Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Half-Life: Alyx verschijnt 23 maart

Valve heeft de precieze verschijningsdatum van zijn komende vr-game Half-Life: Alyx bekendgemaakt. Het spel komt beschikbaar op 23 maart. Tot nu toe had Valve alleen de verschijningsmaand bekendgemaakt.

Op de Steam-pagina van Half-Life: Alyx staat nog steeds slechts maart genoemd als verschijningsmoment, maar via Twitter noemt Valve de datum van 23 maart. Het lijkt er daarmee op dat er in ieder geval geen uitstel komt, maar Valve kondigde het spel dan ook vrij recent aan: in november vorig jaar. Het spel kost 50 euro en komt beschikbaar voor de Valve Index-vr-bril, de Vive- en Oculus-brillen en de Windows Mixed Reality-headsets.

Half-Life: Alyx is een prequel die zich afspeelt tussen de gebeurtenissen van Half-Life 1 en 2. De game duurt volgens Valve ongeveer net zo lang als Half-Life 2. De game is exclusief voor virtual reality en komt niet beschikbaar voor normale schermen of controllers. Valve zegt dat spelers minimaal een Windows 10-pc met een Core i5-7500- of Ryzen 5 1600-cpu nodig hebben, en een GTX 1060- of RX 580-videokaart. Ook hebben spelers minimaal 12 gigabyte werkgeheugen nodig.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-02-2020 • 21:45

131 Linkedin

Reacties (131)

Wijzig sortering
Ik zit nu echt enorm te twijfelen om er toch maar is wat geld tegenaan te gooien en de index te halen. Alleen blijft het wel enorm veel geld voor tot nu toe maar 1 game. Alle andere vr titels tot nu toe zijn het gewoon net niet. Wat dat betreft alle vertrouwen in Valve.

Ik ben namelijk ook bang dat als je een goedkopere gaat halen zoals de Odyssey + dat je toch te veel gaat merken dat je voor de goedkope optie bent gegaan.
Als je het overweegt, er is een Humble Bundle VR die wel een paar goede titels heeft voor weinig geld.
De odyssey plus is wat mij betreft echt waanzinnig goed! Denk dat je daar echt geen spijt van gaat hebben.

Heb de vive, vive pro en oculus rift gehad, allemaal terug gebracht, in geval vive en oculus was de resolutie bagger, vive pro had een goede resolutie maar af en toe flikkerend scherm, controllers vlogen het beeld uit door tracking problemen en de prijs vond ik te hoog.

Odyssey plus heeft dezelfde scherpe resolutie als de vive pro, het is OLED dus zwart is zwart, tracking blijft werken, software is prima en werkt met steamVR gewoon zoals het moet, sommige games hebben andere controls maar die kun je in steamVR gewoon mappen.

En de prijs is ook nog eens heel scherp!

Ben er erg blij mee, enige wat je nodig hebt is een face mask en een ander ding waar ik nu even niet op kan komen, wat boven je hoofd gaat, een strap, de gewicht verdeling van de O+ is niet goed, dus ik zit nu met een streep op m’n neus na elke sessie, met een paar tientjes op te lossen.
Zou je ook iets kunnen zeggen over hoe een VR bril zit als je zelf een brildrager bent? Een aantal jaar geleden had ik een Oculus Rift even geprobeerd maar de scherpte van het beeld viel vies tegen want ik kon niet mijn normale bril eronder ophebben.
Ik zou graag VR willen proberen maar ik vertik ik het om lenzen in te moeten doen als ik even wil spelen.
Ik heb zelf de OG Vive gehad en ik heb nu de Index. Bij de OG vive ging het relatief prima om een bril te dragen.

Bij de Index heb je een draai knopje aan de rechterkant waarmee je het scherm verder of dichter bij je ogen kan krijgen. Hierdoor veranderd je FoV wel. ik heb -1.5 en merk dat in games waar je niet zo enorm ver hoeft te kijken ik geen bril nodig heb, en draai dan de lensen zo dicht mogelijk bij mijn ogen voor maximale FoV.

In race games waar ik nog best vaak wat dieper in kijk doe ik mijn bril wel op, en dan draai ik de lensen iets verder van mijn ogen af waardoor mijn bril prima past. Hierdoor verminderd de FoV wel maar in principe valt dat wel mee.

