Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia's jaaromzet uit gaming daalt met 12 procent

Nvidia's jaaromzet van de Gaming-divisie, waar de GeForce-kaarten onder vallen, is met 12 procent gedaald tot 5,5 miljard dollar. Het laatste kwartaal was wel een goed kwartaal voor de divisie, met een omzetstijging van 56 procent.

De kwartaalomzet van Nvidia's Gaming-divisie bedroeg in het vierde kwartaal van vorig jaar 1,49 miljard dollar, omgerekend 1,37 miljard euro. Dat was 56 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2018, maar wel 10 procent lager dan het kwartaal ervoor.

In een toelichting op de kwartaalcijfers, opgetekend door Seeking Alpha, meldt Nvidia-ceo Jensen Huang dat de invloed van gamelaptops en de Nintendo Switch op de omzet is toegenomen en dat daardoor de seizoensgebonden productie van deze apparaten een grotere rol spelen. Fabrikanten produceren de producten volgens de topman met name in het tweede en derde kwartaal. Voor het huidige kwartaal verwacht Nvidia dan ook een verdere omzetdaling 'van dubbele cijfers', waarbij het bedrijf ook de invloed van het coronavirus 2019-nCoV noemt.

Nvidia meldt verder dat laptopfabrikanten in het vierde kwartaal van vorig jaar 125 verschillende gamemodellen met Nvidia-gpu's op de markt aanboden, tegenover 94 in 2018. Het aantal modellen met Max-Q-videokaarten zou verdubbeld zijn.

De jaaromzet van Nvidia nam ten opzichte van een jaar eerder af met 7 procent tot 10,91 miljard dollar. Gaming is ondanks de omzetdaling nog altijd met afstand de meest lucratieve divisie van het bedrijf. De jaaromzet van de divisies voor Professional Visualization, oftewel Quadro, en Datacenter, met name de Tesla-accelerators, nam wel toe, met respectievelijk 7 en 2 procent. Net als voor Gaming was het vierde kwartaal voor Datacenter een goede periode: de kwartaalomzet nam toe met 43 procent tot 968 miljoen dollar, waardoor deze divisie hard op weg is om voor het eerst een kwartaalomzet van een miljard dollar te realiseren.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-02-2020 • 11:00

119 Linkedin

Reacties (119)

Wijzig sortering
Zo heb ik nog steeds de 970, en nog steeds tevreden met deze kaart. Zo zie ik nog steeds geen reden tot upgraden. Upgraden zal alleen gebeuren, als mijn grafische kaart kapot is.
Dus je vind 't prima dat ja na een tijdje games speelt met 20 tot 30 fps? ik heb de 980 maar in sommige nieuwe games erger ik mij nu toch wel aan de performance hoor...... Na een tijdje lukken de medium instellingen ook niet meer op 60 fps.
Dus je vind 't prima dat ja na een tijdje games speelt met 20 tot 30 fps? ik heb de 980 maar in sommige nieuwe games erger ik mij nu toch wel aan de performance hoor...... Na een tijdje lukken de medium instellingen ook niet meer op 60 fps.
Ik game op een 1080 resolutie, misschien jij op een hogere resolutie?
Over welke nieuwe games heb je het dan?
Ik game op 1080P. Zelfs een game als Resident evil 2 remake beschouw ik als nieuw. Daar heb ik geen constante 60+ fps met high/ ultra settings. Games zoals Farcry 5 droppen zelfs op medium/ high naar onder de 50 en ga zo maar door.....

Ik erger mij vooral aan de drops naar de minimum fps.
Vind Nvidia een beetje te onhandig tegenwoordig, veel mensen klagen dat het onduidelijk is welke kaart ze willen kopen, met de GTX 16xx serie en RTX20xx serie en dan ook nog TI en super varianten van word het erg onduidelijk. Kan mij ook niet bedenken waarom ze dit zo hebben gedaan. Ze hadden net zo goed een GTX20xx serie uit kunnen brengen naast de RTX en het zou een stuk duidelijker zijn geweest.
Mining met Nvidea kaarten is niet meer zo rendabel als in het verleden, en de RTX kaarten doen het nog niet al te best, niet echt verwonderlijk dus.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 14 februari 2020 16:04]

Ik had verwacht dat AMD ook genoemd zou worden. Die video kaarten gaan ook aardig goed. Volgende videokaart wordt zeer waarschijnlijk geen NVIDIA.
Ik heb in het verleden een AMD XFX 7970 GHZ DD gehad. Ik had geen driver problemen. Na een tijdje vervangen voor de MSI GTX 980 maar dat was omdat mijn 7970 ghz te langzaam werd. Enige minpunt van die kaart voor mij was dat hij behachelijk veel geluid maakte. Altijd.......
AMD zit momenteel met zijn driver problemen. Ik heb gehoord dat er 5x zoveel AMD hou producten worden teruggebracht dan dat er NVDIA GPU's worden teruggebracht.

