Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple zet Touch ID in Power-knop voor iPhone van voorjaar 2021

Apple zou van plan zijn over een jaar een iPhone uit te brengen met een lcd en een Touch ID-vingerafdrukscanner in de Power-knop. De stap zou kleinere bezels op de smartphone mogelijk moeten maken, claimt analist Ming-Chi Kuo van TF Securities.

Het gaat om een reguliere capacitieve scanner, meldt 9to5Mac op basis van een rapport van Kuo. Het zou voor het eerst zijn dat Apple zou moeten overstappen op een nieuwe vorm voor de vingerafdrukscanner; iPhones, iPads en MacBooks met Touch ID hebben allemaal ronde of vierkante vormen, maar die zouden niet passen in de Power-knop aan de zijkant van een smartphone.

Veel fabrikanten van andere smartphones gebruiken al een vingerafdrukscanner aan de zijkant van een apparaat. Sony deed dat sinds 2015 in zijn Xperia Z-telefoons en inmiddels zijn er ook veel modellen van andere fabrikanten verschenen, waaronder van Samsung, Huawei en Xiaomi.

Het plaatsen van de vingerafdrukscanner in de Power-knop leidt er, net als Touch ID in de Home-knop, toe dat gebruikers met een beweging de telefoon uit standby kunnen halen en kunnen ontgrendelen. Apple gebruikte op iPhones afgelopen jaren Face ID-gezichtsherkenning.

De iPhone die in het voorjaar van 2021 uit zou moeten komen zou een scherm moeten hebben tussen 5,5" en 6,1"; dat is ongeveer het formaat van de iPhone X, XS en 11 Pro, die alledrie een 5,8"-display hebben. De telefoon zou een lcd hebben, wat er volgens 9to5Mac op wijst dat het gaat om een goedkoper model. De vingerafdrukscanner in de Power-knop zou bovendien een kleinere inkeping in het scherm mogelijk maken.

Apple zou dit voorjaar voor het eerst sinds 2016 weer een goedkoper model in het begin van het jaar willen uitbrengen. Deze 'iPhone 9' of 'iPhone SE 2' zou een iPhone 8 zijn met nieuwe onderdelen erin. Apple bracht in maart 2016 de iPhone SE uit, een iPhone 5s met nieuwe onderdelen. De fabrikant zou voortaan volgens Kuo twee keer per jaar nieuwe iPhones willen uitbrengen.

Sony Xperia Z5 Compact, met vingerafdrukscanner in de Power-knop

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

31-01-2020 • 08:51

137 Linkedin

Reacties (137)

Wijzig sortering
gaat dit dan ten koste van face Id? wat in mijn ervaring beter werkt dan de vingerafdruk scanner.
Voor mij werkt touch id in de homeknop weer beter omdat ik mijn telefoon vaak op het bureau heb liggen :).
Een combinatie van beide zou ideaal zijn.

Edit: mijn telefoon ligt vaak links achter mijn toetsenbord. Bij het inloggen bij ING (pc) gebruik ik ook mijn telefoon. Zelfde met andere authenticators etc. Dan leg ik liever even mijn vinger op de homeknop om iets te accepteren dan hem op te pakken :)

[Reactie gewijzigd door WalnootX op 31 januari 2020 17:27]

Idd, ben toevallig net overgestapt van mijn iPhone 6s (TouchID) naar iPhone 11 Pro (FaceID) en wat ik het meeste mis is TouchID.

Ik ben er nog niet aan gewend dat ik voor elk dingetje mijn telefoon moet oppakken. Normaal heb ik hem op mijn bureau liggen of op de bank naast me en was een enkel vinger genoeg om hem even snel te bedienen en iets te bekijken. Ook Apple Pay en aankopen in de App Store werken een stuk eenvoudiger met de vingerafdrukscanner.

Beiden zou ideaal zijn, maar als ik moest kiezen tussen de twee, dan vind ik TouchID nog steeds een stuk praktischer.
Misschien moet je de FaceID opnieuw instellen? Het is belangrijk dat ook de zijkanten van je hoofd gescand wordt.

Zelf heb ik nog een iPhone XR, en deze ligt ook gewoon op het bureau, plat, en ik pak hem niet op om te ontgrendelen.

