Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Neostrada verhoogt prijzen van resellerpakketten met factor twee tot vier

Hostingprovider Neostrada verhoogt de prijzen van zijn resellerpakketten. Er komen nieuwe pakketten waardoor de prijzen in sommige gevallen meer dan vier keer zo hoog worden. Neostrada zegt dat er een verhoging bij cPanel heeft plaatsgevonden.

Neostrada had altijd drie reseller-hostingpakketten beschikbaar. Het bedrijf verandert dat nu: er komen vier pakketten beschikbaar. Dat blijkt uit zowel het aanbod op de site als uit een e-mail die klanten hebben gekregen. De veranderingen gaan per 27 december van dit jaar in. De nieuwe prijzen worden vanaf 1 januari volgend jaar gehandhaafd.

Klanten worden volgens de provider automatisch overgezet naar een nieuw pakket dat het meest past bij hun oude pakket, op het vlak van verbruik en schijfruimte. De klanten zouden daar niets van moeten merken. Er is ook geen downtime voorspeld. Neostrada zegt in de e-mail dat er twee oorzaken zijn voor de prijsstijging: "Door een recente cPanel-prijsverhoging en een eerdere verhoging eind vorig jaar, zijn wij genoodzaakt de kosten voor het pakket te wijzigen per 1 januari 2021."

De prijzen stijgen flink. Het goedkoopste pakket wordt twee keer zo duur: dat gaat van 4,99 euro per maand naar een tientje. Er zijn daarnaast twee middenpakketten. Het oude Beginner-middenpakket kostte altijd 8,49 euro per maand, maar dat wordt 24,99 voor het Startup-pakket of 49,99 voor het Team-pakket. Dat laatste heeft, in tegenstelling tot Beginner en het nieuwe Startup, geen 25 accounts en 25GB webruimte, maar 50. De prijsstijging bij het Plus-pakket lijkt het hoogst; die stijgt van 19,99 euro per maand naar 79,99 per maand.

Oude/nieuwe naam Specificaties Oude maandprijs Nieuwe maandprijs
Small/Essential 10 accounts/10GB opslag € 4,99 € 9,99
Beginner/Startup
Beginner/Team
25 accounts/25GB opslag
50 accounts/50GB opslag
€ 8,49 € 24,99
€ 49,99
Plus/Enterprise 100 accounts/100GB opslag € 19,99 € 79,99

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

20-11-2020 • 16:54

140 Linkedin

Reacties (140)

Wijzig sortering
Het klopt inderdaad dat cPanel voor de tweede keer in (relatief) korte tijd z'n licentie kosten verhoogd, echter niet met de factor die Neostrada nu rekent, zie de cPanel 2021 pricing tabel op https://www.liquidweb.com/kb/pricing-breakdown/
Neostrada heeft de eerste keer dat cPanel z'n prijzen verhoogde ook al z'n pakketten met bizarre percentages verhoogd. Je zou zeggen dat hun pakketprijzen daarmee redelijk futureproof zouden zijn, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Voor de 'gedupeerden' loopt er een topic op GoT omtrent de prijsverhogingen van Neostrada, inclusief aanbevelingen van mede-Tweakers qua alternatieven. Zie: [Neostrada] Prijsverhoging januari 2019

[Reactie gewijzigd door Freekers op 20 november 2020 17:18]

Het is belachelijk. Vorig jaar was mijn pakket met meer dan 150% gestegen zonder mij daar heel duidelijk van in te lichten. Stond in een algemeen mailtje met een lijst wat ze in de afgelopen jaren hadden verbeterd en dan onderaan iets van "Oh, we hebben de prijzen ook wat verhoogt" . Blij dat ik vertrokken ben daar. Blijf weg bij TWS overgenomen hosters mensen!

Dit waren de reseller prijzen van voor 2019:
https://tweakers.net/camo...F15WR2jC3%2Fneostrada.jpg

[Reactie gewijzigd door satoer op 20 november 2020 17:48]

Ik liep vorig jaar tegen hetzelfde probleem aan.
Echter de echte oorzaak lag bij cPanel.
Dat is overgenomen door dezelfde investeringspartij die ook Plesk bezit.
Die domineren nu een groot deel van de markt met DirectAdmin als bekendste alternatief..
https://hosting.review/news/cpanel-oakley-acquisition/

Ze besloten toen om de licentiekosten per pakket te gaan baseren op het aantal accounts erin (ipv ongelimiteerd). Wat hosting partij dus ook flink wat extra kosten geeft.

Bij investeringsmaatschappijen gaat het maar om 1 ding: winstmaximalisatie. En dan is zo'n stukje software heel winstgevend, want de extra kosten van de verhuizing en alles wat er bij komt kijken kost veel meer. En dat weten ze donders goed.
Je wordt met je rug tegen de muur gezet en nu weer.

