Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA laat Need for Speed-games weer maken door Burnout-ontwikkelaar Criterion

EA verplaatst de ontwikkeling van Need for Speed-games van het Zweedse Ghost Games naar Criterion in Engeland. Criterion maakte eerder al een aantal NFS-games en is ook de maker van de Burnout-serie. Ghost Games wordt opgedoekt.

Volgens gamesindustry.biz wil EA zijn Zweedse studio Ghost Games hernoemen naar EA Gothenburg en er een 'ontwikkelaarshub' van maken, die alleen nog helpt bij de ontwikkeling van games door andere studio's. EA wil de Ghost Games-ontwikkelaars die aan de laatste vier Need for Speed-games hebben gewerkt overplaatsen naar Criterion. Dertig banen zouden echter verloren gaan, bevestigt EA tegenover de site.

Uitgever EA zegt moeite te hebben om geschikt talent te vinden in Zweden voor het werk aan de racegames. Daarom wil het bedrijf de ontwikkeling weer terugbrengen bij Criterion, dat in Guildford in Engeland is gevestigd. In die regio zijn veel gamestudio's actief.

Criterion is met name bekend van zijn Burnout-racegames. In 2010 maakte de studio al Need for Speed: Hot Pursuit en ook Need for Speed: Most Wanted uit 2012 is afkomstig van Criterion. In het jaar daarna verplaatst EA veel werknemers van Criterion naar Ghost Games en sindsdien liet het die Zweedse studio de NFS-games maken.

In de afgelopen jaren heeft Criterion vooral bijgestaan bij de ontwikkeling van grote EA-games zoals Star Wars: Battlefront, Battlefront II en Battlefield V. Zo is de studio verantwoordelijk voor het battleroyale-gedeelte van laatstgenoemde game. EA geeft de studio nu de taak om Need for Speed naar de 'volgende generatie' te brengen.

Need for Speed: Most Wanted (2012)

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-02-2020 • 08:51

89 Linkedin

Reacties (89)

Wijzig sortering
Dit is wel beetje jammer nieuws als oude need for speed fan, MW 2012 was een van de slechtste NFS games ooit.. Ghost games heeft met NFS 2015 het weer terug gebracht naar de underground vibes van vroeger. Payback was iets minder qua story en speedcards. Maar Heat speel ik nog steeds met plezier.
Ja, sinds UG2 heb ik geen NFS meer aangeraakt. Burnout vond ik zelf ook niet tof, dus loop al helemaal niet warm voor dit nieuws. Mocht UG weer tot leven gewekt worden dan houd ik me aanbevolen. Maar goed, hier geld maar weer. Vroeger was het beter.
Als klein kind begonnen bij The Need For Speed en daarna alle delen tot en met Porsche 2000 op de PC gespeeld. Voor Hot Pursuit 2 een Xbox gehaald en daarna ook nog Underground 1 & 2. Veel plezier aan gehad, maar vond de kwaliteit van de serie al afnemen na Porsche 2000. Het mooiste aan Need For Speed vond ik rijden in mooie landschappen en de filmpjes, foto’s en informatie bij elke auto.
Filmpjes, foto's en informatie van iedere auto. Die drie samen had alleen nfs1 toch? Dat was in ieder geval echt een mooie promotie van de exotische bolides :)
Heb het ff uitgezocht, YouTube staat vol met Need For Speed Showcase filmpjes. NFS 1 en 2 hebben nog de filmpjes. NFS 3 en 4 alleen foto's en een 360 graden foto waar je het interieur van de auto kan bekijken. Bij NFS 5 is er nog wel informatie over de auto's, maar wordt dit niet meer ingesproken. Ook geen foto's en filmpjes, maar kan je bij het 3D model van de auto de deuren en motorkap openen. Daarna kwam Need For Speed Hot Pursuit 2 waar ik ook veel plezier aan heb gehad, maar ik miste die extraatjes buiten het racen om wat NFS 1 tm 5 allemaal had.

