Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony houdt een PlayStation 5-presentatie op woensdag 16 september

Sony houdt op woensdag 16 september een PlayStation 5-showcase. Het bedrijf geeft tijdens deze livestream onder andere informatie over komende games voor zijn next-genplatform. Vermoedelijk maakt het bedrijf ook de prijzen en releasedata van zijn PS5-consoles bekend.

Sony maakt bekend dat de showcase woensdagavond om 22:00 uur Nederlandse tijd wordt gehouden. De presentatie zal ongeveer 40 minuten lang duren. "Voordat de PlayStation 5 uitkomt, willen we nog één keer de PS5-games tonen die bij release en daarna uitkomen", zo schrijft het bedrijf. Tijdens de showcase worden titels van Sony's Worldwide Studios en partnerontwikkelaars getoond.

Het bedrijf noemt geen specifieke games die getoond worden. Het is al wel bekend dat onder andere Ratchet & Clank: Rift Apart en Spider-Man: Miles Morales op of rond de release van de PS5-consoles uitkomen. Van andere games, zoals de Demon's Souls-remake en Horizon: Forbidden West, zijn nog geen concrete releasedata bekend, hoewel laatstgenoemde voor 2021 in de planning staat.

Hoewel Sony niet specifiek meldt dat de prijzen en releasedata van de PlayStation 5 en PlayStation 5 Digital Edition woensdag bekend worden gemaakt, is dat wel aannemelijk. Eerder deze week kondigde concurrent Microsoft de prijzen en releasedata van zijn next-gen Xbox Series X en Series S aan, nadat deze enkele dagen eerder werden uitgelekt. Deze consoles komen op 10 november uit en kosten respectievelijk 500 en 300 euro.

Afbeelding via Sony

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

12-09-2020 • 16:26

364 Linkedin

Submitter: Xerox

Reacties (364)

Wijzig sortering
Correct, er is zeker een verschil, maar voor de average gamer en 99% van de games doet het er niet tot nauwelijks toe, hoeveel de magische marketing het je ook doet geloven. De 4k experience in gaming is voor mij echt geen wow-factor verschil met 1080p.
Films daarentegen maken meer gebruik van de resolutie en hdr etc.
Nintendo heeft dan ook een andere manier van bedrijfsvoering, marketing en speelbaarheid van de games terwijl Sony/MS zich vooral bezig houden met next gen consoles en games.
Uiteindelijk hebben mensen evenveel lol met beide consoles, dus betreffende de kwaliteit die je ervoor terugkrijgt is niet per se hoger. Stardew valley is een goed spel en daar gaat 1080p of 4k echt geen verschil in maken. In racegames en ultrarealistische spellen zie ik nog wel een reden voor hogere resolutie maar een artstyle hebben voegt vaak 10* meer persoonlijkheid toe dan meer pixels in je realistisch gerenderde game.
Hier kan rekenkracht dan weer wel wat betekenen, detail in spelwereld zoals witcher 3 of moeilijke renderbare artstyle zoals borderlands zouden zeer veel benefiet hebben van meer rekenkracht dan bvb de rekenkracht van de switch.

Nog steeds zie je dat mensen toch eerder voor fortnite gaan dan player unknown battlegrounds.
Jou minder uit laten geven was vast niet de bedoeling van Microsoft ;-)
Precies, waar een XBOX kopen als je dat geld voor een console ook in een 3080 kunt steken om alsnog alle (XBOX) games op 4k te kunnen spelen? Als je dan ook nog eens een Nvidia Shielfd hebt, dan kun je zelfs op de bank gamen :-)
Of gewoon draadloze muis & toestenbord/controller en PC aansluiten op TV. Dat is wat ik heb gedaan.
Dat is 77% bij elkaar. Je wil zeggen dat Microsoft nog 23% erbij kan pakken?
Laten we eerst eens even kijken hoeveel van die games ook op de PS5 draaien... Sony is angstvallig stil over precies hoe ze PS4 compatibility gaan oplossen...
Laten we eerst eens even kijken hoeveel van die games ook op de PS5 draaien... Sony is angstvallig stil over precies hoe ze PS4 compatibility gaan oplossen...
Ze gaan duizenden titels voor launch van de ps5 testen en waar mogelijk de developers helpen problemen op te lossen. Dat is uiteraard niet mogelijk als de studio/uitgever niet meer bestaat. (Sony heeft de source niet)

Ik ga een beetje leunen op mijn FreeBSD kennis en ervaring (PlayStation is een aangepast versie van FreeBSD) en heel vaak is iets wat gecompileerd is op een oude versie, prima te draaien op een nieuwe. (Met wat hulp van compat so’s).

