Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 390 reacties
Bron: Creative, submitter: mr_obb

Creative heeft een softwarepakket te koop aangeboden waarmee Audigy-geluidskaarten weer volledig gebruikt kunnen worden in combinatie met Vista. De Creative Alchemy-software kan voor 9,99 dollar aangeschaft worden.

Creative Sound Blaster Audigy logoDe drivers maken het onder andere mogelijk om hardwarematig eax-effecten te versnellen, 3d-geluid te produceren en geluidskanalen hardwarematig te mixen. De drivers kunnen gebruikt worden in combinatie met verschillende varianten van de Audigy, Audigy 2 en de Audigy 4-kaarten en ondersteunen ruim honderd verschillende games. Met de drivers krijgen de Audigy-kaarten dezelfde functionaliteit in Vista als wat in Windows XP standaard aanwezig was.

Omdat Microsoft in Windows Vista het ‘vendor extension’-mechanisme uit DirectSound heeft gehaald kan de Audigy-serie niet zomaar in Vista hardwarematig geaccelereerd 3d-geluid produceren. De Creative Alchemy-software vertaalt DirectSound-aanroepen naar OpenAL-aanroepen om zo de hardware te kunnen benutten. Hoewel Creative een aanzienlijke hoeveelheid werk heeft moeten verzetten om de Audigy-serie geschikt te maken voor Vista is het de vraag of consumenten willen betalen voor features die onder Windows XP gratis te gebruiken waren. Creative is één van de eerste bedrijven die geld vraagt voor nieuwe drivers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (390)

1 2 3 ... 18
Mis ik nu iets of mist zowat iedereen hier iets?

Die Audigy kaarten werken toch prima onder Vista? De bestaande drivers ondersteunen al OpenAL. Elk spel dat OpenAL gebruikt kan dan ook die 3D positioneringsboel prima aansturen.

Het probleem - dacht ik - was dat
1. Microsoft de DirectSound3D boel in Vista zo goed als gemolt had.. geen hardwarematige versnelling enzo.
en
2. De ontwikkelaars van spelletjes geen zin hebben om hun games te updaten naar OpenAL
en
3. De spelers van die spelletjes de pest in hebben.

En Creative - die hier dus in principe buitenstaander van is - komt met een oplossing.. een driver die DirectSound3D boel on-the-fly omzet naar OpenAL. Voila.. in 1 klap al je games opgelost en het heeft Microsoft noch de spelletjes ontwikkelaars 1 cent gekost... al lag het probleem in eigenlijk bij die twee. En voor die oplossing, die dus niet *nodig* is voor je kaart onder Vista, vragen ze geld. Zelf vind ik dat nou niet echt zo heel erg vreemd, en voor $9.99 hoef je het ook niet te laten als je die 3D positionering etc. zo mooi vind en je je oudere spelletjes niet wil laten gaan terwijl je wel al Vista draait.
de grap is dat ik voor 9.99 dollar een andere geluidskaart kan kopen zonder EAX??

(hardwarenatige) EAX is gewoon DE reden dat je een Creative kaart kocht, zonder eax had ik ook een kaartje van 9.99 kunnen kopen...

dat het wél hardwarematig werkt onder OpenAL even terzijde...

ik weet wie de schuldige is die ervoor heeft gezorgt dat Hardwarematige EAX niet meer werkt... en nee.. het is niet de schuld van microsoft... en ook niet van Creative....

het is de schuld van de platenbazen/filmmaatschapijen... je kan veel zeggen maar directsound is op de schop gegaan omdat deze mensen graag wilden dat de hele stream HDCP-encoded is (voor de DRM), en helaas is microsoft hier onder super hoge druk voor gezwicht... (ook een reden voor de niet werkende SPDIF-passthrough... spdif is niet beveiligd)

HOERA VOOR DE BEDENKERS VAN DRM!!!!!! (Ze krijgen het voorelkaar om ons NOG meer te laten betalen voor onze muziek/films/games)

[Reactie gewijzigd door mstreurman op 5 juli 2007 17:50]

Kijk, het is niet gebruikelijk om geld te vragen voor drivers maar aan de andere kant is het ook niet zo dat je kan verwachten dat een hardwareproducent je tot in de verre toekomst van gratis nieuwe drivers blijft voorzien.

In dit geval heeft creative flink wat werk moeten verzetten om het aan de praat te krijgen en is het niet onredelijk dat daar geld voor gevraagd wordt. Het alternatief is namelijk dat deze drivers niet ontwikkeld zouden zijn. Ben je ook niet blij mee. Echter, wat als bv nVidia voor elke driver update geld gaat vragen?

Nee, ik kan creative wel begrijpen maar ondanks dat moet duidelijk blijven dat goede drivers bij een hardwareproduct horen en de driverontwikkeling dus ook betaald moet worden uit de opbrengsten van het hardwareproduct. In dit geval heeft creative dus gewoon "pech".

[Reactie gewijzigd door humbug op 4 juli 2007 19:00]

maar aan de andere kant is het ook niet zo dat je kan verwachten dat een hardwareproducent je tot in de verre toekomst van gratis nieuwe drivers blijft voorzien.
Audigy kaarten zijn nog steeds in de winkel te koop hoor.

Het is van de gekken om de klant te laten betalen voor een simpele driver.

Creative driver support is zowiezo gewoon kut sinds de SB Live! serie op de markt kwam.

Ook belachelijk dat de SB Live! officieel helemaal niet op Vista werkt.

Mijn Live! 5.1 draait wel op Vista door het bestand

\Audio\Drivers\CTZAPXX.exe

op de OEM installatie CD uit te voeren.

De BASS en TREBLE settings werken helaas niet. Verder doet het geluid het perfect.

[Reactie gewijzigd door yGiDoRp op 4 juli 2007 19:23]

Wat een geschreeuw zeg. Zo "schandalig" vind ik het niet. Als ze goed communiceren aan de klant wat er wel en niet werkt onder vista als je die kaart koopt is er niets aan de hand. Creative verzet een zooi werk om de werking van de kaarten nog beter te maken (ik denk zelfs onder een besturingssysteem waar het in eerste instantie niet voor gemaakt was) en vraagt hier geld voor.

