooral die hele grote schepen die zijn daar veel te moeilijk te besturen voor
De grote schepen zijn imho ook niet om mee te sturen tijdens het vechten, als je ze goed uitrust zijn ze echter prima te gebruiken als vliegend fort en knal je met automatisch schietende turrets doorgaans best aardig je vijanden overhoop (zolang je niet een Xenon-sector in vliegt ofzo).

De kleinere scheepjes (m3/4/5 en in mindere mate de m6/7) vond ik prima te besturen, maar ik moet daar wel bij zeggen dat ik vrij snel een joypad opzocht om de ruimtescheepjes mee te besturen. Voor de langere vluchten moet je het gewoon op automatische piloot zetten, anders kan je niet eens effectief die tijdsversneller gebruiken.
Ik was ook een noob toen ik het voor het eerst speelde maar besturings problemen heb ik nog nooit gehad.
Je kon na het doen van de laatste missies natuurlijk ook gewoon doorgaan met handel drijven, fabrieken opzetten, telex-missies doen, etc. Dan is het wel aardig om af en toe een uurtje te doen. Zeker omdat je dan allerlei fighters kunt aanschaffen om in de piratengebieden wat rond te schieten.
Ik vind het niet geheel onbelangrijk om te vermelden dat dit spel wel enorm veel waar voor zijn geld bied. De spelers die zich daadwerkelijk in dit spel hebben verdiept (het kan in het begin aardig complex en ingewikkeld overkomen) zijn erachter gekomen dat de mogelijkheden vrijwel onbegrensd en enorm tijdrovend zijn. Het gemiddelde spel wat tegenwoordig uitkomt stelt offline niet zoveel voor (pareltjes als GTA en Oblivion daargelaten). Korte of simpele singleplayer gedeeltes met wat basic Online toevoegingen om de speelduur enigszins te verlengen.

Ikzelf, en vele met mij getuige de egosoft forums, hebben al meer als duizend speeluur in het spel X3:Reunion gestopt. Voor mij persoonlijk is het ook niet zozeer een spel maar meer een simulator. Fabriekcomplexen opzetten, goederen verhandelen, logistieke routes uitstippelen. Het zou geen slecht leermiddel zijn voor scholen die Logistiek onderwijzen.

Tevens heeft dit spel een van de meest actieve mod-community's die ik ooit ben tegengekomen. Mooiste mod voor dit spel is de zogeheten XTended-Mod die zoveel extra opties toevoegt dat Egosoft besloten heeft om deze mod te hosten en op de website te plaatsen. Er werd zelf advertentieruimte in bladen gekocht om deze mod te promoten.

Hoewel ik nog lang niet ben uitgekeken op X3:Reunion en ook geen gevoel heb 'klaar' te zijn, ben ik toch blij verrast door het nieuws van een nieuw telg in de reeks.

Just my 2 cents.
Wow, dit vind ik nu prachtig. Je ziet niet vaak game aankondigingen langskomen op tweakers.net, dat het nu juist deze game is, vind ik super. _/-\o_ . Als ex-moderator op hun forum en (ex-)betatester/vertalerr/vrijwilliger/etc vind ik iedere PR voor dit spel super :D. Helaas is world of warcraft te verslavend... ik wil echt weer terug dit spel in.

De community van dit spel is ook een van de beste die ik tegen ben gekomen. De spelers zijn (ondanks hun echte leeftijd) best volwassen. En inderdaad zoals gezecht, de mod-baarheid van dit spel is gigantisch, en wordt alleen maar groter met hun MissionDirector.

Het enige probleem is eigenlijk alleen dat het enig doorzettings vermogen nodig heeft. Ik heb menig gamer zien stoppen vanwege de nogal gigantische drempel om erin te komen.

Ow ja, en wat betreft systeem eisen, engine's en dat soort diepgaande onderwerpen. Als je bedenkt dat Egosoft bij het ontwikkelen van X3 ongeveer een man of 10 in dienst had (voltijd) en grotendeels steunde op vrijwilligers (zoals ikzelf) om bepaalde delen van het spel te creren, zoals bijvoorbeeld de missies. Dan vind ik toch eigenlijk wel dat het best wel knap is. Ok ze hadden natuurlijk ook een aantal dingen uitbesteed aan andere bedrijven, maar dat gebeurd overal :). Zo zijn ze er weinig meer. En nog in priv handen ook :).

