Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Wifi 6-access point van Ubiquiti verschijnt in webshop voor 99 dollar

Er is een UniFi-access point met wifi 6-ondersteuning van Ubiquiti verschenen op de Amerikaanse webshop van het bedrijf. De UniFi 6 Lite is momenteel alleen verkrijgbaar voor early access-leden en kost 99 dollar. Wanneer het product officieel uitkomt, is nog onbekend.

De UniFi 6 Lite is eerder deze week in de Amerikaanse early access-winkel van Ubiquiti verschenen. Het nieuwe UniFi-product toont visueel grote gelijkenissen met de huidige access points van Ubiquiti. De UniFi 6 Lite is dan ook compatibel met de covers en de bevestigingsbeugels van de nanoHD-access point. De UniFi 6 Lite kan dus aan muren of aan het plafond bevestigd worden middels vier schroeven.

Nieuw is de ondersteuning voor wifi 6. Huidige access points van Ubiquiti bieden deze ondersteuning niet. De UniFi 6 Lite ondersteunt dan ook 2x2 mu-mimo en ofdma. De access point haalt volgens de fabrikant snelheden tot 1,2Gbit/s op de 5GHz-frequentie. Op 2,4GHz haalt het product een theoretische snelheid van maximaal 300Mbit/s. De huidige UniFi AP-AC Lite haalt snelheden van 867Mbit/s en 300Mbit/s op die respectievelijke frequenties. De nieuwe UniFi 6 Lite-access point biedt geen ondersteuning voor de nieuwe wifi 6e-standaard, die gebruik kan maken van de 6GHz-frequentie. Het gebruik van deze frequentie is in de VS in april goedgekeurd door de FCC.

De access point beschikt over een gigabitethernetaansluiting, en wordt direct via ethernet van stroom voorzien via een PoE-switch of -injector. Vermoedelijk wordt een PoE-injector meegeleverd, aangezien dit bij huidige Ubiquiti-ap's ook het geval is. Dit wordt momenteel echter niet expliciet vermeld op de productpagina. Verdere specificaties zijn ook nog niet bekend.

Op het moment van schrijven staat de UniFi 6 Lite te koop voor 99 dollar. Omgerekend en met btw is dat 110,70 euro. De access point is momenteel uitverkocht, en lijkt alleen beschikbaar te zijn in de Amerikaanse early access-webshop. Wanneer het product officieel uitkomt, is nog onbekend. Ook zijn er nog geen details over de beschikbaarheid in Europa. Tweakers heeft hierover vragen uitstaan bij Ubiquiti.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

17-05-2020 • 14:58

247 Linkedin

Submitter: letanie

Reacties (247)

Wijzig sortering
Ok, thanks voor de duidelijke antwoord. ;)
Wat jij wilt heet “roaming”. Dit kan alleen als je 2 AP’s hebt die met elkaar kunnen praten.
Een Ziggo AP (die dat dus niet doet) zal jou GSM zo lang mogelijk als cliënt vast houden ook al sta je naast de andere AP.
Twee Unifi’s kunnen met elkaar overleggen en je overdragen naar de ander als het signaal daar sterker is.
Waarom op 1ste en 5de verdiep een AP? Veel logischer is op het 2de en 4de, je signaal zal gemiddeld beter zijn en betere dekking dan op 1ste en 5de.
Waar kun je dat instellen in de ubiquiti software dan?
De transmit power moet je op AP niveau doen:

AP -> Tabblad Configuration -> Kopje Radio's -> Transmit power

Is per band aan te passen (2,4 GHz en 5GHz los)
Dank je, ik ga het even proberen.
Top, laat maar even weten!
Ik weet niet of het jou ook helpt maar ik heb afgelopen week een extra AP aangelegd in de garage omdat mijn ouders graag buiten in de achtertuin ook een goeie Wi-Fi verbinding wilde hebben en aangezien we toch in een soort van verbouwing zaten kon dit mooi.
alles netjes aangelegd maar inderdaad zodra je buiten komt ziet hij als eerst nog de AP die ik op zolder heb liggen (Mijn slaapkamer) en bleef daar redelijk lang op staan, heb daarna in de controller ze 6 kanalen apart gezet (Op suggestie van mijn baas) en nu schakelen mijn apparaten wel sneller over van AP's (Blijft wel even voor ~5 seconde op de zolder AP terwijl dit eerst wel een dikke minuut of 2 duurde maar schakelt daarna netjes over naar de AP in de garage) je zou het kunnen proberen of het voor jou ook werkt.

