Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple presenteert Watch SE voor 299 euro

Apple heeft de Watch SE gepresenteerd, een goedkopere versie van zijn slimme horloge. Het klokje mist enkele functies van de duurdere modellen, maar is goedkoper dan het nieuwe model Apple Watch Series 6.

De Apple Watch SE moet het doen zonder diverse van de functies van de Series 5 en 6, zoals een always-on-scherm, ecg-functie en wifi via 802.11ac op 5GHz. Het horloge draait op de S5-soc uit de Apple Watch Series 5 van vorig jaar. Tot nu toe hield Apple een ouder model in de verkoop om de prijs lager te houden, maar de Watch SE is de eerste keer dat de fabrikant een goedkoper model in het assortiment opneemt.

Apple brengt de Watch SE vrijdag uit voor 299 euro voor de variant zonder 4g, terwijl de versie met mobiele internetverbinding te koop is vanaf 349 euro, zo laat Apple weten. De Watch Series 3 blijft in het assortiment voor 219 euro.

Apple Watch Series 6

De nieuwe Watch Series 6 krijgt een bloedzuurstofmeter met optische sensors aan de achterkant van het horloge. Die meet de bloedzuurstof zowel actief als inactief en slaat die op in de nieuwe app die daarvoor bedoeld is.

De S6-soc in de Watch Series 6 is volgens Apple een dualcore gebaseerd op de A13 Bionic-soc en is volgens de fabrikant 20 procent sneller dan de S5-soc. Bovendien komt de U1-ultrawidebandchip in de Series 6. Het oledscherm kan feller in stand-by om beter te kunnen aflezen buiten. De Series 6 komt vrijdag uit in de Benelux voor 429 euro, terwijl de versie met dataverbinding 529 euro gaat kosten.

Alle horloges met watchOS 7 krijgen bovendien de mogelijkheid om de maximale zuurstofopname te meten en op te slaan. Daarnaast komt er een functie in om van een Apple Watch een gps-kinderhorloge te maken met een eigen account, maar een telefoon is niet nodig voor Family Setup. Die functie is vooralsnog niet beschikbaar in de Benelux. Alle nieuwe Watch-modellen krijgen geen adapter in de doos.

Apple Watch-line-up 38/40mm 42/44mm
Wifi 4g Wifi 4g
Series 3 €219 - €249 -
SE €299 €349 €329 €379
Series 6 €429 €529 €459 €559

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

15-09-2020 • 19:28

221 Linkedin

Reacties (221)

Wijzig sortering
Wat heeft de Watch SE dan niet ten opzichte van zijn duurdere familieleden?
Ontbreekt t.o.v. de Series 6:
  • Zuurstofsaturatie­sensor
  • Elektrische hartslagsensor
  • Always-on display
  • U1-chip
  • 5 GHz wi-fi
  • S6 SiP
Oftewel, de duurste componenten van de S6 eruit gesloopt en ofwel weggelaten ofwel vervangen door een goedkoper component uit de Series 4 of 5. Hierdoor hebben ze dus 30% van de prijs af weten te halen, terwijl je een hele capabele smartwatch hebt minus een paar cutting edge-features.
Inmiddels staat de boel online bij Apple zelf. Hier de vergelijking van de features tussen de 3 verschillende Watches die Apple vanaf nu aanbiedt:

https://www.apple.com/nl/watch/compare/
Handig! Dank. Ik maak hieruit op dat als ik niet bijzonder veel waarde hecht aan een saturatiefunctie en/of een ECG-functie en/of een always-on-display, ik beter af ben met de goedkopere SE.

edit: en de SOC is natuurlijk sneller. Die series 6 is toekomstbestendiger.

[Reactie gewijzigd door meestertje op 15 september 2020 20:29]

Watch SE tegenover vorige Series 5
  • SE heeft geen Always on display
  • SE heeft geen Elektrische hartslagmeter
  • SE heeft geen 2e generatie Optische hartslagmeter
  • SE kan geen ECG opmeten
  • SE heeft wel een always-on hoogtemeter
Voor snelle beslissers lijkt een afgeprijsde Series 5 een interessantere keuze de komende weken. Ze delen dezelfde soc en zullen dus waarschijnlijk even lang ondersteund worden, als we uit het verleden mogen leren. :)
De SE heeft WEL een 2e gen optische hartslagmeter!
Volgens de compare-pagina niet. Althans, bij de Series 5 en Series 6 staat er expliciet ‘2e generatie’, wat er niet staat bij de SE.
Staat duidelijk dat de SE dat wel heeft;
Optische hartslagsensor van de tweede generatie.
Ik keek bij vergelijking onder Features.

[Reactie gewijzigd door don spike op 16 september 2020 08:33]

Ah ok. Ik keek bij 'Compare all models' en daar staat het er niet bij, terwijl het bij andere modellen wel expliciet vermeld wordt :)

Hier dus: https://ibb.co/TMgcLYs
In het verleden bleek dat waar Apple 'second generation' weg liet, effectief een eerste generatie onderdeel in het toestel zat. (bv. TouchID)

Maar de pagina waar ik keek, zal waarschijnlijk fout zijn dan.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 16 september 2020 10:34]

Afhankelijk natuurlijk van de prijs, als die daalt naar een vergelijkbare prijs, heb je zeker gelijk. Er zal mogelijk best een flinke vraag ontstaan naar de 5 serie, wat de prijs weer iets omhoog drukt.
Always on display vind ik ook wel een verschilletje
Dacht ik ook, maar ik heb het weer uitgezet op mijn Series 5. Accu drain is gewoon een pak meer en het heeft (voor mij) niet echt meerwaarde. Die ECG functie is een keer leuk, maar gebruik je daarna niet veel meer. Een SE lijkt me voor 95% van de mensen voldoende. Toch zullen velen voor een S6 gaan, want die willen gewoon het topmodel...
Of het werkelijk velen zijn... ik betwijfel het. Genoeg, maar ik denk dat de meerderheid met de SE prima uit de voeten kan en het prijsverschil is niet mals.

Mijn vrouw loopt nog met een Series 2, behoorlijk traag inmiddels maar doet het wel gewoon, en de enige echte stap was/is naar series 4 of nieuwe vanwege het nieuwe design en de (sinds s4) flink sneller SoC. Series 5 bracht weinig boeiends, always-on display wat velen uitzetten, maar helaas werd de series 3 als goedkope optie ernaast gehouden.

Nu lijkt het een soort Series 6/5 hybride te zijn die als SE neergezet wordt voor €299. Dat is een no-brainer voor mijn vrouw. En ik? Ik had nog niet eens een Apple Watch, loop met een Xiaomi Mi Band 4 (€30, jaja) maar hoewel er veel features op zitten en die ook met Health integreert (lees: schrijft data weg) is een Apple Watch wel echt veel completer en kent een betere integratie met notifications o.a. Dus hoewel ik er nog even over na ga denken, weet ik wel zeker dat als ik overstag ga, het de SE wordt. Series 6 is leuk, maar je gaat er toch weer 3-4 jaar mee doen en volgend jaar zal de series 7 het alweer overtreffen, dus ik zie geen enkele reden om nu € 130 (x2) meer uit te geven voor iets wat enkel het eerste jaar het nieuwste en het beste biedt en over een paar jaar toch weer vervangen gaat worden. Tenzij je echt baat hebt bij de zuurstofmeting in het bloed, maar dat zal gelukkig een beperkte groep zijn.
Ik heb ook nog steeds een 2nd gen iWatch. Is inderdaad rete traag, maar doet nog steeds wat ie moet doen. Al zou ik wel graag upgraden, maar de volle mep voor een 6 serie zie ik niet zo zitten. Dan is inderdaad een SE of een 5 serie misschien wel genoeg.
Ik zou zeggen: doen! Werkelijk het enige wat de SE de SE maakt t.o.v. de Series 6 zijn:
- geen always-on display (velen zetten het uit, vreet batterij)
- S5 i.p.v. S6 SoC, Apple zegt dat S6 ca. 30% sneller is
- geen optische hartslagsensor voor ECG
- geen saturatiesensor (of in goed Engels: Blood Oxygen sensor)

Die laatste twee zijn features die de meeste mensen (erg) weinig gebruiken. De S5 SoC is gewoon die van de Series 5 en zal dus ook weer een jaar of 4-5 ondersteund worden met watchOS updates. Dus zolang je de sensors niet gaat missen en kan leven zonder always-on display, bespaar je gewoon € 130. En als je dat over pakweg 4 jaar weer doet, dan heb je al bijna een hele SE uitgespaard. Maar goed, ik snap het ook heel goed als mensen wel voor de Series 6 gaan.