Ik heb vorig jaar nog wat kunnen verschuiven met mijn paketten om de kosten te drukken (zelfs besparen), maar het lijkt erop dat het deze keer echt een strijd gaat worden.

Natuurlijk kan ik het als reseller makkelijk betalen, maar dat wil niet zeggen dat ik dit moet slikken. Ik vraag me ook sterk af of er geen wet is die dit verbiedt. Een verhuurder van een huis mag de prijs ook maar beperkt verhogen. Dit is een vergelijkbare situatie.
Bij investeringsmaatschappijen gaat het maar om 1 ding: winstmaximalisatie.
Het eerste waar het fout gaat is natuurlijk dat de voormalige eigenaar er of geen zin meer in had of er geen brood meer in zag. En dan verkoop je je toko aan de hoogste bieder. Als het vorige business model goed levensvatbaar was, had de vorige eigenaar het waarschijnlijk niet verkocht. En logisch dat investeerders voor de hoogste winst gaan. Doet jouw pensioenfonds ook (hoop ik voor je).
Ik mag hopen dat mijn pensioenfonds wel een beetje groen en ethisch investeert en niet op pure winst zet.
Same here, dat was voor mij de doorslag om te verhuizen naar een ander.

Een normale prijsverhoging begrijp ik, kosten stijgen immers ook. Dat was echter een bijna verdubbeling verstopt in een generiek mailtje.

Weer een die na overname door TWS de prijzen extreem verhoogd.
Je hebt gelijk, dit is niet de eerste keer
Je hebt helemaal gelijk! Ik ben in vijf jaar tijd al veel vaker door ze genaaid met idiote verhogingen! En geen duidelijke communicatie vooraf.. heeft me echt serieus geld gekost (denk al zeker 1500 euro).. dit is de druppel: maar dan nu de vraag... waar dan wel heen?
Ze zouden nieuwsbrieven sturen, maar goed hoeveel lezen dat nu? Ben na de eerste verhoging ook opgestapt, prijs werd al meer dan 2* zo duur
Versio heeft zoiets ook gedaan, belachelijke verhogingen :-(
Kan dit niet aangevochten worden? Klanten hebben toch ook rechten? Je kan toch niet zomaar ineens de prijzen sterk verhogen zonder gegronde reden?

Is er een mogelijkheid om ALLES in 1 klap te verhuizen? Ik zit met meer dan 100 sites bij Version en wil best overstappen, want RUK daar! Veel duurder geworden en veel trager en veel meer problemen...

Als dit mogelijk zou zijn, dan is het nog interessant om over te stappen, als dit domeinnaam voor domeinnaam moet gaan, dan zit je dus eigenlijk gewoon met een soort wurgcontract, want ook al verhogen ze de prijzen enorm, je kan niet ff snel overstappen zoals bij andere abonnementen voor mobiel of thuis internet, gas/licht, enz...
@Freekers heeft in het topic op GoT de hosting partij Brixly aangedragen. Zij hebben ook een migratie tool, echter werkt dit zover kan oordelen na een chat met een Brixly medewerker alleen tussen cPanel accounts.
Uk provider, dit kan volgend jaar een GDPR issue zijn voor zakelijke klanten.

[Reactie gewijzigd door zx9r_mario op 20 november 2020 20:42]

Ik ben na de eerste verhoging ook naar Brixly gegaan. Zij hebben bij mij mijn pakketten verhuisd vanaf Plesk, het kan dus wel! Dit moet je alleen aan ze vragen en niet via het migration center doen.
Aanrader Brixly!
Maarrrrr, hoe lang blijven daar de prijzen reëel?
En wat als die weer overgenomen worden?
Tjah. Dan kan je beter helemaal nergens meer gaan hosten of zelf een server optuigen met alles erop en eraan.
Appeltje eitje, kom je dan wel bij mij hosten? 😉
Dit is puur toeval, maar ik ken webgangster. Of hij het nog weet, weet ik niet ;P
Zat in groep 7 en had net mijn eerste cheap-ass website gemaakt waar ik wat spelletjes op had gezet. Ik zou totaal niet meer weten hoe ik ooit aan zijn website/profiel ben gekomen maar hij heeft toen zeker meer dan een jaar mijn website gratis gehost (nadat mijn ouders overtuigd waren x) ) en zelfs nog een keer een gratis Windows VPS laten gebruiken (toen ik een MTA server was gestart). Ik heb hem eigenlijk nooit daarvoor bedankt, dus bij deze _/-\o_

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 20 november 2020 20:46]

Het is prima mogelijk om (geautomatiseerd) te verhuizen. Heb je eigen servers daar of heb je shared hosting?
Ahhh, Versio. Zoveel verdriet mee gehad...
Het is wel mogelijk. Zeker gezien Versio gebruik maakt van DirectAdmin. Dat doe ik met mijn bedrijf ook, dus dan is het heel makkelijk snel overzetten. Ligt beetje aan wat voor account en alles, maar kan goed.