Mvg,

QuantumGQ
Dat is geen om dat je max clients en stelt op het AP. En als geen andere AP binnen met een redelijk signaal in de buurt is blijft de cliënt gewoon proberen te connecten met de AP. Er niets dat zegt je moet bij AP(x) zijn want die heeft nog ruimte
maar dus ook Ubiquity.
Dit is echt absolute onzin. Ik ken de details van Aruba / Cisco niet, maar de Unifi Controller doet *uitsluitend* provisioning van de devices (uitrollen configuratie). Zodra de devices up-and-running zijn komt de controller er niet meer aan te pas en die hoeft zelfs online te zijn.

Het enige dat de controller nog ontvangt is statistische informatie over bv. clients, dataverbruik, etc. Maar de controller is niet actief betrokken bij het opereren van het WiFI netwerk.
Weet niet wie je nu quote maar ik zei :
Wellicht bij Ubiquity, daar heb ik geen grote uitrol mee gedaan.
Dus zou zomaar kunnen kloppen, maar een echte WLAN controller waar ik het over heb gedraagt zich wezenlijk anders blijkbaar.
Valt de controller weg dan ben je botweg je WiFi netwerk kwijt, zonder controller geen WiFi netwerk.

Dus als je bedoelt een Onzin; de cliënt bepaald, niet de Ubiquity controller dat zou kunnen, maar een Echte WLAN controller (en er werd in de opmerking geen merk benoemd) gedraagt zich echt anders en bemoeit zich wel degelijk en stuurt Clients echt andere AP's op als het nodig is.
Ik heb net net even getest , mijn huis hangt vol met unifi ap’s en met of zonder controller werkt roaming perfect , de controller heeft er dus niks mee te maken
Met minder dan 150 packet loss met en lopende ping op 1000 packets per seconde?
Raakt men de draad hier af en toe niet een beetje kwijt?
Elke situatie is anders. Elke hardware icm met zijn eigen software werkt weer anders.
De protocolen die worden toegevoegd aan client en AP werken weer anders.

Als jullie het merk en type AP , de protocollen en de situatie niet benoemen word je het misschien nooit eens met elkaar.

Je zou kunnen zeggen dat in grotere ontwerpen de controller een belangrijke functie heeft en in een situatie met 1 of 2 AP's minder belangrijk is...
Helaas is je ervaring niet de praktijk. Je zegt dat met Unifi het roamen goed werkt, waar dat "voorheen" niet werkte en je schrijft dat toe aan de controller. Alleen de Unifi controller bemoeit zich niet met roaming, die is alleen voor het uitrollen van configuratie en device management (LEDje aan of uit, firmware update, etc).

Zet je controller maar eens uit, dan werkt roamen nog net zo prima.
Interessant! Is zo'n controle toevallig mogelijk binnen OpenWRT?
De optie 'Roaming Agressiveness' bij je NIC bepaalt hoe snel die switched van AP naar AP.