Ik ben zo iemand die vroeger het nieuwste van het nieuwste wou hebben. Nu loop ik met een iPhone 8 Plus en wacht ik tot Apple nu eindelijk de iPhone 12 (Pro) aankondigt en ik de in prijs verlaagde iPhone 11 Pro kan gaan halen.
Ik haal vooral de S6 voor de RVS versie, jammer dat deze nog steeds niet in Nederland te koop is. Waren alleen tot en met S2 in Nederland verkrijgbaar. Als ik weer een RVS versie wil moeten we richting Duitsland, wat ik echt schandalig vind.
Ben ik met je eens.
En ook de garantie is na 1 jaar wat zonde is.
Zelf ondervonden toen de tril motor het niet meer deed gevolg betaalde reparatie van bijna een nieuwe.
Het is ook wel flauw dat ze deze weggelaten hebben want dit is puur een software functie.. Is natuurlijk puur voor produkt segmentatie gedaan (upselling van het duurdere model). De rest van de missende functies zijn wel echt hardware specifiek. Was hetzelfde verhaal als met mijn iPhone 1 die geen MMS kreeg en de iPhone 3G wel - terwijl het gewoon in software werkt.

Maar inderdaad is het een matig nuttige functie. Om batterij te sparen is het meestal vrij donker, vooral buiten overdag. Op de Samsung watch reddit wordt het ook wel de "almost off mode" genoemd :') Niettemin is het afhankelijk van de watchface toch wel goed af te lezen - veel zijn er zo slim hele dikke vette wijzers te gebruiken in AoD mode - en heb ik het zelf altijd aan staan. Als ik een Apple watch SE had zou ik het zeker missen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 september 2020 00:47]

De always-on werkt op basis van een verlaagde refresh rate van het scherm (soort van G-sync, maar dan met 1 Hz). De nodige controller zou in de SE kunnen ontbreken.
Maar puur features differentiëren in software kan het ook zijn.
Ja, lijkt me ook wel fijn. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik ook niet echt veel last van het feit dat ik het scherm moet tappen of mijn pols moet draaien. Gaat eigenlijk altijd wel goed. Is niet voor iedereen natuurlijk, ik heb een vriend al meerdere keren een glas bier over zijn shirt zien gooien omdat hij zijn pols moest draaien om zijn scherm te activeren... ;)

[Reactie gewijzigd door Steenvoorde op 15 september 2020 22:01]

Misschien t bier in zn andere hand houden de volgende keer :+ scheelt een hoop bier verspilling ;p

Edit: Manmanman, zelfs ongewenst? Ik snap dat het off-topic is, maar zijn we hier echt zo zuur dan?

[Reactie gewijzigd door Qlusivenl op 16 september 2020 10:35]

Ja, ik noemde hem ook meteen een bierenbeul. Heel zonde, al die verspilling. ;) Ik drink ook met rechts als ik mijn mijn smartwatch nodig heb.
Als ik bier vast heb met die hand kan ik sws niet op mn watch kijken. Ook analoog niet.
De SE is misschien toch best een goede deal.

Je mist de bloed zuurstof meter, wat ook kan met een apart dingetje. Heb er een, altijd op de 96-99% (ok, je watch doet het vaker en slaat het op).
  • Always on display (kan batterij besparen lees ik hieronder)
  • +-20% langzamere S5 SiP
  • Geen ECG (benieuwd wat echt het voordeel is als je geen hart patiënt bent?
Rest hetzefde voor 329 ipv 459 (4G versie zie ik niet zo snel op apple.nl)
Voor mensen met een covid-19 besmetting konden dit wel eens heel belangrijke functies zijn.
96-99 is ook een gewoon normale waarde!

Maar laten we eerlijk wezen: Zodra je onder de 90 dropt ga je het sowieso gewoon merken. Met een COVID patient gebeurt dat echt niet zonder andere klachten zoals pijn in de longen, want het gebeurt doordat de longen niet goed meer werken door hevige ontsteking.

Voor piloten of bergbeklimmers kan dit wel ongemerkt gaan omdat het van buiten komt, geen inwendige ziekte. En voor mensen met slaap apneu - heb ik zelf ook. Ik slaap ook wel eens een hele nacht met zo'n 'vingerknijper' om te meten of de instelling van het beademingsapparaat nog goed is. De dokter analyseert dat dan allemaal. Dus daar kan die functie belangrijk zijn als hij op tijd alarm kan slaan (dat moet echter met piloten best snel gebeuren!)

Ik vraag me wel af of zo'n polsmeting net zo nauwkeurig is als een apparaat die door de hele vinger heen schijnt. Ik heb ook zo'n sensor op mijn S8 telefoon die maar van 1 kant werkt en die klopt niet echt met het echte medische apparaat dat ik van de dokter mee kreeg.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 september 2020 00:52]

Klopt, lijkt me een terechte keus. Mijn hart is niet helemaal je dat, dus ik zou voor de series 6 kiezen, anders zonder problemen voor SE of Series 5. De ouderwetse horloges, met twee mechanische wijzers en kennelijk minder smart, hebben ook een “alway on” display...
Een verschil wat niet direct opvalt in de vergelijking is het verschil in connectiviteit.
Apple Watch series 6: 802.11b/g/n 2,4 GHz en 5 GHz
Apple Watch SE: 802.11b/g/n 2,4 GHz

De SE mist connectiviteit op de 5 GHz band.
Dat zijn een vd kleine dingetjes die je moet afwegen of het de 40% hogere prijs waard is. Ben benieuwd wat de series 5 gaat doen qua prijs nu de SE best sterke specs heeft.
Als je thuis geen 5Ghz wifi meer draait, dan is dit wel een misser moet ik zeggen.
Dat is waar maar een horloge zal hier niet zo heel erg veel profijt van hebben als je toch dualband wifi heeft. Het is niet echt een dataverslinder.

Op mijn werk zou dit inderdaad wel belangrijk zijn omdat ze daar de 2.4 helemaal uitgezet hebben.
Van de buren:
De fabrikant brengt een goedkopere variant van zijn Watch uit, de Watch SE. De wearable heeft hetzelfde ontwerp, maar maakt gebruik van de S5-processor van de Series 5. Feitelijk is het de opvolger van de Series 3 en moet het een meer betaalbaar instapmodel vormen. Er is gebruik gemaakt van goedkopere materialen en sommige functies zijn achterwege gelaten, zoals de ecg-functie en het always-on-display. Bandjes van eerdere modellen passen ook op de SE. Hij komt in formaten van 40 en 44 mm, is licht van gewicht en ook geschikt voor kinderen, aldus Apple. Hij komt te koop voor 279 dollar.
Het is maar hoe je het bekijkt. Het kan ook een uitgeklede series 5 genoemd worden. Wel de kracht, niet de features.
Uit het artikel:
De Apple Watch SE moet het doen zonder diverse van de functies van de Series 5 en 6, zoals een always-on-scherm, ecg-functie en wifi via 802.11ac op 5GHz. Het horloge draait op de S5-soc uit de Apple Watch Series 5 van vorig jaar.
Ik ben toch benieuwd waar @arnoudwokke die 802.11ac vandaan heeft. Dat kan ik namelijk nergens anders terug vinden. Apple heeft het zelf op hun site over 802.11b/g/n 5GHz.
Ja bijzonder dat het niet in het artikel erbij wordt vermeldt??
Mijn AppleWatch 5 heeft bij het aanzetten wat opstartvertraging als VoiceOver aanstaat. Dan roept hij dat ik de pincode kan intoetsen, terwijl het toetsendisplay er nog niet is. Daarna raakt hij de eerste keer de "focus" kwijt van het menu, dus dan moet ik even "vegen" voor dat hij het menu "pakt". Vervolgens werkt het prima, tot ik de AW uitzet. Misschien komt mijn AW toch net even wat "spierballen" te kort bij het opstarten. Als de AW 6 een betere CPU heeft zal die mogelijk ook beter opstarten.

