Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Huaweis eerste monitor is 23,8"-model met ips-paneel voor 159 euro

Huawei heeft zijn eerste monitor op zijn Duitse site gezet. Het gaat om een zakelijk beeldscherm met een schermdiagonaal van 23,8 inch en een resolutie van 1920x1080 pixels. De Huawei-monitor verschijnt 15 maart voor 159 euro.

Huawei heeft zijn eerste monitor de naam Huawei Display 23,8" meegegeven en deze geïntroduceerd op de Duitse markt. Daar verschijnt de monitor op 15 maart voor 159 euro. Een eventuele releasedatum voor Nederland en België is nog onbekend.

De monitor heeft een mat scherm en is bedoeld voor de zakelijke markt. De resolutie bedraagt 1920x1080 pixels, de schermhelderheid ligt standaard op 250cd/m² en de maximale verversingssnelheid bedraagt 60Hz. Wat aansluitingen betreft heeft de monitor zowel HDMI als VGA.

Daarmee gaat het om een vrij doorsnee zakelijke monitor waarmee Huawei de markt betreedt. Het scherm is alleen naar voren en achteren te kantelen en niet in hoogte verstelbaar. Wel beschikt het scherm over een VESA-mount.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

23-02-2021 • 11:02

126 Linkedin

Reacties (126)

Wijzig sortering
Voor de zakelijke markt, maar niet in hoogte verstelbaar? Dat vind ik dan wel een fail, alle monitoren bij ons staan gewoon op bureaus, en moeten dus in hoogte verstelbaar zijn
Daarvoor dienen toch die PHP 4.0 en Visual Basic boeken?
Ik heb ook nog wel wat SAP boeken...
Nouja, hij moet natuurlijk ook weer niet te hoog, dat is ook weer niet goed.
Bedankt, de koffie vloog onder het scherm door :D
Jij hebt je monitor dus op een SAP boek staan?

... Dat de koffie er onder door vloog.

[Reactie gewijzigd door ArmEagle op 23 februari 2021 14:30]

@PeaceNlove Zo’n spatschermpje bij faciliteiten regelen dan als die koffie er onderdoor kan :+

Ligt het aan mij of is een verstelbare (hoogte) monitor voor €200 nu echt zoveel extra moeite?

Mijn oude Philips 200S4LMB kunnen zelfs verticaal draaien.. en de enige reden ze dus nog hier gebruikt worden voor Office werk
Zo herkenbaar, of een pak papier :P, de reden waarom ze bij mijn werkgever overgestapt zijn naar bureaubeugels die je in hoogte kan verstellen.
@OxWax er zijn een legio beugels voor bevestiging aan het bureaublad. Ik heb deze in ontelbare verschillende uitvoeringen gezien. Veelal bieden ze veel mogelijkheden, zoals naast gebruikelijke ook makkelijk in hoogte verstelbaar.

Edit; De term monitorarm ken ik niet. Net op foto's gekeken, de maand zijn ze bezig met uitrol van nieuwe schermen en daarbij ook nieuwe 'beugels' omdat de nieuwe schermen erg zwaar zijn (en op de oude beugels naar voren vallen). Op de doos staat monitor beugel, en geen monitor arm.

Het is baar hoe je het beestje noemt.

Het ging mij meer om dat voor de zakelijke markt een meegeleverde stand niet nodig is.

[Reactie gewijzigd door don spike op 23 februari 2021 12:35]

hangt maar van het segment af, als je voor zo'n cheape monitor gaat, dan wil je waarschijnlijk niet nog eens de helft van dat bedrag aan een defitge arm/beugel/ whatever uitgeven als bedrijf
Ligt er aan, voorkomen dat je personeel nekklachten krijgen is vaak veel meer waard voor een bedrijf dan zorgen dat ze een wat luxere monitor hebben. Als ie maar genoeg pixels heeft om de gebruikte software te weergeven dan ben je er al wel.
Je hebt helemaal gelijk, vooral als die schermen 5-10 jaar blijven staan dan praat je over niets t.o.v. enorme kosten en menselijk leed. Maar in de tijd dat we nog op kantoor werkzaam waren zag ik zat collega's naar hun laptopscherm turen terwijl er een extern scherm beschikbaar is.
Wat dat betreft ben ik wel voorstander van laptop standaarden leveren, zodat je iig de laptop op de juiste hoogte kunt zetten.
kan wel... maar die dingen zijn vaak net zo duur als deze monitor zelf, dan kun je better een verstelbaar type kiezen... of zien of deze hoogte toevallig voor jou OK is!
Het is maar dat het beestje een naam heeft :) LINK
Aagja, geef mijn maar een beugel, arm of hoe je het ook wil noemen. Ik heb toevallig een scherm gekregen van mijn werkgever gekregen en deze is in hoogte verstelbaar. Als je het scherm opzoekt is het ideaal voor een ergonomische werkplek. Wat wel een beetje kansloos is dat het scherm maar max 15 cm van mijn bureau af komt, hierdoor is het scherm alsnog niet ergonomisch.
In de it-wereld wel. In de academische wereld worden daar de proefschriften van de collega’s voor gebruikt :-)
Je bedoelt de pakken A4 printpapier zodat je de monitor precies op hoogte kan stellen door een aantal vellen achterwege te laten.
Sterker nog ik heb een PHP 6 boek wat hier prima voor kan dienen.
een pak A4 papier, bijna traploos instelbaar.
Doe mij maar een pak printerpapier of 2.
En daarom zitten alle monitoren bij ons gewoon op een bureaubeugel! Dus ik vind het helemaal geen fail, Liever goedkoper (en slechtere voet), want die gooien wij toch weg dan een dure voet waar ik niks mee kan.
Dat kan bij jullie het geval zijn, maar niet overal.
Een zakelijke monitor moet wat mij betreft standaard kunnen worden versteld in hoogte.

