Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD kondigt begin 2021 op CES-beurs vermoedelijk nieuwe cpu's en gpu's aan

AMD houdt begin 2021 op de CES een keynote, waarin onder meer een portfolio van high-performance computing en graphics solutions aan de orde zal komen. AMD's ceo Lisa houdt de keynote en zal dan vermoedelijk nieuwe cpu's en gpu's aankondigen.

De organisatie achter de CES meldt dat onder meer Lisa Su een keynote zal houden tijdens de CES 2021, die van 11 tot 14 januari geheel digitaal zal plaatsvinden. Volgens de aankondiging zal Su AMD's visie op de toekomst van de onderzoek, onderwijs, werk, entertainment en gaming geven en komt er een portfolio van high-performance computing en graphics solutions aan bod. Su zegt dat ze ernaar uitkijkt om 'spannende nieuwe technologieontwikkelingen' te delen op CES 2021 en 'wat dat zal betekenen voor de manier waarop we leven, werken, leren en spelen'.

Nadere details worden niet gegeven, maar mede gelet op de gebruikte termen bij het portfolio, ligt het voor de hand dat AMD nieuwe processors en videokaarten zal aankondigen. Om wat voor producten het zal gaan, is niet bekend, maar het zou bijvoorbeeld kunnen dat het om nieuwe Ryzen- of Threadripper-cpu's gaat en nieuwe videokaarten op basis van de RDNA 2-architectuur.

Het is al duidelijk dat AMD zijn nieuwe Zen 3-processors op 8 oktober presenteert en de Big Navi-videokaarten op 28 oktober. Het zou echter kunnen dat de fabrikant dan nog niet alle plannen en producten binnen de RX 6000-videokaartenserie ontvouwt en dat een deel pas begin volgend jaar aan de orde komt tijdens de keynote op de CES.

AMD heeft de afgelopen jaren de CES-keynote gebruikt voor de introductie van nieuwe consumentenhardware. In 2020 werden de Ryzen 4000-laptopprocessors aangekondigd op de beurs en een jaar daarvoor introduceerde AMD de Radeon VII-gpu en gaf het bedrijf een voorproefje op de Ryzen 3000-processors.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

16-09-2020 • 16:18

67 Linkedin

Reacties (67)

Wijzig sortering
Nvidia wrijft in zijn handen. Tegen de tijd dat de AMD kaarten op de markt zijn heeft een groot deel van de consumenten al een nieuwe RTX kaart gekocht.
Dat valt allemaal wel mee. Het is deze generatie een heel stuk beter voor AMD dan het al jaren is geweest.

Bij Pascal waren zo ongeveer gelijktijdig met de releases van hun GPUs, maar hun topmodel (RX480) kwam niet veel verder dan de GTX 1060. Hun antwoord op de GTX1070 kwam pas een jaar later met de Vega 56. Over de Vega 64 praten we best niet...

Bij Turing hadden ze gewoon niets als antwoord voor een jaar. Dezelfde crappy Vega kaarten die al niet tegen Pascal op konden. De Radeon VII was niet veel meer dan een paper launch, en hun echte antwoord kwam weer een jaar later met de 5000 reeks. Die hardware was vrij competitief, maar de drivers waren heel slecht in het begin wegens de nieuwe RDNA architectuur dus echt een goede optie waren ze ook niet.

We moeten nog wachten op de aankondiging, release en review van de nieuwe AMD kaarten. Maar we weten dat ze er dit jaar nog gaan zijn. We weten ook dat ze zeker tot aan het kaliber van de 3080 gaan geraken. Dat is toch meer dan 5 jaar geleden. De Nvidia kaarten zijn ook duidelijk al tot aan de limiet gepusht. Met 320W gemiddeld verbruik voor de RTX 3080 in de Tweakers review, moet je niet snel een Ti/Super model verwachten die een echt grote sprong maakt. Dat is echt een enorm verbruik. Een heel groot deel van de extra performance tegenover de 2080 Ti is afgekocht met een hoger stroomverbruik. Voor een node shrink is dit in mijn ogen vrij teleurstellend.

