Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Bron: Nasdaq, submitter: CJ

Een bericht op de site van de welbekende Amerikaanse aandelenbeurs NASDAQ meldt dat ATi Research een DFT Compiler van Synopsys gaat gebruiken. Op zich weinig interessant, ware het niet dat er ook staat vermeld waar de GPU-bakker deze software voor nodig heeft: een 0,13 micron chip met maar liefst 200 miljoen transistors. De huidige R350-core die gebruikt wordt voor de Radeon 9800 bevat 'slechts' 107 miljoen transistors, en nVidia's NV30 en NV35 bevatten er respectievelijk 120 en 125 miljoen schakelingen. Het gaat dus duidelijk om een volledig nieuwe generatie videochips, en in het persbericht noemt men het dan ook 'one of their most important designs'. Onduidelijk is echter om welke generatie het precies gaat. Volgens geruchten zou dit najaar 'Loci' moeten verschijnen, die voorheen bekend stond als R390, maar volgens meer recente berichten R420 gaat heten. Een andere optie is dat het om R500 gaat.

Een DFT (Design For Test) Compiler is een stuk software dat de digitale versie van een chip, geschreven in VHDL en/of Verilog, omzet in gates (poorten) en daarbij scanpads aanbrengt. Met behulp van deze scanpads kunnen alle flipflops in de chip van positie veranderd worden, en dat is natuurlijk uitermate handig om de chips na fabricage te testen op allerlei mogelijke fysieke fouten. Met name zogenaamde stuck-at errors - waarbij de transistors niet goed met elkaar verbonden zijn - kunnen met behulp van de scanpads aan het licht worden gebracht. De software brengt overigens alleen de scanpads in het ontwerp aan om het testen mogelijk te maken, het daadwerkelijke testen wordt weer door andere tools gedaan:

ATi Radeon 9700 GPU (R300) (klein) ATI's visual processing unit (VPU) has more than 200 million transistors of digital logic. A design of this size and complexity requires not only extremely high stuck-at fault coverage, but also thorough testing for delay-related defects, the preponderant defect type in 0.13 micron process geometries and below.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Indrukwekkende cijfers.... ;)

Maar dit zegt wellicht meer over de marketing afdeling van ATI die nu lekker op stoom komt, dan over mogelijke releases, modelnrs. enzovoorts.

Qua marketing is ATI IMHO altijd wat minder geweest dan Nvidia --natuurlijk mede doordat het marketing budget aanzienlijk lager was -- maar nu lijkt het alsof ze de marketingafdeling nieuw leven in geblazen hebben.

Er komt de laatste tijd namelijk veel meer (positief) nieuws over ATI naar boven. En dat hebben ze niet alleen te danken aan de goede producten die ze leveren. De promotie van nieuwe chips/kaarten gaat met veel meer 'tam-tam' gepaard dan voorheen. Een beetje į la Nvidia: indrukwekkende cijfers noemen, veel meer reclame naarmate de introductie van een product dichterbij komt etc. etc.

Kortom: ATI timmert hard aan de weg op marketinggebied, te concluderen uit berichten als bovenstaande en een aanhoudende stroom van 'promotieinfo'
Door ook op marketing-gebied flink te investeren, is ATI duidelijk van plan haar naam te verstevigen en een (nog) veel groter publiek aan te spreken, ten einde aartsrivaal Nvidia van de troon te stoten :z

Dit is een visie op het geheel, een interpretatie van feiten. Laat duidelijk zijn dat het hebben van een uitgesproken voorkeur voor Nvidia dan wel ATI niet aan mij besteed is.....
Ik zie dit niet als marketing.
ATI research schaft software aan voor 'n 200MT chip te designen, das geen marketing maar misschien wel een noodzaak om tot 200MT chip te designen dus een belangrijke reden tot aanschaf van die software die vermeld wordt.