Als je wil, stuur een berichtje. Kunnen we eens babbelen en kijken wat ik voor je kan betekenen. Eventueel qua hosten bij mij, maar anders in zin van het (in de nacht bv) overzetten van alle domeinen en dergelijke.
Ik heb je gegevens genoteerd!
https://cpanel.net/pricing/

https://webscoot.io/blog/cpanel-price-rise-impact-solutions/

Ofwel, als je 1 server licensed (duurste), gaat de prijs voor de (1) gebruiker met $4 / mnd omhoog.

Hoe meer gebruikers op 1 server, hoe minder per gebruiker het uit komt.

$5 naar $10 snap ik nog. $1 bovenop de externe verhoging.

De rest van de verhogingen zitten dan ook daaraan vast?

Van $20 naar $80 is echt fors, een verhoging van $60, 300% meer, 400% van de oorspronkelijke prijs. Maar per account is dat dan maar $0.06 $0.60, wat naar mijn mening erg mee valt.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 22 november 2020 11:37]

100 accounts, dus dan elke maand $ 0.60 extra ipv $ 0.06. Ook zeggen zulke bedragen niet alles. Een euro per maand lijkt misschien weinig, maar het gaat uiteindelijk om de marge die je erop maakt. Paar duizend accounts aan $ 1 marge per stuk is best leuk natuurlijk, levert je dan een tweeduizend dollar in de maand op. Zakt dat nu opeens naar paar duizend accounts aan $ 0.40, dan blijft er per maand opeens nog geen duizend dollar meer over. Ook is dit maar een enkele kostenpost van je bedrijvigheid, stel je voor dat iedereen met zulke verhogingen zou komen, in crisistijd ook nog. Vallen er nog meer bedrijven om.
Ah mijn foutje haha! 60.00/100 is inderdaad 0.60. Nog steeds absolut gezien weinig als je dit direct doorbelast aan de eindklanten.
De enorme prijsstijging komt doordat cpanel enorm duur is geworden afgelopen 2 jaar. Alleen al een 100 domain license voor cpanel kost 45 dollar per maand. Als je nu 20 euro per maand betaald heb je enorm veel geluk. Ze draaien nu enorm verlies op alle pakketten.

Ik overweeg ook heel sterk op bye bye tegen cpanel te zeggen. Ik heb nu zo'n 120 domeinen draaien van klanten, maar de kosten lopen echt de spuigaten uit.
Hier aan ‘t overwegen om 2 tiers aan te bieden. Een op servers met directadmin en de ander op cPanel. Klanten die enkel de basis willen hebben pakken DA, de andere kunnen tegen een premium op een cPanel server gezet worden.
Met mijn bedrijf ben ik juist voor DirectAdmin gegaan. Ook wel ervaringen met Plesk en cPanel, maar nooit echt overtuigd geweest. cPanel heeft wat leuke toevoegingen, maar niet dat ik er echt fan van werd. DirectAdmin met de nieuwe skin werkt wat dat betreft veel fijner...
Vanwaar jouw keuze om toch (ook) cPanel aan te gaan bieden?
Directadmin heeft juist sinds kort veel functies die cPanel niet heeft, zelfs CloudLinux neemt DA serieus.
Hoop cPanel gebruikers zijn vorig jaar al massaal overgestapt op Directadmin, zal nu weer gebeuren.
Inderdaad. DA is echt mijn voorkeur. Al zie ik helaas hun prijsmodel ook veranderen...
Klopt, je bent dus afhankelijk van providers (zoals ik :-P) die nog bergen lifetime licenties hebben haha.
Nadeel is dat ze niet extern gebruikt mogen worden, anders had ik ze wel verhuurd voor een leuke prijs.
Hahaha, jaaa, ik had de pech dat ik een lifetime wilde nemen, twijfelde, week nadacht, besloot het te doen, en ze onverwachts eerder waren gestopt met de lifetime license... Nog nooit zo gebaald xD
Helaas is het systeem weer op de schop gegaan, en vraagt DA nu ook steeds meer geld. Veel alternatieven geprobeerd, ook gratis, maar er is niet echt eentje die 'af' is en ook goed onderhouden word.
Ik kan je altijd een VPS leveren met gratis DA licentie, maar wat extra advies:
Maar er komen wel alternatieven zoals https://fastpanel.direct/ enkel zoek je toch vertrouwen, DA is erg betrouwbaar.
Ahh, die kende ik nog niet. Ziet er leuk uit, zou het denk ik niet snel gebruiken.
DA is inderdaad fijn. Geeft vertrouwen, en er is veel over bekend. Z-Panel is niet meer ondersteund. Vesta is nog steeds niet echt af. CyberPanel is beetje meh aan het worden. DA kan je altijd van op aan.
Het nadeel is; de branche veranderd. Bij Wix / Jimbo geef je 5 euro per maand uit, en je kan los gaan. Wil je dat niet, maar serieus een website, ben je straks 10 - 15 euro de maand kwijt. Dat gaat natuurlijk nergens over, en zorgt dat weinig dat gaan doen. Sterker nog; dan krijg je dat je een kleine VPS (zoals bv eentje van DigitalOcean) online gaat zetten voor een WP site, en dat voor iedere klant en website doet...

