Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Call of Duty-veteranen werken met nieuwe studio aan PlayStation-exclusive

Deviation Games, een studio die is opgericht en geleid wordt door twee Call of Duty-veteranen, werkt in opdracht van Sony aan een volledig nieuwe PlayStation-game. Inhoudelijke details over het spel zijn nog niet bekendgemaakt.

Deviation Games is opgericht door Dave Anthony en Jason Blundell. Eerstgenoemde was regisseur, producent en schrijver van diverse Call of Duty-games. Hij werkte in 2004 aan de eerste Call of Duty, in 2010 aan Call of Duty: Black Ops en in 2012 ook aan Black Ops II. Blundell begon als producent van Call of Duty 3, de game die in 2006 verscheen. Hij was later de game director van Treyarch, de studio achter de Black Ops-games.

De nieuwe studio gaat volgens PlayStation Studios-topman Hermen Hulst werken aan een 'baanbrekende' nieuwe AAA-titel. De twee oprichters van Deviation Games zeggen dat ze een team van honderd ontwikkelaars hebben samengesteld om aan het spel te werken. Inhoudelijke details over de game zijn nog niet bekend, maar Anthony en Blundell hebben beiden exclusief aan shooters gewerkt en daar lijkt hun expertise en voorliefde dan ook te liggen.

Sony heeft onlangs aangegeven dat de PlayStation 5 meer exclusives krijgt dan vorige PlayStation-consoles. Ook zei het bedrijf nog eens 152 miljoen dollar extra te investeren in de ontwikkeling van games. Daaronder schaart Sony ook investeringen in studio's zoals Deviation Games.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-06-2021 • 21:45

19 Linkedin

Reacties (19)

Wijzig sortering
Jason Blundell, de man die eigenhandig het zombie narrative de nek heeft om gedraaid door er een absurd iets van te maken.
Ik zie hiermee wel welke kant PlayStation wilt opgaan met nieuwe studio's. Ook al verwacht ik nog wel dat ze bekende studio's zullen overnemen, is naar mijn idee dit interessanter dan puur bekende studio's en Publisher overnemen om jezelf "groot" te rekenen.

Met alle partnerships van afgelopen tijd met studio's die opgericht zijn door veteranen uit de game industrie, zie ik weer iets gebeuren wat ze in de begin jaren ook deden. Bijna alle first party studio's zijn op die manier ooit met PS in zee gegaan. Dit is naar mijn idee een veel interessantere ontwikkeling, dan puur ontwikkelaars opkopen en weghouden bij de rest.
In mijn optiek is er echt geen verschil behalve dat je de wereld met je fanboy bril bekijkt. Hoe ik de situatie zie.

- Partij A (sony) smijt met geld om bekende namen van game ontwikkelaars naar binnen te trekken om exclusieves te produceren.
- Partij B (Microsoft) smijt met geld om gevestigde game ontwikkelaars binnen te halen om meer (multi platform exclusives) te produceren.

Beide smijten met geld om uiteindelijk exclusives te produceren.
Ik denk dat er wel een nuance in aan te brengen is. Microsoft koopt een complete uitgever op (bethesda) inclusief enorm veel studios. Die zorgt ervoor dat games die voorheen multiplatform waren nu ineens exclusive zijn. Wat je hierbij ziet dat er vaak veel developers weggaan omdat de sfeer veranderd door de overname.

Sony gaat heel anders te werk, die kiest partners uit en maakt samen een nieuwe game (vaak geen bestaande IP). Als dit een developer is die zeer goed werk levert en hele goede games aflevert dan koopt Sony heel soms de studio (vaak pas na vele jaren, zie insomniac games). Sony kijkt veel meer naar de kwaliteit van een developer en investeert daarin. Daarnaast houdt Sony altijd de sfeer intact van de studio en zorgt ervoor dat de studio zijn authenticiteit behoudt.

