Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

F1-commentator Olav Mol maakt debuut in F1 2020

F1-commentator Olav Mol is te horen in racegame F1 2020. Het is voor het eerst dat ontwikkelaar Codemasters zijn jaarlijks verschijnende racegame voorziet van Nederlands commentaar. De game verschijnt 10 juli voor Windows, Xbox One, PS4 en Google Stadia.

Met het toevoegen van Mol lijkt Codemasters te willen inzetten op de sterk toegenomen populariteit van Formule 1 in Nederland. Olav Mol is sinds 1991 commentator bij de Formule 1. De vroeger voor Veronica en RTL werkzame commentator praatte in zijn carrière al meer dan vijfhonderd F1-races aan elkaar.

F1 2020 is de nieuwste game in Codemasters' langlopende serie F1-games, waar de Engelse ontwikkelstudio er al sinds 2008 jaarlijks eentje van uitbrengt. De versie van dit jaar kent in Hanoi en Zandvoort twee nieuwe circuits en heeft in 'My Team' een heel nieuwe, meer op teammanagement gerichte spelmodus. In Zandvoort had eerder deze maand een grand prix moeten plaatsvinden, maar die ging niet door vanwege de uitbraak van het coronavirus. Meer over F1 2020 is te lezen in de preview die Tweakers onlangs publiceerde.

Videopreview van F1 2020, gespeeld op pc

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

19-05-2020 • 10:30

183 Linkedin

Reacties (183)

Wijzig sortering
Mooiste duo ever blijft toch Walker/Hunt bij de BBC.
Hele filmpje af zitten kijken. Geen Olav Mol. Was juist benieuwd hoe dat dan zou zijn...

Clickbait.

[Reactie gewijzigd door maceddy2004 op 19 mei 2020 12:30]

Mja bij nu.nl stond wel een filmpje met zijn commentaar. Ik snap niet waarom die niet geplaatst is.
Goed. Eerste wat ik dus ga doen is Settings > Audio > commentator > English.
Er zijn een hoop Olav Mol haters op het net. Tot op heden is er nog geen ander opgestaan die het beter zou kunnen en veel van die haters vergeten dat Olav in een klein hokje met een beperkt info op zijn schermen en dus nog wel eens wat mist.
Niemand anders krijgt een kans, want zo gaat dat in dat beroepsveld. Wanneer ie ooit langere tijd zijn beroep niet uit kan oefenen, dan pas kan er iemand anders opstaan om ons te verlossen van deze man.
Ik heb het terug gezocht, maar in 2013 was een periode zonder commentaar van Mol. Ik ben geen fan van de onjuistheden die hij oprakelt, maar toen ik een andere presentator hoorde wist ik hoe blij ik eigenlijk met Mol was. Ik wil Rick Winkelman het wel eens horen doen.
Rick heeft geen zin om F1 voltijds te doen :)
Hij is al eindredacteur van F1 programma's en daarnaast doet hij NASCAR. Heeft het al druk zat.

Mocht Olav eens uitvallen kan Rick wel invallen: hij zit altijd wel standby, dat is ook de reden waarom als NASCAR & F1 tegelijk zijn (F1 Austin & NASCAR TMS bijv) Rick geen commentaar doet bij NASCAR.
Maar om definitief die rol op zich te nemen heeft hij geen zin in.

Rene Hoogterp zou dan wel een goede zijn, maar die heeft ook nog een succesvolle eigen bedrijf. En hij heeft al FE moeten "weggooien" uit zijn pakket omdat hij het niet meer redde om FE & Indycar & zijn eigen bedrijf te doen.
Hoogterp heeft daarbij redelijk duidelijk gemaakt dat de F1-sectie bij Ziggo vrij gesloten is, en dat je daar niet zomaar binnen komt. Ze hebben daar een vast team van mensen en analisten en daar houden ze aan vast.
En dat is jammer. Hoogterp is een liefhebber en weet het allemaal onderhoudend te brengen. Maar is geen ouwe jongens krentenbrood prater zoals de rest van het ziggo f1 team
Het is meer dat Ziggo vaste gezichten met vaste rollen heeft. Dat is een vast concept. Doornbos is de expert, Kamphues de leek (hoewel hij nu wat meer met historie mag doen), Coronel de clown. Het gaat nu zo ver dat veel mensen denken dat Coronel niet in staat is om normaal te doen. Doornbos vertelt je dat een pitotsensor een antenne is, en het is hij die circuit analyses geeft met slechts een jaar F1 ervaring in totaal, plus een jaar testen, terwijl sommige circuits Coronel minimaal 10 races op afgewerkt heeft en in het geval van Suzuka zelfs meer dan 30.

Het is kennelijk hoe ze denken zo veel mogelijk mensen aan te spreken. Of deze dan goed geïnformeerd worden is niet zo belangrijk.
Met vrije trainingen doet hij het gelukkig wel voor de F1. Ik kan me ook voorstellen dat hij geen zin heeft om met het hele circus mee de wereld rond te reizen, hij doet zijn (FP F1) commentaar altijd vanuit Nederland.
Goede info, vroeg me altijd al af waarom Rick het niet doet. Vind dat echt een geweldige commentator, zou er letterlijk extra voor betalen om hem als commentator te hebben als Olav. Natuurlijk heeft Olav een bepaald stukje nostalgie, maar elk jaar worden de fouten groter. Als je dan switched naar Sky, is dat echt een enorme verademing. Veel meer (technische) uitleg, achtergrond en geen fouten.
Helemaal mee eens. Ook ik erger me regelmatig aan dingend ie Olav niet ziet. Maar hij ziet ook weer veel dingen die ik totaal niet meegekregen heb. Ik doe het Olav niet na in zo'n kleine ruimte waar hij in zit met enkele veel te kleine schermen met het uitgaande beeld en de live timing.

De gemiddelde F1 liefhebber zit achter een groot scherm met in veel gevallen de live timing op een laptop of tablet op schoot. En de echte freak op meerdere beeldschermen met track, on-board etc naast elkaar... vaak meer en beter als dat Olav heeft.

