Vermogensbeheerder neemt RuneScape-ontwikkelaar over voor 530 miljoen dollar

Vermogensbeheerbedrijf Macarthur Fortune Holding heeft Jagex overgenomen; dat is de ontwikkelaar van mmo's zoals RuneScape. Het Amerikaanse bedrijf telt 530 miljoen dollar neer voor de Britse ontwikkelaar.

Macarthur Fortune Holding heeft Shanghai Hongtou Network Technology overgenomen, dat is het moederbedrijf waar Jagex sinds 2016 onder valt. Jagex schrijft dat de overname geen gevolgen heeft voor het managementteam, dat zijn hoofdkwartier heeft in het Britse Cambridge. Bij de leiding van Jagex verandert niets.

Het vermogensbeheerbedrijf dat Jagex nu heeft overgenomen zegt 'zijn ervaring en expertise' te willen gebruiken om 'waarde toe te voegen' aan de studio. Het bedrijf wil investeren in r&d en marketing om nieuwe spelers aan te trekken voor RuneScape.

RuneScape is een gratis te spelen mmorpg, die in 2001 voor het eerst uitkwam als browsergame. In 2016 kwam er een standaloneversie uit en er zijn wereldwijd meer dan tweehonderd miljoen accounts. In 2018 bracht Jagex Old School RuneScape uit voor Android en iOS, een mobiele versie van de oude browsergame. De smartphonegame is meer dan acht miljoen keer gedownload.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-04-2020 • 20:57

56 Linkedin

Reacties (56)

Wijzig sortering
Waarschijnlijk verkocht om bepaalde kosten te ontwijken, zie Reddit voor een interessante discussie:
https://www.reddit.com/r/...om_fukong_interactive_to/

Fukong sold Jagex to MacArthur. MacArthur bought it through one of their "funds." That fund is called Platinum Fortune. Platinum Fortune was founded by Fukong Interactive.

Edit: Questions that no one else brought up that I have regarding this sale. Why would anyone repay the full value of an asset just to keep it? So where is the money coming from or was there any money to pay the debts at all? Also should cast doubts on the valuation of Jagex.
Op zich wel mooi dat we op tweakers twee keer reddit moeten quoten voor het "echte" verhaal :) Thanks voor de achergrond!
Helaas tegenwoordig wel vaker het geval dat de Tweakers-redactie niet echt de diepte in duikt. Jammer, want Tweakers stond toch altijd wel voorop qua online journalistiek.
Idd. Daarom dat ik vaak eerst de reacties lees voor ik het artikel lees want de tweakers posten vaak de juiste bronnen en de redenen. Heel jammer qua online journalistiek idd.
Ja, ik ervaar steeds vaker hetzelfde. De reacties zijn veelal informatiever dan het artikel.
Ik kom al jaren op tweakers voor de inhoudelijke reacties op nieuwsberichten
In dit geval was het ook wel heel logisch om iets verder te graven. Een vermogensbeheerder (of asset manager) neemt namelijk eigenlijk nooit bedrijven over. Een investeringsfonds doet dat bijvoorbeeld wel (waarbij de fonds beheerd kan worden door een vermogensbeheerder). Het verdienmodel van beide is fundamenteel anders.
Nou ik vind reddit nou niet echt een og standje journalistiek hoor. Ik ben heel blij dat tweakers dat niet klakkeloos overneemt wat daar allemaal staat.
Nee natuurlijk niet klakkeloos overnemen, maar wel een goed begin om verder te gaan zoeken -- journalistiek zeg maar ;)
Op Reddit zijn ze iets dieper gaan graven naar het bedrijf dat Jagex nu heeft overgenomen. De eigenaar blijkt ook de eigenaar te zijn van de organisatie waarvan ze Jagex kopen. Lijkt dus meer op een verplaatsing van goederen dan een verkoop.

https://www.reddit.com/r/.../g9mqv1/a_company_update/
Dat ze maar eens goede anti cheat maken, het is bots galore in OSRS, verpest de hele economie. Maar dat zal vast niet gebeuren.
Volgens mij is botten inmiddels gewoon onderdeel geworden van Runescape. Ze hadden veel strenger kunnen optreden tegen bots en gold sellers.. Van Jagex zelf: "Reasearch has shown that 40 to 50 percent of the active player base buy gold from gold farmers." - moeten ze die dan allemaal (zoals eigenlijk de bedoeling is) een ban geven?

https://runescape.fandom.com/wiki/ClusterFlutterer

"On 25 October 2011 at 2:37 PM GMT, an update code-named ClusterFlutterer, also known as "Bot Nuking Day", or simply "Nuke Day" was implemented aimed at preventing reflection and injection bots from functioning. Jagex believes that this consists of 98% of all bots seen in the game."