Daarnaast heb je ook alternatieven zoals https://vroptician.com. Dit zijn lens mods die je op je lensen doet. Heb het zelf nog niet geprobeerd maar heb van veel mensen gehoord dat lens mods goed werken.
bedankt voor die vroptician site! zit al een tijdje VR te overwegen maar als brildrager altijd wat terughoudend geweest. kost € 109 euro maar maakt het intressanter om een VR te halen.
Het schijnt ook dat mensen met - waarde hun bril moeten dragen en de mensen met + niet. Ik heb zelf een 1st gen Vive en mijn ogen zijn beide +4.0 echter hoef ik bij gebruik van de Vive geen bril te dragen. De standaard lensen van de Vive geven mijn ogen vrij scherp beeld.
Ik heb een ACER WMR vr-bril. Zonder bril valt het 3d-zicht tegen aangezien ik met mijn linkeroog gewoon wazig zie. Gelukkig ondervind ik geen enkele hinder wanneer ik mijn bril draag. Ik merk er absoluut niets van en er is genoeg ruimte voor mijn hoofd inclusief bril. Nu moet ik wel zeggen dat ik geen gigantisch grote bril heb.

Punt is dat het dus wel kan, althans bij die Acer-bril. Na een tijdje vergeet ik zelfs dat ik een bril onder mijn vr-bril draag. IRL is het eigenlijk erger, daar valt die bril me altijd op.

[Reactie gewijzigd door gatlarf op 14 februari 2020 12:09]

Ik heb een Oculus Quest, en hier zit een handig stuk plastic bij wat je op je oculus kan zetten. Hierdoor kan je gewoon een bril dragen. Daarnaast heb je een fysieke slider waardoor de lenzen exact voor je ogen komen te staan.
Hmmm bedankt voor de tip. Ik vond het allemaal wat duur maar met zo een Odyssey valt het misschien wel nog mee. Maar zie niet direct waar je hem kan kopen op de site..

[Reactie gewijzigd door Wux op 14 februari 2020 08:13]

Waar heb jij hem gekocht?
Je kunt investeren in de Index als je pc er ook geschikt voor is. Daar ga je nog jaren plezier van hebben.

Maar als je nog niet volledig overtuigd bent van de kwaliteit, dan is de Rift S veel goedkoper, minder veeleisend en desondanks minstens 90% van de ervaring. Mocht er over een paar jaar een nieuwe bril uit zijn die je wel echt de moeite waard vindt, dan upgrade je dan toch?
Je kan ook de reviews afwachten en misschien zelf ergens VR proberen (of je er uberhaupt tegen kan)

Om nou 50 euro goedkoper uit te zijn door nu al een dure index te kopen (tenzij die deal daarna blijft) gaat toch best wat verder dan de pre-order die achteraf tegenvalt.
Je kan ook gewoon rustig een paar weken de reviews afwachten en de index alsnog kopen als het echt de moeite waard blijkt te zijn (want dan volgen er vanzelf meer goede titels). Als het dan toch 50 euro meer kost weet je in ieder geval dat het de moeite waard is.
Ik had destijds al een goede pc met een 1080 Ti en een Rift was toen 450 euro. Dat heb ik gedaan omdat ik gewoon VR eens mee wilde maken, voor dat geld wil ik het wel proberen.

De dag dat het ding binnen kwam heb ik 8 uur over de dag gespeeld. Het is een erg interessante ervaring.

Het grootste probleem van VR is dat je in veel oude games voortbeweegt door te teleporten. Gewoon lopen gaf voor veel mensen misselijkheid.

Een zeer leuke game die recent is uitgekomen is Boneworks en daarin moet je gewoon lopen. In het begin werd ik misselijk, maar nadat ik wat meer had gespeeld ging dat over.

Ik wil mensen niet wegjagen van VR door over misselijkheid te praten, het valt erg mee, maar je moet je er wel bewust van zijn.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik de rift zo'n 8 maanden heb laten liggen omdat er niet zoveel content was die ik leuk vond. Maar er zijn meer dan genoeg games op dit moment die echt de moeite waard zijn om een goede head set te verantwoorden.

[Reactie gewijzigd door Q op 14 februari 2020 02:18]

Index is een geweldige headset in ieder geval. Comfortabel, alles werkt gewoon meteen, hand/finger tracking is goed, ziet geen individuele pixels of screendoor effect, sweet spot voor scherpte is redelijk, motion smoothing/interpolation werkt prima waardoor zelf op 40fps het soepel voelt. Geen spijt van gehad. Ik zou toch wel minstens een 1080ti aanraden
Ik zou eerst nog maar eens wachten hoe Alyx nou daadwerkelijk zal zijn. Pre orderen was nooit een goed idee en een early adopter's item pre orderen is al HELEMAAL geen slimme zet.

