Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi brengt update uit voor browsers die incognitodataverzameling uitschakelt

Xiaomi heeft via de Google Play Store updates uitgebracht voor zijn Mi Browser, Mi Browser Pro en Mint Browser. De update schakelt het verzamelen van data in de incognitomodus uit. Gebruikers kunnen die wel weer aanzetten voor een 'verbeterde ervaring'.

De updates voor de browsers zijn beschikbaar, meldt Xiaomi. Het gaat om versie 12.1.4 van Mi Browser en Mi Browser Pro en om versie 3.4.3 van Mint Browser. De updates voegen een optie toe om dataverzameling aan of uit te zetten. Standaard staat die optie uit, het gaat dus om een opt-in.

Xiaomi heeft de functie aan zijn browsers toegevoegd nadat Forbes vorige week een artikel publiceerde over de dataverzameling door Xiaomi in zijn browsers. Volgens beveiligingsonderzoekers sturen de browsers van Xiaomi een omvangrijke hoeveelheid data door naar onder andere servers van Alibaba, die Xiaomi inhuurt. Dat gebeurt ook in de incognitomodus.

In verschillende reacties heeft Xiaomi ontkend dat het onterecht persoonlijke gegevens verzamelt. Volgens de Chinese fabrikant gaat het om geanonimiseerde en versleutelde gegevens en gebeurt dat met toestemming van de gebruikers. De onderzoekers stellen echter dat de gegevens alleen met base64 gecodeerd zijn en dus zijn te achterhalen. Ook zouden de gegevens door het verzamelen van metadata eenvoudig tot personen te herleiden zijn.

Update 09:29: Het gaat om een opt-in en niet om een opt-out zoals eerder in het artikel stond vermeld. De dataverzameling in incognitomodus staat standaard uit bij de nieuwe browserversies. Gebruikers kunnen die aanzetten voor een zogenaamde Enhanced Incognito Mode.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-05-2020 • 08:37

93 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (93)

Wijzig sortering
Nuance voor het artikel:
De data wordt alleen binnengehaald als je bent verbonden met een Xiaomi account (niet verplicht om te gebruiken), dat je synchronisatie aan hebt staan met je online account én met de Xiaomi browsers online gaat.
2. Syncing of user browsing data – An individual’s user browsing data (history) is synced when:

The user is signed in on Mi Account; and
The data sync function is set to “On” under Settings
Forbes is hiervan op de hoogte gesteld, maar benoemd dit niet na de update die hebben genoemd, net als Tweakers die deze info nu niet heeft benoemd.

https://blog.mi.com/en/20...ge-on-our-privacy-policy/

Ik vermoed ook dat de onderzoekers alle standaard data aan laten staan zoals: ontvangen van advertenties, meedoen met verbeteringsprogramma's van Google én Miui en de optie aan hebben staan om je gegevens automatisch te synchroniseren van Google en Miui. Dit zijn zaken waarbij ik bij elk merk adviseer om uit te schakelen, tenzij je in een testprogramma van de fabrikant zit. Dergelijke opties heb ik onlangs veelvuldig voorbij zijn komen op de Huawei P40 waarvan ik binnenkort een review plaats. Ook bij deze smartphone kun je de verbeterprogamma's, gepersonaliseerde advertenties (mogelijk nog niet geactiveerd) vooraf uitschakelen.

Sinds een jaar of 3 kun je Global smartphones aanschaffen met de Miui Global rom, EU adapter, Engelstalige specificaties op de doos en Nederlandse beschrijving in de handleiding. Bij deze officiële Global versies worden automatisch Google apps meegeleverd, zoals Google Chrome. Uiteraard kun je die browser ook gebruiken zoals men gewend is op een Xiaomi smartphone.

Het enige probleem dat ik hier zie (in vergelijking met andere fabrikanten) is dat alles opt-out is en dat de beveiliging van de randomized informatie niet goed encrypt is.
Forbes is al jaren pro Apple en verder anti Apple concurrenten. Alles wat die berichten zou ik met een grote korrel zout nemen om eerlijk te zijn.
klopt en dat zie je bij meer nieuws pagina;s zoals bijvoorbeeld nu.nl waarbij de tech gedeelte ook iemand aardig pro Apple was of nog is :) volg nu.nl niet echt meer. Ik snap het ook wel als je dikke fan bent dat je zicht vertroebeld is. Niks mis mee ,maar blijf neutral :)

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 5 mei 2020 01:25]

Merk ik ook elke week als ik weer op mn Google nieuws feed kijk...