De periode die je aangeeft (volgens mij toen het niet goed ging met zijn vrouw) kan ik me ook herinneren - ook toen was de vervanging zeker geen verbetering. Overigens vind ik de toevoeging wat ze vorig jaar enkele malen hebben gedaan van een co-commentator in het voordeel van Mol uitvallen. Hij lijkt daardoor net iets meer tijd te hebben en minder fouten te maken.
Rick Winkelman is best goed alleen ik mis bij hem het enthousiasme dat Olav Mol met zich meebrengt. Er zijn een heleboel mensen die klagen over Olav maar de Engelsen zijn ook niet altijd even goed. Maar dat willen ze niet horen. Het gras bij de buren is altijd groener om het zo maar te zeggen. 😉
Was dat niet toen zijn vrouw kanker had of iets?
Precies dit. De keren dat Giedo van der Garde als co-commentator meedeed was het commentaar een stuk beter. En wat doet Ziggo het seizoen er na? Giedo mag dan lekker aanschuiven bij het gelul van Robert Doornbos en Toim Coronel
Giedo kan meer inhoud brengen, maar die kan een hele race niet echt boeiend aan elkaar praten. Ik vond Guido heel droog in zijn commentaar en toch echt wel op het saaie af. Dan liever toch SkySports, die gasten hebben zowel de emotie als de inhoud om een hele race boeiend te maken.
Dit inderdaad. Ook het BBC commentaar van Jake Humphrey, Eddie Jordan en DC was best goed te smaken indertijd.

Maar als je ook kijkt wat voor faciliteiten Sky beschikbaar heeft, en de contacten die ze erop na houden.. Tja zo wil ik ook wel F1 races kijken hoor :D (Geen F1 TV Pro beschikbaar in de UK :( )
Kijk ook voor de gein even hoeveel je in de UK moet betalen. Denk niet dat je dat in NL erdoor krijgt, ook al krijg je dezelfde aantallen :X
(wat ook weer komt omdat het samen zit met een provider aldaar, maar zit je dus niet bij die provider, dan betaal je echt de hoofdprijs)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 mei 2020 12:56]

C4 en BBC zaten op het open kanaal. In die tijd keek niemand naar Sky.
En nu heeft C4 alleen wat samenvattingen en is de BBC helemaal de licentie kwijt. Dus dat is voor nu toch irrelevant?
Je suggereert dat je in de UK veel moet betalen voor Sky en dat het dan makkelijk is om zo'n programma te maken. C4 en de BBC hadden een programma dat gelijkwaardig was, zo niet beter. Ok, de BBC had een enorm budget. Maar C4 duidelijk niet. Het is ook niet voor niets zo dat Sky eigenlijk het hele team van C4 overgenomen heeft.
Channel 4 is nog steeds met meerdere presentatoren op het circuit aanwezig? Hoezo hebben die daar geen groot budget dan? Sure Sky is nog groter, maar er is geen enkel land met meer pitreporters en presentatoren dan Engeland voor F1.
C4 is open kanaal. Dat is waar ik op doel. Je hoeft er dus niet extra voor te betalen.
Bbc is het niet kwijt, maar heeft het teruggegeven want te duur...
Cockpit uit de vuist.

Hij heeft ook vaak de verkeerde rijder voor zich. Daar hebben we Pietje o nee het is/ik bedoel Keesje, Als je er eenmaal op gaat letten word het erg irritant. Een foutje moet kunnen maar als hij van zichzelf al Bijna de helft van zijn uitspraken tijdens een race corrigeert. Het is een verademing om bijvoorbeeld een keer nascar te kijken.

Ik heb helemaal niet veel verstand van F1 (ik mis ook regelmatig een race), maar op deze manier krijg je het ook nooit omdat je niet meer weet wat wel en niet klopt na de tijd.

Maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk, blijkbaar zijn er genoeg fans van hem om hem in dienst te houden. :) Hij heeft natuurlijk wel mooie persoonlijke verhalen uit de 25 jaar tijd die af en toe ter sprake komen.

Robert doornbos vind ik altijd wel aardig , ook wel goed met commentaar tijdens de INDI 500 geloof ik. Coronel ben ik niet zon fan van. Giedo is ook altijd wel goed bij.
Guido moet ook leren het geluid van zijn telefoon uit te zetten. De keren dat hij er zat, hoorde je constant whatsapp-geluidjes tussendoor.
Is het niet dat hij het WEC is gaan racen. En daardoor helemaal geen commentaar kan geven bij de meeste wedstrijden.
Mwah, ik vond Giedo persoonlijk weinig meerwaarde hebben. Maar goed, co-commentatoren hoeven we het niet over te hebben, aangezien Olav Mol al aangegeven heeft dat dit nooit vast gaat gebeuren zolang hij het commentaar doet.

Persoonlijk vind ik Olav Mol wel redelijk. Hij heeft hele generaties aan F1-fans enthousiast gemaakt voor de F1, en dat is ook wat waard. Dat hij wel eens wat foutjes maakt, sure. Maar laten we niet doen alsof hij er niets van snapt en structureel domme fouten maakt.

Ik had persoonlijk wat minder Max-hysterie en gebash van bepaalde andere partijen gehoord, net als het onnodige gescheld, maar het is onderdeel van kleurcommentaar van hem.
Ja en dan krijg je Rick WInkelman of Alard Kalf in mijn ogen beide heel wat slechter dan Olav Mol.
In het verleden dat Allard Kalff pitreporter was bij F1 vond ik dan weer wel leuk.
Winkelman gaat het niet doen, dit wil hij niet, omdat het te veel tijd in beslag zou nemen. Hij is inhoudelijk overigens beter dan Olav Mol, en de trainingen die hij becommentarieerd zijn dan ook beter dan Olav Mol het zou kunnen. Tijdens de Nascar-races merk je ook dat hij op een goede manier zij-verhalen in het commentaar weet te verweven, terwijl hij ook op vragen via social in kan gaan. Zaken die Olav Mol altijd uitgesloten heeft, omdat hij er zelf een show van wil maken. Iets dat misschien niet helemaal van deze tijd meer is.