Gelukkig zijn er nu nog wel aanbieders waar je aan DA licenties kan komen, maar als het echt omhoog blijft gaan, dan word het voor mij toch eens kijken wat een leuk alternatief kan zijn...
Mogelijk dat er dan een 'prijsbewust' en 'kwaliteitbewust' aanbod komt
Tot voor kort kon je een DA datacenter license nemen voor $5 per maand. Nu moet je maandelijks minimaal $200 aan revenue hebben om datacenter licensed te kunnen kopen, anders betaal je $29/maand.
De featureset en klantgewenning. Veel klanten zijn absolute "noobs", om het even helder te stellen :P, en zijn al blij dat ze nu weten hoe het werkt. Het wijst zich ook heel helder en er zitten overal videotutorials bij en dergelijke. Dat scheelt. Die cold-turkey overzetten naar DA kan misschien nadelig voor hen uitpakken en daarom wil ik ze wel de mogelijkheid geven om bij cPanel te blijven. cPanel blijft erg krachtig, uitgebreid en zeer makkelijk in gebruik; there's no denying that. DA is wat soberder en minder gelikt.

De situatie wordt wel elke keer anders hoor. Eerst was de situatie ook nog dat het kostenplaatje niet dermate drastisch wijzigde dat het echt iets uitmaakte door wat dealtjes met de vendor. Het was dan kostentechnisch niet efficient om een migratie naar DirectAdmin uit te voeren, ondanks de lagere kosten van DA. Maar nu cPanel begint om de boel steeds duurder te maken en ook begint uit te kleden, zoals de veelgebruikte Wordpress Manager die er nu uitgesloopt wordt en vervangen met een systeem waar een licentie voor vereist is, wordt het erg vervelend en wel steeds meer de moeite waard om er uit te stappen. DA voorzien van Softaculous zal denk ik de meeste klanten wel tevreden houden.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 24 november 2020 15:00]

Dit betreft alleen reseller accounts toch? Gezien dat soort van zakelijk bedoeld is mag ik hopen dat die paar euro extra niet je grootste zorg is. Anders doe je iets niet goed commercieel gezien :+
Op GoT een medetweaker die €600 ex BTW mag lappen ipv €120 ex BTW eerst.
€480 is geen paar eurootjes extra.
Linksom of rechtsom zal hij de prijzen naar toch moeten verhogen, want de kosten om websites e.d. van Neostrada weg te verhuizen zijn er ook.
Je kunt dit niet afdoen als "Hahaha ondernemersrisico hahaha".
Nee dat is ook wel een beetje raar natuurlijk, maar dit soort dingen zijn wel degelijk deels een risico. Een vriend can mij had het hier de vorige keer over. Die ging ook ineens een factor 5 omhoog in kosten. Sloeg helemaal nergens op, maar is wel degelijk een risico wat je moet incalculeren en op moet kunnen acteren. Net als dat normale leveranciers ineens met onvoorziene kosten kunnen komen zitten die ze door moeten berekenen. Jij moet dit dan ook naar je klant kunnen communiceren/aanpassen.

Als jij een product of dienst (vooral die laatste) doorverkoopt met een kleine marge dan zul je prijswijzigingen wel door moeten kunnen berekenen om er nog wat op te kunnen verdienen. Anders heb je gewoon een probleem. Dus ja het is een deel ondernemers risico, maar deze verhoging is natuurlijk wel absurd te noemen. Alweer.

