Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Delta verhoogt prijzen per 1 juli, maar gigabitabonnement wordt flink goedkoper

Delta past de prijzen van zijn internet-, televisie- en telefonieabonnementen per 1 juli aan. De prijzen van de Basis- en Budget-abonnementen stijgen en ook worden tv-pakketten duurder. De meerprijs voor een gigabitverbinding daalt van 55 naar 20 euro.

De prijs van een Budget-internetabonnement met 50Mbit/s-verbinding stijgt met anderhalve euro per maand. Bij een Basis-abonnement met downloadsnelheid van 100Mbit/s is dat een euro. Klanten die een gigabitverbinding afnemen zijn na 1 juli veel goedkoper uit. Nu kost dat minimaal 103 euro per maand, maar dat daalt naar 69 euro per maand.

Klanten krijgen een gigabitkabelverbinding door het Flexpaket Basis-abonnement af te nemen en daarbij de 1000Mbit/s-upgrade te kiezen. Die kost nu nog 55 euro, maar dat wordt 20 euro. Delta stopt met het gebruik van de naam Fiberspeed voor de snelheidsverhogingen voor coaxverbindingen. De naam wijzigt in Extra Snelheid. De voormalige Fiberspeed 200-optie krijgt een snelheidsverhoging naar 250Mbit/s.

Uit het overzicht met prijswijzigingen blijkt ook dat interactieve tv duurder wordt. Het Interactief 90+-pakket stijgt met 1,5 euro naar 9,50 euro per maand. Het 120+-pakket stijgt met 2 euro tot 20 euro per maand. Bij dat dure pakket zijn per 1 juli echter de Film1-betaalzenders inbegrepen. Eerder kostte dat nog eens 10 euro per maand extra.

Delta verlaagt de prijs van hd-ontvangers, van 3,5 naar 2 euro per maand. 4k-ontvangers worden echter 1,5 euro duurder en kosten daardoor na de prijsverhoging 5 euro per maand. Ook de prijs voor vaste telefonie gaat omhoog. Het starttarief en de kosten per minuut stijgen van 0,14 naar 0,15 euro.

Product of dienst Prijs in euro
tot 1 juli
Prijs in euro
vanaf 1 juli
Flexpakket Budget 50Mbit/s 42,50 44,00
Flexpakket Basis 100Mbit/s 48,00 49,00
Fiberspeed 1000Mbit/s (aanvulling op abonnement) 55,00 20,00
Interactief 90+ 8,00 9,50
Interactief 120+ 18,00 20,00
HD interactieve tv-ontvanger (nieuwe bestellingen) 3,50 2
2e HD interactieve tv-ontvanger (nieuwe bestellingen) 3,50 2
4K interactieve tv-ontvanger (nieuwe bestellingen) 3,50 5,00
Extra 4K interactieve tv-ontvanger (nieuwe bestellingen) 3,50 5,00
Vaste telefonie starttarief / beltarief per minuut 0,14 0,15
Product of dienst Wijziging vanaf 1 juli
Fiberspeed 200Mbps
  • Snelheidsverhoging naar 250Mbps
  • Naamswijziging naar 'Extra snelheid 250Mbps'
Fiberspeed 400Mbps
  • Naamswijziging naar 'Extra snelheid 400Mbps'
Fiberspeed 1.000Mbps
  • Naamswijziging naar 'Extra snelheid 1.000Mbps'
Interactief 90+
  • Zenders toegevoegd: Pebble, RTL Television, Pure Babes en BabesTV.
  • Zenders verwijderd: N-TV, Adult Channel.
Interactief 120+
  • Zenders toegevoegd: Film1 Premiere, Film1 Action, Film1 Family, Film1 Drama.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-05-2020 • 19:20

90 Linkedin

Submitter: liberque

Reacties (90)

Wijzig sortering
Delta blijft duur met internet naar mijn mening.
Ik wilde mijn kabel tv wilde opzeggen omdat lineaire televisie kijken mij de keel uithing (reclame & herhalingen).
De bedoeling was om alleen kabelinternet af te nemen bij Delta. Dit was niet mogelijk. Ja het was mogelijk maar dan moest ik voor kabelgebruikersrecht betalen welke even duur was als een tv abonnement.

Door deze actie van Delta hebben ze mij als klant verloren en ben uiteindelijk naar ADSL internet gegaan van T-Mobile en betaal nu €28 voor een 100 Mbit/s i.c.m. gestapelde korting van mobiele telefoon abonnement.

Dit is bij Delta absoluut niet mogelijk.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 20 mei 2020 05:21]

Je vergelijkt appels met peren. Bij een KPN komt ALLES via het modem binnen (een POTS-verbinding (normale telefonie) daargelaten) en zijn diensten eenvoudig per stuk aan of uit te zetten. Bij Delta (en alle andere kabelboeren ligt dat iets anders).

Immers het modem is voor alles wat met internet te maken heeft (incl. IPTV) maar daarnaast is er ook nog gewoon het DVB-C digitale televisiesignaal. Wil je dus van televisie af dan moet er een deel van het spectrum gefilterd worden. Technisch gezien is dit mogelijk, maar dat betekent dat er een monteur naar de eindversterker (kastje in je straat) moet gaan om een filter op jouw aansluiting te zetten.. en je raadt het al: die monteur wilt ook s'avond een warme maaltijd kunnen kopen.

