Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

One-bundel van Apple-diensten kost 15 euro per maand

Apple heeft zijn One-bundel van diensten aangekondigd. Er zijn drie abonnementen, waarvan de duurste twee met maximaal zes gezinsleden gedeeld kunnen worden. De bundel komt dit najaar uit, zo laat de fabrikant weten.

In de goedkoopste variant, Individual, zitten de Apple-diensten Music, TV+, Arcade en 50GB aan iCloud-opslag, terwijl de familie-optie vijf euro duurder is en 200GB aan iCloud-opslag oplevert. Het Premier-abonnement bevat ook News+ en het nieuwe Fitness+, maar is niet in de Benelux verkrijgbaar.

De duurste versie is verkrijgbaar in Australië, Canada, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Dat zijn de regio's waar News+ beschikbaar is. Het nieuwe Fitness+-abonnement, met daarin work-outvideo's die te volgen zijn via iOS-apparaten en Apples smartwatch, wordt later dit jaar toegevoegd.

Update: Europrijzen en informatie over beschikbaarheid Premier-abonnement toegevoegd.

Individual Family Premier
iCloud 50GB 200GB 2TB
Aantal gebruikers 1 6 6
Music, TV+, Arcade Ja Ja Ja
News+ Nee Nee Ja
Fitness+ Nee Nee Ja
Prijs per maand 14,95 euro 19,95 euro 29,95 dollar (niet beschikbaar in Europa)

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

15-09-2020 • 19:49

200 Linkedin

Reacties (200)

Wijzig sortering
Iemand nog zorgen over de monopolie positie van Apple? Het is echt een super goede deal maar met een dergelijk abbo zowel alle muziek, games, films, clouddiensten en nieuws tegen een prijs waar geen krant, NPO, Spotify, etc tegenop kan als ze het goed doen.

Apple wordt langzamerhand zo groot dat het op standard oil begint te lijken inclusief de toenmalige oplossing voor hun monopolie.

Ik hou steeds meer mijn hardware, gescheiden van mijn content, van mijn cloud diensten qua bedrijven. Zo houdt Spotify de motivatie om op alle platformen goed te zijn en een pc/chip fabrikant om een open systeem te supporten.
Uhm Spotify is ook goedkoop als je family haalt. Arcade is vrij nutteloos en bied je alleen maar een aantal exclusieve mobiele games volgens mij. News en Fitness+ hebben wij voorlopig nog niet in NL. TV+ heeft maar enkel op 2 handen te tellen shows momenteel en iCloud lijkt me voor de grootste gros gebruikers on nodig gezien er aanbieders zijn die het gratis doen.

We zijn in een tijd aangekomen waar het leven niet langer draait om 1malige aankopen maar om abonnementen.

Eerst in de muziek industrie met Spotify. Daarna met Netflix en inmiddels hebben we naast de eindeloos veel cloud storage diensten ook
Apple Music
News+
Apple Arcade
Fitness+
HBO
Youtube Premium
Youtube Music
Stadia
Disney+
Amazon Prime
Twitch Prime
Prime Video
EA Play
Uplay
Xbox Game Pass

Zelfs voor werk heb je nu Office 365 en Adobe Creative Cloud waar abonnementen aan vast zitten.

Er zijn tig diensten aanwezig. In geen enkele vorm heeft Apple hierin een monopoly of een marktaandeel wat hoger valt dan de rest van deze services. Wat wel gebeurt is dat die iPhones en iPad's die wij nu kopen niet alleen in aankoop duurder zijn geworden met het prijs kaartje en het missen van accessoires en een fast charger. De diensten worden ons net zo lang voor ons neus gedrukt om op basis van emotie ons te doen denken dat we wat missen (oftewel FOMO) om zo impulsieve aankopen te drukken.

Het probleem hier is niet het feit dat Apple een monopoly begint te worden want met nog altijd minder iPhones dan androids en Spotify, Netflix en Youtube als koning gaat dat voorlopig niet veranderen. Ook de fitness app voegt niet wat toe wat er al niet was via Youtube en tal loze andere apps of sites met coaching. Het probleem hier is het feit dat men steeds gebruik moet maken van maandelijks betaalde diensten en voor impulsieve aankopen door mensen die dat vaak niet eens kunnen afforden. Subscription prijzen lijken op papier lager dan ze eigenlijk zijn. Zo'n abonnement kost je 30 dollar per maand wat op 360 per jaar komt. Reken daar minstens 10% btw op in USA en het kost ruim 400 dollar per jaar wat je besteed voor enkel wat services waar je eigenlijk niet meer kan dan je gratis ook had gekund met Youtube, Storage, en free to play games en beter af bent bij de concurrent Spotify en Netflix voor een betere ervaring momenteel.

Ik wil graag geloven dat in 3 jaar tijd dit beter ontwikkelde services zijn maar op dit moment is zoals alles van Apple dit ook overpriced en meer schijn.

Ik snap vanuit een corperatie wat men probeert te bereiken. Er zit veel geld in diensten aanbieden. Maar het aanbieden van diensten puur om een nieuwe inkomsten revenue te kunnen creëren is niet hoe dat werkt. Kwaliteit eerst en dan komen vanzelf de klanten.