Als je dit naar de software wereld vertaald, voor upgrades betaal je toch ook meestal?
Klopt, maar dit betekent dat je bijv. ¤30 voor de kaart kwijt bent, en vervolgens nog eens ¤10 om het ding werkend te krijgen. Als je een auto koopt, wil je toch ook niet eerst nog eens 4 banden erbij kopen, zodat je weg kan rijden? Daarbij, als ze nu dan ¤40 voor die kaart gaan vragen, en de software zit er "gratis" bij, dan is er weer niets aan het handje :)
Als jij een auto koopt wordt die ook niet geleverd met een snelwegvignet voor compleet europa! Wil je op bepaalde snelwegen rijden, dan moet je daar ook extra voor betalen. (En over tolwegen al helemaal gezwegen).

Je kunt een Audigy prima onder Vista (zowel 32- als 64-bits) gebruiken met de standaard drivers. Dus mensen moeten gewoon niet zeuren. Probeer eens een oude versie van willekeurige Symantec software onder Vista te installeren. Als het je al lukt zal het meer kwaad dan goed doen. Nee, voor Vista heb je de nieuwste versies nodig, en daar mag je voor betalen. Maar daar klaagt niemand over.

En als Creative Labs dan software compleet opnieuw moet schrijven omdat het driver model gewijzigd is en het vraagt daar dan geld voor dan is het ineens de gebeten hond? Kom op zeg... we hebben het niet over het simpelweg ombouwen van een paar functies, maar over het compleet opnieuw -from-scratch- ontwikkellen. Nota bene voor een 'oudere' kaart.
Maar als ALLE andere automerken die je kent wel standaard een snelwegvigent voor compleet europa leveren, dan ga je wel klagen als jouw automerk daar ineens geld voor gaat vragen.

Intel, ATI en Nvidia leveren gewoon gratis Vista drivers voor oude hardware, zonder daar geld voor te vragen. En de veranderinge in het driver model voor videokaarten is MINSTENS even groot als voor de audio.

Je kunt een audigy niet prima gebruiker met de standaard drivers.
De audigy wordt maar voor één doel gekocht: EAX.
(Al het andere doen andere merken goedkoper en/of beter)
¤30 voor een kaartje, dat is al spot goedkoop dus over die 10 euro mag je wat mij betrefd niet eens zeuren. De auto is een slecht voorbeeld, als jij nieuwe een auto koopt van pakweg 30.000 euro, dan mag en kan je er nog niet eens de weg mee op. De auto wordt namelijk geleverd zonder kenteken platen en met een lege benzine tank... Bovenop die 30000 euro komen nog pakweg 1000 euro kosten rijklaar maken waarvoor de garage onder andere bovenstaande dingen voor je regelt.
echter vergeet je dan wel dat die ¤1000 maar 3,3% van het totaal plaatje is en die drivers dus even de prijs met 33% verhogen.
Dit zijn geen drivers!

Drivers zijn gewoon gratis, dit is een stukje extra software om DS3D te emuleren/volledig te vertalen naar OpenAL calls. Het komt door M$ dat DS3D niet meer in DX10 zit/werkt. Creative heeft daar nu een oplossing voor in de vorm van ALchemy, en ze zijn zelfs de enigste die dit stukje software aanbied.

Ik keur het ook niet goed dat men geld vraagt voor zoiets, maar voordat je begint te klagen, wel even de feiten op een rijtje hebben hè :)

[Reactie gewijzigd door rippance op 4 juli 2007 20:37]

Ik wou net zeggen, het is gewoon software, drivers zitten er niet in. Dat maakt de zaak bijzonder anders, want extra software leveren is imo geen probleem om daar geld voor te vragen.
Mijn insziens zouden er maar 2 redenen zijn die het kunnen rechtvaardigen om hier geld voor te vragen.
- Als Creative hier zelf licentie(geld) voor moet afdragen (dus ingekocht)
- Als deze software ook kaarten van andere fabrikanten ondersteunt (waarom zouden die mogen meeliften)

Maar ik geloof dat ze liever hun X-fi willen pushen.
Beetje verkeerde berichtgeving, vind ik. Creative vraagt geen geld voor Vista-drivers, deze zijn gewoon gratis te downloaden en persoonlijk werken deze afdoende voor mij onder Vista.

Creative bied hier echter een tool aan om in "oudere" games onder Vista dezelfde geluidskwaliteit te krijgen als onder XP. Dit vanwege het feit dat Microsoft het audiogedeelte van DirectX compleet herschreven heeft.
Voor zover mij bekend bied geen enkele andere fabrikant een soortgelijke tool aan hun klanten aan. Creative heeft hier wel tijd en geld in gestoken.
En de meeste nieuwe games gebruiken toch al OpenAL dus heb je dit progje daar niet voor nodig.

Had het netjes geweest als het programma gratis werd aangeboden aan hun klanten? Ja, natuurlijk. Maar ja, that's business...
Mensen, jullie kunnen je blijven opvreten en blijven roepen "Ik koop nooit meer Creative" ofzo, maar welke geluidskaart je ook koopt, van welke fabrikant dan ook:

Onder Vista zul je altijd het probleem hebben dat bij oudere spellen het geluid nooit hetzelfde zal zijn als onder XP!

Nieuwe spellen, die OpenAL gebruiken, hebben onder vista gewoon hardwarematige acceleratie van het audiogedeelte, ook de Creative Audigy serie.

Heb je een geluidskaart anders dan creative, dan zul je in oudere spellen genoegen moeten nemen met stereogeluid. Heb je wel een Creative kaart, dan bied Creative je nu een oplossing. En dan is het aan jou de keus of je genoegen neemt met stereo geluid of een tientje betaalt. (Of je zoekt de torrent als je bankroet zou gaan van dat tientje...)
Ik kan er ook niet bij komen. Drivers zijn service, een product hoort gewoon te werken onder een bepaald besturingssysteem. Zeker voor een gangbaar OS zoals Vista dat waarschijnlijk over een paar jaar wordt.

Geld vragen voor Vista drivers is gewoon pure geldklopperij. Er mag dan wel een hoop werk in gezeten hebben, maar waarom doen andere geluidskaarten het dan wel prima onder Vista met gratis drivers en zowat direct na lancering van dit OS?