Heb zelf de iPhone SE2020, wat voor mij als VoiceOver gebruiker voldoet. Ik heb weinig aan een ultra beeldscherm met een kazillion pixels en kleurdiepte, 8K video etc. Mijn SE werkt subliem in alle slechtzienden apps.

[Reactie gewijzigd door FrostyPeet op 15 september 2020 21:19]

Misschien een keertje resetten?
Oprechte nieuwsgierigheid: hoe vaak moet jij dan opstarten? Ik zou verwachten dat 'ie altijd aan staat, eventueel 's nachts aan de lader.
Ik zet hem uit in de nacht, net als mijn iPhone. De accu gaat langer mee. Opladen duurt niet zo lang.
Opvallend: de prijs.

Introductie van een goedkoper model maakt normaal gesproken wat ruimte om de nieuwste en mooiste versie wat hoger in de markt te zetten.

Maar dat doen ze dus net niet: de serie 6 gaat tov de serie 5 omlaag in prijs van 449 naar 429 euro. Het lijkt of Apple vooral wat meer marktaandeel wil. Waarschijnlijk om meer mensen dieper in het iOS ecosysteem te trekken en daarmee als iPhone klant veilig te stellen.


Verder doen ze het qua product management weer eens geweldig. De SE is heel aantrekkelijk geprijsd voor bijna dezelfde functionaliteit. Veel nieuwe klanten zullen daarvoor gaan en niet 40 of 50% extra neertellen voor het topmodel met slechts enkele functies meer.

Maar bestaande klanten houden ze wel aan het lijntje. Als je nu een serie 4 of 5 hebt, dan is een SE nauwelijks het kopen waard. Voegt niets toe. Dus die mensen sparen door voor de latest & greatest.
Ik zit nog op de series 2. Ding doet het nog prima. Zodra hij geen software updates meer krijgt (wat nu wel eens het geval zou kunnen zijn) wordt het tijd om te vervangen.
Je hebt mensen die elk jaar upgraden, je hebt mensen die elke twee jaar upgraden, elke drie jaar, of als het oude apparaat letterlijk uit elkaar valt :)

Voor de mensen met een enigzins recente Apple Watch heeft de SE functioneel nauwelijks nieuws te bieden. Dus die groepen kiezen toch de Series 6 (ongeacht het feit dat een SE veel betere value for money biedt).

Dat doet Apple echt irritant goed ;)

Ook met de iPhone. Ik zit op een XR. Als ik nu moest upgraden, twee opties. 11 of SE. De SE heeft betere value. Maarja, terug van Face ID naar Touch ID, kleiner scherm, kleinere accu. Dus zou ik toch de 11 kiezen. Iemand die nu op een iPhone 7 zit, die pakt wel makkelijker de SE als opvolger. Zo segmenteren ze op een hele slimme manier de klanten waaraan meer te verdienen valt t.o.v. de klanten waar je minder omzet kunt halen.
De Belgische prijs zal 359€ zijn volgens mij. Een fantastische zet van Apple volgens mij want de gewone Apple Watch is erg duur aan het worden.
Dan zou ik 'm over de grens gaan halen, in Nederland kost 'ie slechts 299 euro.
Deze is 299€ in België blijkbaar.
de gewone Apple Watch is erg duur aan het worden
De launchprijs van de Series 6 is € 10 goedkoper dan die van de Series 2 indertijd :)
Apple kennende, knap dat ze die constante / heel licht dalende lijn zo lang aanhouden.
[...]


De launchprijs van de Series 6 is € 10 goedkoper dan die van de Series 2 indertijd :)
Apple kennende, knap dat ze die constante / heel licht dalende lijn zo lang aanhouden.
Dat viel me ook op ja. Ik heb daadwerkelijk even de factuur van m’n series 2 er bij gezocht omdat ik dacht dat ik me vergiste. Groter horloge ( van 42 naar 44 mm ), bakken meer features, iets lagere prijs.

Daarentegen is AppleCare+ wel duurder geworden, maar de dekking is ook beter geworden.
Is er al meer bekend of de 4G modellen beschikbaar komen in Nederland? Ik neem aan dat het dit jaar toch eindelijk wel eens gaat gebeuren met de Apple Series 6.

Het was namelijk ronduit schandalig dat we elk jaar als enige kindje in Europe niet de optie kregen om een 4G variant te kiezen, maar vrijwel alle andere landen in de wereld wel.

Ben benieuwd.

Bij een 4G model dat werkt in Nederland ben ik om, en ga voor de Series 6 4G dan.
Nee zo te zien weer geen 4g modellen in Nederland! De website van Apple is bijgewerkt met series 6 modellen. Maar er staan geen 4g modellen tussen!!
Het lijkt er idd op dat 4G weer niet naar Nederland komt.. Dat betekend ook dat aluminium weer de enige keuze is. Wordt het dan weer een jaar langer wachten? :(
Moet je de telefoonproviders vragen...
Dat weet ik inderdaad. Maar die gaan niet anders reageren dan de berichten die er over op hun website staan.
Is geen issue van Apple, maar van de Nederlandse providers die zeer traag zijn met e-sim ondersteuning in het algemeen en Apple Watch ondersteuning in het bijzonder. Zodra er een Nederlandse provider is die het wel ondersteund, gaat Apple ze ook in NL leveren.

Ik heb een Series 5 met 4G uit Duitsland gehaald in de hoop dat er snel ondersteuning zou komen (en vanwege het feit dat ik een stainless steel kast wilde hebben i.p.v. aluminium). Still hoping ;)
Klopt dit was bekend.
Alleen uit het feit dat ze niet in de store staan. Wil zeggen dat geen 1 provider dit bij het begin al aanbied hè.
Wat ik alleen niet zie en misschien was dat bij series 5 ook al niet is de zilveren kast. Deze had ik wel bij mij series 1. Dus niet de standaard zilver kleur maar de duurdere variant. Is die eruit gehaald?
Zilverkleurig aluminium is gewoon beschikbaar. Stainless steel en titanium zijn helaas alleen beschikbaar voor de 4G modellen (dat was bij Series 5 ook al zo, vandaar dat ik mijn stainless steel uit Duitsland heb gehaald).
Oké, hoop dat 4g modellen later nog worden toegevoegd maar verwacht volgend jaar op z'n vroegst maar weer. :(
T-Mobile, KPN/Simyo en Vodafone hebben tegenwoordig in elk geval iets van e-sim, maar nog geen Apple Watch-support. Hopelijk komt dat snel.
Maar een 4G model gekocht in Duitsland werkt niet in Nederland.
Jawel hoor. Je kunt er alleen in Nederland geen abonnement voor krijgen.
Hoe bel je dan met je 4G watch in Nederland?
Met een buitenlands abonnement dat Apple Watch ondersteund, als je dat hebt.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 16 september 2020 18:09]

Maar bij een buitenlands abonnement heb je geen +316 nummer.

En daarnaast moet je toch ook inwoner zijn van dat land?
Je krijgt uiteraard een buitenlands nummer + de voorwaarden die daarbij horen, maar jouw opmerking was dat een in Duitsland gekochte 4G Apple Watch niet zou werken in Nederland. Dat klopt niet, maar je krijgt inderdaad niet op magische wijze een Nederlands abonnement erbij.
Ik zie dat wel als een groot nadeel dat je geen Nederlands telefoonnummer hebt.