Ik was nog vergeten te zeggen hoe goed ik de muziek in NFS 1 tm 5 vond, daar was in Hot Pursuit 2 niks van over. In Mass Effect 2 in Afterlife komt de club muziek uit Need For Speed 4.
Dat was echt letterlijk het eerste wat mij op viel toen ik voor het eerst Afterlife in liep.
"He deze muziek is van Need for Speed " :*)

Voor de mensen die niet weten om welk nummer het gaat

https://www.youtube.com/watch?v=T3PwqBBZUaE
Nee dat ging door tot i.i.g NFS3 Hot Pursuit. En volgens mij ook in NFS4 High Stakes/Road Challenge, maar dit weet ik niet zeker.
Toen het overging naar UG kreeg ik er minder mee maar het was wel aardig. Most Wanted (de eerste dus) vond ik een stap in de juiste richting; ondanks dat ik het liefst het originele concept had gezien met de mooie landschappen werden wat dingen hier uit beiden concepten samengebracht.

Daarna zijn de titels erg wisselvallig geweest. Kennelijk is Heat wel een goede titel. Vis ik wel een keertje uit de budgetbak.
Wat een mooie rijden waren dat.. Goede herinneringen aan. Zal helaas nooit meer terugkeren..
Me too, heb het geprobeerd, maar mis het gevoel van de originele reeks. Natuurlijk hoop ik bij elke nieuwe release stilletjes wat die oude feeling van vroeger heeft. Helaas...
Hoe kan je jezelf dan 'oude NFS' fan noemen? Underground is de 6e in de reeks, het wijkt af van het initiële thema dat NFS neerzette. Het ging van semi-realistisch/semi-arcade spel met mooie omgevingen naar edgy Fast & Furious 21 look-a-like. Wat mij betreft een moviegame,

Ik merk dit ook bij Rainbow Six overigens, mensen die zich 'oud R6' fan noemen omdat ze Vegas zo leuk vonden. |:(

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 13 februari 2020 10:25]

Zelf kocht ik altijd blind elke nfs totdat underground kwam. Was om te huilen. De muziek (afschuwelijke genre t.o.v. voorgaande nfs ), sfeer, omgeving, de ai, handling. Veel hetzelfde, veel herhaling. Alles week zo ver af van de voorgangers dat ik nooit meer wat gekocht heb van nfs.

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 13 februari 2020 10:43]

Voor mij waren NFS U2 op de PC en MW op de PS2 de eerste NFS games. Ik vond deze games toen echt geweldig, het hele Fast & the Furious thema en tuner gehalte vond ik juist cool.

Ik zal bij het horen van "Riders on the Storm" nooit als eerste aan wat anders denken.
Riders on the Storm in inderdaad blind de gedachte terug naar NFSU2.
To the windoooow, to the wall!
Dat was Underground 1
Haha oh kan, dat lied is zowat het enige wat ik me kan herinneren van die serie
Nooit begrepen waarom ze de tune hype opgingen. It was and still is a disgrace.
En dan die hollywood achtige bullet time in race games. Komaan zeg.
Ik snap je punt, ik heb ook oudere NFS games gespeeld. Maar de 1e die echt indruk heeft gemaakt op mij persoonlijk was Underground. Dus vandaar de referentie ;)
En voor mij was dat juist Most Wanted, had helemaal niks met de Underground series.
Juist het hoge arcade gehalte dat mij aansprak, zo ook de Burnout games die altijd gemakkelijk met vrienden/familie te spelen was, zonder eerst super goed in het spel te moeten worden.
Lekker racen, elkaar van de weg afdrukken, niet te moeilijk, prima vermaak.
Om eerlijk te zijn is mij top 3 nog steeds:
1) NFS Porsche Unleashed
2) NFS Most Wanted (2005)
3) NFS Pro Street

Daarna niet veel meer leuks gevonden, misschien Shift & Hot Pursuit 2010 een beetje, Rivals is dan ook de laatste die ik gespeeld heb. Blijkbaar ondertussen wel al wat gemist :p
Ik heb NFS Undercover ook helemaal grijs gespeeld, maar daar hoor ik eigenlijk nooit iemand over. Is een aanrader!
Ik vond undercover ook leuk! Maar die komt idd nooit voor in gesprekken over nfs. Was voor mij toch effe terug een hoogtepunt in de nfs serie
Dat komt omdat de meesten zoals ik hem slecht vonden. De beste waren Porsche 2000, Most Wanted (2005), Hot Pursuit 1en 2. Underground heb ik nooit gespeeld en met Carbon ging het al bergaf en daarna is het nooit meer goedgekomen.
Underground 2 is voor mij het begin van de serie (ik heb nog 1 ervoor gespeeld op pc maar ben de naam kwijt) en blijft nostalgische wijs de beste (en zo is dat voor de meesten denk ik)

Most wanted 2005 was ook absoluut een top game.