Daarbij die filter gaat niet goedkoop wezen: immers onze overheid heeft in al haar wijsheid besloten dat we ten alle tijden NPO1 t/m 3 en de regionale zender moeten kunnen ontvangen. Dit ivm mogelijke rampen. Er moet dus een selectie van frequenties doorgelaten worden en een gedeelte van het spectrum geknepen. Je moet die filters dus op maat laten maken en dat kost ook weer geld.

Daarnaast wordt er op docsis vrij vaak gegoocheld met de frequenties. Je wilt je netwerk daarom zo dynamisch mogelijk hebben. Echter als er filters geplaatst worden dan ben je daaraan gebonden tenzij je ze gaat vervangen.. en je raadt het al: dit kost weer een monteur en weer geld.

Al met al - en ja ik weet het: het klinkt absurd - zou het daarom theoretisch mogelijk zijn dat kabelinternet zonder televisie wel eens duurder kan zijn dan kabelinternet met televisie. Totdat DVB-C uitgefaseerd wordt en iedereen op IPTV zit is kabelinternet zonder televisie gewoon niet praktisch realiseerbaar. Als je al ziet hoe veel opstand er was bij het afschakelen van analoge televisie dan zie ik dat echter niet snel gebeuren.

Wat betreft het kabelgebruikersrecht - raar woord voor lijnkosten - betaal je dat ook gewoon bij een DSL-aanbieder op het netwerk van KPN. Nu heeft KPN echter miljoenen klanten en zit Delta met zijn coaxnetwerk nog niet eens op 150000 (laatste dat ik weet was 120k) klanten. Dit terwijl het netwerk best wel erg groot is voor dat volume gezien de afstanden in Zeeland. Het is dus logisch dat je bij een DSL-aanbieder minder betaalt voor de lijnkosten dan in dit geval bij Delta.

De lijnkosten hebben overigens nauwelijks iets te maken met televisie. De prijs van de FTA zenders zou wellicht een enkele euro kunnen uitmaken, maar dat is dan ook alles. Het grootste gedeelte bestaat uit het onderhoud van de lijn, het stroomverbruik van de eindversterker, groepsversterker en wijkcentrale, het materiaal daarvan, het upgraden etc. etc. Zelfs als je geen televisie afneemt heb je die lijn nog steeds nodig voor je internet en dient deze te worden onderhouden. Zonder die lijn geen internet. Net zoals jij zonder je KPN lijn geen T-Mobile internet kan afnemen.

[Reactie gewijzigd door liberque op 19 mei 2020 20:22]

Dit klopt natuurlijk, maar zou in theorie op te lossen zijn door alle zenders gecodeerd op de lijn te zetten. In elke tv heb heb je dan wel een smartcard en ci-module nodig, of een ontvanger zoals de Horizon/Mediabox Next van Ziggo. Ik weet zo even niet welke box Delta aanbiedt.
Maar als een kabelaar ook alleen internet wil kunnen aanbieden, dan kan dat dus wel. Vandaag de dag willen verreweg de meeste mensen nog wek het basispakket tv, maar dat verandert de laatste tijd wel heel snel.
Nee helaas is dat niet mogelijk. Het is in de mediawet vastgelegd dat bepaalde zenders altijd doorgegeven moeten worden door aanbieders met meer dan 100k klanten. (Bron) Met name:

landelijke publieke omroep;regionale publieke omroep;lokale publieke omroep;Vlaamse landelijke publieke omroep

Het is dus niet toegestaan deze zenders te coderen dus je kan het helaas niet achter een smartcard stoppen.
Nu haal je twee dingen doorelkaar.

Je kunt natuurlijk prima die verplichte zenders ongecodeerd aanbieden als dat zou moeten.

En de Mediawet geldt voor tv-aanbieders, maar als je geen tv afneemt maar alleen internet, is het dan nog steeds verplicht om tv zenders door te geven?

Maar hoe dan ook staat dit dus niets in de weg. In het uiterste geval krijg je bij je internetaansluiting toch nog NPO1 en wat andere zenders gratis erbij.
Precies dit toen ziggo nog ziggo was haf je alleen nog 1 tot 3 "gratis " over de kabel. Nu is dat alles op zich positief maar zo'n setupbox met encoding had dit zo opgelost
Bij Ziggo is niet alleen NPO 1-3 gratis. De rest van het basispakket is ongecodeerd te ontvangen in SD.
Toen het nog echt ziggo was niet. Dat is een van de weinige op zich goede dingen van de UPC overgang.
Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gedaan. Totaal geen spijt van gehad. TV kijken via NLziet op de AppleTV, ideaal zo en betaal veel minder. 100Mb/s gaat prima met een gezin van 4 met 2 gamers.
Wel fijn dat ze allemaal zo’n beetje tegelijkertijd hun prijzen verhogen. Houdt het lekker overzichtelijk.
Als ze de glasvezelverbinding bij KPN inkopen, dan snap ik wel waarom andere partijen hun prijzen daaropvolgend verhogen. In dat opzicht lijken vooral Ziggo en KPN een monopolie te spelen. Alleen T-Mobile lijkt zich te kunnen onderscheiden - en dat moeten ze wel, na de overname van Vodafone Thuis - maar biedt, in bepaalde regio's, maar beperkte internetsnelheden doordat ze niet met KPN overeenstemming kunnen bereiken over de prijs van hogere bandbreedtes.
Zover ik weet heeft Delta zijn eigen kabelnetwerk en zijn nu ook bezig om hun eigen glasvezelnetwerk uit te rollen, beginnende in Goes ( _/-\o_). KPN is hun enige concurrent hier, maar zij leveren via DSL. Ziggo gebruikt ook kabel, alleen aangezien Delta al kabel heeft in heel Zeeland, is Ziggo niet actief in Zeeland.

