Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony zegt telecombeurs MWC af en gaat producten via livestream aankondingen

Ook Sony zegt zijn aanwezigheid op het Mobile World Congress af vanwege de uitbraak van het nieuwe coronavirus. De fabrikant zal niet aanwezig zijn op de beursvloer in Barcelona, maar houdt wel een aankondiging via een livestream.

Sony meldt in een verklaring op zijn website dat de beslissing is gemaakt omwille van de gezondheid van klanten, partners, media en medewerkers. Sony zou met een stand aanwezig zijn op de beursvloer en had ook een persconferentie gepland. Beiden zijn afgelast, maar de fabrikant gaat wel nieuwe producten aankondigen. Dat zal gebeuren via een livestream op YouTube op maandagochtend 24 februari om half negen.

Eerder maakten Amazon, LG, Ericsson en Nvidia al bekend de beurs over te slaan vanwege dezelfde reden. De Chinese fabrikanten Xiaomi, Oppo, Huawei en Honor hebben hun plannen nog niet aangepast. ZTE heeft wel aangegeven zijn aanwezigheid in te perken door minder mensen in te vliegen. Volgens CNet heeft Samsung een vergelijkbare beslissing gemaakt.

Beursorganisator GSMA meldt dat de beurs gewoon doorgaat, ondanks de afmeldingen van een aantal partijen. Volgens de organisatie komen er zo'n 2800 standhouders naar Barcelona en zijn er maatregelen genomen om risico's te beperken. Zo geldt er bijvoorbeeld een 'no-handshake'-beleid op de beurs. Het Mobile World Congress vindt plaats van 24 tot en met 27 februari. Diverse fabrikanten houden in het weekend voor de beurs een persconferentie.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-02-2020 • 10:26

59 Linkedin

Submitter: SuperflipNL

Reacties (59)

Wijzig sortering
Wel ironisch zijn dat juist chinese fabrikanten wel naar Spanje komen :+
Zou het niet logischer zijn dat chinese fabrikanten niet aanwezig zijn en anderen wel hun producten tonen?
Zou het niet logischer zijn dat chinese fabrikanten niet aanwezig zijn en anderen wel hun producten tonen?
Dit soort oplossing is een onderschatting van hoe groot China is en overschatting van hoe groot Europa is. Ook in Europa zijn al besmettingen. De steden in China liggen ook duizenden kilometers uit elkaar, en in heel China wonen minsten vier keer meer mensen dan in de EU, maar is het een stuk minder dichtbevolkt. Dus waar zijn relatief meer besmettingen + besmettingskansen? Waarom dan Europeanen naar Spanje sturen als in Duitsland en België al besmettingen zijn?
Klopt niet helemaal...
De EU heeft een oppervlakte van 4.475.757 km². China heeft een oppervlakte van 9.596.961 km². China is dus 2,14 groter in oppervlakte als de EU. Als daar vier maal meer inwoners zijn dan is China dus, gemiddeld, dichter bevolkt.

China had in 2017 143,7 inwoners per km2 tegen 116 inwoners per km2 in de EU in 2019

[Reactie gewijzigd door dabronsg op 10 februari 2020 11:25]

Europa heeft meer oppervlakte dan China, maar China heeft meer dan twee keer zoveel inwoners als Europa. Alleen de EU rekenen is een beetje onzinnig omdat daar gebieden midden in zitten die niet EU zijn, maar wel (geheel) omringd door EU landen. Voor infectie kan je beter heel Europa nemen.

Het issue in China is dat de bevolking veel geconcentreerder is in bepaalde gebieden, het meeste zit in het zuiden en oosten van het land. Dat is er ook in Europa tot op zekere hoogte, maar heel anders verdeeld.
Het is sowieso raar om alleen de EU te nemen, alsof in niet-EU-landen geen infectie kan plaatsvinden 8)7

Bovendien lijkt me infectie momenteel niet eens het grootste probleem in Barcelona: wat te denken van de aanhoudende demonstraties op straat, die af en toe ook uit de hand lopen?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 10 februari 2020 12:09]

Er zijn hier (Barcelona) momenteel helemaal geen demonstraties. Af en toe leeft dat weer op en dan is er weer van alles aan de hand, momenteel is het alweer maanden rustig.
Dan ben je slecht op de hoogte van je eigen regio, want het laatste protest was op 2 februari: https://www.ccma.cat/324/...missions/noticia/2987771/