Maar ik zal het zeker gaan testen met de oudste games die ik heb :)
Trophies, game data, backwards compatible, 100+ vrienden en exclusives zijn voor mij redenen om weer een PS5 te kopen, in plaats van een Xbox Series X. Zelfs als deze iets slechter blijkt te zijn.
Voor mij ook, hoe veel sterker de nieuwe Xbox ook is.
Helaas heeft XBOX geen Horizon Zero Dawn, Spider-Man of Rachtet & Clank.
Mijn trophy list is dan zowat “weg” en heb nog aan fysieke en digitale aankopen op mijn PS4.
Ik kan natuurlijk niet spreken voor elke game en daar ligt misschien ook een deel verantwoordelijkheid bij de developers maar ik ben prima in staat om bij Rogue Company en bij Call of Duty Modern Warfare een party te maken met mijn vriendin op de playstation terwijl ik op de pc zit.

Het kan inderdaad niet in elke game maar als het wel in sommige kan begint iets te kriebelen bij mij dat het niet helemaal alleen Sony is.
Helemaal mee eens.
Ik twijfel ook echt tussen de Series S en de PS5. Maar de PS5 (schat ik) zal starten rond 699 ben ik bang.
Ik weet niet hoe je aan 699 komt. Maar de kostprijs zal niet hoger zijn dan de series X. Dus de verwachting is dat de ps5 dezelfde prijs zal hebben.
Was de launch prijs ps3 überhaupt beschikbaar hier. Dacht dat de 60 gb model er alleen was voor 599
Klopt heb 599 euro betaald. Dat was de goedkoopste PS3 (60GB) bij de launch in Nederland en volgens mij in Europa. Het 20 GB ‘launchmodel’ van $ 499 was hier niet verkrijgbaar. Daarmee was Sony fors duurder dan Microsoft.

Een PS4 met 2 controllers en camera was ook niet echt veel voordeliger dan de xbox one
Ik heb even gezocht en e.e.a. gevonden ja. Geen idee of deze cijfers accuraat zijn maar ze schetsen wel een beeld. Uit 2019:

Microsoft’s Xbox Live service had 65 million monthly active users in the latest quarter, up 14% from a year earlier, marking the fastest growth since 2016. That year and the year prior, Xbox Live user growth exceeded 30%. Sony said in May that its PlayStation Network online service had more than 94 million monthly active users as of March.

Bron: https://www.cnbc.com/2019...monthly-active-users.html

Enkele jaren eerder, in 2013 had Live kennelijk 48 miljoen gebruikers en PSN 110 miljoen, bron:
https://www.geekwire.com/...ay%20to%20play%20online).

Kennelijk is er gemiddeld meer dan 1 online account per console aangemaakt of actief dus.

Wel lees ik hier een vergelijking met Game Pass en PS Now:

https://www.thesixthaxis....-a-huge-lead-over-ps-now/
Kennelijk heeft Game Pass tienmaal zoveel gebruikers als PS Now.

Ik weet niet hoeveel mensen waarde hechten aan de mogelijkheid oudere spellen te spelen, een nieuwe console koop ik althans voor de next-gen spellen.

Uiteraard is niets met zekerheid te zeggen maar mits de PS5 niet veel meer kost dan de XsX dan vermoed ik dat gebruikers gewoon bij hun vertrouwde platform blijven. Diverse polls geven ook de doorslag voor Sony t.o.v. Microsoft met grofweg een verhouding van 2:1 respectievelijk, niet veel anders dan ook de totaal verkochte aantallen consoles uit de huidige generatie: https://www.google.com/search?q=poll+xbox+or+ps5

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 13 september 2020 15:45]

Bedankt voor het zoeken, maar op zich zegt dat niet zo heel veel. Ik heb ook Xbox live gold (en zelfs ook ps Plus) maar ik speel nooit multiplayer eigenlijk.

Het is overigens ongetwijfeld wel een voordeel voor Sony hoor, maar ik heb soms het idee dat het effect misschien ook wat te hoog ingeschat wordt. Ik vermoed dat er toch ook redelijk wat mensen zijn die niet echt veel met vrienden online spelen voor wie het op dat vlak dus eigenlijk niet zoveel uit maakt.
Daarom heb ik ook de link naar de polls toegevoegd; dat geeft een betere indicatie van hoe gamers denken over de nieuwe consoles en geven een totaalbeeld van diverse soorten gamers, single- en multiplayers. En die zijn behoorlijk duidelijk in het voordeel van Sony, niet in één enkele poll maar in zo’n beetje iedere poll die hierover te vinden is.