Zelf werk ik voor een internationaal bedrijf, maar ik neem nooit buitenlandse telefoonnummer op, omdat meer dam de helft scammers zijn.

Mochten vrienden dan in dit geval een Duits nummer daarvoor aanschaffen, dan is de kans groot dat ik ze wegdruk, als het telnummer nog onbekend bij mij is.
Wel jammer dat ie geen always on display heeft. Dat is wel een basale functie van een horloge wmb
Als je de apple watch naar je gezicht richt gaat het scherm aan. Ik heb nog nooit gehad dat dit niet werkte als ik wilde kijken.

Ik zou dan ook niet weten wat always-on dan nog kan toevoegen om eerlijk te zijn
Sterker nog, ik heb de feature uitgezet. Dan haal ik makkelijk twee dagen en een nacht op een accu. Ik hoef geen always on display. Ik vind het zelfs vervelend.
Ik dacht nog even dat die dingen relatief goedkoop zijn, maar 2 dagen lang noemen... :X Da's niet bepaald veel?
De Apple Watch is binnen een poep-en-een-scheet opgeladen. Is echt geen probleem.
M'n Garmin ook, maar die moet bij licht gebruik (24/7 scherm aan, om de dag lopen/zwemmen/fietsen, evengoed continu BT connectie) pas ergens in de tweede week aan de lader. Als er geen GPS-activiteiten zijn misschien wel het dubbele. Ik heb gewoon de pest aan dingetjes opladen.
Mja, maar ff serieus. Sporthorloges als Garmin line up zijn echt totaal niet vergelijkbaar qua functionaliteit en integratie. Die missen zo gruwelijk veel op dat gebied dat is een heel andere klasse apparaat. Begrijp me goed. Ze zijn ontzettend goed voor het doel waar ze voor zijn gemaakt, sport, maar daaromheen missen ze gewoon heel veel.

Kijk alleen al naar de onnoemelijke hoeveelheid custom watchfaces gemaakt voor bijvoorbeeld natuurfotografie, de zorg, astrologie, maar ook sport en fitness. Het kunnen draaien van fully fletched apps voor productiviteit icm dictation en het direct kunnen streamen van muziek.

Apple heeft daarnaast net Fitness+ geïntroduceerd en daarmee heeft het echt een enorme voorsprong op ook dit soort sporthorloges qua integratie met je andere apparaten.


Kijk die twee weken accuduur is dan leuk, maar wat maakt dat nog uit als je hem in die tijd eigenlijk toch niet heel veel gebruikt?
Ik graag me af of je weet wat de moderne Garmins kunnen.
Mijn Garmin Vivoactive 3 music kan prima van watchface wisselen. Ik kan ermee betalen, ik kan er muziek mee luisteren, die kan ik zelfs op het horloge zelf opslaan.
Het horloge can verbinden met zowel Bluetooth en Ant+, dat laatste ondersteunt Apple bij mijn weten niet terwijl de meeste sensoren (hartslagmeter, cadans sensor, power meter) dat nou juist ondersteunen.
Je kunt voor 0 Euro Garmin developer worden. De tools zijn gratis. Ik heb zelf ook een watch face in de IQ-store.
Zoals ik zei. Op sport gebied winnen ze het met gemak dankzij onder andere Ant+.

Ik zeg ook niet dat ze niet van watchface kunnen wisselen (dat zou nogal raar zijn want dat is het hele idee van smartwatches, eenvoudig kunnen personaliseren)

Muziek opslaan en afspelen is ook geen issue natuurlijk ook gewoon met BT headset ws zelfs met AptX support.

Kan jij je horloge ook gebruiken als authenticatie middel voor je laptop of password manager? Ondersteuning voor home automation anders dan de individuele apps (philips hue is bijvoorbeeld mogelijk, maar die lijkt heel oud te zijn).

En dan hebben we het nog niet eens gehad over dingen als wifi en LTE en de mogelijkheden daarmee.

Het punt is. De meeste smartwatches kunnen een hoop, alleen mis je bijvoorbeeld specifieke integraties met het ecosysteem. En ja je kunt custom watchfaces maken, maar je mist gewoon zo gruwelijk veel opties die een Apple watch wel bied met custom complications bijvoorbeeld. Het is allemaal heel leuk dat het kan, maar als er niemand aan meewerkt heeft het niet zoveel zin.

Zelfs Linus draagt uit protest een Apple watch en weten allemaal hoe hij tegenover Apple staat.
Aangaande eerste paragraaf: correct. Maar dat missen...

Dat "missen" zal ik moeten scharen onder de rest van je post: voorkeuren. Net zoals je dat beschreef in de eerste paragraaf tegen de Garmins.
Ik "gebruik" het ding best wel veel. Dictatie niet, maar dat doe ik ook niet met m'n smartphone, of wat dan ook. Hooguit tegen Android auto en dan stoor ik me nog gek aan de beperkingen van Google Assistant. Daar mag nog wel 5-10 jaar ontwikkeling tegenaan voor ik me niét erger dat ik tegen een beperkte robot praat.

Ik voel me hoegenaamd niet beperkt door het aanbod watchfaces (want ja, ik heb best veel keuze), al moet ik bij het scrollen door de Connect IQ-lijst toegeven dat er niet bepaald veel "productivity" te vinden is. Kalender-synchronisatie zat er al op, net als sunrise/set. Kan me ook moeilijk inbeelden dat ik op een mini-schermpje dat half bedekt is met m'n eigen vinger iets "productief" zou doen.
Dat streamen van muziek kan ook alweer sinds 2018, afhankelijk van het model. Zó beperkt is het nu ook weer niet.
Aangaande integratie met apparaten, dat kan je óók van twee kanten bekijken. Een Garmin zal die Fitness+ integratie niet aankunnen (ander doelpubliek? ik prefereer buiten te bewegen), maar de Apple heeft dan weer geen synchronisatie met een boel ANT+ accessoires. Toegegeven, meer en meer van die dingen worden met BT verkocht. Verder weet ik niet welke integratie je bedoelt, misschien met iDevices? Als je niet leeft in het i-systeem maakt het dus niet uit.

Dus wat kan ik dan met die accuduur? Lekker zorgeloos *zijn* zonder zorgen te moeten maken dat ik 's ochtends wééral met een ontladen horloge zit. En geheel standalone, offline, een dag hiken met kaartje om m'n pols.
Verder weet ik niet welke integratie je bedoelt, misschien met iDevices? Als je niet leeft in het i-systeem maakt het dus niet uit
Oke om hier even te starten. Zonder iPhone kun je de watch niet eens activeren. Je hebt er dus sws 1 nodig.
Dat "missen" zal ik moeten scharen onder de rest van je post: voorkeuren. Net zoals je dat beschreef in de eerste paragraaf tegen de Garmins.
Ik "gebruik" het ding best wel veel. Dictatie niet, maar dat doe ik ook niet met m'n smartphone, of wat dan ook. Hooguit tegen Android auto en dan stoor ik me nog gek aan de beperkingen van Google Assistant. Daar mag nog wel 5-10 jaar ontwikkeling tegenaan voor ik me niét erger dat ik tegen een beperkte robot praat.
Missen is een groot woord natuurlijk. Gaat ook om preferences en ant+ is dan ook een groot pluspunt. Echter moet je bijvoorbeeld een externe hartslag sensor gebruiken als je gaat zwemmen. De noodzaak voor dergelijke externe accesoires is dan dus ook groter. Dat vind ik persoonlijk wel jammer. Ik kan namelijk wel een eindje gaan zwemmen met een correcte hartslag indicatie zonder dergelijke dingen.

Mbt dictatie heb ik daar nog geen issues mee gehad. Werkt een stuk beter dan carplay of android auto.