Plus, waarom haasten. Dit komt sowieso met een sloot bugs uit, wil je daarin meelopen? Ik koop nu eigenlijk alles gewoon als het pas feature complete en/of definitive is geworden. Héérlijk. Goedkoop, je mist niets en wordt niet gedwongen een game later weer op te pakken voor een DLC van twintig minuten, en je hebt geen moment gezeur. En in dit geval kun je dan ook nog eens zien of Alyx nu dan eindelijk VR het zetje gaat geven dat het nodig heeft. Want wat je zegt. Veel meer dan dit is er eigenlijk toch niet, echt, het heeft allemaal nog niet het stickertje killer app mogen krijgen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 februari 2020 10:10]

Dat er nog geen andere grote VR titels zijn is natuurlijk niet waar. Boneworks, Asgard’s Wrath, Stormland, Lone Echo, Iracing en Elite Dangerous zijn allemaal echt de moeite waard.
Ik merk dat er toch heel veel mensen ontzettend positief zijn over de Index, en je kan het met meerdere spellen gebruiken, ik raad je aan om eens door je steam library te kijken/ store wat er allemaal VR compatible is of alleen voor VR, er zijn ontzettend veel leuke VR spellen. Spellen zoals VR chat met een VR bril zijn heel leuk, het is de volgende stap in social media/ chatten. (er zijn wel rare dingen (zoals in de echte wereld))
Ik kan een handjevol titels noemen die écht geweldig zijn als VR spel. M'n bibliotheek op Steam is ook al aardig gevuld. Het zijn niet altijd 'lange' games, maar wat ze doen, doen ze goed. Dus zelfs als je VR alleen zou halen voor Half-life: Alyx, die andere games kan je ook goed van genieten.

Tevens heb ik m'n vriendin ook aan t gamen gekregen door de VR en heb ik veel vrienden en familie over de vloer gehad die zich uren hebben vermaakt met alleen maar 'spellen' als Google Maps.
De afgelopen maanden zijn Boneworks VR en een Walking Dead game uitgekomen die in mijn optiek écht goed gebruik maken van VR. Misschien niet precies jou type games, maar ze zijn allebei echt heel leuk om te spelen (heb ze zelf overigens maar heel kort gespeeld, heb zelf geen VR).
Volgens mij zijn het oude screenshots, ik zien bij de eerste nog het befaamde ERROR-model staan (links boven).
Die met die error is idd wat ouder. Als je goed kijkt naar de gloves zie je dat ze wat ouder zijn.

Die foto met de Zombine + Xen fauna en die met de truck zien er wat scherper uit qua textures.
Ik wacht al 2 maanden op een valve index restock...
Half-Life een tot cult verheven spel en dan een lang, lang, lang gehoopt vervolg exclusief uitbrengen voor vr?
Ik ben teleurgesteld en boos tegelijk - veel succes Valve!

Specs liegen er ook niet om - mocht je dit spel willen spelen moet je naast een vr ook gelijk een nieuwe game-rig kopen. Dan wordt het wel een heel duur spelletje ineens.

[Reactie gewijzigd door shades op 14 februari 2020 08:10]

Stel je niet zo aan. Valve is altijd al grensverleggend geweest met Half Life, en VR leent zich perfect voor wat zij voor ogen hebben.

Ik heb zelf nog geen VR headset, maar Alyx zal misschien wel de reden kunnen zijn om er 1 aan te schaffen.
Ben ook wel benieuwd, game zelf al jaaaaren niet meer. Maar als ik dit dan zie krijg ik toch wel kriebels. Ik zou het graag weleens willen demo-en eerst.
Ik spring niet op een rijdende trein - zeker als ik niet weet waar die trein naar toe gaat...
Het is geen vervolg.
Het is wel een vervolg ook al speelt het zich af tussen hl1 en hl2.
De index (als je die wilt) kost veel meer dan de jarenoude gamepc die je moet hebben voor recommended. Een mid range headset kost net zo veel als de pc die je nodig hebt. De componenten komen uit 2017. De cpu is 100 euro, gpu 100-150 op marktplaats en hele 2e hands pc's met deze hardware nog geen 500 euro.
Dat 1.3% van alle Steam gebruikers nu al een VR headset heeft noem jij geen poot aan de grond krijgen? Ik denk dat deze maand ook nog wel wat bestellingen zullen volgen. Dat is geen nichemarkt meer.
sorry maar als jij 1.3% geen nichemarkt noemt vraag ik me toch echt even af wat wel bij jou een nichemarkt is.
als ik google naar aantal actieve gebruikers kom ik op 90m.
stel je voor 90m gebruikers, 1.3% daarvan is 1.170.000. Als 30% daarvan het spel haalt is dat 351.000.
Meeste brillen kunnen ze niet optijd produceren. vanzelf betaalbaar
1 op de 50 PC gamers heeft binnenkort een VR headset. In welvarende landen waarschijnlijk meer. Ik noem dat toch een redelijke afzetmarkt.
Moet toch wel fijn zijn, zo'n glazen bol in huis hebben. :)