Als ik software heb die tot 50 componenten kan verwerken en ik wil iets bouwen van 100 componenten dan moet ik nieuwe krachtigere software kopen en aan de aandeelhouder geef ik dan de reden voor die aanschaf, die is om een design van 100 componenten efficient te maken.

Idem dito die 200Mt chip is de reden van de aanschaf van die software.

niks marketing een design detail wat niet direct te herleiden is naar performance.

Marketing is AGP8x, 48GB/s effectieve bandbreedte, DDRII(aan 128bit).
Het grotere getalletjes spel en verzwijgen van kleine das marketing.

Dus geen marketing maar een aankoop verantwoorden.
Onzin, deze berichten verschijnen al jaren op websites als Yahoo finance, etc echter werden die hier vroeger niet gepost. Dit zijn berichten die door de financiele afdeling van ATI de wereld worden ingeholpen om hun aandeelhouders gunstig te stemmen.
En dat is geen marketing ?

Tuurlijk wel, met dit soort 'grapjes' wordt iedereen reuze nieuwsgierig naar wat ATi aan het uitdokteren is. Het kan voor een potentiėle koper voldoende zijn om op een bepaald moment nog niet de kaart van de concurrent te kopen, omdat er bij ATi aan iets reusachtigs gewerkt wordt. Dus nog maar ff wachten op .......................
Tuurlijk dat is marketing. Als Trident in het nieuws zou brengen dat zij bezig zijn met een supersnelle kaart dan zouden sommige mensen toch nog de kat uit de boom kijken en wachten met de anschaf van een nieuwe kaart. Zo werkt dat altijd. :9~
Pfffttt..... kan iemand mij ook vertellen hoeveel standaard gates, RAM en ROM is ? Zoveel miljoen transistoren zegt zo weinig.

ATI is met "iets bezig". Laatst stond er op EETimes ook al een stukje dat ze met Cadence (die andere...) bezig zijn met software om snel blokken van de ene technologie naar de andere technologie te brengen.
Pfffttt..... kan iemand mij ook vertellen hoeveel standaard gates, RAM en ROM is ? Zoveel miljoen transistoren zegt zo weinig.
Als ik zeg dat de huidige Intel Pentium 4 uit 55 miljoen transistors bestaat, en een AMD Athlon XP Barton uit bijna 54 miljoen transistors, en beide ook op 0,13 micron worden gebakken, kun je je dan voorstellen dat 200 miljoen op 0,13 micron best veel is? Zeg maar vier Athlon-cores naast elkaar op je videokaart :o. Gelukkig een stuk lager geklokt, anders zou je een gat in je moederbord smelten volgens mij.

Aan de andere kant bestaat een 0,13 micron Madison met 6MB L3-cache on-die uit ongeveer 410 miljoen transistors, maar die kost dan ook ruim 4200 dollar :+.
Zou er nou echt gecontroleerd worden of al die 200 miljoen transistors werken? Lijkt me echt waardeloos werk... :+
Nee dat wordt niet stuk voor stuk getest, dat is idd onbegonnen werk.

Een deel van die 200 miljoen transistoren zijn niet bedoeld voor de eigenlijke werking van de GPU maar bevatten een soort 'testschakeling'. Wat ik hiermee bedoel is het volgende:

Voor de eigenlijke werking van de chip zijn geen 200 miljoen transistoren nodig, die 'extra' transistoren zijn er alleen bij gezet om snel (de vitale delen) te kunnen testen. Ze dienen dus geen ander doel en doen ook niets wanneer de kaart gewoon gebruikt wordt.
Ontwerpers klussen dus on-die een soort testschakeling in elkaar waarmee ze alle belangrijke dingen kunnen testen (deze schakeling heeft ook een aantal extra pinnen die verder nergens voor gebruikt worden). Als de cores nog met z'n allen op een wafer zitten wordt er een speciaal 'apparaat' op elke core gezet die precies die hele testschakeling kan 'doormeten'. Komt de core er goed uit dan wordt de maximale snelheid bepaald en kan hij worden uitgezaagd...

