Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft toont nieuw Windows 10-ontwerp met ander startmenu en Verkenner

Chief product officer Panos Panay heeft ter viering van de miljardste Windows 10-installatie een Instagram-filmpje online geplaatst, waarin hij een vernieuwd ontwerp van Windows 10 toont. Onder meer File Explorer en het startmenu, inclusief Live Tiles, worden vernieuwd.

In het Instagram-filmpje laat Panay onder meer de nieuwe icoontjes zien, die voor een deel al worden verspreid onder Windows 10-gebruikers. Een opvallende wijziging is het startmenu. De lijst met geïnstalleerde programma's krijgt een ander ontwerp en het gedeelte waar nu de Live Tiles staan wordt verbreed.

Volgens eerdere geruchten wil Microsoft stoppen met de Live Tiles, maar daar lijkt in dit geüpdatete ontwerp nog geen sprake van te zijn. Zo staan er nog steeds 'tegels' van bijvoorbeeld een kalender-, nieuws- en weer-app, die informatie tonen. Wel is de vormgeving van de Live Tiles licht gewijzigd, zo hebben tegels van bijvoorbeeld het Office-pakket geen eigen kleur meer.

De Verkenner krijgt met dit ontwerp, afgaande op het filmpje, de grootste wijziging. Zo lijkt de bovenste 'Ribbon'-balk te zijn verdwenen. In plaats daarvan is er een select aantal kleinere icoontjes. Een deel van die knoppen is verplaatst naar de linkerzijde van het Verkenner-scherm. Opvallend aan het nieuwe uiterlijk is dat onderdelen groter worden weergegeven, waardoor er minder informatie op het scherm lijkt te passen. Vooral aan de linkerzijde van het scherm is dit zichtbaar.

In het nieuwe ontwerp lijkt daarnaast meer ruimte te zijn voor personalisatie. Gebruikers moeten straks meer invloed kunnen uitoefenen op de grootte en kleur van de muisaanwijzer. Het contextueel menu dat met de rechtermuisknop wordt geopend, is ook aangepast. Zo is er een 'Ga terug'-knop toegevoegd.

Of en wanneer deze wijzigingen voor Windows 10-gebruikers komen, is niet bekend. Windows Insiders hebben het gewijzigde uiterlijk nog niet gekregen, met uitzondering van de nieuwe icoontjes. Daarmee lijkt een update in de eerste helft van dit jaar onwaarschijnlijk. Microsoft heeft geen verdere informatie gegeven over het nieuwe ontwerp.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

20-03-2020 • 11:34

354 Linkedin

Reacties (354)

Wijzig sortering
Waarom bouwt Microsoft net als sommige Linux Distributies niet gewoon verschillende interface layout opties in? Bv Windows klassiek, XP, 8, 2000 en modern.

Dan kan iedere gebruiker de interface beleving instellen die hij graag heeft of gewend is. Worden gebruikers ook niet bij iedere Windows versie gedwongen 'alles opnieuw' te moeten leren vinden!

[Reactie gewijzigd door Drallas op 20 maart 2020 11:51]

Ik denk dat Linux niet echt een geschikte plek is om best practices voor desktop GUI's op te halen. Ik vind Linux geweldig, maar niet als desktop OS. Gnome, KDE, XFCE, noem het maar op, het is allemaal buggy, inconsistent, niet gebruiksvriendelijk en lelijk.
Ik vind Linux geweldig, maar niet als desktop OS. Gnome, KDE, XFCE, noem het maar op, het is allemaal buggy, inconsistent, niet gebruiksvriendelijk en lelijk.
Ik draai nu al een paar jaar KDE Plasma. Het is stabieler en consistenter dan de interface van Windows 10, zeer gebruiksvriendelijk, en ik kan er goed mijn workflows in kwijt. Alleen het applet van Network Manager is het al waard, waarmee al mijn bedrade, draadloze en VPN verbindingen vanuit een enkel overzicht zijn te bedienen. Die consistentie is er nog steeds niet in Windows, waar elke VPN softwarebakker zijn eigen prutje levert dat op geen enkele manier integreert.

Hetzelfde met bijvoorbeeld Remmina, waarmee ik met verschillende protocollen kan verbinden met andere systemen om ze te beheren. Denk aan RDP (Windows) SSH+VNC (*nix), etc. Alles in een enkele interface en geen waaier aan clients meer.

Verder valt over smaak niet te twisten, maar het hoeft echt niet lelijk te zijn (ook anders dan KDE Plasma).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 maart 2020 14:24]

Win 10 heeft een VPN optie. Ik kan met mijn werk (TU/e) heel gemakkelijk vanuit het netwerkicoon m'n VPN aanzetten.
(Ja er is ook de Cicso anyconnect secure mobility client die soms heel brakkig werkt, maar die hoef ik dus niet te gebruiken)
Ofwel ik heb goede ervaringen met de geïntegreerde VPN via Windows 10. Gaat het bij andere VPNs dan zo anders? En waarom dan?
Remmina is een prachtig programma. Ik mis alleen nog multi monitor support. Als ik buitenshuis werk met m'n laptop en extra mobiele monitor dan kan Remmina daar helaas niet mee overweg. Ik kan wel de sessie met de hand vergroten naar beide schermen maar dan weet de sessie weer niet dat er 2 schermen gebruikt worden. Het werkt maar het is behelpen. Als dat nog een keer geimplementeerd wordt dan is het voor mij echt af.
Buggy, Lelijk en inconsistent is echt een achterhaald argument! Heb je de laatste jaren wel eens een moderne Linux Desktop geprobeerd? Zorin Os, Endless OS, Ubuntu Budgie, Pop_OS, Manjaro etc etc.
Het is ontzettend vooruit gegaan ten opzichte van wat het was, dat valt niet te ontkennen. Maar als je de samenhangendheid van zeker macOS en in iets mindere mate Windows hebt, valt het qua UI nog zeker wel tegen. Het voelt nog steeds als een samengeraapt gebeuren op verschillende gebieden en heeft qua UI nog teveel 'oud-uitziende' elementen.
Zeker macOS is gewoon nog zoveel meer een geheel en ben het ook met MarcoC eens dat het echt wel een pak minder mooi is. Maar nog steeds, het is ontzettend vooruitgegaan t.o.v. wat Linux was :)

Het buggy kan ik dan weer minder plaatsen, zeker in vergelijking met Windows 10 ;)
Nou ik vind Windows anders tegenwoordig maar een serieus samenraapsel van interfaces.
- Control Panel verspreid over 2 apps
- 1e dialoog box is Windows10 design, klik je door, dan krijg een Windows 7 design en mogelijks verderop zelfs nog een Windows 2000 design
- verschrikkelijk veel UI functionaliteit eruit gesloopt: grootte/kleur interface elementen aanpassen, voorkeur apps voor bestanden is nu zo groot als mijn hele scherm terwijl basisfunctionaliteit als zoeken naar een bestandstype niet mogelijk is, ...
- zoveel jaren na Windows 8 is er nog steeds geen goede tablet UI voor Windows 10.
En ik kan zo nog wel een uurtje verder gaan.

Onderhuids is het veel beter in orde qua security, maar UI zuigt enorm en wordt er zeker niet beter op.

OSX? Leuk, maar tot voor kort moest ik geen Apple hardware hebben met die zwakke toetsenborden. Nu beter naar het schijnt, maar nog steeds wreed duur en niets uitbreidbaar. Mijn oude MBP 2013 draait echter nog goed genoeg voor wat ik er mee doe.

Linux? beter, maar vaak heb je minder duur op de batterij.

Ik vind het triestig dat laptops en OS-en de laatste 10 jaar weinig zijn vooruitgegaan.

[Reactie gewijzigd door Chris_147 op 20 maart 2020 16:20]

Er is één of andere totale afbraak van het OS gaande, je kunt met een stokje de stront tussen je schoenprofiel vandaan halen, maar bij de eerstvolgende stap zit het er weer tussen.

Start... vanaf het begin van W10 inconsequent onbetrouwbaar, komt geregeld bij een eerste keer klikken niet op zetten, bij een cliënt hebben we maar opnieuw geïnstalleerd omdat er niet meer direct gezocht kon worden via start.

Waarom openen PDF's steeds maar weer met explorer dit na instellen?

Waarom zit windows met zn klauwen aan gepinde snelkoppelingen met noodzakelijke opstart argumenten(deze worden als het even kan gewist/updates?)
Waarom verdwijnen er grofweg maandelijks gepinde applicaties/koppelingen met netwerk ref. en niet dagelijks?.

De hele UI is loom(dit gewoon met alle animatie zooi uit), eigenaardig genoeg wanneer ik W10 in VMware VM op een Linux host draai is het wel nagenoeg snappy als een Linux DE.
Audio feedback is enorm vertraagd, bij volume veranderen/mute zit weet ik het hoeveel ms vertraging, dit bij diverse PC's.
W10 op W10 host met VMware is een ramp met scaling/non standaard resolutie, alle teksten zien er niet uit/blurry, geen idee wat dat voor een Truetype DPI scaling crap is, dit is niet het geval i.c.m Linux Host.

Zoekfunctie in de file explorer verdomt het wat te vinden met enkel nummers als zoekterm, dit is bij meerdere PC's. doe je er reeds bekende voorliggende letter/teken bij krijg je wel resultaten.
Sorteer ik vanuit een applicatie via de win explorer op naam om een project te openen wat hier meestal begint met cijfers zoek ik me af en toe het lazereuz blijkt een opvolgend nummer niet opvolgend maar helemaal onderaan de lijst te staan of helemaal niet weergegeven.

