Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft toont Edge-browser voor Linux

Op de digitale versie van Microsofts ontwikkelaarsconferentie Build heeft het bedrijf tijdens een korte presentatie zijn Edge-browser getoond. Deze draaide op Linux. Sinds vorig jaar is duidelijk dat Microsoft hieraan werkt.

Een softwareontwikkelaar die vermoedelijk de digitale versie van Build bijwoonde, heeft op Twitter een screenshot geplaatst waarop is te zien dat Microsofts Edge-browser op Linux draait. Het is de eerste keer dat Microsoft laat zien dat Edge op Linux draait.

Dat een versie van de browser op komst is voor Linux, werd vorig jaar november al duidelijk. Ook werden er in eerdere testbuilds van Edge al verwijzingen naar Linux gevonden. De komst van een Linux-versie van Edge ligt ook enigszins voor de hand, aangezien het nieuwe Edge is gebaseerd op Chromium en er zijn al de nodige Linux-browsers beschikbaar die op deze engine zijn gebaseerd, zoals Google Chrome, Opera en Vivaldi.

De Edge-browser is al beschikbaar voor macOS, Android en iOS, naast de varianten voor Windows. De nieuwe Edge-browser op basis van Chromium kwam halverwege januari officieel uit voor Windows en macOS. Wanneer de Linux-versie precies uit zal komen, is nog onbekend.

Afbeelding van Twitter-account van Zhuowen Cui.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

20-05-2020 • 13:23

205 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (205)

Wijzig sortering
Er bestaat niet zoiets als native support voor OpenGL. Het is een API, de calls zullen linksom of rechtsom vertaald moeten worden naar iets dat de GPU snapt. Dat is dus werk voor de driver.
(Dat zei Blokker_1999 dus ook al, werd in de war gebracht door het gebrek aan indenting in de posts ;))

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 mei 2020 10:09]

Ik bedoelde met die vergelijking dus DWM tegenover X11 maar binnenkort ook Wayland. Dat maakt het toch weer lastiger om games te maken. Als je DirectX gebruikt weet je wel zeker dat alles perfect met elkaar werkt. Met die legio aan drivers en libraries op Linux is dat soms veel lastiger, en vaak ook heel lastig kiezen. Ik ben zelf geen developer maar veel games die geport zijn naar Linux maken dus gebruik van wrappers van bepaalde onderdelen (OpenGL wrapper bijv.) om het eenvoudig te houden.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 20 mei 2020 18:18]

DWM is geen onderdeel van DirectX. DWM gebruikt sinds Aero Direct3D om de desktop te tonen. Op Linux gebruiken X11 en Wayland OpenGL voor fancy desktop effecten. Je gaat DWM dus nooit gebruiken om een game te bouwen. Zelfs als je een Windows-only game maakt zou ik Direct3D niet direct aanspreken maar via een stukje middleware zoals SDL2 om het je leven makkelijker te maken. Als je cross platform wilt werken gebruik je waarschijnlijk hoe dan ook SDL2. De CryEngine gebruikt bijvoorbeeld ook SDL2 en die draait bij mijn weten niet eens fatsoenlijk op Linux. Ik weet dat er pogingen gedaan zijn om de engine te porten maar geen idee in welke staat die port is en er zijn zeker geen CryEngine games op Linux beschikbaar.

Die "legio aan drivers en libraries" heb je overigens op Windows net zo goed, want lang niet iedere game gebruikt puur en alleen DirectX en zaken als OpenAL, FMOD, Bink, Wwise zijn allemaal voor Windows beschikbaar en worden in veel games gebruikt. Er zijn zelfs Windows-only games die OpenGL gebruiken in plaats van Direct3D, zoals bijvoorbeeld de nieuwe Doom games. Vandaar dat deze zo goed draaien op Linux, in ieder geval tot dat men er malware zoals Denuvo in stopt.

De games die naar Linux geport zijn en Direct3D gebruiken maken inderdaad gebruik van wrappers om de D3D draw calls naar OpenGL en tegenwoordig ook Vulkan te vertalen. Anders zou men namelijk een compleet nieuwe render backend moeten schrijven en dat is het grootste en meest complexe deel van de code van een game. Hiervoor zijn diverse wrappers beschikbaar, zo heeft Valve hiervoor ToGL ontwikkeld en Feral Interactive gebruikt InDirectX. Ook zijn hier tegenwoordig open source projecten voor zoals DXVK (voor Direct3D 9/10/11) en VKD3D (voor Direct3D 12). Deze laatste 2 worden vaak in verband gebracht met Wine maar zijn ook los te gebruiken. Wine heeft zelf een eigen wrapper voor Direct3D 1 t/m 11, WineD3D.
DWM is wel uiteindelijk waar een game in getoond wordt, net zoals dat X11 dat op Linux is. (ik snap dat X11 veel meer is dan alleen een display/window manager, maar het wordt daar wel voor gebruikt). DirectX/DXGI (of OpenGL) zit daar tussen. X11 is alleen zo erg verouderd maar Wayland is nog lang niet ready. Straks ga je die overgang krijgen en dat gaat ook game developers raken. Want die moeten toch hun games compatibel maken met Wayland(ook al is er wel een X11 fallback, deze is alleen niet perfect)
Dat was waar ik op doelde. Dit soort dingen krijg je niet snel op Windows omdat Microsoft heel erg van backwards compatibility is, dat maakt Windows zo'n geschikt gaming platform.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 21 mei 2020 09:54]