Huawei kan niet zien of er ergens bureaubeugels gebruikt wordt.

En zo veel duurder hoeft dat trouwens niet te zijn. Weggooien doen ze bij jullie toch wel.

Edit. Even gezocht. Waarom gooien jullie de voeten weg? Er zijn gewoon panelen te bestellen met vesa-mount zonder voet.
Misschien tijd de afdeling/verantwoordelijke hierop te wijzen. Scheelt een berg afval.

[Reactie gewijzigd door jqv op 23 februari 2021 11:51]

Huawei kan niet zien of er ergens bureaubeugels gebruikt wordt.
Daar denkt de Amerikaanse overheid heel anders over ;)
Tja, die hebben dan ook overal cameras hangen om dat te controleren, en anders komen ze even het bedrijf overnemen :p
Moest even hard op lachen :+
Die is best goed...ook voor mijn dag.

Ik moest er heerlijk van lachen.
Een zakelijke monitor moet wat mij betreft standaard kunnen worden versteld in hoogte.
En draaibaar naar portrait stand, zeker een IPS scherm.
Monitoren zonder voet zijn er wel, maar de keuze is zeer beperkt. Met een beetje pech zijn die zelfs duurder dan met voet.
Net even een korte zoekopdracht er op los gelaten en dan vind ik wat Dell schermen van een niet specifiek lage prijsklasse zonder voet. Heb jij er nog meer gevonden?
Wij gebruiken nu Philips schermen van zo rond de 100 euro aan beugels. Nou hoeft het niet perse Philips te zijn en ook niet perse goedkoper, maar duurder gaat me toch wel weer een stap te ver...
Edit. Even gezocht. Waarom gooien jullie de voeten weg? Er zijn gewoon panelen te bestellen met vesa-mount zonder voet.
Misschien tijd de afdeling/verantwoordelijke hierop te wijzen. Scheelt een berg afval.
Helaas betekend het achterwege laten van een onderdeel bijna nooit dat het goedkoper is. Vooral als er een aanbieding is, is dat voor de gangbare uitvoering. Je koopt gewoon de goedkoopste, niet de meest milleuvriendelijke. (je=99% van de mensheid)
Wat mij betreft mag hier gerust nagedacht worden door alle fabrikanten. Net zoals de usb laders minder en minder meegeleverd worden met smartphones, kan dit beleid ook beter worden doorgetrokken naar zaken als de monitorvoet. Deze worden idd vaak weggesmeten wat een verspilling is die eenvoudig te voorkomen valt door de klant de keuze te geven. Zo hebben wij op het werk ook een maatschepje. Klinkt nu als een dom voorbeeld, maar voorheen staken we deze maatschepjes bij elke bestelling. Nu hebben mensen de keus of ze al dan niet een maatschepje wensen. Door de keus te geven, minder verspilling.
Je kan iig Dell monitoren kopen zonder voet, wij hadden zo per ongeluk de U2414H zonder voet besteld via Amazon een aantal jaren terug. Stuk of 12 stuks besteld, gelukkig hadden we een aantal weken erna die schermen op een voet met 4 vesa mounts geschroefd (dus hadden we die voeten helemaal niet nodig) en alsnog 12 schermen mét voet besteld.

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 23 februari 2021 12:32]

Monitor beugels kosten ook geld, met andere woorden je bent meer kwijt voor dit scherm + beugel omdat deze anders niet verstelbaar is, dan een vergelijkbaar scherm die dat wel out of the box kan.

Daarnaast mag je wel wat meer verwachten van "een zakelijke" monitor voor 159 euro, en als je alsnog een beugel wilt gebruiken zijn er zat goedkopere schermen.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 februari 2021 12:47]

Een aantal schermen die wij inkopen hebben "helaas" een verstelbare en dus duurdere voet en ze gaan alsnog aan een beugel. Deze zou ik maar al te graag zonder of met een goedkopere voet aanschaffen. Helaas geen alternatieven inc. dock, pd, netwerk en daisychain gevonden tot op heden.
Het zou inderdaad wel zo fijn zijn als bedrijven zelf konden kiezen, of ze de voet erbij willen of niet.
alle monitoren bij ons staan gewoon op bureaus, en moeten dus in hoogte verstelbaar zijn
Ik heb ruim 9 jaar in de buitendienst gezeten voor een dienstverlener. Heb vele kantoren en werkplekken gezien. En veruit de meeste hebben de monitoren op een beugel aan het bureau hangen.

Een enkele bedrijf heeft het op het bureau staan, en ondanks dat deze in hoogte verstelbaar waren stonden ze ook nog eens vaak op een pak papier. Dat ziet er niet uit.