Geen idee wat Office 2016 voor een legacy/container issue's heeft maar als ik dat venster vlot op en neer beweeg is het op alle machines die ik ken sinds het gebruik van W10 alsof ik patience uitgespeeld heb zo dik is de lag.

Oud en nieuwe UI door elkaar, de main Playmobil UI is gewoon informatie/configuratie brak waardoor ik voornamelijk uitkom op de oude UI, dan zijn er oudere UI elementen fantastisch in gebruik met het donkere thema aan(zwart txt op zwart)....

Vorige mappen openen bij aanmelden: ja soms opent er een ineens vorige map na aanmelden, top!(niet netwerk specifiek).

Verassing! vanaf vandaag hebben we sessie herstellen bij aanmelden en hebben het ook maar even ingeschakeld voor je: hiermee raggen we ff alles ongezien in één trap aan zonder te weten of er dependenties zijn....
Recente mappen: ja recent maar totaal irrelevant nu, gister en eergisteren ook. het schotelt me loze informatie voor(Het zit me in de weg!)

Migratie periode oke, maar ik zie er alleen maar feature puinzooi bij komen, zonder dat de basis van de gebruikersomgeving in een stadium van enigszins af raakt.

Een buitengewoon prettig OS...

[Reactie gewijzigd door CHBN op 20 maart 2020 21:38]

Ik kan het ook alleen maar onderschrijven. Linux is fantastisch maar kan op dit moment qua GUI gewoon niet mee met commerciële alternatieven. Je merkt gewoon te veel dat er te veel techneuten en te weinig UX'ers zijn met een veelal functionele in plaats van gebruiksvriendelijke insteek.

Het resultaat is dan ook de bijvoorbeeld voor server applicaties en cli taken Linux wel geweldig is, alle systemen hebben sterke en minder sterken punten.

En ja er is KDE Plasma, en Gnome, en vele anderen, maar daar zit ook een groot probleem. Consistentie is ver te zoeken (op Windows overigens ook een probleem) en dat is wel degelijk belangrijk in desktop omgevingen. Het software aanbod is gewoon te beperkt om echt keus te hebben. Niet onregelmatig is de keus tussen een pakket met een andere GUI of niets.

Ik zelf werk op zowel Linux als Mac en soms ook Windows. Sommige GUI zaken zitten op Windows gewoon beter in elkaar, andere op Mac, maar met alle respect voor Linux (wat qua CLI veel beter is dan de eerdere genoemde) kan het niet mee op GUI gebied.
Niet om je verhaal af te vallen verder. Maar Windows heeft de laatste jaren een enorme inhaalslag gehaald op CLI gebied. Powershell zit wel heel anders in elkaar, maar het is zeker net zo krachtig als de CLI op Linux.
Terechte opmerking, Windows heeft ook grote stappen gemaakt inderdaad. Ik wil ook zeker geen anti-Windows vershaal gaan oplepelen. Mijn voorkeur heeft nog altijd Linux, maar smaken verschillen.
Alles?? Mijn zoontje heeft van mij een computertje met zorin OS, en is er "zuper" blij mee.
De hardware is meer dan 10 jaar oud, maar voor hem is alles prima!
Het is enkel voor eenvoudige spelletjes, en de schoolwebsite.
En stiekem ga ik er soms ook op, alleen voor mij is het wat traag.
Vanwege het werk heb ik natuurlijk windows.
Tijdens deze quarantaine ga ik wel een andere computer opzetten, met Endles OS, maar toch vooral om developer tools te instaleren.
Zonder windows heeft zeker nadelen, maar zeker ook voordelen.
Nadelen: Tools die je kent, kan je vaak niet meer gebruiken, of zijn niet optimaal, nieuwe tools, nieuwe interface...
Voordelen: Heel makkelijk om veel apps te installeren en te proberen. Geen enkel gezeur met drivers, licenties of andere beperkingen. Shells&SSH out of the box, gewoon super. Heel veel andere goede standaard apps, voor foto, video, mail, kalender, en LibreOffice, dat is tegenwoordig echt wel in staat om te beantwoorden aan wat ik nodig heb. Met linux is het echt wel leuker, en je hoeft ook geen archief aan te leggen met software+licenties, updates gaan altijd makkelijk en goed.
Last but not least: zeer aanpasbaar!
Wil je iets wat er mooi uit ziet? Probeer Kubuntu, Zorin OS of Ubuntu Budgie eens.
Wil je iets wat super stabiel is? Probeer eens een Ubuntu LTS variant.
Blijkbaar geen Linux optie die zowel mooi is als super stabiel? }>
Zou je eens toe willen lichten wat er precies instabiel is aan Windows (10)?
Dus geen verhalen over smaak (UI/workflow/prijs etc.) maar daadwerkelijke stabiliteit van het OS.
Je wilt een voorbeeld? OK, hier is er een. Een update komt binnen op een perfect werkende laptop. Update wordt uitgevoerd. Je gaat rustig aan het werk. 10 minuten later herstart het ding en begint de hele update opnieuw. Ik kan doen wat ik wil, alle trucjes van de website van Microsoft toepassen, het helpt niet. Ik heb van pure ellende een nieuwe laptop gekocht. Al eens op een draadloos netwerk zoals eduroam gegaan? Je leert de website cat.eduroam.org heel goed kennen om iedere keer een nieuwe installer te downloaden om het netwerk weer aan de praat te krijgen als je op een andere campus bent geweest. Over het feit dat het systeem wordt "voorbereid" voor een update en daarvoor je ingestelde paging file verandert terwijl je een berekening aan het doen bent waarvoor je 100 GB virtueel geheugen nodig hebt zullen we het niet hebben. Over de consistentie of beter gezegd het gebrek aan consistentie in de manier van configureren zullen we het inderdaad ook nog niet hebben. Op een bepaald ogenblik was het bij mij op.
Begrijpelijke ergernissen, edoch niet representatief voor Windows zelf. Dat van die update is toch echt een uitzonderlijk geval (er zullen vast meerdere mensen zijn met hetzelfde probleem, maar wat wil je met 1 miljard actieve apparaten).

Eduroam? Nee, ken ik net - maar is dat de fout van Microsoft? Van Eduroam? Gebrek aan samenwerking tussen die twee?

Daarbij zijn dit geen voorbeelden van instabiliteit maar van ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ik zeg niet dat Microsoft hierin niets te verwijten valt, maar met stabiliteit heeft het niets te maken.
Sorry maar dat is absurd. Windows 10 is hartstikke stabiel. Ik gebruik het zelfs als server OS en het draait maanden achter elkaar door. De andere laptops en game pc hebben ook totaal geen stabiliteitsissues.
Is inderdaad erg stabiel
Ik vraag me dan toch altijd af wat mensen doen om zulke onstabiele systemen te krijgen. Ik beheer een groot aantal systemen, zowel Windows als Linux en op beide moet je echt flink te best doen om een onstabiel systeem te krijgen. De tijd dat Windows onstabiel was ligt echt wel jaren achter ons.
XFCE, Gnome

Met de moderne default window & widget styles (zoals Numix of Arc) mis ik niets. XFCE is iets lichter dan Gnome, maar beide werken prima.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 20 maart 2020 13:59]

Ik heb vrijwel alles geprobeerd de afgelopen 2 jaar, mijn eindconclusie is Windows + WSL2 of macOS een veel betere combinatie is. Ieder z'n mening uiteraard :) .
WSL2 zou in 2019H2 zitten, maar was toch uitgesteld?
Dat klopt, maar de Insider-versie heeft hem wel al. Over een paar weken komt deze publiek beschikbaar.
Windows 10 + wsl werkt inderdaad heel erg goed, ook als ontwikkelomgeving met Windows Terminal (die nieuwe), Git Bash en VsCode.
Hier gaan we weer met Linux op de deskop-is-kut-welles-niets, maar je comment dateert echt uit....
Ach ook dit werd door de Linux fans hier in 2001 al geroepen, was niet waar, viel allemaal wel mee etc etc etc, want Linux dit en Linux dat etc etc.
Geeft ook helemaal niets, gelukkig is er voor ieder wat wils. ;)
ik was Windows daar zat, dus heb ik ze blijk gemaakt met Kubuntu en Ubuntu Budgie
Bijzondere manier van denken. Jij bent windows bij anderen zat dus je installeert een ander OS. En dan denk je ook nog dat die anderen nu gelukkig zijn.
Sorry, maar dit gewoon fanboyisme, Linux is een fantastisch en stabiel OS, KDE zit er prima uit maar een comment wegschuiven naar 2001 lijkt me een beetje onrealistisch.

Zodra applicaties binnen hun omgeving blijven (lees KDE app in KDE) gaat alles goed. Maar vaak zat een net niet gangbaar programma moeten hebben wat dan alleen weer voor iets anders is gebouwd. Iets als LibreOffice draait uit mijn hoofd alweer op GTK en geeft je dus weer een andere interface.

Overigens is dat allemaal prima werkbaar maar echt niet van dezelfde consistentie/kwaliteit als de alternatieven. Dat doet natuurlijk niets af dat jij, je vriendin en je ouders er tevreden mee zijn.
De nieuwe Windows screenshots doen me eigenlijk heel hard aan KDE Plasma denken...
Mij ook. Net Dolphin, die File Manager
Heb je het recent nog eens bekeken? 15 jaar geleden had ik je misschien nog gelijk gegeven, nu niet meer.
Ik deel grotendeels mee met uw mening behalve lelijk, er zijn wel paar bij die heel mooi zijn.