Ik denk dat Nvidia er slim aan gedaan heeft om de (advies)prijzen zo laag te zetten. AMD is ondertussen heel vertrouwd met TSMC 7nm en heeft de laatste jaren getoond dat ze erg snelle en efficiënte chips kunnen maken. Geen garantie dat AMD een goed product in de markt gaat zetten, maar ze staan er een stuk beter voor dan de laatste jaren dus ik zou er zeker niet van uit gaan dat het hun niet lukt.
We moeten nog wachten op de aankondiging, release en review van de nieuwe AMD kaarten. Maar we weten dat ze er dit jaar nog gaan zijn. We weten ook dat ze zeker tot aan het kaliber van de 3080 gaan geraken. Dat is toch meer dan 5 jaar geleden.
Bron? Volgens mij weten we tot nu toe nog helemaal niks behalve dat RX6000 er aan komt ;)
Er zijn alleen maar geruchten. Er is nog veel onduidelijkheid over de details, maar ze wijzen er wel allemaal op dat het topmodel een stukje sneller dan een 2080 Ti wordt.

Dit is ook niet zo onlogisch, want de GPU van de nieuwe Xbox zou al ongeveer zo snel als de 2080S zijn (als je puur naar TFLOPS kijkt). En dat is voor een console die all-in $500 moet kosten.

Het wordt ook gewoon een erg grote chip. De codenaam is niet voor niks "Big Navi". Nvidia heeft ook niet toevallig hun prijzen een stuk laten zakken (t.o.v. de performance) We zullen zien hoe de kaarten uiteindelijk vallen, maar ik zou enorm verbaasd zijn moest het topmodel niet minstens tussen de 3070 en 3080 in liggen.
Als ik met niet vergis had Tom van Moore's Law Is Dead het over oktober. Dat is tot nu toe een vrij betrouwbare bron gebleken.

edit: excuus, dat gaat over de bekendmaking, niet over de beschikbaarheid.

[Reactie gewijzigd door wearebob op 16 september 2020 21:38]

De RX480 was geen topmodel voor AMD, of in ieder geval niet in de traditionele zin. De RX480 was een kleine chip van 232mm^2 waar topmodellen doorgaans rond de 500mm^2 zitten. De RX480 was bovendien niet sneller dan de toen al bestaande R9 Fury X, maar wel goedkoper en energiezuiniger.

Hetzelfde geldt voor de RX 5700XT. Het was een kleinere chip van 251mm^2, en niet (echt) sneller dan de al bestaande Radeon VII maar wel goedkoper en energezuiniger.

AMD focust zich al jaren op het segment waar mensen de kaarten in groter volume kopen - namelijk niet de super high end. Een tactiek die aantrekkelijk lijkt, maar ondertussen vestigt Nvidia al jaren en jaren de echte aandacht op zich en kopen mensen daardoor klaarblijkelijk ook liever hun midrange kaarten. Maar goed, zelfs toen AMD de high end kon winnen voor het laatst - met de R9 290X - bleven mensen vooral Nvidia kopen.
We weten ook dat ze zeker tot aan het kaliber van de 3080 gaan geraken.
De hoop bestaat dat Big Navi de strijd met Nvidia aan kan gaan. Je hebt gelijk dat AMD er met RDNA een stuk beter voor lijkt te staan dan met Vega. In theorie (bierviltjesberekeningen) heeft AMD met RDNA2 de techniek om de RTX 3080 te verslaan mits ze die strijd willen voeren en de techniek daar voor inzetten. Maar er zijn ook sterke aanwijzingen dat "Big Navi" een 256-bits geheugenbus heeft, net als de RX5700XT en de RTX 3070. Áls dat waar is, is het maar zeer de vraag of AMD een gpu heeft gemaakt met de intentie om de strijd met de RTX 3080 te voeren, in plaats van in de mid range te blijven. Goed om de verwachtingen dus realistisch te houden voor de aankondiging van AMD eind oktober.
Je vergeet dat destijds alle RX480 kaarten zoveel mogelijk opgekocht waren door miners. Je vergeet ook dat Vega 56 of 64 ook grotendeels opgekocht was door miners. Ieder AMD product in de laatste paar jaren is als warme broodjes over de toonbank gegaan. De Vega is in principe een goede architectuur, dat zie je terug in de APU's en zelfs Intel CPU's tegenwoordig, maar de vega voor gamers is een op steroïden videokaart die omslachtig was voor waar het werd ingezet. Het kwam veel beter tot z'n recht met compute gerelateerde taken, en niet games.