Allard Kalff werkt voor RTL en zul je bij Ziggo nooit als commentator zien.
Ik hoef niet verlost te worden van Olav Mol want ik kan het zelf niet beter en zeik dus ook niet.
Verder maakt het niet uit wie het doet want het is heel erg hip om elke Nederlandse commentator in welke sport dan ook af te zeiken omdat het in het buitenland aaaaltijd beter is.
Het is meer dat cosntant extreem ophemelen van Verstappen, dont get me wrong Verstappen is 1 van de meest veelbelovende rijders op de grid. Maar het is wel extreem cringe om Olav constant te horen soppen erover. Alsof het een Verstappen show en co is. Zelfde als bij de voorbeschouwing en nabeschouwing hoe er altijd zo enorm geslijmt wordt bij Max. Alleen al daarom betaal ik zo;n 10 euro per maand zodat ik het kan kijken met het commentaar van Sky.
Beetje offtopic, maar bij F1TV kan je voor zo'n €60 per jaar naar Engels commentaar luisteren en alle onboards + replays zien.
Volgens de Ziggo site kan je het zelfs gratis activeren als je Ziggo Sport Totaal hebt:
https://www.ziggo.nl/entertainment/f1-tv-pro-activeren
Helaas enkel als je Ziggo vast hebt, dat is behoorlijk genaaid. Klanten die het via de app kopen of via een andere provider zijn uitgesloten.
Weet je dat zeker? Want dat staat niet in de voorwaarden: https://cdn.vodafoneziggo...ro_ziggo_sport_totaal.pdf

Misschien geen mijn ziggo account aangemaakt?
Heb je al een Mijn Ziggo account?

Om gebruik te maken van F1 TV Pro heb je een Mijn Ziggo account nodig. Registreer nu met je Ziggo klantnummer. Tip: je vindt 'm onderaan onze e-mails of op je factuur.
Mijn ziggo account heb je alleen als je direct bij ziggo klant bent... en dus een ziggo aansluiting hebt. Als ik (als KPN klant) ziggo sport bestel, betaal ik via KPN, en krijg ik dus ook geen "mijn ziggo" account.
Maak ik dan ook gebruik van. Maar betaalde vorig jaar ongeveer een tientje per maand ervoor. Dit jaar heb ik wel een jaar abbo met korting wat zo'n 48 euro kostte.
En bij de Duitse RTL hebben ze het ook alleen maar over de Duitsers, het zal in ieder land met een F1 coureur niet anders zijn. Sky is de beste in onafhankelijk commentaar, kent ook goede voorprogramma's en nabeschouwing en ook prima via een "gratis" stream te bekijken.
Maar ook Sky is gewoon zot van hoe goed Max rijdt. Maar ze zijn fair en gunnen een LEC of Sainz ook de aandacht als ze die verdienen.
Dat ze een bias naar Duitse coureurs hebben, is logisch en ook niet erg, maar in zijn geheel wel neutraler dan Olav Mol tot Max Verstappen.

Ik kijk tegenwoordig het stuk voor en na de race op de Duitse RTL (lekker vanaf de grond, veel info), en de race op Ziggo. Heb geen zin meer in dat geblaat van Coronel.
Kan niet oordelen over RTL omdat ik het nooi gezien heb. Bij Sky vind ik ze vrij neutraal inderdaad.
Dan heb je niet op zitten letten, want Hamilton kan daar ook niks fout doen. Pas als ie daadwerkelijk iemand van de baan ramt (zoals Albon in Brazilië), krijgt ie een "dat had beter gekund". Elke andere rijder hadden ze compleet afgebrand.
Ben het daar niet mee eens. Heb ze weinig kunnen betrappen op favoritism zelfs bij Hamilton naast dat het enigzins logisch is da thij van aanzien mag genieten met zijn 6 kampioenschappen op zijn naam. Maar Max werd opgehemeld wanneer hij het verdiende, Leclerc wordt dat, Sainz etc. Allen die mooie dingen op de baan laten zien krijgen gewoon de credit die zijn verdienen.
Buiten dat wat je zegt onzin is (het is zelfs onderwerp van discussie geweest; voorbeeld), is het ook niet zo dat hij Albon van de baan reed. Albon liet daar de deur open. Als Hamilton daarover niet gezegd had dat ze hem maar moesten straffen, hadden ze dit waarschijnlijk niet gedaan.
"Hij liet de deur open" was precies zo'n reactie die echt veel te lief was voor het incident. Dat bedoel ik met goedpraten. Elk ander had "hij zag een gat dat er niet was" gekregen.
Ik heb dat verhaal van verschillende partijen gehoord, en ook Olav Mol zei het. Dus dat elk ander het zei... Niet waar.
RTL is redelijk neutraal, hoewel ze Vettel wel verdedigden toen hij op Hamilton inreed in Baku na die zgn. break test.
Ik vind het ophemelen van Hamilton bij Sky anders net zo irritant als Verstappen op de Nederlandse tv. En uiteindelijk ga je dit bij geen enkel land voorkomen die atleten heeft die meedoen in de sport waar je naar kijkt. Dat is met voetbal, Olympische spelen en andere evenementen niet anders.

Ik vind dat ze bij de Britse pers altijd heel makkelijk de prestatie van de auto verwarren met wat de coureur dan doet. Een race winnen in een hele dominante auto of achteraan rijden met een barrel wordt al gauw afgeschoven op de rijder en dat is gewoon totaal niet terecht. Een McLaren die in no-mans-land rijd naar een best-of-the-rest notering vind ik ook niet bijzonder geweldig, maar was daar ineens fenomenaal. Ja van de ontwerpers van de auto wellicht...
Dat ophemelen van Sky van Hamilton is iets dat op mensen zo over komt, omdat ze niet gewend zijn dat mensen positief over Hamilton kunnen zijn. Ik heb ze bij Sky nooit wat horen zeggen over Hamilton dat niet op zijn plaats was of zijn fouten niet horen benoemen. Hamilton is zelfs nog kritisch geweest op Sky omdat ze zich volgens hem niet focussen op de juiste zaken.