Of ben je in de war met de onafhankelijkheidsdemonstraties? Ik had het namelijk over demonstraties in het algemeen.
Tja algemene protesten heb je overal. De onafhankelijkheidsdemonstraties zijn die die echt uit de hand lopen en een probleem zijn voor de stad. Van deze heb ik niet eens wat gemerkt. Overigens ben ik het helemaal eens met de invoering van die emissiezones :) Veel te veel auto's hier.
Volgens lokale overheden is het geen onzin. Omdat ziektes niet over denkbeeldige grenzen heen kunnen. Neem als voorbeeld de mileuzones in steden. Vervuilde lucht zal niet in een mileuzone kunnen waaien, ze zullen dus magische muren hebben geplaatst o.i.d.

Oude diesels mochten het centrum van Rotterdam niet meer in, maar alles wat op de Maas vaart wordt buiten beschouwing gelaten. Inmiddels is die mileuzone al wel weer weg nadat alle bewoners hun oude dieseltjes naar de sloop hadden gebracht.
*nadat alle bewoners hun oude dieseltjes naar de sloop hadden gebracht.*

Dan heeft het toch maar mooi gewerkt

Heel wat van die oude 'totaal niet onderhoude koekblikken' konden beter worden gerecycled

Van mij mogen die maatregelen wel wat verder gaan dan dit

Onze wegen slibben vol met dikke auto's waar maar zelden meer dan één persoon in zit

Ga dan met zijn allen op de motor of neem eens iemand mee of ga met een bus
Ik snap de gedachte niet zo goed waarom je denkt dat een stand van een Chinese fabrikant een groter risico zou zijn dan een stand van endere fabrikanten. De mensen die op zo een beurzen staan reizen ofwel heel de wereld rond of worden in andere gevallen vaak uit de lokale regio gehaald. Ja, er zullen ook enkele toplui aanwezig zijn uit het land van herkomst, zeker op een beurs van dit formaat, maar ook daar heb je mensen die enorm veel reizen en niet uit de gebieden komen waar het virus het sterkste huishoudt.

Je moet al sneller gaan kijken naar bezoekers, want die komen pas echt van over heel de wereld.
Het zou logischer zijn het hele event af te blazen. Maak er een mooie marketing slogan van met blablla verantwoordelijkheid nemen en stop er een bijzin over klimaat en besparing tussen en we zijn het morgen al vergeten.

Who cares... er is toch 99% schijninnovatie te zien.
Grote kans dat dat ook gebeurt. Er zijn elke dag annuleringen in het nieuws nu, en we hebben nog 2 weken te gaan. Ik denk dat als het coronavirus tegen die tijd nog niet onder controle is, er weinig meer overblijft van de deelnemers aan MWC.

Wel jammer want ik ga er normaal elk jaar heen.
Als je dat zou doen dan zou niemand uit landen met besmettingen moeten komen. Dus ook Amerikanen, Britten, Fransen, Duitsers, Nederlanders etc. etc.
Spanjaarden... We hadden hier al 2, beide wel op eilanden, en beide geen Spaanse nationaliteit, maar toch...
Volgens mij is er nog geen Nederlander besmet toch?
Jawel hoor, volgens mij al meerdere. Van 1 weet ik (het nieuws) dat hij/zij thuis in quarantaine zit.
Zitten allemaal in quarantine voor 2 weken of hebben dat al gezeten en zijn clean. Dit is vanwege de incubatietijd.

Het gaat dus om een preventieve maatregel, niet om een bevestigde infectie. Er zijn nog geen gevallen bekend van geïnfecteerde Nederlanders (in Nederland).
Ah kijk! Dat is dan goed nieuws.

Was mijn reactie zo gemeen/aanvallend eigenlijk? Het krijgt mooi een dikke -1? Haha.
Is in quarantaine om de incubatietijd van het virus af te wachten, nog niet besmet.

Als je zo betweterig gaat doen, doe dan wel je huiswerk.
Maar het zijn natuurliijk niet alleen Chinese fabrikanten die een risico vormen. Er komen in kleine ruimtes heel veel mensen van over de hele wereld bij elkaar. Daar zitten ongetwijfeld ook niet-Chinezen tussen die een mogelijke risico vormen.