[Reactie gewijzigd door Merroc op 5 februari 2008 23:21]

Voor de ouwe zakken onder ons: Elite (Firebird, 1984, oorspronkelijk voor BBC Micro, maar geport naar zowat elk 8/16/32b platform op aarde), maar dan on steroids, met een modern grafische engine en waar je niet alleen een Cobra MkIII kunt vliegen, maar in alles van een miniscuul klein, snel scoutship tot destroyers en carriers van 3km lang :P

Voor de iets minder ouwe zakken: Privateer (Origin, 1996), maar geupdate en met een groter universum en meer nadruk op handel ;)

Iig waren de delen tot nu toe geniaal, vooral ook omdat de makers erg veel openstelden voor de modding community. Voor X2 en X3 zijn meerdere mods gemaakt, incl projecten voor Star Wars en Battlestar Galactica total conversions. Enige teleurstelling is dat Egosoft steeds belooft dat er ooit eens een keer een online-versie komt, maar voorlopig is dat redelijk vapourware. Maar goed, nog een deel in de single player X-reeks is allesbehalve slecht.
Deel 2 was 1996 inderdaad, deel 1 is nog ietsje ouder ( 1993 ) en afgeleid van de Wing Commander serie.
Ach ja, Elite...

*dreams*

Heb dat laatst nog een keer zitten spelen, geweldig. Grafisch natuurljik zwaar onder de maat, maar nog best wel geinig. Vergeleken met de spellen van tegenwoordig natuurlijk weinig diepgang en afwisseling, maar destijds heb ik er echt uren en uren in gestoken.

Misschien moet ik dat X3 ook maar eens proberen, zal wel niet helemaal te vergelijken zijn, maar dit soort ruimtespellen kan ik altijd wel waarderen.
BBC Micro :) brilliant stukkie techniek was dat, met oa voor mij de eerste echte analoge joystick.

Heb destijds Elite en Formula 1 er helemaal op kapot gespeeld.

En ik weet nog goed dat m`n pc niet goed genoeg was om Frontier (elite 2) te spelen.
Ik heb X: Reunion eergisteren gekocht en ik geraak er maar niet mee van de grond.
Ik moet me er echt eens deftig in gaan verdiepen maar het lastige is dat je geen printed handbook/manual hebt waardoor je dus constant de keys moet gaan raden of alt-tabben wat 't soms doet crashen.
Er zijn via verschillende websites handboeken te downloaden als .pdf formaat (http://www.steampowered.c...hp?area=manual&AppId=2810 bijvoorbeeld) waarmee je de toetsen ook leert kennen, en ook de x-universe een beetje leert begrijpen.
Where are the good o`l days, toen je nog een 300 pagina boek bij je spel kreeg :)

Nu mag je van geluk spreken als er een flyer bij zit..
lol... idd, maar het komt ook omdat de handleiding het minst gelezen boek ter wereld is. Iedereen denkt verstand te hebben van de apparatuur wat ze hebben gekocht, en pas als niet lukt wat ze willen doen met de apparatuur, dan kijken ze de handleiding es een keertje in. Als dan ook nog es blijkt dat het een 300 pagina tellend boekwerk is, dan heken mensen af en ruilen de apparatuur in. iig, ben ik zeker zo´n type 8)7.
Ik vond het altijd super om een grote manual erbij te krijgen (zie Falcon 3.0), m`n boekenplank was voor de helft gevuld met boeken die bij de games kwamen die ik speelde (ik was toen nog flightsim fanaat, en das nu een beetje moeilijk aangezien er elke 2 jaar of zo er een sim uit komt die het spelen waard is)
Dat is ook wel zo, en als ik de tijd heb om een manual door te spitten doe ik het ook wel. Vooral met games blijkt het bij mij wel handig te zijn :) Maar de meeste mensen willen games ed direct spelen en lezen de handleiding daardoor niet. Als ze dan ook nog een klein flutboekje tegenkomen wat de handleiding moet voorstellen, dan slaan ze het het liefst over, om (meestal gaat het wel goed) op problemen te stuiten. Dan gaan ze vragen stellen in fora, waarvan het antwoord al in de handleiding staat. Zo´n groot boekwerk, (Wat X3: Reunion ook echt heeft, gezien het feit dat het een diepgaande game is) willen mensen doorlezen als ze zijn gestopt met gamen, aangezien ze het gevoel hebben dat er toch duidelijke informatie in staat.

De handleiding van X3: Reunion is echt boordevol informatie, wat varieert van hoe je het menu moet openen, tot aan een specifieke uitleg over hoe de toetsen werken. En dat zijn wel handige dingen om te weten. Bij de meeste games staat alleen maar in de handleiding hoe je het spel moet starten, met een kleine omschrijving van de menu´s. Ook staan de toetsen in een kleine tabel gepropt, wat het ook vrij onoverzichtelijk maakt. De handleiding van X3: Reunion is er een om te lezen, en daar ben ik ook wel blij om, ware het niet dat ik er geen tijd voor heb ;(
Ik ben toch ook van de oude elite gilde. In dat opzichte biedt X3 te weinig universum en te veel business sim (multi schepen etc).