Op een beugel geeft ook nog eens meer ruimte op het bureau, en past naar mijn mening ook beter in de ‘clean desk’ policy. Het oogt rustiger vind ik. Maar geeft vooral meer mogelijkheden voor ergonomie denk ik. Het geeft mij in ieder geval meer instel mogelijkheden.

Persoonlijk zie ik dus een stand voor een monitor als overbodig voor de zakelijke markt. Bij mijn huidige bedrijf worden de stands vaak niet eens bewaard.
Ik krijg helemaal jeuk van wat je beschrijft. Ik had ooit eens een bedrijfje, met een paar man personeel, en wij hadden juist expres geen beugels. Iedereen had de monitoren op een pak papier, een stuk hout, etc. Zoek maar wat leuks uit. Dat maakt de werkplek zo veel menselijker en organischer!

Wij hadden nu, bij mijn nieuwe werkgever op kantoor, ook zo'n 'clean desk' policy. Vreselijk, wat een kille boel daar (met een moswand :+ ) Nu ik thuis werk, staat de monitor op de doos van m'n videokaart. Zoals het hoort ;)

Vraagje: Willen mensen eigenlijk wel een 'clean desk' policy, of komt dit vanuit het management? Ben ik nou de enige die zo denkt? Ben wel benieuwd eigenlijk :)
Een clean desk policy gaat er natuurlijk om dat men geen bedrijfsinformatie laat rondslingeren. Ik heb nog nooit gehoord dat er een clean desk policy ingesteld was om de look & feel van een werkvloer te verbeteren ofzo. De term komt naar mijn weten ook uit de hoek van de informatiebeveiliging.

Dat zal zeker iets zijn 'wat management wil' maar het zou iets moeten zijn wat iedereen wil. Volgens mij is nu toch wel aangetoond dat schone en opgeruimde bureaus beter zijn voor het overzicht. Ook wel zo netjes mocht er een klant over de werkvloer komen maar in het algemeen is een opgeruimd bureau een opgeruimd hoofd, ik geloof daar wel in.

Maar in het kort is het dus om te voorkomen dat men te snel gevoelige informatie in de papiermand gooit of dat collega's bij elkaar overal zicht op hebben (vanuit het need-to-know principe).
Een clean desk policy gaat er natuurlijk om dat men geen bedrijfsinformatie laat rondslingeren.
En om flexwerken te stimuleren. Een schoon bureau is een vrij bureau voor een andere collega.

* The Zep Man mompelt iets over de horror van open kantoren en flexwerken op kantoor... :X
Ook wel zo netjes mocht er een klant over de werkvloer komen
Dit is een verkeerde houding. Je gaat niet je werkplekken aanpassen naar wat van jouw perceptie is van wat de klant denkt over die werkplekken. Als je je oncomfortabel voelt als je met een klant over de werkvloer gaat, dan ligt het probleem bij jou, bij de klant en/of bij het feit dat jullie niet op de werkvloer moeten zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 februari 2021 12:59]

Als je het laatste beetje binding dat je nog met je werkplek hebt kwijt wilt raken, introduceer je flexplekken. Serieus, waarom doet men dat? Ik ben een mens, geen robot.

Ik liet altijd expres dingen slingeren op mijn bureau, en had de kabels van de monitoren vervangen voor USB-C en DVI, daar kon niemand wat mee. Was ik toch mooi elke dag verzekerd van dezelfde plek ;)

[Reactie gewijzigd door STK op 23 februari 2021 15:50]

Voor sommige functies zal flexwerken nieg goed werken maar voor mij persoonlijk ging dat prima, ik kan mijn laptop overal aansluiten en zo snel tussen projecten en teams schakelen wanneer nodig aangezien alle werkplekken dezelfde look en feel hebben. Dat je een werkplek ombruikbaar maakt voor je collega's is naast asociaal vooral erg triest blijkbaar wil je manager of heb je zelf niet genoeg macht om hierin te beslissen.
Maar niet boos worden als een collega je kabel even leent en hem vervolgens op een ander bureau volgens hetzelfde principe laat liggen en jij je de volgende morgen de pestpokken zoekt naar "jouw" kabel? ;)
Nee hoor. Ik was beste maatjes met onze schoonmaker, Hassan. Ik was tenminste 'normaal' :)
Als je daarin overeenkwam met de schoonmaker geen probleem,
heb gewoon al genoeg mensen gezien die neerkeken op het kuispersoneel, vind dat echt dégoutant!
Ja dat zou ook kunnen inderdaad. Een opgeruimde plek is handig voor iemand die toevallig daar wil werken. Denk dat dit op den duur ook wel de toekomst is. Tenzij je elke dag van 09:00 - 17:00 voornamelijk op kantoor en voornamelijk op dezelfde plek bent, ja dan zou ik ook een eigen plek willen hebben.
15 jaar geleden deden ze bij mijn toenmalige werkgever al een een clean desk policy. Toen had nog niemand van informatiebeveiliging gehoord. Daar was het simpelweg vanuit de gedachte wat we tegenwoordig flexplekken noemen.
Opgeruimd misschien, maar opgeruimd en schoon zijn twee totaal verschillende dingen.

