Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sandberg introduceert zes nieuwe webcams - update

Het Deense bedrijf Sandberg heeft zes usb-webcams aan zijn assortiment toegevoegd. Een daarvan kan een een resolutie van 4k registreren, terwijl vier van de zes webcams 1080p-modellen zijn.

Sandberg claimt de productie van de webcams in een stroomversnelling te hebben gebracht toen het coronavirus toesloeg en meer mensen thuis gingen werken. Sommige modellen zouden drie maanden eerder in productie genomen zijn dan aanvankelijk de planning was, zo luidt de claim.

Het duurste model is de Face Recognition Webcam, die een 1080p-resolutie met een stereomicrofoon combineert. De webcam bevat een ir-sensor en is in combinatie met Windows Hello te gebruiken voor gezichtsherkenning. De prijs is 184 euro.

De Webcam Pro+ 4K kost 105 euro. Voor die prijs biedt Sandberg een webcam met een Sony IMX179-sensor en een resolutie van 3264x2448 pixels. Ook deze webcam heeft een stereomicrofoon en er is autofocus, maar een ir-sensor ontbreekt.

De Webcam Pro, Webcam Flex en Webcam van Sandberg zijn 1080p-modellen met voor alle drie een prijs van 79 euro, waarbij noemenswaardig is dat de Pro over een afsluitschuifje beschikt. De Webcam Saver kost 53 euro en is met een 480p-resolutie een instapmodel.

Update, dinsdag 23-06, 11.00: Zoals meerdere tweakers zoals JapyDooge aangeven lijkt het sterk om rebrands van Chinese modellen te gaan, in ieder geval wat een deel van de producten betreft. Zo staan de Webcam Pro, Webcam Flex, Webcam en Webcam Saver onder andere namen en met lagere prijzen op Ali Express.

Boven: Sandberg Face Recognition Webcam, Webcam Pro+ 4K Webcam Pro. Onder: Sandberg Webcam Flex, Webcam 1080P en Webcam Saver.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-06-2020 • 15:57

63 Linkedin

Submitter: Balance

Reacties (63)

Wijzig sortering
Wat mij opvalt bij deze designs:
Geen van alle hebben een vergelijkbaar model of zelfs maar voet. Er is geen enkele 'design language' te herkennen.

Dat geeft mij sterk het idee dat dit rebadges zijn van andere producten.

Zoek ik even op AliExpress en ik kom direct al drie webcams tegen die qua behuizing bijna exact gelijk zijn:
https://www.aliexpress.com/item/4001049379379.html
https://www.aliexpress.com/item/4000986352453.html
https://www.aliexpress.com/item/4000971472330.html

Het enige wat er eerder in productie is gegaan is de logoprinter.
Belachelijk dit

https://a.aliexpress.com/_BTlsBi

Alhoewel je leest dan op alie reviews dat je ook genept wordt. Geen full HD enzo.

[Reactie gewijzigd door Centauriprime op 22 juni 2020 16:22]

Ha nice! Die kon ik nog niet vinden. Nou mensen nog twee te gaan. :P
Die krijgt 4,3* . Dat is eigenlijk al een no-go op Aliexpress. :O
Ik lees altijd even de "Nederlandse" reviews. Nooit geweten dat 100% van alle Nederlanders hun moedertaal zo gebrekkig beheersen.
Wellicht automatisch vertalen even uitzetten ;) Meeste recensies van Nederlanders worden geschreven in het Engels, en de automatische vertaling maakt er inderdaad een zooitje van.
Da's een scherpe opmerking! Ouch! :)
Nog steeds apart dat Fransen wel altijd in hun moedertaal reviewen, maar Nederlanders niet. Maar goed, je hebt een punt.
wow dat is precies dezelfde
Goed gevonden. Ik heb ze maar een Tweet verstuurd met jouw linkjes naar de producten op AliExpress samen met de linkjes van de website van Sandberg. Benieuwd naar hoe ze gaan reageren.

[Reactie gewijzigd door My_self op 22 juni 2020 16:40]

wat dacht je van *niet*?
Het lijkt er ook op alsof ze 15k twitter followers gekocht hebben, heel die firma is gewoon nep.

