Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Namen van AMD Navi-gpu's op basis van RDNA2 verschijnen online

Er zijn enkele details van AMD's aankomende RDNA2-gpu's voor desktops verschenen. Het bedrijf komt vermoedelijk met Navi 21- en Navi 23-gpu's op basis van zijn nieuwe architectuur. Ook werkt het bedrijf aan een refresh van zijn huidige Navi 10-videokaarten.

De details komen van Hardwareleaks, de nieuwe website van Twitter-gebruiker _rogame. Hier deelt hij onder andere de vermeende sku's van de nieuwe chips. Zo meent hij dat AMD onder andere met een Navi 21-gpu komt. Deze chip stond aanvankelijk bekend als 'Big Navi'.

De Navi 21-gpu heeft volgens Hardwareleaks een die-grootte van 505mm². Ter illustratie: de huidige RX 5700XT op basis van de Navi 10-gpu heeft een die van 251 mm². Ook krijgt de Navi 21-gpu vermoedelijk 80 compute units, die gezamenlijk goed zijn voor 5120 cores. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de 5700XT, die over 40 cu's en 2560 cores beschikt. _Rogame geeft hierbij echter zelf aan dat deze specificaties nog niet bevestigd zijn. AMD heeft eerder al wel bevestigd dat de prestaties per watt van RDNA2 tot 50 procent beter zijn ten opzichte van zijn huidige Navi 10-gpu's.

AMD's vermeende Navi 21-line-up. Afbeelding via Hardwareleaks

AMD komt volgens _rogame met vier Navi 21-videokaarten voor gaming. De Navi 21 XTX zou vergelijkbaar zijn met de RX 5700XT 50th Anniversary, terwijl de Navi 21 XT-gpu de RX 5700XT zou opvolgen. De Navi 21 XL wordt in hetzelfde segment als de RX 5700 geplaatst, terwijl de Navi 21 XE vergelijkbaar zal zijn met de RX 5600XT. Het bedrijf zou ook met Pro-varianten voor workstations komen, en Apple krijgt naar verwachting vier Navi 21-varianten, die vermoedelijk gebruikt zullen worden in de Mac Pro en een nieuwe iMac-refresh.

De chipfabrikant komt naar verwachting ook met een Navi 23-gpu, die ongeveer dezelfde die-grootte als de huidige Navi 10-gpu's zal hebben. Deze kaarten maken wel gebruik van de RDNA2-architectuur, en zullen dus naar verwachting beter presteren dan de huidige Navi 10-kaarten. Hardwareleaks heeft echter nog geen namen van deze chips.

_Rogame heeft ook enkele details over AMD's aankomende Navi 10-refresh gedeeld. AMD heeft zelf al bevestigd dat het bedrijf hieraan werkt. De line-up zal volgens _rogame bestaan uit de Navi 10 XT+, de Navi 10 XM+ en de Navi 10 XTE+. Respectievelijk vervangen die gpu's de RX 5700XT, de RX 5600M en de RX 5600 XT. Hoe deze chips gepositioneerd worden tegenover de aankomende RDNA2-gpu's, is nog niet duidelijk.

Meer concrete specificaties over AMD's gpu-line-up voor 2020 zijn nog niet bekendgemaakt. Wel is bekend dat AMD zijn RDNA2-referentiekaarten niet van een blower-koeler zal voorzien. Daarnaast heeft AMD bevestigd dat de videokaarten in de planning staan voor eind 2020.

Sku's van Navi 21 Pro, Navi 21 voor Apple en de Navi 10-refresh. Afbeeldingen via Hardwareleaks

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

23-05-2020 • 14:54

91 Linkedin

Reacties (91)

Wijzig sortering
Ze hebben dubbel de cu's, maar het is gelijk aan de 5700 XT?
navi 20 zou volgens de geruchten dubbel de CU's hebben.
navi 21 en 23 zijn de kleinere broertjes daarvan.
Plaatsing segment/ produktstack
Ik verwacht zelf niet dat de kaarten rond de 80 CUs €400 gaan zijn, denk eerder €800-1000. Verdubbeling in CUs, raytracing hardware erin, meer Vram, waarschijnlijk ook nog een verbetering in IPC, dat gaat een high end GPU worden, niet midrange.
Pfff, zou fijn zijn als die prijzen weer omlaag kwamen. De high-end launch prices zaten vroeger nog rond de 600,-... maar ja, zal wel een markt voor zijn nu.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 23 mei 2020 15:42]