Ik heb ze eig allemaal gehad en er is tussen underground 2 en most wanted geen enkele die er voor mij echt uitstak.

Heat die nu uit is, is beter maar Pff.. Het is het toch ook niet. Veel te veel dialogen, spel zit ook vol bugs. Races die al gedaan zijn maar gemarkeerd blijven als niet gedaan of new. En die cop chases zijn vreselijk. Vanaf heat 3/4 is het gwn hopen dat je het haalt. Dusja.. Er is werk aan de winkel om de serie weer in volle glorie te brengen
Grappig, ik vond MW 2012 juist een heerlijke game, terwijl ik alle andere NFS's na UG2 maar een laffe hap vond. Maar goed, ik vond Burnout 3, Revenge en Paradise ook tof. Ieder z'n smaak.
Heat kan ook lang niet tippen aan de 2015 editie.
Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat het oorspronkelijk het doel was van Criterion om de 'vibe' van de oude MW over te nemen, maar dat ze daar niet genoeg tijd voor kregen, waardoor de nieuwe MW een soort Burnout clone werd.

Als dit waar is (ik heb zo gauw geen bron, als je meer weet, voel je vrij om te reageren), ben ik benieuwd wat ze neer kunnen zetten als ze genoeg tijd krijgen/ hadden gekregen.
"Vroeger" vond ik nfs leuk tot en met underground. Daarna vond ik het steeds slechter worden, wel heb ik Need For Speed nog wel even leuk gevonden.
Maar het open wereld idee dat is denk ik voor mij de grootste afknapper.
Zoals bij underground 1 ging je automatisch van race naar race, zo had je dus de gehele tijd actie. Bij de open wereld versies heb je veel saaie momenten die zich blijven opstapelen.
Tja ,iedereen zijn ding en volgens mij was MW 2012 het beste ,geen onnodig verhaal lijn ,deftig rij physics..
Ik ben het eens dat de Ghost games stukken beter waren dan de Criterion games.
NFS Heat is een geweldige arcade racegame.
Heat is idd een verrassend goede ouderwetse NFS. En waarschijnlijk nu ook de laatste...
Burn-out games > Need for speed.

Moet Critereon wel de benodigde vrijheid verkrijgen om het oude niveau weer te halen.
Porsche unleashed was de laatste NFS waar ik echt van genoot.

Edit: vandaag de dag speel ik Porsche unleashed nog steeds :) mooi hotlappen

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 13 februari 2020 10:12]

Ik speel NFS 3 en 4 ook nog wel eens, maar vergeleken met huidige race games rijden de auto’s wat houterig :-p Porsche Unleashed kan als race game nog mee, blijft een goede race game.
Ik heb onlangs geprobeerd hem op Win10 aan de gang te krijgen maar lukt niet, heb je wat tips?
Ik ben ook heel benieuwd naar de oplossing. Wil weer terug naar die nostagische gevoelens en mijn porsche verslaving als klein jongetje :P
ik meen dat je een patch moet installeren https://forums.codemaster...-7-in-full-hd-widescreen/

Er is best veel over te vinden. Ik heb zelf ooit een van de resultaten uit google gepakt met het zoeken op "porsche unleashed + win 7".
Die oude Porsches waren wel heel moeilijk te besturen in Porsche 2000. :) Alleen de moderne Porsches(de 996 als ik mij niet vergis) hadden een goede wegligging.
Zal ik later even op terug komen. Ik speel het op een laptop a win7


Edit: ik meen dat je een patch moet installeren https://forums.codemaster...-7-in-full-hd-widescreen/

Er is best veel over te vinden. Ik heb zelf ooit een van de resultaten uit google gepakt met het zoeken op "porsche unleashed + win 7".

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 13 februari 2020 15:51]