Dus in principe hebben zij geen last van de prijsverhogingen van KPN en/of Ziggo. Alleen heb je te maken met inflatie en zijn ze de laatste jaren fors aan het investeren in de netwerk-infrastructuur in heel Zeeland.

Enige invloed die KPN en/of Ziggo hier in hebben is dat als zij het doen, waarom Delta dan niet :+
Hoes!

Er is landelijk een oligopolie, en lokaal ook. Dat verklaart deze 'marktwerking'. Ik weet dat de kosten voor bijna alle Internet- en telefooninfrastructuur al decennia al maar dalen en dalen.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 19 mei 2020 20:21]

Nou, de mobiele abonnementen zijn juist duurder aan het worden. Offtopic, ik betaal bij simpel.nl 10,- voor 5gb een onbeperkt bellen waarvan de eerste 6 maanden voor 1 euro waren. Deze prijzen zijn nergens meer te krijgen, wel nog 10 euro 5gb en bellen naar de eerste 6 maanden voor 1 euro niet.
Overigens super netwerk.

Delta glasvezel staat hier niet bij benoemd. Ik heb flexpakket 150Mbps maar die zie ik niet terug.
Ja, de prijzen houden weinig verband met de kosten, zullen we maar zeggen.
KPN levert niet alleen via DSL in Zeeland. Bij bijna alle nieuwbouw wordt al jaren glasvezel getrokken (eerst Reggefiber, nu gewoon KPN glasvezel). Hier zeer tevreden met 500 Mbit up én down, en over een tijdje wellicht een upgrade naar Gbit 8-)
Delta Fiber is eigenaar van Caiway en Delta. Delta Fiber is het bedrijf wat de glasvezel aansluiting aanlegt. Delta en Caiway zijn de bedrijven die hier de abonnementen voor verkopen naast dat ze allebei hun eigen netwerk hebben.

Ik woon in Brabant, maar wel dichtbij Zeeland. Dit is altijd Ziggo gebied geweest, maar deze maand maakte Delta Fiber bekend dat ze hier glasvezel aan gaan leggen en daar word flink mee geadverteerd via post, posters en online advertenties.

Ik zal even moeten wachten totdat de configurator op hun site is geüpdatet, maar het zal het huidige lijstje redelijk overhoop gooien:
  • Flexpakket 150 Mbps internet €45,-
  • 1 Gbps €45,-
  • 120+ zenders inclusief FOX Sports Eredivisie €20,-
  • TOTAAL per maand €110,-
Dan komen ze als het goed is onder de prijs van Ziggo, maar dan eindelijk met een 2020 uploadsnelheid:
  • Internet & TV Max €86,50
  • Fox Sports Eredivisie €17,95
  • TOTAAL per maand €104,45
EDIT: Meer dan een half jaar geleden lag er ook een kaartje van KPN in de bus dat ze heir glasvezel aan gingen leggen, maar dat is dood denk ik. Ik kan er weinig over vinden.

[Reactie gewijzigd door -Dream op 20 mei 2020 12:51]

En vergeet niet dat Delta nog niet zo lang geleden is overgenomen door een investeringsmaatschappij (welke ook Caiway bezit)

Investeerders willen meestal rendement op hun investering.
Dus prijzen zullen voorlopig wel omhoog blijven gaan.
Delta heeft in Zeeland een eigen kabelnetwerk en hoeft dus niets in te kopen. Ziggo heeft men daar niet.
Dus eigenlijk ook gewoon een monopolie🙄
Je kunt ook internetten en TV kijken via de xDSL lijn. Dus ik zou dit geen monopolie willen noemen.
Helemaal mee eens, maar dat noemen de meeste hier geen alternatief. Waar ik een beetje op doel is de dubbele moraal die er vaak op na gehouden wordt.
Ik haal 7mbps op adsl, maar Ziggo kan tot 500 hier. 7 is simpelweg te weinig om bv tv te kijken, maar de latency is ook enorm brak. Met het minste of geringste zit de lijn dicht en zit de helft van je data weer in de queue.
Inmiddels dus Ziggo, 250/40, maar in verhouding eigenlijk te duur. Maar zoals velen blijven zeggen zeg ik ook, met 7mbps als alternatief héb je dus geen alternatief als je iets van video streaming of zelfs YouTube wil kunnen doen. Laat staan als je een paar kinderen hebt die ook nog hun eigen ding op internet doen...
Heel het kabelnet is een monopolie. Maar dit betekend niet dat het beter is bij de zeldzame kleine kabelboeren. Stichting kabel-tv Pijnacker is bijvoorbeeld erg duur en heeft veel kanalen niet eens in HD
Bij zo'n kleintje profiteer je niet van technologische ontwikkelingen en schaalgrootte.

Bij monopolies van grote jongens bestaat geen echte concurrentie.