Maar een monitorarm geeft je wel flink meer ruimte op je bureau. Dat lijkt me niet het punt om over te vallen. ;)
wij hebben een clean desk policy maar gezien ik met meerdere zaken bezig ben heb ik stapeltjes.

aan het einde van de dag worden tekeningen opgevouwen maar that's it.

wel eens de opmerking gehad dat ik mijn bureau moest leeg maken. toen ik gaf ik aan dat ze dan een grotere kast moesten regelen. werdt ik schaapachtig aangekeken.

inmiddels geen issue meer bij mijn leidinggevende.
Bij mij. Vrouw haar oude werk deed de schoonmaker gewoon je spullen niet schoonmaken. Mocht je dat zelf doen. Of de volgende dag wel leeg achter laten.
oh ik heb gewoon een fles allesreiniger en een doek gehaald en doe het vrijdags voor dat ik ga zelf. werkt tot nu toe goed.

mijn bureau is eigenlijk alleen leeg als ik een dag of 3 vrij ben maar that's it.
Dat is ook zeker een optie. En als het werkt zeker gewoon doen😀
Bij een klein bedrijfje is dat wel leuk ja. Maar bij 100+ werkplekken neem je alleen al om de schoonmakers tegemoet te komen schermbeugels.
Dan mag je jouw bedrijf inlichten dat ze ook monitoren verkopen zonder voet. Dan hoeven ze niet eens over bewaren/wegdoen na te denken.
Ik werk als freelancer in de marketing sector en kom ook bij heel veel bedrijven over de vloer. Ik stel het compleet tegenovergestelde van jou vast. Alleen maar 1366x768 monitors op een pak papier of boek. 8)7
Inderdaad, vorige project had de helft zelfs geen externe monitor.
BYOD en soort van flexplek.
Dat kan is is vaak praktisch en opgeruimder.
Bij ons hebben we voor zover ik weet uitsluitend monitoren op het bureau. Die hebben het voordeel dat ze flexibeler zijn, dus als je de bureaus eens anders wilt opstellen, verhuizen de monitoren "automatisch" mee.
veel mensen hebben b.v. twee bureaus tegen elkaar gezet zodat ze elkaar aankijken, over de monitor of erlangs, dan zou je in het midden een standaard moeten plaatsen o.i.d. komt er een derde collega in de kamer dan komt dat bureau vaak tegen de zijkanten van de eerste twee bureaus.
met het new work waarbij veel meer mensen thuis werken, ook na COVID19, gaan we dan wel meer naar flexplekken, dan is die muurbeugel zeker een mogelijkheid.
Helemaal met je eens. Mensen moeten goed zitten want als ze thuis zitten met klachten kost dat helemaal een vermogen.
Die hoogte kan je nog met een stapel A4 oplossen. Maar die resolutie ga je helemaal niks aan kunnen doen.

Ik blijf me er over verbazen hoe men medewerkers die per dag gerust het vijfvoudige kosten van wat deze monitor kost, in de productiviteit belemmert door niet gewoon fatsoenlijk materiaal neer te zetten met een resolutie die niet al ruim 10 jaar achterhaald is.
kom op zeg,

overdrijven is ook een vak. meeste mensen zouden niet eens weten wat ze met meer scherm aan moeten en flikkeren de schaalinstellingen op 200% als het allemaal te klein lijkt.

hier op kantoor is het gewoon ingericht naar je functie.

typmiep tot directeur: 1080p
Tekenaar/coder/planner 1440p 21:9

als het bedrijf waar je werkt dit niet inziet dan is het mischien slim om of ze proberen te overtuigen of zoeken naar een bedrijf dat dat wel doet imho
Hm... ik ben het eerder met @Cid Highwind eens... ik denk dat bij jullie het complete PC park zo te horen wel beter kan. €1000/dag voor een klant (nee, helaas, zie je niet op je loonstrookje) is bij wat hoogwaardiger arbeid zeker niet ongebruikelijk, dus dat vijfvoudige klopt wel. Werkt men dan 1% efficiënter heb je het geld er snel weer uit!
waar haal je die 1 procent efficiëntie vandaan dan? verder ga je er vanuit dat iedereen geld oplevert in een bedrijf. je hebt ook je "onrendable" afdelingen zoals administratie/facilitair etc. Die geen productie maken.


een imac scherm 5k gaat echt geen efficiëntie winst geven. Personeel degelijk te instrueren of leren hoe om te gaan met pcs wel. Genoeg managers die 1000 euro per dag kosten maar nog steeds met 2 vingers tikken. hier kun je hardware tegenaan smijten maar dat heeft geen zin. die gaan niet sneller typen van een beter scherm/toetsenbord.

ik werk maar bij simpel een bouwbedrijf. kost voor een klant rond de 100 euro per uur. in deze 100 euro per uur zitten meer dan alleen mijn kosten. het nadeel van een "productieve" :+ functie zijn

- kosten pand
- vrije dagen
- voorziening niet productief
- bedrijfsresultaat
- investeringen
- verzekeringen
- administrate
enz enz enz

om dan iedereen een scherm van 500 euro te geven terwijl er gewoon mensen tussen zitten die met een fhd kunnen werken is kapitaal vernietiging.