Nouja, op zich geen onrealistische aanname, iets van de helft erbij van het huidige aantal(?), mits er een stel echt goede spellen komen. Maar als je ziet hoeveel sales AAA games nodig hebben om winst te maken, dan is dat nog steeds niet fantastisch, zelfs niet als alle eigenaren van een VR set het spel in kwestie zouden halen, dus nee, dat is geen redelijke afzetmarkt (voor AAA games dan dus).

[Reactie gewijzigd door Diavire op 14 februari 2020 21:05]

1,3% is geen niche?! Haha. En dan het minnetje op mijn reactie... typisch Tweakers anno nu.

Oogkleppen... ach ja... numbers don't lie. Dat het een waarheid is die je niet wil horen maakt het niet minder waar. Hoe lang is VR nu al op de markt? Wakker worden

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 februari 2020 12:41]

Ruimte om nog verder te groeien dus ;)

Zou jij een Racing Sim ook niet de moeite waard vinden omdat slechts een klein deel een stuurtje heeft?
Dat was niet het punt. Om jouw stelling in lijn te brengen met dit draadje; ik zou geen stuurtje kopen puur omdat die éne racing sim daarom vraagt en alle anderen prima met kb/muis gingen.

Ik zou ook niet aan een stuurtje vast willen zitten om te kunnen gamen. Niet praktisch. En precies zoals VR is dat stuurtje dan ook een zeldzaamheid in gaming land. Meestal ligt er nog ergens een oud, stoffig ding ergens in de hoek. Dat zegt genoeg denk ik ;) Er zijn een handjevol adepten die er helemaal in op gaan. Ook prima; maar wel echt duidelijk een niche.

En ja, VR kan zeker nog groeien. Maar het is een denkfout dat Alyx nu ineens voor een stormloop zou moeten gaan zorgen. Not happening... Het blijft gebonden aan dat 'stuurtje' en dat vinden mensen maar lastig. Zie daarom ook de vele negatieve reacties op het VR-only stuk. Men wacht al jaren op een Half Life 3, krijg je dit :) Daar spreekt duidelijk NIET uit dat VR enorm gewild is.

Het is een lastige strijd voor VR hoor. De drempel ligt op alerlei manieren hoger en een vloeiende ervaring is steeds meer een dingetje, ook buiten VR. High refresh en resolutie bijvoorbeeld helpen VR nu echt niet, het maakt het lastiger om VR 'mooier' te laten zijn en zich te laten onderscheiden. Normaal gamen staat ook niet stil, nog altijd niet. Kijk bijvoorbeeld naar de evolutie van de monitoren. We hebben nu enorme ultrawides met curve, die lijken toch verdacht veel op een oversized HMD maar dan wat verder van je ogen... ;) Wat doe je liever, een paar duizend euro aan monitor die overal voor dient, of een headset die je een paar uur kunt gebruiken voor een paar dingen? En: de meest interessante content komt overduidelijk nog altijd als normale game uit. Er is nog altijd niet 'standaard' een VR release bij. Sterker, dat lijkt héél ver weg. Het blijven een beetje proof of concept producten. Dit Alyx ook. 'Kijk, we kunnen nu een Half Life en source engine in VR doen' Het feit dat Alyx als een spin-off in de markt wordt gezet spreekt boekdelen. Kennelijk vertrouwt Valve er niet in dat dit een Half Life 3 kan worden.

Ook qua immersie wint VR nog altijd niet de strijd. Immersie is meer dan je HMD/input device. Immersie gaat primair over de content zelf. Ik speel nu Kingdom Come Deliverance... ik ken nog geen VR ervaring die dat gevoel van immersie weet te benaderen. VR is slechts een middel dat erbij kan helpen... moet je voorstellen hoe die game er in VR uit had kunnen zien. Maar... geen spoor van te vinden, er is kennelijk geen markt.