Het beste zou zijn dat consumenten een echte keuze zouden hebben. Dat is ons beloofd door de politiek, maar het is nooit gerealiseerd. Zo heb ik keuze uit het dure en matige aanbod van Ziggo en het vooroorlogse aanbod van KPN.
Bij mij hetzelfde. Langzame DSL of duur snel internet van ziggo. Ik koos voor de laatste
Ik heb ook voor Ziggo gekozen. Vooral de lage upload-snelheid stoort me. Ik kan niet wachten tot we hier glasvezel krijgen. Dan is het bye-bye Ziggo.
Klopt.
Hier is het dsl (max 40 mbit/s) of Ziggo. Door de aanwezigheid van Ziggo is glasvezel hier gewoon niet door te drukken. KPN wil geen glasvezel neerleggen omdat het van de gemeente dan ook de buitengebieden op glasvezel aan moet sluiten. Hoewel de hoeveelheid buitengebied beperkt is, is KPN niet van plan om voor onze gemeente een uitzondering op het beleid te maken.
Voor wie serieus van het internet gebruik wil maken heeft dus te maken met een monopolie van Ziggo. Door dat monopolie heeft ziggo ook niet echt haast om hier Gigabit uit te rollen. Nu zit ik op een zakelijk abbo van 600/50. Gigabit is voor mij niet interessant omdat juist de upload de grootste beperking is en bij Gigabit is dat nog steeds slechts 50 mbit/s. Ik heb de centrale backup van het werk (kantoor + thuiswerkers) staan. Het maken van een backup is geen probleem, maar een restore houdt wel eens in dat ik een ssd moet prepareren en brengen of versturen.
Helaas wel.
Maar als Delta zijn netwerk open stelt, dan zal het bedrijfstak Delta Fiber B.V. niet lang bestaan met concurrentie als Ziggo.
Totdat KPN hier ADSL ging aanbieden hadden ze inderdaad een monopolie. wij zin gelijk overgestapt zodra het kon ik betaalde daarna 50% minder en had geen limiet meer van 5Gb per maand. en daarbij was de ADSL verbinding ook nog eens stukken stabieler. (1 uit val per 10 jaar in vegelijking bij Delta was dat soms wel 2 a 3x per week en soms zelfs dagen zonder internet zonder compensatie.) Nooit gaan wij nog terug naar Delta.
Alsof ze onderling het afgesproken hebben (wat niet mag)
Kun je ook anders zien, waarom zou de rest niet zo snel mogelijk volgen?
Als ze het één of meerdere maanden uitstellen en daarna alsnog doen, lopen ze de extra euro's mis.

Veel mensen blijven toch wel bij de betreffende provider en het merendeel gaat er niet eens achteraan om de overeenkomst te ontbinden of verlengen met op dat moment interessante aanbiedingen.

Eigenlijk is het zelfs een perfecte zet dat providers dit zoveel mogelijk gelijktijdig doorvoeren/aankondigen. Op die manier weten consumenten die er wel bovenop zitten, dat het bij die andere provider die goedkoper lijkt niet veel anders is.
Met dank aan de politiek waarvoor we zelf verantwoordelijk zijn. De meerderheid van de 'volksvertegenwoordigers' is van mening dat er binnen deze sector voldoende concurrentie is. 8)7

Wie een monopolie gegund krijgt kan zijn prijzen vrolijk ieder jaar verhogen. Zet alvast 1 juli 2021 in uw agenda. Dan volgt de nieuwe prijsindexatie.

[Reactie gewijzigd door vdr01 op 19 mei 2020 20:02]

De indexatie is gebaseerd op de gemiddelde inflatie.

De gemiddelde inflatie wordt veroorzaakt door lastenverzwaring vanuit de overheid.
Onzin, gemiddelde inflatie wordt veroorzaakt door een breed spectrum van oorzaken. Vraag & aanbod, stijging van kosten van grondstoffen, stijging van lonen (bv door krapte arbeidsmarkt), waarde van valuta, overheid heeft ook een aandeel door bv aanpassing btw. Overheid is zeker niet de enige factor hierin.
Er is geen groot grondstoffen tekort, en die prijzen stijgen nauwelijks.

Veel zaken uit de markt zijn de afgelopen tientallen jaren alleen maar goedkoper geworden.

Computers, wasmachines, printers, fietsen, tv's, voedsel etc zijn allemaal enorm in prijs gedaald.

Het is echt vrijwel uitsluitend overheidsbeleid wat tot prijsstijging leidt.

Het enige echte vraagprobleem zijn de huizenprijzen. Die waren in 2008 volgens onderzoek van de OESO 30% te hoog in Nederland. Dat zal nu ongeveer 50% zijn.
Maar ook dat wordt veroorzaakt door overheidsbeleid. De gemeenten drijven de grondprijzen op en stellen te weinig en betaalbare bouwgrond ter beschikking.
Het is echt vrijwel uitsluitend overheidsbeleid wat tot prijsstijging leidt.
Dit is gewoon niet waar. Het blijft vraag en aanbod. Wat denk je van olie? Dat is een belangrijke grondstof. En daar zie je jaarlijks grote fluctuaties in die direct invloed heeft op kosten van transport en energie. Vraag en aanbod en concurrentie op het gebied van supermarkten en voedsel hebben invloed.

Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Je ziet lonen stijgen van personeel dat technisch onderhoudt doet, dat direct invloed heeft op kosten in fabrieken. Er ontstaat een chronisch tekort aan dit soort personeel.