De 5700 series is AMD's eerste product weer in tijden dat de grootte van een midrange chip heeft en toch gelijk is aan de 2070. Een 50% verdubbeling t.o.v de 5700 voor de Big navi tipt aan de 3080. Ze hoeven niet sneller dan de 3090 te zijn welk een top tier product is waar de doelgroep heel klein is; als het maar competatief met de 3080 is.

Linksom rechtsom waren het goede jaren voor AMD.
Neemt niet weg dat de RX480 een geweldige gaming gpu is/was, of de miners ze nou massaal opgekocht hebben of niet, ze gingen ook als warme broodjes net na launch, toen de mining gekte nog niet was begonnen.
Ik spreek over aantrekkelijkheid voor de consument. Daar is prestatie per dollar deel van.

Ik besef ook heel goed wat de statistieken zijn, maar die zijn op dit moment niet zo relevant. Die statistieken zijn de "integraal" van de populariteit van grafische kaarten over de laatste aantal jaren. Dat zegt niets over de huidige populariteit, of de trend van die populariteit.

Op de Steam charts staat de GTX 1060 nog altijd bovenaan. Maar dat is natuurlijk niet de kaart die nu het meeste verkoopt of het aantrekkelijkste is voor consumenten. De verkoop van de 5700XT valt trouwens minder hard tegen dan je laat uitschijnen. Die is ongeveer samen met de 2070 Super uitgekomen. Daar zie je dat de 5700XT net iets minder dan de helft van de 2070 Super heeft verkocht. Het is nog altijd ongeveer 70/30, maar dat is toch al een hele verbetering tegenover Vega. Op dat éne jaartje staat de 5700XT al 3x hoger qua marktaandeel dan zowel de Vega 56 en 64 samen sinds hun release 3 jaar geleden hebben kunnen opbouwen.

Hoe dan ook. Niet echt relevant voor de opkomende releases. Ik wou gewoon zeggen dat er meer potentieel is voor AMD om een sterke lineup in de markt te zetten dan eender wanneer in de laatste paar jaren. En dat is ook waarom de prijzen bij Nvidia nu relatief zacht zijn. Nu gewoon hopen dat ze het kunnen waar maken...
De nieuwe Nvidia kaarten zullen ongetwijfeld goed verkopen. Zelf wacht ik nog even. Mijn GTX 1080 op 1440p doet het nog prima. En als ik naar de benchmarks kijk dan is een RTX 3080 zo'n 93% sneller bij een verbruik dat 77% hoger is. De RTX 3080 prestaties zijn wel die van twee generaties nieuwer, maar het verbruik is dat absoluut niet. Het was al bekend dat Nvidia's kaarten gebruik maken van Samsungs oude 8nm node (zie ook Tweakers' review), maar ik had niet verwacht dat ze zoveel zouden verstoken.

Dus ik wacht nog even af. Wellicht dat AMD op het nieuwere TSMC 7nm procedé betere prestaties/watt kan leveren terwijl er gelijkertijd een flinke vooruitgang is t.o.v. van mijn huidige kaart.
Dus ik wacht nog even af. Wellicht dat AMD op het nieuwere TSMC 7nm procedé betere prestaties/watt kan leveren terwijl er gelijkertijd een flinke vooruitgang is t.o.v. van mijn huidige kaart.
Dat denk ik wel, toch denk ik dat dat het verschil niet extreem is.

Ik denk dat het geheugen een goed deel voor zijn rekening neemt bij het verbruik, immers is de die-size van de 3080 kleiner dan die van de 2080ti (maar wel met iets van 80% meer transitoren, dus per transistor echt fors kleiner). Lijkt mij sterk dat een kleinere die veel meer verbruikt dan een grotere die zonder veel warmer te worden en dus onmogelijk te koelen is...

reviews: Nvidia GeForce RTX 3080 - Maakt Nvidia de hoge verwachtingen waar?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 september 2020 17:23]

[...]
Ik denk dat het geheugen een goed deel voor zijn rekening neemt bij het verbruik, immers is de die-size van de 3080 kleiner dan die van de 2080ti (maar wel met iets van 80% meer transitoren, dus per transistor echt fors kleiner). Lijkt mij sterk dat een kleinere die veel meer verbruikt dan een grotere die zonder veel warmer te worden en dus onmogelijk te koelen is...
Ik had het over de GTX 1080 (non-Ti), waar de RTX 3080 een opvolger van is (met de GTX 2080 ertussen uiteraard). De RTX 3080 is met 628,4mm² eenmaal zo groot als de GTX 1080 met 314 mm², en de prestaties zijn ook ongeveer het dubbele op 1440p.

