Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Amerikaanse gamingmarkt groeide eerste kwartaal 2021 met 30 procent'

Amerikaanse consumenten spendeerden tijdens het eerste kwartaal van 2021 14,92 miljard dollar aan gaming. Dat stelt het Amerikaanse onderzoeksbureau NPD Group. Daarmee werd er dertig procent meer aan gaming uitgegeven in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Nagenoeg alle categorieën van de Noord-Amerikaanse gamingmarkt gingen er volgens het onderzoeksbureau op vooruit. Tijdens het afgelopen kwartaal werd 12,8 miljard dollar aan content verkocht op pc en consoles, dat is een kwart meer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van gaming hardware steeg dan weer met 81 procent en die van accessoires met 42 procent.

De Nintendo Switch-console verkocht volgens Mat Piscatella, analist bij NPD Group, het meeste in absolute aantallen tijdens het eerste kwartaal van 2021 terwijl de Playstation 5 het meeste verkocht in geldwaarde. De PS5 is volgens Piscatella tevens de snelst verkopende console uit de geschiedenis van de Verenigde Staten.

Volgens Piscatella was de afgelopen maand maart ook goed voor Amerikaanse recordverkoopcijfers in de categorie van gaming hardware. Toen werd er volgens hem voor 680 miljoen dollar aan gaming hardware verkocht en dat was 47 procent meer dan tijdens dezelfde maand van vorig jaar. De Nintendo Switch-console verkocht in maart het meeste in absolute aantallen en in geldwaarde.

De genoteerde stijging van de verkoopcijfers werd volgens Piscatella in de hand gewerkt door de gevolgen van de coronapandemie en de recente introductie van de Playstation 5- en Xbox Series-consoles. Hij waarschuwt op Twitter ook voor de invloed die het wereldwijde tekort aan computerchips zal hebben op de verkoopresultaten van het tweede en derde kwartaal van 2021. Volgens NPD Group behoren de games Among Us, Animal Crossings: New Horizons, Call of Duty: Black Ops Cold War en Fortnite tot de meest populaire games van het moment.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Nieuwsposter

30-04-2021 • 19:43

15 Linkedin

Reacties (15)

Wijzig sortering
Tellen videokaarten ook bij dit cijfer? Veel daarvan worden natuurlijk niet gebruikt voor gaming.
Gains were seen across digital console and PC content, mobile and subscription spending, as well as across hardware and accessories categories.
Dus ook videokaarten en je muis lijkt me. En dan maakt het ze echt niet uit of er niet op gegamed word.
Ja precies, in het artikel praten ze alleen over de corona pandemie en de introductie van de nieuw consoles als gevolg van de groei, ik denk dat de hoeveelheid gpu's gekocht door miners ook aardig heeft bijgedragen aan die groei.
Nee maar veel van die pc's hebben wel videokaarten.

Het is populair om te roepen dat miners alle videokaarten opkopen. Maar voor al die systemen moeten er cpu's memory, chipset en gpu's gebakken worden.
Dus er is gewoon heel veel vraag en beperkte productie capaciteit.
De Nintendo Switch-console verkocht , analist bij NPD Group, het meeste in absolute aantallen tijdens het eerste kwartaal van 2021 terwijl de Playstation 5 het meeste verkocht in geldwaarde. De PS5 is tevens de snelst verkopende console uit de geschiedenis van de Verenigde Staten.
Dit rijmt toch niet met elkaar, tenzij die laatste opmerking niet op het kwartaal slaat, anders verkoopt de Switch toch sneller zoals gezegd wordt...
De Switch is al jaren verkrijgbaar, de PS5 pas net misschien daarom?
Ja logisch, met Corona zijn veel mensen thuis komen te zitten, al dan niet betaald door hun werkgever. En je krijgt natuurlijk steeds meer abonnementsvormen die je heel gemakkelijk afsluit, dat merk ik aan mezelf ook.

En dat er meer uitgegeven is aan hardware is ook niet raar, er zijn nieuwe consoles op de markt gekomen die gamers toch graag willen hebben.
Ik ben wel benieuwd waar deze cijfers vandaan komen. Gaat dit om hetgene wat de uitgever verkoopt (inclusief dus de lagere verkoop waarde omdat de retail er ook aan wil verdienen) of zijn dit echt getallen van de winkel en digitale verkoop? Hier kunnen toch echt grote verschillen in zitten. Stel dat een game 10 miljoen keer van de uitegever gekocht wordt wereldwijd en en blijven een miljoen games onverkocht in de winkels liggen. Stel dat een game gemiddeld 40 euro is (gemiddelde van de wereldwijde prijzen) dan is dat 40 miljoen euro. Want de consument nog niet heeft uitgegeven maar de uitgever heeft hier als wel geld voor gezien. En tellen de preorders er ook bij? Ook al heb je de game nog niet is dit al wel uitgegeven aan de gamingmarkt. Of de meerwaarde van de collectors editions?
Wat zegt het aantal verkochte producten op de gamingmarkt over hoeveel een game kost om te maken? Ik mis die link even.
Volgens mij kostte een populaire PC game 25 jaar geleden ook gemakkelijk 90 gulden. De spellen werden toen gemaakt met een fractie van de ontwikkelaars die nu gemoeid zijn met de productie van een game. Consolegames waren destijds nog duurder.

Is het duur? Tja.. ik koop mijn games in de virtuele grabbelbak van Steam tijdens de sales voor een paar euro. Ik kies er dan ook bewust voor om oudere en/of indie games te spelen.
Je weet dat het meeste geld niet naar de developers tegenwoordig gaat, maar in de zakken van CEO's en investeerders.
Genoeg horror verhalen van Jim Sterling en Jason Schreier dat developers niet goed betaalt worden en lange overuren moeten werken ik ben, benieuwt waar die extra 10 dollar naar toe gaat waar ze om vragen.
Ik vind het echt hypocritisch hoe mensen dit verdedigen terwijl de gaming industrie miljarden verdienen en de werknemers moet lijden en de consument een slecht product krijgt.

[Reactie gewijzigd door Hentailord op 1 mei 2021 02:18]

Ja want Omzet = Winst?

Dat er meer omzet wordt gemaakt. Betekent dat er meer verkocht is. Maar dat zegt niets over de winst die gemaakt wordt. En door wie. Want als Indië games ineens extreem gegroeid zijn. heeft een EA daar alsnog niets aan.
Zelfs dan is het veelal het omgekeerde, de meeste games die uitkomen op steam maken verlies of in iedergeval niet genoeg om door te gaan met het maken van een nieuwe game(zie GDC). De vraag groeit maar het aanbod neemt ook flink toe waar er 10 jaar geleden enkele honderden games per jaar werden uitgegeven is dat nu meerdere duizenden (veel daarvan inderdaad bloat). De kosten om een game te maken zijn niet zozeer toegenomen maar de verwachtingen die een publiek heeft van een game blijven stijgen, wat natuurlijk goed is maar wel lastig voor developpers want die verwachtingen limiteren ook tot op zekere hoogte de creativiteit.
https://techraptor.net/ga...ost-of-gaming-since-1970s

Een Sega, Nintendo of Playstation spel kostte in 1995 gemiddeld ongeveer 50 euro (omgerekend).

Dan is 25 jaar later 70 euro voor een game betalen nog niet zo gek toch?

Ja, games zijn wel duurder om te maken tegenwoordig. De afzetmarkt voor console/pc games is echter ook een heel stuk groter dan toen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True