Lonen stijgen (los van inflatie correctie), ook een oorzaak van inflatie doordat hierdoor prijzen stijgen.
Je zegt het goed. Het zijn korte-termijn fluctuaties, dat is geen inflatie. Olie is niet echt duurder geworden. Zie hier de grafiek van de olieprijzen.

https://www.macrotrends.n...e-oil-price-history-chart

Nu een artikel waar de overheid zeer grote invloed op heeft: de huizenprijzen. In 25 jaar tijd zijn de huizenprijzen gemiddeld 3,4x zo hoog geworden. Weinig fluctuatie, vanaf 2011 een dip die in 2016 weer gecorrigeerd was.
https://www.geldreview.nl...twikkeling-woningprijzen/

Hier zie je de ontwikkeling van de BTW, een bron van inflatie.
https://www.dezaak.nl/751...-historisch-overzicht.htm

Hier kun je de historische gegevens van de brandstofaccijns zien, een bron van inflatie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns

Hier kun je lezen dat een steeds groter deel van ons inkomen naar de overheid gaat. De overheid verhoogt onze lasten zoals de zon elke dag opgaat.

https://economie.rabobank...rland-staat-vrijwel-stil/

In 1987 kostte een Bauknecht wasmachine fl. 1100, dat is omgerekend €433. Daar koop je anno 2020 ook een wasmachine voor.
In 1974 kostte een Philips kleurentv met 6 zenders en een 67 cm scherm rond de fl. 2500. Nu koop je een tien keer betere tv voor €250.
Wij gaven 100 jaar geleden procentueel een veel groter deel van ons inkomen uit aan voedsel dan nu. Voedsel wordt relatief gezien steeds goedkoper.

Loonstijging staat in Nederland zeer zeker niet los van de inflatie. De lonen volgende inflatie. De inflatie wordt vrijwel geheel bepaald door lastenverzwaring. Daar doet een niche-markt (bepaalde technici) niets aan af.

- Bijna alles uit de vrije markt wordt steeds goedkoper en beter
- Bijna alles wat de overheid reguleert wordt steeds duurder en inefficiënter.
Je voorbeeld van huizenprijzen wordt voor het grootste deel veroorzaakt door vraag en aanbod. De vraag naar woningen is groter dan het aanbod.
In 1987 kostte een Bauknecht wasmachine fl. 1100, dat is omgerekend €433. Daar koop je anno 2020 ook een wasmachine voor.
In 1974 kostte een Philips kleurentv met 6 zenders en een 67 cm scherm rond de fl. 2500. Nu koop je een tien keer betere tv voor €250
Dit heeft niets met inflatie te maken.
Wij gaven 100 jaar geleden procentueel een veel groter deel van ons inkomen uit aan voedsel dan nu. Voedsel wordt relatief gezien steeds goedkoper.
Voeding wordt duurder en laat duidelijk inflatie zien. https://opendata.cbs.nl/s...0345NED/table?fromstatweb

Je verwart koopkracht met inflatie.
- Bijna alles uit de vrije markt wordt steeds goedkoper en beter
Bijna geen enkel product nu te koop is goedkoper dan wat we er 50 jaar geleden voor betaalde. Natuurlijk worden producten beter, maar dat heeft te maken met ontwikkeling. Dat de koopkracht van huishoudens hoger ligt klopt. Maar dat is niet inflatie.
Heel vroeger was er ooit sprake van normale inflatie. De economie groeide, mensen hadden meer te besteden, ze wilden meer producten kopen, er kwam schaarste en de producten stegen in prijs.

Die inflatie bestaat niet meer. De huidige inflatie is het gevolg van overheidsbeleid. Immers, er bestaat helemaal geen tekort aan producten meer, dus stijgen die niet in prijs door tekort. De overheden willen schulden verminderen, en dat doen ze door lastenverzwaring. Daar volgt een looneis uit.

De EU streeft naar een inflatie van 2%, en stuurt daarop, om onder meer de Italianen met hun schulden te helpen. De inflatie wordt bepaald door politici, niet door economische vooruitgang.

Bij inflatie heb je met twee dingen te maken:
1. De oorzaak van inflatie (overheid)
2. Het gevolg van inflatie (looneisen, stijgende prijzen)

Die moet je uit elkaar houden.
Natuurlijk wil de overheid invloed uitoefenen, maar daarvoor hebben ze ook maar beperkte middelen. Nu zie je dat de overheid straks een probleem heeft, omdat ze niet meer aan de rente kunnen draaien. Je krijgt dus straks inflatie waar de overheid niets meer aan kan doen.

De oorzaak van Inflatie is dus helemaal niet 100% overheid gedreven, maar ze proberen er wel zo veel mogelijk invloed op uit te oefenen.
De overheid is vooral doodsbang voor deflatie. Want dan gaat Italië failliet.

https://financieel.infonu...deflatie-en-recessie.html
Met alle macht proberen de ECB en de FED deflatie en economische teruggang in 2019 en 2020 te voorkomen. Deflatie dreigde al eerder in in Griekenland en Cyprus. Deflatie is voor velen een spookbeeld, een negatieve deposito rente ontstaat. De ECB wil inflatie in Europa binnen de perken te houden. De laatste jaren leek dat aardig te lukken, maar nu kan de inflatie omslaan in zijn spiegelbeeld: deflatie. Niet alleen door dalende grondstofprijzen, maar door een financieel systeem dat tot stilstand lijkt gekomen. De ECB heeft voor de banken nu zelfs een negatieve rente, een negatieve depositorente. Is deflatie een bedreiging?
Over het deflatie monster:
ECB en de rente, deflatie voorkomen, deflatie als dreiging