Elke week wel een artikel rondom de "radicale veranderingen van de nieuwe iPhones!!"

En dan n dag later zie je dat ze alle andere merken bekritiseren voor weet ik veel wat
Ook consequent op Forbes bijna elke dag een artikel over hoe rot de nieuwste Windows Updates zijn, en waarom je de updates maar uit moet stellen want "They break computers worldwide". Forbes zat idd al standard in m'n Google newsfeed, maar dat anti Google/Android, anti Microsoft en alles Apple ophemelen heeft ervoor gezorgd dat ie gewoonweg standaard daar uitgefilterd is nu. Over enige vorm van objectieve berichtgeving is geen sprake bij Forbes in ieder geval. Wat een biased ellende.
Heb je dit ook zelf onderzocht? Want waarom zou je anders wel van een vermoeden uit gaan over de onderzoekers maar niet over Xiaomi?
Normaal laat je als onderzoeker weten hoe je iets hebt getest. Als je dingen uitschakelt, dan laat je dat weten neem ik aan. Daarmee kun je daarmee nog nadrukkelijker aangeven dat een bedrijf fout zit.

Er is nog geen reactie van de onderzoekers geplaatst soort door Forbes. Ik weet niet of dat aan de onderzoekers ligt of aan Forbes, maar ik zou zelf wel met een reactie komen als mijn resultaten verkeerd zouden zijn.

Het lijkt nu erg stil te zijn. Het enige wat Forbes heeft aangegeven is dat Xiaomi met een statement kwam, maar er is niets over de toevoegingen vanuit dat statement gezegd.
Xiaomi wekte ondertussen de indruk dat er niets aan de hand zou zijn en komt nu toch maar met updates om te voorkomen dat er gegevens naar Xiaomi gaan.
Ze deden dat helaas als reactie naar Forbes toe. Daar moesten ze eerlijk zeggen wat er aan de hand was. 30 april publiceerde Forbes het artikel, op 2 mei kwam Xiaomi alsnog met een statement en op 4 mei met een update van de apps.
Weet jij ook toevallig hoe het zit met Xiaomi smartphones zoals de a serie waar android one op draait ??
Ik weet niet hoe het er nu aan toe gaat met de Mi A-serie met Android One.

Dit was in 2018 hetgeen wat ik over de applicaties vertelde bij de Xiaomi Mi A1:
Vanuit Google worden 14 apps meegeleverd waaronder: Google Foto's, Play Books, Play Kiosk, Play Music, Drive, Google+ & Duo. Helaas zijn dit soort standaard apps niet op een normale manier te de-installeren, maar moet je de apps uitschakelen om er (gedeeltelijk) vanaf te komen. Hierdoor starten die applicaties niet meer op en zal het een stuk minder ruimte innemen. Xiaomi levert zelf de apps: Mi Remote, Camera en Feedback mee.

Op die smartphone werd dus niet de eigen browser van Xiaomi meegeleverd, maar alleen Google Chrome als browser. Tevens hoef je op de Mi A1 ook je Xiaomi account niet te koppelen, waardoor het erop lijkt dat op de A-serie deze apps niet heeft. Tenzij je ze bewust gaat downloaden (zoals de Mint browser).
Dank voor de analyse Kiswum, denk dat je gelijk hebt. Zoals veel comments hier op Tweakers ook al wel hebben aangegeven lijkt het me meer een politiek gedreven artikel van Forbes dan een daadwerkelijke schokkende ontdekking. Ook bij de conclusie van het artikel waarin ze zo verbaasd zijn over dat de incognito modus niet de datacollectie zou stoppen vond ik een beetje vreemd. Bij een security researcher zou ik wel iets meer verwachten.

