Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

'Xbox Series X heeft poort om opslaggeheugen uit te breiden met CFexpress-kaart'

Een rechthoekige sleuf op foto's van de Xbox Series X zou bedoeld zijn om het opslaggeheugen uit te breiden met een CFexpress-kaart. Recent kwamen er foto's online die een indruk geven van de aansluitingen die de console wellicht gaat krijgen.

Het betreft een lange, rechthoekige sleuf, waarvan het vermoeden bestond dat deze bedoeld is voor het uitvoeren van diagnostische taken. Brad Sams van Thurrott zegt nu dat die aanname incorrect was. Hij meldt dat die sleuf bedoeld is om de opslag uit te breiden. Hij baseert dat op informatie van bronnen die bekend zouden zijn met de plannen van Microsoft. Sams wijst ook op een eerdere reactie van een gebruiker, waarin de mogelijkheid van het gebruik van CFexpress-kaarten al werd geopperd. Windows Central bevestigt deze lezing en stelt dat Microsoft bezig is met het testen van het gebruik van CFexpress-kaarten.

Dit zou een manier zijn om gebruikers de mogelijkheid te geven wat meer games op het apparaat te installeren. Zeker met de komst van veel meer 4k-games voor de nieuwe generatie consoles en de bijbehorende hoogwaardige textures zal de benodigde opslagruimte alleen maar toenemen. Afhankelijk van de capaciteit van de opslag die standaard in de console komt, en de benodigde opslagruimte voor de geïnstalleerde games, kan het uitbreiden van de opslagruimte niet onbelangrijk zijn voor gebruikers.

Dit uitbreiden van de opslag kan ook al op de Xbox One, maar dat verloopt via de usb-aansluiting en dat betekent automatisch niet al te hoge lees- en schrijfsnelheden. De relatief hoge lees- en schrijfsnelheden van CFexpress-kaarten kunnen eraan bijdragen dat gebruikers bij het uitbreiden van de opslag niet te maken krijgen met een significante teruggang van bijvoorbeeld de laadtijden.

De CompactFlash Association kondigde CFexpress 2.0 op basis van pci-e 3.0 met het nvme 1.3-protocol vorig jaar aan. Er zijn drie verschillende formaten voor de geheugenkaarten: Type A, Type B en Type C en die maken respectievelijk gebruik van een, twee en vier pci-e 3.0-lanes voor theoretische maximale doorvoersnelheden van 1GB/s, 2GB/s en 4GB/s. CFexpress-kaartjes zijn overigens nog wel relatief duur; momenteel zitten exemplaren van 512GB ruim boven de 500 euro.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

05-02-2020 • 13:56

79 Linkedin

Reacties (79)

Wijzig sortering
Als een fotografie-liefhebber: Dit is fantastisch! Op dit moment kosten CFexpress-kaarten nog meer dan een euro per GB, terwijl SSDs al rond de 0,10 euro per GB zitten. Dit betekend een gigantische toename in hoge capaciteit CFexpress kaarten, wat ze hopelijk een stuk goedkoper maakt.

CFexpress is ook een erg geschikte standaard. Het heeft dezelfde vertrouwde fysieke connector als XQD, maar de modernste protocollen: PCIe 3.0 en NVMe. Met twee PCIe lanes geeft dat 2 GB/s aan bandbreedte, wat voor lekker lage laadtijden zorgt.

De kaartjes zijn met 38.5 × 29.8 × 3.8 mm een stuk groter dan een SD kaart (32.0× 24.0× 2.1 mm), dus technisch gezien zou een CFexpress kaart van 2 TB prima kunnen!

[Reactie gewijzigd door Balance op 5 februari 2020 14:16]

Vindt het juist een hele vreemde keuze, tenzij Microsoft zorgt voor een specifieke compatibiliteit. Het zou mij in wezen niks verbazen als er XBOX-X only kaarten komen die net even een slag anders in elkaar zitten om exploits te minimaliseren t.o.v. piraterij. De specificatie haal ik ook aan omdat je daar de prijs zou kunnen drukken en CFExpress-kaarten zijn wel solide.