Paar maanden geleden heb ik Linux in desktop mode kans gegeven door verschillende populaire te uitproberen zoals Manjaro, Ubuntu, Pop_os, Mint etc.
Wat mij altijd opviel is dat de Gui niet goed werkt zoals overlap waardoor ik niet kan erop klikken, beperkte applicatie, installatie moet soms via CLI en ik heb daardoor weinig overzicht in Gui welke applicatie geïnstalleerd zijn, welk versie etc. Tenzij je altijd installeert via store maar daar zit dan ook weer niet alles erin.

Maar linux als server is wel goed dankzij indrukwekkend cli/console en het is ook stabiel.

Ik denk dat als Linux betalend zou worden dat het veel vooruitgang zal boeken en ik wil gerust ervoor betalen zoals ik voor Windows betaalt. En ook geen honderden distributie maken natuurlijk.
wow, Windows 10 kopieert verschrikkelijk veel van Gnome3.
https://www.youtube.com/watch?v=OlQirCHkexg
https://www.youtube.com/watch?v=KSQxPnKwNc8

De manier hoe Windows 10 werkt met de keyboard zoals task switching e.d. zijn allemaal gekopieert van Gnome 3.

[Reactie gewijzigd door Immutable op 20 maart 2020 17:54]

Windows 10 en consistent 8)7 |:(
Als er iets bager is en altijd maar veranderd is het windows 10.
Klinkt als ervaring uit een lang verleden. De deskop environments van Linux zijn juist vaker beter en doordachter dan Windows 10. Allemaal buggy of niet goed werkend herken ik niet.

Deze nieuwe look van Windows 10 ziet er goed uit.
Het lijkt veel op KDE Plasma van Linux. https://youtu.be/vzfZgVywscw

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 20 maart 2020 18:04]

Dan moeten meer zaken gaan bijhouden. Het is prettig dat ze een duidelijke interface hebben. Deze interface loopt ook door naar andere producten zoals in Windows Server 2016/2019.
Het is prettig dat ze een duidelijke interface hebben.
Volgens mij bedoel je 'enkele', wat overigens niet helemaal waar is. Al vijf jaar is Microsoft bezig met Windows 10, maar nog steeds zijn zaken gescheiden (en vaak dubbel uitgevoerd) tussen bijvoorbeeld het klassieke win32 Control Panel en de modernere Settings. Duidelijk is niet het woord dat ik ervoor zou gebruiken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 maart 2020 12:54]

Control panel is nog steeds het handigst als je mij vraagt.

In het Settings menu moet je veel te veel zoeken...

Wil je bijvoorbeeld netwerk informatie ? 37x klikken voor dat je iets bruikbaars hebt ...

Er staat bijvoorbeeld een link naar "Finding your ip address?"
Kom je op een web pagina uit met een lap tekst hoe dat te doen ... i.p.v. direct je ip gegevens te laten zien ...
Ik kan best snappen dat settings voor de gemiddelde gebruiker beter is, waardoor het in sommige gevallen voor de tweaker moeilijker wordt.

In veel gevallen is het niet eens 37x klikken in settings, maar moet je gewoon naar control panel omdat het er niet is.
Dat dus ... :)

[Reactie gewijzigd door TheToolGuy op 20 maart 2020 14:04]

Met de muis een beetje in het rond klikken op zoek naar zut is in Windows ook altijd een optie.

start menu > "netwerk" intikken en gewenste optie selecteren. Met "network properties" heb je het meteen.

Is voor mij een stuk sneller dan er heen klikken via het configuratiescherm of instelilngen.
Echt, het feit dat settings niet hetzelfde kan als control panel is nog steeds mijn grootste ergernis in Windows 10.
Yep, of dingen die je eerst gewoon via computer management deed nu ineens niet meer werken. User toevoegen? Waarom zou je dat in godsnaam via Computer Management willen doen......
Vind het menu in windows server wel extreem frustrerend tov hoe het vroeger was... vind het onnodig dat er een heel nieuw scherm open gaat om even snel iets te zoeken. Vooral op machines met low specs kan dat soms wel eens wachten zijn.

Als er een instelling is die ik heb gemist op windows server dan hoor ik dat uiteraard graag :)
Als er een instelling is die ik heb gemist op windows server dan hoor ik dat uiteraard graag
remote management?
Deze interface loopt ook door naar andere producten zoals in Windows Server 2016/2019.
Microsoft is al erg lang bezig met het afscheid nemen van de GUI op servers. Best practice is dan ook al jaren om geen GUI te installeren.
ja, want die GUI gebruikt wel 0.000001% cpu power.
Liever een CLI zodat het veel lastiger is om een goed overzicht van je configuratie te hebben zodat je makkelijker fouten maakt.

Een CLI en GUI hebben allebei hun sterke en zwakke punten. Een verstandig persoon gebruikt van beide de sterke punten en gebruikt ze niet waar ze zwak zijn.
Windows heeft er blijkbaar een handje van om een soort 'werkwijze' te forceren tot hun gebruikers.
Laatst moest ik iemand helpen om het geluid weer goed te krijgen na dat die een gesprek op Teams heeft gehad.

Blijkt dat alle audio instellingen weer veranderd te zijn. Want RMB op audio pictogram in het systeemvak > Afspeel apparaten, bestaat niet meer, dan krijg je niet meer dat oud vertroud verster. Maar een heel nieuw paneel waar de instelling niet staat die je zoekt...
Via control panel kan je nog wel bij dat venster komen. Omslachtig is het zeker.r Want de instelling "what to do with phone calls" kon ik niet terug vinden in dat nieuwe paneel.
Vooral bij windows 10 lijkt Microsoft alleen nog maar bezig met veranderen omdat het kan/moet.
Niet omdat er een vraag naar was of omdat het de boel beter maakt.

audio instellingen waren goed geregeld en zijn inderdaad alleen maar verslechterd.

Het verbaast me dat Tweakers überhaupt een artikel maakt over dit nieuwe startmenu en verkenner want het stelt toch niks voor? Zat iemand hier op te wachten? Staat iemand te juichen?
nee. sterker nog. Ik had juist een "ohnee laat het niet waar zijn" gevoel.


Dat van die audio instellingen snap ik nog wel, dat was namelijk mijn grote punt met windows 10. Shit is ongekend inconsistent. Ik kom van een Mac af en als ik daar iets wil wijzigen doe ik dat via het icoontje of via systeemvoorkeuren als het wat geavanceerder is. Dus volume regelen of afspeelapparaat selecteren doe ik via het icoontje, maar gevanceerde settings voor audio doe ik via systeemvoorkeuren.

Onder win10 was/is het maar de vraag waar een "advanced" knopje je naartoe stuurt. het correct werkende oude venster zoals in windows 98 tot 8 prima werkte, of naar de brakke configpanel app?

iksnap dat ze dat dan gelijk trekken en het naar die brakke app sturen. Liever consistent slecht dan weet je iig waar je aan toe bent.
Als iemand die van Windows naar Mac is gegaan (anderhalf jaar terug) mis ik juist veel instel opties. Als de opties er zijn, dan zijn ze wel makkelijk te vinden, maar er is een hoop minder in te stellen ook. Dus echt een eerlijke vergelijking vind ik het niet.
Ik heb zo ooit eens een artikel gelezen van Joel Spolsky (joelonsoftware.com) over product en middle management bij Microsoft. Kennelijk is de enige manier om daar hogerop te geraken een zichtbare verandering in de UI teweeg te brengen. Dan kan je daar achteraf groot over doen.
Werk 'under the hood' wordt minder geapprecieerd.
Dat was een artikel van bijna 10 jaar geleden denk ik, maar ik vrees dat die cultuur nog steeds sterk aanwezig is...
Nou, Apple had zo toch eens bij Snow Leopard dat ze geen nieuwe feature gingen implementeren, enkel bugfixes.
Zouden ze bij Catalina ook wel eens mogen doen.

En in dat artikel bedoelde men geapprecieerd binnen Microsoft. Dat klanten dat minder appreciëren, tot daar. Maar intern zou het geen promotie mogen belemmeren als je enkel bug fixing hebt gedaan ipv nieuwe features. Maar ik vrees dat het zo nog altijd is...

[Reactie gewijzigd door Chris_147 op 20 maart 2020 21:14]

Blijkt dat alle audio instellingen weer veranderd te zijn. Want RMB op audio pictogram in het systeemvak > Afspeel apparaten, bestaat niet meer
Nee, daar heb je nu gewoon een dropdown in de volume settings voor, dus als je met LINKS klikt ipv rechts :)
Daar kun je alleen het volume instellen en afspeelapparaat kiezen, maar geen instelling voor het volume bij telefoongesprekken.
Maakt het voor de beheerders wel ingewikkelder..
Hoezo een beetje beheerder hoeft die systemen toch nog nauwelijks aan te raken.

Powershell Commando's zijn sowieso Interface agnostic!

Die keer dat een beheerder een gebruiker echt moet helpen kijkt deze echt wel door de interface heen.