Maar het feit dat de Chinese fabrikanten wel komen zegt ook wel heel veel over hun mentaliteit. Je zou bijna denken dat ze moeten van hun overheid.... PR technisch is het immers helemaal niet zo handig om zo'n risico te lopen als bedrijf. Tenzij je geen fuck om je klanten en personeel geeft.
Niet komen zou kunnen suggereren dat China het niet onder controle heeft.
En kunnen de Chinezen natuurlijk niet hebben.
Zou mij niks verbazen als de Chinese fabrikanten expliciet opdracht hebben gekregen om vooral wel op de beurs aanwezig te zijn.
Ook de grote chinese fabrikanten zoals Huawei hebben afgezegd.
China doet er alles aan om zijn vermeende superioriteit in stand te houden.
Wij Chinezen hebben geen last van een virus en als dat al zo zou zijn hebben wij alles onder controle.
Als ook de Chinese bedrijven zouden cancellen zou dat indirect bewijzen dat er wél een groot probleem is.
En wat is er makkelijker dan een probleem op te lossen door gewoon te ontkennen dat er een probleem is?
Heeft Tweakers zelf al besloten of ze wel of niet gaan? Sony is vaak 1 van de fabrikanten die tijdens het MWC altijd nieuwe smartphones laat zien.
Als de fabrikanten zelf streams opzetten, dan heb ik in ieder geval een klein beetje het gevoel dat ik op het MWC aanwezig ben. Het blijft een droom om daar een keer naartoe te gaan :)
Als het echt een droom is om er naar toe te gaan dan moet dat toch niet zo'n probleem zijn? Entree voor de beurs is 800 euro. Vliegen naar Barcelona hoeft niet zo duur te zijn, alleen verblijven daar zal niet goedkoop zijn in een van de Hotels in de buurt. Maar je kunt ook wat verder weg gaan zitten voor minder geld.

Als het echt een droom voor je is, dan moet dit volgens mij toch wel realiteit kunnen worden.
Sorry, €800 voor alleen toegang?! |:( :X 8)7
Ja, dat is niet zo veel hoor. Meeste van dit soort beurzen zijn zo duur. Als je overigens bij de presentaties aanwezig wilt zijn dan betaal je al meer dan 2000 euro. Meeste van dit soort evenementen zijn zo duur. Duizenden euro's is vrij standaard. Wat denk je dat het kost om een heel beursgebouw om te bouwen voor een paar dagen met al die stands, eten, personeel, etc.
Vooralsnog gaan we gewoon. Die plannen zijn uiteraard allang van tevoren gemaakt :) Als er nog meer grote fabrikanten afzeggen komt er wellicht een punt dat we dat gaan heroverwegen, maar vooralsnog staat er nog meer dan genoeg op de planning.
Nemen jullie dan ook preventieve maatregelen zoals mondkapjes (is niet waterdicht, maar helpt wel) enzo, of gewoon zoals normaal zonder verdere aanpassingen?
"een 'no-handshake'-beleid op de beurs"
Gaan de poetsdames en heren dan ook iedere keer de deurklinken wassen? :+

Op zich vind ik het livestreamen geen verkeerde oplossing en mag van mij zelfs meer toegepast worden.
Ik snap dat het netwerken ook nog wel een dingetje is maar specifiek voor het enkel aankondigen van toestellen alleen hoef je toch niet een hoop man te laten invliegen? Meer streamen bespaard het milieu, een hoop kosten en jetlag ;)

[Reactie gewijzigd door dragongamer op 10 februari 2020 10:35]

MWC is dan ook met name een 'netwerkbeurs' (als in: onderling netwerken) voor het gros van de bezoekers, als ik degenen mag geloven die daar vaker moeten zijn.
Toestelaankondingen zijn voor MWC maar een minieme bijzaak. Er zijn inderdaad een paar handsetfabrikanten aanwezig (en sommigen ook niet) maar die zijn zeldzaam.

Zeker 99% van de aanwezige bedrijven produceert geen telefoons maar producten voor de mobiele telecom sector (antennes, bilingsoftware, netwerkmeetaparatuur, apps, core routers etc.) Het is dan ook geen consumentenbeurs maar een vakbeurs met verkopers en inkopers van bovenstaande producten en diensten. Het voordeel van MWC is dat het voor veel mensen in de industrie de enige keer is dat ze allemaal op één plek zijn en je dus makkelijker face-to-face kunt afspreken. Je agenda zit zes weken vóór MWC begint dan ook meestal al vol met afspraken. Soms met mensen die je de rest van het jaar regelmatig telefonisch spreekt maar die je eindelijk eens in het echt allemaal rond een tafel kunt krijgen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 10 februari 2020 10:51]

Toestelaankondingen zijn voor MWC maar een minieme bijzaak.
Eh, ben je niet in de war met CES?
Nee. Toestelaankondigingen halen misschien het consumentennieuws maar zijn zeker niet een belangrijk onderdeel van een vakbeurs als MWC (een blik op MWC exhibitors laat meteen zien dat het geen beurs voor consumenten is). Zeker tegenwoordig, nu telco's niet meer zoveel zelf toestellen inkopen, zijn de kopers van telefoons niet op MWC aanwezig.