[Reactie gewijzigd door Fauna op 4 juli 2007 18:55]

Ook de Audigy-kaarten draaien prima onder Vista. Ook de SP-DIF poort werkt prima op mijn PRO.

Maar als je gebruik wilt maken van hardware-accelleratie, meerkanaals geluid (meer dan stereo dus) wilt produceren of als een spel EAX gebruikt dan kon je tot voor kort niet zonder Windows XP.

Toegegeven, betalen voor drivers is eigenlijk te gek voor woorden. Dit gaat echter niet om de 'gewone' drivers. Die zitten gewoon bij Vista en werken prima. Maar het zijn de EAX drivers die dankzij Microsoft compleet herschreven moesten worden.

En het is gek dat als je niemand hoort klagen als je moet betalen voor een upgrade van software omdat die niet meer werkt onder een nieuw OS. Maar zodra je het over software hebt wat toevallig een driver is dan is het ineens uit den boze?!

Er zijn Vista drivers beschikbaar voor Audigy kaarten. Zowel 32 als 64 bits. Dus wie zo'n kaart heeft kan hem gebruiken, zelfs met spelletjes. Maar de 'applicatie' die oa. EAX mogelijk maakt is compleet herschreven. En dan vind IK het niet gek dat Creative er geld voor vraagt.

Je kunt het Creative Labs immers niet kwalijk nemen dat Microsoft het drivermodel herschreven heeft. Daarnaast heeft Creative Labs het ook niet hoeven doen om iedereen aan de X-fi te krijgen. Dat ze toch voor de 'oude' serie kaarten nog aan de slag gegaan zijn is gewoon mooi meegenomen. Ze hadden ook niets kunnen doen en dan had iedereen een X-fi kaart aan moeten schaffen voor EAX ondersteuning.
De enige reden dat mensen Audigy kaarten kochten was juist EAX.

Op het moment dat de drivers dat niet ondersteunen, en alleen maar gewoon geluid ondersteunen in Vista, dan betekent dat in de praktijkd at de Audigy kaart waardeloos is geworden.
Dan levert ie namelijk niets meer dan de onboard geluidskaart die iedereen al standaard op zijn mobo heeft zitten.
Dan is het alleen maar een kaart die onnodig ruimte inneemt in de kast.

Creative had ook inderdaad niets kunnen doen. En dan had iedereen geweigerd een X-fi kaart aan te schaffen, omdat ze zich geschoffeerd voelen door Creative, en omdat EAX duidelijk niet meer de toekomst heeft in Vista.
Dus dan waren ze een heleboel klanten verloren omdat die allemaal kaarten met een betere prijs/kwaliteit waren gaan kopen.

Nu is $9.99 nog net laag genoeg om een aantal mensen toch aan het twijfelen te brengen.
Ik kan er ook niet bij komen. Drivers zijn service, een product hoort gewoon te werken onder een bepaald besturingssysteem.
Klopt helemaal. Dat "bepaald besturingssysteem" is in dit geval XP. Staat ook op de doos van je geluidskaart. Niet Vista.
Zeker voor een gangbaar OS zoals Vista dat waarschijnlijk over een paar jaar wordt.
Klopt ook. En dan zal er ook Vista op de doos staan, en dan werkt het product gewoon out-of-the-box. Maar zover is het nog niet.

Om met Bomans te spreken: 't is beroerd, maar 't is zo.
Van een A-merk mag je meer verwachten dan dat!

Da's beroerd voor creative, maar 't is zo!
Philips gaf ook doodleuk nul op het rekest voor nieuwe drivers voor Windows 98 voor hun parellele poort webcam (nog altijd betere kwaliteit dan de huidige boel).

HP was ook niet van plan om nieuwe drivers voor hun SCSI kaart voor de Scanjet 3c uit te brengen voor Windows 98. "Koop maar een andere SCSI kaart" was het officiële antwoord.

Dus ach.. Creative had ook gewoon geen speciale driver uit hoeven brengen en gewoon met de standaard drivers te gaan.
Het heeft voor mijn M-Audio kaartje ook tot gisteren geduurt voordat er een BETA(!) driver uitkwam voor vista 32bit.

Ze zijn dan wel weer gratis te downloaden, dat maakt wel wat goed :P
Juridisch ook erg interessant denk ik.
Support van is namelijk vanzelfsprekend. Iemand die een product in de markt zet en het verkoopt dient er ook zorg voor te dragen dat een dergelijk product daadwerkelijk gebruikt kan worden.
En Creative gaat 'nat' vanaf de introductiedatum van Windows Vista. Eénieder die na die datum een kaartje van Creative heeft gekocht heeft toch op z'n minst recht op support.
Ook al heeft Creative Vista natuurlijk niet uitgevonden en in de markt gezet.
En aangezien Vista op termijn het enig resterende OS blijft voor de PC-markt (even afgezien van Mac, Linux en andere 'exoten') zal Creative er toch aan moeten geloven.
Lijkt mij althans.
Of ze willen van hun omzet af natuurlijk, en van al die lastige klanten :)
Op z'n minst verbazingwekkend!
Aan de andere kant.. je hebt het product gekocht voor XP, niet voor Vista...
Dat staat ook zo op de doos, staat nergens dat ze Vista ondersteunen.

Dus hebben ze alle recht om je te laten upgraden naar vista op deze manier.
Natuurlijk ben ik het ook niet eens dat dit geld zou moeen kosten... Maar compleet de drivers meoten herschrijven, ergens moeten die kosten terug verdient worden. beter alleen de vista gebruikers dan dat de kaarten duurder worden..
Juridisch is er helemaal niets aan de hand natuurlijk. Zolang Creative niet heeft gezegd dat hun kaarten (gratis) werken onder Vista, is het juridisch toch in orde? Ik vind het wel mooi: je koopt de hardware voor een bodemprijs, en je koopt de drivers voor je besturingssysteem naar keuze er bij. Hoef je als Linux gebruiker bv. niet te betalen voor de Vista drivers.
En van in plaats eerst even goed te lezen moet natuurlijk iedereen meteen hard gaan schreeuwen hoe slecht dit wel niet is. :)

Mooie is en blijft; die kaartjes werken gewoon volledig onder Vista, het was echter niet mogelijk om diverse hardware aansturing zoals onder XP te benutten (EAX, 3D sound, etc.). Hiervoor heeft Creative nu dus een nieuwe driverset geschreven, die door de persoon die hiervan gebruik wenst te maken aangeschaft kan worden...