De prijzen liggen zo hoog omdat de chips veel groter zijn geworden. Een 1080Ti was destijds al geen kleine chip met 471 mm² (al was hij wel kleiner dan de 980Ti met 601 mm²), maar een 2080Ti is met 754 mm² gewoonweg 60% groter. Een 2080 is bijvoorbeeld met zijn 545 mm² maar 15% groter en was ook zoiets in prijs duurder dan de 1080Ti bij de lancering. Een grotere chip betekent minder chips per wafer en meer kans op defecten en dus (doorgaans) een kleinere yield en dus hogere productiekosten per chip.

Ik gok dat de Navi 21 zo rond de €800-€1000 gaat kosten, net zoals @TheGiantPotato zegt.

Overigens is de veel grotere die size van de Navi 21 ook deels te danken aan de dedicated ray tracing cores die erbij komen. Het is dus niet 1:1 2x de performance.

[Reactie gewijzigd door Pliskin op 23 mei 2020 17:43]

Ben het eens dat je niet zo maar performance x2 mag doen.
Aan de andere kant weten we de clocksnelheden ook nog niet laat staan of er enige verbetetering is in IPC. Als je kijkt naar de clocksnelheden die de PS5 gpu haalt (2.23GHz) dan weten we in ieder geval dat er een potentie is dat ze voor de desktop kaarten misschien zelfs hoger liggen.
Dit zijn enkel productiekosten. De marktprijs wordt daar geenzins door bepaald. Als was gebleken dat de verkoop van GPU's duurder dan pak-m-beet €600 onrendabel was dan zouden deze chips markttechnisch nooit ontwikkeld worden. Dan waren het puur prestigeobjecten / R&D-objecten en werden ze tegen verlies verkocht.

Er is dus ruimte in de markt voor deze hoge prijzen. Precies zoals je bij mobieltjes e.d. ziet.

[Reactie gewijzigd door JoeB2C op 23 mei 2020 23:31]

Heeft het niet meer te maken met Nvidia hun prijsbump die ze bewust gedaan hebben door hun sterke positie en eventueel lagere productie / gains. Je moet maar kijken hoe de super reeks plots wel goedkoper kon.

Vaak zit meer winst achter een prijsstijging, zeker bij beursgenoteerde bedrijven.
Vergeet niet dat dat deels door bitcoin komt.

Door de hele coin war zijn de prijzen 30 % gestegen en nooit meer gedaalt. Daar profiteren de graka boeren nu van
Dat kan , als mensen stoppen die volkomen belachelijke bedragen te betalen. zodra ze door hebben (ze als in Nvidia en in mindere mate AMD) dat mensen niet bereid zijn 1400 euro voor een videokaartje neer te leggen zakken de prijzen echt wel.
En ook hier geldt, net als wat we op de CPU markt zagen, als AMD met competitie komt dan gaat dat ook zeker gebeuren. Zou mooi zijn als we nu een periode redelijke pariteit tussen de partijen gaan zien, dat enkel goed uitpakken voor de consument.
Volgens mij ben je een beetje naief door te denken dat de prijzen weer als vanouds worden. Er zitten vele miljarden in het ontwikkelen van nieuwe GPU's. Denk aan het steeds kleinere chips. Helemaal nu er hardwarematige raytracing en extra cores aanwezig zijn om dit af te handelen.

Zo gek zijn deze prijzen in verhouding niet. Wellicht een tikkeltje overpriced door gebrek aan concurrentie. Je gaat geen 2080TI combineren met een budget CPU. Kijk voor de grap eens wat een high-end moederbord en bijbehorende CPU + mem kost. Dan ga je ook over de 1000 euro. Daarnaast koop je voor 1400 euro de beste videokaart die je kunt krijgen. Voor 1/3 van de prijs koop je een 2070 super. Daar kun je letterlijk elke game op de hoogste settings mee spelen op 1440P 80 fps+. 4k gaat je niet lukken maar dat lukt je met een 2080TI ook niet. Met andere woorden, de 2080TI is vooral een high end niche markt.