"At Runefest, it was revealed in a session with Mark Gerhard that 7.7 million accounts had been banned for gold farming between the Tuesday (25 October) update and the session on Saturday (29 October), and that another 4-5 million would be banned by the end of Sunday (30 October), and that these banned accounts made up about 40% of the player base."

Moraal misschien de juiste keuze.. maar financieel en voor de aandeelhouders is "een beetje optreden" genoeg. Een beetje een kat en muis spel is het geworden.

edit: ter informatie: nadat ze dus die ene keer echt kijhard 98% van de bots een ban hadden gegeven konden ze de helft van de 'worlds' bijna wel sluiten, was het niet dat de bots snel terugkwamen.

[Reactie gewijzigd door Sneek op 28 april 2020 21:30]

Maar levert het botten ook daadwerkelijk veel op? Hoelang moeten bepaalde acties worden gedaan om winst te maken?
Ik denk het wel - wat bedoel je precies? De stroomkosten+hardware afschrijving+tijd die je erin steekt vergeleken met wat je ervoor terugkrijgt in stats en/of Runescape gold?

Ter illustratie, circa 5-6 jaar geleden had ik twee PC's gebouwd specifiek voor runescape botten, op een paar diverse activiteiten. Weet ze niet meer precies, het was iets met 'pure ores minen' waar mijn bots constant heen en weer rennen tussen de bank en een gozertje dat je teleport naar de mine. Per bot verdiende ik ongeveer 400k gold per dag (24/7) en ik draaide zo'n 40 bots tegelijk op die twee PC's. Dat vertaalde zich weer naar circa 16 euro per dag waar zo'n 12 euro netto van overbleef (na stroomkosten, premium, en hardware afschrijving)

Professionele goldfarms doen dit op gigantische schaal & hebben geheime methodes om veel meer dan 400k per dag per bot te verdienen.
Bedankt voor je uitleg. Dit wilde ik weten!
Er zijn momenteel ook enorm veel enorme botfarms die met top-level gear de hoogste bosses in het spel verslaan, om de items te verkopen voor gold, en de gold te verkopen voor real world money.

Ze maken miljoenen gold per bot per dag, en wholesale gold verkoopt voor zo'n 20-50 USD cent per miljoen.

De hoeveelheid geld die rondgaat in Real World Trading (RWT/RMT) is ondenkbaar hoog.
Ook op deze manier begonnen (rune/pure essences), vervolgens deze 32 accounts doorgezet en doorgroeid naar "geheime methodes".

Ik heb nog steeds 84 accounts met 99 runecrafting ;) waarvan sommige rond de 50 mil xp.
Als de accounts master-slave gaan werken en reageren op trade verzoeken etc wordt het pas echt interessant ;)

Overigens, van die accounts is er werkelijk waar geen enkele verbannen.. en ik was niet zuinig zullen we maar zeggen ;) Maar het script hadden maar enkele personen toegang tot (allemaal goldfarmers)

Dat verdiende dan overigens ook iets meer, rond de 400k per uur per account waarvan zeker 350k winst. 1 mil was op dit soort schaal ongeveer 0,35 eur.. -12 uur per dag per account aant botten. Tel uit je winst..
In Nederland niet. je krijgt 80 dollar cent per mil geloof ik. Echter nu er zo'n zware hyperinflatie is in Venezuela, zijn er mensen die daar in hun land grof geld aan verdienen. De meeste bot-farms worden gerund vanuit Venezuela.
Dit komt ook omdat de Oldschool 2007 server, waar veel botting op voorkomt, op bijna elke pc kan draaien. De meest eenvoudige huis-tuin-en-keuken Pc van een paar jaar oud is al geschikt voor OS RuneScape.

Hierdoor wordt het nog aantrekkelijker voor mensen uit landen als Venezuela.

Op YouTube staan video’s dat mensen in een hutje achter meerdere laptops op een aantal accounts tegelijk speelt. Vooral high level money making.

