Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Bron: GamesIndustry

Het is de verwachting dat Halo 2 op de eerste verkoopdag zal zorgen voor honderd miljoen dollar aan verkoop, zo lezen we op GamesIndustry. Microsofts vice-president Peter Moore deed deze voorspelling tijdens een conferentie in New York, waarbij hij ook vertelde dat 78 van de honderd miljoen het resultaat is van voorverkoop. Bill Gates gaf aan te verwachten dat de eerste vierentwintig uur van Halo 2 meer geld zouden opleveren dan welke film dan ook.

Wanneer de verwachtingen van de Microsoft-topmannen waarheid blijken te zijn, dan zal Halo 2 de beste openingsdag ooit kennen in vergelijking met elk ander mediaproduct in de Verenigde Staten. Dit is vooral indrukwekkend omdat Halo 2 alleen te spelen is op de Xbox, die een veel kleinere userbase heeft dan bijvoorbeeld de PlayStation 2.

Xbox (logo, wit)Analist Michael Pachter zegt te verwachten dat Halo 2 door zestig procent van de Xbox-houders gekocht zal worden, wat erop neerkomt dat er wereldwijd ongeveer tien miljoen exemplaren van verkocht zullen worden. Dit is twee keer zoveel als het aantal originele Halo-spellen die over de toonbank zijn gegaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Ergens vind ik het een beetje opschepperij van MS. Rockstar heeft toch geen data vrijgegeven over SA, en ergens denk ik toch dat SA meer verkocht is in de eerste dagen dan HALO 2
"opschepperij" noemen ze in de zakenwereld "marketing" ;)
Marketing:
"oh, shit, 60% van de Xbox-ers, dan wil ik dat spel ook hebbű!"
En lig ik, samen met de rest van de kukels, om 07:00u. aan de deur van de Fnac (België) te wachten..

Dát is marketing..
Dat is inderdaad opschepperij, met als gevolg poenschepperij.
;(
oe, pas op hier anders modden ze je naar beneden.

Nogmaals en mod me maar weer naar overbodig. Wat heeft San Andreas gedaan de eerste dag?

Ik denk n.l. ook veel meer en dus niet minder zoals papmetklonten ons wil laten geloven zonder enige onderbouwing. Het feit dat er VEEL meer PS2's in omloop zijn dan X-dozen en dat GTA erg populair is geeft mij het idee!
MS "verdient" geen 100 miljoen. das de omzet. Dat is wel even wat anders
Waar haal je die informatie vandaan?
Want het zo best kunnen dat ze dit verdienen.
eerste verkoopdag zal zorgen voor honderd miljoen dollar aan verkoop
Dit is dus omzet.

Hoeveel hier van werkelijk naar MS gaat weet je niet.
Dan is inderdaad de titel wel verwarrend.
Ben benieuwd dan wat microsoft hier op verdient
Bij nader inzien een beetje vreemd bericht omdat Halo2 al twee dagen geleden gelanceerd werd in Amerika. 7000 winkels openden hun deuren om 00:00 om de eerste games te kunnen verkopen:

http://www.eweek.com/slideshow/0,2394,l=&s=25982&a=138898,00.asp
Volgens de Webwereld zijn er 2.38 miljoen van verkocht; dit betekend 125 miljoen dollar opbrengst
http://www.webwereld.nl/nieuws/20001.phtml
Opbrengst is iets anders dan verdienen...
sinds wanneer mag je niet eens beslissen tegen welke prijs je product op de markt komt :?
En dat $100 miljoen véél geld is, weet iedereen, maar je moet het ook anders bekijken: als je een product maakt dat zoveel verkoopt, heb je dan geen recht op de beloning daarvoor?
maar als die winkel dat wil doen, is dit, voor dit product, ergens oneerlijjke concurrentie. Die ene winkel zal meer gaan verkopen, tot ander winkels volgen in de prijsverlaging. Hiervan zijn dus de kleienre winkels, die minder exemplaren verkopen, het slachtoffer. Op die manier zou je ook kunnen zeggen dat MS hiermee een goede zaak doet; ze geven ook de kleinhandel de kans geld te verdienen aan deze toptitel...
Niemand dwingt je het spel te kopen, een spel is geen primaire levensbehoefte. Net zoals elke andere software overigens. Je gaat niet dood zonder....

Alleen wil je het spel daadwerkelijk wel willen spelen, dan zul je daarvoor in de buidel moeten tasten.

