Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Samsung Galaxy S22 krijgt kleinere accu dan voorganger

De komende Galaxy S22-smartphone van Samsung krijgt mogelijk een kleinere accu dan de huidige Galaxy S21. De accucapaciteit van de komende smartphone zou 7,5 procent kleiner zijn dan zijn voorganger.

GalaxyClub meldt op basis van eigen bronnen dat de rated accucapaciteit van de Galaxy S22 3590mAh zou bedragen, ten opzichte van 3880mAh voor de Galaxy S21. Dat zou voor de twee toestellen neerkomen op geadverteerde capaciteiten van respectievelijk 3700mAh en 4000mAh. Er gingen eerder al geruchten rond dat de Galaxy S22+ ook een lagere accucapaciteit krijgt dan zijn voorganger. De S22 Ultra zou een 5000mAh-accu krijgen, net als de S21 Ultra.

Samsung zou deze lagere accucapaciteit mogelijk opvangen met een efficiënter oledscherm, dat vergelijkbaar zou zijn met het paneel in de Galaxy Z Fold 3, schrijft GalaxyClub. De Galaxy S22-serie krijgt naar verwachting ook een nieuwe Samsung Exynos 2200-soc met AMD RDNA 2-gpu, hoewel het nog niet bekend is of die chip aanzienlijk efficiënter wordt dan de voorgaande Exynos-chip in de Galaxy S21.

Ook is het mogelijk dat de Zuid-Koreaanse smartphonefabrikant ondersteuning voor 45W-snelladen standaard maakt voor de Galaxy S22-line-up, hoewel dit nog niet is bevestigd. De huidige S21-smartphones ondersteunen snelladen met een vermogen van maximaal 25W. Bekende Samsung-leaker Ice Universe claimde eerder deze week op Twitter dat in ieder geval de Galaxy S22 Ultra 45W-snelladen ondersteunt.

De Galaxy S21-serie

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

16-09-2021 • 13:17

126 Linkedin

Reacties (126)

Wijzig sortering
Snelladen is leuk, maar in de praktijk merk ik toch dat ik "gewoon" een dag met mijn mobiel wil kunnen leven zonder bang te hoeven zijn dat ik een lader bij de hand moet hebben. Ik ben nog lang niet helemaal over naar USB-C, dus bijvoorbeeld in mijn auto kan ik niet bijladen indien nodig. Die telefoon mag heus wel weer een paar milimeter dikker als ik daar een paar uur batterij voor terug krijg.
Ik vind beiden wel fijn. Mijn OnePlus 8 laadt in een half uur op en ik doe er bovendien 3 a 4 dagen mee op een acculading. Met 1 a 2 uur SOT per dag.

Hiervoor heb ik hem wel een beetje uitgekleed maar dat was meer vanwege privacy, niet vanwege het idee van accuduur. Maar al die apps die constant je hele hebben en houden naar google sturen kosten best veel stroom en je hebt er zelf helemaal geen voordeel van (zonder werkt alles net zo goed, ik heb bijv. nog wel google push service). Zie ook wat @FeareX zegt hieronder

Ik ben alleen niet ingelogd in een google account (push en locatieverbetering werkt dan nog gewoon) en apps installeer ik via F-Droid (voorkeur want trackingvrije en vaak zeer licht geschreven apps) of AuroraDroid. Heel veel meegeleverde zooi zoals Youtube (Gebruik ik NewPipe voor), OnePlus Store, OnePlus weather enz heb ik verwijderd. Voor foto uploads naar de cloud heb ik Cryptomator, die encrypt alles ook nog eens end-to-end.

Zo heb ik toch een redelijke verbetering in privacy (weliswaar niet perfect) en een enorme verbetering in accuduur, zonder verlies van functionaliteit. Zoals gezegd deed ik het vooral voor de privacy maar het verbaasde me echt hoeveel accuduur ik ervoor terugkreeg. Dingen als deep sleep heb ik niet eens aan staan.

Met mijn S8 kon ik ook maar een halve dag vooruit na de 4 jaar dat ik hem had en dat was met hetzelfde lichte gebruikspatroon. Toen hij nieuw was (zonder diezelfde privacybehandeling) haalde ik ook maar een dag ofzo. Dit is echt een vooruitgang.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 september 2021 16:16]

Hey dat is eigenlijk geen gek idee! Dichter bij AOSP ga je niet komen zonder met root en/of custom roms aan de slag te gaan.

Welk voordeel geeft Newpipe tegenover YouTube Vanced? Die maakt namelijk gebruik van MicroG en is dus ook niet naar de gebruiker herleidbaar (voor zover ik weet).
Eerlijk gezegd heb ik daar geen idee van :) Ik heb Youtube Vanced nooit geprobeerd.

Ik ben sowieso een zeer lichte consument van youtube (sommige weken kijk ik er helemaal niet naar) en Newpipe zag ik in F-Droid en werkt prima. Youtube Vanced zie ik daar niet in staan, maar ik zal er eens naar kijken. Het klinkt wel de moeite waard om te proberen!

Ik ben wel een enorme fan van MicroG en ik heb dit ook een tijd op mijn OnePlus gedraaid in combinatie met LineageOS (lineage-microg build). Maar het unlocked moeten laten van de bootloader en de vele bugs hebben me toch doen besluiten terug naar stock te gaan met de bovenstaande aanpassingen...

