Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ziggo biedt 1Gbit/s-abonnementen in gemeente Rotterdam aan

Ziggo heeft de technische voorbereidingen voor de komst van 1Gbit/s-abonnementen op zijn Rotterdamse kabelnetwerk afgerond en gaat weer van start met het aanbod in de gemeente Rotterdam. De uploadsnelheid ligt bij het abonnement op 50Mbit/s.

Ziggo heeft in de afgelopen maanden naar eigen zeggen meer dan 560.000 nieuwe connectoren bij huisaansluitingen geplaatst en 53.000 aansluitkabels in 29.214 straatkasten vervangen. In totaal zou meer dan zeventig kilometer nieuwe bekabeling in straatkasten en wijkcentrales geplaatst zijn. Bij het laatste deel van het netwerk, de coaxkabel van de wijk tot in de huiskamer, past Ziggo docsis 3.1 toe voor het 1Gbit/s-aanbod.

Eigenlijk was de planning dat Ziggo vanaf 24 maart 1Gbit/s zou aanbieden in Rotterdam en omgeving. De gevolgen van de coronacrisis maakten dat het bedrijf de aanleg moest stilleggen. Op 28 juli hervatte het bedrijf de aanleg en het aanbod in het Rotterdamse stadsdeel Hoogvliet. Vanaf dinsdag is het 1Gbit/s-aanbod dan alsnog beschikbaar in Rotterdam, Vlaardingen, Pernis, Rozenburg en Hoek van Holland.

Ziggo meldt dat na Rotterdam de volgende steden volgen met de aanleg van 1Gbit/s: Almere, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Groningen, Heerenveen, Leeuwarden, Lelystad, Nijmegen en Wageningen. Ten opzichte van de planning die het bedrijf in juli communiceerde ontbreekt Eindhoven in dat rijtje, terwijl Almere, Heerenveen en Lelystad zijn toegevoegd.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15-09-2020 • 10:39

356 Linkedin

Reacties (356)

-13560350+1126+215+30Ongemodereerd191
Wijzig sortering
Ik heb dit al vaker gemeld, maar ik doe het weer...

Mensen, jullie eigen ervaring of jullie eigen gebruik van een bepaalde dienst of een bepaald abonnement is geen maatstaf voor hoe een ander het gebruikt. Opmerkingen als: "Ik krijg thuis 250Mb/s al niet vol, laat staan 1Gb, dus dat is sowieso overkill voor een thuisgebruiker" slaan nergens op. Er zijn altijd mensen die het wel gebruiken en het is de keuze aan Ziggo of ze die markt willen bedienen.

Toegevoegd:

Wederom zie je in de reacties op mijn verhaal mensen hun eigen ervaring delen of een berekening maken of iets wel of niet nodig is. Daar gaat het wat mij betreft niet om. Het gaat er om dat bijna iedereen vanuit zijn/haar eigen ervaring spreekt. Of het nu een directe ervaring is of een die als basis voor een berekening dient, het is en blijft eigen ervaring en interpretatie. Wat mij betreft (zei de gek), mag iedereen vinden wat hij/zij wil, maar kan je nooit je eigen ervaring doortrekken en als basis gebruiken voor de rest. Maar goed, wie ben ik... ;-)

[Reactie gewijzigd door MIB75 op 15 september 2020 14:14]

Mijn probleem met dit abonnement is voornamelijk dat de upload 20x lager is en hoe dit abonnement soms verkocht wordt aan voornamelijk onwetende consumenten.

De return is slecht.

Dit abonnement is alleen voor mensen welke enorm veel downloaden.
cc @MIB75

Als je een ‘thuisgebruiker’ definieert, zelfs een fanatieke, veeleisende, dan kom je nooit uit op dit soort abonnementen uit.

Maar hé, mij hoor je niet klagen! :D

Laat die mensen maar betaken voor een duur abonnement als ze dat denken nodig te hebben. Zolang ik voor mijn 50/5 niet omhoog ga, vind ik het best.
Ik heb al maanden 1000/1000 bij T-Mobile. Icm hun unlimited mobiele abbo betaal je daar maar €25 voor. Mobiel kost ook €25 en dan ben je voor €50 klaar. Ik kan het iedereen aanraden.
Proof?
Op de t-mobile website is het toch duidelijk 1000/1000 incl unlimited mobiel voor totaal €50 per maand. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik wil deze combi mogelijk binnenkort aanschaffen.

*T-mobile klantenservice bevestigd dat deze prijs (€50) blijft als je beide abbo's niet wijzigt.

[Reactie gewijzigd door KaasDoosNL op 15 september 2020 15:25]

- Kan je even uitleggen waar je "schending netneutraliteit" vandaan haalt?
Zover ik weet bieden ze nog steeds "datavrije muziek" aan voor diverse diensten. Mits de dienst kan/wil voldoen aan de voorwaarden van T-Mobile.

- Duitse routing was a slechte management beslissing.
Dat was het zeker. Pin me er niet op vast maar ik heb het vermoedden dat mobiel internet verkeer nog steeds via (duitse) omwegen gerouteerd is.

- Met betrekking tot de storing bij 1 provider;
Wanneer je er voor zorgt dat je mobiele internet van een andere provider/netwerk is dan je vaste lijn. Dan heb je iets om op terug te vallen.