De keuze vindt ik vreemd omdat SDHC/XC-kaarten goedkoper zijn en ook makkelijker buiten de fotografie-wereld gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 5 februari 2020 16:10]

Die SDHC/XC kaarten zijn anders wel behoorlijk kwetsbaar.
MS kennende zullen ze gewoon de standaard houden. Anders hadden ze als externe HDD mogelijkheid ook wel XBOX only externe harde schijven op de markt gebracht. Ze zijn op dit moment alles aan het ontwikkelen met de klant in het achterhoofd. Xbox-X Only kaarten zou een trendbreuk zijn.
SDXC kaarten hebben een aantal belangrijke limitaties:
  • Ze hebben slechts 37% van het volume, wat minder ruimte biedt voor geheugen, controllers en warmteafvoer
  • Ze gebruiken op z'n best gebruik van UHS-II*, wat maximaal 300 MB/s half-duplex aan bandbreedte geeft. Dit is de helft van een SATA-600 SSD en een zesde van wat CFexpress aan kan.
    * UHS-III (600 MB/s) en SD Express (985 MB/s) zijn nog nergens verkrijgbaar
  • Het SD protocol heeft een stuk hogere latency dan CFexpress (wat het NVMe protocol gebruikt)
USB harddisk gebruiken ze ook gewoon. CFexpress cards kan vast ook wel een vorm van encryptie overheen, waardoor hij niet heel makkelijk te gebruiken is voor piraterij. Als ze het bij de externa harddisk nog niet voor elkaar hebben zal dat met die CFexpress ook wel meevallen.
De kaartjes zijn met 38.5 × 29.8 × 3.8 mm een stuk groter dan een SD kaart (32.0× 24.0× 2.1 mm), dus technisch gezien zou een CFexpress kaart van 2 TB prima kunnen!
Gezien er al microSD-kaarten van 1 TB zijn verwacht ik ook niet dat er snel een limiet wordt bereikt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 februari 2020 14:52]

Net zoals jij schrijft zijn ze nog te duur om daar aan te kunnen gaan denken.
De prijs per gigabite is aanzienlijk gekoppelt aan magneet schijd ssd of cf express.
Die laatste is nog altijd de duurste maar dus wel de snelste.Het verschil in laadtijd zal aanzienlijk zijn maar ik denk dat er ook al een ssd bij deze console erin zit, tevens licht het eraan wat voor een sata slot hij hardware matig aangesloten zit.Het zou zomaar kunnen dat hij op een sata 600 zit aangesloten, en dat is al sneller dan een sata 3.
@rageplay m2 slot is ook best snel ,volgens mij hadden sony en co daar nog niet aan gedacht.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 6 februari 2020 11:32]

Zou een compacte sata poort niet meer sense maken? Zodat je als aanvulling op de interne nvme ssd zelf een sata ssd'tje erbij kan prikken?
Of wellicht gewoon een m.2 slot?

Juist omdat die al veel meer in gebruik zijn lijkt het me toch goedkoper + interessanter voor de consument om die toe te voegen
Voor de gebruiker die iets dieper in de materie durft te duiken, zeker, dan is een m.2 of SATA caddy een logische keuze. Bovendien is het niet al te complex. Maar de eenvoud is verreweg het grootst als je het door middel van een SD kaart kan uitbreiden (zonder de tegenvallende performance die SD zou hebben, natuurlijk).
Marketingtechnisch is een simpel plug-and-play kaartje veel makkelijker te verkopen aan de instappend gebruiker dan een 'internal storage upgrade kit' of een hard disk enclosure. En dat het nou toevallig wat meer geld vergt van die gebruiker is juist voor bedrijven een fijn idee.
Maar dan nog ben je voordeliger uit met een SSD dan zo'n CF kaart.
En zoveel en snel zal het niet dalen.

250GB heb je voor 90,- SSD. een CF kaart van 128GB heb je voor 160,- bijvoorbeeld.
dus marketingtechnisch een failer, beter dan een 3.2USB3 aansluiting of wat dan ook.
Staar je niet blind op de prijzen van CFExpress kaarten: het is een relatief nieuwe standaard die tot op heden eigenlijk alleen maar in high-end foto en filmcamera’s wordt gebruikt. Toepassing in meer soorten apparatuur zal een prijsdrukkend effect hebben: feitelijk is een CF Express kaart niet heel anders dan een M.2 NVME SSD en die zijn ook niet zo duur meer :)
Voor veel toepassingen zou 'gewoon' USB 3 ook afdoende zijn; USB 3.2 heeft een theoretische snelheid van 20 Gb/s, sneller dan SATA.
Het probleem is latency en dat lost PCIe en NVMe (en dus ook CFexpress) nou juist zo mooi op.