Muziek streaming zie ik overigens nog niet terug op die pagina. Wel gewoon lokaal opgeslagen (wel een leuke tot 500 nummers).
Dus wat kan ik dan met die accuduur? Lekker zorgeloos *zijn* zonder zorgen te moeten maken dat ik 's ochtends wééral met een ontladen horloge zit. En geheel standalone, offline, een dag hiken met kaartje om m'n pols.
Een dag? Is dat dan niet in GPS modus?
Levensduur van batterij5: Tot 7 dagen in smartwatch-modus; 5 uur in GPS-modus
Als je niet in het i-ecosysteem zit dan is een Apple watch misschien niet de keuze voor jou. Zeker als je geen iPhone hebt. Dan gaat et m sws niet worden.
Bij punt 1 stopt het voor mij dus al, als het niet standalone kan werken.

Garmin-modellen kunnen sinds 2019 ook met de optische sensor tijdens het zwemmen tracken, dus daar heb je het ook niet meer nodig. Net alsof ze ook proberen hun producten jaar na jaar te verbeteren. De noodzaak is dus niet zodanig groter.

Puntje dictatie: ik meende te lezen dat Siri qua assistent een stukje achter staat op Google. Gezien m'n eerdere opmerking kan je echter wel afleiden dat ik geen Alexa/Siri/Google Assistant in het dagelijkse leven gebruik, dus pin me daar niet op vast.

Die 645 Music was het eerste model dat muziek ondersteunde (heb ik ook moeten opzoeken) en heeft achteraf bvb Spotify-ondersteuning gekregen. Sinds 2018 is die functionaliteit dus ook verder over het gamma uitgespreid.

Dat van die "dag" was een voorbeeldje van hoe ik het gebruik, geen specifieke duur. Maar m'n specifieke model (5X) werd gemarket als 20 uur met actieve GPS-tracking. Je kan dus best gewoon 3 dagen aan kortere hikes doen zonder laden. Intussen zitten ze aan een veelvoud daarvan.
15 september 2020 21:51
Bij punt 1 stopt het voor mij dus al, als het niet standalone kan werken
Maar wat bedoel je met standalone werken? Je kan prima je telefoon thuislaten als je gaat hardlopen alleen heb je hem gewoon nodig voor setup, updates en gewoon dingen mee te doen. Standalone is iedere smartwatch niet meer dan een horloge met kleurtjes en een rekenmachine.
Puntje dictatie: ik meende te lezen dat Siri qua assistent een stukje achter staat op Google. Gezien m'n eerdere opmerking kan je echter wel afleiden dat ik geen Alexa/Siri/Google Assistant in het dagelijkse leven gebruik, dus pin me daar niet op vast.
Qua functionaliteit misschien. Vooral contextueel doorvragen. Dicteren werkt echter prima.


Mbt tot spotify. Dat is geen streaming maar offline playback. De apple watch met LTE ondersteund Apple Music streaming zonder verbinden toestel. Vind ik een behoorlijk verschil in zitten.
Dat van die "dag" was een voorbeeldje van hoe ik het gebruik, geen specifieke duur. Maar m'n specifieke model (5X) werd gemarket als 20 uur met actieve GPS-tracking. Je kan dus best gewoon 3 dagen aan kortere hikes doen zonder laden. Intussen zitten ze aan een veelvoud daarvan.
ah oke. Ik ben tot op heden nog geen horloge tegengekomen die meer dan een dag (24h) ondersteund in GPS mode de meeste zitten er ver onder. Overigens voor een flinke hike natuurlijk meer dan genoeg. Mijn Apple watch 2 stopte er vorig jaar na 7 uur mee uit mijn hoofd (beseggen route).
Ik verwacht zelf dat de series 6 het een stuk langer uithoud dan dat.

edit: Wat een onzin trouwens. Voor een Garmin heb je ook gewoon een smartphone nodig om hem te activeren:
Nieuw toestel? Stel het in op uw telefoon met Garmin Connect.™
Zonder Garmin connect kun je het hele apparaat niet registreren en instellen, geen watchfaces (misschien paar preloaded, maar daar houd het ook op), Geen Apps, geen muziek. Standalone gebruik nadat je hem hebt geactiveerd en waarbij je uiteindelijk nog steeds een smartphone nodig hebt om nog iets te kunnen met de data kan uiteraard ook met een Apple Watch, Ik snap niet hoe je erbij komt dat dat niet zo zou zijn.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 16 september 2020 10:48]

Ik denk dat jij jezelf echt even moet gaan verdiepen m.b.t. de Garmin horloges. Mijn FR945 is een geheel stand alone horloge. Je wil niet weten hoeveel functies ik heb voor het sporten. Ik kan gewoon navigeren met de kaarten die er op staan binnen heel europa. Ik kan koersen maken of laten generen. Ik kan mijn sportprestaties bijhouden, mijn Vo2max. De status van mijn body battery, slaap cyclus.

Bij deze wil ik jou introduceren met een stunning 36u GPS tracking. Daarbij heeft ie een zuinige UltraTrac modus van 60u. Mijn horloge gaat langer mee in GPS modus dan een apple watch normaal.

Als mijn horloge nog maar 10% heeft loop ik met een gerust hart nog een rondje van 1u.
Ik denk dat jij jezelf echt even moet gaan verdiepen m.b.t. de Garmin horloges.
Volgens mij moeten we eerst even duidelijk hebben wat de definitie is van standalone. Iedere smartwatch is uiteindelijk nergens zonder een telefoon. Ja je kunt hem gebruiken, maar uiteindelijk heb je ergens verbinding nodig met een telefoon.
Je wil niet weten hoeveel functies ik heb voor het sporten. Ik kan gewoon navigeren met de kaarten die er op staan binnen heel europa. Ik kan koersen maken of laten generen. Ik kan mijn sportprestaties bijhouden, mijn Vo2max. De status van mijn body battery, slaap cyclus.
En wat kun je daar uiteindelijk mee zonder smartphone? Helemaal niks namelijk. Dat is mijn punt. Een smartwatch zonder "bijbehorende" smartphone is echt alleen een veredeld horloge.

En dan kan je zeggen ja maar garmin connect. Daar heb je dus een smartphone voor nodig uiteindelijk. Hij slaat al die gegevens enzo wel op, maar zonder smartphone kun je er helemaal niks mee, ook niet met een Apple Watch.

Dus vandaar mijn vraag, wat bedoel je met standalone?