Heb het nog even nagezocht, en hier ook zo'n post die onderschrijft wat ik al tijden roep. VR wil niet aanslaan, de gamer vindt de inhoud belangrijker dan het input device.

https://www.reddit.com/r/..._was_planning_vr_support/

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 februari 2020 10:53]

Als je KCD leuk vindt zou ik toch echt eens Asgarth Wrath proberen. Ik denk dat je dan nog wel terug komt van je stelling.

Ik heb nu mijn tweede HMD (rift S) en gebruik hem nog steeds volop. Je kan echt een hele lijst non-vr games in 3d spelen dankzij Vorpx.. Ook KCD. Daar kan geen ultra-wide monitor tegenop.
Hard pass. Ik vind de HMD te lomp, en game voor de ontspanning, niet de inspanning. Heb het al vaker een kans gegeven... ik wíl best. Maar het is nog niet ver genoeg doorontwikkeld, teveel een gadget met nadelen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 februari 2020 11:16]

Nou idd. Belachelijk al die vernieuwing. Ik stem al met mijn portemonnee sinds ze eisen dat je games speelt met een muis. Kan toch ook prima met alleen een keyboard!
TWD Saints and Sinners heeft de lat erg hoog gelegd in 2020. Ik hoop dat HLA er overheen gaat.
Inderdaad. 2020 heeft een heel veelbelovende line up aan full vr games.
VR is een heel ander platform en ervaring.... Dat kun je niet vergelijken....

Je moet heel anders nadenken over een VR game dan een normale game. Sommige dingen werken in VR totaal niet. En andere in een normale game niet...
precies dit. Een serieuze race game is niks zonder stuur & pedalen en een serieuze flight sim is ook niks zonder HOTAS.

Ik zie geen problemen met 'VR Only' titles.. liever een goede VR game die alleen VR bril bezitters kunnen genieten dan een slechte VR game die slecht is omdat ze ook rekening houden met non-VR gamers.
Misschien moet je dan eens een VR game spelen? VR is inderdaad een heel andere ervaring. Dingen die in een normale game als heel natuurlijk aanvoelen kunnen in een VR omgeving erg desoriënterend aanvoelen, waardoor de fun aanzienlijk kan afnemen en je er zelfs fysiek slecht van kan worden.
" Of je nou met je hoofd rondkijkt of met je muis, wat maakt dat nou uit :?"

Ooit Elite: Dangerous gespeeld?

Daar kun je een ruimteschip bedienen.. én je kunt rondkijken in je cockpit.
Hoe ga jij dat dan doen? 2 muizen? :?

Jij verwart werkelijkheid met jou interne wereldbeeld.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 14 februari 2020 23:58]

De andere reacties op je comment leggen het goed uit. Het is nu eenmaal een compleet andere manier van games spelen. Als je echt een goede vr game wil maken kan je gewoonweg geen rekening houden met m&k.

Laat ik 1 suggestie doen: als je een interesse hebt in immersieve verhaalgedreven videogames waarin je onderdeel van een andere wereld wordt, schraap 500 euro bij elkaar en bestel een Oculus rift s. Dit heb ik afgelopen december ook gedaan en dit is de beste 500 euro die ik in (gaming)hardware heb gestoken.
Er zijn echt al de nodige meesterwerken zoals lone echo, the walking dead saints and sinners, the invisible hours (en nog een heel scala waar ik nog niet aan toe ben gekomen)
die optimaal het nieuwe platform benutten en al echt laten zien hoe ultiem de VR game ervaring kan zijn.

Voor mij persoonlijk heeft het ervoor gezorgd dat ik voor veel soorten game niet meer terug kan naar een plat scherm.

Ja het is in het begin oncomfortabel voor veel mensen en de techniek gaat de komende jaren nog veel doorontwikkeld worden. Maar het is nu al op een prijspunt dat het het meer als waard is.
Al helemaal in 2020 staan er veel hele vette ervaringen aan te komen.

Daarnaast is het ook nog eens goed voor je conditie.