De 2070S is een beest van een kaart voor ongeveer 550 euro. Dat is prima prijs. Dus volgens mij valt het allemaal wel mee.
Volgend jaar staan echter de nieuwe consoles weer voor de deur, als je ziet wat daar voor een power in zou moeten komen te liggen en tegen welke prijs die (wederom, vermoedelijk) op de markt zouden moeten komen, dan zouden de GPU fabrikanten de PC markt wel flink het gras voor de voeten wegmaaien als een enkele GPU al duurder is dan een console. Al helemaal omdat we nu weer eens een generatie zien die vermoedelijk niet reeds met een flinke achterstand op de markt wordt gezet.

Daarnaast heeft AMD gewoon met een underdogimago te kampen, dus compleet op nVidia niveau te gaan zitten qua prijs lijkt me voor het marktaandeel niet optimaal.
Dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking want op consoles wordt 0 winst gemaakt. En vaak zelfs verlies.

Als je kijkt naar de specs van de vermoedelijke 3080ti is deze 40% sneller dan de 2080ti. Terwijl in de consoles een vergelijkbare 2080 zit. Welke een stuk langzamer is dan de 2080ti. Ik denk dat de 3080ti bijna 60-100% meer power heeft dan de niewste consoles straks. Dat is behoorlijk en zal de prijs ook naar zijn vermoed ik.
Een eerlijke vergelijking is het niet, wel een relevante, aangezien het de keuze is waar veel gamers nu voor zullen te komen staan. Als counterargument kan ik namelijk aanvoeren dat consoles met de mindere kracht vaak een stuk beter om weten te gaan om nog prestaties te komen die niemand er had van kunnen denken aan de hand van de pure specs.

Ik hoop echt dat AMD met hun GPU's hetzelfde gaat doen als wat ze hebben gedaan met de CPU's: De concurrentie als vanouds onder druk zetten en de prijzen weer wat naar beneden dwingen.
Het is toch maar minder dan 1% van de markt die zulke high end kaarten kopen. Die worden zeker niet goedkoper
Blijkbaar willen mensen het wel betalen...
Zelf heb ik er geen probleem mee om 1300 euro te betalen voor een 3080ti.
Als ik nVidia was had ik direct de meest simpele videokaart gepakt en hem de naam 3080Ti gegeven. Perfect voor de mensen die alleen maar op naam kopen en niet naar het product kijken. Lekkere winst, normaal vragen ze 30 euro voor de videokaart en nu kunnen ze hem voor 1300 euro verkopen. :D

@dasiro Hij geeft niet aan dat het hem gaat om een goede prijs/prestatie. Een videokaart kan ook 100% duurder zijn en maar 10% sneller. Dan zou ik toch echt de één na snelste nemen.

@dasiro @jellybrah
Het zal jullie verbazen hoeveel mensen dus wel op naam kopen. Dat zijn verreweg de meeste mensen. Kijk maar eens om je heen, sterker nog kijk eens hoe vaak je zelf een product op merknaam koopt.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 24 mei 2020 00:27]

Als ik nVidia was had ik direct de meest simpele videokaart gepakt en hem de naam 3080Ti gegeven. Perfect voor de mensen die alleen maar op naam kopen en niet naar het product kijken. Lekkere winst, normaal vragen ze 30 euro voor de videokaart en nu kunnen ze hem voor 1300 euro verkopen. :D
het is niet omdat hij de kaart zo noemt dat hij te dom is om te checken wat voor specs die zou hebben. Dat zie je eerder is de 27000 rebrand-variaties die obscure subnummers krijgen
het topsegment heeft nooit een goede prijs/prestatie, daarvoor koop je die kaarten niet. Deze moeten het enkel hebben van prestaties en de prijs is daar dan ondergeschikt aan.
Beetje rare opmerking, het gaat niet om de naam maar om de specs natuurlijk
Jij bent duidelijk niet bekent met mijn berichten. Want je zal geen één fanboy bericht van mij vinden. Het gaat, zoals ook duidelijk in dit bericht te lezen is, mij puur om prijs prestatie. Dat raad ik iedereen aan en dat kies ik ook altijd zelf. Helaas zijn er altijd mensen die een hekel hebben aan mensen die anderen vrijwillig helpen en goed informeren. Jammer dat jij ook zo'n één bent die liever onzin verspreid. Ik snap mensen zoals jouw dus niet. Geeft het een kik of zo om onzin te verspreiden? Ik zie namelijk het nut er niet van in.