Ik zie overigens dat de Garmin Fenix 5 in ultraTac mode 85 uur volhoud. Dat is zeker impressive. ik heb even opgezocht wat het dan precies doet want het zegt me eigenlijk niets:
Voordat u de UltraTrac modus gebruikt, moet u een paar keer buiten hardlopen in de normale GPS-modus om het toestel te kalibreren.
U kunt de UltraTrac modus gebruiken bij langdurige activiteiten. UltraTrac modus is een GPS-instelling die GPS zo nu en dan uitschakelt om de batterij te sparen. Als GPS is uitgeschakeld, gebruikt het toestel de versnellingsmeter om snelheid en afstand te berekenen. In UltraTrac modus zijn afstands- en snelheidsmeting en spoorgegevens minder nauwkeurig. De nauwkeurigheid van de gegevens verbetert na een aantal hardloopsessies in de buitenlucht in GPS-modus.
Ik snap dat je soms liever een beetje GPS signaal hebt over een langere tijd dan helemaal geen GPS (omdat het ding leeg is), maar buiten echte hikes van enkele dagen zie ik daar het nut nog steeds niet van in. Als jij het wel ziet helemaal prima natuurlijk, maar voor mij is de 2,5 dag zat.
Als mijn horloge nog maar 10% heeft loop ik met een gerust hart nog een rondje van 1u.
Ik hang mezelf op dat moment aan de lader, want dan heb ik een vrij drukke dag gehad om eerlijk te zijn. Meestal kom ik daar 's avonds een keer tegenaan en dan ga ik niet nog een uur lopen. Meestal heb ik dat dan net gedaan (want dat doe ik wel iedere avond).
En wat kun je daar uiteindelijk mee zonder smartphone? Helemaal niks namelijk.
huh? Ik denk dat je het niet begrijpt. Al die zaken die ik daarboven heb benoemd zijn functies van het horloge waarbij ik mijn telefoon niet nodig heb. Al die gegevens zijn in te zien op mijn horloge.
Ik kan nu naar buiten lopen met mijn fiets, zonder telefoon of daarmee iets ingesteld te hebben, met mijn horloge aangeven dat ik een rondje van 40km wil doen in zuidelijke richting en deze genereert een route en navigeert mij met kaart. En dit kan het horloge out of the box.
Dus vandaar mijn vraag, wat bedoel je met standalone?
Horloge functies:
Tijd, datum, stopwatch, timer
Forerunner 945 zonder verbinding telefoon:
Snake :+
Hartslagmeter
Sportprestatie (Vo2max, prestatieconditie, trainingsstatus, trainingseffect, trainingsbelasting)
Body battery monitor
Slaapcyclus
GPS/Galileo/GLONASS
Navigatie met kaarten, mogelijkheid om een route te plannen (gebaseerd op veel gebruikte routes). Mogelijkheid om nuttige punten om mij heen te zoeken, zoals restaurants, tankstations, ziekenhuis, winkels, attracties, etc. en daar naar toe te navigeren.
Forerunner 945 semi functies
Offline gebruik van Spotify/muziek (eenmaal per maand connecten met Spotify, eigen muziek staat er gewoon op)
Garmin pay (te gebruiken zonder verbinding met je telefoon)
Forerunner 945 met telefoonverbinding:
Meldingen van je telefoon (sms, whatsapp, oproepen, etc)
Beantwoorden van meldingen
Noodbericht (als je bijvoorbeeld tijdens het fietsen/hardlopen wordt aangereden/op je bakkes valt wordt er een sms met locatiegegevens verstuurd)
Weer of andere apps

Waarschijnlijk vergeet ik nog een groot deel van de mogelijkheden. Uiteraard kan je gedetailleerdere data inzien van je activiteiten op de Garmin Connect app, het kan ook overzichtelijker worden weergegeven met een groter scherm. Alleen dit doet niet af aan alle functies en data die je al kan inzien op het horloge zelf.

Het lijkt mij duidelijk dat het verschil met een gewoon horloge en de FR945 erg groot is. Dat het zo goed als stand alone voor de functies van het horloge. Als ik kijk naar alle functies die erin zitten zonder dat ik mijn telefoon nodig heb, vind ik het persoonlijk niet noodzakelijk dat een smartwatch een internetverbinding nodig heeft.
Ik hang mezelf op dat moment aan de lader, want dan heb ik een vrij drukke dag gehad om eerlijk te zijn. Meestal kom ik daar 's avonds een keer tegenaan en dan ga ik niet nog een uur lopen. Meestal heb ik dat dan net gedaan (want dat doe ik wel iedere avond).
Ik bedoelde natuurlijk met lopen een hardloopsessie met GPS. Ik neem aan dat jij wandelen bedoelt, of je hebt een uitmuntende conditie om elke dag 1u hard te lopen :P . Alsnog super goed om elke dag te wandelen!!
Alleen het geeft precies weer wat ik bedoel, ik laad mijn horloge een keer ergens op en volgende week zie ik wel weer wanneer die wat nodig heeft. Dan kan ik gerust 3x p/w sporten met een totale duur van 4u zonder dat ik over mijn batterij hoef na te denken.
Die UltraTrac is leuk voor mensen die een tocht door de bergen willen maken zonder dat ze toegang hebben tot een oplaadpunt. Dan maak je gemakkelijk een week vol met wandelen en kan je alsnog data vergaren. Voor het hiken is de precieze GPS minder belangrijk.
Het ging mij meer om het feit dat jij zei dat je nog geen horloge was tegengekomen die meer dan 24u GPS tracking deed terwijl de FR945 36u tracking heeft. Die UltraTrac is meer een soort van bonus voor een niche.
Ik bedoelde natuurlijk met lopen een hardloopsessie met GPS. Ik neem aan dat jij wandelen bedoelt, of je hebt een uitmuntende conditie om elke dag 1u hard te lopen :P . Alsnog super goed om elke dag te wandelen!!
Ah zo, correct. Doe ik overigens wel met GPS aan. Dus in dat opzicht verschilt het niet heel veel ;)

Voor de rest wat je noemt, voor zover ik weet kan de Apple watch dat dus ook allemaal. Navigatie offline ga ik nog even uitzoeken, want zeker met POI weet ik dat niet zeker, Ding heeft wel eigen wifi of zelfs LTE dus dan zou dat verder geen issue moeten zijn.


Al met al mis ik echter nog steeds wel een aantal functies die ik nu wel heb. Dingen als authenticatie voor laptop (auto ontgrendelen, password manager auth), Direct audio streamen vanaf het inernet (dus niet een vooraf ingeladen playlist), integratie met domotica controller (homeKit)
Ik heb gewoon de pest aan dingetjes opladen.
Dan moet je geen smartwatch kopen en zeker niet een Garmin vergelijken met een Apple Watch want je hebt het gewoon over heel iets anders.

Persoonlijk wen ik me er makkelijker aan om iets elke nacht op te laden dan een keer in de twee weken, of drie weken, of 11 dagen, of zonder GPS in jouw geval vier weken. Er zijn heel veel dingen die ik elke 24 uur moet doen. bijvoorbeeld slapen. Terwijl ik slaap laad ik mijn auto, telefoon, watch.
Of ik koop gewoon wél zo'n ding, maar dan een model dat ik wel kan uitstaan. Dat wel gewoon een weekje kan aanblijven, tot ik het eens ff aan de lader wil hangen. Hoe werkt je sleep tracking trouwens aan de lader? Je weet wel, zo'n populaire smartwatch-functie.
Tsja. Er zijn toch andere momenten om dat ding op te laden? Zo sap ik mn apparaten wel eens bij als ik zit te eten of douchen. Heb ik ze toch niet nodig. Kom je de dag uiteindelijk prima mee door.
Mn Series 3 houdt het 2 dagen vol en is na een half uur praktisch vol. Als ie sleeptracking zou hebben kan dat dus prima.
Als ik zo al je bovenstaande posts lees krijg ik sterk de indruk dat je niet echt inhoudelijk aan het reageren bent maar meer uit bent op een flamewar dan echt inhoudelijk te reageren. Apple is slecht jouw smartwatch is perfect.

Prima maar reageer dan niet in een topic zoals dit.
Andere smartwatches doen het niet veel beter.
Nee klopt. Mijn Samsung watch gaat maar ruim 5 dagen mee.
Dus hij zegt iets wat klopt om een ander terecht te wijzen op een uitspraak die niet klopt.

En jij gaat vervolgens over een ander punt waar het helemaal niet om ging dusdanig overdrijven dat het gewoon liegen is. Wat bijzonder volwassen...
M’n Series 3 gaat al 2 jaar mee
Mijn Galaxy Watch is toevallig ook 2 en krijgt ook nog gewoon updates :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 september 2020 07:18]

Ik heb het ook uitgezet. Ik heb een series 5 maar het AOD staat uit. Waarom? Het helpt niet. Er gebeurt het volgende:
1. AOD aan: je kijkt op je horloge, het display is aan dus je ziet meteen hoe laat het is, maar de complicaties hebben even tijd nodig om te updaten. Dat is vertraging 1.
2. AOD uit: je kijkt op je horloge, het display gaat aan (na vertraging 2) maar alle complicaties zijn meteen up-to-date.

Netto is vertraging 2 korter dan vertraging 1. Dus als je ook vaak naar je complicaties kijkt, dan kan AOD beter uit. Ik heb me ook nooit geergerd dat het heel even duurt voor het display aan gaat.

Ontopic: Nou had ik net bedacht dat ik de nieuwe Apple Watch even laat gaan, ben prima tevreden over de 5. Maar nu komt er een rode behuizing! Die moet ik beslist hebben...
Ik merk niet echt verbeterde batterij duur met always on uit, draag dan niet in de nacht heb redelijk afgesteld staan niet veel apps op met always on is 2 dagen te redden.