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 september 2021 19:51]

Hmm thanks voor de info, dus in principe met mijn galaxy m51 met 7000mah zou ik bijna twee weken met mijn telefoon kunnen doen.. interessant.
maar in de praktijk merk ik toch dat ik "gewoon" een dag met mijn mobiel wil kunnen leven zonder bang te hoeven zijn dat ik een lader bij de hand moet hebben.
En juist daarom vind ik snelladen fijn,
Kan sochtends tijdens douchen / voorbereiden ff telefoon in de lader gooien, en hij kan r de hele dag tegenaan (poco x3 met 33w lader)
Ik kan ook snelladen, maar het is een oplossing die ik niet wil. Ik wil ook gewoon zonder zorgen het einde van de dag halen. En ik snap wel dat als ik flink ga navigeren of heel veel foto's maak, dat me dat niet lukt, maar een beetje meer sap zou niet verkeerd zijn, dus jammer dat ze de extra efficiëntie in de telefoon zelf nu gebruiken om de accu dunner te maken. Ik zou liever iets meer accuduur hebben. Ik heb nu een S10e en dat houdt niet over. Meestal haal ik het einde van de dag wel, maar dan zit ik wel < 20%
Als je aan het eind van de dag nu op wat minder dan 20% zit dan lijkt me die batterij voor jouw gebruik prima gedimensioneerd (aangenomen dat je je telefoon 's nachts oplaadt) :)

Wat heeft het voor meerwaarde om bij wijze van spreken een telefoon te hebben die een stuk zwaarder en/of groter is zodat je aan het einde van de dag op 50% of 60% zou zitten en de volgende ochtend ook weer met 100% zou beginnen?

Mijn iPhone 8 eindigt na een dag vaak ook ergens rond de 20% batterij zonder tussentijds opladen en dat is voor mij helemaal prima, ik heb nooit als ik ging slapen en m'n telefoon op de lader legde gedacht "was deze telefoon maar veel groter en zwaarder zodat ik 'm nu met 50% batterijlading weg kon leggen".
"Een stuk groter": hoeveel denk je dat het verschil is tussen 3Ah en 4Ah? Ik denk een millimeter of zo, zie echt, echt het voordeel niet in van een telefoon die een mm dunner is. Overigens heeft mijn eigen telefoon slechts 3Ah, en gebruikt hij slechts enkele tientallen procenten aan accu gedurende een dag, dus ik kan er zelf prima mee werken; maar de hele dag navigeren en/of spelletjes spelen kan denk ik nooit met zo'n accu.
Ietsjes groter en zwaarder dan, op een apparaat waar de afmetingen in tienden van millimeters worden gespecificeerd en het gewicht in grammen is het verhoudingsgewijs al gauw veel.

Als je de hele dag wil navigeren en gamen moet je vooral voor de telefoon met de grootste accu die je kan vinden gaan.

Samsung gaat miljoenen van deze telefoons verkopen, ik denk dat ze best goed uitgezocht hebben wat voor de meeste mensen de sweet spot is tussen afmetingen, gewicht en accuduur.

Misschien niet de sweet spot voor een paar tweakers in Nederland, maar die doelgroep is blijkbaar niet zo groot dat Samsung (niemand eigenlijk) daar een telefoon die zo vaak over de toonbank gaat gaan voor gaat aanpassen.
Ik snap dat je dat zegt, maar ik twijfel daar erg aan. Ik heb sinds 2010 echt niemand gehoord in mijn omgeving over de dikte van een telefoon. Zolang hij maar dun is, maakt het mensen niet uit of hij 1 of 2 mm dikker of dunner is, zo is mijn indruk. Veel grote bedrijven snappen heel basale dingen niet, denk b.v. aan de modules van LG. Dat deden ze niet omdat er vraag naar was (niemand wilde modules die je uit je telefoon moet trekken), maar omdat het op dat moment de trend was onder telefoonfabrikanten. Dus niet onder gebruikers. Mensen die werken bij marketing en vormgeving en communicatie zijn geen echte wetenschappers.

Kijk b.v. naar de Galaxy M11, heeft een accu van 5Ah en is 9 mm dik. Mijn Pixel 3a (vorig jaar gekocht) heeft 3Ah en is 8,2 mm dik. Ik denk dat mensen het verschil niet eens zouden zien als je ze naast elkaar legt. Je telefoon gaat 66% langer mee, terwijl hij slechts 800 μm dikker is.
pricewatch: Samsung Galaxy M11 Zwart
pricewatch: Google Pixel 3a Zwart

En die Galaxy is zowat het goedkoopste model van Samsung: die zit vast niet zo compact in elkaar als de duurste modellen. Dus wellicht is die dikte ook nog deels veroorzaakt doordat het een goedkoop model is met goedkopere accu, zou misschien dunner kunnen bij een duurder model met gelijke accucapaciteit.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 16 september 2021 18:38]

Sorry, maar je vergelijking gaat totaal spaak op de specs van de toestellen - appels en peren. Die Galaxy heeft veel oudere en zwakkere hardware dan de Pixel, denk o.a. aan de SoC, het scherm en de bluetoothmodule. Al zijn ze wellicht rond dezelfde tijd uitgebracht, het is hier nogal duidelijk dat Samsung wat oudere hardware in steekt om de prijs te drukken, waar Google ook niet de top-of-the-line hardware gebruikt, maar wel tenminste een volledige generatie nieuwer, en met veel betere specs.

Voor ons leken is het dan niet te doen om er achter te komen waar die dikte precies in gaat zitten, maar het is mij hoe dan ook héél duidelijk wat je voor die 2Ah terug krijgt.

---

Los daarvan ben ik het volledig met je eens dat ik zonder al te veel klagen een paar honderd nanometer zou opofferen voor een langere gebruiksduur. Mijn huidige tel (P30 pro) zit wel op het randje voor mijn gevoel -- anders wordt het lastig vasthouden.
Blij dat we het eens zijn. Paar honderd micrometer is echt weinig en kan wellicht al veel extra accuduur opleveren. Gaat het vasthouden trouwens niet meer om de breedte dan om de dikte? Het begin van je betoog kon ik trouwens niet helemaal volgen.
Ik denk dat het doel is dat je niet te lang met de telefoon doet ;)
Heh, zou je bijna wel denken.
Kleine tien jaar geleden was een bekende quote 'de beste concurrent van de iPhone is die van vorig jaar'. Ergens is een goede resale value in het voordeel van het merk, dus het is maar net hoe management er naar kijkt.

