Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Jailbreak maakt uitvoeren code op TI-84 Plus CE-calculator weer mogelijk

Een ontwikkelaar heeft arTIfiCE voor TI CE-calculators met OS 5.5 en 5.6 aangekondigd. Deze maakt het mogelijk Assembly-code te draaien op bijvoorbeeld de TI-84 Plus CE. TI schrapte die mogelijkheid recent.

Texas Instruments TI 84 Plus Color Edition TGebruikers kunnen arTIfiCE op hun TI CE-rekenmachine zetten en deze met Cabri Jr. app 5 openen, waarna ze weer Assembly kunnen draaien op hun toestel en zo bijvoorbeeld allerlei games en andere programma's op de calculators kunnen afspelen. Met de Cesium-shell zijn programma's vervolgens snel te starten. De jailbreak werkt met de TI-83 Premium CE, TI-83 Premium CE Python Edition, TI-84 Plus CE en TI-84 Plus CE Python Edition die OS 5.5 of 5.6 draaien. Rekenmachines met eerdere OS-versies hoeven geen jailbreak te krijgen om de code te kunnen draaien.

TI schrapte de ASM-functionaliteit bij OS 5.6 en 5.5 in mei om spieken via apps te voorkomen. Dat leidde tot verontwaardiging bij de homebrewgemeenschap rond TI-calculators. Volgens de maker van arTIfiCE, YvanTT, is de jailbreak geen cheattool maar herstelt deze simpelweg functionaliteit die jarenlang in de calculators heeft gezeten.

Hij spreekt de verwachting uit dat TI de jailbreak ongedaan gaat maken, maar meldt ook dat er meer bugs zijn gevonden waar nieuwe jailbreaks op gebaseerd kunnen worden. Hij belooft de broncode van jailbreak via Github te publiceren en heeft alle gevonden exploits van 'grappige codenamen' voorzien.

TI schrapte de mogelijkheid om ASM te draaien bij de actuele versies van de TI CE-calculatorssoftware op een moment waarop video's op internet populair waren waarin uitgelegd werd hoe de examenmodus op TI CE-rekenmachines omzeild konden worden. De fabrikant zou zo het vertrouwen in de modus door het onderwijs willen behouden. In de examenmodus zijn de instellingen aangepast aan het examen en wordt het geheugen, en daarmee de toegang tot alle programma’s en applicaties van de grafische rekenmachine, geblokkeerd. De modus is bedoeld om examenfraude te voorkomen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-09-2020 • 09:59

132 Linkedin

Submitter: MilanMeu

Reacties (132)

Wijzig sortering
Onzin, er bestaan zelfs emulators die als app draaien op je android telefoon.
Nice. Dat ziet er inderdaad goed uit.


Gaat trouwens vrij ver in wat het geautomatiseerd biedt voor iets wat toegespitst is op Havo/VWO. Zaken zoals discriminanten van matrices uitrekenen kwam bij mij nog op het eerste jaar universiteit langs en wij moesten het daar eerst nog met de hand doen. Dus het lijkt er op dat zo'n ding nog wel iets meer power aan boord heeft dan enkel niveau voor middelbare school, dus. :)
Iemand al de gratis (!) online simulator gevonden? Ziet er wel cool uit.
Je hebt helemaal gelijk! (Zojuiste optisch gecontroleerd, TI-83+ -> 2,5mm female jack, om precies te zijn .)
En nu maar hopen dat ik wel gelijk had met de COM-poort, hij kon in ieder geval aangesloten worden op de pc en dat was sowieso niet via USB.

[Reactie gewijzigd door EwickeD op 14 september 2020 13:19]

En nu maar hopen dat ik wel gelijk had met de COM-poort, hij kon in ieder geval aangesloten worden op de pc en dat was sowieso niet via USB.
Dat is RS-232. Daarvoor heb je USB adapters. ;)
Hier nog een eind-jaren 90 “gebruiker” met een HP 48G, werd ook aangeraden maar geen idee waarom precies. Op onze examens was een rekenmachine zowat het meest nutteloze accessoire om mee te brengen.
Het hangt volledig af van de door school gekozen wiskunde methode. In mijn boeken stond inderdaad informatie over TI-84+ maar in mijn natuurkunde boeken weer over de Casio.
En toen besloot Texas Instruments dus om een examenstand in de vorm van een knipperend ledlampje in te voeren, om zo de tweedehands markt tijdelijk om zeep te helpen (met wat slim lobbywerk bij o.a. het CvTE). Ondanks dat docenten in de jaren ervoor prima ervaring opgedaan hadden met het wissen van de opslag van de rekenmachine.
Wij gebruikten destijds casios, zijn ook erg populair op middelbare scholen (casio en TI hebben eigenlijk een duopolie op die markt)