Je kan zelfs een Venezolaan inhuren voor $0.60 per uur om op jouw account te spelen. Reddit en YouTube staat er vol mee.
Gold trading sites kopen wholesale GP in voor 0,2-0,5 USD per miljoen, iirc. Je kunt ze kopen voor tussen de 0,8 en 1 dollar per miljoen, afhankelijk voor hoeveel je in een keer haalt.
Die prijzen zijn wel erg optimistisch, van mijn bronnen hoor ik eerder cijfers van 10-20cent verschil tussen inkoop en verkoop. Dat ligt natuurlijk ook aan hoeveelheden. Maar zowel bots als goldsellers willen op ieder moment zo min mogelijk GP hebben omdat in-game GP een risico is.
Sinds kort is er een update tegen bots. Daarnaast moeten die gold farmers/sellers ergens hun geld vandaan halen.

Je moet nu minimaal 20uur gespeeld hebben, 10 questpoints EN minimaal 100 total level om bepaalde items te ruilen/verkopen.
Als je bot-account nu verbannen wordt, moet je dus wat moeite doen om weer 'up en running' te komen. Maar, het blijft een kat-en-muis spel.

Om jou vraag te beantwoorden; je kan vanaf level 1 al jugs vullen met water of klei minen, welke beide best luceratief zijn (zeker op het moment, omdat de prijzen omhoog geschoten zijn omdat de bots verbannen zijn).

Je kan in een uur, zo'n 3000 jugs vullen, met ongeveer 60gp winst per stuk, netto dus 180.000gp/uur.
Als je 10 bots rond hebt lopen die dit doen, krijg je dus 1,8m/uur en die kunnen dat in theorie 24/u per dag.

[Reactie gewijzigd door FuaZe op 28 april 2020 22:45]

het was toch 20 uur, OF 10 quest points OF 100 total level? of is het nu en en en

10 quest points heb je echt binnen 30 minuten.

[Reactie gewijzigd door hoi3344 op 28 april 2020 22:46]

Ja. https://secure.runescape.com/m=news/easter-event?oldschool=1

"These restrictions can be removed by logging over 20 hours of game time, earning 10 quest points, and reaching 100 total level. Alternatively, you can purchase membership to bypass these requirements."

Dit heb ik namelijk ook ondervonden toen ik een secundair account maakte om jugs te vullen, om toch m'n cooking door te kunnen zetten. Ik had er nog 6.000 nodig, die ik in 2 uur bijelkaar had.
Kon ik daarna nog 16u gaan 'wachten' op die restricties.
aww sick. Maarja begrijpelijk dat ze het doen toch.

[Reactie gewijzigd door hoi3344 op 28 april 2020 23:25]

Alternatief kun je ook gewoon membership kopen. Afhankelijk van de tijd die het kost om de andere goals te halen (en daarbij ook niks kunnen verdienen) is dat dus nog best een optie.
Dit klopt. Maar helaas zijn er nog erg veel andere bots voor gokken en autochats om gold te verkopen, laat ze daar ook maar iets aan doen.
Het levert zeker weten wat op :) . De ingame currency is zelfs meer waard dan de munteenheid in venezuela, de venezolaanse bolivar: https://nationalinterest....e-feeding-venezuela-49187
Dus op gebied van MVO is RS erg goed bezig in Venezuela. hehe
Zou je kunnen stellen inderdaad :) , maar blijft desalniettemin een treurige situatie in dat land. Sinds ik het artikel heb gelezen boeit botters mij niet zo en daarnaast raakt het mijn gameplay ook niet direct. Zolang Jagex er niet strenger tegen optreedt zal het mij een worst wezen eerlijk gezegd :D
Ja. Maar niet eens botten, maar multiscreen. Dus je logged in op 50 accounts tegelijk, gaat op exact dezelfde plek staan met die 50 accounts, en alles wat je doet op 1 scherm doen die andere 50 accounts ook. Ga je lekker blast furnace doen, steel bars maken voor 750k per uur ofzo. 50x 750k = 37.5M per uur. 1 mil is wat, 80 cent ofzo? Dus maak je, je moet er wel zelf voor spelen, 30 euro per uur. En heb je geen zin om dat zelf te doen? Huur iemand uit venezuela in om dit te doen voor 5 euro per uur. Dit zijn geen grappen, dit gebeurt echt. Er zijn verhalen van mensen bekend die serieus meer dan 100k euro / dollar op jaarbasis hebben gemaakt, met runescape gold sellen. Bizar ofniet.
Het word ook veel gedaan door mensen in landen waar inkomen erg laag is, er is heel veel te doen over Venezuela in dit onderwerp.
Mede daarom is Jagex nu zelf ook gold gaan verkopen in de vorm van "bonds". Dit zijn tokens die een speler kan inwisselen voor een membership/abonnement tijd of kan ruilen met andere spelers.