Ik heb trouwens een nVidia GeForce GTX 1070, dat is dus een nVidia videokaart. De reden dat ik deze videokaart 1,5 jaar geleden kocht was dus niet dat ik een AMD fanboy ben, maar de goede prijs/prestatie. (Was toentertijd 230 euro) Mijn CPU is trouwens een Ryzen 5 2600 en dat is dus wel een AMD CPU, maar de keuze hiervoor was dus niet dat ik een AMD fanboy ben, maar omdat het de beste keuze was vorig jaar voor 100 euro.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 24 mei 2020 14:21]

Hahaha nog niet vaak zoveel onzin in 1 post gezien!

De inflatie is de afgelopen jaren veel lager dan vroeger. De geldontwaarding daarmee dus ook. De huizenprijzen zijn idd gestegen door de lage rente veroorzaakt door de ECB. De waardering van aandelen valt op dit moment niets over te zeggen. Maar voor corona was die zeker niet historisch hoog. Daarnaast heeft de aandelenmarkt sowieso niets te maken met inflatie.

Dat videokaarten zo duur zijn geworden komt door 2 dingen.
1. Te weinig concurrentie
2. Extreme stijging van de vraag ivm cryptomining
Dat is dus de reinste onzin, de inflatie is zeer laag. alles is veel complexer dus duurder geworden naast mensen hebben het er voor over en wordt het dus ook gevraagd.

Betreft de huzienmarkt, relatief weinig huizen, goede economie dus mensen durven en kunnen meer vragen.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 23 mei 2020 20:47]

Dat zou ik zelf ook heel fijn vinden ja, maar ik denk dat we dat jammer genoeg de komende tijd niet gaan krijgen.
Vind dat ook een beetje raar verwoord. Maar ik gok dat ze bedoelen dat dat het nieuwe topmodel wordt. Ik verwacht iets in de trant van 6900 XT of XTX qua naamgeving voor het topmodel.
Ja, ik snap hem ook niet. Nieuwe gpu die het zelfde presteert, maar wel twee keer zo groot is etc. Zal het wel verkeerd lezen.
Ik wacht nog even op deze generatie met de aankoop van een nieuwe videokaart. Blij dat er af en toe wat nieuws over verschijnt. Soms is het kopen van een 5700XT of 2070Super toch wel verleidelijk.
Zal wat afhangen wat je nu reeds bezit. Ikzelf heb een GTX 1070 Ti waar ik 2x 1440p 144hz monitoren op heb draaien. Alles draait nog steeds fantastisch (WoW, Rocket League, Overwatch, Valorant beta). Ik kijk voornamelijk uit naar de RTX 3000 serie, maar AMD heeft zeker mijn aandacht!
Zit nu nog op een GTX970 daar kan ik nog wel redelijk goed RDR2 op spelen. Niet met alle grafische toeters vol open maar goed kan het spelen. Zou wel graag dus een stap verder willen, in de nieuwe kaarten / consoles heb ik dan ook best wat interesse. Gezien mijn reis naar kirgizie niet door gaat wat centen over die ik daar wel in wil steken.
Je noemt daar ook 4 spellen die je nog op een aardappel kunt draaien. De 1070ti is compleet overkill voor je.
Niet op 1440p 144hz met fatsoenlijke 1% lows?
haha idd. Het zijn de "Far Cry's" onder de huidige games
Met een 8800GTX kun je nog wel uit de voeten!
Zeker waar maar als je nog een R9 290 uit 2013 hebt dan is die verleiding soms gestimuleerd door wat matige frame rate in games :)