Niets mis mee imho :)
imho vind ik dat wel mis, je koop een speciale geluidskaart en vervolgens kun je niet alles gebruiker wat er op zit, daar moet je extra voor betalen. Dat vind ik toch wel raar.

AMD vraagt toch ook geen geld voor de PowerNow! driver. Zodat je dat alleen tegen betaling kunt gebruiken.

Dan dan gewoon 2 soorten kaarten verkopen, 1 met dat 3D sound, en 1 zonder. Dan krijgt de klant tenminste wat hij/zij koopt.
dat doen ze dus al met die XtremeGamer X-fi (wat gewoon geen X-fi is maar een of ander softwarematig (lees AC'97 achtig) sound codecje
Lijk me dat als je een kaart koopt je ook kan verwachten dat je ondersteuning krijgt, ik heb een oude Audigy2 Platinum eX maar voor de mensen die vorig jaar nog een Audigy 4 hebben gekocht is het toch wel te korte ondersteuning voor hun kaart. Op sommige kaarten zit nog gewoon garantie maar ondersteuning kan je vergeten.

Als je kijkt naar de videokaarten drivers die ook helemaal overnieuw zijn gescheven daar doen de kaarten van 3 jaar terug het nog gewoon onder vista. (met alle toeters en belle)

Nee dit is gewoon niet juist en denk dat ze dit ook recht in hun gezicht terug krijgen.

Ondersteuning kost geld en dat willen ze gewoon ons laten betalen.

Wat krijgen we straks dat Microsoft geld gaat vragen voor hu update's, of dat we drivers van Nvidia moet gaan kopen. 8)7

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 4 juli 2007 19:19]

Zo'n beetje de enige reden om die kaart te gebruiken in plaats van onboard audio is nou net het feit dat hij EAX e.d. ondersteunt. Dus iedereen die zo'n kaart heeft wil daar graag gebruik van maken. Het is daarom gewoon schandalig dat ze daar 10 dollar voor durven te vragen.
Dit is ook wel debiel.
Koop je eerst een Audigy kaart voor weet ik hoeveel euro.
Moet je 10 dollar betalen om er gebruik van te kunnen maken onder vista.
Aan de andere kant kan ik ook stellen dat je op een bepaald moment in het verleden die kaart hebt gekocht. Op de doos stond duidelijk wat de systeemeisen waren en daaronder was ook het besturingssysteem. Er stond toen niet: Vista, want dat bestond toen nog niet(, en als je de kaart na de Vista introductie hebt gekocht, dan stond er nog steeds geen Vista op de verpakking.) Nu wil je Vista en nu ben je aan het klagen dat Creative daar niet zonder meer gehoor aan geeft. Maar er stond toch niet op de doos dat er Vista support zou zijn. Jij hebt dat aangenomen, maar was dat wel terecht. Ja, inderdaad. Vaak komen drivers of niet uit, of zijn ze gratis. Bedrijven houden over het algemeen rekening met het feit dat ze de producten nog een bepaalde tijd moeten ondersteunen. Alleen is het allemaal zo op zijn kop gezet door de nieuwe manier van het aanspreken van de sound opties, dat Creative er meer geld en tijd in moet stoppen als waar ze JOU in eerste instantie voor hebben laten betalen. In andere woorden: het geld is op. Er moet op worden toegelegd. Dus proberen ze dat op deze manier binnen te halen. Als ze geweten hadden dat de nieuwe drivers zo'n probleem zouden zijn, dan hadden ze de kaarten een paar euro duurder gemaakt en dan had hier nooit iets gestaan.

Laten we eerlijk zijn: ik ben ook niet blij. Mijn Sound Blaster Live! wordt helemaal niet ondersteund en voor mij had die kaart alles wat ik nodig had. Maar ik klaag niet daarover. Ik wist dat eens de ondersteuning op zou horen. Ik heb hier ook nog een echte Sound Blaster Pro liggen. Die krijg ik fysiek niet eens meer in mijn PC, laat staan dat ik er drivers voor kan krijgen. Een moderne PC heeft geen ISA sloten meer, maar ik hoor niemand klagen dat bepaalde hardware niet meer op hun nieuwe moederbord past. Daar wordt het normaal gevonden dat in de loop der jaren, ISA, VESA Local Bus, de floppy drive, COM poorten, DIN toetsenborden (en ik heb er nog zo'n lekker typende hier liggen...), PS2 toetsenborden en muizen en nog veel meer spullen ofwel helemaal verdwenen zijn, ofwel nog maar heel sporadisch te vinden zijn. Binnen nu en drie jaar is daar bijvoorbeeld ook de IDE connector bij, zodat veel harde schijven en optische drives gaan stoppen met werken. Er wordt voor ¤50 uitgegeven voor een nieuwe brander met een SATA plug, terwijl de oude IDE brander nog perfect werkte, of er wordt voor ¤25 een USB floppy drive gekocht, maar zodra het over software gaat, dan moet het altijd maar gratis worden weggegeven. Software kost namelijk niets, zoals in de reacties hieronder over torrents en newsgroepen naar voren lijkt te komen. Dat er een klein legertje ontwikkelaars ingezet moet worden om de drivers gemaakt en getest te krijgen, en dat die niet uit hun bed komen als er niet op het einde van de maand hun salaris gestort krijgen, dat wordt even vergeten.
Ho, wacht even. Ik ben het deels met je eens maar niet met je slotbetoog. Hoe ga jij het vinden als Vista straks 2 jaar oud is en je voor service packs en upgrades moet betalen (niet dat ik zeg dat MS dat doet of gaat doen. hopelijk breng ik ze niet op een idee). Vista is dan nog wel in (door)ontwikkeling en verkoop maar ja, jouw schijfje is al twee jaar oud natuurlijk dus het is wel weer eens tijd voor een nieuwe.