[Reactie gewijzigd door Joost124 op 14 september 2020 10:41]

Klopt, zelfs HP (IMHO is HPs Prime het interessantste model) doet eigenlijk niet meer mee (daarnaast worden veel rekenmachines natuurlijk door bedrijven als Kinpo gemaakt). Daarom vond ik het eigenlijk wel aardig dat er nog eens een nieuwe speler bij tracht te komen: NumWorks. Maar ik geef het eigenlijk weinig kans... (ook al zal hij vermoedelijk voor de havo&vwo-examens in 2022 toegestaan zijn...)

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 14 september 2020 11:27]

De casio FX CG lijn word veel gebruikt in het VO.

Gewoon met examenstand en met optie voor eigen C of ASM code.

[Reactie gewijzigd door dec0de op 14 september 2020 10:50]

Beter nog, als je daadwerkelijk alle complexe algebra in Assembly kan schrijven, dan is dat een duidelijke demonstratie van jouw kunsten en de beheersing van de stof.
Voor de Tweaker die dit per examenjaar uitzoekt is dit eerder een leuk hobby project dan de noodzaak om te willen cheaten. Maar klasgenoten krijgen dit ook te horen en zien, en die willen dat natuurlijk ook, gevolg is dat de Tweaker dus 29 TI's krijgt om te programmeren (of de instructies in Whatsapp slingert). Die 29 snappen er vervolgens geen ene fluit van hoe het vak werkt, maar hebben de antwoorden pasklaar staan...

Ik vraag me trouwens af wat je aan spieken hebt bij wiskunde, het enige wat je erin zou kunnen zetten zijn wat formules, maar bewijzen hoe je ze gebruikt is belangrijker dan de formules uit je kop kennen. Als je dat niet kan val je alsnog door de mand (zeker als je moet laten zien hoe je tot een antwoord komt).
Ooit een leerkracht gehad in het secundair die voor de start van het examen ook even een rondje wilde doen om onze toestellen te resetten. Zij zelf was leerkracht wiskunde maar het examen was 1 van onze elektronica examens. Heel de klast begon daarop onmiddelijk te protesteren daar wij inderdaad programmas en andere dingen in onze TI-83 hadden staan voor het examen Wiskunde dat nog zou volgen, maar waarvoor wij een andere leerkracht hadden. Iemand die geen enkel probleem had met deze programma's. Zijn motivatie was simpel: liever weten hoe je tot een oplossing kan komen dan formules simpelweg van buiten blokken want na je schooltijd ga je het ook gewoon opzoeken als je het niet meer weet.
Bij ons werd er dus ruim van tevoren gewaarschuwd dat je van die opgeslagen programma's een backup moest maken.
Batterijen eruit zorgde toch niet voor een volledige reset? Wij moesten steeds echt een 'factory reset' via de settings uitvoeren. Was telkens de avond voor het examen backuppen naar de computer om niet al je games (Mario en Blockdude was machtig _/-\o_ ) kwijt te zijn. Balen wanneer je net voor je examen merktte dat je was vergeten deze games te backuppen. :)
HP heeft daar wel een mooie oplossing voor met de Prime, daarmee kan een lokaal netwerk opgezet worden en kan remote de examenmodus aan- en uitgezet worden door de docent. Voor zover ik weet zijn hier nog geen exploits voor gevonden.
Ik heb zelf beide geleerd. Wij hebben een tweedelig schoolexamen gehad waarbij 1 gedeelte volledig zonder rekenmachine gedaan moest worden en 1 gedeelte mocht de rekenmachine gebruikt worden.
Maar dit was wel iets wat mijn school zelf deed, niet iets wat landelijk bepaald is.
Wiskunde is geen tekenles. Als je de funties en formules begrijpt is het teken van een grafiek niet erg interessant. Getalletjes invullen op je rekenapparaat, paar tikfouten corrigeren, en dan punt voor punt tekenen en lijntjes trekken. Heel erg slim hoef je daar niet voor te zijn. Het kost vooral veel tijd.
Mee eens. Het punt is leerlingen te leren op een structurele manier problemen op te lossen, niet om ze te leren hoofdrekenen. Dat is aan het einde van de basisschool al getoetst. Ik denk dat veel tekenwerk nu plaats heeft gemaakt voor vragen over begrip. Ik help mijn beide kinderen met Wiskunde op VWO-niveau, en de methode is tegenwoordig veel minder gericht op rekenwerk en veel meer begripsvorming.
Ik heb op HBO informatica zelfs helemaal geen wiskunde gehad.
Dat is toch gek? Informatica en wiskunde zijn sterk verweven vakken.
Ik heb op HBO informatica zelfs helemaal geen wiskunde gehad.
Ik aarzel om het te vragen, maar: hebben jullie dan wel iets gehad over zaken als correctheidsanalyse mbv predicaten? Of complexiteitsanalyse van algoritmes, cq 'Big O'?