Heeft tweakers gewoon een press release toegestuurd gekregen en overgenomen?
Als jullie graag kwaliteitsvol overkomen doen jullie hier iets mee.
Ik begon ook te lezen met de gedachte 'WTF is Sandberg'? Het is een slechte zaak dat dit niet vooraf is onderzocht door Tweakers. Op zich geen misdaad om te rebranden maar van Tweakers verwacht je iig de opmerking dat het 'hoogstwaarschijnlijk' om rebranded chinese webcams gaat.
Wow - goede vondst. Bizar hoeveel geld ze daarvoor vragen bij Sandberg.
Dit dacht ik al, goedkope Chinese OEM meuk... Goed gevonden! Maar dan met de prijs 4x over de kop. Op zich niks tegen rebranding hoor, maar doe het dan wel tegen een budget prijs. Denk aan een Trust, Edimax, Conceptronic. Dat geblaat over 'snel in produktie gebracht' :r

Ik hou het wel bij mijn Logitech C920. Kostte weinig meer dan deze (nu zijn ze duurder ivm Corona) en goede driver ondersteuning omdat het zo'n bekend merk is.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juni 2020 16:28]

Inderdaad.

Sowieso erg suspect dat een bedrijf dat eerder geen webcams maakte er ineens met 6 op de markt komt! Dan is het vaak niet een webcam-R&D afdeling die spontaan bestaat en 6 producten in parallel heeft ontwikkeld, maar een inkoop-afdeling die een goeie deal heeft gesloten met een webcamproducent.

Maarja, dat hele Sandberg is gewoon een "merk" wat rebranded Chinese meuk verkoopt voor >2x AliExpress prijs, met betere garantie en klantenservice. Als ze iets nieuws releasen, dan is dat dus helemaal niks nieuws. Even snel naar hun profiel gekeken, 0 R&D en ontwikkeling, gaat allemaal over klantenservice, en de eerste onder Key Persons is de inkoopmanager.
En dan ook nog die "high-five" stock photo :P
Goed gevonden. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat de sensor ook dezelfde is. Het bedrijf heeft misschien bij een OEM een eigen combinatie van behuizing en hardware laten maken.
Inderdaad erg gek. Even op Tweakers gezocht in de categorie Webcams en gesorteerd op prijs van laag naar hoog. Op plek 6:
pricewatch: Adesso CyberTrack H2

Natuurlijk is Sandberg niet de enige, maar dit soort dingen zijn wel gelijk heel tekenend.
Het zelfde gebeurd op bol.com en bedrijven zoals Megekko. Heb daar voor 100 euro een webcam besteld, maar de kwaliteit was niet om aan te zien. 1080p lijkt op 720p met de juiste belichting, en 720p webcams lijken op 480p met de juiste belichting.
Toevallig laatst zo'n camera voor iemand anders via Ali besteld. Prijzen hier in Nederland rezen de pan uit en voor €15 euro vanuit Tsjechië laten komen. Geen poespas, maar beeld en geluid. €60 is gewoon teveel.
Was men in de war met Tandberg?

Dat merk ken ik van videoconference systemen in diverse grote organisaties.

sandberg.world/ bestaat echter pas sinds 2020-01-23 volgens whois info.

Op hun sites staan diverse rebrands, vermoedelijk is alles een rebrand. Wat doet dit dan op tweakers?

[Reactie gewijzigd door 2green op 22 juni 2020 17:59]

Ze hebben nieuwe website volgens mij, voorheen was het namelijk sandberg.it, die verwijst nu door naar .world.
Domain: sandberg.it
Status: ok
Signed: no
Created: 2001-01-03 00:00:00
Last Update: 2020-02-25 00:47:35
Expire Date: 2021-02-09

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 22 juni 2020 19:55]

Had hem ergens anders in deze discussie al eerder genoemd, maar inderdaad.

Het is een groothandel blijkt uit hun jaarverslagen. Dus doen niet zelf aan tech development, maar gewoon rebranding.
hahahaha Tweakers redactie blijkbaar gevallen voor een scamsite 8)7
En het dan gek vinden dat er zo veel rechtstreeks uit China gehaald wordt de laatste tijd...:-)
90% van de merken zijn whitelabels, dat is gewoon wat het is. :)
53 euro voor een 480p camera? Heeft dat ding gouden randjes? :? Snap dat je nog even mee wil surfen met de thuiswerkcorona hype, maar je koopt zo'n niveau camera voor 2 tientjes.
53 euro voor een 480p camera? Heeft dat ding gouden randjes? :? Snap dat je nog even mee wil surfen met de thuiswerkcorona hype, maar je koopt zo'n niveau camera voor 2 tientjes.
Niet elke 1080p, 4k of in jouw geval 480p camera lijkt op elkaar. Ga eens naar de action en koop daar eens een 4k camera van 3 tientjes, en vergelijk eens met eentje van €150,-. Wereld van verschil.