Ja en nee. Natuurlijk heb je wel een punt, maar wat ik al de hele tijd duidelijk probeer te maken is dat je als ontwikkelaar nooit direct DWM/X11/Wayland zou moeten aanspreken. Daar gebruik je een abstractielaag voor zoals SDL2. Natuurlijk kan je ook je eigen laag maken, grote triple-A studios zullen dat ook wel hebben, zelfs als ze alleen spellen voor Windows maken.

Wat betreft legacy en backwards compatibility, ik denk niet dat X11 snel zal verdwijnen, juist omdat het open source is zal er altijd wel iemand zijn die zorgt dat het blijft werken op moderne systemen. En Wayland is vermoedelijk meer klaar voor productie dan je denkt, vrijwel alle distributies bieden je momenteel beide opties bij het inloggen met meestal X11 als default. Het grotere probleem is eigenlijk dat Nvidia Wayland niet ondersteund, omdat ze niet via DRM willen werken. Veel gamers op Linux gebruiken een Nvidia kaart omdat dat jarenlang de beste optie was. Inmiddels is AMD ook een prima optie want hun open source driver is sterk verbeterd in de afgelopen jaren.
Je kan de OneDrive map wel lokaal mounten ja maar zo vercik weet heb je dan niet de keus om bepaalde bestanden wel of niet te sync'en, en ook niet automatisch sync'en op basis van activiteit. Volgens mij zit er dan gewoon een simpele timer achter.
Hardware en of software worden niet op iedere versie ondersteund, dus dan speelt de fragmentatie wel degelijk een “grotere” rol op linux dan op windows.

Dus voor het bedrijfsleven zijn er misschien 2 of 3 distros die er werkelijk toe doen

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 20 mei 2020 16:29]

Hardware en software vergelijken is sowieso niet helemaal fair, maar goed.

Ik vind het niet erg dat er een wildgroei aan distros is, alleen dat feit weerhoudt heel veel gebruikers en bedrijven om over te stappen. De een zegt pak debian, de volgende mint, de derde weer ubuntu en ga zo maar door. Onder windows (of macos wat dat aan gaat) werkt altijd alles hetzelfde.

Die wildgroei is ongeveer wel de enige reden dat linux nooit groot geworden is op de desktop.

Overigens: van de honderden automerken van 100 jaar terug zijn er nog maar enkele echt in stand. Er zijn meer linux distros dan automerken....
De grote distributies zijn Ubuntu LTS, RHEL/CentOS en SLED met de non-LTS tegenhangers Fedora en OpenSUSE en verder is er nog Debian. De rest van de distributies zijn voor mensen thuis, maar daar wil je in een bedrijf minder snel mee te maken hebben vanwege ondersteuning. Het argument dat er teveel distributies zijn, is derhalve onzin, omdat het gros ervan er simpelweg niet toe doet op de werkvloer.
Hoe weet een argeloze gebruiker of bedrijf dan welke distro's er wel of niet toe doen?
Omdat er welgeteld maar drie bedrijven overgebleven zijn die de grote distributies maken en ondersteunen. Dat zijn Canonical met Ubuntu, Red Hat met RHEL en SUSE met SLED. De argeloze gebruiker kan vragen stellen aan iemand in de vrienden- en kennissenkring en een bedrijf kan een wat groter IT-bedrijf om advies vragen. Binnen elk serieus IT-bedrijf wordt tegenwoordig zowel met Linux als met Windows gewerkt, dus die kennis is ruim voorhanden.
Gelukkig werk ik dan zelden met serieuze IT bedrijven (en dan heb ik het over de echte grote jongens), want hun Linux kennis is close to zero.

