Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Bron: X-bit Labs

X-bit Labs claimt een aantal details te weten over nVidia's GeForce3 opvolger, de NV25. Onderaan het bericht wordt al gemeld dat het snel zal worden verwijderd op verzoek van nVidia, dus hier volgt een ruime samenvatting. De nieuwste chip van de leider in de consumentengraphicsmarkt zal heel erg lijken op de GeForce3, maar dan met wat extra functies en een hogere kloksnelheid. Deze kloksnelheid zal 300MHz zijn, terwijl de chip net als zijn voorloper op 0,15 micron wordt gebakken. nVidia heeft deze grote stijging in kloksnelheid voor elkaar gekregen door voor een andere verpakking voor de core te gaan; de PBGA verpakking heeft onder andere een geÔntegreerde heatsink. nVidia wil dus door verlaging van de temperatuur het laatste restje performance uit de chip slepen, iets dat veel tweakers niet vreemd in de oren zal klinken .

nVidia logo De chip zal net als de GeForce3 beschikken over vier rendering pipelines met twee TMU's per pipeline. De fillrate wordt geschat op 4,9 miljoen AA samples per seconde. Op het gebied van bandwidthmanagement zal de NV25 beschikken over Lightspeed Memory Architecture II, deze technologie is vergelijkbaar met ATi's HyperZ en probeert via een aantal wegen de geheugenbus te ontlasten. Verder beschikt hij over tweede generatie occlusion culling en Quadcache Architecture om nog meer bandbreedte te besparen. Op het gebied van beeldkwaliteit is een nieuwe anti-aliasing technologie opgenomen: Accuview AA.

De T&L unit is sterk veranderd ten opzichte van de GeForce3. Hij beschikt nu over twee vertex shader pipelines die ervoor moeten zorgen dat geoptimaliseerde spellen drie keer sneller draaien. Daarnaast is een 50 procent verbetering in de snelheid van pixel shaders gerealiseerd. Verder wordt nog gesproken over een nieuwe vorm van bumpmapping: Z-Correct bump mapping, maar het is nog niet bekend wat de inhoud van deze technologie is. De performance kaarten van nVidia zullen vanaf de NV25 ook over dual-monitor support beschikken. Hiervoor is de nView technologie, een nieuwe versie van nVidia's TwinView, opgenomen op de chip.

Overigens gaat het bij deze informatie om de best presterende kaart in het assortiment GeForce4's dat nVidia zal uitbrengen. De presentatie van de nieuwe kaarten staat gepland voor 5 februari, dus dan zullen de laatste mysteries rond de nieuwste telg van nVidia ontrafeld worden.

Met dank aan RawPeanut voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Op het gebied van Beeldkwaliteit is een nieuwe antialiasing technologie opgenomen: Accuview AA.
Verder wordt nog gesproken over een nieuwe vorm van bumpmapping: Z-Correct bump mapping, maar het is nog niet bekend wat de inhoud van deze technologie is.
Ik vraag me af of deze technieken ook backwards compatible zijn, dus dat ze ook overweg kunnen met games en programma's die de "oude" manieren nog gebruiken.

Want als dat niet zo is, betekend dat, dat alle huidige games en programma's weer niet optimaal gebruik maken van de GPU, terwijl dat toch al niet gebeurd. Ik denk dat er heel veel van deze leuk klinkende feature's nog niet door games gebruikt worden omdat de ontwikkelingen zo snel gaan.

Als het nu dus weer nieuwe technieken zijn die vereisen dat games die ondersteunen, zou dat betekenen dat games helemaal "achterlopen" qua feature gebruik.

Ik hoop dus dat alles backwards compatible is, want anders heeft het weinig zin om te upgraden. Zo en zo zou er beter overleg moeten zijn tussen de game fabrikanten en de ontwikkelaars van GPU's, want ik ken weinig games die een moderne GPU volledig gebruiken.
Tuurlijk is dat backwards compatible.. spel stuurt naar de direct3d-hal, en daar kan de driver van de videokaart het overnemen, dus ook AA eroverheen pleuren.

Zie het net zo als... force multi-texturing
En wtf is nu weer force multi-texturing?
Al die nieuwste snufjes maar volgens mij betaal je voor lucht.