[Reactie gewijzigd door Drallas op 20 maart 2020 13:56]

Gewoon rechtermuisklik op de startknop (of noemen we die tegenwoordig ook alweer anders?) en dan kun je het hele ellendige startmenu vermeiden. Nu nog een eenvoudige manier om direct in het oude configuratiescherm te komen. Ik gebruik nu start -> run -> control.exe
Voor het configuratiescherm gebruik ik altijd start -> 'conf' typen -> enter.
Dit heeft totaal geen prioriteit. Als je iets dieper in Windows 10 duikt dan lopen er nog steeds twee stijlen door elkaar, zie bijvoorbeeld het configuratiescherm.

Als Microsoft nu al geen voorrang geeft aan de UI, hoe moet het dan goedkomen met verschillende thema's?
Het oude Controlpanel en het nieuwere configuratiescherm is wel een drama. Maar als ze daar doorheen zijn zou de schil die eroverheen komt niet zoveel meer moeten uitmaken. Als Linux het kan dan moet een mega bedrijf als Microsoft het ook kunnen. Niet iedere gebruiker wil dezelfde interface, en sommigen blijven liever bij hun oude Windows 2000 interface.
Ze moeten 'Themes' beter maken. Ten tijden van Win98 kon ik het er zo gek uit laten zien als ik wilde. Ik had altijd gedacht dat dat zich wel zou evolueren tot een breder iets. Ipv daarvan is het nauwelijks bruikbaar geworden.
Wow, ik wist niet dat dat kan met Ubuntu Mate. Hier was ik naar op zoek! Bedankt!
Ik zou graag alles optioneel willen. Dat kan in het begin toch voorgesteld worden?
Wilt u deze look and feel, of deze, of die..
Ik vond aero altijd erg mooi en wil daar best wat ram aan opofferen.
Omdat ze al jaren moeite hebben met het maken van 1 consistente interface.
Inderdaad, en dan neem ik lekker het menu uit 2000, want die werkt prima en is duidelijk.
Lijkt me duidelijk: niet tig interfaces hoeven te onderhouden.
1e google hit op "ui design rules" (na een advertentie):

- https://webdesign.tutsplu...terface-design--cms-30886

Regel 1 op dit artikel:

"Strive for Consistency. ..."

Dat staat haaks op de vrije keuzen van een vrije interface, leuk dat je een kleurtje kan wijzigen (of tegenwoordig al dan niet dark-mode). maar wilt voorkomen dat een gebruiker gewend raakt aan de instellingen van Jantie om vervolgens op de laptop van Pietje te werken waarin alles anders is. Leuk voor tweakers. Minder leuk voor tech support afdelingen, of uiteindelijk ook een groot deel van de gebruikers waar dit onbewust een stressfactor kan worden (lees ook: the paradox of choice.).

Nu is consistentie belangrijk in de zin dat je iedereen dezelfde gebruikerservaring voorschotelt (vaak over een hele product range) maar ook moeilijk te bewaren. Zeker in modern agile development zie je dan ook vele interfaces verschillende GUI versies gebruiken, niet echt bepaald gebruiksvriendelijk.

Een mooi voorbeeld hiervan zijn (weet f niet of dit nog heel erg speelt) de verschillende UI versies van windows die door elkaar lopen. Om maar te zwijgen over 2 control panels.

[Reactie gewijzigd door Ed Vertijsment op 20 maart 2020 15:44]

Jouw ideale systeem bestaat, het heet Arch Linux, maar ik gok dat je dat al wist. ;)
Wat is er mis met sommige van de Linux-desktops dan? Cinnamon is bijvoorbeeld een desktop die heel gebruiksvriendelijk is, zeker voor mensen die van Windows komen.

GNOME is ook gewoon een zeer handige desktop en heeft meer een Mac-gevoel naar mijn mening.
Dat kunnen ze best, Microsoft is er super goed in om dergelijke zaken in een framework te gieten. Als ze het vervolgens Open Source maken werkt de community er ook aan mee om het consistent en up to date te houden!
Ik krijg steeds meer het idee dat Microsoft geen idee heeft waar ze met Windows 10 naartoe willen. MS wil alles het liefst in de cloud doen, maar tegelijkertijd wordt een feestje gevierd ter ere van de zoveelste Windows 10 installatie. Dan het geschuif achter de schermen met de groep ontwikkelaars. Komt de kwaliteit niet ten goede. En dan dat jaarlijkse feestje van weer een nieuwe Windows. Met ontzettend veel nadruk op uiterlijkheden. Natuurlijk is het uiterlijk het eerste wat je ziet, maar zitten 'we' te wachten op weer een ander bureaublad, weer een ander start-menu etc? Functioneel wordt ook het nodige gewijzigd - wat zich meestal voordoet in dingen die plots niet meer werken of andere vreemde gedragingen. Ik zou graag wat meer nadruk (van zowel MS als de redactie van Tweakers) op de functionaliteit willen zien dan het uiterlijk - Windows is immers alleen maar een platform om applicaties te draaien. En aan die functionaliteit schort nog wel het een en ander. Zo vraag ik steevast bij elke nieuwe Windows versie of Verkenner - oeps - File Explorer nu ook in staat is om te gaan met bestands/padnamen langer dan 260 tekens. Ik durf te wedden van niet. En dan krijg ik steevast om mijn oren dat dat helemaal geen limiet is, totdat men het zelf heeft getest. Is dat dan zo belangrijk, die lange bestands/padnamen? Ja! Probeer maar eens permissies te wijzigen van een map die naar de zin van Explorer te lang is. Of zo'n map te verplaatsen, verwijderen etc. En ja, ik ken alle alternatieven voor Explorer, maar het is belachelijk dat na 20 jaar MS nog steeds dit, door henzelf, gecreëerde probleem niet hebben opgelost.
In organisaties waar men individuele mailtjes archiveert waarvan de onderwerpregel een heel verhaal is loop je al heel gauw tegen die limiet aan. Echt super vervelend.
Ik heb ook al eens gezien dat onedrive (ja, hun eigen clouddienst), zaken niet wil synchroniseren omdat de pad/bestandsnaam combinatie te lang is. Beschamend.
Ik weet niet of die limiet op de lengte van een pad in Windows al is opgeheven of nog steeds 256 is, maar het is eigenlijk bijna niet te geloven dat zo'n limiet nog steeds problemen veroorzaakt in 2020. Ik liep er 20 jaar geleden tegenaan met Windows 2000.
20 jaar geleden was windows explorer tenmiste stabiel, snel en het deed wat het moest doen.
Tegenwoordig is het een hel, op de ene PC werkt het prima, maar op de andere is die traag, doet helemaal niets , je kan alleen naar een andere map gaan door de filepath in te typen,
Windows working on it,
Bestanden kopieren crashd regelmatig,
10Gb/s limiet.
Nog steeds single threaded,
Grijze niet clickbare iconen in het menu,
Heb me hoop opgegeven dat windows ooit nog wat wordt met name de file explorer.
Ja Microsoft lijkt vaak heel graag met nieuwe dingen bezig te zijn zonder de bestaande zaken te willen optimaliseren. Saai werk misschien, maar wel nodig.
Mwha als je een beetje weet hoe je wel iets goed moet voorbereiden en inrichten loop je niet tegen deze problemen aan.

Veel bedrijven gooien hun hele fileserver op SharePoint om daarna te klagen dat het in combinatie met OneDrive sync niet goed presteert of fouten vertoond.

Het heeft ermee dat de Windows Explorer niet met lange paden overweg kan, alles daarbuiten is het gewoon mogelijk. OneDrive sync gebruikt via de verkenner standaard c users gebruikersnaam en dan tenant/site naam. Genoeg bedrijven die hun volledige naam in hun site gebruiken. Ik heb het bij bedrijven gezien dat ze al 180 tekens verder waren om pas in je hoofd map van de SharePoint doucmenten site te komen.

OneDrive sync met SharePoint wil je ook helemaal niet op deze manier gebruiken het is ook geeneens een recommended inrichting. Het is een stukje ouderwetse logica bij beheerders waardoor dit soort problemen ontstaan.
Met ontzettend veel nadruk op uiterlijkheden. Natuurlijk is het uiterlijk het eerste wat je ziet, maar zitten 'we' te wachten op weer een ander bureaublad, weer een ander start-menu etc?
je doet net als of Microsoft bezig is met een revolutie in de zin van het visuele aspect van Windows, maar het is gewoon een evolutie op Windows10.wel nieuwigheden, maar door de kleuren lijkt het op een compleet nieuwe versie van het bureau blad.ik denk dat de meeste huis tuin en keuken mensen alleen willen weten waar de edge browser, wordpad, en minesweeper staat, Facebook, Twitter, doe je via de browser.ik denk dat dit de grootste groep is die achter de desktop/laptop zit. Natuurlijk zijn er ook vele andere gebruikers die het op een andere manier gebruiken zoals software ontwikkelaars, netwerkbeheerders, jah dan kan ik wel begrijpen dan mensen zijn die het irritant vinden dat er weer anders geprogrammeerd moet worden omdat er weer onder de motorkap van Windows wordt gesleuteld etc etc.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 20 maart 2020 20:34]

Weer een ontwerp dat de hoeveelheid informatie in het scherm verkleint :( Alsjeblieft niet zeg.
Er worden inderdaad wel heel erg veel pixels aan whitespace gebruikt in windows, eigenlijk de trend die sinds W8 is ingezet, en dan ook nog eens maar halfbakken uitgevoerd.