Sinds Treble en een project als Fairphone is toch bewezen dat je lang met een compusmartphone kunt doen. Ze worden ook steeds krachtiger, dus minder snel vervanging nodig. Wat blijft dan over? Batterij en firmware van de componenten. Als die laatste niet worden geupdate loop je met een lekke bak rond.
Ja, al vraag ik me af in hoeverre consumenten bij aankoop bezig zijn met de doorverkoopwaarde, of met de duur van updates. Ik in elk geval beide totaal niet, en hoor er ook weinig over onder vrienden.
Bij Apple iPhone is resale value een given. Dat hoef je niet te onderzoeken. Zo'n ding kun je over 2 jaar gerust verkopen nadat je een nieuwe als vervanging hebt aangeschaft (in die volgorde :+). Qua Android is het meer een wirwar.

Sterker nog zo ging het er (bij Apple) eigenlijk altijd aan toe. M1, die heeft wat roet in het eten gegooid. Zo'n transitie zorgt altijd voor een overstapfase, en ten tweede is-ie ontiegelijk veel sneller dan Intel van 2020. Om over die van 201[6-9] niet te spreken.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 16 september 2021 18:53]

Zal vast zo zijn, maar ik hoor er mensen eigenlijk nooit over, als argument waarom ze een bepaalde telefoon kopen.
P.S. Aan wat voor een doorverkoopwaarde moet ik dat denken, hoeveel procent van de nieuwprijs?
Mensen geven ze ook weg aan bijvoorbeeld hun kind. Stel een iPhone X. Die is 3 jaar oud. Aantal Android toestellen dat na 3 jaar nog updates krijgt, ik denk weinig (niet nul). iPhone 8, 4 jaar oud. Echt nog een prima toestel.

Om je een idee te geven van de tweedehands markt van iPhone zie V&A serie: iPhone als je naar zo'n 'refurb' shop gaat zul je er minder voor krijgen.
Ik ken echt super veel mensen die hun Android na 3 jaar aan een ander geven, of die zelf een oude Android van een ander gebruiken. Kinderen, maar ook volwassenen. Iphones trouwens ook.

OK ik vergelijk even mijn Pixel 3a, gekocht in juli 2020, toen de nieuwprijs ca. €330 was (overigens heb ik zelf een lagere nieuwprijs betaald, iets van €270 na korting bij abonnement van €9 per maand bij Simyo). Bij V&A zie ik er een te koop staan voor €200. Op Marktplaats zag ik bij de eerste de beste advertentie meteen al iemand die €180 bood, dus €200 lijkt me geen heel onrealistische verkoopprijs. Dat is dus 61% van de nieuwwaarde van juli 2020.

Apple Iphone 11 64GB, nieuwwaarde in juli 2020 was rond de €740. Op V&A zie ik die te koop staan voor €375. Dat is dus 51% van de nieuwwaarde van juli 2020.

Kortom, in dit geval ben je beter af met mijn telefoon dan met een Iphone 11, maar het zit allemaal gemiddeld wel zo'n beetje rond dezelfde percentages, denk ik.
Een Pixel 3a is dan ook een populaire telefoon die nog steeds software updates krijgt (niet lang meer, btw). M'n vrouw heeft 'm ook, prima camera en specs voor de prijs en lekker kaal. Heb 'm destijds ook met een leuke korting via Duitsland kunnen kopen (fysiek ff ophalen tijdens familiebezoek in 't zuiden waar we toch al regelmatig kwamen).

iPhone toestellen hebben ook zo hun hardware flaws. Toch denk ik dat ze het beter doen in tweedehandsmarkt. Op marktplaats staat tweedehands de iPhone 11 64 GB voor 500 EUR, eentje voor 450 EUR. De toestellen die weinig resale value hebben, zijn de low en medium end Android toestellen. Die markt is volledig verzadigt.

Verder is het een kwestie van vraag & aanbod. iPhones zijn gewild. Onder jeugd is het ook een statussymbool.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 16 september 2021 21:04]

Wat heeft het voor meerwaarde om bij wijze van spreken een telefoon te hebben die een stuk zwaarder en/of groter is zodat je aan het einde van de dag op 50% of 60% zou zitten en de volgende ochtend ook weer met 100% zou beginnen?
True, maar de crux zit hem in het woordje "meestal":
Meestal haal ik het einde van de dag wel, maar dan zit ik wel < 20%
De accu zou wat mij betreft wel een ietsiepietsie groter mogen zijn zodat het nóg minder vaak voorkomt dat ik moet bijladen. Die extra dikte en gewicht zou ik dan voor lief nemen.
tja... kijk naar de specs,
3.100mAh

Als je meer sap had gewild heb je dan ook gewoon een miskoop gedaan, al zegt mah niet alles zijn r genoeg phones met (25-50%) meer te vinden..
Zijn er ook smartphones met dezelfde (of betere) specs en meer batterij?
Jawel, al betwijfel ik of hier makkelijk op te filteren valt in de pricewatch.
Gewoon een mobiel kopen die een langere accuduur heeft. Heb een S20+ maar door geen gebruik te maken van zijn optimale prestaties houdt je nog wat prik over. Maar ik vind dat je een mobiel ten volste moet kunnen gebruiken. Daarom zal mijn volgende geen s22 worden maar waarschijnlijk een Oppo of Nokia in ieder geval een mobiel die een hele dag meegaat en waarvan je de optimale prestaties kan instellen zonder dat die na een ochtend al bijna leeg is.
Ik wil dat ding gewoon zo weinig mogelijk opladen, hoe groter de batterij hoe liever. Zeker als je 3-4 jaar met een telefoon wilt doen. Hoe kleiner de capaciteit, hoe minder je nog over zult hebben na 2-3 jaar. Snelladen interesseerd mij eigenlijk niet. Dat persoonlijk voor mij misschien 1 a 2x per jaar effe nodig, maar voor de rest niet. Voor mij mag een gsm gerust 2-3mm dikker zijn (gooi er toch nog wel otterbox of supcase over) maar ik wil een grotere batterij.
Dan kan je dus beter de hele S serie links laten liggen en als t persee samsung moet wezen kijken naar n M serie, of een vd vele chinezen alternatieven, die die opties al jaren bieden..
Waarom zou dit in je auto niet kunnen ?
Alsof iedereen een auto heeft of rijdt. Als ik m'n telefoon alleen in de auto zou kunnen opladen zou ik een batterij nodig hebben die twee weken meegaat. Snelladen is geen alternatief voor een kleine accu.