[Reactie gewijzigd door Luuk.vanRiel op 14 februari 2020 02:07]

Even een vraagje over die 'immersive verhaalgedreven videogames', zijn er ook games erbij die ook voorzien zijn van subtitles? Lone Echo heeft dat namelijk niet.
Volgens mij kan je bij de meeste subtitles aanzetten in de meeste games. Alhoewel ik persoonlijk deze juist het liefst uit laat staan heb ik de optie in de meeste games wel zien staan.
The Invisible Hours die Luuk.vanRiel hierboven vermeldt, heeft iig perfecte subtitles. Uit eigen ervaring :-)
(en is idd zéér de moeite waard)
Dat snap ik. Maar mijn vermoeden was dat aangezien je interesse hebt in de half life serie ook andere games zult hebben gespeeld. Vr heeft al een breed scala aan kwaliteitsgames opgebouwd die zeker de moeite en de investering waard zijn.
Als je alleen maar spellen maakt voor apparatuur die alle mensen hebben zouden we allemaal alleen solitaire kunnen spelen.
Dat is overdreven. VR is iets dat veruit de meeste gamers niet hebben. Het is een veel te dure eis, zeker als de rest van je systeem capabel genoeg is.

Dit is iets anders dan een te langzame videokaart. Je kunt een game daarmee immers nog wel spelen, zij het suboptimaal. Een VR-only game kun je zonder headset *niet* spelen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 14 februari 2020 12:36]

Zo duur is het allemaal niet meer, een Oculus Rift zit rond de 450 euro. Als je een dure VR capabel gaming rig kunt betalen kan dat er ook wel af. Hobby kost nou eenmaal geld. VR gaat alleen maar goedkoper worden naarmate er meer spelers komen en daarvoor heb je eerst goede spellen nodig.

VR games zijn heel anders dan non-VR games en daarom niet speelbaar op andere platforms, als ze Half Life Alyx speelbaar zouden maken met muis en toetsenbord zou het niet meer hetzelfde spel zijn en dat willen ze niet. Een VR spel omtoveren naar een non-VR spel is alsof je een 3d racing game zou omtoveren naar een 2d side scrolling race spelletje, een totaal andere wereld.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 14 februari 2020 14:15]

Kan zijn maar ondanks dat kan het nog altijd de moeite zijn voor Valve om dit op langere termijn te ondersteunen. Het kan nog altijd een leuk spel zijn, hetzij in een andere vorm.

Nu kunnen ze beter enkel VR ondersteunen om hun VR platform beter te laten verkopen.
Geld de actie met gratis game daarna nog bij aanschaf van index?

[Reactie gewijzigd door tailfox op 13 februari 2020 21:47]

Ik vermoed van wel aangezien ze niet aan de vraag hebben kunnen voldoen.
Voor iedereen die een Index heeft of gaat aanschaffen in de toekomst.

https://www.half-life.com/en/alyx/vr#owner
Ik verwacht dat valve hiermee het hele vr gebeuren en mooie boost geeft. Dit wordt een absolutebmust buy voor mij
Ja ik denk dat deze title in de toekomst gezien gaat worden als het officiële begin van de VR mainstream wereld die er aan zit te komen. Een van de belangrijkste aspecten aan VR is dat je thuis genoeg ruimte hebt om enigszins vrij rond te kunnen lopen. Ik zie paintball, lasergun, airsoft ... al die sporten zie ik in de toekomst minder and minder worden ... en de arcade hallen van de jaren 80 zullen weer terug komen. Alleen ditmaal grote lege ruimtes, gevuld met mensen met VR goggles op en rugzakken met een computer systeem in. The Void (uitvinders van redirected walking) in Salt Lake City is momenteel de voorloper maar er zullen meer en meer VR hallen overal op gaan duiken.

Binnen 10 jaar denk ik dat de prijs van VR hardware en VR games laag genoeg is dat het merendeel van de gamers VR speelt. Toch zullen er altijd mensen zijn die er misselijk of duizelig van worden. En af en toe sukkelt er een speler van zijn balkon de dood in! Tja, zo gaat dat. Of die persoon die drie dagen achter elkaar speelt zonder eten of drinken en dan opeens het level "Hemel" voorbij ziet komen ... of "Hell".

Straks toch nog maar eens de Matrix kijken. Het zit er allemaal aan te komen! :P
Die hallen heb je al een paar jaar hoor. zie .https://theparkplayground.com in Gent en Antwerpen. best wel leuk om doen...
Nice hier kijk ik naar uit, ben nogsteeds te vreden met m’n Windows mixed reality set.
Ben hier extreem benieuwd naar :D 10/10 will play
Heel erg jammer dat het een VR-only titel is.

Nu Black Mesa aan het spelen, en Half-Life blijft geweldig. Wat die jongens met een mod hebben weten te bereiken is geweldig. Laat Crowbar collective HL:Alyx ook maar omzetten naar een KB+mouse game. Daar heb ik het volste vertrouwen in.
Als je wil zwemmen op een tennisplein?