Ook recent met Microsoft met hun All Access plan voor 25 dollar (24 maanden) voor een Series S met GamePass is gemaakt voor de doelgroep impulsieve kopers die niet om kan gaan met geld en verder in de problemen zakt door hoe het systeem in Amerika werkt. Dat is het werkelijke probleem met subscription diensten die schijn en bedrog gebruiken als middel om een dienst aantrekkelijker te doen lijken dan het werkelijk is. Dit hele Apple plan is op Apple Music na compleet waardeloos tenzij je alles perse met een Apple logo wilt.

Edit: iCloud blijkt slechts 0.99 cent per maand te zijn mag ook wel want kwa features mis je alles, Arcade 4.99 en Apple music 9.99. Ik kom dus uit op 16 per maand voor de nuttige diensten waar je dus 1 euro zou besparen met het plan. Apple tv+ gaat voor een belachelijke 4.99 euro per maand en ik geloof dat niemand die los haalt gezien je 1 jaar gratis krijgt bij een aankoop van een Apple device en met maar slechts 10 shows momenteel zou dat weg gegooid geld zijn geweest. Wellicht als de gehele familie alles gebruikt dat het voordelig kan uitvallen maar een plan voor in je eentje daar bespaar je niet zoveel mee tenzij je echt alle diensten ook actief gebruikt. Ik schat die kans erg klein persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 16 september 2020 03:28]

Helemaal eens met je betoog. Pricing is echt absurd van iCloud. De stap van 200gb naar 2tb zuigt, van overduidelijk te weinig naar overduidelijk teveel.

Zelf heb ik het 10 euro abonnement, ivm grote fotobibliotheek. Maar ik gebruik “maar” 500gb van de 2tb. Door slim cadeaukaarten in te kopen heb ik meestal 15% korting, maar nog...

Dit Apple one “aanbod” doet dan ook helemaal niets voor mij.

Tv+ is niet de moeite waard, net als arcade. Precies niet de content die je wilt. Netflix is beter, maar daar is de lol op den duur ook af.
Ik hoop dat Apple ooit nog mogelijk maakt digitaal series te kopen in Nederland. Ik beleef namelijk veel plezier aan het kopen van films daar: doordat bijna alle films beschikbaar zijn kijken we lekker wat we zelf willen kijken, ipv wat er toevallig beschikbaar is op streaming Netflix/tv+/Disney/ziggo
TV+ heeft maar enkel op 2 handen te tellen shows momenteel
Oh god! Wat heb jij dan vreselijk misvormde handen dan... ;-)

Ik telde er hier 36, plus wat er nog binnenkort uitkomt:
https://www.macworld.com/...ews-actors-directors.html

Daarnaast je klaagzang over abo's, ik vermoed dat je gewoon nog niet lang genoeg meedraait om de oude situatie op waarde in te schatten en zeker al niet in het bedrijfsleven.

Vroeger moest je naar de bios voor een film te zien of wachten totdat deze op TV kwam en iedereen moest het vaste bedrag dokken voor radio/tv. Later kregen we oa. VHS (Beta we'll not mention), zelf films kopen kon in het begin bijna niet en als het kon was het super duur. Zelfs de videotheek was initieel niet goedkoop, een dag een nieuwe film huren, twee van die films in de maand en je kan er nu een Netflix Premium abo voor afnemen. En dan hebben we het niet eens over de kwaliteit van het beeld geluid omdat er tientallen voor je waren... Na jaren kon ik mijn VHS collectie weggooien! DVD houd het langer uit, maar daar wil spontaan ook wel eens een schijf sneuvelen (productie fout). Ik betaalde in het begin €100+ voor 1 seizoen (X-Files), soms echt top kwaliteit voor die tijd, maar regelmatig meuk waarbij de NL ondertitels ingebakken zijn, de beeldkwaliteit direct van VHS af lijkt te komen en eerst 15min waarschuwingen die je niet kan skippen. Veel gehannes met meuk die nog niet beschikbaar was in jou regio en als je ging importeren was dat ook weer een issue. Nu koop je de Joker op DVD voor €10 en op Bluray voor €15 (op Bol.com), voor die prijs heb je ook weer een Netflix abo... En hoe vaak ga je die film of serie kijken? Over de jaren zijn er maar een hele beperkte hoeveelheid films/series die ik (vaak jaren later) nog een keer kijk. Ga je nu nog een keer de Matrix op DVD (480p) kijken terwijl je die nu weer kan kopen voor €28 op 4k (2160p)? Ondertussen staan in sommige gevallen er kasten vol met CDs, DVDs en Blurays in woon/film kamers ruimte in te nemen...

Zakelijk is een Office 365 abo in 99,99% van de gevallen goedkoper dan het met vaste licenties doen (toen dat nog kon). Waarom het goedkoper leek is omdat men de kosten van support vaak niet meerekent tenzij men daar direct voor moet betalen, wat in de meeste gevallen niet gebeurt. Hoe vaak ik in het verleden (veel te) oude omgevingen draaiende moest houden wat enorm veel tijd=geld koste. Deze werden dan pas vervangen wanneer ze op omvallen stonden (of al waren omgevallen), vervolgens kosten migraties veel meer tijd=geld omdat je met een houtje-touwtje omgeving zit die veel aandacht nodig heeft om netjes gemigreerd te kunnen worden. Uiteindelijke verhaal is dat je veel meer geld kwijt was dan tijdig overgaan naar nieuwe versies en dan is oa. zo een Office 365 abo weer goedkoper. Hetzelfde gehannes met Adobe, klanten die zulke oude versies van Photoshop/Illustrator gebruikte dat ze niet meer ondersteund werden op de ondersteunde versies van het OS (Mac) en dat de draaiende OS versie al zo oud was dat deze ook niet meer ondersteund werd, incompatibel waren met nieuwe hard/software. Dat heeft de klant heel veel geld in support gekost, ook al gaf je aan het begin van het traject aan dat overstappen op de nieuwe versies het issue zouden oplossen. Einde van het verhaal was dat het zover was uitgesteld dat op een gegeven moment alles in 1x vervangen moest worden. Dergelijke abo's zorgen er voor dat je personeel met een recente versie kan werken, zijn super schaalbaar (mits je abo's correct afsluit) en een voorspelbare kostenpost.