Zo bepaalt de community de ingame waarde van een bond.

In een poging om het kopen van gold via onofficiële kanalen onaantrekkelijker te maken en dus indirect ook het botten.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 28 april 2020 22:10]

'poging'. De bonds zijn nog steeds dermate duur, waardoor gold selling gewoon een ding blijft.
Zolang clients als OSBuddy (die wel data van het spel gebruiken en bijv. tekenen waar je moet klikken, maar niet deze handelingen actief tuitvoeren) toegestaan blijven zal botten altijd een groot onderdeel van Runescape zijn. Zeker wanneer de makers hiervan ook verantwoordelijk zijn voor één van de grootste bot-clients.

Maar goed, ze moeten het natuurlijk allemaal zelf weten. OSRS is allang OSRS niet meer, en RS3 is bijna niet speelbaar als legacy-speler. Het verbaast me dat ze nog altijd zoveel spelers hebben.
Zolang clients als OSBuddy (die wel data van het spel gebruiken en bijv. tekenen waar je moet klikken, maar niet deze handelingen actief tuitvoeren) toegestaan blijven zal botten altijd een groot onderdeel van Runescape zijn. Zeker wanneer de makers hiervan ook verantwoordelijk zijn voor één van de grootste bot-clients.
dat soort acties door clients zijn er allang uitgehaald. dat laten ze niet toe. je moet nog steeds alles zelf doen.

edit: bronnetje

[Reactie gewijzigd door raceeend9 op 29 april 2020 08:16]

Tja, de bots doen klusjes die niemand anders zou willen doen?
Uiteindelijk kun je er makkelijker door lvls omhoog gaan.

De prijs van 'jugs of water' was eerst <20gp, waardoor je relatief goedkoop (heel snel) cooking kon trainen met wijn maken.
Nu is de prijs van 'jugs of water' de lucht in geschoten en is die route een stuk duurder geworden.
Jij hebt zeker niet gespeeld voordat de 'grand exchange' er was? Toen moest je wel alles zelf verzamelen of iemand vinden die het gewoon verkocht in varrock west. De grand exchange is makkelijk voor als je lui bent. Maar daardoor is het spel enorm overgenomen door bots. Voorheen gebruikte men bots om niet zelf te hoeven hout hakken of vissen, om toch je exp binnen te krijgen of de logs voor bijvoorbeeld fletching. Nu zijn de bots economie georienteerd, wat veel erger is in mijn opzicht.
Vervelende is, dat juist toen die botfarms zo goed ongedetecteerd konden blijven.. Mensen die zelf merchden kochten grote volumes op van botfarmers en knepen een oogje dicht.

Het is wel degelijk zo dat alles zelf verzamelen gewoon geen optie meer is, kijk naar bosses zoals Zulrah, die vooral drops gaf die eerst door bots werden aangevuld. Die supply aan grondstoffen wordt niet goed aangeleverd, daar spelen er veel te weinig mensen voor en daar is de game wel erg van afhankelijk. Ook wil men tegenwoordig minder grinden, maar meer afkscape spelen, oftewijl food droppen nadat je het gevist hebt, ipv cooken en gebruiken. maar achteraf wel weer food kopen om te cooken.

Het lullige is, dat bots inderdaad veelal gebruikt werden om skills te trainen in het verleden, behalve door een behoorlijk kleine groep personen, maar een behoorlijk aantal accounts werden bots ingezet als middel om geld te verdienen, de RWT-wereld was daar ook nog niet klaar voor (om op deze schaal vraag/aanbod te combineren).

En dan komt daarna inderdaad gewoon de persoon uit een lage-loon-land die wel met de hand speelt, en dat geld volledig legit verdiend, maar dan doorverkoopt omdat het meer verdiend dan reguliere banen. Wat een alternatief is op botting dus, omdat je een persoon die niet het spel speelt, maar aan het werk is in het spel hebt die zijn gametijd gebruikt om geld te verdienen.
De status quo van het spel is inderdaad een economie draaiende op de bots. Boss items en minimum effort items (Jugs of water, iron ore, cballs, alle soorten logs, ed) zijn heel goedkoop vergeleken met wat ze zouden zijn zonder bots.