Sinds de laatste iOS versie heb ik ook het idee dat de herkenning beter werkt, zo heb ik nu geen problemen meer als ik op mijn zij lig in bed, met mijn hoofd op het kussen. Daar deed hij in het begin nog wel eens moeilijk over, maar dat probleem heb ik niet meer.

Samengevat, persoonlijk heb ik nog geen moment gehad dat ik de TouchID mis, FaceID is echt een verademing voor mij.
*pling* oh berichtje
*houd smoelwerk boven telefoon* ah, niet boeiend
*pling* govver, weer een *houd smoelwerk weer boven telefoon*

FaceID werkt ideaal als ik hem in mijn handen heb, maar niet zo als ik hem naast mij op mijn bureau heb liggen. Combinatie van beiden zou inderdaad ideaal zijn.

Wellicht dat FaceID beter werkt bij latere iPhones, want ik hoor mensen hier zeggen dat het ook werkt om een hoek, maar bij mij toch echt niet.
Dat zijn persoonlijke voorkeuren, ik ben zelf blij dat ik van TouchID af ben. FaceID werkt vele malen beter en sneller. Ik heb TouchID vaker uitgeschakeld gehad dan in vanwege het niet kunnen unlocken / herkennen van mijn vingerafdruk. Ik had dezelfde vinger zelf 3-4x toegevoegd zonder resultaat. Ik hoef nu niet meer altijd mijn wachtwoord in te voeren bij een aankoop en kan gewoon FaceID gebruiken.

Het oppakken hoeft hier in ieder geval niet, ik tik één keer op het scherm, werp een blik en hij unlockt. Zelfs in hoeken waarvan je soms denkt hoe kan dit..
Face ID werkt prima. Toch zijn er momenten dat touch id ook handig kan zijn. Bijv dat toestel op mn buro. Bij een bericht moet ik mn gezicht toch meer schuiven richting de telefoon. Vroeger kon je met alleen je vinger openen.

En het duurt gevoelsmatig toch steeds een fractie van een seconde, voordat apps je gezicht hebben gescand. Misschien was dat net zo lang/snel met touch id.

Bij een aankoop moet ik nu 2x op de powerknop drukken ipv vroeger alleen je vinger erop zonder te drukken.

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 31 januari 2020 12:00]

Volgens mij is de algemene consensus dat FaceID langzamer is dan TouchID, veiligheid even daar gelaten. Als mijn telefoon op m'n bureau of salontafel ligt moet ik altijd een extra handeling verrichten om m'n telefoon te openen met FaceID. Met TouchID pak ik m'n op met m'n vinger op de scanner en gaat 'ie open. Met FaceID moet ik hem eerst naar m'n gezicht brengen, op de juiste afstand, naar boven swipen en dan gaat ie open.

In de praktijk is FaceID dus altijd trager.
FaceID is niet zo kieskeurig wat betreft afstand of hoek, de laatste itteratie heeft een vrij groot bereik. Maar zoals gezegd is dat ook persoonlijke voorkeur!
Ik herken me hier helemaal niet in. Mijn 5 jaar oude iPhone 6s is instant in het unlocken met TouchID. Merk niet eens dat er beveiliging opzit.
Ik heb met de oude 6s plus 1x keer Touch geprobeerd maar werkte niet. Het hele toestel blokkeerde zelfs waardoor ik moest resetten. Nu heb ik de 11 pro max met Face ID en dat is een verademing. Werkt prima. En even oppakken voor de ontgrendeling is 2 tellen werk.
Of je hebt geen vingerafdruk, omdat die er af is gebrand, of je heb het niet goed ingesteld toen.
Ik denk het laatste. :) Het was geen gelukkig huwelijk. Met Face ID is het huwelijk wel goed.
Dit. Ik vind FaceID in veel gevallen uitstekend werken en heb er geen problemen mee.
Maar er zijn een paar situaties waarbij ik TouchID ernstig mis, zoals inderdaad als mijn telefoon op mijn bureau ligt naast me.
Dan gaat Touch ID in de power button er nog steeds voor zorgen dat je je telefoon op moet pakken...
Klopt, zouden ze geen scanner in een ‘notch’ kunnen verwerken of in een smal randje onderaan het scherm... ik vind toch is inderdaad handig, maar vooral op momenten dat ik de telefoon niet wil oppakken/in de hand houden. Bij een stoplicht even je navigatie aangooien bijv. Ik laat de telefoon liever aan de houder en stroom hangen.... hoewel Face ID daar ook nog wel zou kunnen werken.