De praktijk zal het uitwijzen, zou goed kunnen dat MS weer markt terugwint. Dit zou een knappe prestatie zijn maar is zeker mogelijk.

Ik ben zeker niet tegen MS en vind de XsX een prachtig apparaat, zowel in- als exterieur. Ook de schijnbare hogere prestaties lokken mij wel om naast een PS5 deze er ook bij te kopen mits hierop ook een paar top exclusives uitkomen.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 13 september 2020 19:15]

Ah dat stukje had ik gemist (ik weet niet of je die misschien toegevoegd hebt terwijl ik mijn reactie typte, ik zie een edit rond dezelfde tijd).
Ja zoals ik ook al zei, Sony heeft daar zeker een voordeel. Maar aan de andere kant zijn de mensen in zulke polls veelal wel de meer hardcore gamers (in de zin dat ze op dat soort websites komen, niet zo zeer in wat of hoe ze spelen). Ik vermoed dat de slag voornamelijk gestreden zal worden bij de meer casual fan, en bijvoorbeeld bij ouders die voor Kerstmis een console kopen voor de kinderen waarbij 300 euro misschien net wat beter te verteren is.

Overigens hoeft er voor mij ook absoluut niet een van de twee te winnen, sterker nog, dat zou slecht nieuws zijn. Concurrentie is goed en willen we behouden. Ik zou de Xbox graag wat terrein willen zien winnen omdat ze op dit moment achter staan en ik juist niet wil dat er een te machtig wordt, en ja ik ben ook Xbox fan en zou het ook om die reden leuk vinden. Maar er is genoeg ruimte op de markt voor twee 'hardcore' console platforms (waarbij ik de switch/Nintendo als wat meer casual danwel meer zijn eigen ding doend zie).
[...]


En daar heb je meer dan een jaar Spotify voor.

Doe jij ook. Reken maar eens uit wat het je kost om twee films per week op je 4k Xbox BR drive te kijken.
Denk dat je Netflix of een andere streaming dienst bedoelt ipv spotify...

Grappig dat je een aanname doet. “Doe jij ook”.
Ik heb juist geen enkele streaming dienst, omdat ik veel te weinig gevarieerde content kijk.
Series interesseert me niks.
Als ik wil ontspannen met media, zet ik of de ps4 aan of een (audio)visueel spektakel film.
De kwaliteit, met name het geluid, is zeer slecht bij streaming diensten (DTS master HD is zoveel mooier op mijn marantz 5.1 set), dus ik heb al die films gewoon op blu-ray.
Als straks de ps5 uit is, ga ik verder met UHD.
Aangezien ik misschien 4 films per jaar koop, maakt het kwa kosten niet veel verschil.
De Nintendo 64 kwam pas later op de markt, de PlayStation ging in eerste instantie vooral de concurrentie aan met Sega en die waren duurder. Bovendien blijf je maar vast houden aan hoe het in Nederland was... De VS is in deze veel belangrijker.
Waarom is de VS veel belangrijker? Voor Sony is de markt in Europa en Japan veel belangrijker. Daar doen ze het altijd goed. Voor Microsoft is dat de thuis markt en belangrijker. Maar niet voor Sony..
Niet per se dan Europa, wel dan Nederland, puur vanwege de grootte van de markt. Nederlandse prijzen zijn daarom minder relevant dan Amerikaanse prijzen. En die zijn wat makkelijker terug te vinden dan een exacte historie hoe het in de versnipperde markt van Europa toen ging.
Ook de prijzen in de rest van Europa zijn allemaal terug te vinden. De prijzen waren hetzelfde als in Nederland, alleen dan in de valuta van dat land. Qua belasting verschil zat er weinig verschil tussen. Vergeet niet dat de dollar prijs ook niet zo makkelijk te vergelijken is want daar zit nog geen belasting op. Die wordt pas bij de kassa berekend. Dat vergeten heel veel mensen nog.
Maar beide versies hadden tich een evengrote disk van 825GB ?
Wel jammer dat het ding zo lelijk is
Bouw een case van LEGO.
Ik vind dat je toch even de bronnen van je cijfers mag citeren als je zoiets zegt :)