De Europese Centrale Bank heeft als centrale doelstelling een inflatie van maximaal 2% op middellange termijn. U leest het goed: inflatie en niet deflatie. Om dit voor elkaar te krijgen, reguleert de ECB de financiële markten markten met het rentewapen en de geldhoeveelheid. Met meer of minder succes, maar deflatie is volgens de ECB doelstelling ongewenst en de ECB lijkt bereid om alles uit de kast te halen om de inflatie in de EU op te voeren. Dat daarmee bellen op de effectenbeurs worden geblazen, pensioenfondsen hun dekkingsgraden nauwelijks meer kunnen halen door de negatieve rente en de spaarders in veel gevallen nul rente krijgen, neemt de ECB kennelijk voor lief.
Het lijkt mij dus dat de overheid voor de inflatie verantwoordelijk kan worden gehouden.
Het waarom van het gevaar van deflatie wordt ook uitgelegd:
De inflatie eet de schuld niet weg, maar het ontbreken van de inflatie pompt de schulden juist op.
Maar als jij denkt dat er een ander mechanisme is wat de inflatie veroorzaakt, dan hoor ik graag wat dat is.
Zoals ik al zeg inflatie komt door marktwerking. Vraag en aanbod voor een heel aantal dingen zoals grondstoffen, arbeid, valuta, etc. De overheid probeert de inflatie te reguleren. Ze zijn dus niet de oorzaak, maar ze beïnvloeden uiteindelijk wel. Zonder overheid zou je ook inflatie/deflatie hebben, echter kan die nog veel hoger zijn dan de 2% waar ze op richten. Dat doen ze door bijvoorbeeld geld in omloop te brengen of de marktwerking te beïnvloeden.
Ken jij grondstoffen die structureel voor inflatie zorgen, bijvoorbeeld omdat er een tekort aan is?

De door jou eerder genoemde olie fluctueert in prijs, maar om nou te zeggen dat die inflatie veroorzaakt...
Wordt inflatie niet vooral veroorzaakt doordat er meer geld in omloopt komt, omdat er geld wordt bijgeprint. En hierdoor wordt het minder schaars en iets dat minder schaars is verliest zijn waarde?
Tja, fijn is niet het woord dat ik hiervoor zou gebruiken. Het blijven prijsverhogingen. De geographische scheiding van vele providers helpt hier ook niet, het zou fijn zijn als er wat meer daadwerkelijke concurrentie op de markt komt waardoor prijzen omlaag gaan.
1000Gbit/s-upgrade, voor maar 55 is al goedkoop maar 20 euro is natuurlijk nog beter. :9
1/8ste van de AMS-IX :+

[Reactie gewijzigd door Gijs007 op 19 mei 2020 19:31]

Ben benieuwd wat voor kastje je daarvoor in bruikleen krijgt :)
Wat mij op blijft vallen bij alle aanbieders, dat de verbindingen die niet via WBA worden verkocht (lees: op eigen infrastructuur) vaak een factor 2 of meer goedkoper zijn, zie ook T-mobile die op eigen netwerk gigabit aanbied voor prijzen waar je bij KPN nog geen 100mbit voor hebt. Hier bij delta hetzelfde. En Tweak doet het ook. Allemaal gigabit voor minder dan 40 euro per maand.
Is het KPN netwerk dan duurder? of hebben de kleine netbeheerders het gewoon veel beter voor elkaar omdat ze minder infrastructuur/overhead hebben?

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 19 mei 2020 20:16]

Of de kleine netten willen klanten binnenhalen? Beter sneller groeien dan veel cashen?
Voor een prijsverschil van 1 euro stappen mensen niet snel over. Zeker niet in deze tijd.
Nee die infra is niet duurder. Sterker nog, ik denk dat KPN hem door zn schaalgrootte goedkoper kan inkopen. Maar ik denk dat KPN zn machtspositie, die het volgens onze Haagse heren niet heeft, behoorlijk misbruikt. En begrijp me niet verkeerd, een hoge pief in een afdeling die miljoenen klanten heeft zoals KPN, of eentje die er 128 heeft (freedom :)), daar zit qua salariëring natuurlijk wel verschil in. Maar die hele grote, logge, macho bedrijfscultuur van KPN, met ongekende bonussen voor de hoge heren, ja dat betalen we allemaal.

Mij maak je niet wijs dat wat Tweak goedkoop kan leveren, KPN alleen tegen pakweg het dubbele kan leveren. Maar op veel plekken is er weinig keuze en zo lang men maar betaald zullen ze het nog duurder maken ook.
Interessante gedachte
Laten we nu het FTTH project Giessenlandenet eens in de gaten blijven houden.
De glasvezel daar is sinds gisteren in handen van KPN.
https://fd.nl/ondernemen/...aal-glasvezelnetwerk-over
Eens kijken of de tarieven van Solcon daar straks enorm omhoog gaan 😊
Wat ik kan vinden op dit moment, internet only. Dat is vergelijkbaar met KPN
50/50 = €35
100/100 = €40
200/200 = €50
500/500 = €60
Weer een prijsverhoging. Terwijl nog steeds niet alle klanten kunnen genieten van de laatst beloofde uploadsnelheidsverhoging.
Ik hoop dat Delta nog voor 1 juli mijn modem komt omruilen.
Klanten krijgen een gigabitkabelverbinding door het Flexpaket Basis-abonnement af te nemen en daarbij de 1000Gbit/s-upgrade te kiezen.
Inderdaad niet slecht een Terabit verbinding voor maar 20 eurotjes. De realiteit is net ff anders.
Oh, balen ej.
KPN is nu glas aan het aanleggen naar mijn nieuwbouw woning, en ik ben vrij om te kiezen bij welke provider ik een abo af wil sluiten - behalve bij de Delta want die hebben eigen glas infra :(
Als ik bij de Delta wil moeten die afzonderlijk glas aanleggen.