Draag jij dan ook in de nacht met slapen, of is het 2,5 dag met in de avond af ?.
Juist als ik mijn Watch bijv. naast mijn Macbook leg, is het prettig om direct de tijd te zien. Dan hoef je 'm niet op te pakken :)
Tip: rechterbovenhoek van je macbookscherm :+
En een horloge is toch ook voor om de pols
:+ snap ik, en als je in Full Screen werkt? Nja, met meerdere workflows open is het prettig om het gewoon meteen te kunnen zien.
Dan cursor ff naar bovenhoek bewegen ;)
Vraag het Siri gewoon. Command-Spatiebalk.
Op je mac staat de tijd niet?
Ieder zijn ding, maar voor mij is dat always-on display een vereiste en wel om twee redenen:
  • Je pols draaien om even de tijd te zien werkt voor mij niet lekker als je op de fiets zit of achter je toetsenbord. Met een always on scherm zie ik de tijd gewoon altijd goed zonder mijn hand los te moeten laten van het stuur of het typen te moeten onderbreken
  • Ik vind gewoon dat je er als een idioot bij loopt met zo'n zwart scherm, en daar dan ook nog de hoofdprijs voor betalen? Dacht het niet. (En ja, dat is een persoonlijke mening en beslist geen waarde oordeel over anderen als persoon)
Ik ben zelf een zeer tevreden gebruiker van de Watch Series 5, na de nodige alternatieven geprobeerd te hebben. En gezien de aankondiging zal ik dat nog wel even blijven. Het lijkt of ze geen idee meer hebben hoe ze de hardware nog echt kunnen verbeteren.
Ik heb de Series 5 en heb deze functie uitgezet. Het is volgens mij een waardeloze functie en verbruikt toch wel wat batterij hoor. Dus ik moet de functie niet hebben, de raise to wake en pols draaien halen de Apple Watch altijd succesvol uit z'n slaap.
Voor mij is een smartwatch ook een stuk sierraad en mijn Huawei classic watch, daar heb ik een always on wijzerplaat want ik neem ook niet een ketting die ik alleen zelf kan zien :)
Hoe dat zo?
Ikzelf heb de series 4 en vind dat vooralsnog prima...

(Ga nu vast iets te horen krijgen als “als je éénmaal always on display gebruikt, wil je niét anders!” O-) )
Och ik vind always on ook njet zo spannend, ik heb het op de 5 maar kan prima uitzetten.
Heb al eens geprobeerd volgens mij niet echt veel betere batterij duur, dus heb weet aangezet red als nog 2 dagen er mee.

Eigenlijk is batterij duur van watch nooit bijzonder verbeterd, ik deed al 2 dagen met mijn watch2 en nu met mijn 5 precies zelfde.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 15 september 2020 20:00]

Mee eens, bij mijn oude Series 5 was dat inderdaad een enorme 'spec' boost t.o.v. Series 4.
Tja ik weet het niet. Ik heb op mijn horloge always on uit gezet ik omdat ik het afleidend vind.
Zodra je je pols draait gaat het scherm aan. Ik heb een Series 4 (dus nog geen always on display), maar ik kan niet zeggen dat ik het mis. Always on is leuk, maar zodra je je pols draait om naar je horloge te kijken gaat het scherm toch aan.

Eerst was ik ook twijfelachtig over geen always on display. Maar in de praktijk mis ik de always on display helemaal niet.

En tja, heel af en toe moet je even een keertje extra met je pols schudden. Het verschil met de duurdere series 6 moet er natuurlijk wel zijn.
het enige wat ik zeer irritant vind is dat als ik een stopwatch aan zet, het scherm nog een keer uit wilt gaan.
Verder heb ik er geen last van.
Het is een zo goed als compleet waardeloze functie die ik heb uitgezet.
Hij gaat aan als je er naar kijkt. Wat heb je aan een scherm dat aan is terwijl je het niet ziet...?
Dat een ander ook gewoon een horloge ziet met een mooie watchplate :)

Wat heb je aan mooie kleren als je niet de hele dag naar jezelf kijkt?
Toch blijft het irritant dat de RVS/Titanium-uitvoeringen weer niet in Nederland worden geintroduceerd.
Die werden niet geleverd omdat die altijd als 4G versie uitgevoerd waren en dat werd niet ondersteund door de NL providers. Zo te zien zijn er ook prijzen voor de 4G versies nu in NL dus dat zet de deur weer open voor de mooiere afwerkingen op de NL markt :)

Correctie: dankzij KPN, Vodafone en T-Mobile hier nog steeds geen 4G versies en dus ook geen stalen versies helaas...

[Reactie gewijzigd door Metten op 15 september 2020 22:24]

Het is eerder dankzij Apple en haar absurde eisen die ze stelt dan dankzij de operators. De watch ondersteunt in beginsel gewoon de SM-DP+ eSIM standaard en zou dus overweg moeten kunnen met elke eSIM die in Nederland verkrijgbaar is. Maar Apple stelt bijzondere eisen en pas als je daaraan wenst te voldoen dan krijg je toestemming van Hare Majesteit Cook om opgenomen te worden in de whitelist van de entitlement servers.

Dus blame Apple en haar eisen, niet de operators.
Yeah sure. Het is Apple net die ons van de absurde eisen van providers heeft verlost. Verdiep je maar eens in hoe de iPhone ontstaan is en er bijna niet was omdat providers teveel eisen stelde.
Hoezo hebben providers de iPhone tegen gehouden? Welk belang zouden ze daarbij gehad hebben? Providers verkopen capaciteit op hun netwerk en het zal ze in principe worst zijn welk device daarbij gebruikt wordt.
Tot de introductie van de iPhone waren het de providers die beslisten welke telefoons op de markt kwamen. Een toestel werd immers altijd verkocht door de provider zelf. Daar stelde ze blijkbaar bizarre eisen aan de fabrikanten.

Apple draaide dat om: het zou een privilege moeten zijn om de iPhone te mogen verkopen. Apple bepaalde aan welke voorwaarden de provider moest voldoen.

Ik weet niet welke situatie uiteindelijk gunstiger is voor de consument. Ik gok beiden even weinig.
Je kletst volslagen onzin. Voor de iPhone waren het niet de providers dienst bepaalden. Hoe kom je daar in hemelsnaam bij?

Dat providers toestellen verkochten was zo en is nog steeds zo. Je kunt nu openmarket handsets kopen los van een abonnement en dat was voor de iPhone ook zo.

Apple heeft absoluut voor een revolutie op de handset markt gezorgd maar dat is voornamelijk in het design en usability geweest maar het is echt niet zo dat Apple de consument heeft bevrijd van een juk van de providers ofzo.

Ook vóór de iPhone kon je gewoon vrij een handset kopen, er een sim in steken en je ding doen.
Ook vóór de iPhone kon je gewoon vrij een handset kopen, er een sim in steken en je ding doen.
Dat het kon betekent nog niet dat het veel gebeurde. In tegendeel zelfs. Het overgrote merendeel van de telefoons werd verkocht mèt abonnement. Het resultaat is dat wanneer een fabrikant geen provider aan je wist te binden, dan kon het een marktintroductie wel op je buik schrijven. De fabrikanten stonden in de rij voor de providers. Bij Apple is het andersom. Zo simpel is het.

Lees anders eens dit artikel uit 2008: https://www.emerce.nl/nieuws/vodafone-mag-iphone-in-tien-landen-verkopen

"Vodafone heeft met de overeenkomst om in vier Europese lidstaten de iPhone te mogen verkopen een goede slag geslagen."

Nooit dat je zoiets zou lezen over enige andere telefoon. Zeker niet in 2008.