Om even wat feiten in het betoog te brengen:
  • Er waren eind juni 61,44 miljoen Switch consoles en 406,67 units software verkocht volgens Nintendo. Dit is een attach rate van gemiddeld 6.62 games per console. (bron). Nu moet je er rekening mee houden dat Switch nog lang niet aan het einde van zijn lifecycle is en dit cijfer zeker verder zal stijgen. Momenteen plaatst de Switch hoger qua attach rate dan elke handheld van Nintendo, maar lager dan hun andere consoles. Nu is de vraag hoeveel attach rate uitmaakt want...
  • interessanter dan attach rate is tegenwoordig het tracken van de zogenaamde uitgaves per console. Eind maart 2019 waren deze uitgaves al 30% hoger dan bij de Wii, een console met een opvallend hoge attach rate (9,06/console). (Bron, p. 6). Nu dat ook steeds meer mensen op Nintendo platformen digitale uitgaves doen, zal $spent/hardware ook enkel verder stijgen.
  • Cijfers uit de USA tonen trouwens dat er best een grote overlap is tussen PS4/Xbox en Switch eigenaars. Begin 2019 had 50% van de Amerikaanse Switch eigenaars ook een PS4 volgens de PlayerPulse surveys van de EEDAR (bron).
Die cijfers vertellen me toch een ander verhaal dan 'maar een paar spellen' of 'totaal andere doelgroep' :)

De Lite bestaat wat mij betreft om verschillende redenen: een goedkoper apparaat kunnen aanbieden aan prijsbewuste consumenten, de gewone Switch als betere value positioneren, en de adoptie van meerdere Switch consoles per huishouden te ondersteuenen. Uit eerdere cijfers van Nintendo bleek verder dat 30~35% van de Switch spelers hun console voornamelijk (>80% van de tijd) als handheld gebruikt (data uit oktober 2017). De Lite laat toe om ook dit publiek verder aan te spreken, en werkt tegelijk als een 'prijsdaling' terwijl de Switch nog steeds aan de launch prijs verkoopt.

Anyway, er lijkt mij dus weinig op te wijzen dat Switch inkomen zo sterk afhankelijk is van uitgaves bij de eerste aankoop, noch dat Switch spelers gemiddeld enorm casual zijn.
Edit: Het wordt wel interessant om te zien wat dat de huidige influx van Animal Crossing spelers met die cijfers gaan doen. Hulde aan Nintendo dat AC alvast geen microtransactie-gevulde game is.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 13 september 2020 09:10]

En ik zie dat ik de smiley ben vergeten, sorry.

Dank voor de aanvulling. Er zijn er genoeg die het echt menen.
Lijkt me zeker een doelgroep die de keuze mag maken tussen Switch of Series S.
Spectaculair is het zeker niet en mogelijk (verwacht ik) heb je voor 100,- meer een volwaardig next gen apparaat. Echt een no brainer.

Mensen hadden ook geen enkel probleem met de PS4 @ 400,- klaarblijkelijk.
PS5 moet gewoon met goede games uit de startblokken komen en dat zal hoogstwaarschijnlijk ook al een stuk beter zijn dan bij PS4 (beetje mwah mwah start). In tegenstelling tot MS, waar de release window er niet zo heel best uit ziet.

Resolutie vind ik ook niet zo relevant. Heb liever een game die 1440 upscaled naar 4K, maar veel voller of groter is, meer effecten/partickes, betere raytracing heeft of licht effecten in het geheel. Kortom alles behalve resolutie, wat wel veel rekenkracht kost.
Resolutie is echt een marketing dooddoener en wordt ook verrassend vaak als soort absolute maatstaf gebruikt. Het maakt een game scherper, klaar.
Maar goed Series S kan zowel de resolutie niet aan, als al die andere aspecten. Kortom het wordt een 'soort van next gen, maar niet helemaal'.

Ik weet niet precie wie die slaapkamergebruikers zijn btw. Dat is de plek voor een console voor erbij dan??
Steam is een beetje een raar argument, want dan kom je bij PC. Waar je enerzijds master race hebt en anderzijds de indie fanaten. Die laatste is neer Switch doelgroep. Net als 'de console voor erbij' en eigenlijk ook die jonge gebruikers. Dus ik kan die Series S nog steeds niet plaatsen.
Wat denk je van de jeugd wat slaapkamergebruikers aangaat? Ook menig studentenkamer herbergt geen 65" 4K
Weet je dat daadwerkelijk (bron) of pakken we nu gewoon een stereotype beeld van 10 jaar geleden??

Als student had ik een redelijk instap Samsung plasma van 43" (richting de 15 jaar geleden) en 6 jaar geleden betaalde ik voor een 55" 1080p quantum dot zon 2500,-

Nu heeft een 55" 4k een instapprijs van iets boven de 400,-.