Zie dit:
https://www.intel.com/con.../wireless-networking.html
Volgens mij kun je ook met een app voor je telefoon de APs opzetten voor gebruik, en draaien ze verder prima zonder controller, dus niet per se "must have".
Maar zeker waar dat het roamen mét controller, zeker bij meerdere APs, veel soepeler gaat.
En ik ben zelf altijd heel blij met de stats, en ook het mailtje dat je krijgt als er iets niet in de haak is :-)
Klopt, bij veel mensen ook gewoon geinstalleerd via de App, ook met 3 accesspoints, roaming gaat als een dolle.
Bij grotere projecten doe ik wel de controller, maar die heb je alleen nodig als je settings wilt wijzigen. Tuurlijk heb je een USG en wil je alle insights weten heb je het wel nodig.
Als je het idd goed wil doen sluit je alle AP idd bedraad aan. Probleem is natuurlijk dat voor sommige mensen kabels trekken geen optie is, in dat geval werkt een mesh dus.
Heb dat recent zelf gedaan AP buiten op de gevel en 50 meter verder op een loods. Kabel trekken naar de loods was geen optie en dus is mesh enige alternatief in dat geval.
Maar voor 2 AP's een switch plaatsen met POE ondersteuning is dan natuurlijk te gek. Dan wil je juist meshing kunnen gebruiken.
Nou nee niet mee eens. Je voorbeeld voor een buitengebouw ondersteun ik zeker. Dan is latency, bandrbeedte en stabiliteit van minder belang, maar in bijna alle andere gevallen is dat het niet. Je kunt je poe injector ook gebruiken om zonder POE switch af te kunnen. In HTK setting dus door hem rechtstreeks op de modem/router combi van je provider te hangen.

Er zijn gewoon ontzettend weinig scenario's waarin je echt niet een kabel kunt trekken. Ik betrek binnenkort een nieuwbouw woning met Vloerverwarming op de bovenverdieping. Dan wordt het lastig, maar dan nog steeds is het niet onmogelijk en heeft het heel sterk de voorkeur boven draadloos. Zelfs nog meer door de extra vloerisolatie die het met zich meebrengt in de vorm van alu vloerisolatie en farraday constructie door de lussen in de vloer. Ik heb nog geen idee hoe ik het ga doen (ben ik as we speak mee bezig), maar dat het bedraad wordt is een feit.
[...]
Er zijn gewoon ontzettend weinig scenario's waarin je echt niet een kabel kunt trekken. Ik betrek binnenkort een nieuwbouw woning met Vloerverwarming op de bovenverdieping. Dan wordt het lastig, maar dan nog steeds is het niet onmogelijk en heeft het heel sterk de voorkeur boven draadloos. Zelfs nog meer door de extra vloerisolatie die het met zich meebrengt in de vorm van alu vloerisolatie en farraday constructie door de lussen in de vloer. Ik heb nog geen idee hoe ik het ga doen (ben ik as we speak mee bezig), maar dat het bedraad wordt is een feit.
Ik kan genoeg situaties bedenken. Maar dat zijn zeker niche oplossing, waar ik meshing zou toepassen als een aanvulling op de grotendeels bekabelde AP's!

Als we het over een thuisomgeving hebben: Helemaal mee eens. Zou ik ook allemaal bekabeld willen doen!
Enlighten me please. Zeker met deze accesspoints zie ik het niet zo voor me. Ubiquiti heeft namelijk vele malen betere oplossingen voor buiten, met straalzenders bijvoorbeeld. Ze leveren ook de AirMAX series voor WISP achtige constructies. Op conferentieterreinen worden ook straalzenders gebruikt bijvoorbeeld, maar wel i.c.m. kabel. Kilometers kabel.
Amplifi series hebben volgens mij extra losse radio en antenne voor dit doeleinde. Anders gebruik je die van je mimo setup waardoor je effectief je bandbreedte verlaagd. Zeker omdat compatible dual band APs in de 5Ghz range gaan zitten waardoor het bereik door muren heen ook nog eens veel minder is. Ik zou zeker met dit soort accespoints altijd voor bedraad gaan. Alleen al om het feit dat je toch al een ethernet kabel nodig hebt om em van stroom te voorzien.
Als je 100% efficiëntie wil moet je gewoon lekker overal fiber leggen.

Met mesh haal ik 500Mbit over wifi zonder kabels te trekken. De mesh backhaul heeft een veel betere antenne dan mijn laptop, en daardoor biedt het een veel betere verbinding dan een enkel AP.

Zou het nog beter zijn om een bedraad netwerk aan te leggen? Vast, maar ik heb geen zin om kabels te gaan trekken voor een nauwelijks merkbare upgrade.
Vergeet niet dat wifi half duplex werkt. Dit samen met een mesh bridge met maar een antenne resulteerd in maar een kwart van de snelheid!