er moet goed naar de functie worden gekeken, de programmatuur e.d. waar afdelingen mee werken. en daar dient de hardware op afgestemd te worden.

wij werken helaas met flexplekken, dus iedereen heeft een laptop. een inkoper die meer aan het bellen is en contracten aan het maken in word krijgt een laptop van 800 euro + ascesoires.

ik doe werkvoorbereiding werk met zware modellen etc. en krijg een workstation laptop

wat ik wel vind dat standaard in een scherm moet zitten:
- verstelbaarheid
- goede kleuren
- blauwlicht filters/of iets dergelijks
- usb hubje zodat je maar 1 kabel in je laptop hoeft te steken.

maar om terug te komen op het orginele gedeelte. de resolutie Fhd is voor een groot deel gewoon voldoende.
Om het maar even in perspectief te stellen, een IT afdeling van een paar honderd man (hoofdzakelijk extern medewerkers) waar wordt geprogrammeerd, getest en gedocumenteerd. En rapporten worden geschreven en presentaties gebouwd en waar je voor communicatie met externe partijen of software leveranciers constant meerdere vensters open hebt. Alles wat of aan een compacte laptop hangt, of een thin client.

1920x1080 is gewoonweg net genoeg om een enkele applicatie open te hebben. Zelfs bij het schrijven van mails heb ik er in de regel documentatie naast betreffende de inhoud. Of een tweede e-mail. Je zit gewoon zo snel te worstelen met vensters met frustratie en tijdsverlies als gevolg.

Wellicht redeneer ik teveel vanuit m'n eigen perspectief, maar voor mij is iemand in de IT een 1080p beeldscherm meegeven hetzelfde als een timmerman op pad sturen met hamertje tik. Ook daarmee krijgt hij de spijkers er wel in, maar voor een kleine meerprijs bespaar je een hoop frustratie en als de productiviteit ook maar met 1% stijgt heb je dikke winst.
Dan is voor jou usecase deze monitor niet interessant ;) een groot deel wel maar daar is de prijs niet na
Ik ben het met @Cid Highwind eens. Sterker nog, ik verbaas me er elke keer weer over, dat mensen die in feite beroeps-beeldschermwerkers zijn, met een betrekkelijk klein scherm werken. Niet zo zeer alleen de resolutie, maar het geheel.

De combinatie van een betrekkelijk klein beeldscherm, betrekkelijk lage resolutie, vaak ronduit slechte kwaliteit beeld met 'keihard' licht of juist aan de onscherpe kant, schermen die tegenover een raam staan waar fel licht naar binnen schijnt..

Maar net zo goed, zoals je zelf al zegt: Niet blind kunnen typen. Überhaupt geen idee hebben dat de resolutie hoger kan of hoe je de tekst groter zet.

Er zijn nog hele volksstammen die alleen weten hoe ze kunnen knippen en plakken met de rechtermuisknop / contextuele menu's.

Ik wed dat je alleen al een meetbaar tijdverschil zou kunnen besparen bij 40+ personeel door ze verplicht de tien meestgebruikte toestenbordcombinaties uit hun hoofd te laten leren.
  • Knippen
  • Plakken
  • Kopiëren
  • Printen
  • Vorige / volgende applicatie
  • Volgend / vorig venster
  • Mail naar archiefmap
  • Nieuwe map / bestand
  • Delete bestand / map
  • etc
Mensen wennen aan de domste situaties en willen daarna niets anders. Ik had een keer een klant die klaagde over een ovale tekening die rond zou moeten zijn. Bleek dat ze de verkeerde verhouding scherm ingesteld had op Windows. Goedgezet. Kom ik na een week daar weer, staat hij weer verkeerd. Zegt ze: 'Ja, ik vond dat er toch beter uit zien.' 8)7

[Reactie gewijzigd door breakers op 23 februari 2021 22:51]

Vind eerder een resolutie van 1920x1080 een gemiste kans - 1920 x 1200 had al een veel betere verhouding geweest voor een zakelijke monitor mijn inziens.
Ik denk dat ze zich voor die prijs aan het formaat van de massaproductie van het paneel moeten houden en dus 16:9 moeten gebruiken. 16:10 is exotischer en duurder.
Nou ja het is wel een unicum om de monitor op bureaus te zetten. De meeste mensen zetten ze in de laden of bovenop de koelkast. :p