Of was dit zo'n bare-bones opleiding op het niveau van "Java voor dummies" als tweede-jaars vak?
Wiskunde gaat niet alleen om het antwoord, maar ook hoe je er komt.
Daar ben ik het natuurlijk mee eens
Je hebt zeker op de middelbare school helemaal geen rekenmachine nodig om wiskunde te leren.
Nodig is het niet. Pen en papier is ook niet nodig, met een stokje in het zand teken werkt ook. Schoolboeken zijn ook niet nodig, zelf experimenteren is een betere manier om wiskunde te leren.
Maar in praktijk is het voor de meeste mensen beter om die middelen wel te hebben, zodat ze zich kunnen richten op wiskunde en niet op de middelen.
Sterker nog, het hindert slechts.
Maar hier ben ik het niet mee eens. Ik ben het met je eens dat een rekenmachine geen vervanging is voor een goede opleiding, maar wiskunde is iets anders dan rekenen of tekenen. Als je goed kan rekenen en snel kan tekenen dan helpt dat bij je wiskunde, maar als je dat niet goed kan dan zit het in de weg.

Een rekenmachine haalt het saaie en domme deel weg van wiskunde, zodat je kan nadenken over wat echt belangrijk is en niet al je energie verspeelt aan de vijfdemachtswortel van pi uit te rekenen.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 14 september 2020 14:59]

Je hoeft helemaal geen vijfdemachtswortel van pi te berekenen om wiskunde te leren.

En verder kan dat een gewone rekenmachine dat ook niet.

Dit is nou het hele punt. Van een rekenmachine leer je geen wiskunde.
Je hoeft helemaal geen vijfdemachtswortel van pi te berekenen om wiskunde te leren.
Daar zijn we het in ieder geval over eens. :)
Mijn stelling is dan ook niet dat je dat moet kunnen of niet, maar dat het niet belangrijk is om te weten hoe je zo'n berekening met de hand moet doen.
En verder kan dat een gewone rekenmachine dat ook niet.
Dit is nou het hele punt. Van een rekenmachine leer je geen wiskunde.
Ieder wetenschappelijk rekenapparaat kan dat hoor, daar heb je niet eens een grafisch rekenapparaat nodig.

De interface kan verschillen, maar typisch is het:
5 - shift - wortelteken - pi - =
Een rekenmachine haalt het saaie en domme deel weg van wiskunde, zodat je kan nadenken over wat echt belangrijk is en niet al je energie verspeelt aan de vijfdemachtswortel van pi uit te rekenen.
Het zorgt er ook voor dat leerlingen getraind worden om een standaard-setje probeersels in hun hoofd te stampen en die met trial-&-error snel uit te proberen totdat iets "lijkt te werken" en ze daarmee toevallig op de juiste wijze van oplossen gestuit zijn. Doe dat 6 keer achter elkaar en je bent met een voldoend geslaagd terwijl je feitelijk de ballen verstand hebt van waar je mee bezig bent geweest.