[Reactie gewijzigd door mjl op 31 januari 2020 11:01]

hoewel Face ID daar ook nog wel zou kunnen werken
zouden ze geen scanner in een ‘notch’ kunnen verwerken
Waar denk je dat de Face ID scanner zit :+
Maar ik denk dat ze gewoon met de huidige technieken moeten werken, gewoon Touch ID in het scherm onderin waar normaal de home knop zat. Kost geen scherm ruimte, plus je hebt 'm weer op de vertrouwde plek.
Dat is weer een relatief prijzige implementatie, net als faceid. Zo'n scanner in de power button kost navenant niets.
nee hoor, je kan perfect ook je wijsvinger ofzo toevoegen en die gebruiken als je rechtshandig bent zonder de telefoon echt te moeten oppakken. Als je linkshandig bent is het sowieso geen probleem. Die scanner maakt immers geen verschil in welke richting je je vinger legt.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 2 februari 2020 02:47]

Bij mij werkt face ID ook als ie op tafel ligt, kwestie an iets schuiner houden bij het intrainen.
Idealiter zou het beide zijn. Mijn pixel 4 heeft een prima face unlock, maar in sommige situaties is een vingerafdruk sneller en makkelijker.
Dit. Zelf vind ik FaceID met motorrijden een drama. Als ik even langs de kant van de weg parkeer om snel een nieuwe route in te stellen moet ik eerst tot in den treuren zitten wachten tot FaceID dienst weigert omdat ik een helm op heb. Aangezien m'n handschoen toch al uit is, zou ik TouchID als extra optie absoluut geen straf vinden.

En zo zullen er nog wel een tal van andere toepassingen zijn waarbij TouchID een betere optie is.

Heb verder niks op FaceID tegen, werkt altijd goed en snel voor me in normale situaties. :)
Protip: Als je wil dat FaceID snel naar het password scherm gaat moet je omhoog swypen en op de tekst "Face ID" drukken
Nondeju! Zo leer je elke dag wat. Danku :)
[verwijderd]

[Reactie gewijzigd door MaxTheKing op 31 januari 2020 09:20]

Denk dat de hardware voor Face ID de kosten teveel opdrijft, danwel ze willen dat als een 'exclusieve' optie houden voor hun duurdere modellen.
Apple zou van plan zijn over een jaar een iPhone uit te brengen met een lcd en een Touch ID-vingerafdrukscanner in de Power-knop.
Apple zou dit voorjaar voor het eerst sinds 2016 weer een goedkoper model in het begin van het jaar willen uitbrengen. Deze 'iPhone 9' of 'iPhone SE 2' zou een iPhone 8 zijn met nieuwe onderdelen erin. Apple bracht in maart 2016 de iPhone SE uit, een iPhone 5s met nieuwe onderdelen. De fabrikant zou voortaan volgens Kuo twee keer per jaar nieuwe iPhones willen uitbrengen.
Lijkt er op dat dit een nieuwe versie van de aankomende iPhone 9 wordt die dan in voorjaar 2021 gereleased zou moeten worden. Mijns inziens kan dat dan een iPhone worden met design elementen van de XR zonder faceid hardware om de kosten te drukken.
Zoals ik het lees, geldt dit alleen voor de 'iPhone 9' / 'iPhone SE 2', een model dat als budgetvariant op de markt wordt gebracht en dus niet de duurste snufjes (zoals FaceID) aan boord heeft.