[Reactie gewijzigd door EraYaN op 5 februari 2020 14:34]

Thunderbolt usb-c 3.2 is anders ook gewoon pci-e en zou dus ook low latency moeten kunnen zijn.
Alleen Thunderbolt 3 is PCIe, USB-c 3.2 is gewoon USB. Ik denk zomaar eens dat een CFexpress kaart een stuk goedkoper is (aan de fabrikant kant dan) en ook directer omdat het gewoon direct NVMe over PCIe doet een geen (dure) Thunderbolt host chip nodig is (de Xbox blijft een AMD platform) omdat die PCIe signalen weer om te zetten en over een kabeltje te versturen naar een andere chip die er eerst weer PCIe signals van maakt. We hebben voor zover is weet nog geen directe thunderbolt storage (SSD) controllers.
SATA heeft een lagere doorvoersnelheid, en m2 is niet echt berekend op veel verwijderen en herplaatsen, zoals bij een externe hot-swappable drive wel mogelijk moet zijn. Daarnaast, als dit een gebruikte standaard gaat worden, zeker als het ook nog een beetje implementatie gaat vinden in andere apparaten, komt daar ook wel massaproductie van op gang, en dan wordt't vanzelf goedkoper.
Die m.2 zat ik zelf ook al aan te denken.
Waarom met deze tech?
Open poortje voor een m.2 ssd en je bent goedkoper en sneller(toch?) uit.

Mijn idee is dat deze tech allang afgeschreven is behalve voor de professionele fotograveerders.
Please correct me, i know i am wrong?
Ik ben natuurlijk geen expert, maar M.2 drives kun je in SATA en NVME krijgen en voor een standaard consument is niet heel duidelijk wat wat is. Als ze voor de (meestal) goedkopere SATA variant gaan en zien dat hun game hapert bij het instreamen van data dan gaan mensen waarschijnlijk klagen bij bijvoorbeeld MS die er eigenlijk niks aan kan doen. Ook de verschillende lengtes en het bevestigen ervan kan niet zonder de console te openen. (wat MS natuurlijk niet wil)

De meeste mensen kopen ook niet direct extra opslag bij een nieuwe console, dus over 1-2 jaar zal de prijs heus wel gezakt zijn. Dit lijkt me dus een erg consument vriendelijke oplossing.
Dat valt dan weer makkelijk op te lossen door xbox branded ssd's te verkopen.
Nu worden er ook al ps4/xbox compatible hardrives verkocht tegen een premium...
Mjah, er zullen vast ook wel budget CFexpress kaartjes kopen als de nieuwe Xbox een groot genoege markt creëert. Tenzij er minimum snelheden aan de standaard zitten.
M.2 SSDs zijn niet gemaakt om herhaaldelijk verwijderd te worden. I.E. niet echt bedoeld als verwijderbare opslag. Dit soort kaartjes wel.
Hoe vaak verwijder jij de opslag van een console?

Om save games mee te nemen naar een vriend of een andere console binnenshuis hoeft het niet meer ivm automatische synchronisatie (in ieder geval op de XB1).

[Reactie gewijzigd door Caayn op 5 februari 2020 14:23]

nee maar wel om je game effectief mee te nemen

gewoon even de externe 8TB drive afkoppelen en op de andere box inpluggen, inloggen met je account en al je games zijn direct beschikbaar zonder download ( buiten de savegame sync uit de cloud )
Dat gaat niet, die gedownloade games werken enkel op de console waarmee je ze hebt gedownload. Zelfde geld ook voor installs van fysieke games.

Correctie* blijkbaar voor Xbox One en PS4 niet meer het geval.

[Reactie gewijzigd door BitJager op 5 februari 2020 17:09]

Nee hoor, je moet alleen wel ingelogd zijn met een account die de game heeft gekocht of de game fysiek hebben, als de game op Game Pass staat en je bent lid dan werkt het ook. Gaat dus om de licentie, niet per console.

Dit was met de Xbox 360 volgens mij anders, maar met de Xbox One kan je de game data gewoon delen.

[Reactie gewijzigd door L23 op 5 februari 2020 16:38]

klopt, dit omdat alle games met encryptie worden opgeslagen, die alleen met de betreffende console uitgelezen kan worden. Dit omdat de key logisch genoeg niet aan de eindgebruiker bekend wordt gemaakt.