Edit: reacties in de thread door elkaar gehaald.

[Reactie gewijzigd door ArtyShock op 16 september 2021 16:07]

Hm ? Ik reageer alleen maar op de opmerking dat hij z'n telefoon niet zou kunnen opladen in z''n auto omdat deze usb-c heeft.
Omdat ik nog geen kabeltje heb voor A>C :) Dat is beetje het punt, ik wil niet constant mijn leven moeten plannen rondom mijn telefoon (even heel gechargeerd natuurlijk). Die moet het gewoon als ik opsta met 100% vol kunnen houden. Tot nu toe doet mijn S20+ dat eigenlijk nog altijd.
Ik ben nog lang niet helemaal over naar USB-C, dus bijvoorbeeld in mijn auto kan ik niet bijladen indien nodig
Dat is natuurlijk extreem makkelijk op te lossen met de bijgeleverde micro-usb -> usb-c converters, of gewoon één universele kabel bij je hebben..
Eens, maar eigenlijk moet die dag dus anderhalve dag zijn voor het geval je een keer bijtijds van huis gaat en pas (diep) in de nacht naar huis gaat.
Een kleine batterij betekent toch niet automatisch dat je telefoon eerder leeg is? Als de hardware en software goed geoptimaliseerd zijn, kan het zelfs zijn dat de telefoon langer op 1 lading meegaat dan de voorganger.
Hetzelfde als een kleinere benzinetank in een auto niet betekent dat je er minder ver mee komt als de motor efficiënter of het gewicht lager is. Het zegt allemaal weinig zonder praktijktesten.
Er zijn veel fabeltjes rond de batterij, maar dat snelladen de levensduur verkort is één van de weinige fabels die wel waar is.
Ik zet mijn telefoon 's nachts in een soort dock met een gewone lader. De telefoon wordt dan mijn wekker. Als wekker werkt het prima en de volgende ochtend zit de accu gewoon vol. Of ik het einde van de dag haal is afhankelijk van de tijd die besteed moet worden aan video vergaderen.

Er bestaan handige micro-USB -> USB-C convertertjes. Die gebruik ik ook in de auto, want anders trekt de navigatie de telefoon leeg en haal ik het eind van de dag ook niet.
waarom kan je niet bijladen ?
de laadkabel is aan de ene kant ( de auto kant ) toch gewoon een standaard USB-A formaat ?
het is enkel de aansluiting aan telefoonkant die usb-c is

en moest er dan toch een usb-c -> usb-c kabel bijgeleverd worden, omvormers genoeg en A naar C zijn overal te vinden

[Reactie gewijzigd door bartvincke op 16 september 2021 19:29]

Dat klopt, kwestie van luiheid, maar dat doet er niet toe want ik wil gewoon niet dat het een vereiste moet worden. Zit niet altijd in de auto of ergens met stroom helaas. En om nou met een losse battery pack te gaan lopen is ook zo overdreven.
12v socket zit toch in elke auto...of een usb poort en daarin je eigen
usb kabel? Of heeft jouw auto een kabel liggen... ik snap het probleem niet.

Voor micro usb heb je ook adaptertjes die naar usb C gaan...
Ik snap dat supersnel kunnen laden fraai staat op een spec lijstje, maar ik bekijk 't van een andere kant. Ik heb bij m'n S21 Ultra n.l. expres m'n laders vervangen door max. 1A laders, en snelladen in de telefoon uitgezet zodat dat 5V en dus 5W is. S'nachts laadt ik 'm op op mijn nachtkastje met een speciaal apparaatje genaamd Chargie (https://chargie.org/) ertussen wat het laden op 80% afkapt. Dit alles vanuit de gedachte dat je door een max. laadniveau en minder warmteontwikkeling door langzamer te laden je batterijen flink langer in goede conditie blijven :). Begreep trouwens dat de Z Flip 2 bij een recente firmwareupdate de mogelijkheid heeft gekregen het laden tot 85% te beperken als 'battery protect' functie soortgelijk aan wat bijv. Huawei en Motorola sinds enige tijd aanbieden in hen software. Ik duim even dat dat ook naar andere Galaxy telefoons wordt uitgerold binnenkort want dat is zon chargie ook niet meer nodig :*).

[Reactie gewijzigd door XElDiablo690 op 18 september 2021 22:06]

Ja vreemd dat 't nog niet standaard is, wist niet dat zo'n ding bestond, dat is wel tof. Ik heb ook een wireless pad en die expres op slow charge gezet, maar dan nog is hij rond ~4-5u wel vol.
Ha ja ik kwam er ook een tijdje terug achter toen vier besteld voor twee laders p.p. samen met mijn zwager die AccuBattery Pro gebruikte met een batterijalarm = kwantumkorting. Mocht je er trouwens een of meerdere willen bestellen kijk dan even op het blog op de website; Aan het eind van één van de recente posts stond n.l. een kortingscode :).

Aparaatje is trouwens ook voor andere apparaten te gebruiken door stoppen met laden in te stellen a.d.h.v. het voltage. Handig als meer en meer smartphones dit soort functionaliteit in de software krijgen heb je nog wat aan je Chargie.