Ik vermoed dat er in het najaar weer een groot vlaggenschip uitkomt, dat wel weer FaceID heeft.
Nice! Ben nog altijd fan van Touch ID. Face ID werkt op zich goed, maar je kan maar 1 gezicht laten herkennen, als de telefoon plat ligt op een bureau moet je hem even optillen, ...
Het zijn kleine zaken maar vind het nog steeds handiger werken. Een combinatie van beiden op de high end modellen lijkt me dan ook perfect.
Je kunt FaceID twee gezichten laten herkennen. Instellingen > FaceID en Toegangscode > Configureer een ander uiterlijk.
Hebben ze dit aangepast? Want voorheen was het zo dat je maar 1 gezicht kon instellen. Na x aantal tijd gaf je iPhone dan de optie om een ander uiterlijk te configureren als je bvb. een nieuwe bril of ander haar hebt.
Ik heb geen idee, ik gebruik het zelf namelijk niet, maar een ik zag niet zo lang geleden m'n schoonzus de telefoon van m'n broer ontgrendelen en toen kwam ik er achter dat het mogelijk is.
Na x aantal tijd gaf je iPhone dan de optie om een ander uiterlijk te configureren als je bvb. een nieuwe bril of ander haar hebt.
Dat is bij mij echt nog nooit nodig geweest. M'n iPhone herkent me eigenlijk altijd, met en zonder bril, met een zonnebril en zelfs met een pet en zonnebril.
Heb het ook al een jaar ofzo niet meer ingesteld. Maar bij de iPhone XR was het af fabriek niet mogelijk, en na enige tijd komt dan die optie om een extra uiterlijk toe te voegen.
Ik had de iPhone X een half jaar na de officiële release en ik kon toen vanaf dag 1 al mijn vrouw bij de FaceID instellen, dit zit er dus inmiddels al vrij lang in.
Ik gebruik het op een surface, erg handig en werkt altijd goed. Mijn dochter vond het maar dat ik de tablet wel kon gebruiken zonder m as te raken en dat het bij haar ‘stuk’ was :)
Ik heb de iPhone XR sinds de release, en dat kon al vanaf het begin (2 stuks FaceID gezichten instellen).

Enige disclaimer is dat ik de iPhone 10 heb overgeslagen. maar zou mij verbazen als deze dat ook niet kon.

Vanaf het begin werd juist gepromoot dat ook de "tweede jij" ingesteld kon worden. Weet niet meer precies wat daar onder valt, maar ik denk dan zelf aan bril, helm, etc.

[Reactie gewijzigd door don spike op 31 januari 2020 10:13]

Bij de introductie van FaceID, op de iPhone X, kon je inderdaad maar 1 gezicht instellen. Later is de mogelijkheid van een tweede gezicht toegevoegd.
je kunt meerdere gezichten toevoegen bij apple
Dat is eigenlijk te weinig... hebben 3 mensen in huis. Maar en code werkt natuurlijk ook nog wel.
De iPhone is bedoelt als persoonlijk apparaat. Dat tweede gezicht is puur bedoelt voor als jij met twee uiterlijken door het leven gaat, zoals 2 compleet verschillende brillen, zodat Face ID niet een combinatie hoeft aan te leren.

Pincode is ook nog steeds mogelijk, dus ik zie het probleem eigenlijk niet. Ergens snap ik het wel, Face ID is een technologisch hoogstandje die complex functioneert, meerdere gezichten vraagt meer van je telefoon, dus snap die reden wel.

Mijn vriendin en ik hebben ook allebei een iPhone, maar we gebruiken die van elkaar niet, is toch een stuk privacy die je elkaar gunt. En mijn zoon (bijna 5) heeft gewoon een eigen iPad waar ie af en toe op mag.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 31 januari 2020 11:08]

bij mijn mate20 kon ik ook het gezicht van mijn vrouw toevoegen..
En ik hoef in de auto alleen maar naar het scherm te kijken en hij unlocked ook
Face ID werkt op zich goed, maar je kan maar 1 gezicht laten herkennen
Heb jij meer dan 1 gezicht dan ?
In een gezin is een telefoon soms ook nog wel multi inzetbaar. Zeker bij een iPad.
Ik vind dit de beste uitwerking van de vingerscanner. Het is jammer dat we ze niet vaker terugzien in telefoons. Liever dan in het scherm tbh.

Enkel vervelend icm een hoesje misschien.

[Reactie gewijzigd door Swindowmasher op 31 januari 2020 08:56]

Enkel vervelend icm een hoesje misschien.
Gelukkig heb je ook (dure) hoesjes die er vast een oplossing voor hebben. Bijv. een gat voor de knop. ;)
In theorie wel, maar een iphone zet je eigenlijk nooit aan met de powerknop. Hij gaat aan als je m oppakt, op t scherm tikt (nieuwe) of op de homeknop drukt (oude), met al die opties is de powerknop eigenlijk alleen nuttig om m uit te zetten.
Vreselijke optie. Bij iedere beweging springt dat scherm aan. Erg slecht uitgewerkt. Ik zet het altijd zo snel mogelijk uit 😀
Ik ben het ermee eens dat een vingerafdrukscanner in de powerknop een prima en wellicht perfecte locatie is.