Ik blijf erbij dat Windows eigenlijk gewoon een uitermate belabberde user interface heeft, vergeleken met macOS of moderne linux desktops, ik gebruik ze allemaal en Windows steekt echt met kop en schouders boven de andere uit, in negatieve zin. Alles is inconsistent, rommelig, onlogisch, moeilijk te vinden als je niet al van te voren weet waar het zit, en overal lekken user interface redesigns uit het verleden door. Dit is weer de zoveelste tweak die hoogst waarschijnlijk maar op een paar plekken wordt doorgevoerd totdat ze weer iets anders verzinnen. Fascinerend dat een groot bedrijf als Microsoft het niet voor elkaar krijgt om alles een keer in 1 grote update gelijk te trekken.
Hmm, ik zie die interface toch nog maar nauwlijks, taskbar auto-hide, programmas start ik door win-toets te rammen wat letters te typen, enter, ik zag het menu bijna niet. Teams, Firefox en VScode hebben niet eens een "window"-rand en vullen hun vereiste ruimte dus volledig (en scherm of een tile, want tiling doet Win10 netjes, helemaal met https://www.onmsft.com/ho...new-tiling-window-manager). Mijn Gnome desktop ziet er bijna hetzelfde uit als ik werk. Veel mensen hier doen net of je menu constant openstaat en ruimte inneemt. Dat is niet zo, en de whitespace leidt mijn ogen richting wat belangrijk is. Iets wat moeilijker is als het menu letterlijk tot en met de rand met opties gevuld zit en lijkt op interface van het programma er onder.

Die nieuwe windows terminal is ook erg nice, nog iets wat met Gnome minder doet missen. Ubuntu > Windows, nog steeds, maar ze trekken aardig bij bij Microsoft.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 20 maart 2020 12:11]

Je zegt dus eigenlijk: zolang ik maar zo min mogelijk van de interface te zien krijg is het prima. Geeft eigenlijk al aan wat er mis is.
Wat hij zegt is dat de UI gewoon niet interessant is. Ik vraag me sterk af wat mensen altijd met Windows zelf doen. Je hoeft er helemaal niets mee.
Je hoeft met zoveel dingen helemaal niets. Je hoeft met tweakers ook helemaal niets, maar dat weerhoudt je er denk ik niet van om het te gebruiken. "Je hoeft er helemaal niets mee" is geen reden voor Microsoft om de UI te verwaarlozen. Daarnaast is de verkenner toch wel een redelijk essentieel onderdeel van windows die veel mensen vaak zullen tegenkomen.
So true. Onder hun nieuwe GUI zit nog steeds de oude. Op zoveel plekken waar je weer settings kunt wijzigen. Hou het simpel. Laat het OS lekker het OS zijn. Niemand zit te wachten op veranderingen om het veranderen...
Mja, wat moet ik met die interface dan? De desktop omgeving is gewoon een platform voor mijn apps, waarvan ik verwacht dat het veilig is, het me laat switchen tussen apps en ik stel het zo in dat het verder gewoon uit de weg blijft. Doet Windows opzich prima. Met Ubuntu-on-Windows mis ook steeds minder onderliggende infrastructuur die ik als develloper nodig heb. Als ik vandaag de dag van Windows naar Linux zou switchen zou ik het echt amper merken. Ik kan nog steeds alt-tabben tussen applicaties, ik heb nog steeds mijn terminal, VScode en Firefox. Ik heb tegenwoordig zelfs multiple-desktops op Win10. Office 365 zou ik wel missen. Maar goed, met deze thuiswerk dagen leef ik vooral in Teams, en dat is er gewoon voor Linux zelfs.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 20 maart 2020 15:48]

Ik moet zeggen dat ik zelf ook weinig de interface gebruik en tegenkom, maar als ik er dan eens mee moet werken kom ik zelfs nu nog interfaces tegen van het "oude windows" en dan lees ik regelmatig dat ze bezig zijn om nieuwe interfaces te gaan introduceren. Kunnen ze er dan niet eerst voor zorgen dat de gehele interface uniform is voordat ze aan nieuwe ontwerpen gaan sleutelen? Ik vind het terrecht dat sommige mensen hier zeggen dat de interface hoe langer hoe kinderachtiger wordt en dan kun je dat wel ontwijken door de interface maar zo min mogelijk te gebruiken, of je de interface nou echt niet nodig hebt of wel, maar als er mensen zijn die bewust zo min mogelijk van de interface gebruik gaan maken (en ik zeg niet dat jij daar een van bent), omdat ze zich er aan ergeren gaat er iets fout natuurlijk.
Ja want die search werkt zo verrekkes goed ook! Zoek je op utty vind je putty niet. Vaak tiep ik bv cert om de certificaten mmc te vinden, en da n komt er niks. Dan doe ik backspace zodat ik op cer zoek, en ja hoor dan komt het wel allemaal naar voren. Zowel onder Windows 10 als server 2016 en 2019.

Nee, de hele ui is na jaren nog steeds inconsistent (de helft is nog steeds in het oude configuratiescherm, wat overigens wel mijn voorkeur heeft) en het is zo ontzettend veel trager als destijds in Windows 7.
https://imgshare.io/images/2020/03/20/Clipboard01.jpg

Dit is op server 2019. Op windows 10 1809 (LTSC wel) hetzelfde. Soms komt het wel naar voren als ik utty tiep, maar niet altijd. Komt het echter wel, en ik haal dan de eerste letter weg, dus dan staat er nog tty, vindt 'ie hem niet meer. Zet ik dan die u er weer voor, nog steeds niks. Het is gewoon erg inconsistent.
Het basis OS van windows vind ik best sterk om Win32 apps op te draaien. Maar de UI is sinds Windows 7 in mijn ogen zo ontzettend achteruit gegaan. En het grote probleem is dat ze er aan BLIJVEN veranderen aan het uiterlijk, maar niks doen aan juist die consistentie. Nog steeds kan ik bijvoorbeeld iets ontzettend basaals als een IP adres voor mn NIC instellen niet in de 'moderne' settings app. Dat mag je dan weer in de oude Control Panel schermen doen. Ik kan mijn weg prima vinden, maar mijn pa bijvoorbeeld ab-so-luut niet.
Ik heb ruim een jaar op macos moeten werken en die verkenner (of hoe dat ook heet) was na een jaar nog steeds tamelijk onbruikbaar en totaal onlogisch (als je enter drukt bewerkt hij de naam van de map 8)7 )
Daar zitten alle folders nog meer verstopt dan op Windows, zodat ik vaak bezig was in de terminal om een klein beetje logisch te navigeren. Op Windows gebruik ik vele malen liever de verkenner dan bash on te navigeren, werkt prima met typen en enter drukken. (Behalve dat hij het eerste bestand in een lijst niet wil selecteren, en je op spatie moet rammen, misschien fixen ze dat ook een keer)
Ja de macOS finder is inderdaad waardeloos, maar gelukkig gebruik ik die verder toch maar amper...

Standaard manier waarop bijna alles op macOS werkt is dat dingen die willen openen/wegschrijven in een handjevol locaties zitten (lokaal of iCloud) en die staan permanent in de side bar van de finder eb elk open/save file dialog, dus tot zover prima. Om bestanden te zoeken en openen die daar niet staan gebruik ik gewoon spotlight, of als ik iets ingewikkelds wil doen de terminal (finder of verkenner of weet ik veel wat voor file manager zijn daar meestal toch onhandig voor).

Wat mensen verder allemaal met zoiets als Finder/Verkenner doen weet ik verder niet, bestandssysteem afstruinen is niet iets wat regelmatig nodig is...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 20 maart 2020 13:09]

Ik vind het nog wel meevallen. Eigenlijk het enige waar je echt tegen inconsistentie aanloopt zijn de instellingen zoals "Configuratie scherm" en "Instellingen", waarom dat nog steeds niet is gelijkgetrokken is mij ook een raadsel.

Toch vind ik het start menu behoorlijk verbeterd (met name de zoekfunctie) en ook het berichtencentrum vind ik goed bij de rest van de ui passen. Als je dus even niet naar de instellingen kijkt (wat inderdaad een zooitje is) kan ik eigenlijk niet zo snel iets vinden wat echt niet in lijn ligt met de ui van Windows 10.
Microsoft wil het maar niet begrijpen.

Vanouds hadden ze al geen smaak of gevoel voor ontwerp. Windows was altijd al lelijk, maar in ieder geval functioneel.

Toen kwam de clusterfuck W8. Zoweel functioneel als uiterlijk een ramp. Dat je zoiets richting honderden miljoenen gebruikers durft te pushen is echt veelzeggend.

Nu heeft Microsoft ineens wel smaak, men zet dik in op design. Helaas het type design wat simpelweg de gestoorde consensus volgt: alles spierwit, geen contrast, flinterdunne fonts, vreemde iconen zonder labels.

Men heeft UI en usability engineers nodig, geen hippos met blauwgespoten fiets die Dribble kopieert.
Gebruik mooi OpenShell hiervoor, Kan je lekker de interface kiezen die je zelf wilt, bv win7 classic Dan heb je alle links onder 1 knop zoals het hoort, geen geblader ..
Ik heb zowel een Macbook Pro als een Windows 10 notebook en ik vind echt dat je sterk aan het overdrijven bent. De Mac doet sommige dingen net iets beter, maar het verschil in gebruiksvriendelijkheid vind ik marginaal. Sommige dingen op de Mac vind ik ook niet lekker werken of overzichtelijk.