Dit is wel anders bij Ziggo waar ze doen alsof Max ook zijn eerste jaren foutloos was, en vrij standaard correcties of een spin zoals in Australië die we zo vaak hebben gezien, opeens geweldige wagencontrole was, of een inhaalactie in de VS op Rakkonen die overduidelijk afsnijdend buiten de baan was wel degelijk legitiem en de straf die daarop volgde een vreselijk iets zou zijn.

Je ziet het bij Ziggo verder ook met hun commentaar op Renault, waar ze zowaar gepresteerd hadden om geschorst te worden mbt perstoegang. Maar natuurlijk lag dit allemaal aan Renault, die zo vreselijk waren dat ze hun neefje Max niet van een motor konden voorzien die net zo sterk was als de Mercedes. Want dat is waar alles op terug te leiden is.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 19 mei 2020 14:45]

Zoals mensen hierboven al zeggen heeft nog niemand anders daartoe de kans gekregen. Er zijn verschillende race-commentatoren in Nederland die het prima kunnen en waarschijnlijk beter dan Olav. Dat kun je al verifiëren door op F1TV naar een andere taal te switchen, want daar kom je toch echt wel wat mensen tegen die heel wat gedegener commentaar leveren.

Aan enthousiasme ontbreekt het Olav niet, dat is waar, maar als ik commentaar wil van F1 dan wil ik inzicht krijgen over dingen waar ik als gewone kijker misschien geen kijk op heb. Over strategieën en keuzes die rijders maken. Ik wil goede analyses over incidenten (en niet, als Max daarbij betrokken is, te horen krijgen dat Max per definitie niets fouts gedaan heeft). Veel mensen verwarren enthousiasme met goed commentaar, maar als het commentaar in essentie slechts een feitelijk verslag is van wat ik zelf ook op mijn TV-scherm al kan zien, dan is dat w.m.b. oppervlakkig en oninteressant, en dat is wat Olav Mol doorgaans levert.

Voor mij dus ook gewoon de Britten, wat dat betreft.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 19 mei 2020 11:03]

Wel leuk om te lezen dat het voor iedereen dus anders is. 1,5 jaar seizoenen terug was het treintje-rijden, dan zit ik ook niet nog te wachten op saai commentaar zonder een beetje humor. Olav Mol heeft eigenlijk hetzelfde als Sierd de Vos: You love it or you hate it.
Maar wat jij wilt, is niet wat de meerderheid wil zien of horen. Ik zou meer detail ook prima vinden, maar dat snapt een deel van het publiek dan weer niet. Het Engelse commentaar is voor veel luisteraars ook vaak te technisch. Het scheelt dat ze het al lange tijd zo doen, maar er is nog steeds een deel van het land wat geen F1 kijkt omdat het allemaal zo technisch is en die willen gewoon liever een race kijken zonder alle poeha eromheen.

Zoals met ook deze game is het vaak afwegingen maken over wat voor programma of game je gaat maken en wie dat wel of niet aanspreekt. Het is duidelijk dat deze game ook geen ultieme simulator probeert te zijn, want daar is het publiek niet naar. Die zitten zelfs met bijna alle assists aan nog vaak zat in de grindbakken te happen. Dan helpt nog meer realisme echt niet om daar nog een leuke ervaring van te maken.

Verder zijn er genoeg manieren om al meer informatie te verkrijgen. Zo'n 2e scherm via F1 TV bijvoorbeeld. En ja dat ie fouten maakt, ontkent niemand maar het is ook gewoon lastig om meteen de goede conclusie te trekken, zeker als je niet alle informatie ziet als sommige fans opzoeken. Verder heb ik gemerkt dat hoe meer informatie ik heb, hoe minder ik echt naar de wedstrijd zit te kijken. Dan kijk je naar sectortijden en verschillen, en niet meer na hoe dan iemand in beeld komt die zijn auto onder controle probeert te houden. Dus ben ik weer van dat 2e scherm afgestapt. Bovendien houdt dat de spanning er ook nog even in, terwijl je best kunt zien dat een rijder geen inhaalactie meer gaat wagen als je zijn rondetijden bekijkt.

Bij Mol draait het meer om de kijkervaring/-beleving en minder om accuraatheid en details. Uiteindelijk verandert het ook niks aan de uitslag, wellicht de beleving van die uitslag, maar het wordt niet ineens anders.
Zoals mensen hierboven al zeggen heeft nog niemand anders daartoe de kans gekregen.
Maar hoe stel je je dat voor dan? Dat iedereen die eventueel een optie is een race in de stoel van Olav zetten? Nee, mensen moeten zich eerst bewijzen dat het kijkers trekt. En ondanks hier veel mensen niet graag naar Olav luisteren, doet het grootste deel van de kijkers dat wel. Het heeft dus ook helemaal niets te maken met "geen kans krijgen". Het heeft met centen te maken, en Olav zorgt gewoon voor de meeste kijkers. Bovendien hebben andere mensen in de tussentijd commentaar gegeven, en dat werd door de meeste mensen negatief ontvangen. Vooral omdat het zo droog en plat commentaar was. En als je uitgebreid strategie commentaar wilt horen, dan kun je naar FIA's eigen platform. Is in-depth en enthousiast. Ik ga ook niet tegen je hele reactie in, maar om te zeggen dat niemand een kans krijgt vind ik een beetje raar. Zo kun je ook zeggen dat niemand anders de kans krijgt om DWDD te presenteren, nee, Matthijs van Nieuwkerk trekt gewoon de meeste kijkers, ook al zijn er mensen die niet graag naar hem kijken.
René Hoogterp is erg goed, maar die moet wachten op Olavs pensioen.
René Hoogterp ken ik alleen van die youtube filmpjes waarbij hij samen met nog iemand grappige F1 filmpjes maakte. Dat mag ook wel op TV.
Hebben ze voorgesteld. Maar omdat ze geen onderdeel waren van de vaste Ziggo-gezichten wat het F1-programma-betreft stonden ze daar niet voor open en moest het dus stoppen.
Dat dus.