Het nadeel van de vingerafdrukscanner in de aan-/uitknop, is dat deze niet (meer) op een prettige plek wordt aangebracht. Bij Sony zat deze bij de Z-serie, in het gebied waar je je duim ongeveer houd, dus halverwege de smartphone. Daarna is er wat afgewisseld tussen de verschillende versies en met verschillende merken. Bij de Samsung S10e, ligt die knop bovenin de telefoon, dat is over het algemeen niet de locatie waar je je vinger houd, waardoor je eigenlijk 2 handen moet gebruiken om de aan-/uitknop handig te bedienen.
Het is een prima locatie, maar houd de aan-/uitknop dan wel net iets onder het midden van een smartphone. Dat is in de praktijk de beste locatie.

Voorbeeld foto van de aan-/uitknoppen die bij de oudere Sony's in het midden waren aangebracht:
https:///www.kiswum.com/wp-content/uploads/Xperia_XZ1c/IMG_20171125_125810.jpg

Foto van de Xperia 1, in het midden:
https://tweakers.net/i/4X...HkMUdY=/i/2002952494.jpeg
reviews: Sony Xperia 1 - Extra lange en veelbelovende Xperia-reboot

Foto van de Galaxy A7 in het midden:
https://tweakers.net/i/bO...p_icc()/i/2002228109.jpeg?
reviews: Samsung Galaxy S10-serie - Meer technologie achter de schermen

Foto van de Galaxy S10e bovenin:
https://tweakers.net/i/Q0...p_icc()/i/2002562672.jpeg
reviews: Samsung Galaxy A9 en Galaxy A7 - Midrangemodellen met meer camera's
Mijn ervaring is juist dat het in de home knop (aan de voorkant) de perfecte locatie was. Helaas niet meer mogelijk in nieuwe modellen omdat die ruimte moest maken voor het scherm. Maar ik vond het makkelijker omdat ik ten eerste mijn telefoon altijd op mijn bureau heb liggen en het indrukken van de homeknop met 1 vinger (word ook gelijk de vinger gescand) makkelijk is dan dat je een knop op de zijkant moet drukken.
Daarnaast was het ook makkelijker als mn telefoon in mn broekzak, ik het altijd tussen mijn vinger en duim er uit pakte (met mijn duim al op de homeknop) dus was mijn telefoon al ontgrendelt als ik het voor me had.
En daarom hebben de meeste smartphones anno 2020 gewoon een INDISPLAY sensor !
Ze kunnen de sensor dan gewoon plaatsen in de locatie die men gewenst was zonder iets qua display op te offeren.
Inderdaad, maar niks nieuws. Een Macbook heeft allang een vingerafdruk onder de aan/uit knop en die werkt prima.
Wat een misser zeg, en wat een primitieve (en zelfs wat treurige) oplossing. Concurrenten kunnen het perfect onder het touchscreen integreren, en dan komt Apple hier mee aanzetten.. |:( En dat in 2021 :X
Mwah, perfect, de scanner op de zijkant van de Samsung s10e werkt een stuk fijner dan de scanner onder het scherm van de andere S10-modellen. Zeker als je een screenprotector gebruikt. Ik vind dit niet zo'n gekke stap.
Ik weet niet of je uit ervaring spreekt, maar de mijne is beduidend anders. Zowel mijn S10 met ultrasone scanner werkt echt subliem, evenals de optische scanner in de A50 van mijn vriendin (waar in het begin wat klachten over waren). Met screenprotector, no problemo :)
Dan zijn het of vetkezen met vieze vingers of ze snappen niet hoe ze de vingerscan moeten doen :D Mijn ervaring is compleet anders, evenals die in mijn omgeving. N=7 ofzo, maar goed, shit happens :)

Hij werkt iig stukken beter en sneller dan de sensor in mijn iPhone 7, dus om nou te zeggen dat het pre-alpha is, doet nogal tekort aan de techniek die zich reeds heeft ontwikkeld.

D'r zijn genoeg andere minpunten te noemen over die Samsung toestellen, maar die fingerprintscanner is er imo geen van :)
En het is ook nog eens niet veilig:

nieuws: Ultrasone scanner Galaxy S10 accepteert elke vinger met bepaalde scre...