Hoe speel je dit dan? Is toch niet compatibel met W10 en hoge resoluties?
Jawel, ik had de instantie gevolgd voor win7 en op win 10 deed hij het ook
Booh!
Criterion was vreselijk voor NFS... Te veel burnout er in. Hopen dat de juiste mensen overstappen en de serie de huidige lijn vast kan houden ondanks deze switch.
Payback vond ik eigenlijk de eerste echt leuke NFS game in tijden (heb hem wel pas na alle patches gespeeld). Heat nog niet maar klinkt goed en pak ik wel mee via Origin access denk ik.
Ik vind de Burnout series juist geweldig dus ben blij dat ze weer met Criterion in zee gaan. Zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen ;)
Ik vond de burnout series ook geweldig, heel jammer dat ze daar niet mee doorgegaan zijn. Maar NFS laten maken door de burnout guys was wat mij betreft geen succes. Die twee game series hadden voor mij allebei hun eigen ding en door ze te mixen ging de aantrekkingskracht voor mij aan beide kanten verloren.
Met Heat is NFS weer op de juiste weg na een heel aantal zwakke games. De delen die door Criterion gemaakt werden konden mij totaal niet bekoren iig. Waarom niet NFS bij Ghost laten en Criterion een nieuwe Burnout laten ontwikkelen? Die twee franchisen kunnen echt wel naast elkaar bestaan.
NFS Heat is licht qua content, maar de basis is solide, dus ik kan me zo voorstellen dat ze wel willen uitbouwen/uitbreiden op die basis, maar dat ze dat vanwege gebrek aan lokaal talent niet kunnen (zoals in het artikel wordt vermeld).

Zou zonde zijn als Heat nu de prullenbak ingaat en Criterion opnieuw begint of er iets heel anders van maakt.
Upgraden van auto-onderdelen(motor, ophanging, banden,...) zat er na lange tijd weer in in Heat. Dat vond ik wel goed. Daarnaast vond ik de wegligging vd auto's beter kunnen. De auto's blijven te lang slippen in de bocht wanneer je gas lost of handrem gebruikt. De graphics zijn wel goed. Al bij al kan het nog altijd stukken beter.
Voor mij zijn de oude NFS (underground en daarvoor)
en HP 2010 Most Wanted daarna was ietsje minder.
voor mij vanaf Drift 2, is het voor mij berg afwaarts\
gegaan.
Maar al die NFS met een verhaal erin, rot op, tis een
racespel, geen drama gezeik. Hier ik heb een auto om
mee te starten en je moet hem hun en haar verslaan
om een betere auto te krijgen en te upgraden. Het is
een racespel gewoon van A naar B (.nl :) ) en GAAN.
upgraden vind ik nog wel oke maar die verhaal sh!t er
omheen, laat maar. En ja ik heb vanaf de aller eerste
NFS gespeeld.
Dat is ook mijn afknapper bij de meeste huidige racegames. Verhaal en carreerstuff... vreselijk. Ik wil gewoon a la Gran Turismo (van uit de PS 1 tijdperk) racen, auto's kopen, tunen en weer racen en finetunen. Steeds betere circuit-tijden maken door te tunen of met een andere wagen. Niet meer, niet minder!
Buiten de allereerste versies van NFS heb ik eigenlijk enkel Most Wanted redelijk wat gespeeld. Werkte gewoon goed op de Vita en je kon perfect "casual" rondrijden (auto's ontdekken, flits-records breken, ...) als de missies volgen.
Voor mij (en de zoon) heel belangrijk dat er iets te doen is buiten de "moeilijkere" races.
De versies die Ghost Games heeft ontwikkeld vind ik maar niks. Ik had toen hoge verwachtingen van 2015, maar vind het toch minder. Het echte NFS gevoel zoals bij Underground en de eerste MW is al een hele poos weg.
Het is niet de studio's schuld dat de laatste NFS games zo matig waren. Het echte probleem begint met een M en eindig op icrotransacties. En dan hebben we ook mog eens het te snel uitbrengen van games die meer ontwikkeltijd nodig hadden.
Criterion heeft van de Need for Speed franchise gewoon een Burnout-game gemaakt en sindsdien hebben we geen echte NFS meer gezien. Ik heb echt helemaal iets met het open-world concept in race games.
Ze zouden NFS3:Hot Pursuit moeten spelen, om de essentie van NFS te herontdekken
Die zeker en anders terug naar de Underground-reeks.
Ja, dit inderdaad. Toen ze de tuner kant op gingen omdat The Fast & The Furious zo populair werd, werd het al snel minder interessant. Ik heb The Need For Speed (deel 1 dus) nog origineel in doos, dat vond ik destijds geweldig en is eigenlijk een beetje mijn begin richting het simracen geweest.

Die toevoeging van politie in NFS3 was best briljant en voor die tijd best goed uitgevoerd. Heb er vele uren in gestoken.

Op een gegeven moment werd het allemaal TE arcade-achtig en draaide het niet meer om de auto's.
Nooo.. die remake van Most Wanted was zo ontzettend slecht toen 8)7 8)7 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True