Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties
Bron: eWeek

Sun Microsystems heeft in het tweede halfjaar van 2004 het plan opgevat om een aantal datacenters te gaan bouwen, waar klanten tegen betaling van 1 dollar per processor per uur van gebruik kunnen maken. eWeek schrijft vandaag dat Sun de bouw inmiddels heeft voltooid en dat de eerste zes gridcenters binnen afzienbare tijd opengesteld zullen worden voor klanten. Van deze zes sites zijn er drie gesitueerd in de Verenigde Staten van Amerika, de andere drie zijn te vinden in Schotland, Engeland en Canada. De servers in de gridcenters zijn van Sun en maken gebruik van zowel Suns eigen Sparc-processor als van Opteron-cpu's van AMD. Het besturingssysteem van de servers is voor alle systemen gelijk, namelijk Solaris 10. Deze zes gridcenters zijn nog maar het begin, aldus Aisling MacRunnels, senior director van utility marketing bij Sun.

Sun zou graag zien dat het aantal gridcenters de aankomende jaren uitgebreid zal worden, evenals het aantal aangeboden diensten. Het is op dit moment alleen mogelijk om computingdiensten af te nemen, maar daar zullen in de loop van dit jaar ook application- en developmentservices en diensten op het gebied van storage bijkomen. Het was de bedoeling om de zes gridcenters direct met de lancering open te stellen voor retailgebruik, maar door overweldigende belangstelling van financiėle en olie- en gasbedrijven zal dit tot de zomer niet mogelijk zijn. Het gebruik van de computerkracht in een van Suns gridcenters is relatief eenvoudig. Om toegang te krijgen tot het grid is een creditcard noodzakelijk en nadat toegang is verkregen, kunnen applicaties en projecten uitgevoerd worden. Als een en ander is afgerond, wordt het bedrag automatisch afgeschreven via de creditcard.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Enorm jammer dat ze geen Windows of Mac OS X draaien, want een renderfarm tegen die prijs zou geniaal zijn! (Ik zit nu net ff te wachten op het renderen van een animatie..) Ik ken er 1 in duitsland die kost 1 euro per uur per gigahertz.
Er zullen heus wel MentalRay of Renderman ports/versies zijn voor Solaris... En anders kun je altijd met PovRay werken :)
Renderman zeker; aangezien Pixar voorheen een Sun renderfarm had.
Maar ik werk dus met (qua software dat lang moet renderen) Cinema 4D en Adobe After Effects. Dure software, en PovRay is geen serieus alternatief voor mij. Omschakelen naar een pakket dat wel Solaris renderclients heeft is wat omslachtig, heel het leerproces opnieuw doorlopen en klanten laten schieten (= geen geld verdienen). Maar goed, wie weet welk niveau Blender 3D over een jaar of wat heeft bereikt.
nou cimema 4D kan ook op Mac os X en daar zijn wel blade servers voor te vinde weet ze zo even niet uit mijn hoofd maar ik heb ergens een keertje gelezen dat je een blade server render farmpje kon huren ging per dag 1 Server rek. was niet duur dacht iets van 150 euro ofzo was alleen zo dat je er wel naar toe moest reizen om het daar in te lade kon niet via het net en je moest er bij blijven :( das dan het enigste mindere :S
ha ha ha,
wat ben jij grappig.

Je wil niet overstappen naar de software die voorhanden is voor het solaris/linux platform (solaris 10 is compatibel met linux) vanwege de professionele kwaliteit van de software.

Terweil je al je ontwikkel werk toch gewoon in een normale editor kan blijven doen, en alleen je render werk laat doen op ingekochte cycles.

Helemaal wazig dat je van blender wel verwacht dat het iets wordt binnen een jaartje. Ik denk dat bijna alle echt hippe render suites wel solaris/linux clients hebben.
Ik geloof niet dat je veel van 3D weet..
in Belgie zit er ook eentje voor 3DS stuff en nog wat andere engines, die farm heb ik zelf nog gebouwd.

de site is beetje amateuristisch, maarja, er staat wel een dik farmpje.. :)

http://www.renderfarm.be
Hoi cc bcc,

Ik zou graag met je in contact komen over het renderen van je animatie. Misschien kunnen wij iets voor je betekenen in de toekomst. Mail me op mijn hotmail account. ncc17375 voor het apestaartje.
En zo gingen we van de computer die een kamer in beslag nam, en waar verschillende afdelingen van een bedrijf hun berekeningen uitvoerde, naar een computer die een heel gebouw in beslag neemt en waar verschillende consumenten hun berekeningen kunnen uitvoeren.