[Reactie gewijzigd door XElDiablo690 op 19 september 2021 21:50]

Snel laden de standaard... Maar zelf de snel lader er bij moeten kopen natuurlijk....
Als deze net zo snel oplaad als de Z Flip 3 met 3300mAh (van 11% -> 100% in 1,5 uur)., dan ben je met deze grotere accu's zo'n 2 uur kwijt om volledig op te laden.

Doordat er in de doos alleen een USB-C -> USB-C kabel zit, heb je niet veel aan de meeste opladers. Hiervoor heb ik dan de kabel + snellader van een recente Huawei gepakt (50Watt lader).

p.s. Net als de meeste Samsungs, is de accu dus echt te krap om de dag door te komen. Samsung moet de accu dus niet verkleinen, maar juist vergroten om mee te blijven doen met de grote jongens (of de kleine jongen Xiaomi die nu op Nr. 1 staat in Europa).

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 16 september 2021 16:08]

Ik heb zelf de Flip 3 en red het makkelijk de gehele dag, gebruik de telefoon ook zakelijk.
Het grootste probleem is dat Samsung in Europa de exynos soc gebruikt maar in de US Qualcomm. Qualcomm kan veel efficienter met zijn stroomverbruik omgaan dan de exynos. PLUS dat deze ook nog eens een paar % sneller is
De officiële Samsung 25w snellader kostte me 13 euro. Dit op een telefoonprijs van 700 euro.
Ik zie daar nog niet zon probleem in.

Ikzelf kom van een S8 en die was op het eind helemaal op. Na compleet opnieuw installeren hieldhij het net iets langer vol(Ben blij dat ik een nieuwe heb voordat de festivals weer beginnen). S21 die ik nu heb haal ik na +- 3 maand nog steeds elke dag met +- 40 procent over. (Ben ook geen power user :9 )

[Reactie gewijzigd door Esso21 op 16 september 2021 13:30]

Mijn 30w Dart Charge lader was gratis, bij een telefoon van 210 euro destijds :+
Haha, daar ben ik van op de hoogte :) Bedoelde alleen te zeggen dat de "meerprijs" redelijk verwaarloosbaar is. Helemaal als je de kosten per maand gebruik gaat berekenen.

Mijn vriendin heeft afgelopen week een Mi 11 lite 5G voor 206 op de kop getikt.

In de box zitten siliconen case, snellader 33w en een usb to 3.5 adapter :)
Ik vind dit toch jammer om te lezen. Het liefst zou ik een iets dikker toestel hebben met een aanzienlijke grotere batterij. Mijn huidige Galaxy S10+ heeft 4100mAh en altijd denk ik maar weer "Was die maar wat groter". Een vriendin van me heeft de Galaxy M21 (met 6000mAh) en die haalt met gemak de twee dagen, dat is me met dit toestel nog niet gelukt.

De dag dat Samsung met een 5500mAh+ Ultra-variant komt, ben ik direct verkocht. Zelfs 5000mAh voor zo'n grote telefoon voelt me wat te klein, 6000mAh geeft me pas echt de zekerheid die ik zoek (of ze moeten een keer wat doen aan die idle battery drain, zelfs in spaarstand etc).

[Reactie gewijzigd door rshunter99 op 16 september 2021 13:25]

Ze vinden altijd wel manieren om je batterij leeg te zuigen. Zodra ze een 5500 in dit design kunnen proppen, dan krijg je vast wel weer een 4k scherm incl. 240hz en een beest van een processor. De s1 had een 1650mah batterij volgens mij. Daarmee haalde je ook net het einde van de dag. Nu zitten we op 4500 en het voldoet nog steeds niet hehe :)
Ik heb Google Play Services en Google Services Framework standaard op disabled staan op mijn telefoon, zet ze alleen aan met een toggle wanneer ik echt een applicatie moet gebruiken die die meuk nodig heeft (zelden). Idle gebruik is zeer minimaal. En dat op een Pixel 3a met een accu van 3Ah. Accu gaat heel lang mee als ik mijn telefoon weinig gebruik (wat meestal het geval is).
Helemaal mee eens, ik heb een S9+ met een 3500mAh accu. Deze is over een maandje 3 jaar oud, ik gebruik de telefoon veel en moet deze dagelijks minimaal 1x overdag aan de lader leggen.
First world problems, maar de opvolger zal toch minimaal 5000+ moeten hebben.
Probeer ook eens te kijken naar een effectief energiebeheer. Op Samsung toestellen kan je apps in een permanente deep-sleep zetten. Voor veel apps kan dat zonder problemen, want het gros hoeft niet altijd in de achtergrond actief te zijn.

Daarnaast kan je standaard apps via ADB verwijderen, scheelt in mijn ervaring (S10+) ook veel qua accuduur.

Hier had ik op het forum uitgelegd hoe ik met ADB apps heb verwijderd. Het gaat hier om apps die standaard door Samsung enkel gedeactiveerd konden worden, of verplicht aan moesten blijven.
https://gathering.tweaker...message/68256726#68256726

Hiermee heb ik bijvoorbeeld ook de Bixby voice assistant eraf gehaald :D Nu is dat hardware knopje volledig nutteloos, dus kan ik er ook niet meer per ongeluk op drukken :)
Bixby routines is gelukkig een los programma, die gebruik ik wel graag.

[Reactie gewijzigd door FeareX op 16 september 2021 15:50]

https://m.gsmarena.com/co...hone1=8967&idPhone2=10508

Bij vergelijkbaar verbruik is de 3 jaar oude 9+ beter dan de 1 jaar oude iPhone 12. Hoewel de batterij groter is bij de 9+, is de SoC groter (10nm vs 5) en het scherm is iets groter (6,2 vs 6,1) incl hogere resolutie.
Aardige statement, zou je niet zeggen met die soc, cpu met 2 meer cores, hoger scherm en resolutie

Feit is, iPhones draaien efficiënter, en ik gooide een haatreactie maar of een 3 jaar oude S9+ "beter" is door welke factoren ga ik me niet aan wagen noch een statement uitbrengen die hoogstwaarschijnlijk onjuist is. Is een vrij ingewikkelde vraagstelling die je niet eenzijdig kan beantwoorden dmv één test
Mwa, als je kijkt naar core design, heeft die Samsung 8 cores, 4 performance en 4 power saving.