Wordt spannend hoe de volgende generatie zich ontwikkeld tegenover elkaar ook raytracing performance zal wel variëren tussen Nvidia en AMD.
Zo'n oude R9 290 doet het met een moderne CPU nog best redelijk vind ik zelf, vergelijkbaar met een RX570. Ik gebruik een R9 290 af en toe met een AMD 2700. Fortnite (met een 120 Hz scherm) en Farcry 5 doen het best aardig. Daarvoor had ik er een core i5 2500 in (staat te koop;), maar met de nieuwe processor draaien games veel vloeiender.
Superposition 1920 high: 5.044 punten en 3Dmark Tinespy 3.700 graphics score.
Ik heb zelf ook nog een 290x icm 4790k. Draait meeste games nog wel op 100-150 fps als je niet teveel grafische eisen hebt. Ik wacht op de nieuwe generatie ryzens en rtx/navi gpus.
Zeker waar alleen als je gaat kijken naar games zoals Metro Exodus wordt het op sommige momenten wel krap. Wat ook niet helpt is dat ik op 1440p 144hz game en scaling niet zo handig is op een 32 inch scherm. Beetje wel mijn eigen fout wel ;)
Je 1070ti verkopen en een rx570 of rx480 kopen voor tot einde van het jaar, dat heb ik gedaan :)
Mijn R9-290 ook ingeruild voor een RX580(8GB variant), gecombineerd met mijn I5-9400F draait die kaart alles prima. En kost in de V&A bijna niks.
Zal wat afhangen wat je nu reeds bezit. Ikzelf heb een GTX 1070 Ti waar ik 2x 1440p 144hz monitoren op heb draaien. Alles draait nog steeds fantastisch (WoW, Rocket League, Overwatch, Valorant beta). Ik kijk voornamelijk uit naar de RTX 3000 serie, maar AMD heeft zeker mijn aandacht!
Ja daar zeg je wat, dat zijn allemaal spellen die niet veel vragen van je CPU/GPU, als je allemaal nieuwe veel vragende FPS en zo speel is het wat anders met 2x 1440p 144hz monitoren op een Geforce GTX 1070 Ti, ik kan HEEL moeilijk in de buurt van 100fps komen met mijn Geforce GTX 1080 en 3440x1440 100Hz monitor, Borderlands 3 is al niet te doen, zonder alles laag te zetten en 100fps te krijgen op 3440x1440, en Doom Eternal het zelfde en VEEL ander nieuwere goed uitziende grafische spellen.

Maar ik wacht ook op de AMD Radeon RX 6800 (of hoe ze gaan heten), of Geforce RTX 3080.
mijn 1080ti icm ryzen 7 3800x cpu doom eternal op 3840x2160 alles op ultra nightmare settings
en zit rond de 80 fps no problem en prima speelbaar.
zet ik het op 3440x1440 zet dan ga ik vet over de 100fps

dus denk dat je combi niet echt optimaal is kwa pc
mijn 1080ti icm ryzen 7 3800x cpu doom eternal op 3840x2160 alles op ultra nightmare settings
en zit rond de 80 fps no problem en prima speelbaar.
zet ik het op 3440x1440 zet dan ga ik vet over de 100fps

dus denk dat je combi niet echt optimaal is kwa pc
Ok dat is goed nieuws dat Doom Eternal het zo goed doet nog steeds op een Geforce GTX 1080/1080 Ti, zie het ook op DEZE VIDEO dat hij het op 3440x1440 Ultra Nightmare - i7 4790K OC 4.8.ghz en Geforce GTX 1080ti goed draait, ik heb redelijk de zelfde hardware, ik heb een i7-5775C OC naar 4.0GHz en een GTX 1080, alleen is mij 16GB RAM iets sneller, 2400MHz in plaats van 2133MHz.

BTW, Ik heb Doom Eternal nog niet, maar wel Borderlands 3, en dacht dat Doom Eternal een erg zwaar spel zou wezen, maar zo te zien is dat niet zo.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 mei 2020 03:38]

ik geloof best dat de GTX1070 nog prima draait, alleen met die games die jij opnoemt overtuig je daar niemand mee, dat zijn allemaal relatieve lichte games die nog op een aardappel draaien
Nou ja, wat je een aardappel noemt. Ik weet niet wat voor processor die had, maar de computer waar ik eerst Rocket League op speelde had een GT630 en daar had ik maximaal 30fps op de laagste settings.
Heb zelf een GigaByte GTX1080ti/oc met een R9 3900x en kan op dit moment gewoon alles op 144p maxed spelen, en kan zelfs meer FPS aan als het Refresh rate van mijn scherm.
En zie op dit moment echt geen een reden om een veel duurdere kaart aan te schaffen die voor mij op dit moment geen enkele verbetering bied als nog meer FPS die ik niet kan benutten.

Ik sla lekker de hele RTX2000 serie over en wacht rustig de komende maanden af wat de GPU markt gaat brengen, en ga eerst eens kijken voor een knap nieuw scherm.
Dat heb ik ook... Eind vorig jaar een nieuwe pc gebouwd maar alleen de videokaart overgenomen van de oude build (een GTX 1050TI). Een 5700XT is wel erg verleidelijk om te kopen, maar toch wacht ik op de nieuwe generatie.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 23 mei 2020 17:07]

Zelfde bootje. Ben in de markt voor een gaming laptop met 144hz scherm, maar je weer gewoon dat je spijt gaat krijgen over een maandje of twee als je een RTX20** koopt.
Ik heb toevallig net een nieuwe gaming laptop met een rtx2070, 144hz gsync paneel En een i7 9750h. En ik ben eerlijk gezegd enorm te spreken over de performance die je haalt met die 2070.
En heel dit grapje heeft me niet al te veel gekost.