Het enige waar het nog wel eens nuttig voor kan zijn is dat relevante journalisten zoveel mogelijk mobiel nieuws moeten produceren rondom MWC en als je het goed voorkauwt kun je een plekje krijgen in consumentenmedia rondom die tijd. Ik heb wel eens een mobiel consumentenproduct gelanceerd drie dagen voor MWC (met een event in New York in plaats van Barcelona). Geen enkele journalist die naar Barcelona gaat zal twee dagen ervoor in New York zijn maar juist de meeste journalisten voor consumentenmedia gaan niet naar MWC maar zitten wel verlegen om mobiel nieuws rondom die tijd. Die vlogen we naar NY en een dag vóór MWC hadden media aandacht in de consumentenmedia zodat het gewoon meegenomen wordt in de golf van mobiel nieuws.

Overigens zijn er ook fabrikanten die bewust hun toestellancering níet tijdens MWC doen omdat het al snel ondergesneeuwd raakt tussen de golf van mobiel nieuws. Een maandje later is dan meestal veel effectiever.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 10 februari 2020 12:34]

"een 'no-handshake'-beleid op de beurs"
Gaan de poetsdames en heren dan ook iedere keer de deurklinken wassen? :+
Of deurbedienden met medische handschoenen. :P
In de wc's?
Want dat zijn het soort plekken waar je deuren hebt op zo'n beurs. De rest staan pprn of gaan electronisch open.
Zo blijven er weinig fabrikanten over op de MWC. Jammer
Slechts een 2800, inderdaad niet veel.
Van die 2800 zijn het gros zeer kleine spelers die enkel wat hoesjes of (nutteloze) accessoires maken. Van de grote spelers blijven er steeds minder over.

Het is een beetje zoals de HCC-dagen op het laatst; op elke vierkante meter werd je doodgegooid met dvd-hoezen en lege cd's/dvd's...
Ik heb nog nooit hoesjes gezien op de MWC (maar kan ze gemist hebben, er zijn hele hallen waar ik nooit heb hoeven zijn) maar het lijkt me niet de aangewezen plek er voor. MWC is een B2B beurs, geen beurs voor consumenten zoals de HCC dagen. Ik zou dan ook niet weten waarom je daar hoesjes of andere consumentenaccessoires zou willen laten zien.
Er zijn wel degelijk behoorlijk wat bedrijven met dit soort klein spul. Uiteraard niet direct op de consument gericht, maar op MWC lopen ook mensen de grote telecomwinkels en providers rond die het uiteindelijk aan de consument gaan verkopen Er staan bedrijven/bedrijfjes met de meest uiteenlopende producten op MWC. Ze hebben ook een aparte ruimte voor start-ups en kleine fabrikanten die voor weinig geld een stand(je) kunnen huren. En een gratis "straat" voor kleine Catalaanse bedrijven waar vrijwel iedereen langs komt om van de ene naar de andere hal te gaan.
Blijkbaar denkt de organisatie daar anders over, want ze gaan vrijdag in spoedzitting beslissen of MWC niet moet worden afgelast: https://liliputing.com/20...coronavirus-outbreak.html

"Now Spanish newspaper La Vanguardia reports that organizers of the annual event are planning to meet on Friday to decide whether to cancel the show altogether."