Ik kijk graag F1 en vind de manier waarop Olav en Jack het samen doen gewoon leuk en prettig om naar te luisteren. Leuke humor, niet te serieus maar ook wel wanneer nodig.
Het spel speel ik overigens niet. Niet mijn ding.
Ik denk dat dit uiteindelijk voor de meerderheid wel geldt. Ze maken het programma dan ook niet voor de toegewijde fans, maar voor een publiek dat zeer breed is. De echte fans moeten daarmee compromissen accepteren, dat nieuwe fans, casual fans en mensen die alleen voor Max kijken (waarschijnlijk de grootste groep), allemaal goed bediend worden.
En daar is ook niets mis mee. Het is belangrijk dat de optie er is om te kunen kiezen wie of welke taal je hoort.
Sterker nog, ze moeten natuurlijk geld verdienen uiteindelijk. En dus pakken ze de manier waarmee ze de beste kijkcijfers krijgen.
hehe ja, niet eens aan gedacht maar dat klopt absoluut ook.
Olav heeft dat afgelopen jaar ook gezegd dat ie niet te diep op technische zaken in kan gaan vanwege het publiek wat er kijkt.
Tijdens F1 café doen ze het ook niet. Verder is het prima mogelijk om de techniek op een toegankelijke manier uit te leggen. Dat is juist zijn werk als commentator voor een mechanische sport.

Overigens gaat mijn kritiek niet perse om het niet-bespreken van techniek, maar de F1 als geheel, ipv de focus te veel op Max te leggen en nu ze races herhalen alleen de Max-races aanbieden als keuze. De manier waarop ze bijv. over Renault spreken is puur door Max ingegeven, en het is Max-first en dan pas F1 ipv F1 met een extra sectie voor Max.
Dat is natuurlijk niet hoe het werkt. Het is niet alsof je zomaar een kans krijgt om F1 van commentaar te leveren. Ziggo Sport heeft immers Olav Mol al.

Hoe lang heb je bijvoorbeeld bij NOS al geen nieuwe voetbalcommentator gehoord? Die mannen zitten er met veel ervaring en leveren voor het gros van de mensen prima werk af. Waarom zouden ze zomaar wat jonge gasten achter de microfoon zetten? Wat is de winst voor de NOS/Ziggo/etc? Dat er online wat minder gezeurd wordt? Je kijkt toch wel naar voetbal/F1, daar doet de commentator niks aan. Dat er sommige mensen een F1TV abonnement nemen, zie je onder de streep vast niet.
Ik vind dat hij het in zijn eentje goed doet. De voltallige Engelse crew heeft het ook vaak genoeg bij het verkeerde eind... Plooij mag van mij wél met pensioen overigens. :) Jammer at Kalff vertrokken is destijds. Ook niet mijn favoriet, maar een heel stuk beter te pruimen dan de tandarts.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 19 mei 2020 10:52]

Ik heb liever een Rick Winkelman bijvoorbeeld. Bij andere raceklassen zijn er gelukkig andere commentatoren. Bij de 24 uur van Le Mans via Eurosport vond ik Nelson Valkenburg ook altijd erg prettig om naar te luisteren, hij doet nu geloof ik commentaar bij RTL GP.
Ik kijk sinds 1994 F1 en na 3-4 jaartjes was ik Mol al als tiener gewoon beu. Het zijn al meer dan 20 jaar dezelfde fouten en verbeterd zich niet. Ook het niveau van de vraagjes is gewoon storend kinderachtig. Goed voorbeeld hoe zelfs Jos Verstappen het domme vragen vond.

Mol: 'De eerste bocht?' (in de zin van, hoe ga je het aanpakken)
Jos: 'Ja, die is daar.' (Jos wijzend naar de eerste bocht).

Tsja, en als niemand anders een kans krijgt, dan houd het snel op. Volgens mij was er jaren terug ook geen budget meer toen ze het met 2 man moesten doen na enorm veel kritiek op Mol.

Ik zeg niet dat ik het kan, laat staan beter kan, maar als je al meer dan 20 jaar continu fouten blijft maken en er verbeterd niks..... tsja......

En als ik onzin wil horen dan luister ik wel liever naar Bert Devies......Weet je tenminste waar je aan toe bent.
Bert Devies :X

"gewoon terugkoppen" terwijl band de tribune in vliegt.....
Weet je wat Ziggo zou moeten doen? Een co-commentator. Kan zelfs vanuit de Ziggo Studio in NL. Vier ogen zien meer dan twee. Olav is te eenzijdig. Hij let eigenlijk alleen nog maar op sector tijden en ronde tijden en mist eigenlijk álles wat er op de baan gebeurt.
En terecht, hij mist alleen niet vaak dingen maar zegt ook gewoon vaak de verkeerde dingen. Hé daar gaat Vettel de baan af, drie ronden later weet hij nog steeds niet dat het Leclrec was terwijl nummer 16 overduidelijk in beeld was. Even een voorbeeldje..

Als het alleen het bovenstaande zou zijn dan valt het best mee maar de man zelf is ook gewoon irritant als commentator. Het vaak gebruiken van overmatige "rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" en elke race weer dezelfde uitleg over de regels wat hij de week ervoor ook al verteld heeft, en de week daarvoor ook.

Rick zou echt een betere commentator zijn maar we moeten het met Olav Mol doen.
Het commentaar op Channel 4 was altijd wel vermakelijk alleen jammer dat ze steeds minder races live hebben, het gros zit bij Sky achter de decoder.
Dat was vroeger zo, bij SBS, toch? Toen zat die ergens in de studio in een hokje en niet eens op het circuit. Maar bij Ziggo toch wel? Daar heeft hij behoorlijk wat middelen volgens mij.

Olav Mol verdient wel wat credits, zeker omdat hij het vroeger (voor zijn tijd) gewoon heel goed deed. Toen was iedereen van de leg toen 't van RTL naar SBS (dacht ik) ging en 't niet direct duidelijk was of Mol wel mee zou gaan.

Maar daarna is het toch wel bergafwaarts gegaan en is hij gewoon niet meer zo goed en scherp als hij ooit was.