Voor de meeste is het te ver van mijn bed show, er is teveel versplintering en daarom is het helaas nooit zo groot geworden als men halverwege jaren 90 gehoopd had.
Er zijn niet zoveel distro's die ertoe doen in bedrijfs desktop setting.
Ubuntu, Redhat, misschien SUSE en dat was het geloof ik wel?
Dat er daarnaast ook allerlei andere distro's zijn, leuk voor wie daar behoefte aan heeft (zoals ik), maar het is inderdaad ondoenlijk die allemaal te ondersteunen, en dat gebeurt dan doorgaans ook niet. En bedrijven nemen zelf ook liever iets dat goed ondersteund wordt lijkt mij, dus houden ze het bij deze.
Zijn 2/3 distro's al teveel, dan is het mogelijk je applicaties als docker container ofzo te bouwen, hoef je maar 1 platform te ondersteunen.
Dus ja het is wel lastig maar ook weer niet onoverkomelijk.

@Amanoo, mja, ik dacht meer aan bedrijfs desktops, daarbij gaat men voor de doorsnee typmiep ws geen Fedora nemen ivm de supporttermijn van 1(?) jaar. Maar ja Fedora is min of meer de betaversie van Redhat (EL), dus als je toch al RHEL support kan dat er mss ook wel bij. Al heb je daar mss wel meer werk aan ivm 10x(?) zoveel releases, terwijl het juist ging om het makkelijk te houden, daarom zou ik eerder RHEL dan Fedora noemen.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 20 mei 2020 18:26]

Je mist nog Fedora, maar Fedora en Red Hat gaan aardig hand in hand.

Tegenwoordig heb je naast dingen zoals Docker ook nog Flatpaks.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 20 mei 2020 16:25]

Het is natuurlijk ook linux haar grootste kracht! Je heb wat te kiezen! Wil je iets anders, regel het maar zoals jij het wilt. En dat gebeurt dus ook, met als gevolg heel veel verschillende distro's, pakketmanagers, windowsmanagers etc. Maar de onderliggende kernel is natuurlijk overal het zelfde, linux. Een app voor linux werkt normaliter op elke linux distro. rpm, deb of welke pakketmanager dan ook doet niet af aan feit dat het gewoon werkt op elke linux distro. Maar het is wel verwarrend dat een app voor bv debian ingepakt wordt maar niet voor bv Arch wat geen deb gebruikt. Fatpak of iets vergelijkbaars elimineert dat probleem.
Ik zelf sta niet echt te springen op weer een andere browser, keuze genoeg op linux op het moment. Ik zou liever zien dat ze office op linux porten (iets wat op het unix os van mac wel kan blijkbaar). Ook snap ik niet dat de Linux teams app een sterk uitgeklede variant is van die op mac en windows. Ik zie liever eerst deze volledige apps op linux verschijnen.
Mijn beeld was aanvankelijk vooral voorbij de 'desktop' c.q. de gebruikers-machine. Maar als je alternatieven voor de desktop mee wilt tellen, dan heb je groot gelijk.

Dan moet eigenlijk ook ios en macos worden meegeteld, dat zijn dan geen linux impementaties maar wel unix afgeleiden. Voor zover ik uit mijn hoofd weet gebruiken die een bsd implementatie als basis.
Het blijft Linux dat door eindgebruikers gebruikt wordt
Stabiliteit en geen gezeur met licenties maar het had ook een bsd variant kunnen zijn.
Bijna alle techaandelen zitten op het hoogste punt ooit. Verder lag het hoogste punt van MS vóór de corona crisis.
Ondanks dat je verhaal grotendeels wel klopt, is Windows zelf absoluut nog wel een belangrijke bron van inkomen voor Microsoft. Client versies zijn daarbij wellicht niet direct een inkomstenbron, maar de zakelijke markt natuurlijk wel. Services op Windows Server zijn natuurlijk nog steeds een belangrijke inkomstenbron voor Microsoft, juist omdat ze daar de nadruk leggen op licentiemodellen. De aanschaf van een Windows Server is daarbij niet interessant, maar het afnemen van CALs en support zeker wel en die heb je nog steeds per device of user nodig voor elke user/machine die gebruikt maakt van services op je geinstalleerde servers zoals Active Directory of zelfs DHCP.

Een andere reden dat Windows voorlopig belangrijk blijft is dat er tot op heden nog steeds geen goed alternatief is voor het hele ecosysteem rondom Active Directory. Daarbij moet je denken aan de integratie met andere services zoals DNS, CA's, WSUS en DHCP. En dat blijft allemaal nog steeds belangrijk met de move richting de cloud. Het is niet dat je geen alternatieven hebt, maar juist dat geboden alternatieven vooralsnog veel gespecialiseerder (en dus veel duurder) personeel nodig heeft om op te zetten en te onderhouden.