Het is dan ook niet vreemd dat de RTX 3080 zoveel enorm meer stroom gebruikt dan de GTX 1080. De enige manier om verbruik hetzelfde te houden bij een chip die eenmaal zo groot is, is door een significant beter procedé te gebruiken. Dat heeft Nvidia deze generatie niet gedaan. De 8nm node van Samsung is relatief goedkoop, maar dan moet je wel een goede koeler op de GPU zetten. En dat heeft Nvidia duidelijk gedaan, de koeler doet het goed zonder veel geluid te produceren.

Maar je kunt dus eigenlijk stellen dat Nvidia er niet veel op vooruit is gegaan in twee generaties tijd. Een chip die eenmaal zo groot is presteert ook eenmaal zo goed bij 77% hoger verbruik. Daar is weinig verrassends aan. Je krijgt dan wel hardware ray tracing en DLSS tegenwoordig wat denk ik wel steeds meer de moeite waard gaat worden in de aankomende jaren.
Je gaat nogmaals voorbij aan het feit dat er veel meer op een kaart zit dan een die welke stroom verbruikt...

Met welke kaart ik vergelijk heeft dan ook niks te maken met jouw post, maar hoort bij de uitleg waarom ik denk dat de die dus niet perse onzuinig is/hoeft te zijn. Daar kan/mag je het verder natuurlijk alsnog niet mee eens zijn ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 september 2020 17:47]

Ik had het over de GTX 1080 (non-Ti), waar de RTX 3080 een opvolger van is
de 1080 kosten echter 600 dollar bij launch, terwijl nividia ook de 1080Ti had voor 700 dollar, precies de zelfde prijs als deze 3080.

Als ik over opvolgers heb dan kijk ik liever naar het prijspunt als naar een arbitraire naam waar nvidia toch continue mee loopt te schuiven. het prijspunt zegt veel meer over de markt waarin nvidia de kaart wil verkopen, en hoe ze zelf de kaart op waarde schatten.
Zo veel kaarten hebben ze niet. Tegen de tijd dat AMD met de kaarten komt zitten veel gamers nog te wachten op de kans om er een te kopen.

Ik vraag me wel af of AMD daar rekening mee heeft gehouden. Ik vind 28 Okt ook erg laat.

CES zouden ze ook kunnen gebruiken voor EYPC3, CDNA1 en eventueel Navi22/23. Of bv de midrange Zen3 CPU's dat ze nu eerst met 6C, 12T en hoger komen of zelfs 8C 16T tm 16C en 32T en dan op CES pas modellen met minder cores op de markt brengen.
Zo veel kaarten hebben ze niet. Tegen de tijd dat AMD met de kaarten komt zitten veel gamers nog te wachten op de kans om er een te kopen.
Die schaarste kan natuurlijk net zo goed bij AMD spelen. Het is maar net waarop je wil wachten.
CES zouden ze ook kunnen gebruiken voor EYPC3, CDNA1 en eventueel Navi22/23. Of bv de midrange Zen3 CPU's dat ze nu eerst met 6C, 12T en hoger komen of zelfs 8C 16T tm 16C en 32T en dan op CES pas modellen met minder cores op de markt brengen.
Op CES wordt doorgaans de nieuwe mobiele Ryzen aangekondigd. Dat zal in 2021 niet veel anders zijn, gok ik.
Ik hoop het, anders is AMD echt veel te laat.
ik wacht gewoon nog wel even, ja de RTX 3080 is zo'n 300% sneller dan mijn huidige videokaart maar ook bijna 3x zo duur, ik wacht wel op het antwoord van AMD en wat dat met de prijzen doet voor ik een keuze maak.Als je nu al upgrade zonder te moeten ben je een dief van je eigen portemonee.
Deze kaart is ook aanzienlijk goedkoper dan de 2080ti die hij ruim verslaat.
Wat vooral komt omdat de 2080Ti zo belachelijk duur was.

En je krijgt wel 60-70% meer performance op het zelfde prijs punt (dus vs de 2080). Maar de generatie daarvoor had nvidia op dat prijspunt de 1080Ti, met performance die niet veel onder doet voor die van de 2080 (zeker niet op 4k).