En wat ik dus niet begrijp is dat iedereen doet alsof je 20 jaar vast zit aan die abo's, als je iets niet gebruikt, zeg je het op! Je betaald toch ook niet voor MMO X waar je al 10 jaar geleden mee gestopt bent? Waarom moeten mensen een abo hebben op 7 film/serie streaming diensten?
Beste Cergorach,

Mijn "klaagzang" zoals jij het noemt heeft niks te maken met het feit dat we abonnement diensten hebben. Het heeft te maken met de vorm waarin dat wordt gepresenteerd. Waar Netflix een waar verschil maakt in hoe wij films en tv kijken wat niet alleen aanbod neerzet maar ook geld bespaard voor iedereen en ons de reclame blokken van 15 minuten bespaard doet Apple arcade juist het omgekeerde. Games die anders maximaal 4.99 dollar hadden gekost voor een lifetime aankoop daar betaal je nu ineens 4.99 dollar per maand voor en die games zul je nooit houden. Zodra het abonnementje klaar is is ook het spelletje klaar. Ik ken niemand die 12 games per jaar op zijn smartphone speelt. Die zullen er vast zijn maar die zullen het verschil met Arcade en free to play of paid games niet merken. News+ een dienst wat ons het nieuws brengt. Tuurlijk, het kost geld als je de New York Times wilt lezen of andere bekende bladen. Maar je zal niet meer up to date zijn dan elk ander persoon met internet. Het zou magazine+ moeten heten misschien. Fitness+ een dienst gecreëerd puur om gebruik te maken van de groote hype die fitnessers brengen. Het bekijken van fitness programma's en coaches dat kan gewoon op youtube en tal loze andere apps maar Apple maakt daar een betaalde app van want weet dat het logo dit gaat verkopen.

Ik heb niks tegen abonnementen diensten in het algemeen. Maar ik heb wel iets tegen partijen die van elk klein dingetje wat eerst gratis was een abonnement variant maken om impulsieve kopers te doen denken dat ze iets missen.

Jou mening over hoe jij met een abonnement omgaat boeit niet. Jij kan misschien makkelijk stoppen met abonnementen en kan ze uitschrijven. Een ander heeft daar grote moeite mee. Of het nou komt door een stoornis, verslaving of gevoeligheid. Het is wetenschappelijk bewezen dat emotie invloed mensen impulsieve beslissingen dwingt die ze anders nooit hadden gedaan.

Er is een reden waarom roken niet langer is toegestaan in Hollywood films, waarom het laten zien van voedsel in films niet langer mag worden getoond met een logo. Die Mcdonalds burger die je op tv ziet in een film of die pizza van domino's is een psychologische bewezen misbruik om mensen te doen verlangen en was jaren een groot probleem in Amerika tot daar wetten voor kwamen.

Dit soort schijn abonnementen zijn hetzelfde. Ik ben open voor concurrentie maar wat Apple hier doet is abonnementen verzinnen voor services die al gratis zijn en dat is niet juist. Zoals ik al zei, is alleen Apple music de prijs wellicht waard en Apple TV+ kan je nog niet eens een service noemen met enkel een paar shows en films. Ik heb het geprobeerd en was er in 1 week doorheen al voor de trial voorbij was.
Zakelijk is een Office 365 abo in 99,99% van de gevallen goedkoper dan het met vaste licenties doen (toen dat nog kon).
Dat is absoluut niet waar. Als je goed zocht kon je altijd licenties vinden voor ruim onder de 100 euro. Soms maar 40 voor office 2016 enz. Dat was het natuurlijk ook dubbel en dwars waard! Nu moet je werkelijk moeite doen om überhaupt de éénmalig betaalde variant van office te vinden.
Hetzelfde gehannes met Adobe
Adobe mocht dan een tijdje de beste software op de markt hebben voor de creatieveling of voor het bewerken van PDF'jes. Maar ze zijn zo ontzettend overpriced nu, je kan er U tegen zeggen. Voor iemand die enkel en alleen Photoshop wilt gebruiken moest men al snel 300 euro neerleggen voor een al niet ondersteunde versie en dan heb je enkel het programma. Wil je PDF'jes bewerken kost het je ook al snel ruim 200 euro. Voor een programma wat inmiddels al 25 jaar bestaat en enkel nieuwe features toegevoegd krijgt met elke nieuwe versie was 300 euro veel te veel. In plaats van meer mensen de creatieve tools te geven is Adobe hebberig en willen ze het exclusief houden. Nu met creative cloud kun je niet eens de programma's kopen en ben je maandelijks meer kwijt dan je internet abonnement thuis. Gooi er gerust je kosten voor water en gas bij want wil je kunnen tekenen betaal je er nu een fortuin voor. Adobe is precies het type probleem waar ik over praat. Ze hebben goeie software dat is zeker waar. Maar het is hebzucht wat uiteindelijk slechter voor ons uitpakt en uiteindelijk deze tools niet in onze handen belanden. 300 euro of maandelijkse kosten van 30 euro per maand voor enkel software is in mijn ogen in alle vormen belachelijk. Op individuele basis bedoel ik uiteraard. Ik heb het hier niet over bedrijven die 500 licenties voor een fractie van de prijs kunnen kopen of studenten die het gratis krijgen met hun universiteit.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 16 september 2020 13:53]