Lijkt me allemaal een storm in een glas water. De encryptie van de data kan zeker wat beter. Maar realistisch gezien, wat is de kans dat je op een onbeveiligd wifi zit, iemand snoopt je verkeer, herkent dat het gaat om base64-encryptie en vervolgens die data gaat ontsleutelen. En daar moet die persoon vervolgens nog iets mee gaan doen. Lijkt me als je in de risicocategorie zit dat dit een gevaar zijn kan dat je hele andere devices hebt waar je mee werkt. Maar goed, neem aan dat ze die encryptie wel gaan ophogen na dit verhaal en dan lijkt me de kous wel weer af.
een ander probleem was de encryptie en daarbij waren eer in sommige artikels weer verwijzing naar de 8 series en redmi die gingen weer over de reclames die je gewoon kan uitschakelen op de xiaomi toestellen ,staat deze aan kan die info verzamelen voor meer persoonlijke reclame op regio niveau. Het is allemaal een druppeltje en merk dat Tweakers _/-\o_ niet zoals andere Media het erger maakt dan het is zoals sommige sites dat wel doen en vooral Amerikaanse webpagina's die er van alles bij halen van de afgelopen 2-3 jaar.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 5 mei 2020 01:23]

Ik zou nog een keertje naar je tekst kijken, volgens mij heb je allemaal zinnen aangepast waardoor het verhaal beetje moeilijk te lezen is. (Tijdstip 01:22? ;) )

Volgens mij doel je op verschillende artikelen waarbij sommige gaan over reclames in MIUI en dat die uit te schakelen zijn. Ja dat klopt en zie dat er niet altijd bij vermeld staan.
je hebt gelijk na tweemaal een moersleutel en een spannende Jopen is het niet verstandig om te posten :)
Sterker nog, iedere request werd doorgestuurd met een volledig pakket aan gegevens, zoals telefoon informatie, een GUID die niet veranderde tussen requests (dus herleidbaar), de modus van de browser (incognito of niet) en nog veel meer.

Ze claimen dit te doen om de browser te verbeteren, maar de Mint browser gebruikt gewoon een Webview (en dus Chrome) en de Xiaomi browser was een directe fork van Chromium, zonder optimalisaties.

De data harvesting lijkt de grootste “toevoeging” te zijn geweest.
Er zou eigenlijk een wet moeten zijn die bedrijven verplicht uit te leggen wat ze exact bedoelen met "we verzamelen gegevens om onze producten of diensten te verbeteren".
Dat zou alleen zin hebben als er dan ook een mechaniek zou zijn om te verifiëren dat de data alleen voor de genoemde doeleinden wordt gebruikt.

Maar goed, er mankeert zoveel aan gebruikersovereenkomsten...
Het zou niet alleen over browsergegevens gaan:
Maar het stopt niet bij browseractiviteiten. Ook van welke mappen werden geopend, op welke schermen er werd geswiped, inclusief statusbar en instellingen, werd allemaal doorgestuurd. Ook welke muzieknummers en luistergewoontes een gebruiker heeft, wordt bijgehouden.
( bron : Xiaomi smartphones sturen surfgedrag en telefoongebruik door )
Het onderzoek waar ik op doelde is puur gericht op de browser. Wat de rest van het OS doorstuurt durf ik zo niet te zeggen, dat zou goed kunnen kloppen.
Dat is een artikel op basis van het bericht van Forbes, zonder de updates die Xiaomi heeft geplaatst voordat dit artikel online is gekomen.

Kortom een nieuw artikel op basis van oud nieuws zonder het weerwoord van Xiaomi.
Nee, ik geloof niet alles wat Xiaomi zegt, maar als zij het weerleggen met bewijs dat je kunt verifiëren, dan krijgen zij het voordeel van de twijfel.

Als de andere partij ook nog eens start met een onvolledig verhaal, dan is het lastig om die ene partij te verifiëren en te fact-checken. Het is dus mogelijk dat ze alle opties aan hebben staan waarin ze meedoen met verbeteringsprogramma's en advertenties, ingelogd zijn met een Xiaomi account en synchronisatie aan hebben staan incl. alle vinkjes voor browser geschiedenis, foto's en wachtwoorden. Hierdoor krijg je slechts een klein gedeelte mee en is het logisch dat er veel wordt gesynchroniseerd.

p.s. een reden dat ik niet alle apparatuur van Xiaomi zou gebruiken, heeft ook te maken met het behouden van privé informatie. Ik zal tegenwoordig niet meer zo snel een router van het merk gebruiken waar al het internetverkeer doorheen gaat. Een smartphone van het merk durf ik nog wel aan.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 4 mei 2020 14:52]

Net de update van de browser gedaan en bij mij was het geen opt-out maar opt-in, de optie (om de gegevens door te sturen) stond standaard niet aangevinkt.
Vreemd, ik heb Mint Browser gedownload om te testen en daar staat het zoals bij het screenshot: je moet het vinkje activeren om dataverzameling uit te zetten; opt-out dus.