Het is gewoon heel gemakkelijk om iets te bashen, zonder daar inhoudelijk op in te gaan. Blijkbaar scoort dat tegenwoordig een +2 op Tweakers.
Het is gewoon heel gemakkelijk om iets te bashen, zonder daar inhoudelijk op in te gaan. Blijkbaar scoort dat tegenwoordig een +2 op Tweakers.
Ik geef een hele lijst van dingen die me opvallen aan de Windows user interface, dat is inhoudelijk genoeg lijkt me, hoef ze niet allemaal individueel op te gaan noemen.

Als ik naar de Windows user interface kijk dan zie ik een samenraapsel van UI concepten van helemaal terug naar Windows 3.1 (check sommige printer driver schermen maar eens) tot aan W10, met daar tussenin UX die eigenlijk voor tablets is bedoeld (Metro), Windows 9x/XP/2000 (platte grijze knopjes en scrollbars), Windows 7 (knopjes met schaduwen), Windows 7, en W8 en later (tablet achtig, mega veel whitespace, etc). Ga voor de gein eens door je power settings op W10, er zijn letterlijk (!) 4 lagen van configuratie die rechtstreeks terug gaan naar schermen all the way back to 9x. Op sommige plaatsen hebben we alleen menu balken, dan weer toolbars met alleen plaatjes, dan weer toolbar met plaatjes en tekst, dan kom je weer ergens die afschuwelijke ribbons tegen en tegenwoordig moet alles op een web-app lijken met compleet non-standard UX (Skype, Teams, etc). Dan heb je nog de belabberde zoekmogelijkheden, slechte HiDPI scaling van veel applicaties, start menu met standaard reclame erin, een heel oerwoud van maatregelen om ervoor te zorgen dat updates je workflow niet onderbreken, en moet ik nog even doorgaan (kan hoor)?

Ik geef gewoon mijn mening van de 3 OS-en, gebruik ze alle drie dagelijks, mag jij het best mee oneens zijn, maar noem het geen bashen zonder inhoud, je geeft zelf ook geen tegenargumenten

Edit: en dit gaat alleen nog maar over de UI zelf trouwens, minstens even irritant is dat je bij een kale W10 installatie nog talloze extra software moet gaan installeren omdat zoveel basis functionaliteit die gewoon in elke Linux distro en macOS standaard zit en goed werkt, niet in windows aanwezig is.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 20 maart 2020 12:58]

Oneens, ik ben voor een meer opgeruimd/minimalistisch scherm, ik vind dat veel fijner werken. Ik gebruik zelden de ribbon menu boven. Ik heb enkel de detail weergave aan zodat ik de datum kan zien.
Minimalistisch ben ik ook voor, maar daarvoor hoeft toch niet alles uitvergroot te worden, zodat je weer verder naar onder moet scrollen. Dat is echt iets wat maar terug blijft komen.
Ik snap je punt, maar ik durf te wedden (windows kennende) dat je nog steeds de optie hebt om de view aan te passen naar normal, large, extra large icons, details etc. Ook kan je alsnog je Font size veranderen. Het gaat denk
Dit wil ik nou niet minimalistisch noemen. Ik ben al jaren geen Windows gebruiker meer maar als ik aan minimalistisch denk dan kijk ik toch graag naar m'n dock in OSX of zelfs dan naar het oude start menu zoals in Windows 7.

Wat ik zie in windows 10 (bij gebruik op de laptop van mijn vriendin)
- Een taakbalk met:
-- Een Zoekbalk
-- Applicaties die gestart zijn
-- Applicaties die nog niet gestart zijn maar 'gepinned' zijn
-- Iconen van applicaties die je niet in de taakbalk wilt hebben maar wel snel bij de hand wilt hebben

- Een startbalk met (en daar komt ie)
-- Een verticale balk met wat opties zoals afsluiten, instellingen etc
-- Een verticale lijst van A-Z van je applicaties
-- Een verticale/horizontale lijst aan grote tiles met daarin de applicaties die je kan starten (en advertenties/reclame/aanbiedingen!)

Tel daarbij op dat een applicatie ook nog een shortcut kan hebben op het bureaublad en dan heb je 4! manieren om hetzelfde te doen namelijk een applicatie opstarten (ik tel zoeken naar de applicatie + dan starten even niet mee)

Uiteindelijk is het een mening maar heb het windows startmenu nooit echt heel intuïtief gevonden. Windows 7 vond ik het nog prima met applicaties overzichtelijk in een lijst, snel zoeken in die lijst en snelkoppeling naar veel gebruikte windows folders.
Je hebt gelijk dat ze veel manieren aanbieden. Je hebt echter wel enige controle over je inrichting van het menu. Ik heb bijvoorbeeld alle ge-pinde applicaties uit het start menu verwijderd. Hierdoor houd je een veel slanker menu over.

Ook in de taakbalk zelf heb ik alle opties (behalve het start menu knopje zelf) er af gehaald. Dus geen zoekbalk en geen gepinde applicaties. Ik druk op mijn toetsenbord op de windows knop. Tik de eerste drie letters van een applicatienaam. Druk enter. En je bent er. Dat is voor mij de snelste flow en mijn interface wordt niet te vol met onnodige zaken.

Alleen denk ik dat veel gebruikers juist wel gebruik maken van gepinde applicaties. Die functionaliteit zullen ze dan ook niet snel de deur uit doen.
Inderdaad het wordt steeds kinderachtiger, alles moet groter en blijkbaar zijn we massaal blind. En het wordt steeds onwerkbaarder.

Ik zet tegenwoordig op elke windows 10 en server install maar standaard classicshell (openshell) dus ik hoop dat die dit soort wijzigingen weer terug kan draaien.
Inderdaad het wordt steeds kinderachtiger, alles moet groter en blijkbaar zijn we massaal blind. En het wordt steeds onwerkbaarder.

Ik zet tegenwoordig op elke windows 10 en server install maar standaard classicshell (openshell) dus ik hoop dat die dit soort wijzigingen weer terug kan draaien.
Van Classicshell gaat steeds meer stuk, door iedere nieuwe update van windows heb ik gemerkt. deze krijgt ook geen updates meer vanaf december 2017 is Classic Shell niet langer in actieve ontwikkeling, maar is overgenomen door openshell inderdaad. Hier voor meerdere opties voor alternatieve startmenu's. Ik gebruik
Start10

https://computertotaal.nl...r-windows-7-in-versie-10/
Ook in het compleet NL zonder Engels ertussen.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 20 maart 2020 13:09]

Openshell is idd de allerbeste oplossing, weg met die nieuwe ms zooi, lekker je eigen interface kiezen en gaan!
Eens, we krijgen steeds grotere monitoren, maar het werkbare screen estate gaat er steeds meer op achteruit.
Maar ook steeds hogere resoluties. En voor iets als een startmenu, maakt het echt uit dat er wat meer witruimte is? In applicaties waar veel informatie of veel mogelijkheden in zitten wil ik inderdaad liever minder witruimte zien, maar het hangt echt van de toepassing af.
Dat kan nog meevallen, eerst maar eens zien hoe het met de instelmogelijkheden eruitziet...
Actuele usernaam!
Het is sterk afhankelijk van de instelmogelijkheden. Als die wat ruimer zijn, kun je wellicht meer info kwijt!
Precies, zeker het contextmenu en verkenner venster hoef ik absoluut niet. Ik heb twee netwerkschijven en 6 lokale schijven die ik regelmatig gebruik, die passen nu al amper in de verkenner sidebar. Dit nieuwe ontwerp is weer een flinke stap richting mobiel en weg van bruikbaar op desktop :/
Is er echt iemand die die live-files gebruikt voor de extra info? Dat zijn toch veredelde snelkoppelingen?

Overigens vind ik het wel typerend worden hoe slecht de UI doorgevoerd wordt in Windows. Klik je een paar setting-menues dieper dan de gemiddelde gebruiker en je zit weer met de classic windows interface. Niet dat die dan slecht is - hij werkt - maar consistent is anders.
Op windows niet, maar ik gebruik sowieso bijna geen apps op windows die daar baat bij hebben.

Op windows Phone daarentegen vond ik het perfect. Het is jammer dat alles windows altijd zo'n recalcitrante puberreactie krijgt, maar ze hebben toch regelmatig mooie dingen gehad. Ik mis bepaalde zaken nu nog op mijn iphone.
De geschiedenis een beetje kennende introduceert Apple over 2,5 jaar live tiles op iphoneOS met een fancy marketingtermpje zoals LIVING APPS en dan is het ineens de beste uitvinding sinds het wiel.

Wat dat aan gaat kan MS nooit wat goed doen. Komt vooral door hun gigantisch grote en gevarieerde doelgroep. Er is altijd wel iemand die wat te zeuren heeft.
Microsoft wil nog wel eens de boel helemaal omgooien omdat dát het next best thing is volgens hun. Ik heb mij er nooit erg aan gestoord omdat power users altijd wel de mogelijkheid hadden de classic interface te gebruiken voor beheer taken. Helaas is dit bij Windows 10 al helemaal om zeep geholpen en wordt alles zo veel mogelijk weg gestopt.

Ook is er geen consistentie in features. Het ene moment heb je wat en het andere moment is het ineens weg na een update.

Dus of het mooi is of niet, ik vind dat ze eerst die consistentie maar eens moeten opbouwen in plaats van telkens te zoeken naar wat hip is.
De strijd die je altijd in software development hebt is dat als je niet update zijn al je gebruikers tevreden... totdat plotseling alles ouderwets is en iedereen massaal overstapt naar iets 'moderns'. Om maar een voorbeeld te noemen, vergelijk de updates van Hyves met de updates van Facebook. Uiteindelijk klaagt er altijd een super luide groep over de updates bij Facebook, maar uiteindelijk weet Facebook z'n klanten redelijk goed vast te houden.