Microsoft weet ook wel dat je de beste oplossing voor een bepaalde functie moet gebruiken en ziet (en gebruikt) daarbij ook hele grote use-cases voor bijvoorbeeld Linux of BSD. Het is niet voor niets dat Microsoft de laatste jaren een van de grootste contributors aan de Linux kernel is geweest. Maar zolang Microsoft het grotendeel van de mensen aan Windows kan houden, zal er voorlopig weinig verandering komen in standaard systemen op de markt. Die strategie zie je ook telkens terug, met bijvoorbeeld het Linux Subsystem in Windows waar constant aan gewerkt wordt of de nieuwe open-source package manager die in 2021 final moet zijn.
Olie is de core business van Shell, Windows niet meer per se die van Microsoft. Die vergelijking gaat dus niet helemaal meer op. Microsoft is al jaren aan het bewegen naar een servicebedrijf, net als Google altijd al is geweest. Cloud diensten (Azure), business software (SQL Server for Linux) en applicaties (Teams en nu dus ook Edge) worden veel belangrijker dan de laag waar alles op draait. Daarbij kunnen ze straks net zo goed een heel nieuw desktop OS uitbrengen gebaseerd op Linux en waar alle bestaande Windows applicaties op kunnen draaien. Ik zou het zelfs raar vinden als daar intern niet op zijn minst over wordt nagedacht. Mogelijk verklaart dat ook waarom ze Windows op de telefoon zo hard hebben laten vallen. Als je van plan bent om binnen 10 jaar naar een ander platform te bewegen voor je diensten dan valt het onderhouden van een eigen mobiel platform dat nog niet zoveel marktaandeel heeft (ondanks groei) als eerste af.

Mobiel was er al Android als prima alternatief dus daar was de overstap makkelijk. Op de desktop heeft de gebruikerservaring van de betere Linux-distro's Windows inmiddels wel ge-evenaard (inclusief office suites) en is er reden voor Microsoft om ook daar langzaam meer applicaties beschikbaar te maken. Als de komende jaren Linux op de desktop gaat groeien, mede dankzij de gaming industrie die het platform langzaam omarmt, dan is het een logische volgende stap voor Microsoft om met een eigen distro te komen. Het zou me niet geheel verbazen als ze binnen 10 jaar een soort Wubuntu uitbrengen, Ubuntu met een GUI als desktop omgeving die grafisch amper van het klassieke Windows is te onderscheiden. Als straks alle grote gaming bedrijven native Linux ondersteunen en er een distro beschikbaar komt met een goede ingebouwde emulator en bijbehorende GUI dan gaat de verstokte Windows gebruiker wel een keer over. En dan behoudt Microsoft controle over het platform zonder dat het nog per se onderhoud hoeft te plegen aan de alles wat er onder de motorkap plaatsvindt. Dat doet Microsoft nu al met hun browser en als je dat dus vrijelijk extrapoleert naar de toekomst dan kom je mogelijk op het scenario uit dat ik hier heb geschetst.

[Reactie gewijzigd door IINUKS op 21 mei 2020 10:00]

Dit is een zeer aannemelijk scenario. Hoeveel verdienen ze aan Windows desktop, en wat kost het ze? Een migratie met onder de kap een vm zoals Apple met Rosetta deed geeft je de mogelijkheid alle oude apps te laten draaien, tot aan Windows 3.1 toe. Dit kun je tot in de eeuwigheid laten werken. Office gaat over naar Linux en komt dus ook beschikbaar op Ubuntu en andere distro's. De enige belemmerende factos is Adobe, maar die gaan zeker mee als het zover is.

Ik hoop dat dit gaat gebeuren, maar de kans is levensgroot dat het nooit zover komt. Misschien is Windows toch een heilig huisje en durven ze het niet te laten vallen.
Je houdt dan ook geen rekening met developers specifiek, waarvan sprake is dat ze aan developer bleed lijden, maw meer devs die kiezen voor andere platformen omdat het ook zo vlotter werkt (Linux tools en terminal, dockers, enz). Het lijkt alsof microsoft dit zoveel mogelijk wil voorkomen of verminderen door ook in Windows een Linux omgeving te bouwen.
Apple had geen keuze. OS9 had geen goed virtueel geheugen, geen support voor multi-core, etcetera. Het was een OS op het nivo Win3/Win95. Microsoft moest evengoed een stap maken, maar dat deden ze heel veel eerder. Windows NT was vanaf het begin ontworpen voor al deze zaken, en ten tijde van XP waren consumenten-PC's ook zo ver. Nóg een overstap is niet nodig.

Je zag het ook aan WSL1: de NT kernel is prima geschikt om een Linux userland te draaien.
Of Teams, die zodra je het maximaliseert op scherm A ook een streep van 1 pixel breed op scherm B toont. Nog maar te zwijgen over de traagheid die ermee gepaard gaat. Ik heb echt een dikke PC met mooie hardware erin, maar als ik in Teams zit te werken is de snelheid ver te zoeken.