Hoi Cergorach, je mag een andere mening hebben maar wil je aub letten op je taalgebruik. Er zijn ontzettend veel deskundigen en ervaren gebruikers hier op tweakers. Dus ik hoor absoluut niet graag van een ander dat ik de wereld niet blijk te snappen omdat zij vast zitten in een bepaald perspectief beeld of een perceptie hebben wat erg achterloopt. Het ontkennen van het bestaan van psychologische truukjes om jou om 23u 's nachts trek te geven in een pizza omdat je die groot op je tv scherm ziet is hetzelfde als ontkennen hoe jouw brein werkt.

Het is bewezen en het is inderdaad illegaal geworden om zulke reclames op de buis toe te laten. Reclames voor roken zijn verboden al sinds de jaren 70 door bedrog en door impulsief verkoop van sigaretten wat juist verslaving opwekt. Ongezond voedsel in de vorm van reclames in Hollywood films mogen niet meer omdat men na de film trek krijgt in dat specifieke product en hierdoor bewezen meer mensen ongezond gingen eten. Zelfs in de UK komt dit bij reclames voor 9 uur.

Het negeren van onze instincten en het ontkennen ervan om alleen goed te praten waarom iets niet is zoals het werkelijk zit is iets wat wij confirmation bias noemen. Dat is iets waar jij @Cergorach ook last van hebt. En dat is oke, we zijn allemaal niet perfect want ik zie duidelijk aan hoe jij in de verdediging zit dat er flink veel details worden genegeerd om zo jouw versie van het verhaal toe te passen maar de wereld is er al lange tijd over uit.

Bepaalde doelgroepen zijn gevoelig en kwetsbaar en die hoeven lang niet altijd verslavende gedachtes te hebben maar marketing door grote corporaties hebben hier altijd misbruik van gemaakt. Dat is bewezen en is een feit. Daarom zien we geen reclames van sigaretten, daarom leven we wereldwijd ongezonder dan we ooit hebben geleefd en zijn we als mensen ongezond, te dik, obesitas, diabethes, hartaanvallen. Allemaal te herleiden aan marketing op basis van impuls. Jij bent er ook slachtoffer van, ik ben het ook. Alleen snap ik echt waar het aan ligt en ben jij nog in de ontkenning.

Marketing door zulke multi mijarden corporaties is nooit gedaan voor de welzijn van de mens. Puur voor de welzijn van de financiële wensen van zo'n corporatie. En zo zijn abonnementen zoals die nu worden gepresenteerd onderdeel van een nieuwe golf wat over enkele jaren een enorm financieel probleem gaat zijn voor miljoenen mensen die straks nergens van meer kunnen leven. Als jij zo egoïstische bent om dan te roepen dat het zwakke mensen zijn zonder ruggengraat, snap jij niet hoe de wereld werkelijk in elkaar zit! Jij bent zelf ook slachtoffer geweest van impulsieve aankoop. Of het nou als kind was of gisteren dit is een ongoing probleem wat altijd maar weer mensen raakt. Als marketing altijd waar was had ik nu de beste auto op de markt en had ik de beste TV allertijden en waren de banden die ik aanschafte voor mijn auto de beste banden om mee te rijden. Feit is dat elk merk of bedrijf wat een product verkoopt altijd roept dat het het beste is wat jij nu nodig hebt. En Apple heeft het zojuist een stapje verder gebracht en ik zie dat maar jij bent daar blind voor en wilt liever in wonderland leven.

Ik heb veel ervaring met de zakelijke markt en OEM Windows draaien of office is niet illegaal. Dat zijn 1malige licenties die legaal verkocht worden. Zelfs de Lidl verkocht Windows 7 en Office. En dat was voor maar 20 euro. Jij moet gewoon je ogen open doen.
"Ga je nu nog een keer de Matrix op DVD (480p) kijken terwijl je die nu weer kan kopen voor €28 op 4k (2160p)?"

Dat klopt. Ik kan The Matrix nu op Netfilx streamen in 4K, maar dat kon een half jaar geleden niet.

Streaming werkt goed als je de app aanslingert en bepaalt wat je uit de lijst wilt zien. Streaming werkt niet goed als je eerst bepaalt welke films/series je wilt zien.