Als ondernemer is het dus wel degelijk belangrijk om een exit/migratie strategie achter de hand te hebben. Dat moet je bij cloud diensten bijvoorbeeld ook. Wat als AWS morgen besluit de prijzen te verdrievoudigen? Zelfs als grote onderneming (1000 medewerkers) ben je dan gewoon de sjaak. Hier moet je dus echt wel van te voren wat op bedenken om dat te kunnen mitigeren.
Altijd goed een exit strategie voorbereid te hebben. Echter overstappen is tijdelijk dubbele kosten. Per 1 januari het nieuwe tarief met nog een maand voor kerst temidden van een internationale crisis is gewoon wat schofterig voor het vermenigvuldigen van je prijzen.

Als er wat meer transparantie geboden werd dan lag het misschien anders, maar de schuld proberen af te schuiven op cPanel is te doorzichtig, omdat deze prijsverhogingen daar nog weer fors boven zitten.

Tot slot is de argumentatie rondom een exit/migratie strategie misschien nog wel het meest op NeoStrada zelf van toepassing. Die zouden dan net zo hebben mogen voorzien dat cPanel misschien de prijzen ging verhogen en een exit strategie mogen hebben om naar DirectAdmin of andere tooling te kunnen migreren. Denk eens aan alle extra marge die ze dan kunnen halen, door een betere marktpropositite neer te zetten dan concurrenten die wel die cPanel prijsstijgingen moeten doorrekenen. Zou hun core business moeten zijn in het lagere prijssegment, creatieve manieren vinden om de kosten te drukken geeft een betere marge zonder prijsverhoging bij de klanten.

Helaas is de markt vol van klanten gebleken die toch maar blijven plakken, waardoor het de moeite loont om andere bedrijven op te kopen en daar zulke mega prijsstijgingen door te voeren. Al loopt de helft van de klanten weg, dan gaat het financieel alsnog beter.
Sorry hoor, maar als je ondernemer pretendeert te zijn en je bent afhankelijk van budget reseller hosting, doe je óók iets niet goed.
Ik heb mailtje over mijn standaard webhosting, dus nee. Geloof van niet. Bij mij was het een hobby projectje voor tig domeinen, waar geen verkeer opzat en geen ramp als het eruit lag. Toen SSD upgrade waar ik niet op zat te wachten, maar factuur lag al op de mat toen ik het eenmaal doorhad. Nu weer van 2,99 naar 4,99. Ik heb altijd 15 ekkies in het jaar betaald. Dat is een 4 voudiging in anderhalf jaar tijd.
ik ben geen reseller, maar mijn pakket werd omgezet van 14,99 per maand naar 24,99 per maand per 1 januari. Zelfde pakket, zelfde storage, zelfde bandbreedte.

Nou gebruikte ik die storage eigenlijk alleen als opslag voor foto's dus die gaan we nu maar ergens anders hosten en op zoek naar een partij die m'n mail kan hosten zonder al te veel kosten op met mijn domein.
Misschien moet je eens naar Contabo kijken.
Ik ben er al jaren een tevreden klant voor alle hosting van mijn klanten.
De domeinen breng ik momenteel onder bij Vimexx.

Alle DNS-en zijn ondergebracht bij Cloudflare. Dus als er een domein moet verhuizen dan hoef ik niet de hele DNS opnieuw in te voeren, allen de nameservers laten verwijzen naar Cloudflare is dan voldoende.

[Reactie gewijzigd door MatjeM op 21 november 2020 17:03]

Grapjas, van 20 naar 80 euro per maand.en niet iedereen gebruikt reseller accounts om er geld mee te verdienen.

Dus jij vind een verhoging van €720 op jaarbasis “normaal “????
Neostrada... Dat zit toch ook in de stal van TWS tegenwoordig?
Dan was deze prijsverhoging wel te voorzien.
Daarvoor heeft tegenwoordig webhosters.nl een hele mooie overzicht van hosters om te relateren aan hun moederbedrijven / eigenaren.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 20 november 2020 18:23]

Mooi, maar niet helemaal compleet. Ook mijn overzicht is dat trouwens niet.
Yep, Heb al 3x moeten overstappen nadat mijn hoster was overgenomen door TWS... hopen dat ik nu bij zo’n klein clubje zit dat ze niet interresant genoeg zijn om overgenomen te worden...
Is het niet beter om gewoon een vps te huren waar je op je linux VPS server diverse websites kunt hosten voor een fractie van de prijs? Ik heb een vps voor minder dan 5 euro waar ik diverse domeinen host, en dan ook nog eens een teamspeak server en gameserver op heb draaien, warvan de performance van de websites zeer goed is.