En ja, dit geldt zeer zeker ook voor Slack. Toen we dat nog gebruikte vond ik het ook verwonderlijk hoe je een chat-app zo traag kon krijgen. Ik mis de tijden van MSN Messenger dat als een raket ging op mijn Pentium 4 Windows XP...
alles in de cloud is traag. Daarom heb ik ook een hekel aan onedrive, het is trager dan floppies. Dus ik weet ook niet waarom ik een SSD heb op werk want uiteindelijk is alles strooptraag door onedrive
Dat heeft niet met "de cloud" te maken, maar met de software stack waarop Teams (en helaas vele andere) is gebaseerd: Electron.
Ik heb dat ook met bestanden openen en opslaan in office en zelfs gewone file copy in filemanager, heel. erg. traag. En af en toe is word vergeten waar een bestand vandaan kwam wat ik net tien minuten geleden geopend heb; hoezo kan pad niet meer vinden, dom apparaat.
Dat zie ik niet snel gebeuren. Office voor de desktop is zoveel meer dan het Office pakket alleen. Zo enorm veel add-ins die vertrouwen op software die Windows only is. En dat is doodnormaal in de bedrijfswereld. Ik denk dat de office op mijn PC al snel 30 a 40 add-ins heeft.
Ik vraag mij toch af of Microsoft zich aan het voorbereiden is om afscheid te nemen van het Windows platform. En bezig is applicaties te porten naar Linux. Om straks helemaal op Linux te gaan draaien. Waarbij het zich gaat richten op user experience, services en devices dan aan het Windows OS.
Nee dat denk ik niet hoor. In het verleden streedt microsoft tegen open source en linux, sinds een aantal jaren en veranderingen van stuurlui en inzicht is microsoft eerder 180 graden gedraaid en ondersteunt het meer open source en linux en dat zie je op meerdere fronten terug, betere support linux, vrijgeven van code, opkopen github, en ik vergeet nog meer dingen die ik voorbij heb zien komen de afgelopen jaren van microsoft met betrekking tot open source en linux. :)
Het lijkt me sterk dat ze helemaal afscheid gaan nemen van Windows, maar het is wel allang duidelijk dat Windows niet meer het centrale product is waar alles op gericht is bij Microsoft.

De cloud (Azure) is nu het grote ding. Net als andere grote Internetbedrijven (Google, Amazon) is dat het belangrijkste product / service waar ze geld mee verdienen. En wat voor OS er draait in je cloud is voor applicatie-ontwikkelaars steeds minder belangrijk; we schrijven software die draait in Docker containers die kunnen draaien op verschillende host-OS'en, en we maken gebruik van programmeertalen en platforms die niet zo sterk gebonden zijn aan een specifiek OS.
Afscheid niet denk ik. Maar meer het fuseren van al hun diensten zodat het écht platformonafhankelijk wordt. Windows wordt een service, geen losstaand product. Kijk maar naar de plannen rond Microsoft 365 en wat ze daar al mee doen, integratie van Android en iOS in Intune et cetera.
Men is eerder aan het evolueren naar een model van dienstverlening waar ook meer geld te halen is dan het verkopen van een besturingssysteem.
Het is bv nog maar af te wachten of er een opvolger komt van bv office 2019 en men enkel de abonnementsvorm office 365 in de toekomst kan verkrijgen.
Heeft te maken met hen SaaS aanbod, MS zal Windows nooit laten vallen.
Één van de troefkaarten van Microsoft op OS gebied is de Win(32) API.

Wine wordt steeds beter, maar niet voor 100%.

Maar nu er de laatste jaren steeds meer erop gehaat wordt "omdat het legacy is" en Universal Windows Platform (UWP)-apps meer gepusht wordt, ben ik benieuwd wat daar van over blijft.
Waarom zou Microsoft in hemelsnaam backwards compatibility gaan breken en daarmee hun unique selling point ermee om zeep helpen?
Nee want het sterke punt van Windows is de backwards compatibility, als ze ook maar iets afwijken van het NT platform dan vervalt dat en vervalt zo goed als de hele userbase. Misschien komen ze met een eigen distro (betwijfel het), of ze mergen met / kopen Canonical.
Dan zal er nog heel wat moeten gebeuren:

>Windows staat bekend om zijn goede support naar vele games in alle maten. Linux is opkomende, maar zolang consoles de wereld nog niet hebben overgenomen zie ik dit niet zo snel gebeuren, maar ik zeg niet nooit.