Er staat veel op Netflix, maar niet alles. Wat dat betreft is het aanbod op Bol.com veel groter.
Ik denk dat we hier gewoon te maken hebben met verschillende consument-types :)
En Apple is Spotify al jaren aan het treiteren, het is eigenlijk te ziek voor woorden dat dit maatschappelijk geaccepteerd wordt (zie website Spotify over Apple)
Er is niks dat Spotify tegenhoudt om zelf met een smartphone op de markt te komen en Apple te beconcurreren op haar eigen markt. Het is nu eenmaal een vrije markt. Het is al erg als andere bedrijven je gaan komen vertellen wat je als bedrijf wel en niet mag op je eigen toestellen. Als ze niet tevreden zijn moeten ze het maar doen met het resterende marktaandeel van ocharme maar 80%, wereldwijd dan nog
Komop man, zie wat Nokia/MS heeft geprobeerd, Linux phones, laatste blackberry's, het is in de praktijk gewoon onmogelijk om tussen het duopolie van iOS en Android te komen. of zijn er mensen die onder die steen leven

Jouw uitspraken over een vrije markt is leuk bij je lokale groenteboer maar op het mono/duopolische wereldtoneel gaan er heel andere zaken spelen

[Reactie gewijzigd door Joost124 op 16 september 2020 15:56]

Mij bekruipt eerder een gevoel van een groot rijk bedrijf dat de concurrentie eruit wipt door diensten onder kostprijs aan te bieden.

En ik ben best fan van Apple hardware, maar alle diensten vind ik niet zo bijzonder vergeleken met de concurrentie.
Bedoelt gij misschien Amazon ?
Apple iets onder (of überhaupt maar in de buurt van de) kostprijs aanbieden? Dat is beslist niet de Apple die ik ken.
Maar die cloud storage is toch wel wat magertjes qua opslagruimte?!
Ik snap je betoog niet helemaal. Ik heb netflix, kost iets van 10 euro of zo. Onlangs bleek dat prime 3 euro per maand is. Er maar bij genomen. Niet dat ik netflix er nu uit gooi of zo. 3 Euro per maand, dat is een half pakje sigaretten. Het is niet mijn behoefte om als patser te klinken. Maar in mijn geval drukt amazon netflix niet uit de markt. Amazon heeft veel minder, ik zal eerder prime weer opzeggen.
nb verder ben ik blij dat ik 4 jaar geleden gestopt ben met roken.
Ten allereerst goed dat je gestopt bent met roken, ben zelf ermee bezig best pittig. Maar wat de bovenstaande (volgens mij) probeert te vertellen is dat de diensten(Apple tv, iCloud) etc niet echt een open platform zijn, je kunt ze niet gebruiken op bijvoorbeeld je eigen mediacenter of je android device, je moet daarvoor een iDevice hebben. Netflix of Amazon Prime daarintegen zijn multiplatform.

[Reactie gewijzigd door V1RT op 16 september 2020 02:15]

Niet helemaal waar. Apple Music en Apple TV+ zijn multiplatform. Beiden zijn in elke internetbrowser te gebruiken. Voor Apple Music is volgens mij ook een Android app beschikbaar.
Film zeer zeker niet, ooit Apple Tv+ gebruikt?
De prijzen van icloud opslag is als volgt:

50 GB: € 0,99
200 GB: € 2,99
2 TB: € 9,99

Om van 1 euro p/m naar 15 euro p/m, van 3 euro naar 20 euro en van 10 euro naar 30 euro te gaan dan moet er daadwerkelijk ook iets te halen zijn, die stap is gewoon te groot.

Streamingdiensten kop aan kop puur op prijs vergelijken is iets wat niet opgaat. Het gaat om de content en niet om de prijs, of ja de content bepaalt uiteindelijk de prijs. Als je een goedkope streamingdienst hebt maar waar 0 content in zit dan heb je er uiteindelijk nog niks aan.

Als je kijkt naar het aanbod van Apple dan is de content magertjes. Vooralsnog zie ik geen reden om extra bij te betalen.

Buiten dat heeft elke streamingdienst wel zijn eigen killer serie/show. Amazon heeft Picard, Top Gear (of hoe ze het ook noemen) en een hele reeks aan leuke shows. Disney+ heeft Star Wars en een hoop Disney films die de moeite waard zijn. NPO plus heeft het aanbod van NPO. Ze hebben allemaal wel iets speciaals waardoor ze net anders zijn en daardoor het betalen ook waard zijn. Die killer serie/show mis ik op TV+. Persoonlijk vond ik For all mankind wel leuk, maar na 10 afleveringen is daar een abrupt einde aan gekomen lijkt wel.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 16 september 2020 01:57]

Ze mogen iCloud eerst wel eens flink moderniseren zodat het een waardig alternatief is voor OneDrive, Drive, Dropbox, etc.
Wat mis je dan nu nog? Je kan via zowel Windows als macOS iCloud als reguliere map gebruiken die real time synct. Je kan ook share links aanmaken (zowel prive als publieke links), zoals Google Drive en Dropbox. En de mobiele apps werken feilloos op iOS. Daarmee kun je bestanden openen met een andere app bijvoorbeeld. Oh en ik trek gewoon mijn volledige gigabit glasvezel verbinding als ik iets via iCloud synchroniseer/download.

Dus wat moet er nog flink aan gemoderniseerd worden volgens jou?