Maar laten we vooral wegblijven bij persoonlijke ideeen. De penetratie van 4K sprong van 16% in 2017 naar 31% in 2018. Intussen is dit volgens mij het grootste deel van de markt. En 55" is intussen bijna een instapmaat, dus zo weird is dat allemaal niet.

En dan is 4K niet eens DE reden om next gen te gaan. Maar goed, zinloze discussie anyway
Maar laten we vooral wegblijven bij persoonlijke ideeen. De penetratie van 4K sprong van 16% in 2017 naar 31% in 2018. Intussen is dit volgens mij het grootste deel van de markt.

Redelijk zinloos inderdaad..
Dat zijn gewoon statistieken vriend.

Die 16% en 31% waren voor US (andere website, geen zin om op te zoeken).

Voor degene die daadwerkelijk consoles op markt brengen is dit soort informatie een stuk relevanter dan jouw studentenscenario.....
Vermoeiend dit...

Eerst zeg je dat we weg moeten blijven van persoonlijke meningen, en dan kom jij met "Volgens mij".. Doe dat dan ook niet.

Dan blijken je cijfers Amerika te betreffen.

"Menig" is een onbepaald voornaamwoord, dus mijn bewering is correct. Tevens is in Amsterdam de gemiddelde studentenkamer 15 vierkante meter, velen hebben dus niet eens de ruimte voor die 65" en een 32" of 40" is daar heel normaal. Maar goed wat weet iemand die meer dan 40 jaar in een studentenstad waar meer dan 12,5% van de huishoudens en studentenhuishouden is heeft gewoond, die op een universiteit heeft gewerkt en honderden studentenkamers heeft gezien en zelf kamers heeft verhuurd hier nu vanaf......

Wat jij 15 jaar geleden had is niet zo heel relevant want N=1, ik had als kind van 12 een 63cm kleuren TV en een eigen computer op mijn slaapkamer in 1984, ook totaal niet relevant en alles behalve representatief want ik was de enige in de klas die dit had.

Met verschillende modellen mikt men op verschillende doelgroepen en totaalcijfers zeggen dan niet zoveel, men wil aangaande marketing e.d. ook de cijfers van de verschillende doelgroepen weten, en jongeren die op zichzelf gaan wonen is 1 van de vele mogelijke doelgroepen.

Mocht je bronnen willen, tja om jou te quoten: "geen zin om op te zoeken"

Fijne dag verder.....
Eerst zeg je dat we weg moeten blijven van persoonlijke meningen, en dan kom jij met "Volgens mij".. Doe dat dan ook niet.
Eigenlijk illustreerde ik alleen met een persoonlijke voorbeeld dat grote TV's 15 jaar geleden al betaalbaar waren en 4K's nu ook voor een prikkie te krijgen zijn. Eigenlijk doet het aantal inch er niet eens toe.

De 'volgens mij' was een slag om de arm omdat het percentage UHD net onder de 50% zat en er niet bij stond hoeveel % HD is. Maar ik zal het weghalen, want het is overduidelijk dat global 4K gewoon domineert. Als je dat uberhaupt al reden vind om een next gen console te nemen, maar goed dat was het vertrekpunt.
Dan blijken je cijfers Amerika te betreffen.
En in welke vorm maakt dat het minder relevant, dan jouw Amsterdamse insights eigenlijk?
We hebben het over keuzes van de 3 grote platformhouders en dan kom jij met je persoonlijk ervaring van studentenkamers in.... Amsterdam. Nou ok, thx anyway.

Reden dat ik erover begon is omdat zeker Nintendo met z'n meer toegankelijke hardware, keuzes maakt op basis van penetratiecijfers van TVs.

Maar goed, laten we dit vooral parkeren. Ik zal je studentenargument meenemen in gedachte als ik voortaan naar de Series S kijk.
Ik heb nooit in Amsterdam gewoond en dat beweer ik ook nergens, en aangezien Amsterdam niet eens in de buurt komt van 12,5% studentenhuishoudens (het is daar nog niet eens de helft van) had je dit ook kunnen weten. Daarbij is die 15 vierkante meter voor een gemiddelde studentenkamer in Amsterdam een feit en geen mening of persoonlijke ervaring.
Zei ik dan dat je in Amsterdam hebt gewoond? Waarom zou me dat in deze conversatie uberhaupt ook maar iets moeten boeien? Haal ik ergens specifiek jouw 15 m2 aan? Dacht het niet toch. Ik hoef ook niet te weten dat Amsterdam nog niet in de buurt komt van de 12,5%, want ik vind de hele groep uberhaupt al niet relevant. Net als dat het in de basis al totaal niet relevant was om over 65" 4K TV's te beginnen, want je kunt ook kleine TV's die next gen consoles maximaal benutten. Sterker nog, als je echt met je neus op je TV zit in je minuscule kamertje, wordt een hogere resolutie alleen maar relevanter. Misschien is er zelfs wel eens iets in een modelletje gegooid over resolutie en kijkafstand......