/edit: hmm, vinkje nu ook even aangezet, dat lijkt te impliceren dat dataverzameling pas aan staat na activatie van het vinkje. Het is maar net hoe je 'enhanced incognito mode' interpreteert :D

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 4 mei 2020 09:28]

Het was mij inderdaad ook niet direct duidelijk, maar vinkje uit (zoals het standaard stond) interpreteer ik als "geen data doorsturen", vinkje aan (= "enhanced") is "data wel doorsturen".
Tsja, dit was te verwachten. Stiekem data verzamelen en nu het bekend wordt snel een update uitbrengen die het uitschakelt.

Ze wisten dondersgoed dat die informatie verzameld werd: het is namelijk heel aannemelijk dat een bedrijf dat bestuurd en gefinancierd wordt door de Chinese overheid, zoals dat bij alle grote bedrijven daar gaat, die data wil verzamelen.

Ik zou zelf om deze reden nooit een toestel van Chinese makelij kopen: de prijs is relatief laag ten opzichte van de concurrentie. Dat kan maar 1 ding betekenen: de rest ‘betaal’ je met je gegevens.
Sterker nog, ze schakelen het niet uit ze brengen een update uit waarmee je het uit kunt schakelen.
Dat is heel wat anders, teleurstellend ook.
Nee update schakeld het uit waarna je het
Gebruikers kunnen die wel weer aanzetten voor een 'verbeterde ervaring'.
Wat die verbeterde ervaring is vraag ik me echt af ?

Uiteindelijk als je een xiaomi hebt gebruik je toch gewoon niet hun browser maar een andere/
Wat die verbeterde ervaring is vraag ik me echt af ?
Voor als je ooit naar China op vakantie gaat. :+

[Reactie gewijzigd door GerritGekke op 4 mei 2020 10:32]

Vraag me af waarom xiaomi ook je gegevens zou moeten doorsturen als je niet in incognito modus bent.

Er was zoveel heisa dat facebook al gegevens verzamelde op websites die je bezocht, ook al had je geen account bij ze. Nu verzamelt xiaomi dit voor alibaba. Niet zo’n kleintje (ook ik bestel daar wel eens).
Uit het artikel maak ik op dat ze die data verzamelen bij Alibaba, niet voor Alibaba.
Ali is niet alleen een handelsplatform, maar o.a. ook een cloud provider.
Wat dus betekent dat Ali ook bij de gegevens kan. En aangezien het waardevolle informatie is denk ik wel dat het als big data benut wordt.
En dan ook nog eens niet gepushed, maar als download beschikbaar.
Wordt automatisch geupdated wanneer verbonden met wifi en opladen.... Je krijgt ook een melding voor eerder te updaten...Net zoals Play Store..... De systeemapps worden volledig apart geupdated trouwens,naast de grote updates....

[Reactie gewijzigd door greatkz op 4 mei 2020 10:00]

Oke, hartelijk dank. Doen ze beter dan ik dacht dus. En met de update nog beter. Dit bewijst maar eens weer dat het belangrijk is dat er onderzoek gedaan wordt.

[Reactie gewijzigd door Hans C op 4 mei 2020 10:21]

Bij de update staat eufemistisch 'Privacy enhancement' O-)
Uitschakelen zou contractbreuk met Alibaba betekenen en dat kan natuurlijk niet.
Voor gratis gaat de zon op.
Sommige mensen vergeten deze wetmatigheid maar al te gemakkelijk.
Wees blij dat je niet in China woont, dan werd je doodgeplaagd door Alibaba. Hier woon je wat veiliger denk ik.
Maar in elk geval heb ik een mooi telefoontje voor weinig. :-) :)

En inderdaad, ik gebruik gewoon Edge II, klassiek degelijk. Haha.
(Zie bbob1970 gallery: bbob1970 hieronder)
Hoezo voor niks gaat de zon op? Je koopt toch voor een aanzienlijk bedrag een telefoon van Xaomi?
Dus waarom moeten zij dan nog data gaan verzamelen om die met instanties als Ali te verhandelen?