En dan is het ineens maar 70% meer performance over 2 generatie op het zelfde prijspunt, en nog met een veel hoger verbruik ook. En dat is het toch ineens beduiden minder spectaculair.

De 30 series is eigenlijk vooral opnieuw het bewijs dat de je 20 serie had moeten overslaan (wat veel mensen ook gedaan hebben)

[Reactie gewijzigd door Countess op 16 september 2020 19:56]

Daar heb ik verder niks aan toe te voegen. Vond zelf de RTX 20xx serie ook maar een tegenvaller qua prestaties met een over gewaardeerde gimmick tijdens release.
Nu ja ik kom van een nieuwe gekochte R9 290 a 350euro, deze is dan wel 3x zo snel maar ook bijna 3x zo duur dus.
Bij de vorige generatie was het ook al zo dat AMD flink goedkoper was dan NV, dus het is gewoon verstandig om te wachten tot beide fabrikanten hun kaarten hebben aangekondigd, verwacht wel dat NV gaat dalen dan en dan kan ik een gedegen keuze maken.
En een ander groot deel van de consumenten heeft tegen die tijd een PS5 of een Xbox gekocht waar ook AMD chips in zitten.
Ik denk dat AMD er tegen de kerst ook lekker warm bij zit.
Ik zou eerst maar eens afwachten wat de yields en leverbaarheid daadwerkelijk gaan zijn, en hoe snel de kaarten in de lagere segmenten komen (waar het gros van het geld zit). Zo groot hoeft dat deel in de praktijk niet te wezen.
Ik denk dat het wel mee valt, ten eerste zal er amper aanbod zijn of voor waarschijnlijk een stuk hogere prijs. En niet veel mensen leggen 700, 800 of zelfs meer neer voor een videokaart. Daarnaast vind ik persoonlijk de 3080 niet erg indrukwekkend. De 3070 komt pas later. Dus die paar weken extra kan men dan ook wel even wachten om te kijken wat de opties zijn.
Maar ze hebben in oktober toch ook al twee events? 8 oktober de nieuwe Zen 3 en 28 oktober de nieuwe RX 6000..? Hoe staan die in verhouding tot dit nieuwsbericht dan?
Het kan zijn dat ze dan dingen van Epyc laten zien of de rest van de Zen3 en Navi line up. We verwachten de beste 2 à 3 chips in oktober. 16, 12 en 10 cores. En de hoogste GPU's 80Cu en de twee 72CU.

Dus een hoop mid-range wat nog moet komen.
Met nieuwe CPU bedoelen ze Zen 3? Ik dacht dat die in 2020 nog kwam..
Ja wordt 8 oktober aangekondigd voor de desktops.
Twee scenario's waar ik aan dacht bij het Radeon-team toen Nvidia de RTX 30-serie aankondigde:

1)
"Ooooh, is dat alles wat ze hebben? Laten we nog een maandje de tijd nemen om verbruik te "finetunen", want verslaan doen we ze toch wel."
2)
"O jee. Nu zijn we echt de sjaak. Wat gaan we doen? WAT GAAN WE DOEN?!?!!"

Na al het review geweld van vandaag had ik de neiging aan het eerste scenario te denken.
Maar nu er meteen na de reviews zo'n statement naar buiten komt doet me weer neigen naar het tweede scenario. :P
Ik denk niet dat AMD het bestuur van CES zo veer heeft gekregen om precies vandaag het nieuws van haar keynote de deur uit te doen.

Niet alles is vooropgezet spel.
als ik me niet vergis dan zouden ze volgende maand met de nieuwe Ryzen uitkomen en begin volgend jaar met de nieuwe Threadrippers. ik zou enorm balen als ze pas volgend jaar uitkomen met de nieuwe Ryzens.
Doelt ze niet gewoon op de generaties na zen3/rdna2 ?

Er was toch zon plaatje van zen 1 2 en 3 ten tijde van de zen 1 presentatie? Die is straks als zen 3 er is compleet en ingelost. Tijd voor een zen 4 5 6 plaatje waar we de komende 5 jaar vooruit kunnen.
Die reactie komt op 28 October, tenminste voor de videokaarten. Grote kans is dat AMD de andere helft van de lineup laat zien met CES. Dus wellicht de low-midend zodat de 5xxx series nu nog kunnen verkopen door ze in prijs te laten zakken.
Het is vooral heel jammer dat die single-vendor propitiatory standaarden de markt hebben overgenomen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True