Dus nee; op dat niveau toe te gaan staan alles met rekenmachines weg te automatiseren is denk ik meer dan enkel slecht; het grenst aan het gebied wat je 'domweg stupide' zou noemen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 14 september 2020 19:42]

Dat vind ik ongeloofwaardig.
Ik ben zelf ook 'klassiek' opgeleid zonder grafisch rekenapparaat en ik kom niet in de buurt. Zelfs niet met triviale functies. In de tijd die ik nodig heb om een assenstelsel kun je ook een ingewikkelde functie invoeren en laten plotten.
Tja en toch is het zo.
Dan ben jij toch echt van een latere generatie en heb ik waarschijnlijk meer oefening gehad met het verprutsen tekene van grafiekjes.
Ik kwam in 1998 van de middelbare school. Wij deden echt nog niks met dit soort elektronische hulpmiddelen. Het had wel gekund want we hadden bijv al computers met MS Office en bijv Excel had toen ook al methoden om grafieken te plotten. En een jaar later op de uni gebruikte ik zoals gezegd onder andere Mathematica. De uni was al zeer gefocust op het gebruiken van elektronische hulpmiddelen. Dat was toen op school echt totaal niet aan de orde. De grafische rekenmachine die af en toe rond ging was eigendom van onze wiskundedocent.
Dat is dan het bewijs want leerlingen van tegenwoordig krijgen minder uren wiskunde per week dan (bv) in de jaren 90. Als ze hetzelfde examen kunnen maken als toen dan is het onderwijs verbeterd.
Dat is geen 'bewijs' hoor. Ik heb geen idee hoe examens er tegenwoordig uitzien. Ik snap prima dat als een grafische calculator een centraal onderdeel is geworden van wiskunde dat ze die dan ook opnemen in het examen. Maar ik heb echt werkelijk helemaal niets gemist aan het leren begrijpen van grafieken. En ik zou maar niet zo snel denken dat het onderwijs verbeterd is. Dat is wishful thinking.
Dat hoor ik al m'n hele leven en de Romeinen klaagde ook al over de jeugd.
Wat er nogal eens vergeten wordt is dat de vakken door de jaren heen veranderen. Er komen vakken bij en er gaan er vanaf en welke onderwerpen er behandeld worden verschilt ook ieder jaar.
Je hoort het al je hele leven? Echt waar? En als dat zo is, heb je er ook wel eens wat mee gedaan? Dat iets een cliche is, betekent niet automatisch dat het niet waar is. Dergelijke verhalen hoor ik van de eerste hand van vrienden in het onderwijs, waaronder een onderzoeker aan een hogeschool die door de jaren heen aan den lijve ondervindt dat er steeds meer uren zijn gaan zitten in het bijspijkeren van eerstejaars studenten. Het probleem is juist dat pedagogische types elk decennium of soms nog vaker menen dat ze het onderwijs moeten hervormen. Waarbij de aansluiting op hoger onderwijs blijkbaar steeds minder goed is omdat het systeem blijkbaar belangrijker wordt gevonden dan de daadwerkelijke kennisoverdracht. Ik stel voor dat mensen in het voortgezet onderwijs eens met hun collega's in het hoger onderwijs gaan praten om te horen wat er misgaat bij eerstejaars studenten. Mij hoef je niet op mijn woord te geloven maar ik verzin het ook niet.
Iedereen heeft dan ook de hele dag een computer of telefoon in z'n handen. Een beetje kunnen hoofrekenen is best belangrijk, maar niet meer zo belangrijk als 50 jaar geleden
Daar verschillen wij duidelijk van mening. Goed kunnen hoofdrekenen biedt een merkbaar voordeel in het dagelijks leven. Het maakt schatten ook effectiever en gecombineerd met een goed gevoel voor kansrekenen kun je allerlei simpele analyses door de dag heen veel beter uitvoeren. Hulpmiddelen zijn fantastisch maar hoe minder je er nodig hebt des te sneller een denkproces kan verlopen omdat je niet telkens je telefoon erbij hoeft te pakken. Mentale vaardigheden worden zwaar ondergewaardeerd in het hedendaagse onderwijs.
Tja en toch is het zo.