Dus daar zit een enorm verschil tussen deze twee bedrijven. Denk dat dit ook het grote verschil is tussen de Amerikaanse en de Japanse cultuur. Dat zie je ook in de communicatie en marketing terug.
XBOX laat de dev studios ook gewoon met rust en laat ze hun ding doen, dat hebben ze in het verleden verkeerd gedaan maar dat is sinds Phil de baas is niet meer het geval. Dit is al vele malen onder de aandacht gebracht en bevestigd door de studio's/ Het is helemaal niet dat veel developers nu ineens weglopen, dat verhaal is allang debunkt. Je kunt niet in 3 maanden de sfeer in een bedrijf veranderen, al helemaal nu niet nu iedereen vanaf thuis zit te werken.
XBOX koopt niet alleen een hele uitgevers, ze hebben ook veel losse studio's gekocht. XBOX team kijkt ook naar de kwaliteit van de studio's. De studio's die nu bij XBOX horen zegt genoeg over de kwaliteit.
XBOX investeert ook in games en studios'dat zie je met id@xbox, id@azure en gamepass. Er is genoeg in het nieuws geweest over hoe kleine studio's blij zijn met de hulp die ze van xbox krijgen.
Wat is er nog Japans aan Playstation? Top management is westers, ze zijn verplaatst van Japan naar California en ze hebben groot gedeelte van de Japanse studios en developers eruit gegooid.
Op de Communicatie van playstation valt veel op te merken. XBOX is sinds Phil heel transparant en duidelijk over wat ze gaan doen en wat de bedoeling is, dat kun je van PS niet echt meer zeggen. Genoeg voorbeelden waarbij ze iets zeggen en dan een draai maken.
Je verhaal over xbox is misschien correct toen oude management er nog zat tijdens begin van xbox one, maar is nu al wat jaren achterhaald.
Ook al ben ik het deels met je eens. Er is nog geen enkel output vanuit MS geweest qua games. Meeste van de communicatie van MS bereikt de mainstream niet eens en dat is ook iets wat erg duidelijk is. Vooral het geschreeuw van vorig jaar over hoe goed ze zijn namelijk voegt niks toe. Ondertussen is er niks gereleased.

Eerst zien en dan geloven over hun output, want we hebben Phil nog helemaal niet gezien als het gaat om grote games en hoe dat verloopt. Verschil tussen de communicatie van Xbox en PlayStation, is dat bij de laatste het bij de massa blijft hangen en bij Xbox nogal gericht is op hun bestaande fanclub. Wat Sony wel mag doen is over het algemeen meer communiceren over bepaalde zaken, maar ben het er zeker niet mee is dat we nu al kunnen stellen dat wat betreft games ze te vergelijken zijn met Sony en qua vrijheid weten we ook helemaal niks.
XBOX koopt niet alleen een hele uitgevers, ze hebben ook veel losse studio's gekocht. XBOX team kijkt ook naar de kwaliteit van de studio's. De studio's die nu bij XBOX horen zegt genoeg over de kwaliteit.
Dat staat niet gelijk aan voordelen voor Xbox namelijk. Is niet iets om over te juichen als uitgevers worden weggekaapt. Niet iedereen zit te wachten om onder MS te vallen, of MS de industrie te zien vernagelen. Hun visie betekend niet de juiste visie, en concurrentie hoeft hun niet te volgen op elke scheet die ze laten.

Overigens is Japan studio nooit gesloten, maar gaat om een reorganisatie.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 11 juni 2021 13:53]

In Japan hebben ze een studio gesloten en hebben ze gereorganiseerd waarbij veel developers ontslagen zijn. nieuws: Sony sluit zijn first-party gameontwikkelaar Japan Studio
Zie ook dat bloomberg verslag over sony en japan.
Daarnaast is Sony ook bezig met "censuur" op sommige japanse games.

MS heeft maar 1 uitgever gekocht en een aantal studio's, er zijn nog veel andere grote uitgevers en studio's dus valt wel mee met markt vernagelen. Voorlopig zijn nintendo en PS groter dan xbox, daarnaast heb je de PC markt nog met oa steam en andere grote bedrijven die de game markt op willen zoals google, amazon, facebook , netflix en paar chineese bedrijven dus het valt allemaal erg mee, toch?