[Reactie gewijzigd door kaasboer09 op 16 september 2020 20:23]

Jouw originele stelling was:
Tot de introductie van de iPhone waren het de providers die beslisten welke telefoons op de markt kwamen. Een toestel werd immers altijd verkocht door de provider zelf.
Dat is gewoon pertinent niét waar.

Dat het gros van de telefoons via de operator werd verkocht kwam door de verborgen toestel subsidie. Het komt niet omdat fabrikanten vrije verkoop tegenhielden, het komt puur omdat het gros van de mensen het bedrag niet in één keer op tafel wilden leggen. En nu ga jij beweren dat Apple hier een einde aan gemaakt heeft??

Apple heeft de toestel subsidie bij de launch van de iPhone zo ongeveer heruitgevonden!
Het komt niet omdat fabrikanten vrije verkoop tegenhielden,
Nee, ik zeg juist het tegenovergestelde: de providers hielden vrije verkoop tegen.
Dat het gros van de telefoons via de operator werd verkocht kwam door de verborgen toestel subsidie. [...] het komt puur omdat het gros van de mensen het bedrag niet in één keer op tafel wilden leggen.
Exact! De providers hadden zoveel macht doordat zij bepaalde welke telefoons werden opgenomen in hun assortiment. Elke telefoon die niet werd opgenomen in het assortiment, had geen schijn van kans op de Nederlandse markt. De fabrikanten waren overgeleverd aan de genade van de providers.
En nu ga jij beweren dat Apple hier een einde aan gemaakt heeft?? Apple heeft de toestel subsidie bij de launch van de iPhone zo ongeveer heruitgevonden!
Zoals het nieuwsbericht liet zien stonden de providers in de rij om (bij de genade van mr. Jobs) de iPhone te mogen verkopen. En Apple stelde zijn eigen voorwaarden. Daarvoor waren het de providers die hun voorwaarden stelden.

Makkelijker kan ik het niet verwoorden.

[Reactie gewijzigd door kaasboer09 op 16 september 2020 20:50]

waar ik “fabrikanten” zei moest “providers” staan, stop de tijd. Verder blijf ik het oneens met je visie op de markt van destijds. Maar jij blijft bij jouw standpunt dus we gaan er niet uitkomen.
Verder blijf ik het oneens met je visie op de markt van destijds.
Dat is een iets nettere omschrijving dan dat ik “volslagen onzin klets”.
Je originele statement was echter wel volslagen onzin. Again: het statement “Tot de introductie van de iPhone waren het de providers die beslisten welke telefoons op de markt kwamen.” is gewoon niet waar. De gesubsidieerde verkoop stond op geen enkele wijze de launch van toestellen in de weg. Dat consumenten veelal kozen voor toestel subsidie is wat anders...

[Reactie gewijzigd door Odie op 17 september 2020 08:22]

Providers rolden ook zelf de updates naar je toestel uit en beslisten ook welke toestellen de updates kregen, hetzelfde met nieuwe features. Providers hadden eigenlijk volledige controle over je toestel. Dus ik denk dat we nu wel in een betere situatie zitten. Moest de iPhone er niet zijn gekomen zaten we nu in een totaal andere wereld. Kans is groot dat smartphones nog steeds geen ding waren omdat providers het nut niet zouden zien van apps.
Wat zijn die eisen?
Zonder een exact rijtje te willen geven, alleen het feit al dat Apple zegt “nee jij mag niet, ja jij mag wel”. Hoezo? Het ding ondersteunt eSIM, gooi het open en laat de consument zelf bepalen welke eSIM ze erin trappen!

Overigens is Apple niet de enige, ook Samsung doet dat.
Blijkbaar eisen die de Nederlandse operators niet willen navolgen. Misschien wel een goed iets? Of misschien slecht.
Inderdaad, ik zit hier nog met mn BSS series 2 die nogal traag is met het huidige OS en wil graag upgraden. Ik vind vooral de krasvastheid fijn van de RVS/titanium modellen
De titanium is een beloning voor telecom operators die met de tijd meegaan.

Die hebben we in Nederland niet. Nog geen iWatch LTE en met landelijk dekkend glasvezel 25 jaar achter op Korea. Vijf en twintig jaar 😂
279 dollar klinkt natuurlijk super betaalbaar en geweldig maar ik ga er vanuit dat hij in Nederland echt niet 1:1 279 euro wordt maar eerder rond de 350 helaas.
BTW, invoerrechten. Wellicht 329 of 339.
Vanaf €299 zo te zien

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 15 september 2020 20:11]

Die 279 dollar is nog zonder btw hè. Die verschilt namelijk per staat.
In Nederland, met btw, vanaf 299 euro:
https://www.apple.com/nl/shop/buy-watch/apple-watch-se

[Reactie gewijzigd door Krulliebol op 15 september 2020 23:03]

Hebben deze een betere accuduur? Accu van een dag is gewoon onvoldoende, al helemaal over een tijd als de accu degradeert. Heb een Fitbit Versa 2 gekocht mede om de lekkere lange accuduur van ongeveer 6 dagen. Doet verder prima zijn ding bij het meten van activiteit etc.
Met watch doe ik al jaren 2 dagen, in 1 dag nog nooit leeg gekregen.
Ik deed al 2 dagen met de watch2 van paar jaar terug, tuurlijk is 1 dag leeg te krijgen maar moet je er de hele dag aanzitten.
Ik heb nog steeds een Apple Watch 1, die houdt nog steed het prima een volledige dag vol en ‘s nachts leg ik hem altijd op de oplader naast het bed. Werkt prima en met de minste tik op het nachtkastje laat hij mooi de tijd zien. Nooit de behoeft gehad om ‘m ‘s nachts om te houden, maar met die sleeptracker gaat dat misschien veranderen ;)
Op zich een leuk horloge die Apple Watch maar helaas blijft het een gelegenheids accesoires voor veel mensen. Hetgeen wat erg mist is een ruggedized versie voor de mensen die nog wel eens hun horloge stoten. Ik zou bang zijn om dit horloge alle dagen te dragen. Om die reden ben ik toen (ook om de prijs) voor de Galaxy Watch gegaan. Deze ben ik zo vaal gestoten dat ik al meerdere apple watches had kunnen verslijten. Maar door het horloge concept aan te houden is hij extreem goed beschermt en veilig in gebruik.

Voor mij zullen Apple Watches nooit een aanrader worden doordat ze zo snel stuk kunnen gaan. En ook omdat ik graag de vrijheid wil hebben om te kiezen welke telefoon ik daarmee wil gebruiken.
Ik heb juist de Galaxy Watch gekozen omdat hij nog het meest het klassieke ontwerp van een echt horloge heeft. De watch is voor mij een sieraad. Heb er meteen een titanium bandje bijgekocht. De Apple watches mogen dan wellicht? beter zijn qua functionaliteit, ik vind ze er niet uitzien. Maar goed, smaak is subjectief.
Zo snel gaat de Apple Watch niet stuk, ik heb een series 2 die al tig keer mee is geweest naar de bergen in Japan, en er zit nog geen krasje op. (Behalve de onderkant van het aluminium bandje van Juuk, maar die schraapt dan ook de hele tijd over bureau’s en dergelijke)
Op zich een leuk horloge die Apple Watch maar helaas blijft het een gelegenheids accesoires voor veel mensen. Hetgeen wat erg mist is een ruggedized versie voor de mensen die nog wel eens hun horloge stoten. Ik zou bang zijn om dit horloge alle dagen te dragen. Om die reden ben ik toen (ook om de prijs) voor de Galaxy Watch gegaan. Deze ben ik zo vaal gestoten dat ik al meerdere apple watches had kunnen verslijten. Maar door het horloge concept aan te houden is hij extreem goed beschermt en veilig in gebruik.

Voor mij zullen Apple Watches nooit een aanrader worden doordat ze zo snel stuk kunnen gaan. En ook omdat ik graag de vrijheid wil hebben om te kiezen welke telefoon ik daarmee wil gebruiken.
Je kan er een case, screenprotector of rugged case omheen doen. Er is inmiddels best veel beschikbaar.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True