Niet dat ik daarmee Microsoft's chaos goed praat als het draait om hun instellingen... die na 5 jaar ontwikkeling nog steeds een grote rommel zijn 😅 . Maar het is wel goed om te beseffen dat de algemene drive om up to date te blijven een goede zaak is, zelfs als ze het zo nu en dan verpesten.
Facebook is inderdaad ook naadje maar echt alternatieven komen ook niet van de grond omdat de basis prima is en het netwerk groot. Het zelfde geldt voor LinkedIn wat een draak van een ding is maar iedereen gebruikt het blijkbaar. Microsoft zit in het zelfde schuitje maar mogen in hun handjes knijpen dat Linux op de desktop nog geen gemeengoed is (o.a. ook vanwege de enorme versplintering).

Je kan best met de tijd mee gaan zonder alles op kop te gooien. Echter kan dit alleen als er achter je ontwerp een goede filosofie zit die niet uit de lucht gegrepen is, vol met hippe termen. Je kan dan iteratief veranderingen maken zonder dat meteen de wereld op zijn kop staat. Zelf vind ik MacOS daar wel een goed voorbeeld van en Android ook in zekere zin met zijn Material Design.
Up to date is prima, versimpeling om het versimpelen en het dan daadwerkelijk slechter maken is echt ruk. "Something went wrong" Nou Google dat maar eens.

Die faux amicale nonsense irriteert me mateloos.
Toen ik nog een Windows telefoon had: absoluut. Vandaag in Windows op mijn laptop/desktop kom ik evenwel amper in het startmenu
nope, ik vind die live tiles echt heel hinderlijk. vooral omdat het start menu ook niet echt rekening houdt met je persoonlijke voorkeuren.

ik had bijv een tijdje zoeken naar windows updates als enige gepinned op mijn start menu in plaats van een lijst met apps en een 80pix brede lijst met iconen krijg ik ineens een semi-scherm-vullende start-launcher te zien met ruimte voor wel 100 van die icons en tiles.

vroeger ten tijde van windows xp had je van die apps die een soort zijbalk maate met widgets daarin, zoiets zou ik liever zien, een windgetbalk die standaard open staat tenzij ik hem weg klik, schuif of veeg.

misschien is inmiddels die macOS look toch de nuttigere geworden met grote (liefst touch) schermen.
Ja hoor, ik gebruik ze... ik heb een klein klustertje met apps staan voor het weer, agenda en email waardoor ik in 1 oogopslag up-to-date ben. Voor de meeste apps is het vrij nutteloos, maar dat zijn voor mij toch net even handige dingen.
Voor de extra info nee maar ik vind de tegels wel makkelijk, de applicaties die ik vaak gebruik vastgepind in groepjes.
De nieuws, kalender en weer app "gebruik" ik anders wel.
Kalender spreekt voor zich. M'n google kalender staat er aan gekoppeld. Gewoon klein geheugensteuntje op t moment dat je t start menu opent.
Nieuws app, tsja, ik open hem vrijwel nooit, maar toch kwam er laatst een nieuws item voorbij die me erg nieuwsgierig maakte en het bevatte wat interessante informatie over een onderwerp van interesse. Verder negeer ik de meeste nieuws items.
En de weer app is gewoon om even in 1 oogopslag te kijken wat het weer doet en gaat doen.
Jammer dat Linux blijkbaar geen goede spelling- en grammaticacontrole heeft. D8e? Me windows? Even lezen alvorens op de knop 'Plaats reactie' te klikken kan ook wel eens handig zijn. Sorry voor deze off topic reactie, maar het moest er even uit.
Vreemd dat we die tiles nog steeds hebben. Ik ben oprecht heel benieuwd hoeveel mensen dan daadwerkelijk die Tiles gebruiken.

Je zou op z'n minst zeggen dat MS dit soort zaken baseerd op analytische gebruikersdata danwel gebruikerstesten.

Ik ken echt niemand in mijn omgeving die er met regelmaat gebruik van maakt namelijk.
Ik was oorspronkelijk enorm kritisch over de tiles tot ik een keer al mijn toepassingen afgegaan ben en ze geordend heb als tiles, ik zou echt niet meer terug willen nu… Met twee muiskliks en nul toetsenbordaanslagen heb ik om het even welk programma gestart. Dat gedoe om programma’s te starten zoals in W7 lijkt dan erg archaïsch!
Windows toets en typen maar.... Tot Windows 7 en 8 werkte dat eigenlijk prima. In Windows 10 is het echt een drama.
Dat werkt in Windows 10 ook prima, na het lezen van jouw post nog even een stuk of 10 applicaties geprobeerd te starten op die wijze en allemaal zijn ze gevonden met Windows toets en de eerste 2 letters.
Heb je mazzel. En "bij mij werkt het wel" is geen bewijs. :)

Andere anekdote: Van de week: type "update" krijg je alleen "installed programs and features"........
Nou ja met mij vele anderen, mijn reactie komt niet zomaar uit de lucht vallen. Iets wat rock-solid werkte in 7 en 8 is echt een crapshoot op 10.
Ah dan ligt het mij, dat scheelt. :)

Als ik ook eerlijk ben, ik geloof er niks van. Ik kom dit zo vaak tegen ook op andere fora dat mensen zelfs gewoon maar weer classic shell installeren om het aan de praat te krijgen.

Het hele start menu is een veel te complex geworden voor wat het moet doen.
Mijn ervaring: met "update" krijg ik:
1. tracker updater (PDF Exchange viewer)
2. AVT2019_x64_Update1
3. Microsoft Teams
4. Instellingen voor updates
5. Civil3D update
6. Navisworks update

terwijl die allemaal automatisch updaten òf via een andere manier centraal up to date gehouden kunnen worden. Draai ik allemaal nooit via startmenu.

Maar terug ontopic: de nieuwe uitstraling zoals hierboven ziet er wel erg licht uit. Ik hoop dat als deze wordt doorgevoerd, er een goede dark modus op zit. Ik word gek van al dat fletse wit dat iedere programmabouwer mooi lijkt te vinden!
Lang leve AutoCAD en C3D welke van nature al een donkere workspace hebben :)
Veel gebruikte programma's en games staan gewoon op mijn bureaublad en zijn ook met 2 clicks gestart. verder heb ik het start menu terug gezet naar windows 7 standaard en heb ik daardoor veel meer functies snel binnen handbereik en veel meer totale ruimte voor links naar programma's.
Niks anders dus qua clicks maar meer links sneller doordat ik kleine iconen heb in het start menu voor 24 apps totaal maar daarnaast nog ruim 20 functies kan pinnen en mijn hele desktop kan gebruiken.

Door deze setup heb ik veel functies gewoon sneller dan wanneer ik in het windows 10 gedrocht moet gaan zoeken. Want eerlijk is eerlijk veel is gewoon dieper weg gestopt in windows 10 dan dat het ooit was in windows 7.

Verschillende mensen verschillende voorkeuren. Persoonlijk ken ik niemand die fan is van de windows 10 UI.
Maar iedereen die ik ken is dan ook begonnen met windows xp daarna 7 en nu verplicht 10. Misschien dat mensen die nooit Xp en 7 gebruikt hebben of voor meer basis taken de drempel minder hoog is en de irritatie van de windows 10 ui lager. Ik kan het persoonlijk niet uit staan.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 20 maart 2020 13:13]

Power users schakelen telementy zo veel mogelijk uit of op zijn minst zetten ze het op basis. Dus de informatie de ze krijgen is van een hele andere groep. Wellicht houden die juist wel van opsmuk ipv functionaliteit...
Houden van weet ik niet.. ik zou het eerder gooien op "veranderen geen standaard instellingen". Zo creëer je je eigen waarheid met telemetrie.
Ik gebruik het vrij veel.
Heb heel mijn bureaublad leeg, en de applicaties die ik met regelmaat gebruik staan in mijn start menu/task bar. Kan ik er altijd snel en makkelijk bij.
Windows+M of het rechthoekje naast de klok, of bereikbaar in een klik in de verkenner.

Op werk Win10, thuis nog Win7, zie geen voordelen van het start menu van Win10 want ik kan praktisch hetzelfde in Win7 (zonder Tiles, maar gewoon met ''vast gemaakte" items die altijd bovenaan staan). Het is gelukkig wat minder scherm vullend, en ik gebruik m'n bureaublad in dat geval nuttiger dan enkel een screensaver functie.
Ik heb wel een paar tiles van de zaken die ik het meest opstart. Maar live tiles gebruik ik niet. Al vind ik het idee dat je bijvoorbeeld een soort preview van het weer hebt op die manier wel een geinig idee. (dus als het bewolkt is/wordt dat je dan een ander plaatje krijgt dan dat als het zonnig is/wordt of gaat sneeuwen).

Ik zie het dan ook meer als een gimmick dan echt iets met toegevoegde waarde.
Ik gebruik het niet voor de extra informatie maar die tegels zijn wel fijn, gewoon wat applicaties die je vaak gebruikt vastpinnen in groepje daar.
Ben je met een druk op de knop direct waar je moet wezen, hoef je systeem niet te laten zoeken.
KDE gaat nog eens heel groot worden zo te zien.
Voor wie de referentie niet bevat:
- https://kde.org/announcements/plasma-5.18.3.php
- https://kde.org/applications/system/org.kde.dolphin

KDE is een UI framework en 'Desktop Environment' voor Linux, wiens kleur samenstelling duidelijk terug te zien is in deze schetsen van Windows 10.