Zeker toen de BBC het steeds beter ging doen en het (helaas) verhuist is naar SKY die het evenzo erg goed doen (nog steeds voorkeur voor de BBC tijd vanwege leukere presentatoren), werd het des te schrijnender om naar Mol te luisteren. En niet eens omdat hij 't slecht doet, hij brengt er echt wel schwung in, maar de onjuistheden en de dingen die hij mist terwijl je 't overduidelijk anders ziet, zijn gewoon bijzonder irritant. Wij zien immers ook "alleen" maar de wedstrijd op 1 manier, maar zien en weten het toch beter. Het staat vaak letterlijk op het scherm.
Sowieso erger ik me gewoon wat aan dat overdreven nationalistische geleuter, ook in de Ziggo studio trouwens. Dat doen die Engelsen toch wel met iets meer klasse, ook over hun eigen rijders.
Het krijgt daardoor in NL zo'n hoog camping gehalte. Al is het nog wel gezellig in de studio. Het meest erger ik me dan nog aan die prut interviews van Jack Plooij.

Doe mij ook maar het Engels, al is het in het spel voor de afwisseling vast wel even leuk. Net zoals ik soms toch even in FIFA Youri en Evert als commentators aanzet. Erger me kapot aan die 2, maar soms is het ondanks dat toch wel (even) lachen.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 19 mei 2020 15:35]

Dat is toch zijn werk? Hij zit daar live met meerdere schermen en live timings, als je dan vaak zat mist dat Verstappen een pitstop maakt dan doe je het gewoon niet goed.

En hoe moeilijk kan het zijn om auto's uit elkaar te houden, ieder team heeft een auto met 1 gele T-cam. Die lijst print je uit en hang je voor je neus.

Verder is er tijdens de race totaal geen technische onderbouwing (niet gek, niet zijn vak). Wat een Giedo wel bijdroeg .

Vind de voor en na beschouwing bij Ziggo wel geinig maar de race is echt bedroevend en Plooij is helemaal een ramp

[Reactie gewijzigd door GrooV op 19 mei 2020 15:26]

Heel erg met je eens... Olav Mol hoort ( vind ik) gewoon bij F-1 als dat haring moet worden genuttigd met een gesnipperd uitje.
Nou kunnen mijn smaakpapillen niet tegen vis in het algemeen en haring in het bijzonder maar de lezer snapt mijn punt.
Smaken verschillen nu eenmaal en gelukkig mag dat nog in NL :-)
Ik zou overigens liever weer Allard Kalff terug zien in de pitsstraat ipv die bijklussende tandarts ( ben heel even zijn naam kwijt ) waar veel coureurs schielijk en soms niet eens beleefd bij weglopen zodra ze kunnen.
Maar goed.... ook dit is weer persoonlijke voorkeur uiteraard.
Want sportcommentaar gaat alleen over wat je niet ziet? Schijnbaar nog nooit voetbal gekeken dan, in jouw logica zou je dan bijna het geluid kunnen uitzetten dan. Het gaat niet alleen om informatie, maar ok de beleving van de sport. Of je Olav daarbij fijn vindt of niet, is dan puur een voorkeur.
Klopt, maar de reden geven waarom iets niet gaat lukken en inzicht hebben waarom, voegt meer toe waarom een inhaalactie al dan niet zou lukken, dan te gokken bij elke poging; jaaaa, nee toch niet... jaaa nee toch niet. Hebben we echt niks aan e :p
Eigenlijk wel ... het is een tendens geworden om allemaal verhaaltjes te vertellen en elkaar te ratelen. Maar puur gezien gaat commentaar geven om aangeven wat je niet (duidelijk) ziet. Zoals wie er aan de bal is, of wie er schiet etc ... Of bij F1, wie op welke positie staat en wat er evt. gebeurt buiten beeld.

Nu mag je 't best wat aankleden, zoals de Engelsen dat ook (beter) doen, maar in NL hebben we 't tot een kunst verheven om veelal onzin of slechte grappen te verkopen. Vertel dan gewoon wat achtergrond informatie, zoals bij de Engelsen, maar nee, bij ons gaat het vaak over die Braziliaan die nog tussen de sinaasappel karretjes voetbalde ... kom op zeg ... Het mag best wel een beetje informatiever en wat rustiger. Je wordt soms helemaal hyper en geirriteerd van zo'n commentator, Evert ten Napel voorop, ipv lekker een wedstrijd te kijken. Het geluid van het publiek is 10x mooier dan die herhaling van blabla van een commentator die zichzelf belangrijker vind dan de wedstrijd. Zo'n ego trip.

Gewoon verslag geven, je mag best enthousiast zijn over de wedstrijd, maar dat emo geleuter in NL erger me kapot aan. En je hoeft inderdaad niet te vertellen wat ik al zie ... daar is (voetbal) commentaar niet voor bedoelt. Dan moet je Radio verslaggever worden zoals van Gelder op de radio. Dan mag dat wel.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 19 mei 2020 15:44]

Ik heb om die reden ook een abonnement op F1 TV genomen. Hoe vaak die man iets onzinnigs of iets niet kloppens zegt is echt ongelooflijk.
Hoe lang heb je dat abonnement op F1TV al?:D Kun je daar extra’s mee? Zoals verschillende camerahoeken etc?
Je kan live meekijken vanuit de cockpit met real time radio communicatie.
Had het idd daarvoor afgesloten dit jaar, nog niet veel mee kunnen doen helaas.
Is wel kostenloos 2 maanden langer geldig nu.
Als je Ziggo Sport Totaal hebt is het abonnement op F1TV ook gratis ;)
De alom bejubelde Murray Walker was minstens net zo erg qua fouten. Maar ook daar is het enthousiasme wat hem zo geweldig maakt. Crofty(David Croft?) kan ik bijvoorbeeld echt niet uit staan. Die heeft overal een mening over, maar die komt niet vaak overeen met die van mij... Brundle en Coulthard zijn een stuk beter, maar Crofty verpest de boel zo erg dat ik VEEL liever naar Mol luister.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 19 mei 2020 10:49]