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 15 september 2020 20:07]

Wel eens geprobeerd je foto's uit icloud op een windows machine te downloaden? Dan capped hij de download speed op 7.5mbit, succes als je 1.5tb wil downloaden. Ik kan natuurlijk ook een mac kopen om het op volledige snelheid te kunnen doen maar dat is misschien een overkill om foto's uit je icloud te halen.
Dat doet is express zodat je niet een gehandicapte machine overhoud doordat je download vol zit.
Dat is nu toch echt een absurd excuus? Alsof Apple het enige bedrijf op de planeet is dat downloads aanbiedt. Denken mensen nu echt dat het acceptabel is dat je maar aan enkele luttele procenten van je internetverbinding kan downloaden omdat Apple denkt dat je te dom bent om te checken of je wel genoeg plaats hebt op je computer?

Als je even gaat rekenen: 1.5TB aan 7.5mbit/s, is 18.5 DAGEN nonstop downloaden. Aan 100mbit/s is dat "maar" 33 uur. 33 uur is nog altijd heel lang, maar dat is wel een periode dat je een computer kan aan laten. Bijna 3 weken aan een stuk is toch echt niet te doen...
dat je te dom bent om te checken of je wel genoeg plaats hebt op je computer?
het gaat ook niet om plaats het gaat om internet gebruik.

Zoals ik zei die snelheid mogen ze dynamischer bepalen om dus hogere snelheden te kunnen halen, maar ook op een mac duurt het gewoon erg lang.
maar dat is wel een periode dat je een computer kan aan laten.
Wacht. Jij gaat 1.5TB als single download doen? Het gaat toch om een sync? Je kunt toch je computer gewoon uitzetten en dan later weer hervatten? Ik heb em nog nooit aangelaten voor een full sync.
Ik heb recent een volledige checkout gedaan van al mijn Google data. Dat was toch een paar honderd gigabyte. Ja dat doe ik "even" via de browser. Als ik het me goed herinner kon ik zelfs aanduiden hoe groot de individuele zip archives moesten zijn, zodat ik echt kon kiezen hoeveel ik per keer wou. 1.5TB zou ik niet in één gigantische download doen, maar eventueel wel in stukken van een paar honderd GB elk.
Die use case is vereist bij wet, dat niet ondersteunen betekent een boete van de EU.
Ja maar daar zijn verder geen eisen aan gesteld mbt tijdsduur of snelheid.
Het gaat daar over het recht op data-portabilitieit bij ontbinding van een overeenkomst. Richlijn EU 2019/770 gaat vanaf uiterlijk 2022 in en schrijft daarover:
De consument heeft het recht die digitale inhoud kosteloos, binnen een redelijke termijn, en in een gangbaar en machinaal leesbaar gegevensformaat op te vragen, zonder belemmeringen van de kant van de handelaar.
Dus actief de lijn cappen om het exfiltreren van je data langzamer te laten verlopen ist verboten.
[...]


Het gaat daar over het recht op data-portabilitieit bij ontbinding van een overeenkomst. Richlijn EU 2019/770 gaat vanaf uiterlijk 2022 in en schrijft daarover:


[...]


Dus actief de lijn cappen om het exfiltreren van je data langzamer te laten verlopen ist verboten.
Die richtlijn spreekt geweldig in dubbele tong.
Laten we Apple dan nemen, als bedrijf, die biedt je aan om je data te downloaden.
Ze leveren het aan in redelijk termijn ( geen idee, maar FB deed het in 4 dagen, Google in een paar uur )
Het is gangbaar en machinaal leesbaar opvraagbaar.
Hier worden geen belemmeringen gedaan.

De minimale snelheid waarmee opgehaald kan worden, staat NIET beschreven.
Met de snelheid die eerder was genoemd is dat het praktisch onmogelijk maken, dit houdt geen stand als het onder de loep wordt genomen. En andere gebruikers lopen hier ook geen hinder door, dat excuus kan ook gelijk uit het raam. Er is geen smoes om dat goed te praten, het is een kunstmatige globale barrière dat nergens op is gebaseerd en niemand ten goede uitkomt.

Voor veel mensen overigens ook een reden om te betalen voor een Google Drive in plaats van een iCloud Drive, het komt Apple dus ook niet ten goede uit, die logica volg ik dus nog steeds niet.
Zo kan je alles wat krom is recht praten. Dus je vindt ook dat steam eigenlijk maar 7,5mbit zou moeten doen. Want stel je voor dat je anders niets meer zou kunnen doen terwijl je aan het wachten bent. Aan het wachten op een download die langer duurt omdat iemand bij Apple heeft bedacht dat je wel wat te doen moet hebben tijdens het wachten... Besef je wel wat voor een idiote redenatie dat is...
iCloud windows client is bijvoorbeeld een draak van een programma, geen fijne integratie in de verkenner zoals de andere genoemden. Daarnaast is het op m’n iPhone ook een onduidelijk zooitje. Foto’s in de foto app, bestanden in Drive? Waarom niet alles bij elkaar in één app? En de naamgeving van de foto’s en filmpjes, zie ik ook liever ala yyyymmdd etc zoals Dropbox.

Probeer voor de gein eens een maandje twee andere naast iCloud en ik kan me niet voorstellen dat iCloud je favo gaat zijn.
Ik gebruik iCloud Drive op zowel mijn Windows PC als Macbook Pro. Ik heb werkelijk geen issues met de verkenner. Alles wordt snel gesynct. Ik werk vanuit Illustrator en Photoshop ook uit iCloud Drive om bestanden rechtstreeks te editen en weer op te slaan.