Nou weet ik niet wat beter zou zijn, geen bots en dus hoge item prijzen, of bots en lage item prijzen.

Gelukkig speel ik het niet meer, na de quest point cape voelde ik dat het spel enigzins voltooid was, iig voor mij.
Ik heb het spel zelf nooit gespeeld maar klinkt mij meer van dat er een probleem is met benodigde hoeveelheid om iets te bouwen of overkeerde droprate als er bots nodig zijn on het voor iedereen leuk te houden. Dan kunnen ze net zo goed npc verkopers maken met grote hoeveelheid resources. Dan heb je ook geen bots meer nodig.
Anoniem: 708439
28 april 2020 22:53
Ultimate Ironman BTW geen last van bots of de G.E. prijzen.
Je kan dan nieteens de bank gebruiken?
Als je heel ver komt met dat account, is het account an sich nogsteeds 'gehandicapped'?

Ik moet er niet aan denken hoe lang bepaalde skills naar lvl99 gaat duren op Ultimate Ironman lol.
Weet niet waarom precies die persoon ultimate pakt, Ironman of hardcore Ironman hebben er ook geen last van.

Persoonlijk noem ik bots ook geen last
Anoniem: 708439
@jochem420729 april 2020 12:13
omdat ik Ultimate speel daarom zeg ik dat.
Anoniem: 708439
@FuaZe29 april 2020 12:14
Valt wel mee alleen herblore is lastig.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 708439 op 29 april 2020 12:14]

Die Chinese investeerder heeft Jagex niet lang gehouden dan, interessant.
En dat de leiding binnen Jagex hetzelfde blijft is waarschijnlijk eerder slecht nieuws dan goed nieuws.
Ik ben benieuwd wat er gaat veranderen!
Sarcasm on; Nieuwe aandelen ? :+

[Reactie gewijzigd door Nympho op 28 april 2020 22:22]

Van 300 naar 530 miljoen, dat heeft Shanghai Hongtou Network Technology goed gedaan.
Klinkt meer als private equity :)
Ze hadden begin dit jaar een praatje op Amsterdam White Nights. Dit is mijn samenvatting van het verhaal wat ze toen gaven. Er staat veel leuks in over deze organisatie.

The announcement: Most developers and publishers claim to be "player-driven" and that "community is at their core" but few truly manage it. Jagex, the makers of the evergreen RuneScape franchise, have taken building and engaging with players to the next level, most recently bringing their PC MMOs to mobile. A 13 years veteran at Jagex, Neil will talk about how the studio has over time truly become player obsessed - the good, bad and ugly of doing so, and how you can successfully apply key learnings to your games.

The audience: I have moved to the green hall. In this room the atmosphere is bright with vivid green colors projected on the walls.
The talk: Neil is from Jagex, mainly known from Runescape. They are mainly based in Cambridge (UK) and have 400 people on their company. Player obsessed or community communication is a buzzword and a hype nowadays, but at Jagex practice these things for a long time already. They have a big community, 1 bln revenue, 240mln active users, 7 years average consumer lifetime, and 1.5mln people on social platforms.

At Jagex they identify a trend that is going on right now: publishers are de-risking. Games are seeing extended life-cycles. Players are putting down roots. Long time dedication is being rewarded. Gamers are playing fewer games, it its harder to get hold of players.
The main problem nowadays is product adoption. (He shows a nice picture of the Technology adoption life cycle.) Games have this this problem too. The part before the chasm is 'relatively' easy: just buy yourself into this part of the market with bribing of friends and relatives. But then comes the chasm to mass market. You need serious money to scale this large. But the risks are much bigger on that side of the chasm. this part of the market is a numbers game. You need to maximize ease of use and do large amounts of testing.
This picture identifiers a lot of the risk aversion we are seeing lately.

At Jagex they think you can overcome the chasm by being player obsessed. Player obsessed @ Jagex: amazing experiences by combining empathy with insights. Key ingredients: interpret needs, get rounded feedback from multiple resources, accept that there are a variety of play stiles within your game, address specific needs of your players (instead of generic) and verify these with testing.