HP Omen 17-cb0700nd voor het geval je geïnteresseerd bent.
Dat is een mooi ding inderdaad, heb er ook naar zitten kijken.

Aangezien mijn huidige laptop Warzone nog redelijk draait en ik een externe 144hz monitor heb, kan ik het nog wel even uitzingen :)
Dat gevoel ken ik erg goed. Ik heb inmiddels al 4 jaar (ik schrik er haast van) een R9 Fury, welke ik destijds voor net iets meer dan 300€ op de kop heb getikt. Destijds een super deal en eigenlijk kom ik er nog goed mee uit de voeten. Destijds waren alleen de 1070 / 1080 kaarten sneller, maar tegelijkertijd ook duurder.

Nu lonkt een 5700XT maar ik heb daarbij toch vooral het gevoel een betere performance te krijgen omdat die kaart simpelweg flink duurder is, niet omdat er 4 jaar aan verbetering tussen heeft gezeten. Maar uiteindelijk wil ik gewoon wachten totdat AMD kaarten dus ook met HDMI 2.1 support worden uitgerust om tzt op een OLED TV met VRR te kunnen gamen. Dat is me nu eigenlijk de grootste tekortkoming van de huidige kaarten.
laten ze eerst maar de drivers stabiel krijgen want heb de 5700XT terug gestuurd. Zwaar onstabiel, blue screen, freezing echt drama
Echt nergens last van. gewoon null. werkt als een zonnetje.
Een vriend van me had wel problemen in het begin, maar dat was opgelost met een update van de bios van zijn moederbord ('enhanced PCIe compatibility' stond er bij. en we zag in hardwareinfo64 ook zo'n 1000 PCIe bus errors in 10 minuten).
Veel borden leken PCIe 4.0 apparaten nog niet helemaal te snappen.

En al veel mensen voorbij zien komen op internet waarbij een andere voeding hielp, en nog meer waarbij de geheugen overclock op hun Ryzen systeem (en dat kan ook zijn als je XMP gebruikt) toch niet stabiel was, en de problemen met de 5700xt weg waren met een lagere ram snelheid.
Heel fijn dat jij nergens last van had, maar er waren héél veel mensen met issues.

Hardware Unboxed zegt dat het aantal RMA's van de 5700 XT vijf keer hoger lag dan de vergelijkbare NVIDIA kaarten

Daarnaast waren er pagina's vol met issues op r/Amd en zaten de AMD mods daar in damage control mode.
De data is wat oud inmiddels, 4 maanden, maar gaat tot januari dit jaar. De zelfde periode als waar jouw video uit komt dus, Mindfactory heeft publiekelijke RMA rates op hun site staan.
https://www.reddit.com/r/..._2060_2070_and_2080_from/

En daar zie je voor de 5700 en 5700XT echt geen schikbarend hoge cijfers. meestal tussen de 1 en 4%. wat ook ongeveer is wat nvidia heeft.

En een poll van die zelfde hardware unboxed een maand later ofzo laat ook zien dat het percentage eigenaren met problemen ongeveer over groot is tussen nvidia en AMD.
Nota: /r/amd geeft vaak een vertekend beeld van de volledige markt + er zitten behoorlijke heethoofden tussen. Of Navi zoveel issues heeft laat ik in het midden, daar heb ik persoonlijk geen kennis over :)
laten ze eerst maar de drivers stabiel krijgen want heb de 5700XT terug gestuurd. Zwaar onstabiel, blue screen, freezing echt drama
En wanneer was dat dan precies? De mijne in februari aangeschaft en draait volledig stabiel vanaf dag 1.
Release tot aan 4 drivers terug heb ik maar 2 drivers gehad waar de kaart stabiel op was. Nu hebben ze het beter op orde maar het scheelde niet veel of ik had de kaart verkocht.