Naast iCloud Drive gebruik ik ook Google Drive. Waar Google Drive prima werkt met iOS apps en de browser, is het bizar slecht op desktop. Je kan het niet prettig als een map gebruiken binnen verkenner. Hij download meteen alles wat in de map komt te staan, of je moet handmatig allerlei dingen uitzetten. Enig alternatief is Drive File Stream, maar daar heb je een bedrijfs/edu account voor nodig.
Ik werk vanuit de browser met mijn bestanden in Google Drive. Ik sync niets lokaal. Maar bij iCloud kun je niet eens een map in Bestanden slepen in de browser, daar heb je een Mac voor nodig. Dat is echt een gemis. Anders was One voor onze familie echt een goedkoper alternatief dan nu een stukje Google, stukje Apple...
Toevallig vorige week gehad bij mijn ouders die volledig in het Apple ecosysteem zitten. Mijn vader had een zip met technische handleidingen (PDF bestanden). Uitgepakt een map met submappen. Die wil ik op mijn Windows 10 computer via zijn iCloud online uploaden om hem te helpen. Gaat dus gewoon niet omdat je geen mappen kunt uploaden via de browser. En om nu de hele mappen structuur met de hand eerst te maken en dan per map de bestanden erin te slepen? Dan was ik een uur bezig. Dus zo kort door de bocht denk ik niet zoals jij schetst. ;)
Goodreader gebruikte ik in Ios. Ftp, cloud sync, opend alle bestand typen en containers. Nu w10pro icm Android.
Zou het eens testen is echt een heerlijke app, kan je ineens via verkenner werkt ipv via apps.
Submappen zouden in 2020 geen probleem mogen vormen.

De onderliggende featureset is niet relevant als je die niet kunt gebruiken.
Sommige mensen dus niet.

Je kunt het je misschien niet herinneren, maar Apple was 20 jaar geleden heel erg voor "open". Het is jammer dat ze dat zijn kwijtgeraakt.
Maak een zip van je map. Upload de zip en tik hem aan op een van je iOS apparaten. Done.

Maar toegegeven alles werkt een stuk natuurlijker wanneer je niet van het Apple platform afwijkt.
de app werkt waardeloos op windows, de icloud website is ook vrij achterhaald. Allemaal heel beperkt en onoverzichtelijk vind ik.
Helemaal mee eens, belachelijk dat de 200gb niet jaarlijks geïndexeerd wordt. Toen ik dit iCloud abonnement begon 3 of 4 jaar geleden was het nog leuk, nu is 200gb te weinig. Voor hetzelfde geld zou ik nu meer ruimte verwachten, maar enige upgrade is gelijk naar 2TB. Bizar
Yup, same here. En deze nieuwe abo’s heb ik gelijk al niks aan. Ik zit (samen met mijn vrouw) aan 379gb iCloud. Dus dan houdt t alweer op. Gat tussen 200gb en 2tb is belachelijk...
Wij hebben een Spotify family abonnement. Kan iemand iets zinnigs zeggen over de verschillen in aanbod van Apple music en Spotify?
Er is geen echt verschil in aanbod, het kan iets per genre verschillen en valt het kwartje beide kanten uit.
Je moet het dus gewoon uitproberen, wacht dan even op IOS14 want daar heeft Apple Music echt een goede update gehad.
Over het algemeen is het net wat je prettiger vindt werken en het type luisteraar.

Kortom niemand kan dat beantwoorden, alleen jijzelf.
Apple Music bestaat ook voor Android
Al bijna 5 jaar inderdaad.
En er is ook een browser versie...
Ja dat kan ook zoals via Airplay en Sonos heeft gewoon in de Sonos app. ondersteuning voor Apple Music.
AirPlay speelt toch nog steeds via het device, en niet direct van bron naar ontvanger zoals chromecast dat doet?
AirPlay wel, maar Sonos ondersteunt gewoon zelf Apple Music, daarvoor heb je geen streaming device nodig.
Apple Music is er ook voor Android.
Zie: https://play.google.com/s...apple.android.music&hl=nl

Edit: Excuus, net te laat.

[Reactie gewijzigd door Lycaon op 15 september 2020 20:54]

Apple Music heeft al 5 jaar een Android app, misschien hadden jullie er een keer naar moeten zoeken…
Apple Music werkt wel op al mijn apparaten!
Geen idee maar vorig jaar ergens onderzoek gelezen dat de kwaliteit van Spotify hoger was dan die van iTunes/Apple music.

Beste kwaliteit is van Tidal.
Ben paar maanden terug overgestapt van Spotify naar Apple Music (90 dagen gratis) omdat XS4All mijn Spotify-account niet snel genoeg wilde / kon vrijgeven bij mijn overstap naar Freedom. Heb daardoor wel de kans gehad om de beide diensten te vergelijken.

Playlists overzetten van Spotify naar Apple Music ging prima. Klein aantal tracks werd niet gevonden maar dat leek meer te liggen aan het overzetalgorithme dan dat de tracks niet aanwezig zouden zijn in Apple Music. Kortom, aanbod is vergelijkbaar.

Je kunt het natuurlijk ook zelf even proberen: 90 dagen gratis.
Nette deal...
Ook een stevig product t.o.v. Spotify Family.
Voor €5 meer neem je nu 200GB iCoud Storage, Apple TV+ én Apple Arcade af.