Helemaal er overheen gelezen dat het om Coax gaat :X

[Reactie gewijzigd door 6Pac op 20 mei 2020 12:45]

Je hebt enkel glas naar binnen, geen coax?
'Flink goedkoper'? Je bedoelt duidelijk 'minder duur'.

KPN 1Gbit glasvezel kost 'maar' 65 euro, was van de zotte dat mensen 100+ euro moeten betalen voor een gigabit lijntje. Gelukkig kwam mijn glasvezel van KPN en niet (zoals noord Gouda) bij Caiway (nu Delta).
In Albrandswaard (onder Rotterdam) kan je zowel caiway.nl als delta.nl kiezen op CIF glasvezel aansluiting. Maar daar hebben wij geen keuze uit Flexpakket Budget 50 / Flexpakket Basis 100 :? Alleen Flexpakket Basis 150 van €45,-. Als ik internet only van beide bedrijven (wat op papier hetzelfde bedrijf is) zijn de prijzen dan als volgt:

€41,95 | 150/150mbit = Caiway Alleen Internet
€45,00 | 150/150mbit = DELTA Flexpakket Basis 150

€52,50 | 400/400mbit = €45,00 DELTA Flexpakket Basis 150 + €7.50 upgrade 400/400 mbit
€54,95 | 450/450mbit = Caiway Alleen Internet XL

€90,00 €65,50 | 1000/1000mbit = €45,00 DELTA Flexpakket Basis 150 + €45 €20 upgrade 1000/1000 mbit

Wel zou ik continue tussen Caiway en Delta kunnen switchen om zo eerste 6 maanden korting te bedingen. Wat voor 150/150mbit een besparing oplevert van €83,40 per jaar. Terwijl je bij Delta fiber nederland blijft waar Caiway en Delta ondervallen.

Update:
Als bestaande abonnee telefonisch contact opgenomen met Caiway gezien:
Caiway Alleen Internet 150/150 €41,95 x 12= €503,40 per jaar kost
DELTA Flexpakket Basis 150 €25x6 + 45x6 = €420,- per jaar kost.
Het verschil €83,40 krijg ik bij Caiway nu in korting (2 maanden gratis).

[Reactie gewijzigd door lt_cmd_data op 20 mei 2020 15:02]

*kijkt ziggo boos aan...
Ik heb ziggo gebeld en mijn ongenoegen geuit.. Ze wilden me compenseren door de verhoging niet door te voeren voor een jaar. Maar heb besloten om daar niet mee akkoord te gaan. Want over een jaar gaan ze toch weer omhoog.. Heb dus gekozen voor een downgrade van mijn abbo omdat ik het er niet mee eens ben. Maar ik heb gewoon geen andere keus hier DAN ALLEEN ZIGGO. er is gewoon null concurrentie hier
Op de kabel in Zeeland heb je ook alleen maar Delta. Dus eveneens geen concurrentie op kabelgebied. Ben je het niet eens met Ziggo dan kan je jouw abonnement opzeggen en daardoor stemmen met jouw portemonnee.

Je kan altijd kijken naar een ADSL abonnement en eventueel televisie kijken via Chromecast d.m.v. jouw telefoon als afstandsbediening te gebruiken.

Ik kijk al jaren alleen maar YouTube en de reclame valt behoorlijk mee. Maar misschien ligt het ook aan de content die ik bekijk. Het was even wennen om jouw weg van interesses op YouTube te vinden maar het is gratis.

Televisie abonnementen is zwart wit gezien pure luxe, daar maken kabelaars gretig gebruik van elk jaar met prijsverhogingen.
Heb je ook een oplossing voor de kanalen die je soort van mist, mijn Mediabox staat nooit aan maar wil w de standaard troep zenders houden, betaal er nu toch voor.

YouTube tv is nog niet beschikbaar in Nederland helaas,
Ik wil het eigenlijk niet promoten maar ik ken iemand die Ziggo abonnee is en zijn account met mij deelt en zodoende kan ik LiveTV casten naar mijn tv vanaf mijn telefoon. Echter ReplayTV moet je op een tablet of een telefoon bekijken. Deze mag je niet naar je televisie streamen i.v.m rechten.
Echter maak ik bijna geen gebruik van LiveTV, hooguit wanneer ik visite krijg en dat is niet veel zeg eens in de 2 maanden.
Wanneer ik naar lineaire televisie kijk stoor ik me mateloos aan 20 minuten reclame per uur per zender. Je bent de hele avond aan het zappen met je afstandsbediening om de reclame maar te ontlopen in hoop dat je iets zinnigs op de televisie kunt kijken. Per avond kijk je al snel 1,5 uur reclame ongemerkt.
De programma's interesseren me ook niet en zijn vaak herhalingen. Daar ga ik geen 23 euro per maand voor betalen.
Ik vond eerst de stap leven zonder kabeltelevisie luxe erg groot en heb hier maanden aan moeten wennen voordat ik het ook daadwerkelijk opgezegd had. Maar op den duur weet je niet beter en je mist dan ook niets want je houdt het niet meer bij.

Wat dat aan gaat ben ik wel verwend met YouTube.
Maar andere mensen downloaden weer een app van Netflix / VideoLand / HBO / Disney om dan vervolgens een abonnement hierop te nemen.
Je kunt deze abonnementen streamen van telefoon of tablet.