Er is toch niemand die Xaomi verplicht om data te gaan minen/verhandelen? Dat is enkel een actie die ze zelf besloten hebben om zo nog meer inkomsten uit hun telefoongebruikers te kloppen.

Ze hadden hun toestellen ook 25 euro duurder kunnen maken als de 'basisprijs' de kosten niet dekt.

Dat het nu te laat is en ze met een overeenkomst met oa Ali zitten is hun probleem en niet die van hun telefoongebruikers.
Ok, no offence,
€ 25,- is te overzien, maar ik schat dat € 200,- realistischer is. niet?
(voor Mi9TProAndroid 10)
En plus dat je veel van die Xiaomi zooi kan wegzetten.
Ik vind dat zo'n slechte deal nog niet.
Ik vind dat je heel kort door de bocht gaat met je laatste opmerking. Spullen uit China zijn over het algemeen goedkoper, heeft echt niet alleen te maken dat je met "gegevens" betaald. Het is namelijk niet dat alleen elektronica goedkoper is in china, maar ook artikelen zonder data verzameling (kleding, bbq's, simpele electronica)....er zijn dus meerdere factoren, en niet één....

[Reactie gewijzigd door lucatoni op 4 mei 2020 09:48]

En de kwaliteits eisen een stuk lager! Ik beste ook best wat maar met name electronica is vaak goedkope rommmel.
Ik kan ook genoeg voorbeelden opnoemen van goedkope rommel uit andere landen, waaronder ook ons eigen Nederland. Ieder land heeft wel bedrijven/fabrikanten die goedkope rommel leveren.
De A.C.tion is er ook zo een, veel spul een rebrand uit China en vaak zelfs goedkoper dan Ali. Je moet alleen niet verwachten dat het langer dan een paar maanden werkt. Goed bonnetjes bewaren :) voor garantie.
Denken dat dat de duurdere merken zoals Apple en Samsung die dan niet doen is naïef. Uiteraard doet ieder bedrijf het, mits zij de mogelijkheid hiertoe hebben. Want data verzamelen = geld verdienen.
Als je eea een beetje volgt, zou je denken dat Apple juist dit soort dingen niet doet: gegevens verzamelen voor Alibaba, Amazon of ander groot bedrijf.

Is niet echt Apple’s verdienmodel.

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 4 mei 2020 09:34]

Is niet echt Apple’s verdienmodel.
Officiëel niet, maar waarom zijn onder iOS system wide adblockers zoals Adguard niet meer toegestaan in de App Store ? Ze werken nu alleen nog maar in Safari.
Apple is geen haar beter.
En nu snap ik waarom Apple (en Android fabrikanten en Google) geen firewall in het OS inbouwen, dan wordt het te makkelijk voor gewone gebruikers om internettoegang per app dicht te zetten. Onder Android kan het nog wel met Adguard of Netguard, maar onder iOS kan het helemaal niet. Dat is niet voor niks....
Suggereren dat Apple geen haar beter is omdat ze niet de mogelijkheid geven om alle content die je maar wil te blocken vind ik van een totaal andere orde dan malafide bedrijven zoals Facebook en Xaiomi die als verdienmodel hebben zoveel mogelijk data te harvesten. En advertenties blocken is ook iets anders dan je volledige internetprofiel verzamelen. Dat is iets dat ook helemaal niet kan vanuit iOS apps. Dat is het grote verschil met Android, daar zijn firewalls en systemwide addblockers nodig om je nog enigszins te beschermen. Wat een vals gevoel van veiligheid heeft, maar toch.
Suggereren dat Apple geen haar beter is omdat ze niet de mogelijkheid geven om alle content die je maar wil te blocken vind ik van een totaal andere orde dan malafide bedrijven zoals Facebook en Xaiomi die als verdienmodel hebben zoveel mogelijk data te harvesten.
Apple is wel de 'enabler' van dat gedrag door gebruikers hier geen volledige controle over te geven, en profiteert er ook indirect van.
En advertenties blocken is ook iets anders dan je volledige internetprofiel verzamelen. Dat is iets dat ook helemaal niet kan vanuit iOS apps
Enkel omdat Apple het niet toestaat.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 mei 2020 10:48]

Advertenties zijn wel hun verdien model, app makers zijn er ook afhankelijk van. En gepersonaliseerde adds kun je bij Apple gewoon zelf In Of uitschakelen dus addblockers niet toestaan binnen hun apps is best logisch (web browser daarentegen zal ze minder schelen, websites zijn geen ‘klanten’ zoals de developers van de AppStore).