Even serieus. Het is een entry in deze markt en voor zakelijke schermen is 't iig niet duur. Zit er ook een zelfde support bij als bv Dell of HP?
Zakelijke markt gebruikt toch veelal monitor beugels, dan is een vesa mount belangrijker
Daar heb je monitor verhogers voor, kun je ze precies op hoogte zetten. Sommige monitoren met verstelbare voet komen ook niet hoog genoeg.
Jammer dat er nog steeds (zakelijke) monitors gemaakt worden met 1920 resolutie. Als je een beetje fijn wilt werken vind ik zelf QHD toch wel het minimum.
Uit eigen ervaring weet ik dat bij ons in de organisatie de gemiddelde leeftijd wat hoger ligt. Ik zie medewerkers nog op 125% en soms zelfs op 150% werken. Met andere woorden, 1920x1080 is een prima resolutie voor de gemiddelde medewerker.
Die medewerkers zullen schalen omdat 100% waarschijnlijk te klein is of niet scherp genoeg is. dan had er misschien eerder gekeken moeten worden naar de grootte van het scherm en niet de resolutie of de schaling. Je verliest namelijk ook enorm veel werkruimte als je 1080p schaalt naar 125% of 150%. Als je geen werkruimte wil verliezen tegenover 1080p 100% dan had er misschien gekeken moeten worden naar QHD schermen (2560x1440) van 27" die je dan op 125% of 150% kan zetten...
Dan ga je er wel blind vanuit dat die medewerkers behoefte hebben aan meer werkruimte. Dat is ook maar een aanname die zeker niet hoeft te kloppen. Genoeg mensen die van teveel ruimte in de war raken. Hoe minder op het scherm, hoe beter ze het kunnen volgen.
Een hogere DPI geeft een rustiger en scherper beeld. Zelfs 200% schaling heeft wel degelijk een voordeel.

Genoeg mensen die op een 24inch 1080p scherm niets kunnen lezen zonder bril, maar wel op een 24inch 4k scherm met 200% schaling. Hierin scheelt het ook dat er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van subpixel rendering om fonts er goed uit te laten zien. Maar dat de "subpixels" ook zwart zijn bv i.p.v. rood/groen/blauw.
Naja voor de goedkope zakelijke markt is hd monitoren het meest werkbaar.. voor qhd betaal je toch snel het dubbele.. Wat ik verschrikkelijk vind is dat mijn halve kantoor nog steeds op 22 inch schermen werkt die niet eens full hd zijn.. hoe slecht voor je ogen is dat.. maar ze gooien die troep pas weg als het stuk gaat...(en dat gaan ze nooit natuurlijk). Zo zitten al die mannen inmiddels met een bril er achter.. een goede monitor was een betere investering geweest..
hoe slecht voor je ogen is dat..
Nou, hoe slecht? Je maakt mij niet wijs dat een lagere resolutie slechter is voor je ogen. En het is typisch ook niet het beeld wat dan slechter is; er is gewoon minder screen estate. Je krijgt effectief hetzelfde aantal pixels per letter als op een hogere solutie, zolang je niets met DPI scaling doet (wat je typisch bij full HD op 22" en hoger ook niet doet)
Je maakt mij niet wijs dat een lagere resolutie slechter is voor je ogen.
Toch wel. Een 4K scherm van 27" met een windows-schaling van 200% zal véél beter voor de ogen zijn dan een 1080p scherm van 27" op 100% schaling (4K op 200% geeft evenveel werkruimte als 1080p op 100%). Waarom? Omdat het 1080p scherm dan veel minder "scherp" is. Op dat 4K scherm zal alles er veel duidelijker/scherper/zachter uitzien, minder blokkerig/"pixelig". Je ogen moeten dan zelf minder inspanningen doen om alles duidelijk te zien. Het zijn net die inspanningen die vermoeidheid zorgen in de ogen en als je dan urenlang elke dag opnieuw naar zo een scherm moet kijken dan zullen je ogen wel snel achteruit gaan.

Als je natuurlijk een 4K scherm van 27" ook op 100% zet, dan is alles veel kleiner dan een gewoon 1080p en is dit natuurlijk niet beter. Als je een 4K scherm van bv. 43" of 49" hebt, dan kan je hem wel op 100% zetten. Zelfs dan kan je hem ook op 125% of 150% zetten en dan heb je hetzelfde effect als 1080p op 125% of 150%, alleen heb je veel meer ruimte om mee te werken. Maar bv. een 1080p scherm van 43" of 49" zou ik toch ook niet aanraden. :p

De grootte en resolutie hebben dus wel degelijk invloed op je ogen, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je er mee omgaat.
Eens, tot op zekere hoogte: ik ben 60 en mijn ogen zien dat verschil simpelweg niet meer! ik had de mkeuze tussen 4k laptop of full HD, en voro mij is qua prijs, batterijlevensduur de full HD genoeg. Dat is voor onderweg, ik heb er wel 2 grote monitoren bij.
Een 4k telefoontje is voor mij reden me gierend van de lach in een hoekje terug te trekken...
De grootte en resolutie hebben dus wel degelijk invloed op je ogen
Ik zeg ook niet dat er geen invloed is op je gemoedstoestand. Zie .oisyn in 'nieuws: Huaweis eerste monitor is 23,8"-model met ips-paneel voor .... Maar dat is over het algemeen tijdelijk van aard. Klaasraak wekt de suggestie dat iedereen inmiddels een bril heeft door de lage resolutie monitoren. Dat is nogal een boude stelling :).
Gelukkig kijken we nu allemaal naar 400 dpi telefoons, dus onze ogen zullen binnenkort weer beter zijn :)
Het is niet zozeer slecht voor je ogen, maar gebrek aan scherpte en contrast maken het inspannender om tekst goed te lezen. Je gaat toch ook niet hardlopen met legerkisten aan?