Anyway, als het gaat over de grote console bouwers en de keuzes die ze maken, dan gaat het doorgaans over grote relevante markten als US, Europa en Japan. Je bent echt helemaal gek als je denkt dat ze niet naar totaalcijfers kijken. Dit claimen ze zelf en blijkt uit de producten die ze maken (Wii, DS, Switch).

Als jij een serieus argument voor 'klein' had willen maken, dan is natuurlijk het meest voor de hand liggende voorbeeld: Japan. Een volwaardige markt, waar ook specifieke producten voor worden gemaakt. Maar 'klein' is helemaal niet DE reden om wel of niet voor een volwaardig next gen console te gaan.

Het enige wat jij doet is suggestief wat elementen eruit pikken om over te zieken. Zoals dat je 15m2 kamers een feit is..... Ja natuurlijk.... Want dat er in Amsterdam studenten wonen met kleine kamers is echt hetgeen ik betwist... sure mate.
Wat ben jij ongelofelijk zuigend en vermoeiend..
Heb je je eigen comments gelezen? Jouw hele vertrekpunt van de 65"er was al helemaal mis, daarna zit je vooral te zuigen en zeuren.

Anyway, graag gedaan. Later.
En waar is je bron dat de digital versie €400,- moet worden?

Ik lees hierboven zelfs al bedragen van €300,- voorbij komen.. Ben toch benieuwd hoe men aan dit soort bedragen komen..
399,- lijkt van de tig geruchten het meest voorkomende antwoord en volgens industry experts zou dit ook van de meer betrouwbare bronnen komen. Op enig moment kwamen de productiekosten van rond de 470,- naar voren. Haal daar de bluray af en dan kom je op ergens rond de 450,- voor zon digital edition?? Ik snap ook niet zo goed waar bedragen als 600,- en zelfs 700,- vandaan komen. Alsof Sony daadwerkelijk weer op de 599,- wil gaan zitten. Met een Series X op 499,-?

Met de veel betere marges door digitale verkoop uit eigen store, kan Sony op de Digital Edition best wel wat inleveren. Zou maar zo tussen de 50,- en 100,- kunnen zijn. Maar zeker niet meer die 200,-/250,- (?) verlies per PS3. Dus 300,- voor PS5 DE lijkt echt vrijwel onmogelijk. Met die SSD erin??
Bovendien... Je kunt een console altijd goedkoper maken, niet duurder. Als de PS5 echt voor geen meter verkoopt, dan kun je de prijs omlaag gooien. Aldus de 3DS. Met 75 miljoen stuks, niet echt een onverdienstelijk apparaatje geweest.

Maar goed, 100% zeker is het niet. Daarom zei ik ook "mogelijk".
Ik heb hier ook een digitaal huishouden aan de Xbox kant. Mensen hebben het er vaak over dat alles duurder is, maar in mij situatie is het juist goedkoper. Ik koop elk spel 1 keer digitaal via (soms buitenlandse) stores en ik kan hier hetzelfde spel tegelijkertijd op 2 verschillende consoles spelen. dus ik heb een gratis “kopie” voor mijn tiener zoon.

Doosjes nemen alleen maar ruimte in, en buiten dat, volgens mij moeten veel games op disc geactiveerd worden (?)
The Witcher 3: 2015
Batman Arkham Knight: 2015
GTA5 (lol 1e release was op 360 en ps3): 2013 en dus niet op game pass.
Red Dead Redemption 2 is dan wat recenter met 2018, maar ook die is overigens alweer weg van game pass. Beschikbaar gemaakt in Mei en verwijderd vorige week 7 september. Dus had je redelijk snel bij moeten zijn.

De enige echte nieuwere games zijn die, zoals ik zelf al aangaf, van MS zelf. Een goed voorbeeld is MS Flightsim op dit moment natuurlijk (zeer leuk om te doen overigens, ben op dit moment bezig met een lange vlucht van West Europa naar West Amerika). De rest is voornamelijk ouder met hier en daar een uitzondering.