Frontier heeft overigens aangekondigd dat na hun huidige project volledig aan Elite 4 gaan werken. Daar is het wachten voor mij dan op :). Al zal het precies dezelfde functionaliteiten als Elite 2:Frontier bieden met geupdate graphics dan ben ik al volkomen tevreden.
Je kunt de handelsschepen volledig automatisch handel laten drijven. Dat scheelt tijd, waardoor je andere dingen kunt gaan doen, zoals bijvoorbeeld de Kha´ak proberen te vernietigen (gaat niet lukken aangezien ze blijven spawnen, maar leuk blijft het toch), piraten schepen cappen, of bijvoorbeeld een van de vijf rasssen uitroeien. (Ik wil altijd de Split uitroeien, ik weet niet waarom maar ik heb elke keer weer een gloeiende hekel aan ze). Dit zorgt toch voor een vermakelijke space shooter. En als je even niet wilt vechten, dan kun je altijd nog gaan verkennen en er achter komen waar de ´Unknown´ sectoren zitten. Op die manier vlieg je langs planeten ed, wat ook een zeer mooi zicht bied op wat deze game te bieden heeft.

Al met al raad ik je iig aan om de game te downloaden en te proberen. Als het je bevalt, dan kun je hem via bol.com altijd nog kopen. De kosten daarvoor bedraagt (totaal) 8,-, en dat is niet duur.
Moet ik me schamen, want ik heb er nog nooit van gehoord?

p.s. Is dit een RPG,FPS of TPS?

[Reactie gewijzigd door painkill op 5 februari 2008 18:38]

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar het is een Space Shooter, net zoals Freelancer, bijvoorbeeld.
Bij een space shooter wordt doorgaans gedacht aan iets in de richting van Starlancer, Freespace, Descent, X Wing of Wing Commander. Een betere beschrijving voor Freelancer, en zeker X3, zou space simulator zijn. Ook kan je het wel als een soort hands-on X4 game zien (zoals Imperium Galactica), want je kan je eigen rijk opbouwen, handel drijven, oorlog voeren & het universum verkennen. Dat doe je alleen vanuit je ruimtescheepje en niet vanuit top-down RTS/TBS perspectief.
maar dan een stuk ingewikkelder.
Wat dacht je van een SFS/CFS/SEU,/STG/RTS? :+

Al eens de moeite genomen om op www.egosoft.com te kijken?

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 5 februari 2008 18:45]

bekijk anders even een youtube video review
niet kennen? 'X2 the thread' zag ik destijds zowat in elke computerwinkel als show/benchmark draaien.

Maar ook ik kon me er niet echt in vinden. Het is me toch wat te complex. Ik speel echter wel EVE-Online wat ook vrij complex is maar op een heel ander niveau.

Freelancer vond ik kwa speelbaarheid toch nog wel de leukste space RPG die er is, ookal is ie vrij simplistisch, het speelt verschrikkelijk lekker weg en de indruk van RUIMTE is erg goed. Ben zelfs op DIT moment de single player opnieuw aan het uitspelen.

Ik zou erg graag een vervolg op Freelancer zien met soortgelijke muisbesturing en met de graphics die we onlangs zagen uit de nieuwe 3DMark screenshots :D

Ook heb ik me nog even kortstondig vermaakt met Darkstar One, geinig spelletje, maar had nog minder te bieden dan Freelancer. Overigens wel uitgespeeld.

De engines van X reeks vind ik overigens niet bijster interessant, Het ziet er dan wel redelijk uit, maar het zijn allesbehalve optimale engines. Dus ookal zijn de specs niet zo veeleisend, de kans is groot dat het nooit echt lekker zal draaien.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 5 februari 2008 19:18]

X3: Reunion is an sich al een zeer vette game. Het begin is traag, idd, maar dat is zo, zodat je de controls onder de knie krijgt. Als je met een gigantische armada zit, dan heb je het halve toetsenbord nodig om al je schepen orders te geven, en om daar direct mee te beginnen lijkt me niet zo handig.

X3: Reunion, nu X3: Terran Conflict. Ook het aankomende deel belooft veel goeds. Zeker omdat je dan in het Aardse zonnestelsel bent. Ik vraag me af hoe de Terrans zullen reageren. Wordt het oorlog? Ik kan niet wachten. :Y) Het lijkt me heerlijk om te knokken met die, zeer goed bepantserde, schepen. :+ Het is nog een half jaartje wachten.

[Reactie gewijzigd door alteredwazzup op 6 februari 2008 16:34]

het is een soort van EVE online dus. Ben benieuwd of het net zo uitgebreid is. Het lijkt me zeker een titel om in de gaten te houden :)
Totaal niet. Het is behoorlijk anders. Al was het maar het feit dat Eve de spelers een zandbak aanbied waarin ze zelf bepalen wat ze willen.
Wel leuk om te spelen als Eve down is voor de dagelijkse pauze. ;)
En laat dat nou precies zijn wat X3 doet, alleen dan op een flink uitgebreidere wijze. In EVE zie je bijvoorbeeld niet dat Gallente of Minmatar ineens uitgeroeit wordt door een groot leger spelers, maar dat kan dus weer wel in X3 (al zit je dan alleen met je eigen scripted vloot). In X3 heb je wat meer vrijheid + er zijn zat mods voor (net als Oblivion en Freelancer bijvoorbeeld) dus je kan uiteindelijk vrijwel alles doen wat je wilt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True