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 11 februari 2020 18:10]

Of 'ie live of via livestream wordt aangekondigd is mij op zich om het even. Ik was er toch niet bij. Maar Sony: toon mij de WH-1000xm4 die betere microfoons /belkwaliteit heeft en wél op twee apparaten tegelijk kan worden aangesloten.
De XM3 kan op twee apparaten worden aangesloten. Alleen zou je vantevoren moeten aanvinken op welk muziek wordt afgespeel en op welk de voice communicatie verloopt. Beide tegelijk via twee apparaten gaat niet en het instellen kan een beetje omslachtig zijn. Eerst moet je via instellingen de functies aanpassen. Op apparaat 1 na pairen alles afvinken buiten muziek, en vervolgens op apparaat 2 na pairen enkel communicatie aanvinken. Nadien moet je bluetooth opnieuw inschakelen en connecten met beide apparaten.
ik weet het, maar het is voor mij een reden om hem niet te kopen. Het is gedoe, en geen echte oplossing. Ik wil gewoon muziek/video luisteren op mijn telefoon en op mijn laptop zonder dingen aan of af te vinken. Dat is met mijn huidige koptelefoon een beetje gehannes omdat'ie automatisch verbindt met het laatste apparaat, wat vaker niet dan wel het juiste is. De Bose qc 35 II is nu al een stuk goedkoper en kan het wél, dus ik ga geen apparaat voor 300 euro kopen die het niet kan.

edit: een beetje om te trollen voeg ik nog maar even toe, een 3,5mm jack op m'n telefoon (en laptop) is hierdoor vaak handiger dan m'n bluetooth. Plug in, plug uit, voila.

[Reactie gewijzigd door brabbelaar op 10 februari 2020 10:53]

edit: een beetje om te trollen voeg ik nog maar even toe, een 3,5mm jack op m'n telefoon (en laptop) is hierdoor vaak handiger dan m'n bluetooth. Plug in, plug uit, voila.
Tot je 'm vergeet uit te trekken als je rechtstaat... }>
Ik zou zelf ook niet aanwezig willen zijn. Op een punt waar zoveel mensen uit de hele wereld bijeenkomen op zon kleine plek is het eigenlijk vragen om problemen
Het gaat niet zozeer om de hele wereld, maar specifiek dat er veel deelnemers/bezoekers uit China komen. Dit aangezien Chinese (sub)fabrikanten een dominante factor in de telecomwereld zijn.

Het komt me licht overdreven over. Zeker als je ziet dat er stevige dalingen in de toenames van het aantal besmettingen zit en dat met toegenomen alertheid op de ziekte en zo'n no-handshake policy je al heel veel risico indamt.

Dat je dit jaar je aanwezigheid beperkt kan ik inkomen, hoor, maar volledig afzeggen heeft (als niet-chinese partij) meer redenen dan alleen nCov.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 10 februari 2020 11:05]

Zou jij het op je geweten willen hebben dat iemand op jouw stand het virus oploopt? (hoe klein die kans ook is)
“Geweten?”. Je stuurt iemand toch geen oorlogsgebied in?

Het is een beurs. Op een plek waar geen uitbraak gaande is. Toevallig zijn er wat meer Chinese leveranciers. Ik ga er even van uit dat die ook redelijke maatregelen nemen (geen werknemers uit gebieden waar het virus zeer actief is, zoals Wuhan, geen werknemers die ziek zijn).

Kijk, de kans is groot voor elke beurs dat er mensen een virusje oppakken. Als je veel mensen bij elkaar zet, dan kunnen ziektes zich verspreiden. De kans echter dat dat virus nCov is, is heel erg klein, gezien de huidige quarantaine-maatregelen en de voorzorgsmaatregelen op de beurs zelf.

Anders kunnen we wel elke beurs gaan cancellen op dit moment.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 10 februari 2020 12:19]

Hetzelfde is aan het gebeuren op ISE (Integrated Systems Europe) in Amsterdam deze week. LG heeft daar ook gecanceld.
Quote: "We acknowledge that LG and Iiyama have cancelled, and we respect their decisions. Some 50 Chinese companies have had to withdraw due to travel restrictions and flight cancellations.

Bron: https://www.iseurope.org/coronavirus/

[Reactie gewijzigd door artmaster op 10 februari 2020 13:54]

Prima alternatief. Als Nintendo geen Nintendo Direct aankondigt doet Sony het zelf wel :+
Is dit voor daadwerkelijk gevaar voor besmetting op het Congress. Of is dit een statement om tegen de burgers te zeggen, dat het virus iets erger is dan dat de media en Who doet suggereren?

[Reactie gewijzigd door yousql op 10 februari 2020 11:12]

Ik dacht al, waar blijven de aluhoedjes.
Kunnen ze die MWC niet beter helemaal cancellen. Door al die afmeldingen blijft er weinig over. :o

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 10 februari 2020 11:35]