>Drivers en met name grafische drivers zullen moeten worden aangepast.
>Een hele garde oudere games en software zul je dan min of meer moeten vergeten.
>Mét Windows kan Microsoft hun verdienmodel beter spreiden over meerdere platformen. Er kan dan ook meer naar de klant geluisterd worden wat @SMGGM ook benoemd. Er is al een danige variatie in besturingssystemen en klanten worden er anderzijds niet beter op. Het geeft aan de ene kant onrust en aan de andere kant biedt het wel meer mogelijkheden. Als 'ik' (een klant van de vele) hetzelfde kan doen onder Linux als wat ik onder Windows kan dan geef ik het een kans. Dat betekend dat de prestaties die DirectX kan geven in Windows hetzelfde moet kunnen onder Linux.
Windows zelf? Dat is niet meer de focus en daar zijn niet de hoge winsten meer mee te maken. Overgaan naar een SAAS met abonnementen (Office 365, OneDrive,...) is de toekomst.
Daar is Windows 10 sterk in geworden. Windows 10 is zelf al een SaaS (Software as a Service) en daar borduurt Windows zeker op voort. Als voorbeeld is er Office 365 waarin je voor 6 euro per maand ook nog eens een hele terabyte opslag krijgt bij OneDrive. Ik zie SaaS niet als een nadeel, integendeel zelfs. Consistentie is gegarandeerd (zolang de service niet uit dienst gaat, ooit).
@davekok
En bezig is applicaties te porten naar Linux.
Dat zijn er teveel. Zoals ik zeg zal het niet nooit zijn, maar ooit en ik denk dat dit nog vele jaren gaat duren. Je hebt niet alleen de techniek die 'om' moet, maar ook alle klanten. De nieuwere generatie zal er geen moeite mee hebben, maar leg dit eens uit aan de oudere generatie; die moeten gigantisch switchen want als Linux er dan 100% hetzelfde uitziet dan Windows 10 dan is de moeite voor niets. Het moet wel innovatief blijven en alleen daarom zal de weg lang zijn.
Er zijn 'nu' nog teveel factoren die in de weg zitten dat ze eerst overwonnen moeten worden en als de klant er klaar voor is dan de migratie te maken.
Sommige dingen, zoals SQL Server draait weliswaar op Linux, maar is geen Linux port. Het is meer een container/VM, waar gewoon Windows in draait, en daarbinnen SQL Server. Er is maar 1 platform voor SQL Server.

Je hebt wel gelijk dat Microsoft van 'Linux-hater' zichzelf omvormt tot 'Linux-adoptor'. Mogelijk pragmatisch, omdat er centen zijn te halen. Voor SQL Server snap ik dat wel (daar heb je dure licenties voor), voor Edge niet. En er zijn op Linux genoeg andere browsers.
Ik roep al jaren dat Windows straks alleen nog maar een desktop environment op een Linux kernel zal zijn.
Los even van wat de bedoeling is van Microsoft, zie ik wel dat er nu al verbeteringen zijn aan de Chromium versie van Edge waardoor ik deze voor mijn werk prefereer t.o.v. Chrome. Wanneer je in een Microsoft omgeving (Office 365) ingelogd wilt/moet zijn met Chrome of Chromium kan dat maar met een account tegelijk, tenzij je een incognito versie start. Bij Edge kun je een ongelimiteerd aantal profielen hebben en elk profiel is echt ingesteld als een totaal eigen browser met eigen accounts, instellingen, etc. Handig als je vaak zoals ik in moet loggen als iemand anders, bijvoorbeeld als een testaccount.
Ook cruciaal voor onze consultants die werken bij meerdere bedrijven die ook Microsoft gebruiken. Zij lopen heel vaak tegen problemen aan om te switchen tussen omgevingen.

Ik hoop alleen niet dat er een moment komt dat ze bijvoorbeeld de app stores van anderen niet meer toe staan, of alleen extensies meenemen per profiel die uit hun eigen winkel komen.

Mooie voorbeelden van mislukte pogingen voor EEE. They tried though, dat ontkennen ze niet. En hebben absoluut anderen geïnspireerd. Laten we hopen dat Mozilla zijn ethische standaarden wel behoudt.
Bij Edge kun je een ongelimiteerd aantal profielen hebben en elk profiel is echt ingesteld als een totaal eigen browser met eigen accounts, instellingen, etc.
Ah om die reden gebruik ik juist FireFox, die heeft dat ook (Multi-Account Containers). Ik gebruik die op het werk inderdaad ook met meerdere accounts op die manier want ik heb zowel prive als op het werk een O365 instance :) Normaal gaat dat inderdaad helemaal fout als je daar tegelijk inlogt. En voor beheer hebben we aparte admin accounts ook nog eens. Elke tab krijgt een kleurtje om aan te geven binnen welk profiel die zit.