Oh en de korting krijg je niet altijd, op meeste games wel, maar niet alle en sowieso niet kort na release. DLC korting is ook minder met 10%.

PS Now heeft natuurlijk hetzelfde wat de leeftijd van games betreft, vandaar dat ik verder ook geen onderscheid maakte of zei dat PS Now het beter deed of iets (volgens mij was ik best neutraal behalve over EA misschien, maar EA Access is ook gewoon stuk minder en al die sport games vertroebelen het alleen maar). Ze hebben beide gewoon voornamelijk iets oudere games, met het grootste verschil de games van MS waardoor gamepass een paar nieuwere games heeft. Voor beide kan je makkelijk triple A titels noemen, bijvoorbeeld MGS5, Bloodborne, de wolfenstein games, metro redux + exodus (volgens mij is die ook op game pass, zo niet was deze in ieder geval eerder wel op game pass) en net als bij jou voorbeeld, zijn ook deze games niet de nieuwste.

Zoals ik al eerder aangaf, volgens mij zijn beide wel een redelijk goede deal, maar meeste games zijn simpelweg niet de nieuwste wat logisch is voor die prijzen natuurlijk. Verder hebben beide plus en minpunten. Bijvoorbeeld de meest voor de hand liggende: PS Now heeft een veel groter aanbod + streaming naar PC en Game pass heeft recente MS games (+ xCloud voor je telefoon, maar dan moet je volgens mij ultimate nemen wat weer iets duurder is maar wel weer gelijk xbox live gold heeft voor multiplayer ook).
Ook vond ik het zelf heel raar dat de DLC niet inbegrepen is bij gamepass games, zeker voor de games van MS zelf
Op de PC heb je van al die MS games met DLC's een "Deluxe" editie waar al die DLC's in zitten.
Ja maar die zit dus juist niet in de gamepass. Specifiek naar gekeken toen MS Flightsim uit kwam. Alleen de standaard editie zit in de gamepass, wil je de deluxe upgrade moet je die er bij kopen.
Als Sony steeds meer exclusives ook naar PC brengt (een intentie die ze hebben uitgesproken), misschien straks ook geen PS5 meer nodig.

Al verwacht ik dat gamen op een pc minstens ook met SSD moet, willen games nog enigszins geporteerd kunnen worden.
Een generatie consoles gaat een paar jaar mee, dat betekent naast alle huidige potentiële klanten dat er wereldwijd ook miljoenen nieuwe potentiële klanten bijkomen die of zelf sparen voor een console of er 1 van de ouders krijgen. Juist omdat veel mensen geneigd zijn op hetzelfde platform te blijven hangen is die groep erg belangrijk om binnen te halen, en voor die grope is de goedkope kleine Series S in combinatie met Gamepass en 2 tot 3x per jaar een verse nieuwe blockbuster in mijn beleving best wel een hele sterke troef.
De PS5 DE gaat nooit onder de 400 euro kosten, en andermaal moeten we nog maar afwachten hoe BC de PS5 met PS4 daadwerkelijk is. Sony heeft daar nog altijd geen duidelijkheid over geboden en heeft zelfs enkele maanden geleden de vermelding ervan van hun PS5 pagina verwijderd (of herwoord).
waarom? de serie s is een lower spec console dan zijn grote broer..

299 voor 4 tflops.

al zou de ps5 digital versie 100 euro duurder zijn dan heb je alsnog 10tflops..

Digital foundry had een mooie uitleg dat je met de serie x rekening moet houden dat veel backwards games niet de graphics krijgen die ze grotere broer wel heeft en dus inlevert op kwaliteit.

bij de ps5 weet je dat welke versie je ook koopt, de specs hetzelfde zijn als dat 100 euro scheelt neem ik dat zeker voor lief.

https://youtu.be/mL4OC46VzFw
En onderschat de ultimate pass niet met EA Play. Bijna alle games in 1 abo die veel casuals spelen. Alleen nog een deal met Activison en Ubi zou het afmaken.
Je krijgt alleen 10 uur toegang tot de ea games dus menig casual gaat niet 13 euro per maand betalen voor demos.
Je krijgt alleen 10 uur toegang tot de nieuwere games. Na een jaar? komen ze naar EA play. Maar je hebt gelijk dat je er voor de nieuwste games niet moet zijn. Maar ik vind de gamepass zelf hoe dan ook sterk met het aanbod. Zeker voor die €2,25 die ik per maand betaal :)