Apple heeft 6 performance cores, waarvan 2 enorme cores en 4 power efficiency (zoals ze dat bewust noemen.) En performance cores verbruiken per definitie meer dan power saving cores. (Performance cores = out-of-order execution / Power saving cores = in-order execution)

Wat ik wel typisch vind, je noemt de testen (ondanks dat ze niet het hele verhaal laten zien) statements. Maar tegelijkertijd, geef je zelf het statement dat iPhones energie zuiniger draaien. Waar baseer je dat op? (Het is niet alsof je Android op Apple SoC's kan draaien o.i.d.)

En wat betreft het scherm, logischerwijze vreet het scherm van de S9+ meer stroom, alleen staat er een relatief veel hogere capaciteit accu tegenover (zou het persoonlijk niet verder zoeken dan dat)
4/4 tegen 2/4 verhouding zegt genoeg kwa verbruik, en anders de kloksnelheden wel

Je denkt serieus dat je 2 totaal verschillende devices kwa accu kan vergelijken op basis van capaciteit? :9~
Laat ik het je zo vragen, W10 laptop en S9 met zelfde capaciteiten, buiten de rest om, nog steeds dezelfde accuduur?

Bron

Getest bij dezelfde schermhelderheid, dit komt niet alleen door resolutie en cpu maar het totaal pakket van alle hardware.
Specs op spes vergelijken is niet erg clever in de mobiele wereld, hoe cool je 128gb opslag ook is, misschien heeft de ander minder nodig en kan er beter mee omgaan? Welke beter is, geheel subjectief, welke efficiënter is, staat al jaren op papier geschreven
Je denkt serieus dat je 2 totaal verschillende devices kwa accu kan vergelijken op basis van capaciteit? :9~
Nee en snap ook niet hoe je dat uit mijn reactie haalt?

Daarin tegen zeg je wel simpelweg dat 4/4 meer verbruikt dan 2/4, terwijl het totaal verschillende cores zijn |:( alsof alle 2/4 configs hetzelfde verbruiken als alle andere 2/4? |:( |:( |:(

Dan maak je daarbovenop ook nog de claim dat dit verhaal wel opgaat voor kloksnelheden, wat ook weer niet klopt (alsof bijv. elke core op 2,4GHz hetzelfde verbruikt)

En dan als kers op de taart wil je mij gaan vertellen dat specs vergelijken niet slim is in de mobiele wereld, terwijl dat exact is wat je zelf doet (en hoezo alleen "de mobiele wereld").

Mand
idk miss te snel gelezen, viel me wel op dat je zei dat je geen Android op apple soc kan draaien, kan dus wel en dat je zei Samsung heeft grotere scherm, maar wat heeft een groter scherm met accuduur te maken? Niks dus
Daarin tegen zeg je wel simpelweg dat 4/4 meer verbruikt dan 2/4, terwijl het totaal verschillende cores zijn |:( alsof alle 2/4 configs hetzelfde verbruiken als alle andere 2/4? |:( |:( |:(
Daarom zei ik ook dat ik er geen oordeel over ga vellen zoals jij wel deed, je kan zo diep gaan als je wil. Ik ben alleen niet autistisch genoeg om te zeggen dat bij een scherm naast resolutie en fps ook de schermmodule mee te rekenen, alswel de aansturing van het scherm (gpu), hoeveel transistors ervoor nodig zijn een (bepaalde) pixel te genereren, enz. Dus daarom houden we het bij cores en frequentie, wat ook grotendeels als leidraad gepakt kan worden
Dan maak je daarbovenop ook nog de claim dat dit verhaal wel opgaat voor kloksnelheden, wat ook weer niet klopt (alsof bijv. elke core op 2,4GHz hetzelfde verbruikt)
Dat zeg ik niet en je interpreteert het verkeerd. Ik zeg dat S9 cpu hoogstwaarschijnlijk hogere frequentie draait dan A cpu, wat relatief meer verbruikt dan meer cores. Dit gaat over S9 tegen A series right, op basis van cores/ghz verbruikt de samsung meer betreft CPU
denk dat Samsung overall meer verbruikt, soc, scherm, het heeft meer ram en meer geheugen, draait geen kale android/bloatware, kan sneller laden ofwel meer warmte alswel degradatie van de (3 jaar oude) accu, .. Ook met nieuwe Samsungs ben ik van mening dat ze meer verbruiken (en als je het niet eens bent, kom dan met een bron pls)
En dan als kers op de taart wil je mij gaan vertellen dat specs vergelijken niet slim is in de mobiele wereld, terwijl dat exact is wat je zelf doet (en hoezo alleen "de mobiele wereld").
Telefoon capaciteit 1 op 1 vergelijken is niet slim nee, mijn ervaring is dat iPhones even lang draaien bij rond 6/700 mAh minder, zie je in veel tests terug. Geld voor veel meer zaken, maar verhoudingen van cpu design vergelijken is toch iets anders, dat is een vergelijking in dezelfde omstandigheden. Software is veel bepalender geworden, welke het meest geavanceerd is in de mobiele wereld, vandaar..
"en altijd denk ik maar weer "Was die maar wat groter""

Daar herken ik mezelf dus niet in :+

[Reactie gewijzigd door sircampalot op 16 september 2021 13:43]

"Was die maar wat groter""

Daar herken ik mezelf dus niet in :+
That's what she said :+
Moet wel zeggen dat mijn S21 ultra vrij dik/kloek aanvoelt in vergelijk met mijn voorganger ( de S10+ )
op een werkdag haal ik eind van de dag zeker de 50% nog, maar op een weekend wanneer ik er meer op zit leunt hij aan tegen de 20%, maar praktisch nooit de melding batterij besparen etc.. mijn S10+ haalde het maar tot ik thuis was op een werkdag :p
De M21 en S10+ vergelijken qua batterijduur is ook geen eerlijke vergelijking. De hardware van de M21 is veel minder zwaar/sterk waardoor het veel minder batterij gebruikt in verhouding met jouw high-end S10+. Met de S10+ hebben ze meer en betere hardware in een vergelijkbaar frame moeten proppen.