Jij bent dan niet blij en wel om dezelfde reden dat mensen met een creative kaart nu niet blij zijn. Jij kocht een product van een A-merk voor een flink bedrag omdat je een stukje service en onderhoud verwachtte. Je had ook bij de lokale hardwareboer de laatste Yokkie-Tokkie Audio Galaxy 3000 van een Birmeese producent kunnen kopen voor 5 euro met XP drivers. Tja, leuke deal maar dan moet je ook niet zeuren als er geen nieuwe drivers komen. Dat heb je met een B- kaart.
In elk ander geval had ik je 100% gesteund in je uitstekende argumentatie, maar in het geval van Creative kan ik je niet bijtreden. Dit bedrijf heeft al heel wat slechte hardware (incompatibiliteit met de PCI-standaard bvb) en software (drivers van *tig MB voor een simpele geluidskaart of draagbare mediaplayer) afgeleverd, en heeft al aangetoond dat het zich bijzonder weinig aantrekt van dienst na verkoop.

Dit is wat mij betreft een bevestiging van mijn overtuiging dat ik nooit nog een Creative-product koop - en dit heeft niets met Vista te maken, want dat gebruik ik niet.
Ja software maken kost geld. Maar ze hadden op z'n minst de SB Live! driver in Windows Update kunnen laten zitten... die was kort na de Vista release opeens verdwenen. Die werkte perfect op mijn oude trouwe SB Live! 5.1. Okee alleen stereo en geen funky effecten e.d, maar dat was alles wat ik nodig had en het is beter dan helemaal niks.

Zou me niks verbazen of dat was op last van Creative om hun verkopen wat op te krikken :/

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 4 juli 2007 22:19]

Stellen dat je produkt alleen onder een bepaald OS kan werken is onzinnig.
Drivers produceren is gewoon service, die hoort bij het product dat je hebt gekocht.

De drivers niet produceren is dus slechte service.

Geld vragen voor drivers die je produceert is gewoon asociaal.
Moet Microsoft Vista maar compatbile maken. Creative valt absoluut niets te verwijten, alhoewel het netjes zou zijn geweest als er gratis drivers zouden zijn vrijgegeven. Microsoft zou er echter ook voor kunnen zorgen dat software backwards compatbile is.

Grappige situatie, trouwens. Audigy-kaarten werken dus kosteloos onder Linux, maar onder Vista mag je er geld voor neerleggen.
Uhm.. Je kunt het ook zo zien, waarom moet Microsoft Vista backward compatible maken met oude drivers? het heeft totaal geen voordeel.. Het driversysteem is grandioos gewijzigd ivm veiligheid en snelheid.. En wat je nu dus krijgt van Creative is zoals ik het lees niets meer dan een 'conversie' slag, en helemaal geen echte goeie native drivers...
Waarom moet Microsoft bij iedere nieuwe versie van zijn OS zijn driver interfaces veranderen. Hadden ze in het begin een deftige driver interface geschreven dan was dit allemaal niet nodig.
Ook de Linux-boys maken zich daar zondig aan... stabiele interfaces is iets waar veel vendors blijkbaar niet aan meedoen.
Tja, hadden ze in een keer de Core Duo op de markt gebracht, dan hadden we niet zo lopen klooien met de 8086's. Zaken, en zeker in de IT, veranderen. Had MS in 95 al moeten weten wat fabrikanten in 2008 op de markt gaan brengen? En nog belangrijker, had MS dat toen al in het systeem moeten inbouwen? Denk er ook even aan dat tegenwoordig ook op driver gebied veel meer mogelijk is omdat de computers simpelweg sneller worden. Die beveiligingen die er nu ingezet zijn hadden destijds voor een enorme vertraging gezorgt.
Ik snap die noodzaak tot wijzigen wel, de code staat niet stil. Aan de andere kant is dit wel de zoveelste keer dat een nieuwe OS release dit soort problemen kent. MS is er toch ook niet bij gebaat dat gebruikers niet overstappen omdat hun iets oudere hardware het niet meer doet. Lijkt me geen sterk marketingverhaal.

Mogelijk volgen meer producten dit voorbeeld en dan krijg je bij Windows 2015 dalijk dat een upgrade 200 euro kost voor het OS + 100 euro voor je drivers.
Wellicht geen goeie native drivers, maar een begin is er. Alleen belachelijk dat je voor nieuwe drivers moet betalen. Ik verlang van Ati ook elke maand een nieuwe linux driver zonder daarvoor te betalen, want ik heb al voor de kaart betaald. Blijkbaar is dit bij Creative net iets anders...
Als ze hem niet verkocht hebben als Vista compatible, dan is het niet belachelijk. Ze zijn niet eens verplicht nieuwe drivers uit te brengen.
Het ligt echter wel in het verwachtingspatroon dat er iets gedaan wordt voor nieuwe Windows versies, en dat dat gratis is. Je kan dus verwachten dat er heftige reacties komen.
Maar je hebt wel gelijk, op m'n Audigy 2 doos zat nog geen Vista Compatible sticker. Windows XP compatible was trouwens al gelogen, dus aan een "This might work under Longhorn if they ever finish the damned thing" sticker had je toch geen rechten kunnen ontlenen ;)
Het driversysteem is grandioos gewijzigd ivm veiligheid en snelheid..
Dat is op zich goed, maar dat had ook met minder ingrijpende wijzigingen gekund. Als jij nog steeds gelooft wat de marketing-nerds je wijs proberen te maken, ben je niet echt een tweaker.
Als jij zo'n punt maakt zonder dat goed te onderbouwen, dan ben jij geen echte tweaker. Als je even op tweakers.net rondneust zul je een artikel vinden dat je volledig vertelt waarom de driver wijziging zo goed is.
Als je dat artikel op de juiste manier interpreteert dan maakt het wat mij betreft misschien duidelijk dat het aangepaste driver model beter is dan het oude, maar absoluut *niet* dat hetzelfde doel niet ook had kunnen worden gerealiseerd met behoud van backwards compatibility.