[Reactie gewijzigd door mjl op 4 mei 2020 09:56]

Je zegt het goed gegevens verzamelen voor een ander, voor jezelf waarschijnlijk wel, je weet wel zoals in het artikel voor een verbeterde ervaring (mooie vage marketing term)
Besturing en financiering door Chinese overheid? Is dat je aanname of is dat een feit?
Daarnaast komt de grote meerderheid van apparatuur uit China. En dat laatste 'betaal' je met je gegevens is dat een aanname of is dat ook bewezen?

Overigens is het zeker kwalijk, inclusief wat @Frappuccino er aan toevoegt dat je alsnog zelf iets moet doen.
Ik zou zelf om deze reden nooit een toestel van Chinese makelij kopen: de prijs is relatief laag ten opzichte van de concurrentie. Dat kan maar 1 ding betekenen: de rest ‘betaal’ je met je gegevens.
Vergeet niet dat het gemiddelde arbeidersloon van een Chinese arbeider flink lager ligt ;).
Vergeet ook niet dat Facebook, Google en ook Microsoft heel, heel veel van je willen weten en dat hun roots niet in China liggen. Als het om China gaat, maak ik me meer zorgen om de Oeigoeren die onderdrukt worden en dat dit eigenlijk niet eens ontkent wordt door China.
Als het gaat om data: ik ga er van uit dat alles en iedereen het verzamelt en dat overheden het in het westen praktisch onbeperkt met elkaar delen. Ik denk wat o.a. Snowden heeft geopenbaard, dat dat eerder erger is geworden dan minder.
Xiaomi is er vrij open in dat dit hun verdienmodel is.
het is namelijk heel aannemelijk dat een bedrijf dat bestuurd en gefinancierd wordt door de Chinese overheid,
Toch even advocaat van de duivel spelen.
Bij alles wat Xiaomi doet wordt er al snel gewezen naar de Chinese overheid, terwijl ik eigenlijk (nog) nergens bewijzen heb gezien dat Xiaomi daadwerkelijk in handen is of bestuurd wordt door de Chinese overheid.
Verder hebben veel mensen het idee, dat het oh zo erg is dat er data verzonden wordt naar de Chinese overheid, terwijl van veel andere merken niet eens bekend is wat er met verzamelde data gebeurt (Samsung, LG?) of het schijnbaar niet uitmaakt waar de verzamelde data naar toe gaat (Apple) of men er blind vanuit gaat dat de data alleen maar door het bedrijf verzameld wordt en niet doorgespeeld naar de diverse overheden, terwijl van Amerikaanse merken bekend is dat de overheid nagenoeg onbeperkt toegang kan eisen tot de data in de Amerikaanse datacenters.

niet om het goed te praten hoor, ik ben tegen iedere vorm van dataverzameling, ongeacht door wie.
Beter dat de Chinezen weten wat je doet, dan dat de Amerikanen het weten. Die laatste spelen het namelijk direct door naar Nederland.
Dit is exact de reden waarom ik mijn Xiaomi toestel direct na aankoop voorzien heb van een custom ROM... Ofja direct, Xiaomi laat je door een aantal hoepels springen voordat je dat mag doen, zoals een afkoelperiode van 7 dagen en het verplicht aanmaken van een Mi account. Dat doen ze, mijn inziens, met opzet, zodat men het er al gauw bij laat zitten.