Of hun visie de juiste is zal blijken, denk dat het nu al erg goed gaat. Laten we maar kijken hoe komende zondag de e3 show is. En ik denk dat sony xbox al aan het volgen is, kijk maar naar cross gen games en games naar pc. Ze zullen ook backwards comp. gaan doen en naar de cloud, let maar op.

Discussie is altijd bij games van 3rd party of die meegerekend moeten worden. Sony heeft erg veel goede 3rd party exclusives geregeld tijdens de voorgaande jaren, zelf maken ze gemiddeld 2 AAA games per jaar + MLB. Sony heeft een groot voordeel opgebouwd tijdens ps4-xb1 en we zullen zien hoe dat nu gaat. XBOX heeft buiten Halo, Gears, fable en Horizon wel meer andere goede exclusives gehad van 3rd party maar ze hadden zelf natuurlijk maar weinig studio's. Sinds afgelopen 2 jaar wel weer meer games, sea of thieves doet het erg goed, minecraft ook. Grounded heeft potentie, Flight sim had hoge scores, ori, cuphead, wasteland 3, gears tactics
Als je begin dit jaar naar de lijst van exclusives kijkt voor 2021 (afwachten of games doorschuiven naar 2022) dan had xbox er 34 en sony 30. Van sony weten we al dat gow en gt dit jaar niet halen en horizon word krap.
Uit de woorden van Deviation zijn ze duidelijk naar Sony gestapt om hun game te pitchen. Dit zijn studio's (alle 3 de partnerships van afgelopen tijd) die nog geen game hebben uitgebracht onder hun nieuwe naam.

Is naar mijn mening een groot verschil dan multiplatform studio's of publishers overnemen, waarvan je de games op je platform toch al kreeg....eigen te maken.

Edit: Party B trekt volgens jou dus geen bekende namen binnen? :?

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 10 juni 2021 22:58]

Zal denk ik meer iets in de zin van een streaming optie in bouwen die via xcloud en gamepass ultimate werkt dus geen volwaardige console maar eerder de software direct in os verwerken ipv via losse apps
Volgens mij reageer je op een totaal verkeerd nieuwsbericht...
Reactie onder verkeerde bericht gezet ofzo?
En waarom krijg je plusjes? |:(
Microsoft smijt wel meer met geld las vandaag een arekel dat ze met tv fabrikanten bezig zijn de xbox als het waren in smart tvs te bouwen dan is het controller kopen en je kan gamen in de cloud, want ook daar word door ms met geld gesmeten daar waar xcloud in eerste instantie (gen6) gebasseerd was rond de one x , word er nu al weer ge retrofit en bij grachaald met noem het even (gen7) server gebasseerd rond de series x om hogere fps/ en graphics te heben en lageren latencies en kortere laad tijden.

Indat zelfse artikel werd ook gesproken over een Device dat (ik noem het even zo) lijkt ok een nvidia shield/ps vita tv die doet wat de beoogde smart tvs ook kunnen maar dan voor de (minder slimme, non iot tv’s).

Microsoft is did niet alleen bake met geld in gamedevs en studios aan het pompen maar ook in de gaming infra waar ze op mikken.

Daarom is ook die ea access en fame pass ultimate koppeling nu om nog meer mensen naar gamepass te trekken.
Lijkt me geen goed idee een game console in een tv in te bouwen. Dan kan je gelijk je tv toestel op de schroothoop gooien als er een nieuwe generatie console is of als de console die ingebouwd is in je tv het niet meer doet. Ik blijf voorstander van aparte componenten.
Is niet echt een console in en TV, gaat via xcloud, microsofts antwoord op stadia
Dit artikel gaat over sony, dus snap je hele betoog over Microsoft niet echt..
Wat heeft dit met te maken wat hier boven staat? Volgens mij moet je een paar berichten terug gaan...
Ik reageerde op de geld smijt reactie in het begin, en beide partijen doen dingen maar deze reacties slaan echt nergens op.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True