Een voorbeeldje waarom een testschakeling nodig is:
Om een multiplier-unit die 2 64bits getallen moet vermenigvuldigen te testen, zul je 2^64 * 2^64 (=3*10^38!!) verschillende uitkomsten moeten testen! Dit is een belachelijk groot getal en is in een mensenleven niet te testen! Dmv zo'n testschakeling worden de meest speciale/foutgevoelige getallen en onderdelen getest en meer niet (ik weet helaas niet meer tot in detail hoe chips precies getest worden).


Dit geldt niet alleen bij videokaarten maar ook bij bijvoorbeeld CPU's: ruim 10% van de ruimte van een P4 wordt in beslag genomen door de testschakeling(om hem dus snel te kunnen testen). Nog eens een schrikbarende 25-30% is alleen maar om het kloksignaal overal op tijd te kunnen krijgen! Chips zijn dus een stuk complexer dan ze op het eerste gezicht lijken :)

Hopelijk heb je zo een idee hoe ontwerpers met die ontzettend complexe chips omgaan tegenwoordig.
Ik kan het helemaal bij het verkeerde eind hebben hoor .

Maar ik meen een tijd geleden gelezen te hebben dat ATI iets met Embedded-Dram wilde gaan doen .

Dat zou in ieder geval wel verklaren waarom ze ineens zoveel meer transistors nodig hebben.

En Nee het was geen verhaal over BitBoys. ;)
ATI'S Responce tegen nvidia :9
"ATI'S Responce tegen nvidia"
Tegen nV35? Nee dat zeker niet want ze schaffen nu de software aan dus moeten nog beginnen dus ze staan aan het begin van het starten van een produkt design cyclus nV35 is klaar en gebench en moet alleen nog geproduceerd worden.

"nvidia waar op over gaat stappen ?"-
"Op 0,13µ chip met 200 miljoen transistors"

Nee Op software die tot 200Mt design aankan. voor 0,13 Produktie Pocess.

Reactie op silentsnow.

Kort gezegt nVidia is de 0,13 pionier die een bumpie road heeft gehad ATI stap dus over op een tijdstip dat 0,13 al goed onder de knie is aangezien ze ook diezelfde foundry gebruiken TSMC

Het Opvoeren van transistors zorgt wel voor meer vermogen en een lagere Clock schaling nVidia haalde met moeite 500 deze zal dus rond de 400 komen aangezien 0,15->0,13 niet een erg grote stap is zoals ze bij CPU doen. van 0,18 naar 0,13 naar 0,09

Het is dus in verhouding een lichte dieschrink. yield problemen hebben dus sneller een negatieve inpact op de winst die je behaald.

Als men de clock niet kan of gaat verhogen dan gaat men de breedte in meer pipelinse 2 ipv 1 TMU dus 8x2 design of 16x1 of 16x2 design of 12x2

Ze kunnen de GPU kracht vergroten door parrallel uit te breiden. ze zijn ooit es van 1-2-4-8 gegaan de volgende stap lijkt mij 16
Waarom?

Ik denk dat NVIDIA er op dit moment nog niet klaar voor is maar ik denk dat NVIDIA er zeker ook een keer op gaat overstappen, ATI is op dit moment goed bezig maar moet nog zien dat ze de nieuwst NVIDIA inhalen
nvidia waar op over gaat stappen ?
Op 0,13µ chip met 200 miljoen transistors
nVidia gebruikt de 0.13 productiemethode al. Toevallig heeft nVidia hier heel veel problemen mee gehad (en nog steeds), want de yield van de 0.13 productiemethode was in het begin heel erg slecht. nVidia heeft hiermee wel het ijs gebroken, maar hiermee ook pech gehad. Ati plukt hier nu de vruchten van, en kan van de fouten van nVidia leren.
http://www.tweakers.net/nieuws/24651