Dit heb ik ooit op de harde manier geleerd, toen mijn console voor een RMA weg ging en ik er een andere console coor terug kreeg. ik dacht zo slim te zijn door de interne HDD er gewoon uit te halen en in mijn nieuwe console te stoppen... niet dus xD

Dit is inmiddels alweer in het begin van de PS3 geweest, maar de encryptie op een schijf is sindsdien nog niet ongedaan gemaakt.
Zoals @L23 opmerkte werkt dat ondertussen niet meer zo voor de huidige consoles.

Met mijn XB1 consoles kan ik externe opslag vrij wisselen tussen de consoles met alleen de eis dat het spel gestart wordt met iets/iemand wat een licentie op het spel heeft. Dit kan zijn 1) een account wat een licentie heeft (digitaal gekocht), 2) een disc in de lade of 3) de console ingesteld is als home console van iemand met een licentie.

Bij mijn PS4 kan het geloof ook maar in iets beperktere mate. Zo doet de console geloof ik moeilijk op het moment dat een game op zowel de externe als interne opslag staat.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 5 februari 2020 16:53]

Dat is dan "nieuw" want in 't begin van de Xbox One ben ik daar nog tegenaan gebotst. Good to know!
Maar waarom moet je de opslag weer verwijderen?
Het is niet zo zeer vanwege het verwijderen, neem ik aan, maar vanwege het hoge plug 'n' play gehalte.

Natuurlijk is het slechts een klepje verwijderen, een schroefje eruit draaien, kaartje steken en schroefje weer vast maken en klepje terug zetten, maar dat is voor de meeste leken toch al een enge gedachte. Zo'n printplaatje zien is dan eigenlijk al een drempel. Daarentegen, als je ze een plastic doosje verkoopt dat je in een sleuf duwt, dan is dat al een stuk vertrouwder.

Denk maar aan de hoeveelheid mensen die de Media Markt of Paradigit goud geld betalen voor het plaatsen van wat extra RAM in hun laptop. Terwijl je dat in principe ook net zo eenvoudig doet.
Zodat je ze kan verwisselen eens ze vol is?
Dan heb je gewoon verschillende kaarten waarop je gewoon games kan laten staan, en switchen naargelang welk spel je wil spelen.
Sorry, waar slaat dit precies op? Wat maakt een SD-kaartjes meer geschikt om een paar keer per jaar aangesloten/verwijderd te worden dan een m2-reepje? Als MS een m2 SSD verpakt in een mooi doosje met een connector die je met inschuiven (net als de Switch USB-C bijvoorbeeld) kan aansluiten, dan leent zo'n SSD zich toch prima?
Echter zou dit weer een proprietary oplossing zijn - iets wat vanuit het oogpunt van de consument en standaardisering niet wenselijk is. Verder lost het probleem niet op wat meerdere hier al omschreven hebben - het zien van een PCB en dingen fysiek moeten vastschroeven is voor veel mensen al te eng.
Een kant en klare kaart er in schuiven vs. een m.2 SSD inschuiven en vastschroeven is voor menig consument te hoog gegrepen ben ik bang. (Iets met mainboard look en feel en bang)
Mijn idee is dat deze tech allang afgeschreven is behalve voor de professionele fotograveerders.
Afgeschreven, verre van, het is de nieuwste standaard in deze en nog niet eens alle professionele camera's zijn er mee uitgerust.

Aangezien fotocamera's ook steeds meer van video-functies worden voorzien en 4K@60fps tegenwoordig de minimale norm is, wordt extra bandbreedte steeds belangrijker*.

Echter ook buiten de fotografie is, als je verwisselbare maar snelle media wilt CF-express de beste optie. Feitelijk is het gewoon een PCIe-SSD in een kaartje, qua bandbreedte maar ook elektrisch. Ja ze zijn aan de prijs dus een M2-SSD is goedkoper, maar die moet worden afgeschermd van stof, vocht en statische elektriciteit, en dus zal voor plaatsing de behuizing open en dicht moeten. Externe M2 SSD-behuizingen hebben naar buiten toe meestal een S-ATA poort en dus zullen bij aansluiting op de E-SATA aansluiting van een PD o.i.d. snelheid verliezen.