de cirkel is rond.
1$ per processor vind ik een beetje onhandige propositie met de constant veranderende procesoren. Een bepaald bedrag per performance eenheid (zoals GigaFLOP) lijkt me handiger. Dan maakt het niet uit op welke generatie processor er iets gedraait wordt, Sun garandeert dan je waar voor je geld.
tja... laten die gigaflops nou eens helemaal niks zeggen over de prestatie van een processor... maar alleen iets over het aantal instructies dat per seconde verwerkt kan worden.
(FLOPS = floating-point operations per second.)

verder ben ik het helemaal met je eens dat een objectieve maat voor prestatie best fijn zou zijn ;)
Ik vind dat juist een handige prijsstelling.
Computersnelheid ("gigaflops") worden namelijk steeds goedkoper. Door je prijs op deze manier te stellen voorkom je dat je iedere keer de prijs per gigaflop bij moet stellen.
zou je nu goedkoop een game server kunnen opzetten, zo af en toe met wat vrienden?
Op Solaris gaat dat wat moeilijk zijn, niet ? :+
http://www1.distributed.net//download/clients.php#sunos
[Sparc32] v2.9009.494
[Sparc64] v2.9009.494
[x86] v2.9009.494
Dude, hij heeft het over game-servers....

Die DPC'ers ook altijd ... ;)
Misschien zijn er DPC'ers die het zo hoog mogelijk scoren daarin als "game" zien? ;)
De grotere vraag is wat dat dus per 1$ opleverd aan wu/su ..
En of het uberhaupt mogelijk is om zowiets op te zetten als particulier gebruiker dan.
CPU tijd a $1 per uur, maar er staat niks bij over bandwidth.... oftewel ik vermoed dat dit net niet kan.
Is dat in of exlusief de stroomkosten.... :+

Cutebrit bedankt voor jou opmerking zo was het ook bedoeld!!!!
Je mag voor die dollar/uur er alleen naar kijken :Z
Je kunt er om lachen, maar stroomkosten zijn enorm voor dit soort projecten. Als je internet webservers inkoopt in het groot, betaal je ook je bandbreedte en stroomkosten apart bijvoorbeeld.

Zo gaat het in de praktijk dus wel :)
$1 per processor per uur .. Laten we even omrekenen met 30 dagen per maand: $1 x 24 x 30 = $720 per processor per maand.

Dat vind ik wel erg duur. In minder dan een half jaar ben je al veel duurder uit dan wanneer je voor een colocated/dedicated/zelfbouw Dual/Quad x86 servertje gaat. Of rekent Sun toevallig de CPU-idle tijd niet mee?
de achterliggende gedachte is dat je iets uitgerekend moet hebben en niet constant berekeningen gaat doen, dan is het inderdaad zo goedkoper om zelf een opteronnetje ofzo tekopen. daarnaast is het voor die 1dollar ook dat bij sun er naast de processor/systeem ook het onderhoud, electriciteit en andere ongein van betaald moet worden. uiteindelijk is het dan nog niet zo duur naar mijn idee
Hmmm, even tegen betaling veel grazen voor je eigen koetje? :+ }:O
Ik denk dat dit een gat in de markt is. Er zijn genoeg mensen, groepen, organistaties die hier wel eens gebruik van zouden willen maken, maar het nooit konden omdat er eentje zelf aanschaffen te duur is.
Er zijn al heel veel supercomputers waar je processortijd kunt huren.
Verder is er in Duitsland is een ruimte met computers die op Linux draaien in een grote cluster. Daar kun je ook processortijd op huren. Vorig jaar was dat net opgeleverd, toen ik er met een excursie was.

Best fraai, al die computers in zo'n climate-controled ruimte :-)
Hmm interessant. Ik zat het laatst KDE te compileren en moest 27 uur (!) wachten met m'n oude trouwe Athlon 1.3GHz. Daar had ik best wat $$$ voor over gehad.

Voor bedrijven die ontwikkelen met gcc zou het ook best af en toe handig kunnen zijn om je deadline te halen door in enkele minuten je nieuwe releases te comileren. Zo kun je letterlijk vlak voor de deadline op het laatste moment nog ff alles vers compileren. Bv. met distcc. (8>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True