Edit.

Ennuh, aangezien Linux een ecosysteem is dat concurrentie en innovatie aanmoedigt, heb je onder andere ook GNOME, XFCE, Mate, en Cinnamon als desktop pakketten. Daarbij worden Mate en Cinnamon vaak geprezen voor hun Windows-like UI conventies. Ik verkies GNOME, welke best eigengereid is, maar gelukkig is er voor iedereen keuze.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 20 maart 2020 12:04]

Dit is exact wat ik ook dacht...
Het startmenu lijkt gewoon een copy/paste van mijn kde opensuse startmenu.
De filemanager heeft dan weer veel weg van dolphin.Dat toont alleen maar weer hoe goed ze wel bezig zijn!
Misschien een unpopular opinion: Ik hoop wel dat ze het "volledig scherm start menu" er in houden. Sinds dat Windows 8 hiermee kwam ben ik nooit meer terug gegaan naar het oude start menu. Zodra je de icoontjes gegroepeerd hebt zoals jij dat prettig vindt werkt het zoveel sneller en intuitiever.

Je drukt met je linker hand op de Windows toets op je keyboard en met je muis beweeg je alvast naar de juiste plek. Er is veel meer real estate om alles in te delen zoals je zelf wil, heerlijk.
Je bent waarschijnlijk een uniek persoon, en echt één van de weinige mensen die dat een prettig menu vond :+
Nee hoor ik vindt het ook heerlijk start menu, de dingen die ik vaak gebruik gewoon vastpinnen aan start in bepaalde groepjes.
De andere dingen doe ik wel op start openen en zoeken, maar heerlijk als gelijk na 1 klik klaar staat als tegeltje.

Het hoeft van mij dan weer niet perse full screen, gewoon zoals nu in win10 is vind ik prima en groot zat.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 20 maart 2020 12:18]

Ik vind het ook prima werken,alles wat je veel gebruikt lekker bij elkaar.
Het werkt op zich prima. Ik typ vak de eerste letters van de app na openen menu.
Ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik ben dat nu gewend met Windows 10, je kan nu het start menu wel groot maken dat het bijna heel je scherm vult, maar de icoontjes worden niet zo groot als Windows 8.
Nou full screen hoeft van mij nou ook weer niet, ik vind het menu van win10 zoals het nu is prima.
Links de lijst van A t/m Z en rechts me tegels, zo heb ik beide op 1 scherm bij elkaar.

De meeste applicaties ik gebruik staan als groepje gepint in start menu, en de rest is of effe scrollen of typen en zoeken(Heb je in mijn mening geen full screen start menu voor nodig).
Ik deel in je mening, ik vond Windows 8 zelfs fijner werken dan 10.
Daar heb ik een bureaublad voor, windowstoets+M, muis alvast naar de juiste plek, tada, zelfde effect.
Ik blijf hopen op tabbladen in verkenner, hier was toen een tijdje sprake van dat dit er in zou komen. Maar later is dit weer teruggetrokken. Hopelijk is het niet volledig van het lijstje geschrapt...
Ik sta open voor alles, maar mss moet me toch iemand eens verduidelijken wat het voordeel van tabbladen is? Want als ik meerdere verkenners heb open staan, is dat om documenten heen en weer te schuiven. En dat laatste zie ik niet goed komen met tabbladen ... :?
Met hangen boven een tab kun je dat doen. (net zoals nu boven de taakbalk). Misschien zelfs wel 2 naar elkaar pinnen. Dan heb je overzicht van de open mappen. Zonder dat je moet zoeken welke het ook alweer was. Ook kun je dan direct "alle behalve deze sluiten" implementeren. Ik zie heel veel winst. Maar als ik naar de screenshots kijk willen ze juist niet meer dat je in mappen werkt. Alleen maar een paar vaste locaties. (Deze computer is volgens mij niet eens meer standaard aanwezig als ik zo naar de afbeelding kijk)
Onder Linux (en waarschijnlijk ook OS X) kan je gewoon een bestand naar de tab slepen dan vraagt ie je of je wilt kopiëren of verplaatsen.
Kan niet makkelijker.
Bovenstaande antwoorden en daarnaast het voordeel van het maar open moeten hebben van 1 venster in plaats van meerdere vensters.
Linux Mint met de Nemo file manager heeft bijvoorbeeld tabbladen, daar is het erg prettig met "List view" moet ik zeggen.
Iedere taak zijn eigen venster met nieuwe tabs zoals dat ook in de browser gaat met scrol-click.
En als het schikt d.m.v nemo-terminal plugin, als venster kop per tab een terminal sessie die slaat op de content van de map(alles bij elkaar, in elkaar, vanuit elkaar, voor elkaar).
(i.p.v een zwik schermen die je zo handig mogelijk probeert te positioneren zodat je ze allemaal net kunt zien om in te focussen zonder zicht op je applicatie af te doen, dit met wel eens dat ik bij handelingen de verkeerde naar voorgrond haal en daar per ongeluk de bestanden in plak/verplaats).
Maar bij tabbladen zijn het vaak hooguit twee vensters die ik uit elkaar moet houden als er meerdere taken naast elkaar lopen, met hooguit 4 tabs voor vergelijkingen of 3 bronnen met data uit sub mappen naar één bestemming met bijhorende submap bestemmingen die open geklapt blijven staan .

Ik mis het geregeld in de Windows omgeving op mijn werk(*oja dat kan hier niet.. kut), net als dat open klappen van de bijhorende submappen om bijvoorbeeld even in te gluren zonder de focus van de bovenliggende map te verliezen.
Of meerdere sub-mappen zo openklappen en daarin selecteren binnen één tab, zodat je zonder op en neer te navigeren binnen het zelfde venster de bestanden heen en weer kunt kopiëren/knippen/plakken binnen de openstaande hoofdmap.(context menu "paste in to folder")

Mappen kun je daar ook een eigen kleur geven(ik dacht eerst wat moet ik daar mee, maar ik gebruik het inmiddels voor de mappen die configuraties van applicaties bevatten waar ik niet dagelijks kom, zodat ik er snel/blindelings naar kan navigeren), je kunt de meest gebruikte mappen uit een map ook pinnen zodat ze altijd boven aan staan, en bij het zoeken door gelijk te typen in een open staande map, kun je met de muis scrol door de bestanden/mappen focussen op basis van je zoekfilter, om vervolgens met de enter toets het direct openen, dit zonder je muis naar het bestand met FPS precissie te hoeven versleepen nadat je het in beeld hebt gekregen met een kleine focus aarzeling voor een headshot.

Dus ja op Windows zou ik het ook wel waarderen, mits het geen half brakke implementatie is.

[Reactie gewijzigd door CHBN op 20 maart 2020 22:36]

Inderdaad, zou super handig zijn!
Was wel een vaag alternatief, maar dat werkte niet ideaal.
Ander startmenu. Het is wit gemaakt...
Kleur kan je ook nog eens gewoon aanpassen. Die van mij is antraciet.
Eerst zien dan geloven. Microsoft maakt altijd gelikte concepten, maar het uiteindelijke resultaat lijkt er nooit op. Als het ze dit keer wel lukt: hulde.
Valt me altijd op als ik op mijn laptop (I5 / 16gb) Fedora opstart ik heerlijk kan werken. Start ik op in Windows dan beginnen die fans toch te blazen voor een minuut of 5. Wat zou daar nou allemaal gebeuren op de achtergrond?
Haha, ik heb precies hetzelfde. Als ik Windows opstart begint hij echt hard te blazen (dit ligt niet aan mijn installatie, want in tussentijd heb ik Windows al 3 keer opnieuw geïnstalleerd). Daarnaast heeft mijn laptop een 4K scherm, en dat blijft op Windows voor problemen zorgen. Applicaties kunnen niet of slecht meeschalen, waardoor het er slecht uitziet. Windows werkt over het algemeen prima als de omstandigheden juist zijn, maar toch gebruik ik liever Linux.
Schalen blijft een probleem in Windows met klassieke applicaties die niet zijn voorbereid op HiDPI, maar ik kan niet zeggen dat mijn laptop (Surface Laptop 2) last heeft van fanproblemen zodra Windows opstart. Mijn vorige laptops eigenlijk ook niet. Lijkt me niet per se 100% een Windows probleem.
Nou ik start windows weinig op die laptop, dus misschien eens per 2 a 4 weken. Dan begint ie natuurlijk o.a. met zijn update gebeuren en andere zaken. Met mijn laptop is niks mis hoor.
Het schalen in Windows werkt niet altijd soepel, maar het werkt prima. Zelf heb ik ook een 4k scherm en een wat kleiner "tv" schermpje. Zelfs antieke software schaalt nog prima, waaronder zut uit eind jaren 90/begin 2000. (Tiberium Sun, Red Alert bv). Het schalen is ook per monitor in te stellen en dat werkt allemaal een heel stuk beter dan in het verleden (niet meer dat je meuk van monitor 2 ineens op je hoofdscherm komt omdat de resolutie wijzigt door een game die je opstart bv)

Software die niet zelf het schalen goed opvolgt in de APIs, krijgt van Windows te horen welke "fake" resolutie er weergeven wordt en Windows regelt de rest.
1 2 3 ... 6


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True