[Reactie gewijzigd door denPes op 20 november 2020 19:18]

Is het niet beter om gewoon een vps te huren waar je op je linux VPS server diverse websites kunt hosten voor een fractie van de prijs? Ik heb een vps voor minder dan 5 euro waar ik diverse domeinen host, en dan ook nog eens een teamspeak server en gameserver op heb draaien, warvan de performance van de websites zeer goed is.
Wat heb je geregeld voor o.a. power outage of hardware failure?
Een beetje hoster schakelt dan over naar een ander datacenter.
Ik heb daar niks voor geregeld, omdat dat voor mij niet nodig is (toevallig heb ik in mijn geval nog geen downtime gehad, voor zover ik heb kunnen opmerken). Maar de partij waar ik de VPS huur, heeft diverse locaties. Dus als ik zou willen zou ik een copie van de ene op een andere locatie kunnen draaien die de boel zou kunnen overnemen bij downtime van de ene. ( eventueel met instellen van 2 A records)

Maar ook linux servers kunnen gemirrored worden, en zeker bij virtuele installaties is dit een pak eenvoudiger. Als je enkel het webserver gedeelte wilt syncen is dit natuurlijk nog eenvoudiger. (ik werk met static pages, Hugo gecombineerd met een opensource content management system, dus mijn situatie is heel simpel. Voor jou is dit misschien geen oplossing, of het kost je misschien teveel tijd om dit alles uit te zoeken, en tijd is ook geld.). Als jij met databases, specifieke content management systemen en betalingssystemen werkt wordt het welicht wat complexer.
Veel VPS'en werken hetzelfde, iets met cloud, en gaat er iets fout dan is er andere hardware die het overneemt. Vraag me niet naar de details ;-)
Totdat zij hun prijzen verhogen. Maar je hebt in principe wel gelijk. Door meer zelf te doen, steek je gelijk wat van op en bent tevens wat minder afhankelijk.

Maar je zult het vast wel eens met mij zijn; je voelt praktisch de lust van cloud diensten aanbieders om hun abbonnementsprijzen te verhogen tot het punt dat de klant nog net niet wegloopt of dat het nog net niet hoog genoeg is om door het ge-emmer heen te gaan dat hoort bij het verhuizen van de ene naar de andere dienst.

Kan je wel aandragen: niet mijn pakkie an, dus laat het maar aan anderen over, want goedkoper/beter.... Ten eerste, is dat wel zo goedkoop/beter? En ten tweede, met zo'n instelling leg je jezelf wel een heleboel limieten op. Terwijl je naar mijn mening het echt geen kwaad kan om best eens diep in materie duikt dat niet in je straatje ligt. Bredere ervaring maakt je vaak wel completer in zowel denken als doen.

[Reactie gewijzigd door GeroldM op 21 november 2020 03:07]

Hostingproviders hebben niet door dat ze klanten op deze manier een SaaS-oplossing injagen. De Wixen van deze wereld doen goede zaken zo.
Dan kunnen we van deze partijen de prijzen vast gaan opschrijven, deze providers hebben ook een plekje in de stal van TWS gekregen.

Alphamega (2020)
Sitebytes (2020)
Domeinbalie (2020)
Magehost (2020)
Skyberate (2020)
IPS hosting (2020)
QDC (2020)
Vevida (2020)
Flexwebhosting
Youth paying
Pcextreme
Realhosting (kuch)

Ik mis er vast nog eentje
Jazeker.

Argeweb
Axarnet
Evidalia
Ran Networks
Nerion Network
Singular Web
De Heeg
Savvii
Revices
Versio
VIP Internet
Sitebites
De Hosting Makelaar
Revices is Reviced, en valt nu onder VIP Internet.
Stap 1: Total Webhosting Solutions (TWS) neemt een bedrijf over
Stap 2: Prijzen worden sterk verhoogd
Stap 3: Een deel van de klanten gaan weg, maar de meerderheid blijft
Stap 4: Meer winst voor Total Webhosting Solutions (TWS)
Stap 5: 2e verhoging na een jaar
Stap 6: Nog meer weg?
Ik wil best overstappen naar een goedkopere, maar kan dat ff snel met meer dan 100 domeinnamen?
Ik ben daar best benieuwd naar...
Ik denk dat dit voor blijvende klanten vaker een vraagstuk is dan we denken. Wat kost het als ik X werk moet verzetten om Y te besparen. Kosten moeten de baten afwegen.
Tja, naast natuurlijk de administratie is de rest vrij eenvoudig. Heb meerdere sites naar YourName verplaatst. Kwestie van domein verhuizen, met Akiba (voornamlijk Joomla) een export gedaan en die bij Yourname weer terug gezet. Technisch ongeveer een uurtje werk per site wanneer je het in de vingers hebt. En mail en dergelijke klik je zo in elkaar op Plesk.
Je wijkt af van de vraag...
Wat nou als je dat voor RUIM 100 sites moet doen, dan ben je misschien maanden bezig voor hoeveel besparing en wat heeft het gekost en wanneer gaan daar de prijzen weer de lucht in...