Ik wist niet dat dat in Edge zat. Ik blijf zelf wel bij Firefox maar misschien dat ik puur voor werk wel edge overweeg. Maar 1 van de dingen die me stoort is juist de koppeling met Microsoft diensten. Ik wil juist dat mijn browser (en OS) compleet onafhankelijk zijn van de clouddiensten. Dus geen telemetrie, inloggen met MS Accounts enz. Puur vanuit privacy oogpunt. Ik gebruik wel een firefox account maar wat dit opslaat en hoe het ge-encrypt wordt is heel transparant. Heb er zelfs over gedacht om zelf een FF Sync server op te zetten maar aangezien Mozilla zelf niet eens bij je data kan, vond ik dat de moeite niet waard.

Op het werk is het privacy punt echter niet zo belangrijk (al wil ik het nog steeds wel voor prive browsing op het werk).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 mei 2020 11:00]

Super mooi, ik heb juist nooit geweten dat Firefox deze optie ook heeft. Waarschijnlijk omdat het alleen werkt als je eerst de extensie installeert. Wel jammer, had ik al heel lang wat aan kunnen hebben. Thanks voor de tip.
Ja ik wist het ook niet hoor, ik kwam er ook zo een keer achter. Ik vind het ook jammer want het is een pareltje :) In het begin was het trouwens ingebouwd maar Mozilla heeft het later in een extensie gestopt. Maar hij is wel van henzelf.

Een van de dingen die ik wel jammer vind is dat het moeilijk is om de cookies en instellingen van elke container te beheren. Elke container heeft zijn eigen profile folder met alles er in, maar in het instellingen menu kan je alleen de hoofd-sessie zien.

Wat trouwens wel fijn is (en zo te zien heeft Edge dat niet) is dat je bepaalde sites aan een container kan koppelen. Als iets dan een link opent naar bijvoorbeeld google dan opent hij een nieuwe tab in de juiste container. Zo krijg je niet zoveel kruisbesmetting van cookies. Uiteraard moet je die functie niet gebruiken als je juist wel op dezelfde site in wil liggen in meerdere containers (denk aan het O365/Azure admin verhaal) maar dat hoeft ook niet.
Noem gewoon de naam in plaats van dit. Windows.

MS is al jaren een grote backer van Linux. Het verleden van Linux dwarszitten ligt al hoeveel veel jaren achter ze.
Google Drive O-) (Google docs)

[Reactie gewijzigd door pizzacabonara op 21 mei 2020 12:18]

We hadden het over office-achtige toepassingen, niet over de opslag van de documenten.
Nou ja, of voor research, ook op commerciële basis. Het hangt er natuurlijk vanaf of je bijvoorbeeld veel met wiskundige formules werkt. Dan is Latex toch echt wel krachtiger dan bijvoorbeeld de functie-maker van MS Word.
Als ik al LaTeX gebruikt zie worden (zelden), is dat juist aan het einde voor de opmaak (wat je toch liever uitbesteed aan iemand die het beter en efficiënter kan). Ondertussen worden gewoon office documenten gedeeld om aan te werken in mijn omgeving (als PhD student die met onderzoeksgroepen bij meerdere universiteiten werkt).
Er zijn diensten zoals Overleaf die het erg gemakkelijk en toegankelijk maken om met meerdere mensen tegelijkertijd aan één document te werken en verder wordt Google Docs heel vaak ingezet. Buiten mijn werk heb ik privé al vele jaren geen Word en andere Microsoft Office programma's gebruikt.
Die zijn toch al een decenia of zo open?
De formaten die MS Office default gebruikt?
Nope daar is niks open aan. Je kan de iso-formaten gebruiken, maar dat is niet het standaard formaat.
Daar kies je dan toch voor? Je hebt de keuze om een open formaat te kiezen.
Ja, echter omdat het niet de standaard keuze is doet 99% van de mensen dat niet.
Waardoor andere pakketten het nakijken hebben en er effectief niks veranderd is sinds het .doc-tijdperk.
Ik zou graag Office 365 gebruiken op linux en ben ook best bereid daarvoor te betalen. LibreOffice vind ik fantastisch en heb het dan ook veel gebruikt, maar voor de compatibiliteit gebruik ik nu toch weer Office.
Waarvoor ik ook gewoon betaal, vind ik niet erg, ik zou het evenmin erg vinden om te moeten betalen voor LibreOffice aangezien ik vind dat de developers echt wel wat voor terug mogen krijgen voor hun werk.