0.13 micron is dus niks nieuws, ook Ati gebruikt dit al. De verhoging van het aantal transistoren naar 200 miljoen is niet echt een overstap. Het opvoeren van de kloksnelheid van de Athlon processor van 800MHz bij de eerste Thunderbird processoren naar 1.4GHz van de laatste Thunderbird is ook geen overstap.
nvidia waar op over gaat stappen ?
Op 0,13µ chip met 200 miljoen transistors
dit is voor de toekomst(met deze snelheid misschien over een jaar) maar nooit eerder denk ik. ik denk dat de volgende de 9600 wordt met 8 pipelines. en wat hoger geclockte core. Ik denk zelfs dat dan het trukje misschien wel weer uit te halen in zoals nu met 9500 en 9700.
Als de geruchten waar zijn wordt het dus geen 9600 met meer pipelines en een hogere snelheid maar een compleet nieuw ontwerp, wat te verklaren is als je naar het aantal transistoren kijkt. Meer pipeline's zorgen niet voor zo'n toename.

En ik denk niet dat het een jaar duurt voordat de nieuwe chip op de markt komt, ATi en nVidia zijn in staat om erg snel nieuwe designs op de markt te brengen. En over een jaar zullen de chips waarschijnlijk ook niet meer op 0,13 micron gebakken worden.

Het blijft koffiedik kijken, het is veel te vroeg om nu al over pipelines en MHz'en te praten.
maar ik geloof er wel in dat ati nog iets vrij snel wil doen. Dit lijkt mij iets (wat dus nog nooit officieel bevestigd is of een gerucht van is) wat erg snel kan gebreuren. en die pipelines werken wel, je ziet het wel bij nvidia.
Wat Beaves probeert te zeggen is dat extra pipelines niet de 100 miljoen extra transistors kan verklaren. de 9800 Pro bevat 8 pipelines met 107 miljoen transistors terwijl de Radeon 9600 Pro dacht ik net zoveel transistors had met maar 4 pipelines. Ik denk persoonlijk dat dit een bericht is voor de R500 Over dat project zijn ze al heel wat aan het speculeren en schijnt al een tijdje in ontwikkeling te zijn vooral omdat de R390/R420 een wat grote update lijkt te worden.
De 9600 id volgens onderstaande link al onderweg naar de kaartenmakers, die wordt het dus zeker weten niet.
http://www.tweakers.net/nieuws/26890/?highlight=9600
Sterker nog ik kan hem al bestellen: Club3D ATI Radeon 9600Pro 128DDR +/- 200 euro. De Hercules 3D Prophet 9600Pro wordt wel een stukje duurder, namelijk +/- 280 euro.
Het zijn overigens 'scanpaths' of 'scanpaden' en dus niet 'scanpads' :)
Ik denk niet dat het interressant is om te redeneren over of dit bericht nu wel of niet de waarhaeid weergeeft. Ik denk dat de uitwerking van een dergelijk bericht veel interressanter is. Ik ben ervan overtuigd dat dit soort berichten er telkens weer voor zorgt dat de markt op gang blijft.

En dat heeft weer als gevolg dat we ieder jaar weer een realistischer ogend spelletje kunnen spelen ;) Ofwel erg interressant allemaal!
Dit word dus de RV360, de 'budgetversie' van de R360. Die word nl op 0.15 gebakken.
huh? hoe kom je daar nu weer bij?
de R360 is een update revisie van de R350 waarschijnlijk met als enig doel hogere yields op hogere kloksnelheden om ahw een "ultra" versie van de 9800 uit te brengen. misschien met nog wat extra optimalisaties zoals R350 tov R300. zowel de R300 als 350 zittrn rond de 100-110 Mtransistors.
deze chip met 200 word weer een hele nieuwe core-familie :)

overigens hebben de RV varianten steeds een stuk minder transistors doordat ze minder pipelines hebben. (RV350 heeft iets van 80 M dachtik)
Een ding is duidelijk.. de strijd tussen Ati & nVidia is nog lang niet gestreden! :9~

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True