Jouw vergelijk met een paar sites is niet te maken met bedrijven die 100den sites hosten...
Vraag je nieuwe host wat het formaat is wat ze willen hebben qua data van je domeinnamen en exporteer het via de api
Ja hoor, dat kan gewoon zonder meer prima. PM mag altijd.
Zolang het winstgevend is.

Stel, je hebt 50.000 klanten die 120 euro jaar betalen. Dat is 6 miljoen omzet.
Stel, je verhoogd je tarief naar 280 euro per jaar en 15% vertrekt. Dan heb je 42.500 klanten en 11,9 miljoen omzet.

Stap 6 is dan om kosten te besparen door personeel te ontslaan. 42.500 klanten hebben minder support nodig dan 50.000 klanten.
Stap 5: TWS neemt bedrijf waar klanten in stap 3 waren overgestapt :+
Zo had ik ongeveer een jaar geleden exact hetzelfde met PCextreme. Overgenomen door TWS; prijzen verhoogd. Het is triest want ik was altijd erg tevreden over PCextreme. Ze hadden ooit gratis Raspberry Pi hosting.
Lijkt wel het standaard bedrijfsmodel te zijn. Klanten lokken met lage jaarlijkse kosten en dan elk jaar de bedragen fors verhogen. Wat er af valt, valt er af maar wat blijft draai je enorme marges op.
Bovendien... Op de achtergrond kun je lekker consolideren. Je gooit de servers van alle dochterondernemingen op één hoop, de overbodige servers faseer je lekker uit en je kunt besparen op support. Want minder klanten is tenslotte ook minder gezeik.

Op zich wel een slimme zet natuurlijk.
Ook op personeel. Netwerken worden onder gebracht onder PCExtreme inclusief beheer en de oude netwerkbeheerder is daarna weg.
Dat heb ik inderdaad ook al meegekregen. PCX was misschien nog wel de meest technische club van het stel als je het mij vraagt.
Mwah, dit bedrijf is overgenomen door TWS. En alle bedrijven die TWS opkoopt, verhogen hun prijzen binnen no time.
Ik had nog nooit van tws gehoord maar recentelijk kreeg ik bericht dat de hosting pakketten van flexwebhosting flink in prijs omhoog zouden gaan. Ik ben toen direct overgestapt, net even gegoogeld en jawel eind vorig jaar is flexwebhosting overgenomen door tws.
TWS is een Friese investeringsmaatschappij, overal waar ze hun tengels in krijgen gaan de prijzen flink omhoog.
budget webhosts zijn ook iets om bij weg te blijven, ene bepaalde kwaliteit/kwantiteit heeft gewoon een prijs. 100 GB (ssd) opslag leveren onder de 20 euro per maand kan zowat niet niet. dan gaat er geld bij, is niet redundant uitgevoerd of is traag. daarbij twijfel ik of dit nog te beheren is, die prijsverhoging was dus te verwachten.

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 20 november 2020 17:06]

Alleen voor de afschrijving van de hardware moet je al 250 websites op 1 server hosten. Zie je het voor je, 28 cores, 128GB geheugen, wat SSDs en dan 250 wordpress sites hosten die aanelkaar hangen van de zware plugins?

Komt dan nog de kosten van support, onderhoud, stroom, netwerk en rackruimte bij....
250 WP sites op 1 servers is makkelijk te doen. Zelfs 500 kan zonder problemen.

Kijk het moeten niet allemaal druk bezochte webshops zijn ofzo. maar een gemiddelde bedrijfswebsite met wat info is geen probleem.
Zolang ze niet bezocht worden is er niks aan de hand.
Knal er nog een paar klanten met Woocommerce of erger nog, Magento, tussen en je kunt inpakken met je 250 websites op 1 server.
Ligt helemaal aan de server en de inrichting ervan. Het is zo te bouwen dat als één klant opeens veel resources gaat verbruiken, dit enkel een probleem is voor die klant en niet voor de rest. De meeste hosters vrezen eigenlijk enkel dat alle klanten tegelijk heel veel resources gaan verbruiken; ivm oversubscription.
En toch zit ik al jaren bij een budget host zonder problemen en zonder prijsverhogingen. Het gaat echter om een heel kleine site. Maar toch. Zelfs de support is redelijk al moet je wel vaak zuchten met de "indiers" Alle akkefietjes met incorrecte rekeningen werden zo in mijn voordeel opgelost alleen een mailtje voor nodig. Je moet wel even opletten met ze. (standaard rekening generator vergeet wel eens oude "levenslange" acties)