Voor mij de overweging waard.
Ik zat er ook aan te denken. We hebben tóch al Apple Music family abonnement én 200 GB iCloud en dachten er aan om Apple TV+ te gaan nemen. Dan ben je er toch al goedkoper uit.
Edit- had het iCloud abo even over het hoofd gezien 8)7

[Reactie gewijzigd door Javaantje_75 op 15 september 2020 20:02]

200gb icloud is €2,99
Apple music family is €14,99
Apple TV+ is €4,99

Dus je krijgt wel korting dan. In principe heb je iCloud en arcade dan dus gratis. Scheelt toch €8 per maand. Of €3 korting bij hetzelfde verbruik.
Inderdaad. Ik hoop echter wel dat kwantiteit van het aanbod van Apple TV+ wel omhoog gaat.
Kwalitatief vind ik het goed, zeker voor een gratis jaar.
Dus zoek vijf vrienden en je bent voor €3,30 in de maand klaar.
Nee, het mag niet, maar volgens mij deelt half Nederland hun Netflix- en Spotify-accounts ;)
Mag wettelijk gezien best, alleen proberen ze dit te ontmoedigen via de algemene voorwaarden.
Heeft inderdaad weinig met de wet te maken. Maar Spotify heeft een actief ontmoedigingsbeleid. Als ze merken dat je gaat delen loop je de kans dat ze je account deactiveren. Is mij al een keer gebeurd.
Nee, kan hier niets over vinden..
Gewoon account opzeggen en nooit meer iets aan deze bende sponsoren dan maar :+
Wat mij betreft nog waardelozer dan de rumors. Er is geen value for money gevoel, omdat je alleen maar “meer” moet afnemen. Wellicht voor beginnende of gemiddelde Apple klanten een mooie introductie.
Ik gebruik al 2 TB, omdat fitness+ hier nog niet beschikbaar is, kan ik dus al geen  one gebruiken.
Voor mijn gevoel is het om de toch niet zo populaire arcade en tv+ diensten te pushen.

[Reactie gewijzigd door iAR op 15 september 2020 19:54]

Mwah. Ik heb nu 2tb icloud, apple music en TV+. Dan zit ik dus al op €30/maand. Ik wil straks ook graag fitness+ erbij nemen als het uit komt. Dan scheelt het al €10 in de maand. Als je dan kijkt naar apple watch SE financiering heb je voor een paar euro per maand een leuk horloge.
Dus je neemt een abbo af van 30 euro per maand voor wat diensten. Maar je hebt geen geld om een fysiek horloge aan te schaffen :? Die moet dan op afbetaling? Ik snap deze generatie echt niet meer.

Moet zeggen dat qua prijzen ik het nog niet eens heel duur vind. Jammer genoeg heb ik niets uit het hele Apple ecosysteem, maar anders was het best leuk als Netflix en Spotify vervanger :)
Voor mensen die het afvragen, Fitness+ is een dienst die ze vandaag hebben aangekondigd. Het is een dienst waarmee je je Apple TV, en je Apple Watch met elkaar kan synchroniseren. Zo krijg je op het scherm een personal trainer en op je watch instructies te zien.

https://appleinsider.com/...er-workouts-on-any-screen

Dat ze nu alles bundelen lijkt op een wanhoop push van Apple. Het aanbod op TV+ en Arcade is magertjes. Apple Music is leuk, maar blijft achter qua 3rd party support en functionaliteit.

Als je diep diep in de Apple Eco zit dan is dit aantrekkelijk, geloof me in America zijn er echt grote groepen die dat zijn, voor de rest is het maar magertjes en biedt het geen voordelen.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 15 september 2020 20:09]

Hoezo wanhoop dan? De omzet vanuit Apple Services is gigantisch en een van hun belangrijkste markten. Ik meen intussen groter dan hun hardware sales...? Daar zit ook enkel maar groei, groei, groei in. Dit pusht waarschijnlijk die groei enkel verder, omdat het nog toegankelijker wordt voor meerdere mensen en dan vooral gezinnen. Ik zie niet in hoe dit uit wanhoop zou zijn, het boost eerder de verkopen nog verder en zo haal je tóch weer meer mensen over om een (duurder) abonnement te nemen.

In Nederland zijn er ook aardig wat die diep in het ecosysteem zitten trouwens. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 15 september 2020 20:58]

Leuk verhaal, maar dan wel even het complete verhaal erbij pakken. Services is met 17% gegroeid, TV+ en Arcade zijn daar onderdeel van. De inkomsten van die twee zijn volgens Apple “immaterieel”.

Enige manier om meer mensen op TV+ en Arcade te krijgen is content en juist die content is lastig om aan te komen.
Ah, daarom waren ze Apple Music al jarenlang aan het pushen ten faveure van de iTunes Store. Ze zijn al niet de goedkoopsten, en dan ook nog minstens 180 euro per jaar extra willen opstrijken per gebruiker? Mij niet gezien.
Eh ze zijn ook niet de duurste en je kan er ook voor kiezen om gewoon de diensten los af te nemen, dus ik snap niet waar je naar toe wilt met je betoog.
Voor gebruikers die meerdere diensten afnemen kan dit aantrekkelijk zijn.
Ben benieuwd of ze voor deze bundel ook een studentenprijs aan gaan bieden. Dan zou deze eventueel nog wel interessant zijn.
iTunes Match lijkt niet inbegrepen te zijn? Zou toch een extra trigger kunnen zijn.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True