https://www.ea.com/ea-play/games-xbox-one
Nope exclusives..
Zo koop ik elk jaar een tweedehands ps met game exclusives en verkoop die terug..
Niet alleen aan de Series S maar ook aan de Series X, tenzij Sony zwaar verlies wil lijden komen ze niet in de buurt van die €500. Dat plus het feit dat de Series X krachtiger is dan de ps5 denk ik dat we weer een verschuiving in de console markt gaan zien. In 2013 zijn heel veel X360 bezitters overgestapt omdat de ps4 krachtiger en goedkoper was. En aangezien Xbox toen meer exclusives en launchtitels had, gaat dat argument van de games niet op nu.
dat denk ik niet :D, er zijn ontzettend veel mensen zoals ik die een xdoos gewoon niet aanraken en hoe dan ook een ps5 kopen. En dat komt omdat ik al jaren van mening ben dat de ps exclusive games stuk leuker en meer de moeite waard zijn dan die van de xdoos. en kijk gewoon even naar de verkoop cijfers van de ps4 ten opzichte van de xbox.
Het zal waarschijnlijk nooit full ps1 ps2 en ps3 compatible zijn,

Backwards compatibility zal vooral ps4 generatie zijn en dat waarschijnlijk 99,9%.

In mijn ogen is enkel ps4 backwards compatibility nodig. Rest is mooi maar hoe vaak speel ik een ps2 spel? Nooit. Heb op ps3 wel remastered van mgs 1 tot 3 gespeeld. Prince of persia remastered.
Maar daarvoor werkt ps3 nog.
Het is niet zo dat ms full bc maakt dat ps5 het ook moet doen. Ik denk met ps4 bc dat 95% van huidige ps4 spelers al content zijn.
Zonder PS1,2,3 Backwards Compatible zijn de series incompleet en voor een liefhebber en verzamelaar is dat alles maar ik heb geen zin om een PS2, PS3, PS5 XB1S, XSX, Switch aan mijn TV te sluiten en mogelijk komt er nog een PS4 bij afhankelijk van welke PS4 spellen wel en welke niet op PS5 speelbaar zijn.
wat is hier niet concreet aan? Ik begrijp niet welk punt je probeert te maken.
Er wordt alleen gezegd dat de meerderheid van de PS4 spellen BC zijn en de meerderheid van het soort spellen die verkocht worden zijn Shooters, Sport, Adventure, Horror, Platform spellen etc.

Mijn soort spellen zijn rpgs die het minst verkocht worden en dan nog eens minder populaire rpgs dan Final fantasy dus de kans is nogal aanwezig dat mijn PS4 spellen in die kleine % valt die niet BC zijn..

Vandaar mijn vraag naar iets concreets zoals een lijst waar duidelijk op staat welk spel wel en welk spel niet Backwards Compatible is en als 7 van mijn 10 spellen niet BC zijn dan weet ik dat en houdt ik een PS4 om alle 10 te kunnen spelen.
Tja, die kans is er natuurlijk. Maar als men het over een 'overwhelming majority' heeft dan kan je er denk ik wel van uit gaan dat het snor zit. Natuurlijk zal er een lijst komen (al dan niet crowd-sourced); dan is het gewoon even een kwestie van geduld hebben toch? Niemand verplicht je om al direct tijdens de launch een PS5 aan te schaffen.
Inderdaad en XB is al mijn standaard Console en Playstation is puur voor Exclusives en er zijn toch niet genoeg PS5's voor de lancering dus wat maakt het uit ik kijk ooit weleens naar PS5 als er een Kena bundle uit komt :)
Mwah, GTA V kwam uit voor de PS3. Daarna voor de PS4, en gaf betere textures en first person view.
Denk niet dat ze je hem nog een keer laten kopen voor de PS5, dat zal wellicht een patch worden voor performance.
Oof. Ben dan wel benieuwd naar de prijs. En wat de ook aangekondigde online only versie mag kosten.
Onder de Series X met de DE? Mogelijks. Met de PS5 zelf? Uiterst waarschijnlijk niet, zeker geen "dikke kans".
De Series S is ook maar 4 TFLOPS vergeleken de 10+ van de PS5. Dus waarom zouden ze die prijs moeten matchen? Appels en peren.

Denk dat de gewone PS5 ook voor 499 gaat. Net als XBSX. Discless 449 of 399. 100 verschil voor discless is wel een groot verschil en zou m erg in trek maken.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 13 september 2020 02:41]

ik kon de ps5 vorig jaar in oktober al reserveren....


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True