Ik vind Croft en Brundle juist het beste commentaarsduo dat er is. :P Croft’s enthousiasme en Brundle’s kennis is een geweldige combinatie. Iets dat ik enorm mis in het NLse commentaar. Qua NL commentaar heb ik liever Rick Winkelman. Die vertelt het vaak wat saai, maar heeft heel veel kennis van techniek en historie. (Doch meer van NASCAR dan F1).
Verschil met Walker is dat er iemand naast zat om het te corrigeren. Mol met een fatsoenlijke co-commentator zou al een gigantische verbetering zijn.
Klopt, hij wil ook te veel voor één persoon. Beelden volgen gaat prima, maar als je ook nog tegelijkertijd analyses op rondetijden, sectortijden, ontwikkelingen van de gaps tussen de auto's en strategieën gaat doen en er daarnaast leuke weetje tussendoor wil gooien gaat het wel eens fout. :) En ik heb daar vrede mee. Houdt je eigen brein ook een beetje aan het werk, en dat vind ik eigenlijk best leuk. Maar ja, ik volg het spelletje ook al een jaar of 30... Voor mij is F1 dus nog onlosmakelijk verbonden aan The Chain van Fleetwood Mac :D

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 19 mei 2020 11:13]

Inderdaad, misschien Allard Kalff een idee, die wist genoeg en had/heeft nog steeds veel kennis.
Werkt niet voor Ziggo, zijn race-verleden is van zeer lang geleden. Dus dan zitten ze te veel in elkaars vaarwater als twee journalisten. Verder schijnt er iets gespeeld te hebben tussen Olav en Allard. Geen idee of het waar is. Maar Jack Plooij grijpt wel iedere mogelijkheid aan om denigrerend te doen over Allard.
Ugh, ik kan Allard Kalff dan weer totaal niet uit staan. Die man heeft zo'n irritante kut stem als vingers op een ouderwets schoolbord.
Daarnaast is Allard Kalff altijd te gemaakt enthusiast tijdens z'n commentaar. Zoals in de periode dat hij de F1 becommentarieerde in de jaren 90, of 00. Was iets met de F1 uitzend licentie wat van de ene zender naar de ander ging... dus wisselde het commentaar ook van de Mol op de Kalff.
Hoe dan ook... het blijft een beestenboel met die twee.
Yup, James Hunt zat naast Murray Walker tot (Hunt) z'n dood.
Voordeel van die Walker is dat ie een Engelsman is en dan is ie sowieso veel beter dan welke Nederlandse commentator.
Dit dus. Ik nam om deze exacte reden F1 TV en dan bleek dat je in Belgie geen Engels kan kiezen wegens copyright redenen.... Gelukkig is er een truukje om het te omzeilen.
Zodra F1 TV eindelijk Chromecast ondersteunt stap ik direct over :)
Dit is denk ik de allereerste keer in een game/OS/softwarepakket ooit dat ik bewust voor Nederlands ga kiezen. :)
Dat random geschrééuw van die Engelsen, nee daar wordt het écht beter van..... als ik geblèr wil horen tijdens de Formule 1 ga ik wel naast m'n kinderen zitten.
Oke top, boeiend ook.
Hopelijk maakt hij niet zoveel fouten als op TV (coureurs door elkaar halen, niet doorhebben dat coureurs elkaar ingehaald hebben tot 5 ronden later, vergeten dat coureurs nog de pits in moeten...)

Denk dat het spel wel een leuk alternatief is voor het huidige F1 seizoen
Ik zou het juist grappig vinden wanneer hij in het spel ook dat soort fouten maakt. Dat maakt het wel realistisch.
in het filmpje op nu.nl heeft ie het over het 678 Kilometer lange rechte stuk op Zandvoort :+
Wat tof. Ben benieuwd hoe dit gaat zijn. Hopelijk vernieuwd codemasters wel elk jaar met dit soort commentaar. Anders wordt het net als het oude FIFA commentaar, snel vervelend.
Volgens mij is het enkel commentaar voorafgaand een sessie en na afloop. Dus erg basic, als in: welkom en de top 3 rijders waren...

Tot nu toe zat daar weinig tot geen variatie in en is het ook nog eens te skippen.
En toch geeft dat een extra toevoeging
En daarbij, Olav kan flink uit zijn nek lullen...maar daar maakt het allemaal niet minder om


Wat mij opvalt...niets is meer goed tegenwoordig
Ik zeg niet dat het niet goed is. Vind het ook wel geinig, maar luister er toch nooit naar eigenlijk. Komt niet door het commentaar, maar omdat ik gewoon wil rijden ;)
https://www.nu.nl/280891/...in-officiele-f1-game.html
Om je nieuwsgierigheid ietwat te bevredigen.

"Niets goed" had wat genuanceerder gemoeten. Wat ik bedoelde, er is altijd wel negatief commentaar.
Het is een leuke feature, die uit en weer aan kan zetten.
Mijn hemel, met alle respect maar het klinkt alsof hij zo chagrijnig mogelijk de GP van Zandvoort zit aan te kondigen. Klinkt veel te veel voorgelezen.
Hij zit ook dingen voor te lezen, helaas is dat in elke sport game zo. Kijk maar eens naar het commentaar in FIFA. Dat klinkt ook altijd monotone hetzelfde.
Kijk maar eens naar het commentaar in FIFA. Dat klinkt ook altijd monotone hetzelfde.
Dit kan inderdaad wat enthousiaster, ookal snap ik dat het moeilijk is in studio-omgeving.

Maarja, aan de andere kant, iets meer inleving mocht wel.
Het is juist niet monotoon, het is een overdreven voorleesstem waarbij je je best doet om een zin zo mooi mogelijk te formuleren. Maar zo praat je in het echt niet, en veel belangrijker, zo becommentariseert een commentator in het echt ook niet omdat hij bij een echte race of wedstrijd in het moment leeft en de boel heeft voorbereid. Ook de feitjes voor de inleiding.
Commentaar in je eigen taal klinkt in een game altijd minder goed dan een andere taal. Je kent de taal eigenlijk te goed en hoort de leestoon er makkelijk in. Voor een eerste keer vind ik het niet heel slecht.
Nou ik las ergens "ik zet het wel op zijn engels..."
Maar sjesus....wat moet ik jullie nu gelijk geven...extra toevoeging is het nu niet echt bepaald nee..