Een resolutie zegt niks, de kwaliteit wel.
Op dit moment zegt de prijs extreem weinig over kwaliteit.

De markt voor webcams is trouwens al jaren om te huilen. Waar de meeste digitale camera's de afgelopen 10 jaar enorme sprongen vooruit hebben gemaakt (compact- en systeemcamera's, smartphones, actioncams) staat de ontwikkeling van webcams nagenoeg stil. De inmiddels stokoude C920 wordt ook nu nog geroemd om z'n prijs/beeldkwaliteit. Dat ding kwam uit voor de iPhone 5, en ook die iPhone had toen al een betere camera.

Ik heb wel het idee dat de kwaliteit van 'goedkope' webcams iets verbetert. Er zijn nu meer cheapo-webcams die voor twee of drie tientjes acceptabel beeld geven. Niet 'goed', wel acceptabel. Een recente 'premium' webcam kost echter tussen de 150 en 250 euro maar geeft objectief bekeken nog steeds extreem matig beeld. Als je voor dat geld een gebruikte GoPro en een hdmi-grabber van een paar tientjes koopt ben je waarschijnlijk op meerdere vlakken beter af.

[Reactie gewijzigd door epoman op 22 juni 2020 16:50]

Kon die iPhone 5 al 4K video opnemen? En waarom willen zo veel mensen elk product (van een paar tientjes tot 3000 euro) met een iPhone vergelijken? Is dat het enige kader dat men heft?
Vergelijk de videokwaliteit van smartphone-camera's eens met die van webcams uit hetzelfde jaar (van 2010 tot nu) en je ziet dat de ontwikkeling niet bepaald gelijk loopt.

Omdat iPhones voor veel mensen snel associaties met een bepaalde periode in tijd kunnen oproepen worden ze veel aangehaald. Als dat voor anderen zo werkt met een Samsung Galaxy SII wil ik die ook best noemen hoor.

Terug naar 'kwaliteit'. De Logitech C920 stamt uit 2012 en filmt full HD (en doet dat best goed, idem voor de iPhone 5 btw). De Brio 4K komt uit 2017. Een GoPro Hero4 uit 2014 produceerde echter al beter beeld in 4K en zelfs die oude C920 heeft betere kleurweergave dan de veel nieuwere Brio.

Logitech is/was jarenlang vrijwel de enige grote speler die 'premium webcams' ontwikkelt. In de periode waar zij 2 of 3 'nieuwe' webcams ontwikkelden, maakte Apple 8 of 9 telefoons (en Samsung zelfs tientallen). Met name dat gebrek aan concurrentie zit de ontwikkeling van webcams in de weg. Hoe kan die kwaliteit zó ver achterblijven bij wat mogelijk is in andere camera's? Zo zonde. AverMedia had met de 510 iets fris en interessants maar in beperkte oplage en tegen een stevig bedrag.

Had ergens verwacht dat de huidige situatie zou betekenen dat we wellicht grotere sprongen vooruit zouden zien van nieuwe modellen die sneller op de markt komen maar we krijgen vooralsnog hoofdzakelijk gerelabelde goedkope meuk. Zo helpen ze de hele markt voor webcams om zeep. Een hdmi-grabber kost twee tientjes en diverse foto- en videocamera's hebben dat niet eens meer nodig (want usb). En aanmerkelijk beter beeld dan welke willekeurige (consumenten)webcam dan ook.

[Reactie gewijzigd door epoman op 22 juni 2020 22:40]

"Omdat iPhones voor veel mensen snel associaties met een bepaalde periode in tijd kunnen oproepen "
Maar zelf in een bepaalde periode zijn er natuurlijk grote verschillen tussen producten in verschillende prijsklasse. Ik vind die vergelijking met nergens op slaan.
Waar haal je vandaan dat deze webcams goede kwaliteit sensors hebben dan? Daar hebben we helemaal niets over gehoord :)
De 4K webcam heeft wel een redelijke sensor, zeker in webcam land: Sony IMX179.