offtopic:
* Sony, Fuji, Pentax, Panasonic, Olympus en Leica houden vooralsnog vast aan SDXC en QCD-kaartjes, maar legacy-merken als Nikon en Canon hebben een historie met CF-kaarten en hun gebruikers zijn al 20 jaar aan die grote kaarten gewend, alleen de instap-modellen hebben bij hen SD-kaartjes. Als het voor de bandbreedte bij de topmodellen onoverkomelijk wordt zullen ook de andere merken die introduceren. Vooralsnog is dat, zelfs bij 100MP camera's nog niet gebeurd. Rollei/Mamiya/Leaf gebruikt volgens mij wel CF-kaarten, maar dan praat je over prijzen vergelijkbaar met de "premium" automerken.
Wat biedt cfexpress dat niet met 'gewone' losse geheugenkaartjes kan worden gedaan?
Veel hogere snelheden.
De lees en schrijfsnelheden liggen vooral veel hoger. Het moet nog blijken of CFexpress of SD Express de dominante standaard gaat worden. Met de XBox heeft CFexpress in ieder geval een mooie partner.
En gezien het grotere formaat kan je nu gebruiksvriendelijkere SDexpress -> CFexpress adapters gaan bieden dan dat andersom mogelijk zou zijn (wordt al uitstekende dongle/extern adaptertje dan). Gezien beide standaarden PCIe+NVME gebruiken zou een adapter prima mogelijk zijn lijkt mij. Heb je het beste van twee werelden.

Al vermoed ik dat het vooral te maken heeft met dat CFexpress wat minder groot wordt waarschijnlijk, en ze nu beter hun home brand CFexpress kaartjes kunnen verkopen met dikke marge. Daar zijn console/handheld bouwers altijd wel fan van :)
Flink hogere doorvoersnelheden zo te zien. Een stuk dichter in de buurt bij de primaire NVME opslag die er hoogstwaarschijnlijk in zal komen.
Ik heb 12TB storage aan mijn XboxOneX hangen. 92% in gebruik. Kleine 600 games. Ik hoop dat voor BC (Xbox Classic, 360 en One games) USB storage een optie blijft.

[Reactie gewijzigd door BitJager op 5 februari 2020 14:07]

Ik hoop dat voor BC (Xbox Classic, 360 en One games) USB storage een optie blijft.
Maar hopelijk ook gewoon voor XSX games. En waarom ook niet? USB storage kan ook snel zijn (in tegenstelling tot wat de auteur impliceert) en is niet perse beperkt tot HDD opslag.
Een van de voordelen van een snelle SSD in de nieuwe consoles is dat games ontwikkeld kunnen worden rekening houdend met die SSD. Als je de game dan ineens via USB gaat draaien dan kun je tegen problemen aanlopen dat assets niet snel genoeg ingeladen kunnen worden.

Ik kan me wel voorstellen dat je games bijvoorbeeld op USB drives kunt 'parkeren' maar eerst naar interne storage moet kopiëren voor het te spelen, of dat de interne storage als cache gebruikt wordt als je vanaf USB een game start.

Edit: misschien als toevoeging... Ja, in theorie kun je USB drives gebruiken die ook gigabytes per seconde kunnen verwerken, maar het zou erg verwarrend worden als je USB drives toe gaat staan maar alleen die supersnelle. Mensen gaan dan klagen dat de Xbox hun drives allemaal niet accepteert. Accepteren ze het wel dan krijgt Microsoft weer de schuld van dat de game niet goed loopt door hun eigen trage schijf.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 5 februari 2020 15:01]

Er is nu al een check op basis van de snelheid van de USB interface eer het externe volume voldoet aan de voorwaarden om als gamestorage te mogen gebruikt worden. Dus dit lijkt me zeker een valabel oplossing naar de toekomst toe. Ook spelen al vele fabrikanten hierop in met hun zogenaamde rebranded "gamedrives voor consoles en dito design". Dus dat is denk ik zeker geen issue. De markt kent dit al voor een deel.
Sterker nog, er zijn verschillende artikelen beschikbaar waarin gemeld wordt dat de oudere modellen van de Xbox een SATA II drive bevat, en deze een lagere doorvoersnelheid had dan USB 3.0. Bij deze oudere modellen had je er zelfs baat bij om je games op je USB 3.0 externe opslag te installeren.
Gewoon uit interesse: je hebt er meerdere USB HDD's aan hangen denk ik?.
Nice dit had ik nog niet gezien, maar dat heeft weinig meerwaarde aangezien alles toch weggewerkt zit in een rack.
2 stuks 1 van 8TB en andere van 4TB - USB 3.0. Binnenkort vervang ik die door eentje van 14TB a 18TB. Is met een custom chassis. Consoles hangen in een rack, dus alles heeft voldoende ventilatie en kan netjes weggewerkt worden.