Daarnaast is het wel een goede indicatie hoe serieus een bedrijf goede mensen wil binnenhalen: een werkgever die alleen maar troep voor z'n medewerkers koopt (of dat nou vanwege bureaucratie of centenkwesties is) geeft daarmee een goed signaal af dat je daar misschien niet wil werken.
Nou de schermkwaliteit is gewoon erg laag (kleuren en helderheid ook slecht), en 22 inch is niet bepaald groot te noemen.. 15+ jaar geleden kocht ik mijn eerste full hd 24'' scherm voor 100 euro.. daarom kan ik niet begrijpen dat ze nog steeds minder goede schermen hebben dan dat.. voor mensen die er elke dag uren achter moeten zitten... hd24'' vind ik wel echt het minimaal werkbare...

Wat je krijgt is dat je er dichter op gaat zitten omdat het scherm toch niet zo groot is.. vervolgens kijk je uuren achtereen naar zoon scherm heel dichtbij, dit is uiteindelijk icm vermoeiing zeer slecht voor je ogen.. bij een groter scherm zit je er verder af en is alles groter, waardoor je je toch minder in hoeft te spannen.. en hogere refreshrate kan ook best wat toevoegen..

Verder kan je natuurlijk beter preventief voor je ogen zorgen dan achteraf veel eerder een bril te moeten.. (die ook vervelend is en geld kost).

[Reactie gewijzigd door klaasraak op 23 februari 2021 11:47]

15+ jaar geleden kocht ik mijn eerste full hd 24'' scherm voor 100 euro..
2de hands misschien ...
Wat je krijgt is dat je er dichter op gaat zitten omdat het scherm toch niet zo groot is..
Maar dat is natuurlijk onzin, de resolutie is ook lager. Zoals ik al zei, je hebt minder screen estate, niet kleinere lettertjes.

Maar mijn punt is, je wekte de suggestie dat een lage resolutie slecht voor je ogen is en dat iedereen "inmiddels" een bril heeft, alsof dat de oorzaak is (en niet gewoon ouderdom). Dan mag je wel even aantonen dat een lage resolutie idd permanente schade aanricht. Wat jij doet is vermoeidheid gelijk stellen aan schade, maar dat is niet zo. Een slecht scherm zorgt idd voor meer vermoeidheid, maar er zijn natuurlijk vele factoren bij het langdurig kijken naar een computerscherm die daaraan bijdragen (idd afstand, maar ook refresh rate, omgevingslicht, etc).
Nou veel factoren bij elkaar maken gewoon dat zoon scherm minder goed is.. zoals je zelf ook opnoemt.. resolutie.. refreshrate.. formaat.. maar ook gewoon de beeldkwaliteit/uniformiteit/helderheid/contrast.. plus programmas werken gewoon niet zo lekker op minder dan hd formaat.. het blijf pixels turen..

Uiteindelijk gaat het er ook om dat je mensen hebt zitten achter schermen die nog geen 10 euro meer waard zijn... Intussen geven die mensen wel 1000+ euro uit aan brillen en opticiens in een 10 jaar tijd.. maar een monitor van 100 euro doen ze dan niet..

Gelukkig zijn mijn ogen nog goed en ik investeer dan ook graag wat in een goede monitor/zonnebril om dat zo te houden.

Ik heb gelukkig zelf 2 nieuwe monitoren gekregen toen ik begon te werken bij mijn huidige werkgever.. en een logitech mx master muis.. (naast de laptop).. maar het oude spul vervangen blijft een lastig punt.. (sommige nieuwe werknemers krijgen dan de afdankertjes van de oude garde, maar dat heb ik gelukkig afgedwongen).

Verder werk ik bij een van de grootste (bekendste) bedrijven van NL, maar namen noemen valt buiten beleid natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door klaasraak op 23 februari 2021 19:37]

Klopt! Zoiets zou voor mij reden zijn eens na te denken over een andere baan. Als ze dit soort zaken niet op orde hebben, geloof ik ook niet in de algemene opstelling van die tent, b.v. thuiswerken na COVID19. Maar goed, ik heb dit soort discussies al gevoerd toen ik graag een 17" monitor wilde hebben en niemand begreep waarom ik nou zo'n grote nodig had... een jaar of 35-40 terug.
Valt wel een beetje mee gelukkig, ik kan nieuwe monitoren bestellen als ik dat wil, (zelfs in totaal 4 stuks zodat ik thuis 2 heb en op het werk 2, helaas geven ze me geen monitoren van 400+ euro (en die heb ik al thuis). Ik werk ook niet op een ict afdeling dus vandaar dat het voor het bestuur misschien minder belangrijk lijkt.. (ik doe coaching/trainingen en schrijf opleidingsmateriaal voor operators in een fabriek).

Verder heb ik nieuwe monitoren gekregen toen ik er begon te werken, alleen krijgt de oude garde geen upgrades tenzij iets stuk gaat... En mijn baas is gelukkig heel makkelijk over thuiswerken, ik heb nu al overlegt dat ik na covid alsnog wel een dag of 2 per week thuis kan blijven werken (beetje tijdig aankaarten leek me wel handig).

Maar de 'íf it aint broke, dont fix it' cultuur is bij ons wel wat aanwezig idd (pand is ook oud).