De spelletjes makers moeten de technologie die ze gebruiken in de geforce 2 volgens mij in hun spellen verwerken.

En voor die extra fps hoef je het ook niet meer echt te doen, die haal je al genoeg met je geforceje 3.

Vind het allemaal een beetje geldklopperij worden op deze manier
Dat ben ik voledig met je eens.Ik had hiervoor een gf 2 gts en was daar zeer te vreden over.Vorige maand heb ik een gf 3 ti/500 gehaald en qua performence bij spelletjes zie ik niet echt een gigantisch verschil voor al dat geld dat het me heeft gekost.
Ff tussen door voor degene die het willen lezen het zou weg zijn zal ik ff een linkje maken die niet weg zal gaan ofzo...

Nu vraag ik me wel iets af, Deze wordt dus DirectX 9 Compatible, maar als ze em dan zo snel uit brengen blijkt nu dus echt dat Nvidia groot en deels geld wolfen zijn, want ze hebben nog maar kort geleden de GF3 Ti op de markt gebracht net als de GF2Ti, men krijgt zo toch ook een minderwaardigheids complex ? Hahahah hij heeft nog een GF2 , zo denk ik hoor...
Nee dat lijkt me niet: Nvidia moet nl. haar concurrenten (lees: Ati) voorblijven, dit kan je zien als een soort "koude oorlog" ... door steeds op te bieden tegen de prestaties van hun "kunststukje", komen er automatisch weer reacties: ik denk dat dit weer iets is om ATi mee uit te lokken...

en ach, wij hebben niets te klagen: het assortiment wordt groter, en de prijzen gaan naar beneden :D
/De chip zal net als de GF3 beschikken over twee rendering pipelines met twee TMU's per pipeline/

de Gf3 heeft toch 4 pipelines ?
idd 4 pipelines, maar die 2 TMU's steekt mij tegen :(

de oorspronkelijke radeon had er al 3 d8 ik, huidige spellen gebruiken dit nog niet (quake 3 engine) maar Doom 3 / Quake 4 engine dus WEL!!!
De performance kaarten van nVidia zullen vanaf de NV25 ook over dual-monitor support beschikken. Hiervoor is de nView technologie, een nieuwe versie van nVidia's TwinView, opgenomen op de chip
Eindelijk beginnen ze het daar ook door te krijgen. Nvidia gaat dezelfde kant op als ati met haar radeon 8500. Een goede zaak :)
Hmm, Z-Correct Bumpmapping, volgens mij denk ik dat ik al weet wat die term zal inhouden.
Bij bumpmapping wordt een soort texture met hoogtewaardes over een polygoon getrokken, omdat bumpmapping dus een soort texturemapping is en je bij texturemapping ook het begrip Z-Correct hebt (alhoewel er daar vaker naar Perspective Correct wordt verwezen) zal dit wel een toepassing van diezelfde techniek op bumpmapping zijn.
Hetgeen deze techniek inhoudt is dus dat er bij het trekken van de bumpmap over de polygoon ook rekening wordt gehouden met de oriŽntatie van de desbetreffende polygoon in de ruimte, net zoals bij Perspective/Z Correct texturemapping.
Texture mapping is dus een manier waarbij veel details worden weergegeven, maar meer kwaliteit dan kwaliteit. De bedoeling is dat dit zo weinig mogelijk energie/tijd kost.

Bumpmapping is een soort voortzetting van Texture mapping, maar dan geadvanceerder. Elke texel van een bumpmap bevat informatie over de vorm van het weer te geven object op dat bepaalde plek. Het is een soort techniek om meer detail toe te voegen, zonder meer polygonen toe te voegen. Hierbij komen vooral lichteffecten goed van toepassing, van welke kant het licht op het object schijnt, etc.

Je hebt dan drie verschillende technieken; Environment Mapped Bump Mapping, Emboss Bump Mapping, Dot3 Bump Mapping, en True, Reflective Bump Mapping (=Blinn Bump Mapping). Dot3 is dan meestal de meest effectieve.

Maar Z-Correct Bump mapping is toch niet nieuw? Volgens MSI beschikt hun GeForce3 Ti500 over de techniek. En in de Quadro 2 ook.