Die sensor word ook in verschillende actioncams gebruikt. Natuurlijk zijn er betere sensors te krijgen maar voor een webcam zou dit zeker degelijke beelden moeten geven.
Een goede voor Tweakers! Reviewen van de goedkoopste webcams. :P
Tweakers kennende krijg je dan een review met een handjevol merken dat al populair is, waarbij de echte prijs/kwaliteit kanjers volledig gemist worden. Kan het ze niet kwalijk nemen want Tweakers draait ook op marketing en niet journalisme, maar de laatste paar vergelijkingen die ik hier gelezen heb was ik toch wel teleurgesteld in het geteste aanbod.
Gezien de vele reacties hieronder, zegt de blijkbare kwaliteit van deze dingen dus blijkbaar al genoeg :P
Zelfs onderaan het artikel staat de Sandberg USB Webcam Flex 1080P voor 59 euro. Beetje raar inderdaad :P
Dit zijn ge-re-labelde camera's van HaoYiShang uit 2018 : https://www.amazon.nl/Hao...bel-Windows/dp/B07KKBPLFP
Voor 2 tientjes koop je 2 1080P camera's op alibaba.. als je bulk inkoopt misschien wel 4... zoon 480p webcam mag niet meer dan 10 euro retail kosten hier..
Wat ik niet begrijp is waarom webcams zo duur zijn. De sensor in je mobiele telefoon is vele malen beter en kost een schijntje. Wat maakt een simpele beeldsensor op een USB draadje zo bijzonder dat het zoveel mag kosten?
Omdat het simpelweg allemaal niet zo makkelijk schaalt.

Ten eerste zit je met een probleem qua interface, je bent direct al verplicht om richting usb3 te gaan (of zoveel aan encoding chips te verpatsen de het ook niet meer leuk wordt, een Elgato Camlink bijvoorbeeld is een simpel ding dat alleen een HDMI signaal omzet naar USB3, ben je direct al 150 piek aan kwijt)
Alles wat tussen het glas en de usb chip zit moet ook een stuk sneller, ivm dingen als auto exposure enzo
Daarnaast zijn je eisen qua lenselementen ook een stuk hoger, je hebt simpelweg scherper glas nodig
De markt voor webcams is natuurlijk veel kleiner dan die van smartphones, cq. hoeveel mensen met een smartphone ken je en hoeveel mensen met een webcam. Dat gaat de prijs aardig opduwen.

En daarnaast, uiteindelijk duw je het een miepig (want realtime) h264 of VP9 encodertje in zodat het met een paar 100 kbps het internet op kan. Als je al iets van goeie kwaliteit had is er nu waarschijnlijk alsnog weinig van over.
Gebruiksgemak en schaarste tijdens COVID-19... De prijzen zijn toen geëxplodeerd.

Maar ik ben het met je eens. Zelf heb ik tijdelijk een DSLR als webcam misbruikt. 8-)

[Reactie gewijzigd door Flozem op 22 juni 2020 19:40]

Een moderne digitale camera kun je waarschijnlijk tetheren via usb/wifi zodat je 30+ fps en fatsoenlijke lichtsterkte hebt. Verschillende fabrikanten brachten hier de afgelopen maanden tools of drivers voor uit.
jammer dat ze geen officiële support voor linux durven te geven.
Jammer dat Tweakers een bericht als dit überhaupt waardig voor plaatsen acht...
:)

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 22 juni 2020 18:06]

De "Webcam" (die met de ronde patroontjes in de behuizing) heb ik vanmiddag toevallig getest omdat een winkel die als enige webcam nog op voorraad had.
Goedkope plastic zooi voor een hoofdprijs.
De scherpte van het beeld is nog enigzins oké maar het is net alsof er een fisheye lens voor zit.
Het opgenomen geluid heeft een hele irritante buzz tijdens de gehele opname.
Ik vind het raar dat dit soort aliexpress prulletjes een eigen artikel krijgen. Sponsored post?
Ik vind het wel informatief, want de suggestie die de auteur doet wordt bevestigd in de comments. Maar goed, ik neem aan dat je concrete suggestie slechts gelul in de ruimte is en dat je niet écht dacht dat dit een verborgen reclame was voor een electronicamerk.
Als je niet weet dat dit AliExpress producten met een logo erop zijn klinkt het wel als degelijke concurrentie voor Logitech, zeker gezien Logitech hun 4k camera rond de 200 euro is.
De meeste mensen zijn niet op zoek naar een 4k camera, juist de 1080p instapmodellen zijn interessant, wat je ook ziet aan de huidige prijzen rondom het verhoogde thuiswerken.