Ik gebruik nu Office 365 op Windows, maar vind Windows 10 als OS toch echt minder prettig dan bijvoorbeeld Manjaro of Ubuntu.
Het is niet zo dat mensen linux gebruiken omdat het gratis is, meer persoonlijke voorkeur.
Dan is het wel fijn om op de development-afdeling ook office te kunnen gebruiken als dat de standaard binnen de organisatie is.
Geen licentiekosten betekent dat je geld aan andere dingen kan uitgeven. Genoeg geïnteresseerden die nog moeten overstappen maar tegengehouden worden door bepaalde software.
Teams is een relatief nieuw product (uit 2017), waar de rest van office een stukje ouder is.

Aan de andere kant: https://www.office.com/launch/word is een ding. Who knows waar MS naar toe gaat.
Ik denk dat dit de eerste stap in die richting is.

Office op linux maar dan wel alleen ondersteund in hun eigen browser en als het gebruik groot genoeg gaat worden dan native applicaties? Of draait tegen die tijd alles in een web browser.
Inderdaad, al is de online versie niet slecht voor incidenteel gebruik.

Vooral Outlook Web vind ik 100% bruikbaar als een desktop vervanger. In de andere apps (Word/Excel enzo) mis ik nog wel eens wat functies.
Is dat ooit anders geweest ?
ja het is ooit erger geweest
Ik denk niet dat dat volledig aan Firefox ligt, want ik heb dat probleem niet... Ik zet m'n laptop meestal ook in slaapstand aan het einde van de dag, waardoor Firefox gewoon blijft "draaien" (en bij ontwaken dus niet weet dat ie geslapen heeft ;))
Ja dat is exact wat ik ook doe.
Ik denk eerder dat er iets in je profiel of in je addons niet in de haak is. Je kunt denk ik beter hiervoor bij Mozilla support zijn, want het is niet normaal. Firefox hoort gewoon snel te blijven.

Bedenk wel dat ze om vrij gedetailleerde informatie kunnen vragen, omdat het echt vanalles kan zijn.
Geen last van op Ubuntu 19.10 en MacOS. Ik sluit Firefox nooit, heb altijd 2 instanties draaien waarvan 1 met 2 profielen (dus altijd 3 vensters, 1 werk, 1 privé en 1 other). Meestal ongeveer 10-25 tabs open.

Met Chrome zou ik dat niet kunnen doen, te stroperig.
Ik denk dat die twee los van elkaar kunnen bestaan.
Je kan prima bijdragen aan project A en je eigen product B daar op aankoppelen.
Voordeel daarvan is dat je het werk maar één keer hoeft te doen en niet 2 separate source trees hoeft te ondersteunen.
Dat is inderdaad het voordeel van open source, maar het is niet hoe Microsoft te werk ging bij zo'n project als OpenSSH. Ze maakten een fork en herschreven grote delen van de code. Daardoor werkte functies die je zou verwachten onder Linux bij OpenSSH onder Windows niet meer. Chromium is veel groter, maar ik denk wel dat Microsoft niet zou schromen code aan te passen naar eigen inzicht. Ik verwacht dat ze naarmate de tijd vordert steeds verder zullen gaan in het forken van delen van de code. Het wordt dan steeds meer eigen code. Het zou me verrassen als dat niet zo was.
Je bedoelt dat ze niet Chromium copypasten, maar een nieuwe browser maken die enkel de layout engine (Blink) gebruikt? Dat is vrij normaal. Er zijn meer browsers die zo werken.

Ze kunnen zelfs in theorie Chakra (de javascript engine) uit Edge blijven gebruiken. Blink is niet gebonden aan V8, vziw.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 20 mei 2020 19:19]

Ga anders gewoon zelf kijken, in plaats van zo te zaniken.

https://github.com/MicrosoftEdge
Kijken naar wat? Daar staat alleen een wollige tekst met intenties. Microsoft's Edge Chromium broncode is niet publiek.

Ik heb Edge Chromium in de beta fase bekeken en het gedraagt zich zeker niet hetzelfde als Chromium of Chrome.
Er zou weinig nut zijn om een nieuwe browser te bouwen als deze 1:1 hetzelfde is als Chrome.
Reactie verwijdert, excuses.

[Reactie gewijzigd door jurs op 20 mei 2020 16:08]

Leuk voor mensen die Windows verkiezen!
Kan je hun ook Edge browser voorschotelen op Linux bak!
Goede zet van Microsoft lijkt me!
Wanneer maken ze die Edge-browser eens als web-app. Dan werkt het direct op alle platformen. :+
De doorgewinterde Arch Linux gebruiker wilt het programma graag in broncode ontvangen.
Graag inclusief makefile en instructies over het hercompileren van de kernel.

Als het toch een blob blijkt te zijn dan worden de bestanden veilig verpakt in een tarball en zorgvuldig verplaatst naar de /dev/null opslaglocatie.
Kijk alleen naar de look & feel van de gemiddelde Linux distro tegenover ken met Windows of MacOS....


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True