Overigens lukt het mij nog steeds prima om een volle dag uit mijn S20+ te halen na anderhalf jaar gebruik. Maarja dit is allemaal heel sterk afhankelijk van het daadwerkelijke gebruik van je toestel.
Nog liever zou ik hebben dat Samsung gewoon fatsoenlijk snelladen gaat ondersteunen. Als ik een halve dag kan doen met 10 minuten laden ben ik direct verkocht.
Ik las in één adem 'was die maar wat groter, dacht m'n vriendin'.


Sorry.
Mijn vriendin heeft een S21 Ultra en dat ding krijg je met geen mogelijkheid binnen een dag leeg. Als ze dezelfde accuduur voor de S22 weten te behouden, is er mijns inziens niets aan de hand.

Ter illustratie: op een vakantiedag laadde ik onderweg mijn iPhone 12 op (navigatie), zat m'n vriendin 1.5 uur op d'r Ultra. Aan het einde van de dag (beide telefoons ongeveer evenveel gebruikt) had ik 17% over, m'n vriendin nog 41%. Bizar.
Ik begrijp echt niks van je illustratie. Navigeren is ongeveer het meest batterij intensieve dat je kunt doen op een telefoon. Je heb continue hoge helderheid, mobiele data en GPS tegelijkertijd!
Zijn iphone hing aan de lader tijdens het navigeren dus hij 'wint' anderhalf uur op 100% terwijl zijn vriendin toen niet aan de lader hing maar toch nog met een minder lege batterij het einde van de dag haalt.
Hij zegt toch dat ie tijdens het navigeren de telefoon aan het opladen was? Mag toch hopen dat zelfs bij navigeren de batterij niet verder draint als hij aan de lader hangt. Is mijn ervaring ook wel een beetje. iPhone is zo gek niet maar door de kleinere accu's en steeds efficiënter wordende android telefoons valt het verschil wel op.
Aan de lader tijdens navigeren hangt wel af van de lader: als het een standaard USB poort van een auto is wordt veelal maar 500mA geleverd, terwijl je normale lader 1 of 2 A levert. Met andere woorden: Aan de lader hangen kan dan min of meer betekenen een langzamere battery drain.
Toch bijzonder dat navigeren + Spotify bluetooth streaming 1 van de meest zuinige dingen is op mijn Note 10+. :p Ik kan rustig 2 uur navigeren + streamen en dan ben ik misschien krapaan 10-15% kwijt, en dat voor een accu die al bijna 2 jaar oud is.
Heb zelf een S20 ultra, batterij capaciteit nog 96% na anderhalf jaar.
Heb mijn scherm op 1080p 60hz staan en 5g uit. Laad mijn telefoon toch door de dag heen wel een of twee keer op. Niet helemaal volledig, maar gebruik uiteindelijk toch 120-140% per dag. Volgens Samsung 'average daily use' 130%.

Tenzij de S21 Ultra een stuk zuiniger is lijkt het mij een erg goed plan om de telefoons wat dikker te maken met meer batterijcapaciteit!

[Reactie gewijzigd door fjh40 op 16 september 2021 13:36]

Hier een s21+ met 4800 mAh accu en ik kan me hier wel in herkennen.

Heb 'm sinds release en het meest imposante is nog steeds de accuduur. Zelfs na aardige stukken met navi/scherm aan en bluetooth muziek streamen.

Gaat met gemak twee dagen mee bij normaal gebruik (af en toe appen, browsen, youtube, social media etc.).

Opladen doe ik overigens grotendeels aan de slow charger; quick charge doe ik alleen als ik echt snel een buffer nodig heb als ik naar buiten ga. Daarnaast charge ik het toestel meestal tot ca. 85 procent. Wil de accu zo lang mogelijk in deze conditie proberen te houden.
Ja de S21 Ultra is dan ook een joekel van een ding. Ik denk dat er toch wordt bedoelt dat er een betere accuduur komt zonder dat het formaat daar een trade-off voor is.
Dit is de reden dat ik van Samsung ben afgestapt. Redelijk recent een nieuwe telefoon gekocht. Maar ik ben toch voor oneplus gegaan. Eigenlijk alleen maar omdat mijn Samsung galaxy s10e het vanaf het begin niet en volledige dag kon volhouden. Het verschil met oneplus is opmerkelijk. Ik houd gemiddeld 60% over aan het eind van de dag wat vervolgens binnen een kwartier is bijgeladen. Wereld van verschil.
Dat heeft toch niets met het merk Samsung te maken? Je kocht een telefoon met een 3000mAh accu. Dat is niet veel. Ik heb een s10 lite, met 4500 mAh. Dat is de helft meer. Ik krijg de batterij in een dag niet leeg ondanks dat ik 'm zelden tot 100% laad.
Klopt. Dit is ook een reactie op het artikel. Met name de titel. Niet op Samsung. De keuze om een kleinere accu in te bouwen. Dus het slaat zeker op het onderwerp wat hier word aangekaart in combinatie met mijn reactie.