Xiaomi produceert kwalitatief goede telefoons voor een scherpe prijs, maar de dataverzameling loopt de spuigaten uit. Niet alleen in de browser, in vrijwel elk component (zelfs de calculator) zit dataverzameling ingebouwd.
Ik knal altijd bij een nieuwe Xiaomi meteen de laptop er aan, open een adb Shell en knal de meeste systeem apps er af die niet nodig zijn.. Weg die troep :)

Eventueel handig om te doen in je wachttijd :)

Kwam er laatst ook een tooltje voor tegen met wat meer overzicht.
https://github.com/Szaki/XiaomiADBFastbootTools

[Reactie gewijzigd door pweide op 4 mei 2020 09:24]

Hoe veilig is het om een dergelijke applicatie te gebruiken? Bestaat er dan niet de kans dat spyware software via de tool wordt geïnstalleerd?
Dat blijft natuurlijk altijd lastig te zeggen. Dat is net zo goed het geval met het installeren van een custom ROM en elke andere tool die je gebruikt. Ik heb verder niks raars gezien op xda-developers bij deze specifieke tool.
Zou de unlock tool van Xiaomi niet net zo goed spyware kunnen installeren ?

Handmatig per app via ADB disablen of installeren werkt natuurlijk ook. :) Maar kan voor andere mensen misschien wat lastiger zijn.
Aan de andere geven ze de mogelijk wel, zat anderen fabrikanten die het gewoon niet "toestaan"
Doet windows 10 ook (calculator). Ik blijf het hele spel wat men speelt om te denken dat bedrijf x het niet doet mar bedrijf y wel, een beetje vermoeiend worden. Kunnen we niet beter, net zoals Xiaomi, een opt-out ervan maken;

Ze bespioneren ons allemaal, totdat het tegendeel bewezen is.
Adguard of Netguard installeren, alles standaard blacklisten en alleen de apps waarvan jij zeker weet dat ze internet op mogen whitelisten en als je updates wilt, even de firewall VPN uitzetten, updaten en weer aanzetten.

Ik heb ook een Xiaomi, maar heb de standaard browser (naast andere standaard apps) helemaal uitgezet / verwijderd. Als browser gebruik ik Firefox.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 4 mei 2020 09:45]

“Dat gaat via opt-out.”

Dat vind ik alsnog schandalig. Het is al leip dat ze zoveel data verzamelen en slecht beveiligen, al helemaal in die modus, en dan laat je ‘t alsnog default aan waardoor ‘t gros van de gebruikers ‘t waarschijnlijk niet eens weet of begrijpt wat de implicaties zijn.
ik zie op mijn Galaxy ook wel een internet browser staan van Samsung maar het is nooit in mij opgekomen die te gebruiken. Is toch bloatware die je opzij schuift en je eigen browser gebruikt.
Ik gebruik de Mi Browser wel gewoon. Los van de discussie in dit artikel maakt Xiaomi wel hele mooie gebruiksvriendelijke apps. Beter dan apps van oa Sony en 'vroeger' ook Samsung. Ervaringen met die 2 merken zijn wel ouder dus mogelijk niet meer relevant.
Xiaomi als merk maakt sowieso hoogwaardige kwaliteitsproducten.

Persoonlijk kijk ik er niet van op.
1. Ik gebruik hun browsers niet.
2. Ik gebruik hun apps niet zoals calculator, health etc niet (deze willen ook access van je privacy)
3. Ik zit op een custom ROM sinds dag 1 vaak.
4. Ik gebruik blokada in combinatie met blocklists voor Xiaomi.
5. default apps verwijder ik vaak.

Kortom als je dit doet 1 malig, dan zit je gebijteld met een super telefoon.
Ik vindt mijn Xiaomi Mi 10 een betere aankoop dan de nieuwe Oneplus8. Maar dat moet iedereen zelf beoordelen.
Dus in de incognito modus kun je het nu wel volledig uitschakelen maar niet in de normale modus ? Of is daar ergens een apart schuifje voor ?
'goed' lezen :X
Update 09:29: Het gaat om een opt-in en niet om een opt-out zoals eerder in het artikel stond vermeld. De dataverzameling in incognitomodus staat standaard uit bij de nieuwe browserversies. Gebruikers kunnen die aanzetten voor een zogenaamde Enhanced Incognito Mode.
Goed, beetje mierenn**ken over de grammatica; het is maar net hoe je het wil lezen 8-)

Het beantwoordt mijn 2e vraag overigens niet.
Het mooiste van de Xiaomi press-release is dat ze een lijstje certificerende instanties noemen. Instanties waarvan ik de certificering vanaf nu met een korreltje zout neem.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.