Tevens moet nog worden aangetoond dat de performance van Vista door het nieuwe driver model daadwerkelijk beter is. Ik zie alleen maar benchmarks waarin Vista op dezelfde hardware juist *trager* is dan XP. Kan natuurlijk aan de drivers liggen maar daar valt nu nog weinig over te zeggen. Daarbij: als MS het onmogelijk heeft gemaakt met het nieuwe driver model 3D audio acceleratie te implementeren zonder vertaalslagen etc. dan kost dat natuurlijk ook performance.

Voor de *eindgebruiker* zal het driver model van zijn/haar OS echt een worst wezen, gebruikers kijken alleen naar het resultaat. In dat opzicht moet nog bewezen worden hoe goed het idee van MS was om het driver model op deze manier aan te passen.
Helemaal mee eens, zoveel mensen die hier wat beweren zonder onderbouwing. Het is gewoon logisch dat bij een heel nieuw systeem met een totaal ander beveiligingssysteem en die geoptimaliseerd is voor meer performance dit niet backwards compatible is.
het verhaal is er ook niet om je mening te veranderen, het is gewoon een nieuwsbericht ;)

[Reactie gewijzigd door Redrushgo op 5 juli 2007 11:59]

Kuch... kuch... De enige 'veiligheid' waar sprake van is is het feit dat drivers niet werken. Tsja... zo kan ik een auto ook eveiligen: gewoon het startmechanisme onklaar maken. Krijg je er ook geen ongeluk mee. Zie wel: ontzettend veilig die auto!
En wat je nu dus krijgt van Creative is zoals ik het lees niets meer dan een 'conversie' slag, en helemaal geen echte goeie native drivers...
Native kan ook helemaal niet meer onder Vista, omdat DirectSound er niet meer is! Alle games die DirectSound gebruiken, kunnen dat onder Vista niet meer. Er zijn dan twee mogelijkheden: of een patch van de makers van een spel om de game OpenAL te laten gebruiken (de beste oplossing), of zoiets als Alchemy zodat DirectSound calls worden omgezet naar OpenAL calls.

Beschuldig dus Creative er niet van dat het aan hun drivers ligt, want dat is in dit geval niet zo.
Flauwekul, DirectSound bestaat nog wel degelijk, ga je eerst eens inlezen zou ik zeggen.

Ik zal je de moeite besparen om helemaal naar Wikipedia te gaan:
Windows Vista
Windows Vista features a completely re-written audio stack. Because of the architectural changes in the redesigned audio stack, a direct path from DirectSound to the audio drivers does not exist. DirectSound and other APIs such as MME are emulated as WASAPI Session instances. DirectSound runs in emulation mode on the Microsoft software mixer. The emulator does not have hardware abstraction, so there is no hardware DirectSound acceleration, meaning hardware and software relying on DirectSound acceleration may have degraded performance, however with more powerful hardware, there may not be any performance hit. In the case of hardware 3D audio effects played using DirectSound3D, they will not be playable.

Third-party APIs such as ASIO and OpenAL are however not affected by these architectural changes in Windows Vista. A solution therefore, for 3D positional audio is to use an OpenAL driver, and if the software that needs 3D positional audio is written to use OpenAL instead of DirectSound and DirectSound3D. However, this only works if the manufacturer provides an OpenAL driver for their hardware. As of 2007, only Sound Blaster X-Fi is supported by a pre-release driver that supports DirectSound HAL, under the name 'Creative ALchemy Project'.

[Reactie gewijzigd door Tijger op 5 juli 2007 00:08]

Ja, wat jij dus quote is dus hetzelfde wat Wildfire eigenlijk bedoelt. "DirectSound runs in emulation mode on the Microsoft software mixer." >> Daarmee bedoelden ze dus dat elke audiokaart welke hardwarematig DirectSound3D ondersteuning had in Windows XP nu even goed is als elke ac97 software codec onder Windows Vista. En daar heb ik dus geen dure audio accelerator kaart voor gekocht.

Hoe Creative nu met die Alchemy wrapper tool de conversie van DirectSound3D naar OpenAL maakt weet ik niet zeker, maar als ik het goed begrijp uit de info zetten ze de dsp op de X-Fi in als hardwarematige convertor. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom het op een Audigy niet werkt met de X-Fi versie. (Of die echt niet snel genoeg is of dat het gewoon komt omdat het huidige programma slecht te porten was is natuurlijk wel de vraag)

Maar het ligt dus echt wel aan Microsoft deze keer en ook omdat het audiodeel in Vista op het laatst nog drastisch gewijzigd is. (Voor de meeste audiochip fabrikanten zal dat ook niet zo'n punt geweest zijn aangezien die toch geen hardware acceleration doen, maar dat is nu juist het verkoopargument van Creative)

Wat nu waarschijnlijk het punt van de 10 dollar kosten voor de Audigy versie is geweest is vermoedelijk dat de meeste Audigy-kopers dit totaal niet gaan gebruiken omdat die Audigy in een Windows XP of zelfs een Windows 2000 machine zit. Ik vind het op zich al een hele prestatie dat ze het werkend hebben gekregen. Dus als je dan toch perse je oude Audigy wil meenemen naar Vista kan die paar euro voor de convertor-tool er nog wel bij. Let wel op dat dit dus helemaal niet over drivers gaat, maar om iets extra's.

[Reactie gewijzigd door Vorlon op 5 juli 2007 01:21]

Ik vind dit toch niet geheel de schuld van Microsoft, je kan wel alles backwars compatible maken, maar hoeveel vooruitgang boek je dan nog. Soms is het gewoon nodig om (radicale) veranderingen door te voeren om de snelheid/veiligheid van een OS te verbeteren.
Dat het Creative veel werk heeft gekost zal best, maar je hebt al betaald voor het product, gratis ondersteuning in de vorm van drivers lijkt me dan niet meer dan normaal.
ja maar hoe lang moet je gatis drivers blijven krijgen, ik denk dat je best wel deze drivers kunt krijgen bij een nieuw gekochte-serie die misschien vandaag of morgen gereleased word.

ik weet ook niet voor welke kaarten deze pay-ware drivers zijn, en hoe 't zit met wanneer je nog binne de garantie-termein van je kaart zit, ik zou 't iig niet pikke als ik binne de garantie van mijn pc (bijv zo'n dell met een free-upgrade-naar vista) overstap op vista en die 10dollar moet betalen,

maar als 't een kaart is van 2jr oud. lijkt 't me niet meer dan logisch dat je een kleine vergoeding betaald, (of een nieuwe >> wel-compatible kaart koopt, afaik waren er meer fabrikanten die voor bepaalde kaarten geen vista drivers meer zoude uitgeven, dan vind ik dit best een nette oplossing - beter dan helemaal geen drivers lijkt me zo)
Hoe lang? Hm, nou, minstens toch zolang je als fabrikant de kaarten produceert en verkoopt, zou ik zeggen.