Ik kwam in 1998 van de middelbare school. Wij deden echt nog niks met dit soort elektronische hulpmiddelen.
Hoe kun je dat nu zeggen als je er zelf geen ervaring mee hebt?
Deze youtuber maakt drie eenvoudige grafiekjes in de eerste minuut van z'n video (4 als je een paar seconde smokkelt).
https://www.youtube.com/watch?v=cT5d7iMPOxY

Ik zie niet hoe iemand, die nog niet weet hoe de grafiek er uit moet gaan zien, dat met de hand gaat doen.
Ik persoonlijk heb meer tijd nodig om drie assenstelsels te tekenen, laat staat om ze te vullen.
Dat is geen 'bewijs' hoor. Ik heb geen idee hoe examens er tegenwoordig uitzien.
Tja, je stelde eerst dat de examens vergelijkbaar zijn.
Maar ik heb echt werkelijk helemaal niets gemist aan het leren begrijpen van grafieken.
Hoe kun je dat nou van jezelf beoordelen?
Ik weet dat ik hij bijgeleerd van spelen met grafische hulpmiddelen om grafiekjes te plotten.
Mischien waren mijn wiskundeleraren onder de maat, dat kan ik weer niet beoordelen, maar ik zie het nut van die apparaten wel om je te kunnen focussen op wat belangrijk .
En ik zou maar niet zo snel denken dat het onderwijs verbeterd is. Dat is wishful thinking.
Het is niet zo alsof het in de jaren 90, toen wij op school zaten, allemaal perfect en uitgekristalliseerd was.
Je hoort het al je hele leven? Echt waar? En als dat zo is, heb je er ook wel eens wat mee gedaan?
Ja, daar heb ik zeker wat mee gedaan, verschillende keren zelfs.
Ik heb de lesboeken van mijn ouders bekeken. Dan genees je snel van het idee dat het vroeger beter was. Anders was het zeker. Maar beter? Echt niet.
Verder had ik een vriend die in een ander land naar de middelbare school ging en het onderwijs was daar ouderwets en werkte met oudere boeken. Die van ons waren duidelijk beter want gericht op inzicht ipv formules rammen. Met domweg van buiten leren van formules kun je heel veel onderwerpen behandelen terwijl de meeste leerlingen niet snappen waar ze mee bezig zijn.
Daarnaast ben ik twee keer gaan studeren met 10 jaar tussenruimte in een richting waar wiskunde belangrijk is. Ik heb dus in eigen persoon gezien hoe de leerlingen over 10 jaar verschilde.
Dan heb ik familie, vrienden en collega's (!) in het onderwijs die over tientallen jaren hun kunnen kijken. De volgende keer dat ik de wiskundige zie zal ik het eens over dit onderwerp hebben want toevallig weet ik dat hij ook onderzoek heeft gedaan naar de kwaliteit van onderwijs.