Navi 21 daar ga ik nog eens goed over na denken. Echt veel trammelant met de 5700xt gehad.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 23 mei 2020 19:48]

Mijn vriendin heeft ook enorm veel problemen gehad met haar 5700XT. Veel drivers en dingen geprobeerd maar niks leek te helpen, nu draait ze Mac OS en daar werkt het wel prima overigens.

Maar ik vind het vreemd dat als er iets over word gezegd (ik doel niet zozeer op reacties in dit nieuwsbericht) er vaak word gereageerd alsof je niet mag klagen "want er zijn al 2 maanden stabiele drivers" en "bij mij werkte hij prima". Je kan er gewoon niet omheen dat dit een problematische launch is geweest, en dat het niet bevorderend is geweest voor de reputatie van AMD's GPU's. Al is het natuurlijk wel goed dat de problemen inmiddels grotendeels zijn opgelost.
Helemaal met je eens dat de launch problematisch is geweest. Zeker tot eind vorig jaar erg veel problemen geweest met de drivers. Ik hoop oprecht dat ze bij de volgende launch hun zaakjes vanaf dag 1 op orde hebben.
nu draait ze Mac OS en daar werkt het wel prima overigens.
Bedankt voor de bevestiging! Misschien wanneer deze nieuwe serie uitkomt een 5700XT op de kop tikken voor m'n Ryzentosh :-)
Daarnaast stelt _rogame dat de prestaties per watt tot 50 procent verbeterd zijn ten opzichte van Navi 10. De Twitter-gebruiker geeft hierbij zelf aan dat deze specificaties nog niet bevestigd zijn.
Ik dacht dat AMD dit zelf ook bevestigd had op Finacial Analyst day.
Correct. De overige specificaties (die-size, aantal cu's) zijn niet bevestigd, maar de toename in ppw wel. Ik zal die passage wat aanpassen :)
In dat tabelletje staat de Navi 21 tegenover de rx series, maar welke overeenkomsten bedoelen ze? Raw performance zal het niet zijn aangezien Navi 21 het dubbele aantal CU's heeft t.o.v. Navi 10.
De navi 20 zijn qua positionering gelijk aan de 5700 series, de navi 10 zijn qua performance gelijk, maar zullen dus lager gepositioneerd worden. Denk ik.
Ik bedoelde de XT+ XTM+ en XTE+ die in het artikel genoemd worden
navi 20 is diegene met de dubbel de CU's volgens de geruchten.
Dit zijn de kleinere broers daarvan.
Ik ben wel benieuwd naar deze.
De huidige generatie sla ik over.
Mijn Vega 56 moet nog maar even draven. (doet ie nog prima trouwens)
Nou, tijdelijk een R9 290X voor de Ryzentosh, maar deze zullen een goede upgrade worden voor wat meer processing power.
Dus... De Navi 21 is de top dog... Dan daaronder de Navi 23... En daaronder de Navi 10 serie?! AMD, misschien zou je een richting kunnen kiezen qua nummering? Nu is de 20 serie dus beter dan 10, maar binnen de 20 serie is een hoger cijfer slechter?
Als dit klopt dan krijgt AMD denk ik de verwarrende naamgeving prijs dit jaar.
Dit zijn ook niet de namen zoals ze in de winkel komen. Maar de interne namen van de chips zelf. De "navi 10" is nu ook nergens te koop.
Je hebt gelijk, helemaal verkeerd gelezen (tot het punt dat ik me als ik nu naar het artikel kijk afvraag of het gewijzigd is of dat ik echt zo suf was toen ik het eerder las).
Dit doen ze al jaren om de chip aan te duiden. De daadwerkelijke kaarten krijgen altijd andere namen.
volgens mij heeft het article het mis en is Navi 20 de 'top dog' en 21 en 23 zijn kleinere broertjes.
Interessant, althans dat vind ikzelf dan, dus voor de liefhebbers, een AMD rdna-whitepaper.pdf

Alleen houd er rekening mee, dat wanneer je deze aanklikt, je hem gelijk download, deze komt van AMD zelf overigens @ https://www.google.com/ur...Vaw38kHgqU0G9ShDrUBNSR35s
Betreffen wellicht dus niet meteen alleen RDNA2 chips, maar er word hierin wel over verschillende/meerdere generaties aan GPU's gesproken, 1 ERA, 2nd ERA, 3nd ERA, 4nd ERA & 5nd ERA, dus dacht wellicht het melden waart.

;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 23 mei 2020 19:45]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.