Nu geldt dit wel alleen voor de ultrasone scanners zoals in de S10 zitten. Die zijn echt eerste-generatie techniek. Ongetwijfeld wordt dit nog verbeterd. In de goedkopere modellen van Samsung zitten optische scanners zoals bijvoorbeeld ook OnePlus ze gebruikt, en daar hoor ik veel minder problemen mee.
De optische scanners zijn wel goed ja. Dat is inmiddels wel voldoende doorontwikkeld.
Zeker niet perfect (nu nog vaak te traag en niet altijd even nauwkeurig), maar ben het verder wel met je eens. Verbeter de tech zodat het op een iPhone wel super snel en nauwkeurig werkt.

Apple was ook niet de eerste met de fingerprint scanner op een smartphone maar volgens mij wel de eerste die het echt heel goed had geintegreerd. Daar is Apple heel goed in, waar niets mis mee is trouwens.

[Reactie gewijzigd door crobo op 31 januari 2020 10:42]

De powerknop is veruit de perfecte knop voor een vingerafdrukscanner. Ik heb ze voor-, achterop en nu op de zijkant (Samsung S10e) gehad en in mijn ervaring is de powerknop de meeste natuurlijke positie voor je hand.

Bijkomend voordeel is dat het beter werkt dan scanners die onder het scherm zitten.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 31 januari 2020 09:15]

In de Samsung S10 zit een ultrasone vingerafdrukscanner achter het scherm, dus daarvoor heb je al helemaal geen bezels meer nodig.
Dat is toch veel handiger dan op de powerknop? Doe een hoesje om je iPhone en je bent je powerknop-aanraking alweer kwijt.

[Reactie gewijzigd door Marc_us op 31 januari 2020 09:51]

Ja ik snap ook niet waarom ze m niet gewoon achter het scherm doen :/
Omdat scanners achter het scherm niet zo goed zijn als oldschool scanners in de behuizing.
Omdat dat alleen bij OLED displays kan. En dit is een optie bij de goedkopere variant van de iPhone(?).
Waarschijnlijk niet de reden, maar vind het juist top dat ze dat niet doen. Maakt reparaties nog duurder als ze dat daarin integreren
De grap is dat je bij iPhones de power knop eigenlijk nooit gebruikt om de telefoon aan te zetten. Hij gaat vanzelf aan als je hem oppakt of het scherm aanraakt. In combinatie met Face ID werkt dat perfect en naadloos. Als ik m'n telefoon oppak en ernaar kijk is hij direct unlocked.
Je moet nog steeds omhoog swipen, wat ik ongemakkelijker vind dan de home-knop indrukken voor alle acties in 1.
Precies. Ik raak de power-knop alleen aan als ik het scherm uit wil zetten, voordat ik de telefoon weer in mijn broekzak stop.
Om het scherm te unlocked is het eigenlijk nooit nodig om de powerknop te gebruiken.
LG en OnePlus hebben ook zoiets: dubbelklikken op het scherm (knock).
Ik heb die functie uitstaan. Vind het vreselijk irritant als die aangaat als ik hem optil of het scherm aanraak.
80% naar boven swipen? Misschien moet je dan eens sneller die actie uitvoeren. Ik veeg namelijk amper 2 centimeter en hij unlocked. De tijd dat ik hem uit mijn zak haal en naar voren breng is hij al unlocked en hoef ik alleen nog maar te swipen.

Als TouchID terug komt als tweede optie zou dat iets ideaals zijn. Echter is Apple tot zover niet heel erg van de keuzes, dus betwijfel of dit ook een keuze gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Wauslol op 31 januari 2020 10:41]

Net uitgebreid getest, maar bij mij is het nog geen 0,5 cm.. zolang je het maar met voldoende snelheid doet (en die hoeft niet eens heel hoog te zijn).
80% naar boven swipen is onzin inderdaad. Ik heb alle drie de FaceID toestel generaties gehad en dat is nog nooit nodig geweest.
Een flik omhoog van nog niet eens een CM is inderdaad meer dan voldoende om de telefoon te openen.
Je doet, zonder zelf een iPhone te hebben, weer allemaal aannames die je als waarheid verkondigt. Beetje storend.

- 80% omhoog swipen? Is gewoon niet waar.
- Sneller dan Face ID? Face ID is de meest veilige, snelle en geavanceerde manier van gezichtsherkenning en het werkt feilloos. Gezichtsherkenning op Android is niet veilig. In Android wordt hier zelfs op gewezen dat je beter een andere manier van ontgrendelen kunt gebruiken.