Zelf zit ik ook met instabiele drivers die 1x in de zoveel tijd crashen
Niet om te bashen, maar momenteel? Ik ben juist een jaar of 3 geleden overgestapt van AMD naar Nvidia omdat er bijna elke release wel weer een nieuwe irirtante bug was (bovenop de al bestaande irritante issues).
Dit had ik ook :) Vaak was het enkel bij 1 random game waar die ineens instabiel liep. Ik wacht dus altijd 1-2 driver releases af om en tot nu toe gaat dat altijd goed. Enkele keer wil ik wel eens upgraden naar de nieuwste als een nieuwe game release hier echt van profiteert.

maargoed, ontopic: Ik game nog op 1080p 144hz met een 980ti wat prima werkt. Ik wacht eigenlijk op de nieuwe nvdia serie om te upgraden en dan ook meteen 1440p 144 hz schermpje halen. Geen idee wanneer het komt maar zolang alle nieuwe games nog goed werken op 1080p ga ik geen nieuwe kaart halen.

[Reactie gewijzigd door Merkane op 14 februari 2020 11:24]

Die ervaring had ik ook met de HD3870, al een flinke tijd geleden dus. Fijne kaart, maar vaak hotfixes nodig omdat een nieuwe driver goed werkte voor een nieuw spel, maar eerdere spellen artifacts en/of crashes gingen vertonen. Daarna om meerdere redenen (ook 3DVision en absolute performance(tegen een prijs) )naar Nvidia overgestapt.

Maar als je dat hier een keer noemt dan is dat of onzin of verleden tijd. Als ik enkele reacties hier lees lijkt dat toch niet helemaal het geval.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 14 februari 2020 11:34]

Hier ook overgestapt van AMD (290 had ik als laatste) naar Nvidia. Toen wat bijbetaald voor een 780 Ti en al mijn BSOD issues (op 3 verschillende kaarten!) waren ineens voorbij.
Niet alleen driver problemen, diverse fabrikanten hebben bij diverse kaarten toch hier en daar wat bespaart op kwaliteit, dat zelfs met juiste drivers ze lang niet altijd stabiel of koel lopen.

(na mijn vega56 ervaring wacht ik ook nog rustig af)
Ik had verwacht dat AMD ook genoemd zou worden. Die video kaarten gaan ook aardig goed. Volgende videokaart wordt zeer waarschijnlijk geen NVIDIA.
Ben ik niet helemaal mee eens, AMD loopt jaren achter op Nvidia, geen een kaart kan de snelheid aan van de Geforce RTX 2080, en laat staan de Geforce RTX 2080 Ti, en dat vind ik triest, had graag weer is gezien een grafische kaart van AMD die net zo snel is als de top kaarten van Nvidia, ook zo dat we eindelijk concurrentie weer hebben, en de prijzen weer is omlaag gaan, maakt mij niet uit welke grafische kaart merk ik neem, zo lang ze maar heel snel zijn, en niet zo overdreven duur.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 14 februari 2020 12:49]

Kaarten van 1200 euro dat is een niche markt. Leuk dat Nvidia de prijzen van hun topsegment tot die hoogte heeft opgedreven. Maar AMD is daar niet in geïnteresseerd.

En wat betreft de 2080, een goede 5700XT van 400 euro klopt die kaart in heel wat benchmarks. Zeker niet alle. Maar als ik moet kiezen tussen die twee, is de keus snel gemaakt wanneer ik kijk naar het prijs verschil tussen die twee. Die 5% performance winst in sommige spellen is me echt niet de 700 tot 850 euro waard van die Nvidia kaart. Zonde van mijn geld.
Kaarten van 1200 euro dat is een niche markt. Leuk dat Nvidia de prijzen van hun topsegment tot die hoogte heeft opgedreven. Maar AMD is daar niet in geïnteresseerd.