- Weet je wat ongezond is? De monopolie die KPN...
Helemaal mee eens. De Ziggo kabel zou asap open moeten. Better yet; Alle transport netwerken (kabel en koper iig) in de grond naar de staat of een stichting.
Punt 1 is voor de rechter geweest en die zaak heeft T-Mobile gewonnen. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar het is geen schending van de netneutraliteit gebleken.
Iedereen kan zich inschrijven om mee te doen aan de datavrije muziek, inderdaad onder de voorwaarde dat die service voor iedereen toegankelijk is.
Dus data voor streamen van muziek (spotify, tidal, deezer etc) telde niet mee. Dat is technisch gezien schending van netneutraliteit, ook al mag het.
Niet meer, sinds kort:
https://techcrunch.com/20...ity-rules-bar-zero-rating
Vreemd, tweak biedt mij een 100mbit (!!) glas aan voor 68 euro terwijl ik bij KPN een 500/500 lijn heb liggen. Zo goedkoop is tweak niet bij mij.
Bij mij komt alleen de 100/100 pakket naar voren na invoering van mijn postcode voor de prijs van bijna 60 euro. Of ze meeliften op het netwerk van kpn weet ik niet. De prijs en snelheid is bij mij van belang.
Punt is dat ik bij ziggo dubbele data krijg via vodafone, ziggosport F1 kan kijken en mijn emailadres (Wat overal ingevuld is) gebruik. Als je dat vergelijk is het verschil echt niet zo groot.
Het gebruik van Steam (of een game console) valt voor veel mensen ook onder normaal gebruik ;)

Zeker als je wel eens Multiplayer wilt doen met vrienden is 30 vs 200Mbit bij een grote game-update gewoon het verschil tussen even drinken halen + WC en je gameavond kunnen schrappen.

Misschien is er voor jou inderdaad geen use-case waarbij een snelle download nuttig is, maar internet abonnementen worden niet alleen bepaald aan de hand van jou gebruik, en zo theoretisch is het downloaden van games anno 2020 echt niet meer
Nee het is geen samenzwering; het is een technische beperking. Er zijn een boel factoren die een impact hebben op de upstream bij Docsis 3.1. De belangrijkste zijn de frequenties die gebruikt worden voor FM. In de Docsis 3.1 specificatie worden deze gebruikt voor upstream kanalen. Ziggo heeft FM radio nog niet uitgefaseerd dus ze kunnen deze kanalen niet gebruiken. Dat is een keuze.

Kijken we naar Delta dan zijn die FM frequenties wel beschikbaar. Delta is er dan ook met de botte bijl ingegaan en heeft zowel analoge TV en FM in 1 keer van hun netwerk afgegooid. Geweldig voor het netwerk, maar dat is ze op veel kritiek komen te staan en heeft ze daarnaast een aardige prijs gekost. De 'afschakeling analoog' campagne was zeker niet goedkoop en het was behoorlijk lastig uit te leggen aan ouderen. STB's werden aan kostprijs verkocht en monteurs mochten gaan uitleggen dat mensen voor radio ontvangst nu maar de TV aan moesten zetten of nog erger: een antenne moesten gebruiken.
Het voordeel was dat Delta dit kon doen voor de coronacrisis en Ziggo er helaas middenin zIt.

Er is overigens een alternatief voor de FM frequenties beschikbaar , maar de implementatie hiervan is behoorlijk duur. Er zijn wereldwijd maar enkele kabelboeren die DAB-C gebruiken.

Zelfs na het droppen van de FM frequenties kon Delta overigens ook niet direct 100mbit of hoger aan US aanbieden. Het Coax Redesign team moest daarvoor eerst alle WC's en EV's gereed maken voor het grotere spectrum. Monteurs werden aangestuurd op bij iedere klant het AOP te vervangen. Pas nadat dit grootschalig gereed was steeg de US capaciteit en kunnen mensen nu 100 tot 125mbit upload krijgen. Netjes van Delta dat ze dit niet hebben voorbehouden aan de snelste abonnementen, maar dat zelfs het oude 400mbit abonnement 100mbit upload kreeg.

Wat betreft Docsis 4 (ik noem het nog steeds Docsis 3.11) reken er maar niet op dat dit nog gaat komen in NL. Delta steekt nu al zijn geld in glas (hence de naam Delta Fiber) en gaat de concurrentie aan met KPN. Het is goedkoper voor Ziggo om hetzelfde te gaan doen, want de overstap naar Docsis 4 is erg kostbaar.. wellicht te kostbaar
maar wat als er een file staat op de snelweg waar je 130 mag
Dit heb je ook in netwerken, dat heet congestie en gebeurt ook bij ziggo. Tijdens piektijden haal je niet de volledige snelheid. Dit hoeft inderdaad niet beide richtingen op te zijn.
...omdat de servers volstromen haal ik niet meer dan 10-50~mbit
Dat is nou eenmaal het internet. Je hebt niet alles in eigen hand. 'Het internet' is ook een Autonoom Systeem van netwerken aan elkaar geknoopt (link).
...maar weinig mensen die nou echt een reden geven...
Simpel; Techinek. De docis 3.0 en 3.1 standaarden zijn al relatief oud. De 3.1 die ziggo gaat gebruiken voor 'Giganet' komt uit 2013. Docsis / Coax is de nieuwe DSL. Ziggo gaat het nog uitmelken. Want de upgrades zijn inderdaad duur.
Plus daarbij, is het noemen van Giganet best 'vals'. Vandaar ook mijn referentie naar 'Snelweg' / Giganet.

Hopelijk legt dat wel iets uit.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True