Misschien eerst goed lezen voor je iemand probeert te corrigeren.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 16 september 2021 15:16]

Mwoah, je baseert je keuze voor OnePlus op de ervaring met 1 (oude) Samsungtelefoon. Ik heb recent een Samsung A52 gekocht en tijdens een werkdag (waar ik mijn telefoon niet continu gebruik) heb ik aan het einde van de dag nog ruim 60% tot zelfs 70% batterij over, en in het weekend of op vakantie zelden minder dan 40%. Zo staat de teller nu (het is 16:21u) op 85% en ik heb 'm vanochtend om 06:30 van de lader gehaald.

Daarnaast zegt een kleinere accu helemaal niks over de praktische gebruiksduur. Zoals ik hierboven in een andere comment ook aangeef kan het door optimalisatie van hard- en/of software zelfs zijn dat de telefoon juist langer meegaat op 1 acculading. Dat weten we gewoon nog niet.
Er zal ongetwijfeld verbetering in zitten. Wellicht was mijn mening niet genoeg onderbouwt. Ik heb hiervoor met uitzondering van 1 telefoon altijd Samsung gehad. 2, 4, 7 en de 10e. Ik ervaarde elke keer een te korte battarijduur alhoewel ik de telefoons altijd wel erg goed vond. Er gaat voor mij nu een wereld voor me open. Van 3000 naar 4500.

Daarnaast ben ik het eens met je stelling. Alhoewel deze oneplus veel capaciteit heeft staat hij niet heel hoog in benchmarks. Dus capaciteit zegt niet alles over de accuduur. Het blijft een beetje een persoonlijk iets wellicht.

Het gerucht dat Samsung er een kleinere capaciteit accu in gaat zetten vind ik jammer om te lezen. We zullen de cijfers moeten afwachten maar het haalt mij in ieder geval niet over terug te gaan.

Ik zou het bijvoorbeeld niet erg vinden als de telefoon iets dikker word. Sterker nog, ik zou het fijner vinden. (Grote handen ) Als dat ruinte bied voor grotere capaciteit accu's is dat een win.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 16 september 2021 16:32]

Ik blijf het een vreemde keuze vinden om minder accu mee te leveren omdat de componenten zuiniger worden. De enige reden die ik me kan voorstellen is ruimte en gewicht (kleinere batterij) en kosten (goedkoper, minder grondstoffen nodig).

Ik denk niet dat iemand er veel last van zou hebben om een zwaardere/iets dikkere telefoon te hebben als het voordeel is langer duren met één lading.

Voor Samsung zal het vooral het tweede zijn, minder grondstoffen dus goedkoper, terwijl het voor de gebruiker evenlang meegaat als z'n voorganger.
GalaxyClub meldt op basis van eigen bronnen
Deze gegevens zijn terug te vinden bij de Koreaanse keuringsinstantie 8)7 :
S901
S906
S908
Bijna goed maar typenummers zijn toch echt EB-BS901ABY, EB-BS906ABY en EB-BS908ABY.
Nu worden deze ook vaak afgekort (door reparatie medewerkers) naar: EB-BS901 of BS901, zoals bij de BG965 en BN965, S9+ en Note 9 batterijen. ;)

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 16 september 2021 15:09]

SM-S901 = S22
SM-S906 = S22+
SM-S908 = S22 Ultra

Ik snap wat je wil zeggen, men kijk niet naar de modelnrs van de accu's, maar naar die van de toestellen
Ah maar dat werd niet duidelijk uit de linkjes die jij stuurde, nu zit daar meestal wel een redelijk verband tussen dus kan je zo maar gelijk gaan krijgen met die verwachting! Zie bijv. SM-G965 en BS-BG965 voor de S9+ en bijv. SM-N960 en BS-BN965 voor de Note 9.
Met sneller laden en een zuiniger toestel, kan het ook prima.
Lijkt mij dat Samsung een strategie volgt van met het toenemende snellaadvermogen, het te reduceren van de accu, en telefoons lichter en dunner te maken zoals vroeger de trend was. In theorie logisch, maar eigenlijk spelen ze accuslijtage in de hand, omdat je vaker moet opladen, en nog sneller ook. Wat niet vervelend zou zijn als telefoonaccu's ook een stuk gemakkelijker waren om te vervangen. Het is niet meer zoals vroeger dat je de achterkant eraf kan klikken. Het is te hopen dat Samsung de chemie van de accu heeft aangepast om slijtage te reduceren (zoals Xiaomi).
Samsung lijkt een strategie te volgen van hogere marges. Bezuiniging door het weghalen van een 3,5mm headphone plug, SD-kaart, kleinere accu, lader enz.

Snelladen is leuk, maar dan liever een 4500 mAh accu snelladen dan een 3500 mAh.
Mits het daadwerkelijk te compenseren is het met verbruik van het scherm (en/of andere zaken) is er niks aan de hand, maar dat moet eerst maar blijken in de praktijk(testen).

Zelf kom ik de dag makkelijk door met de S20 plus dus als het ten opzichte van die 25% slechter zou zijn heb ik er geen probleem mee :)
Wat krijgen we nou zeg! Achteruitgang en bij de S22 Ultra nog steeds na 2 jaar lang hetzelfde accucapaciteit net als bij de S20 Ultra 5000mAh
Bekende Samsung-leaker Ice Universe claimde eerder deze week op Twitter dat in ieder geval de Galaxy S22 Ultra 45W-snelladen ondersteunt.
Dat doet mijn Galaxy S20 Ultra ook al 45watt en dat is jammer dat er na 2 jaar nog steeds geen vooruitgang is geboekt, terwijl Oppo en Xiaomi al 120Watt laders hebben.

Ik blijf gewoon op de S20 Ultra werken.. geen vooruitgang

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 16 september 2021 14:35]

Dus een grotere batterij is een vooruitgang bij jou 😂
Klopt, ik wil toch echt vooruitgang en niet alleen op de SoC en de hardware. Je gaat ervan uit dat de accuduur/accucapaciteit iedere generatie beter wordt
Denk zelf dat 5000mah toch wel de max is op dit moment.... De Ultra's zijn al vrij dik en breed door de accu + camera.