Dit is overigens een concept dat er nog steeds bij heel veel mensen niet in wil...
Je mag van mij een prijs geven, maar als een winkel dat voor ¤5 minder winst wil verkopen krijgen ze ineens niks.
Dat stinkt naar 'oplichting'/te hoge prijs.

Dus daarom vind ik de beloning te hoog
da's dan uw mening
iedereen weet dat de x-box onder z'n prijs wordt verkocht, dat moet eens terugverdiend worden (nu bv)
gamesindustrie KAN veel geld opbrengen, maar geef toe dat er de laatste tijd ook veel overkop zijn gegaan...

omdat een spel opeens goed verkoopt de prijs naar beneden doen is niet de juiste strategie, want minder populaire games gaan dan duurder zijn en nog minder verkopen...

een ticket in de cinema voor LotR is toch ook niet goedkoper dan een rommelfilm... (integendeel)
Ik heb toch echt mijn Halo2 met 10¤ korting gekocht bij de Free Record Shop. Er daar zijn er toch echt een boel geleverd...
Tis en blijft wachten op de PC-versie. :(

Iemand een idee wat daar de release-date van is?
Wordt tijd dat microsoft Halo2 gaat verfilmen :-)
Waarom, als de film net zo wordt als de game op de PC dan krijg je een Dia voorstelling }>
De game op de PC een diavoorstelling, vertel es hoe je aan die wijsheid komt ............

De 'oude' Halo liep hier in ieder geval vloeiend, op een resolutie waar Xbox users slechts van kunnen dromen, want een Xbox komt niet verder dan VGA bij een framerate, waar je bij een PC zwaar van zou balen.
Wellicht wordt het dan tijd om een snellere PC te kopen ipv te klagen over een dia-voorstelling.

[edit]

Gezien de X-box niet veranderd is, zal Halo 2 echt nog wel dezelfde systeemeisen als Halo 1 hebben.

En Halo 1 was zelfs met 4 jaar oude hardware nog prima te spelen.

@CARman Great Minds Think Alike
JA... beetje vreemd..
Mijn Halo was scherper als de X-Box versie..
Waarom, kost meer en levert minder op als een game.
Toch vrij vreemd dan dat gamemakers de prijzen van spellen desondanks zo hoog houden....
M_O_N_O_P_O_L_I_E :z (oligopolie is ook goed :P )

Er is veel te weinig concurrentie in Europa en de VS. Dan blijven de prijzen inderdaad zo hoog. De consument koopt de spellen toch wel dus veel grote publishers denken ook van 'liever weinig verkopen tegen een hoge prijs dan veel verkopen tegen een lage prijs.'
Alleen voor de allerbeste games betaal je hier in Japan 60 euro maar er is daarnaast ook nog de goekope 16 euro reeks voor de PS2. De XBox doet hier weinig.
Altijd leuk om te zien dat sommige mensen TOTAAL geen verstand hebben van de huidige console gamemarkt:
Toch vrij vreemd dan dat gamemakers de prijzen van spellen desondanks zo hoog houden....
M_O_N_O_P_O_L_I_E
De laatste 2,3 jaar is de console markt sterk aan het veranderen, werd er vroeger (Lees: voor Xbox,GameCube, PS2 tijdperk) alleen op kwaliteit geconcurreerd (vb: Fifa vs Pro Evolution, Perfect Dark vs Turok3 enz), nu concurreerd men ook met de prijs! Ubisoft is er eigenlijk mee begonnen: Prince of percia en Beyond good&Evil voor de Xbox en Gamecube werden gereleased met een adviesprijs van repectievelijk 45 en 29 euro!!! Dit was vroeger ONDENKBAAR, games werden ALTIJD (hoe slecht ze ook waren) verkocht voor rond de 129 gulden (60 euro). Sega heeft recentelijk zijn sports lineup verlaagd voor een prijs van 20 dollar om te kunnen concurreren met EA sports (die op zijn beurt weer de prijzen heeft verlaagd). Deze ontwikkeling zal zich waarschijnlijkgaan doorzetten naar de toekomst toe!!!
http://www.redvsblue.com/archive/
alsjeblieft ( okay, ik weet het .. is halo 1 )
Zit in in de bios ook al tegen zo'n blauw scherm aan te kijken..
blue monday als soundtrack?
Halo2 zal toch zeker de X-Box verkoop deze kerst doen stijgen, er zijn al winkels hier die hem als bundel verkopen met de standaard twee gebundelde spellen en 2 maanden gratis X-Box Live voor $189.
Ik heb vandaag Halo 2 gekocht en er zit standaard 2 maanden trial xbox live bij ;)
Okee, da's allemaal heel leuk en aardig, maar zullen we eens kijken wat Half-life 2 aan omzet oplevert? Ik denk niet dat Halo dáár tegenop kan. HL2 is immers flink gehyped, en een heleboel mensen willen nu wel eens zien of dat jaar uitstel nuttig is geweest.
Maar bedenk je wel dat op de pc het kopieëren van spellen veeeel gebruikelijker is dan op de xbox, er zijn niet zo veel mensen die de xbox hebben omgebouwd in verhouding tot het aantal mensen die illegaal kopieëren voor de pc....
Op de PC wordt al jaren niet meer zoveel geld verdiend in tegenstelling tot consoles (uitgezonderd De Sims). Dus reken er maar niet op dat Half Life 2 de verkopen van Halo2 of GTA gaat overtreffen.
Bill Gates gaf aan te verwachten dat de eerste vierentwintig uur van Halo 2 meer geld zouden opleveren dan welke film dan ook
Een filmkaartje kost wereldwijd gemiddeld 7 euro, een videospel kost zo'n 50 euro. Appels met peren vergelijken.
De game en film industrie wordt vaak met elkaar vergeleken, qua omzet enz.. dus zo vreemd is het niet.
Maar een vergelijking van de eerste drie dagen is wel degelijk erg oneerlijk.