Ten slotte, zoals ik eerder opmerkte, lees ik bij de Romeinen al precies dezelfde klachten over de jeugd die dom en lui is en z'n lessen niet heeft geleerd. Het kan onmogelijk waaar zijn dat we al twee duizend jaar achteruit gaan. Een aannemelijkere verklaring is dat mensen hun herinneringen idealiseren en die vergelijken met het heden.
Dergelijke verhalen hoor ik van de eerste hand van vrienden in het onderwijs, waaronder een onderzoeker aan een hogeschool die door de jaren heen aan den lijve ondervindt dat er steeds meer uren zijn gaan zitten in het bijspijkeren van eerstejaars studenten.
Wat ik zelf heb gezien en ondervonden is dat onderwijs sneller veranderd dan de docenten. Docenten aan de uni willen dat hun studenten dezelfde wiskunde kennen als dat zij zelf op de middelbare school hebben gehad, of in ieder geval denken dat ze die hebben gehad want dat is lastig te controleren wanneer dat 30 jaar geleden is. Mensen maken het in hun herinneringen vaak wat mooier dan het was. Zeker als je het begripsniveau wil vergelijken, want mechanisch formules invullen zonder begrip of onzicht was lang de norm.
Ze zijn een beetje blind voor de kennis en vaardigheden die jonge studenten hebben of onderschatten het belang. Dat is niet meer dan menselijk.
Het probleem is juist dat pedagogische types elk decennium of soms nog vaker menen dat ze het onderwijs moeten hervormen.
Net klaagde je nog dat het onderwijs zich niet snel genoeg aanpast aan nieuwe technieken zoals grafische rekenapparaten.
Waarbij de aansluiting op hoger onderwijs blijkbaar steeds minder goed is omdat het systeem blijkbaar belangrijker wordt gevonden dan de daadwerkelijke kennisoverdracht.
Dat klopt, we hechten tegenwoordig steeds meer aan vaardigheden boven kennis. Iedereen loopt met een encylopedie en een supercomputer in z'n broekzak. Feitenkennis en rekenvaardigheid worden steeds minder belangrijk terwijl het opzoeken en verwerven van kennis belangrijker wordt.
Ik stel voor dat mensen in het voortgezet onderwijs eens met hun collega's in het hoger onderwijs gaan praten om te horen wat er misgaat bij eerstejaars studenten.
De mensen in het VO vergeten nog wel eens dat middelbare scholen er niet alleen zijn om universitaire wiskundigen af te leveren. Het bedrijfsleven klaagt ook altijd dat het VO niet genoeg praktische vaardigheden leert en geen kant-en-klare werknemers aflevert.
Daar verschillen wij duidelijk van mening. Goed kunnen hoofdrekenen biedt een merkbaar voordeel in het dagelijks leven.
Dat is niet wat ik schreef.
Hulpmiddelen zijn fantastisch maar hoe minder je er nodig hebt des te sneller een denkproces kan verlopen omdat je niet telkens je telefoon erbij hoeft te pakken. Mentale vaardigheden worden zwaar ondergewaardeerd in het hedendaagse onderwijs.
Als je er minder nodig hebt is dat inderdaad beter. Maar de keerzijde is dat er leerlingen zijn die het nooit begrijpen omdat ze al hun aandacht richten op het maken van sommetjes in plaats van op het begrijpen van wiskunde. Extra zo als je te maken hebt met mensen die sommetjes niet leuk vinden. Hele generaties zijn opgegroeid met een afkeer van wiskunde omdat ze wiskunde zien als suf rekenwerk en daar nooit voorbij zijn gekomen.
Echt gedeeltelijk :9 wel... Ik zeg niet dat het vroegâh altijd beter was, maar het maken van functies moesten wij gewoon uit het koppie doen. Het (laten) tekenen van een grafiek niet, maar dat was in veel gevallen ook niet interessant...
Of nog beter: geef scholieren geen rekenmachine, of alleen een simpele voor kansberekeningen en worteltrekken. Het is veel handiger om scholieren gewoon te leren snel hoofdrekenen en een antwoord te geven dat rond de 10% nauwkeurig is. Dat gebruik je op de uni veel meer.
Eerste wat ons op de uni geleerd werd tijdens wiskunde-vakken is om alle deelberekeningen via de rekenmachine te doen; en/of later nog via math resolvers als Mathematica op de laptop te doen. Hoofdrekenen was alleen bestemd voor het meest triviale van het triviale, want voor alle rest werkt het toch niet. Weggegooide tijd om het toch te proberen via hoofdrekenen als het via het apparaatje veel sneller kan. Wat je op dat niveau leert is methodiek: oplossingspatronen; algoritmiek; etc. en niet snel uit je kop te rekenen.

Snel en accuraat achter de komma hoofdrekenen is eigenlijk alleen nuttig voor één beroep; kassier. Namelijk voor het berekenen van wisselgeld. En zelfs dat is er uit aan het gaan.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 14 september 2020 12:56]

Dat vind ik wel bijzonder. Wat heb je dan gestudeerd?

Ik heb tijdens mijn PhD (maar ook in het dagelijks leven) vooral gebruik gemaakt van snel hoofdrekenen. Ik wilde weten of ik een spanning moest instellen van 10 V, 100 mV of 1 mV. Dan kan je sneller hoofdrekenen dan alles invullen in Matlab en het netjes uit te rekenen. In mijn huidige werk doe ik dat ook vooral om afstanden als functie van hoeken te schatten bijvoorbeeld. Dan wil je vooral weten of je spiegeltje er 1 millimeter naast zit, of één micrometer.