Ik heb de limieten dus nooit getest, maar het kan werken.
budget webhosts zijn ook iets om bij weg te blijven, ene bepaalde kwaliteit/kwantiteit heeft gewoon een prijs. 100 GB (ssd) opslag leveren onder de 20 euro per maand kan zowat niet niet. dan gaat er geld bij, is niet redundant uitgevoerd of is traag. daarbij twijfel ik of dit nog te beheren is, die prijsverhoging was dus te verwachten.
Dat kan wel en dat heet oversellen. Als maar (ik noem maar wat) 20% van alle gebruikers daadwerkelijk de 100gb ssd opslag nemen kan je het prima verkopen voor die prijs. Bedrijven als contabo doen niet anders.
Sommige providers verhogen de prijzen niet maar passen de pakketten aan. Antagonist bijvoorbeeld. denk nog een van de weinige die niet is overgenomen door team.blue en TWS.

Jaren terug voor ~30 euro pj 3 GB opslag en 60GB traffic.
Toen een revolutie ze hadden onbeperkt data, opslag en als klap op de vuurpijl onbeperkt websites voor 10 euro pm
Nu nog steeds 10 euro pm maar het is geen onbeperkt meer maar namelijk: 50 GB SSD-opslag, 2 TB dataverkeer, max 3 websites.

Vroeger kochten mensen nog SSL certificaten nu is dit gratis en het verlengt zelf ook nog automatisch ik denk dat ook daar een deel inkomsten is weggevallen.
Klopt zit al vrij lang bij antagonist en bevalt op zich prima heb er genoeg mensen naar door verwezen. Maar ook die zijn een stuk duurder geworden ten opzichte van enkele jaren geleden.
Klopt zit al vrij lang bij antagonist en bevalt op zich prima heb er genoeg mensen naar door verwezen. Maar ook die zijn een stuk duurder geworden ten opzichte van enkele jaren geleden.
Dit artikel gaat over resellerpakketten en Antagonist heeft sinds 2007 (eerder was ik geen klant, dus weet ik het niet) de resellerprijzen niet verhoogd.
Nee klopt maar als je naar reseller pakketten van Antagonist kijkt loopt dat al helemaal hopeloos achter voor wat je krijgt in verhouding met de webhosting.
Nee klopt maar als je naar reseller pakketten van Antagonist kijkt loopt dat al helemaal hopeloos achter voor wat je krijgt in verhouding met de webhosting.
Klopt, maar de stelling was dat ze duurder geworden zouden zijn en dat klopt niet.
Zat ook bij Antagonist met een simpele prive site, maar ze werden duurder, dus overgestapt naar NHR, lekker goedkoop en een goede service van Hjalmar. Maar ze werden overgenomen door Vimex, nu 100 % duurder uit.
Zat ook bij Antagonist met een simpele prive site, maar ze werden duurder, dus overgestapt naar NHR, lekker goedkoop en een goede service van Hjalmar. Maar ze werden overgenomen door Vimex, nu 100 % duurder uit.
Dat is onzin, grote onzin.
Bestaande pakketten zijn niet in prijs veranderd.
Er zijn andere pakketten toegevoegd, maar bestaande pakketten mag je houden tegen bestaande prijzen.
Klopt, maar het pakket dat ik had hebben ze niet en het goedkoopste pakket is te weinig voor mij, WRH had voor mij een passend pakket voor 20,41 €, bij Vimex moet ik nu 41,25 euro betalen.
Ja ik heb een beter en ruimer pakket en de service is goed, maar het is wel 100 % duurder.
Klanten worden volgens de provider automatisch overgezet naar een nieuw pakket dat het meest past bij hun oude pakket, op het vlak van verbruik en schijfruimte
Dus als je als huidige klant 19,99 betaald, moet je nu opeens 79,99 euro betalen? Inflatie enzo kan ik nog enigszins begrijpen, maar hierdoor moet je bijna 720 euro meer per jaar betalen. Best gek toch of niet?
Dat kunnen ze pas doen vanaf het einde van een contract. Vanaf je nieuwe periode ga je 4x meer betalen.
Dacht ik ook maar dat was vorig jaar niet zo en ik kon er niks aan doen :(
Als een leveranciers gedurende de contractperiode de voorwaarden of prijzen veranderd heb je als klant het recht om weg te gaan en het contract te beeindigen.
Ja, dat kan, maar praktisch is het lang niet altijd.
Let wel... Vorig jaar werden ze óók al met een prijsverhoging geconstateerd.
Inderdaad! En ze hebben wel vaker hun prijzen verhoogd. Ik ga binnenkort definitief bij ze weg


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True