Maar...hij doet zijn best. (waarschijnlijk zit ie ook veel thuis "opgesloten" met zijn vrouw)
Maar het kon inderdaad wat "Levendiger" zeg
... met een 678km lang recht stuk richting de Tarzan-bocht.
Dat wordt een lange race :+
https://www.nu.nl/280891/...in-officiele-f1-game.html
Om je nieuwsgierigheid ietwat te bevredigen.
Het hoort allemaal wat opgelezen aan, het bevat geen intonatie :O
Vergeleken met Sierd valt Olav nog reuze mee.
Mrja dat vroeg ik me dus ook af. Kon me even niet meer herinneren hoe dat ik de huidige F1 games is. Daarnaast vraag ik me dan ook af of de menu's en subtitles dan ook Nederlands worden.
Fifa is toevallig afgelopen jaar volledig vernieuwd met nieuwe commentatoren, dat was inderdaad een nogal repetitief verhaal aan het worden. Hopelijk doen ze dan inderdaad wel jaarlijks updates.
Hij haalt die angel uit die aanval 8)7
Alleen jammer dat ze geen sim-instelling en arcade-instelling hebben. Nu is het voor velen niet leuk om deze game te spelen aangezien het totaal niet realistisch is qua rijgedrag. Qua rijgedrag doet het een beetje denken aan vroegere PlayStation games waarbij de auto als een Mario Kart zich gedraagt.
Hoe weet je dan of het wel of niet realistisch is? Heb je wel eens in een echte F1 auto gereden om het te vergelijken?

En met alle assists uit of aan heb je toch aardig wat speling in hoe moeilijk je het wilt krijgen. Natuurlijk, het kan altijd verder maar daar is simpelweg geen markt voor (die ook voldoende opbrengt)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 mei 2020 13:10]

Nee, maar Max Verstappen wel en die zegt dat het totaal niet realistisch is. Hij geeft aan dat SIM's ook nog beter kunnen maar een stuk meer in de buurt komen.
Maar als hun eigen duurbetaalde sim dat al niet goed doet, wat verwacht je dan van een game voor consumenten?
OptimalApex bedoelt sims als Iracing en Assetto Corsa gok ik.
En hoe weet je dat die realistisch zijn? Of realistisch genoeg? Feit blijft gewoon dat het altijd maar een bepaald niveau benaderd en we nog niet op het niveau zijn waarbij consumentenhardware (met voldoende afzetmarkt) geschikt is voor hele diepgaande simulatoren. Zelfs bij Max zit er een supercomputer achter om alles in goede banen te leiden bij Red Bull en je kunt niet verwachten dat CodeMasters een physics systeem gaat maken wat 1000x per seconde berekeningen doet die maar 0,001% van de gamecommunity kan spelen. En dat de instellingen ook maar voor een fractie van de community relevant zijn.

De concurrentie van iRacing, Assetto, rFactor, etc maakt het juist veel minder interessant om zo diepgaand te werken, want je gaat het voor veel spelers toch wel afleggen tegen hun favoriete game. Die gaan niet voor 1 raceklasse elk jaar een nieuwe game aanschaffen met de nieuwste rijders/wagens/banen. Die spelen gewoon lekker hun eigen game.

Ik denk dat velen hier overschatten hoe groot de afzetmarkt voor hyperrealistische sims werkelijk is.
F1 2020 krijgt wel een speciale arcade-modus. Dit is met heftige assists en veel vergevingsgezinder dan de normale mode.

Wat de handling betreft: als we Codemasters mogen geloven hebben ze de feedback van echte F1-coureurs gebruikt om een aantal zaken aan te passen. Ik heb er wel vetrouwen in dat het goede kant opgaat. Kleine stapjes, maar toch.
Je kan sim en arcade niet afwisselen. Dit vergt geheel andere mechanics. Dat deze game niet super kritisch is, maar niet dat het arcade is. Arcade zijn echt de games als Need for Speed. Dit is meer sim, maar het is niet daadwerkelijk sim-racen zoals een iRacing of rFactor bijv. Dat soort games zijn onspeelbaar voor de brede groep waar een Codemasters zich op richt.

Ik bedoel, je ziet in een game als Forza (ook vrij toegankelijk) al mensen moeite hebben om mèt tractiecontrole (en zonder remhulp) alles goed te laten afremmen dat boven de GT-klassen zit. Hoe denk je dan dat dit gaat met F1 auto's? Daarnaast is het vrij prijzig om realistische mechanics in een game te verwerken terwijl je ook de graphics op niveau houdt, terwijl de meesten geen gebruik gaan maken van deze zaken.
Wat zijn er toch een azijnzeikers hier. Het aantal fouten wat hij maakt valt echt wel mee. Daarnaast weet hij ontzettend veel van de sport. Tuurlijk, af en toe een verspreking of een verkeerde tijd. Lekker belangrijk. Hij geeft al bijna 30 jaar vol passie verslag van het spektakel.

[Reactie gewijzigd door TutanRamon op 19 mei 2020 11:06]

Het is Pavlovbashen, het is stoer om je tegen de gevestigde orde te keren en het papegaait lekker na..

Daarnaast is het gras natuurlijk veeeel groener by SKY
Oneens! Het probleem van Olav Mol is naar mijn mening vooral de "Captain Obvious"-waarde: In tegenstelling tot de Engelstalige commentatoren brengt hij weinig verdieping in het commentaar, maar zegt hij vooral wat hij ziet. Dat maakt Mol geen slechte commentator, maar ook geen goeie. Terwijl de technische en tactische verdieping juist een extra dimensie aan de F1 als sport brengt. In mijn ogen valt er hier nog een hoop te halen.
Ik vind het commentaar van Olaf altijd maar matig. En ik stoor me aan de onjuistheden en foutjes die hij steeds vaker maakt.

Maar ik mis nu al maanden f1, geen f1, of f1 met Olaf is een makkelijke keuze :+
Ik lees dat wel vaker maar heb het zelf niet door welke "onjuistheden" hij vertelt. Kun je wat voorbeelden noemen?

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 19 mei 2020 11:32]

Ooit een F1 game gespeeld?
De game verschijnt trouwens ook op Stadia!
Had hij gisteren ook op Facebook gemeld, wat leuk dat het inderdaad ook zo blijkt te zijn!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True