[Reactie gewijzigd door klaasraak op 23 februari 2021 19:49]

Wat nog veel erger is zijn de laptop's met 1280×800. Super irritant om steeds in discussie te moeten gaan wat bereft kleur echtheid en ontwerp impressies die collega's / klanten met ultra slechte schermen hebben (in de creative sector) :(
En voor de prijs van 3 discussies heb je een fatsoenlijke laptop...
Je wordt gedownmod, maar je hebt een punt. Het is imho weinig nieuwswaardig. Het voegt niets innovatief toe en soortgelijke schermen heb je al vanaf 99 euro. Dus waarom aandacht besteden aan het eerste scherm van Huawei?
Omdat het de eerste is; een bekend en opmerkelijk merk dat een nieuwe markt betreedt is wat mij betreft gewoon nieuws.

Wanneer ze straks een glimmende variant introduceren, krijg je dat vast niet via de Frontpage mee...
Op zich niet heel interessant, maar gezien de achtergrond van Huawei als mobiele telefoon leverancier(*) en het zwaar weer waarin zich men bevindt gezien de handels beperkingen vind ik het toch nieuwswaardig. In het kader van diversificatie en strategie zoals Xiaomi ook heeft gedaan. Als hardware en software meerwaarde t.o.v. de mobile en desktop producten.

(*) En netwerk/5G/desktops/laptops/tablets/...
Nou ja dat dus, dit is misschien wel de minst spannende release sinds tijden. Een generiek 1 uit 1000den scherm.
Je bedoelt net zoals al die "generieke 1 uit 1000den" smartphones en tablets?
Dat ziet er prima uit toch? Huawei maakt ook mooie laptops bijvoorbeeld, dus voor het esthetisch perspectief is een monitor van eigen merk best wel een goed idee. :)
Wel weer eens een monitor met een begrijpelijke modelnaam.
Huaweis dat merk ken ik nog niet :+

Voor de rest, de zoveelste 1080p monitor waar ze denk ik beter met een goed betaalbaar 1440p model hadden kunnen komen.

Ook de lage maximale helderheid lijkt me niet fijn in vol TL/zonlicht.
"Huaweis eerste monitor" is gewoon goed Nederlands.

Net als JQV's bijdrage dat ook is.

https://www.dekantooropleider.nl/taalweetje-jans-jans/

[Reactie gewijzigd door jqv op 23 februari 2021 11:58]

Grammaticaal gezien klopt het, maar het ziet er wel raar uit omdat het een merknaam is die op een klinker eindigt, en als je bijvoorbeeld een ander nieuwsartikel pakt dan wordt er wel weer een apostrof gebruikt
Ik snap het best.
Maar aangezien de klank niet verandert komt deze s eraan vast.
.
Daarnaast hebben we gewoon een vreemde taal met een berg uitzonderingen.
maximale verversingssnelheid bedraagt 60Hz
Waarom doen fabrikanten dit nog steeds?

Op mijn werk ook, daar hebben we super strak ogende HP fullhd beeldschermen. Ik was er van onder de indruk tot een leerling zei: "Wat een waardeloze schermen! Ze gaan niet hoger dan 60 herz!" Ik kon het niet geloven. Ik ging het meteen controleren en ja hoor. Hij had gelijk.

Mijn stokoude monitoren thuis van 13 jaar oud halen al 75 herz. Wat bezielt fabrikanten dan om nu nog steeds monitoren met zo'n lage refreshrate uit te brengen? Daar is toch niets zakelijks aan? Mensen die hele werkdagen naar een beeldscherm zitten te kijken hebben daar gewoon een fatsoenlijke refreshrate voor nodig.

Het enige dat ik als verkoopargument kan verzinnen is dat in de zakelijke markt end users niets te zeggen over wat de afdeling inkoop beslist. Dan is er inderdaad een markt voor. Maar dan ben je wel heel weinig begaan met andere mensen.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 23 februari 2021 13:07]

Refresh rate maakt bij een excel-tabel echt niets uit... En scrollen gaat bij normale browsers in lompe stappen (ik zelf gebruik een speciale smooth scrolling extensie maar ben zo ongeveer de enige).

Waar zou >60 Hz dan helpen?
Voor zover ik altijd begrepen krijg je veel sneller vermoeide ogen als je een monitor met lage refreshrate hebt.
Met CRTs, ja. Bij LCDs maakt het niks uit.
Geen displaypoort, geen 1920x1200 en niet in hoogte verstelbaar?
Wat is hier precies zakelijk aan, de prijs? :+
Hoe is dit nieuwswaardig? Er is niets zakelijk aan deze monitor, geen usb hub, niet in hoogte verstelbaar en duurder als de bestaande concurrentie? Is echt gewoon een run of the mill 1080p ips schermpje dat je ronde de 120 euro vind
pricewatch: BenQ GW2475H Zwart
ik kan oprecht niet wachten tot de oled panelen het hele huidige "top" segment in laten storten
Lekker relevant bij dit bericht; maar op dit moment staan er maar liefst 2 OLED monitoren in de PW
https://tweakers.net/moni...0MQXRZYo6SlZKRhamZUm1tLQA

Dus ik zou mijn adem niet inhouden tot er uberhaupt schermen zijn, los van het feit dat ze competitief zijn
High-end IPS schermen van bijvoorbeeld Eizo zijn wel heel mooi hoor.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.