En wat betreft de 2080, een goede 5700XT van 400 euro klopt die kaart in heel wat benchmarks. Zeker niet alle. Maar als ik moet kiezen tussen die twee, is de keus snel gemaakt wanneer ik kijk naar het prijs verschil tussen die twee. Die 5% performance winst in sommige spellen is me echt niet de 700 tot 850 euro waard van die Nvidia kaart. Zonde van mijn geld.
I stand corrected, je hebt gelijk, de Radeon RX 5700 XT is bijna net zo snel als de Geforce RTX 2080, MAAR de GeForce RTX 2080 kwam 20 September 2018 uit, en de Radeon RX 5700 XT kwam pas 7 July 2019 uit, pas bijna 10 maanden later, en al die tijd was er NIKS wat echt in de buurt kwam van de Geforce RTX 2080 en 2080 Ti, en daarom waren ze zo duur, voor al de 2080 Ti.

Maar AMD heeft nog geen concurrent gemaakt voor de GeForce RTX 2080 Ti jammer genoeg, hoop dat wanneer Nvidia met de GeForce RTX 3080/3080 Ti komt AMD bijna gelijk komt met hun grafische kaarten, en dat ze ongeveer net zo snel zijn en daardoor de prijzen omlaag gaan, hoop niet dat AMD niet WEER 10 maanden later komt met hun grafische kaarten.
Een paar maanden later is niet erg, zeker als je enorm veel geld bespaard ;)
Das waar, maar +/- 10 maanden is niet kort, en is zelf lang in de computer wereld, waar alles super snel gaat, en de meeste mensen dus een Nvidia kaart gekocht hebben.
In de computerwereld gaat het niet zo snel meer tegenwoordig, je pc gaat makkelijk 5 jaar of langer mee, en dat de meeste mensen een nvidia hebben gekocht lijkt me sterk, eerder de early adopters en de fanbois, 800-1200 euro geeft niet iedereen ff uit ..
In de computerwereld gaat het niet zo snel meer tegenwoordig, je pc gaat makkelijk 5 jaar of langer mee, en dat de meeste mensen een nvidia hebben gekocht lijkt me sterk, eerder de early adopters en de fanbois, 800-1200 euro geeft niet iedereen ff uit ..
Als je een nieuwe grafische hele snelle kaart hard nodig heb omdat hij al (wat jij zeg) 5 jaar oud is, en er is niks van AMD op horizon, dan ja neem je natuurlijk ja de Nvidia die er wel is, ook al was hij toen hij (GeForce RTX 2080) uit kwam ruim €100,- duurder dan de Geforce GTX 1080, wat ook kwam omdat AMD niks bijzonders had toen, ja pas 10 maanden later.

Heeft niks met fanboys te maken, heeft er mee te maken dat als je er een nodig heb en nieuwe spellen goed wil spelen met veel fps en op high/very high settings, dan ging je voor de GeForce RTX 2080, woord zo moe om het iedere keer op fanboys te gooien, heb VEEL gezien en gelezen dat mensen overstapte op Nvidia vanwege wat ik zij.
RADEON VII kwam zeker in de buurt.
En toch was de RADEON VII in de meeste spellen iets langzamer dan de GeForce RTX 2080, en dat hij al gouw 300w stroom verbruikte in spellen, wat toch aardig is dan 230w voor de GeForce RTX 2080, en hij was net zo duur als de GeForce RTX 2080, en dat mensen toch kijken naar al die dingen, en toch sneller gingen voor de GeForce RTX 2080.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 15 februari 2020 16:53]

Kaarten van 1200 euro dat is een niche markt. Leuk dat Nvidia de prijzen van hun topsegment tot die hoogte heeft opgedreven. Maar AMD is daar niet in geïnteresseerd.
Dit is natuurlijk niet waar. AMD heeft aangegeven dat ze daar zeker actief wensen te zijn. Ze komen nog dit jaar met big navi. Zie bijvoorbeeld https://www.techradar.com...-card-will-be-out-in-2020
Tja buiten dat de mining gekte over is was RTX zeker bij launch niet heel indrukwekkend. De 2070 had de performance van de 1080 maar ook de prijs van een 1080. Zelfde voor de 1080ti en de 2080. Ook had je RTX maar er waren geen games voor om het nog niet te hebben over de performance hit.

Nu heb je inmiddels de super kaarten waardoor RTX tenminste betere performance per euro is in vergelijking tot de 10serie. Maar persoonlijk blijf ik een grote tegenstander van hardware Raytracing en daarom upgrade ik niet.
Logisch . Het windows desktop/laptop aandeel wordt steeds kleiner.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True