Sluit je extra accesspoint liever aan via een kabel. Dit zorgt voor wat rust in de lucht.
Ook dat. Maar daar valt nog soort van omheen te werken met extra antennes en radios. Maar is inderdaad een groot nadeel van een dergelijke setup. Nog een reden om hoe dan ook een draadje te trekken. Ook al is het maar een goedkoop Cat5e kabel van €0,30/m.
Een nieuwe versie van de USG (3P) met meer rekenkracht en een firewall integratie die meer op pfSense / OPNsense lijkt staat nog altijd bovenaan mijn verlanglijstje qua nieuwe UniFi producten. Snap inderdaad niet waarom ze zich zo zijn gaan richten op al die alles in 1 oplossingen ipv hun oorspronkelijke filosofie verder uit te blijven dragen. Protect is trouwens ook nog altijd niet volledig qua features tov Video, maar wellicht is dat meer mijn beleving.
Grappig om te zien dat zelfs hier op Tweakers mijn (vrij simpele) vraag leidt tot 10 verschillende definities van wat een Mesh-netwerk dan precies is/betekent. Goed om te zien dat ik blijkbaar niet de enige ben die zoiets heeft van ... wtf is het nou precies :)
Als de redactie de reacties zou lezen dan heb je al genoeg input voor een nieuw achtergrond artikel voor op de website.
Zou denk ik voor iedereen verhelderend zijn.
Volgens mij was er laatst wel een review van Mesh routers/APs, maar ik moet bekennen dat ik daaruit nog steeds niet helemaal helder heb hoe een Mesh het probleem van slecht bereik in sommige kamers van het huis nu precies zou moeten oplossen.
het is vooral een flashy marketing modewoord om mensen aan te zetten en een nieuwe router te kopen.
Unifi is op de hoogte dat sommige APs last hebben van dit ‘geratel’. Doorgaans kun je ‘m kosteloos laten vervangen. Overigens, in 90% van de gevallen verdwijnt het wanneer je overstapt van 24V passive PoE naar 48V PoE. In tegenstelling tot de Pro’s, die geleverd worden met 48V PoE adapter, komen de AC-Lite’s helaas met zo’n 24V passive PoE adapter... maar goed, er is dus wel kans dat je door het vervangen van je adapter wat aan het geluid kan doen.

[Reactie gewijzigd door -Elmer- op 17 mei 2020 15:35]

Dit is ook de Lite natuurlijk, er zal vast ook nog een normale volgen of een LR of een Pro, die dan weer meer 2,4 Ghz antennes hebben, vermoed ik.
Yup, dit. De nieuwe nano ofzo. De lite lijkt me vooral een goed testproduct voor wifi6 zodat ui ervan kan leren en dat implementeren in hun high end APs.

[Reactie gewijzigd door m00d op 18 mei 2020 09:10]

Die verbeteringen van wifi 6 op 2.4 draaien juist vooral om efficiënter gebruik van airtime om de snelheden überhaupt kunnen halen. Die zijn allemaal meegenomen bij het implementeren van de standaard - en ook voor pro's belangrijk.

Tegenwoordig mag je met 80mbps op 2.4 al van geluk spreken als het een beetje druk is. Laat staan 300 of de door jou genoemde 567. Deze vacuüm-snelheden zijn voor pro's juist minder interessant.

[Reactie gewijzigd door discy op 18 mei 2020 13:58]

Je nanohd blijft een sterkere router. Je haalt hogere snelheid en je antennes zijn beter.
NanoHD is geen router maar een access point...
excuus dat bedoelde ik idd
Als die switch poe-af/at ondersteund daar dat zeker werken. Enig nadeel is dat de router niet in de dashboard van unifi zichtbaar zal zijn.

Ik heb zelf ook opnsense op een qotom met unifi apparatuur, werkt perfect!
Prima om te horen, naja ik zal de OPNsense dan gewoon op Windows 10 machine installeren en dan UDM daarop zodat ik het kan beheren. Dit moet werken denk ik.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True