Audigy serie is nog steeds in productie en in de verkoop.
Het gaat niet eens echt om de schuld, het is gewoon belachelijk dat de consument hier de dupe van is. Microsoft en Creative hadden het gewoon op een akoordje moeten gooien en beiden een deel van de kosten voor hun rekening moeten nemen(die links- of rechtsom natuurlijk weer op de consumnet verhaald wordt maar dat terzijde).
Dit is wel degelijk helemaal de schuld van Microsoft: ze bieden geen DirectSound interface meer aan met hardware-ondersteuning. Dat betekent dus dat EAX etc nooit gaat werken: alles moet in software.

Kijk maar naar de wikipedia-quote van Tijger hierboven.
dus als er eerst op een Creative doos stond van supported OS'es : Microsoft Windows 98, Windows 2000, Windows XP, Windows Vista (NOT) dan moet er nu op de Microsoft Windows Vista een stickertke komen te staan met : Supports Creative Audigy Sound cards ?
Owh en een etickertje met supports ATI graphics cards... en eentje met support Nvidia Graphics Cards... owh en eentje met supports Pinnacle TV cards.... enz enz enz....

nee hoor, het zijn de producenten van die kaarten die zelf beslissen op welke OS ze hun kaart beschikbaar willen stellen....
Ongelovelijk! Volgens mij is een fabrikant VERPLICHT tot 5 jaar ondersteuning te bieden voor een consumenten produkt.

Goed het is ook wel zo dat die ondersteuning NIET gratis moet, maar het is een freakin driver! Heb je met je zotte kop eind 2006 een Xfi kaart gekocht... Werkt het niet!

Ik zou deze consumenten en alle anderen overigens gewoon aanraden Creative aan te schrijven en hun geld terug te eisen! Overigens zou ik gewoon een boycott op Creative spul gooien, zo ga je niet met je klanten om.

Het moet gewoon normaal worden om als gemeenschap bedrijven op hun kinieen te dwingen om het anders aan te pakken!

Creative geen gratis drivers voor mijn SB van 300 euro prima, boycott.
Apple geen DRM vrije muziek op iTunes prima, boycott.
Adobe geen ondersteuning voor Vista met hun pakket van 800(!!!) euro prima, we zoeken in het vervolg wel een alternatief!
MS geen normale betaalbare prijzen voor Softwaren prima, alternatieven zat!
Sony geen standaard SD ondersteuning? Canon here we come.
DRM gemeengoed? Dacht het ff niet he, koop je produkten gewoon niet, kijken hoe snel je anders piept!

Handel niet als een hersenloze garnaal! Als bedrijven hun klanten als idioten behandelen, hoeven wij dat echt niet te pikken! Koop gewoon geen producten meer van ze. Wij hebben daadwerkelijk de macht, niet zij, die denken zelfs boven overheden te staan!

Mooiste voorbeeld vind ik wel hoe de Amerikaanse consument Dell heeft afgestraft, en zover zelfs dat Dell een "ideastorm" website gemaakt heeft. Of hoe Novell wordt bestraft door de community en klanten door iets te doen wat tegen de haren in wreef van hun afnemers (terecht of niet).

Maar ik blijf het ongelovelijk vinden hoe snel mensen de bedrijven weer vergeven en vergeten.
Volgens mij is een fabrikant VERPLICHT tot 5 jaar ondersteuning te bieden voor een consumenten produkt.
Wat een onzin, waar haal je dat nou weer vandaan?

Zoals hierboven al gezegd is, op de doos staat keurig vermeld onder welke systemen het apparaat werkt. Als Vista daar niet bijstaat, dan moet je dus niet raar opkijken als het onder Vista niet werkt. Wat is daar raar aan?

Onder XP blijft het zaakje vast nog wel vijf jaar werken, waarschijnlijk nog wel langer.
Ik weet niet wat voor onzin jij blaat... Maar ik ben weldegelijk op de hoogte van mijn rechten, zou handig zijn als je niet klakkeloos de fabrikant napraat he...

Gerechtelijke uitspraak
Onlangs heeft het Gerechtshof in Den Haag nog eens onderstreept dat de verkoper ook na de garantietermijn verantwoordelijk is. Dat gebeurde in de uitspraak van de procedure die hcc tegen Dell had aangespannen over de algemene voorwaarden van dat bedrijf en waarin de door Dell gehanteerde garantietermijn van 12 maanden ter sprake kwam, waarbij men de aansprakelijkheid uitsloot voor de gebreken die na de garantieperiode worden geconstateerd. Volgens het gerechtshof mag dit niet omdat de wet zegt dat de verkoper gedurende de gehele (redelijkerwijze te verwachten) 'levensduur' van een product aansprakelijk blijft voor het goed functioneren daarvan. De letterlijke tekst van de uistpraak van het Hof luidt als volgt:

" Bij de beoordeling van de bezwaren van HCC tegen dit artikel neemt het hof het volgende als uitgangspunt. Artikel 8 AV bevat een garantieregeling. Gelet op hetgeen naar aanleiding van de bezwaren van HCC door Dell in haar antwoordakte van 28 oktober 2004 onder 12 wordt aangevoerd, betwist Dell niet dat de garantieregeling van artikel 8 AV tevens een beperking van de aansprakelijkheid inhoudt. Een dergelijke beperking van de aansprakelijkheid in een garantieregeling is echter bij een consumentenkoop gelet op het bepaalde in artikel 7:6 lid 1 BW niet toegestaan."

Ook rechten na garantietermijn
Een van de grootste misverstanden is dat leveranciers denken dat zij na de garantietermijn niets meer hoeven te doen als een product kapot gaat, "omdat de garantietermijn voorbij is".