Het gaat dus niet over achter de komma accuraat zijn, maar vooral over snel een orde grootte geven.
Dat Fingerspitzengefuehl is ook handig bij het ontdekken van (typ-)fouten in je formules. Als je snel merkt dat je antwoord een ordegrootte afwijkt van wat je zelf in je hoofd hebt, kun je jezelf een hoop ellende besparen.
Maar het punt is dat je gevoel hebt voor de functies waarmee je werkt. En zelf denk ik dat je dat ontwikkeld door een paar keer de som nauwkeurig te moeten maken.
Dat vind ik wel bijzonder. Wat heb je dan gestudeerd?
Computer science & engineering.
Ik verbaasde me er zelf redelijk over dat er meteen gezegd werd 'stop met hoofdrekenen,' maar ergens kan ik het idee erachter ook wel begrijpen. Precies wat @J_van_Ekris schrijft: het gevoel of je met je hoofdrekenen goed zit, is een onderbuikgevoel wat je eerste moet ontwikkelen door met het nieuwe formulewerk bezig te zijn totdat 'het klikt.' Hoofdrekenen kun je zodra je dat gevoel hebt wel weer gaan gebruiken om te schatten of je in de goede richting gaat, maar je moet het daarna toch altijd nog staven aan een exacte uitberekening, dus onder de streep kun je nog steeds niets ontlenen aan hoofdrekenen.

Je kunt het wel gebruiken om inderdaad snel te zien of je in de juiste orde van grootte zit als je bijv. spanning in gaat stellen, inderdaad. Maar dat is een totaal ander probleemgebied, natuurlijk. Daar heb je met toleranties en bereik te maken. En niet met een wiskundig exact antwoord.
Ik weet nog op de middelbare school dat het zelfs zo was dat er iemand alle rekenmachines ging controleren voor een examen, en als er iets op stond dat ze niet oké vonden of als je een rekenmachine had die ze niet konden controleren dan mocht je niet aan het examen meedoen.

Je bent dus verplicht om een specifiek merk te kopen, maar mag er uiteindelijk zelf niks mee doen. Als je een ander merk hebt dan kloppen alle instructies in de boeken niet meer en heb je het risico dat je gewoon niet je examen mag afleggen.
Het centraal examen wordt op sommige scholen door honderden tegelijkertijd gemaakt. Hetzelfde geldt voor tentamens. Voor een school wordt het dan al gauw duur. Daarnaast hebben leerlingen/studenten er sowieso één zelf nodig omdat ze er zelf ook mee moeten studeren en moeten weten hoe hij werkt.
Ik heb destijds ook zo'n (toch vrij dure) calculator verplicht moeten kopen op school. Vervolgens nauwelijks gebruikt... zelfs voor school niet.

Ik vind het nog steeds belachelijk.
Probeer de grote-jongens versie daar dan eens van: verplicht worden een veel-te-dure laptop aan te schaffen voor uni of hoge school. Totaal gammele hardware, enkel ondersteuning via de service-desk van de school die in de meeste gevallen niets kan of wil betekenen en gestaft wordt door studenten die een script afratelen waar zelfs een eerstelijns helpdesk van zou gaan blozen.

(Pfft. Wat was ik blij toen ik eindelijk gewoon een eigen laptop had gekocht en deze aangemeld had gekregen om op het netwerk te mogen en ook alle opleidingssoftware te mogen installeren.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 14 september 2020 13:01]

Bij reguliere toetsen mochten we wel gewoon programma's gebruiken. Ik had een bluetooth adapter in mijn rekenmachine zitten zodat ik kon chatten met een klasgenoot (als we beide tegelijkertijd de software aan hadden staan). Dit wist mijn docent, maar hij wist ook dat je nauwelijks met elkaar kan communiceren via de rekenmachine.
Ik heb het ook alleen gebruikt om na de toets een multiplayer game te spelen op de rekenmachine :)
Wat leuk! Communiceren met dat ABCD toetsenbord lijkt me inderdaad knap lastig.
Wij moesten hem wel altijd in de examenmodus hebben en ook zelden tijd over bij de wiskunde toetsen 8)7


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True