Bij een film zijn er uiteindelijk over een langere periode versprijd inkomsten aangezien om te beginnen de zalen altijd bomvol zitten in de eerste paar weken bij de populairste films en mensen die dus wel zouden willen kijken in de eerste drie dagen dat de film draait dat vaak niet kunnen. Bovendien zijn er bij populaire films altijd mensen die de film vaker in de bioscoop zien, en later nog een video kopen... dan zijn er nog de tv-rechten als de film eenmaal uitgezonden wordt, cd rechten, merchandising etc. etc. etc.

Terwijl bij een game de verkoop juist in de eerste week superhoog is en daarna snel minder wordt. Tegenwoordig zie je vaak al binnen een half jaar budget versies van een spel omdat ze nauwelijks meer verkopen anders. Games moeten het hebben van een hogere marge en veel kortere verkooptijd.

Met andere woorden, weer een brakke vergelijking uit de keuken van Gates, doet me denken aan zijn bekende vergelijking van PC's en auto's die vervolgens door de direkteur van General Motors keihard de grond ingeboord werd. Hopelijk gebeurt dat nu door een bekende regiseur ofzo. ;)
volgens mij word een film 1 x verkocht aan een bioscoop voor xxxxx aantal geld. en die mag ze dan zo vaak laten zien in hun biosje als ze willen, maar dat kan ik verkeerd hebben :D
Bovendien is het geen 100 miljoen maar 125 miljoen. 100 miljoen was wat Microsoft verwachtte. Uiteindelijk zijn er 2.38 miljoen kopieen verkocht wat resulteert in 125 miljoen omzet. En dat is alleen in de USA & Canada. De Europese lancering is vandaag dus er komen nog enkele tientallen miljoenen bij! (en dan te bedenken dat dit pas de eerste dag is)

zie:
http://seattlepi.nwsource.com/local/aplocal_story.asp?category=6420&sl ug=WA%20Halo%202%20Sales
microsoft bedoelt met verdienen wat zij krijgen aan omzet. Dat is met consoles spellen ongeveer een tientje. dus ze hebben nog niet die honderd miljoen gepasseerd hoor. Dat gebeurd pas bij de 10 miljoen verkochte spellen.
Weet iemand wat San Andreas op de PS2 heeft gedaan de eertse dag?
@papmetklonten

Linkje misschien anders heb ik niet veel aan je commentaar.
Tis op zich een hardstikke mooi spel, maar die besturing op een X-box is wel zó irritant vind ik. Voor een shooter heb je gewoon een muis nodig!
kwestie van wennen ;)
Ligt misschien aan jezelf.

Speel ook op PC, maar controle via XBoX is prima te doen. Is iets moeilijker mikken, maar dat maakt het ook weer spannender.
Het blijft relativeren.
Tis op zich een hardstikke mooi spel, maar die besturing op een X-box is wel zó irritant vind ik.
Zit er geen (halve) aimbot in de Xbox versie dan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True