Op zich niks mis mee dat Logitch die camera's verkoopt, maar ik mis gewoon een betaalbaar 1080p model, en juist dat is iets waar Chinese producten met een ander logo heel populair zijn
Als je enkel naar de prijs zou kijken dan is het uberhaupt de vraag waarom (dure) merkproducten nog gekocht worden.

Of ik nou op aliexpress een '8K 200hz infrared bluetooth USB 1.0 high fidelity WDR HDR' webcam voor 3 tientjes zie staan of een 4K camera van een bekend merk van 200 euro, dan weet ik wel welke het beste beeld gaat geven.

Er zullen vast hele prijsvriendelijke kwaliteitproducten tussen zitten, die het dan prima doen in een 200x200 pixel vakje op je gamestream met een bonk licht eromheen. Maar kom je fullscreen op een 100 inch scherm een conference call binnen in een slecht verlichte huiskamer, dan is het toch wel even schrikken met dat webcammetje uit china...

Wil je een beetje fatsoenlijk beeld, dan begin je sowieso niet aan een dedicated webcam. Maar hang je je telefoon aan de computer, of compact camera / DSLR.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 22 juni 2020 17:42]

Als naar de dealers kijkt lijken me dat vrij kleine zaakjes in NL. Waarom krijgt dit aandacht? Als ze nu nog zelf wat productontwikkeling zouden toevoegen....
Het krijgt aandacht, want thuiswerk-tijdperk. Iets wat ook wel door het eerste zinnetje wordt toegelicht in het nieuwsitem (onder de kop).

Niemand die warm wordt van deze producten, het ontgaat mij dan ook geheel de nieuwswaarde van dit item. Ze mogen best wat no-name producten 'promoten', maar dan kan je alle rotzooi van de aldi en action hier ook wel in de schijnwerpers zetten.

En rotzooi ja, een '4k webcam' met een usb2 interface kun je echt niet serieus nemen.
Het bedrijfje is net dit jaar opgericht er zijn veel grotere spelers die echt wat doen met webcams en videoconference.
ze beweren sinds de jaren 80 actief te zien. Benieuwd waarom Tweakers redactie dit product heeft gekozen om te bespreken
Helaas beweren ze wel meer, zoals het "ontwikkelen" van webcams.

Hun website is pas in 2020 geregistreerd...

blijkbaar hebben ze in de afgelopen 40 jaar de opkomst van het internet gemist :)
.world is natuurlijk een relatief nieuw domein. Waarschijnlijk hadden ze gewoon een .com hiervoor en zijn vorig jaar gewisseld omdat dit makkelijker in de marketing is.

Volgens de Deense kvk draaien ze sinds 1990, dus dat jaren 80 kan prima kloppen voor de "moeder zaak". Al spelen ze wel groter dan ze zijn. Ze hebben 5 FTE in dienst, niet vreemd dat ze dus 3 maanden nodig hadden om al die logo printers aan te slingeren ;)

Deense KVK registratie: https://datacvr.virk.dk/d...=undefined&language=en-gb
Ze moeten wel wat ambities hebben, want alles met een eigen logo moet je ook in een eigen magazijn op voorraad leggen wat nogal wat kapitaal vergt. Dan heb je in ieder geval wel van plan grote aantallen te doen.
rebrands kun je gewoon realtime bestellen, levertijd van 1 tot 3 week. Je hebt dan met een beperkte voorraad nodig als je volgende dag wilt leveren. Verschilt uiteraard wel per fabrikant, maar diverse fabrikanten verdienen hoofdzakelijk aan verkoop van rebrands en dat vraag vaak relatief korte levertijden in de huidige markt.
hun naam bestaat al langer inderdaad, gestarts als sandberg.it, volgens hun jaarverslagen zijn ze een groothandel.

Zou dus niet op tweakers thuis horen, is geen techbedrijf.
Ze zitten volgens de KVK wel in een pand met EET Europarts, wat 1 van de grote distributeurs is van computer, randapparatuur en onderdelen in Europa/ in de wereld. Wellicht dat dat een reden heeft?

[Reactie gewijzigd door Jemboy op 23 juni 2020 09:44]