Dat laatste ondervond ook Bram Fondse toen zijn moederbord van Asus het binnen twee jaar begaf. Omdat de fabrieksgarantie drie jaar is, vroeg Fondse de winkel waar hij het moederbord had gekocht een en ander voor hem te regelen.

Dat wilde men inderdaad, maar wel tegen betaling van 25 euro. Want, zo liet men weten, wij geven één jaar garantie en als we een product waarop nog fabrieksgarantie zit voor een klant moeten opsturen naar de fabrikant, dan brengen we daarvoor wel afhandelingskosten in rekening.

Fondse was het daarmee niet eens. En terecht. Als koper had hij een koopovereenkomst afgesloten met zijn leverancier. Daarmee (en niet met een fabrikant van het product) had hij dus zaken gedaan en daardoor was die zijn aanspreekpunt. En diens verplichtingen eindigden niet na de garantieperiode. Volgens het conformiteitsbeginsel mocht Fondse uitgaan van een bepaalde levensverwachting van het moederbord. En het zal duidelijk zijn dat het niet normaal is dat dit al na twee jaar stuk is als de fabrikant zelf drie jaar garantie geeft.


voor meer info check:

http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=240

[Reactie gewijzigd door InactieveTweaker op 5 juli 2007 05:10]

Sorry maar denk dat je het fout hebt ben zelf ook een Audigy gebruiker.

En ik had wel zo netjes gevonden als Creative de drivers gratis hadden aangeboden.

Maar in iedergeval bieden ze het tenminste nog aan er zijn ook mensen die een dure (kleuren)laserprinter hebben en sins vista alleen een basis driver hebben en sommige zelfs helemaal niet werken.

Zo lang bedrijven niet wettelijk verplicht zijn om driver updates te leveren voor toekomstige OSen of in iedergeval een waarschuwing te plaatsen dat er mogelijk geen driver update voor toekomstige OS word ondersteund.

Vind ik wat Creative nu heeft gedaan redelijk. (het had wel netter gekund, gratis dus)

Het is net zo iets als toen lood uit benzine werd gehaald als je een oude auto had die het nodig had dan moest je ook extra betalen voor benzine met lood vervanger Je kan niet verwachten dat een fabrikant je op eens een hele nieuwe motor leveren omdat je een auto had gekocht die gebaseerd was op een oude toen huidige techniek.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens.

Er is in dit geval duidelijk geen sprake van een mankement. De vraag is of een leverancier van een stuk hardware ervoor verantwoordelijk om de software ondersteuning te leveren als jij zijn product op een nieuw operating system wil gaan gebruiken.

Ik zelf denk van niet, het zou heel netjes zijn, dat wel, maar de leverancier heeft zijn product niet ontworpen voor vista, hij heeft nooit geclaimed dat zijn product op toekomstig uit te komen OSen zal werken, en de klant is ook niet verplicht over te stappen op een nieuw OS.

Samengevat, het getuigd niet van ultieme klantvriendelijkheid dat creative geen gratis ondersteuning biedt voor Vista, maar als klant zou ik uberhaupt blij zijn dat er een oplossing aangeboden wordt.
Ikzelf blijf gewoon bij XP op mijn pc, ik heb geen zin in al dat gezeik.
@sagher

Ik denk dat die uitspraak niet toepasbaar is op dit geval.
Het Creative kaartje is verkocht met bepalde specs.
Een van die specs was dat het onder XP werkt.
Zolang het onder XP blijft werken, voldiet Creative aan z'n wettelijke eisen.
En dan waarschijnlijk de XP versie tijdens de aankoop van het kaartje.
Als het kaartje na een SP2 upgrade niet meer werkt vraag ik mij af ofdat dat per definitie de fout is van Creative. Er zal dan gekekeken moeten worden ofdat Creative precies binnen de specs van MS geprogrammeerd heeft.
Het kaartje moet dus 5 jaar blijven werken met de windows zoals het was bij aankoop.
Dus een kaartje dat kapot gaat moet vervangen worden.

Dat Asus bord is vervangen omdat het kapot ging. Niet omdat bleek dat Quad Cores niet op dit moederboard werken.
Een fabrikant heeft doorgaans weinig met de eindgebruiker te maken wat betreft garanties met betrekking tot de werking van een product.

Consumenten recht is ongeveer als volgt:
De verkoper (dynabyte, alternate, jan klaassen op de hoek etc..) draagt verantwoordelijkheid voor het leveren van een product dat doet wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. De verkoper heeft in mindere mate weer rechten naar de fabrikant. DE verkoper draagt dus een stuk risico voor produkten die niet doen wat je ervan mag verwachten. DAarom zijn ze altijd heel overtuigend in het jou doorsturen naar de fabrikant. Met hem heb je echter niets te maken, jij hebt een koopovereenkomst met de verkoper.

(Laat je met je gekochte spullen dus ook niet doorsturen naar fabrikant, dat is de taak van de verkoper..)

In geval van de Audigy kaarten..; Die zijn nooit voor Vista bedoelt geweest, tenminste als dat niet op de doos stond. Het alom gebruikte besturingssysteem was en is XP.
Het is gewoon erg aardig dat creative je de relatief goedkope oplossing geeft in plaats van je een nieuwe kaart te laten kopen.

Terug naar jouw rechten..: Als jou verkoper jou heeft gezegd dat jij die kaart volledig functioneel onder Vista kon gaan gebruiken, dan moet jij bij hem die 10 euro reclameren danwel die drivers scoren.
Dat klinkt allemaal wel heel leuk en aardig maar vind maar eens een nieuwe kaar met dezelfde specificaties voor 10 dollar. Zolang het alternatief duurder is blijft men het product gebruiken. Simpel voorbeeld: kijk maar naar de olieprijzen die de pan uitreizen, maar stappen mensen oven naar alternatieven? |:(
De kaart werkt gewoon onder Vista.. Het enige waar je geen gebruik van kunt maken is de hardware acceleratie.. of dat nou werkelijk zo spannend is betwijfel ik. DX10 doet ook al veel nml..
1 2 3 ... 18

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True