(Correct me if i'm wrong)
Bumpmapping is een soort voortzetting van Texture mapping, maar dan geadvanceerder. Elke texel van een bumpmap bevat informatie over de vorm van het weer te geven object op dat bepaalde plek.
Een texel uit een bumpmap bevat enkel een hoogte en in sommige implementaties een normaalvector, maar nooit en te nimmer een vorm.
Het is een soort techniek om meer detail toe te voegen, zonder meer polygonen toe te voegen. Hierbij komen vooral lichteffecten goed van toepassing, van welke kant het licht op het object schijnt, etc.
In feite is het een soort belichting.
Maar Z-Correct Bump mapping is toch niet nieuw? Volgens MSI beschikt hun GeForce3 Ti500 over de techniek.
Mijn software-renderende polyfiller bevatte het al :)
Het is het meenemen van bumpmappings in de Z buffer, zodat je niet alleen je pixels laat verkleuren afhankelijk van de hoek camera->texel->lichtbron maar ook; wel of niet laten tekenen wat tot gevolge heeft: displacement mappings (dus op pixel nivo hoogte weergeven (tot een bepaald nivo alleen nog helaas))
Hmm, Z-Correct Bumpmapping, volgens mij denk ik dat ik al weet wat die term zal inhouden.
Bij bumpmapping wordt een soort texture met hoogtewaardes over een polygoon getrokken, omdat bumpmapping dus een soort texturemapping is en je bij texturemapping ook het begrip Z-Correct hebt (alhoewel er daar vaker naar Perspective Correct wordt verwezen) zal dit wel een toepassing van diezelfde techniek op bumpmapping zijn.
Hetgeen deze techniek inhoudt is dus dat er bij het trekken van de bumpmap over de polygoon ook rekening wordt gehouden met de oriŽntatie van de desbetreffende polygoon in de ruimte, net zoals bij Perspective/Z Correct texturemapping.
snap je het zelf wel :? :+
Ja, maar jij hebt er duidelijk moeite mee :P
Ben benieuwd wanneer ATI met de R300 komt anders blijven ze achter lopen.

Dan is er ook nog de vraag of die GF4's DX8.1 of DX9.0 GPU zijn
Volgens insiders bij ATI (gelezen bij de jongens van Radeon2.ru) is de aankondiging van de R300 voor februari gepland.
Ik vind het sowieso allemaal niet tof meer.
Het is eigenlijk gewoon een beetje een suped up geforce3 met wat extra's waar je toch (nog) niks aan hebt.
Ik snap wel dat ze het doen, alleen het heeft gewoon nul komma nul nut om nu een geforce4 te gaan kopen.
Ze hadden het beter de geforce3 TI700 ofsow kunnen gaan noemen idd. Of gf3 enhanced. Weet ik veel.
Waarom maken ze niet gewoon een geheel nieuwe chip, zoals toen van tnt2 => geforce. Dat was pas ECHT een verschil ensow. :(
't komt voor 'n groot deel neer op de centen, het GeForce idee is blijkbaar nog niet uitgemolken genoeg, maar die nieuwe chip zal toch niet heel lang uitblijven aangezien de concurrentie niet ver achter zal blijven :)
Zelfde hier alleen beschik ik over een Diamond Viper v770, maar die begint nu echt moeite te krijgen met het weergeven van de nieuwste spellen in 32bits kleuren. :Y)
Ik heb ook de Ultra versie :D
300mhz!! Dat is dus echt super wreed hoor!
Alleen ken de GF4 gewoon op iedere mamma plank? want ik had namelijk ergens gelezen dat ie alleen op bepaalde mamaplanks werkte..
Die 'beste' GeForce 4 bezit over 8x AGP, maar dat is gewoon backwords compatible met 4x AGP moederborden, dus hij kan gewoon op je oude mobo. Maar tis natuurlijk leuker als je tzt zo'n moederbord met 8x AGP aan boord aanschaft :P
32-bits :? Wasda :? Mijn Voodoo 3 draait maar 16-bits :)
ziet er veelbelovend uit alleen is dit de zoveelste nvidia kaart al en zoveel verschillen ze niet met hun voorganger

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True