Dus ja het is mogelijk om alleen een internet verbinding te hebben en niet te betalen voor lineaire televisiepakketten, de vraag is echter ben jij hieraan toe en durf je deze grote stap te maken?

in 2014 heb ik mijn kabel signaal opgezegd en dit scheelt me ongeveer €23 per maand. Nu 6 jaar later heb ik ongeveer €1656 bespaard. Tel uit de winst.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 20 mei 2020 05:47]

Er zijn overal mogelijkheden natuurlijk
Zo deel ik mijn Ziggo gegevens met een familielid, welke KPN heeft
Hij kan F1 kijken, en ik zo nu en dan een voetbalwedstrijd.

Met anderen delen we dan weer Netflix, Videoland en Disney+

Maar om dan van 'besparing' te spreken .... dat vind ik te er gaan
Ik ben toevallig vandaag net overgestapt naar KPN. Vandaag Ziggo aan de lijn. Of ik toch niet wilde blijven met 9 6 maanden voor € 29,75. Maar per saldo betaal ik bij KPN nu minder via een actie (6 maanden 29,50 en een cashback). En qua snelheid ga ik er 250 Mbps op vooruit. Qua download zelfs 460 Mbps meer :)

Maar on topic: 20 euro voor een gigabit-lijn? Dat is wel heel lekker. Jammer dat het uit de regio is. En jammer dat ook een Tweak niet bij ons in de buurt zit. Ja.. ik kan een 100Mbps glasvezel krijgen van Tweak voor meer geld dan een compleet gigabit-abonnement.

Typfout door dikke vingers :)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 20 mei 2020 07:32]

Dat lees je verkeerd. Die 20 euro is een meerprijs bovenop het basisabbo. Dus 49+20 per maand.

"Klanten krijgen een gigabitkabelverbinding door het Flexpaket Basis-abonnement af te nemen en daarbij de 1000Mbit/s-upgrade te kiezen."
Benieuwd naar deze actie 👻
Maar ik heb gewoon geen andere keus hier DAN ALLEEN ZIGGO. er is gewoon null concurrentie hier
Concurrentie is geen recht he? Als er geen andere aanbieders zijn die iets willen aanbieden... We hebben besloten om deze markt aan het bedrijfsleven over te laten en zullen moeten leven met de gevolgen.

Persoonlijk had ik meteen akkord gegaan want over een jaar bel je weer en krijg je met grote waarschijnlijkheid eenzelfde aanbod. Nederlanders onderhandelen niet en dat is echt vreemd, Amerikanen bellen elk jaar met hun provider en vragen wat er mogelijk is. Voor de twee vestigingen die ik daar heb betalen we al vele jaren 25% minder dan de standaard prijs. Absoluut normaal en providers in Nederland snappen dat best. Dat jij een aanbod kreeg zonder dat er concurentie was is apart, dat jij koos om niet voor hetzelfde bedrag meer te krijgen is onbegrijpelijk.

Denk je nu echt dat ze in de directie kamer het erover hebben dat -RELOAD- besloten heeft om het aanbod niet aan te nemen omdat 'hij het er niet mee eens was'? Dream on....
Alsof internet en televisie in Amerika zo goedkoop is.

Die zetten het dus duur weg en geven dan makkelijk korting. Beetje hoe een keuken kopen bij de Mandemakersgroep gaat.
Dat gebeurt hier net zo goed. Ik haal elk jaar bij mijn provider een euro of 100 korting met wat onderhandelwerk.
Ik vind het dus schandalig dat zulk onderscheid kan bestaan. Net zo bij energieleveranciers. Iedereen die niet overstapt betaalt voor degenen die dat wel doen.
Hoezo onderhandelen Nederlanders niet? Vind dat je behoorlijk aan het generaliseren bent.

Ik bel altijd elk jaar mijn huidige provider of ze een mooi aanbod hebben, is het niet naar mijn smaak, dan ben ik weg.

Maar ik heb dan ook het geluk dat ik alternatieven heb, ipv het dure / trage Ziggo. Maar ik ken ook mensen die dat niet hebben, en dan zit je mooi te kijken, je kan dan nergens anders heen..
Dat zal ze leren, dat je nu meer EUR per Mbits gaat betalen :)
Als je met concurrentie bedoeld, andere aanbieders dan Ziggo, als in glasvezel? Die zitten hier in mijn wijk voldoende, maar echt beconcurreren doen ze elkaar niet echt. Misschien heeft de ene een pakket wat je wat meer aanspreekt dan het andere pakket (F1 versus voetbal bijv.), maar echt veel in prijs scheelt het hier niet.
waar woon je dan ? bijna overal ligt er tegenwoordig glas of is men bezig met aanleggen.
Ik weet niet wat je met bijna overal bedoelt maar vooralsnog is glas helemaal nog niet zo mainstream.
https://www.stratix.nl/glaskaart/#

dat hangt dus van waar je woont en wat ik ook vroeg, er zijn gemeentes waar er genoeg dekking zit. zelfs op texel kan je gigabit internet krijgen maar dan moet je niet naar KPN of Ziggo kijken maar naar de regionale aanbieders.
Dan verhuis je toch gewoon naar Zeeland :D
Terug naar mijn moeder!
Misschien is dit de tactiek om Zeeland druk bevolkt te krijgen :+ :+ :+
*Maakt boos consument geluid


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True