[Reactie gewijzigd door BitJager op 5 februari 2020 16:01]

Welke storage heb je er dan aanhangen? Heb je geen last van latency etc.?
Nope, werkt perfect, ik heb enkel af en toe weleens issues gehad met bepaalde versies van de interface die het blijkbaar niet leuk vonden dat mijn library zo groot was.

https://www.trueachievements.com/gamer/BitJager
600 legaal verkregen games?
Jazeker, ik denk dat ik om en bij de 2500 games in collectie heb op verschillende platformen als 't al niet meer is.

Toen ik een 2de XoneX in huis haalde voor 2de gamelocatie in huis dan heeft de CDN van MS denk ik toch even gevloekt :)

Buiten wat zaken op MAME omdat het gewoon niet betaalbaar zou zijn en veel te veel plaats in beslag zou nemen is alles origineel.

https://www.trueachievements.com/gamer/BitJager

[Reactie gewijzigd door BitJager op 5 februari 2020 16:09]

Zit je al snel aan met 8 jaar of langer Xbox gold :)
Dat is zeker een deel van 't verhaal idd. ;)
Of, klein hersenspinsel, steek er van in het begin voldoende opslagcapaciteit in? Je weet dat je console járen moet meegaan en dat zulke dingen snel te klein worden. Bovendien zal voor een consolebouwer dat de kost nu ook wel niet zijn, als je ze massaal inkoopt.
Hoeveel moeten ze er dan in steken?

Op mijn huidige XB1X zit ik al over de 8TB heen. Als MS dat er zelf in had gestoken dan was de prijs van de console een stuk hoger of was er bespaart op andere onderdelen zoals er met de GPU is gedaan ten tijde van de originele XB1.
En wat is voldoende opslag? Er zal standaard vast genoeg opslag inzitten om een groot deel van de gebruikers in ieder geval een redelijk aantal games te laten op slaan, zeg 6 a 10. Maar dat is lang niet genoeg voor veel andere en niet iedereen wil games verwijderen.

Genoeg opslag om bewijze van spreken 50 games op te slaan is simpelweg niet te betalen, ook niet als je "groot" inkoopt. Zo groot is de hoeveelheid flash geheugen die console bouwers afnemen trouwens ook niet als je het met de echte groot gebruikers vergelijkt zoals smartphone fabrikanten.

Uitbreidbare opslag is dus de enigste reëele oplossing.
Wat is voldoende? Hoeveel games speel je op hetzelfde moment? Ik verwacht bij de Xbox Series X dat de opslag niet meer dan 2TB zal zijn. Inderdaad om de prijs van de console laag te houden. Later zullen er wel modellen komen met meer standaard opslag.
Het toevoegen van de poort zelf kost stukken minder dan meteen extra opslag er instoppen.
En als er nu iets is wat super snel in prijs daalt dan is het storage wel. Dus beter nu de poort voorzien aan een 'lage kost' en later iedereen zelf laten beslissen hoeveel (en wanneer ze) geld geven aan een storage uitbreiding.
Alleen is dat niet voor iedereen nodig. Als iemand maar 1 spel speelt, en de Xbox duurder is dan de PS die hetzelfde biedt dan verlies je mogelijk een klant. Ik vind het dus wel goed om de klant te keuze te geven. Maakt de console niet overbodig duur voor je als je het ook niet gebruikt.
Geheugen is over een paar jaar waarschijnlijk goedkoper, dus dan kun je het erin steken wanneer je het nodig hebt.
Prijzen van die kaartjes zullen wel relatief snel dalen naar mate de vraag hoger wordt en er daardoor ook meer concurrentie zal ontstaan.
Ik ben benieuwd hoe groot de opslag standaard zal zijn in de Xbox Series X. Met de Xbox One S heb ik 512GB, was wel van plan dit uit uit te breiden met een externe SSD, maar uiteindelijk nooit gedaan. Nu wacht ik op de Xbox Series X. Maar met prijzen van 500 euro en meer ga ik de opslag niet uitbreiden. Als ik een stuk of 5 games kan installeren vind ik het ook wel prima.