Ik zou het prima vinden als Touch ID terugkomt, maar Face ID is een volwassen en wat mij betreft prima alternatief.
Die 80% omhoog swipen van Ruw ER mag dan onzin zijn, feit is wel dat een telefoon voor je gezicht houden voor FaceID vaak iets meer tijd kost dan een vingerafdrukscanner. Zo kan ik mijn telefoon naast me op de bank ontgrendelen met mijn vinger, terwijl ik hem voor FaceID moet optillen en netjes voor mijn gezicht moet houden. Kan goed werken, maar is voor velen wel gewoon onhandiger.
Gezichtsherkenning op Android is niet veilig.
Ligt eraan, 2D gezichtsherkenning: Ja. 3D gezichtsherkenning natuurlijk niet, zoals deze is gemonteerd op de Mate 20- en 30 Pro, echter na mijn weten ook de enige Android toestellen met 3D gezichtsherkenning.
Xiaomi(Mi 8 Pro) en Vivo(Nex 2) en Oppo(Find x) hadden het ook al 3D facescanners. Maar ze zijn ervan afgestapt waarschijnlijk voor het onsymmettrische schermpatroon aka notch.
En, het kost schermruimte, en blijkbaar gaat het veelal daarom. Persoonlijk ben ik niet zo van dunnere randen toch loop ik liever rond met m'n Honor View20 dan met een iPhone XR/11 qua front design.

Als je gaat bekijken is de trend sinds 2017 van dunnere randen een hele andere richting op gegaan en heeft het ook tot innovaties geleid die waarschijnlijk binnenkort stoppen als de camera achter het scherm weggewerkt is. Wat daarna komt zien we wel weer.
Je kan al vegen voordat de telefoon FaceID überhaupt gestart is... Dan gaat hij meteen door.
Goh ik had tot 2 weken geleden een iphone met vingerafdrukscanner en nu een XR met faceID. Ik dacht zelf ook dat het maar een gimmick was, maar het werkt echt veel fijner en sneller. Misschien is het verstandig om geen ellenlange verhalen te houden over zaken waar je geen ervaring mee hebt.
Je kan die animaties ook uitzetten in IOS als je ze niet fijn vindt. Dus nogmaals: niet oeverloos raaskallen over dingen waar je geen ervaring mee hebt.
Hey dat wist ik niet! Had gewild dat ik dat had geweten toen ik nog iOS gebruikte. Ben op 11 gestopt, omdat ik 11 heel buggy en slecht vond. Had gewild dat ik op 10 was gebleven toendertijd, die was wel stable. Heb wel gelezen/gezien dat 12 een stuk beter was, o.a. van everythingapplepro, die ook niet te spreken was over 11.
Het kan al sinds de introductie van die animaties onder de instellingen van accessibility>reduce motion. IOS wordt snappier en je spaart wat batterij.
Je bent gewoon anti apple, want zeggen dat touchid langzaam is, slaat helemaal nergens op. Dus alweer aannames.
Oprecht benieuwd: in welke context bedoel je ''en daarna nog een hele animatie moet bekijken op je iPhone" ? Mijn iPhone 7 is meteen ontgrendelt na indrukken van de homeknop, zonder dat ik eerst verplicht een animatie moet bekijken?

Bij betalen met Apple Pay krijg je inderdaad een animatie te zien maar traag? Zo ervaar ik het zelf niet...

[Reactie gewijzigd door ddZ op 31 januari 2020 16:10]

Oh op die manier. Ben het met je eens dat het niet veel toevoegt, echter op mijn iPhone neemt hele proces van “homebutton indrukken -> Touch ID leest mijn vingerafdruk -> akkoord -> icoontjes verschijnen in beeld” minder dan een halve seconde in beslag. Supersnel dus en gelukkig maar. Op de iPhone SE van mijn vrouw duurt dit logischerwijs langer, maar of iets te lang duurt moet een ieder maar voor zichzelf bepalen :)

Face ID heb ik zelf dus nog geen ervaring mee, maar hoop op een iPhone, met meerdere keuzes qua ontgrendelen die allemaal even veilig zijn en supersnel natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door ddZ op 31 januari 2020 19:19]

Dat is maar een gewoonte, mijn vorige gsm (p9 lite) had het langs de achterkant en dat was voor mij echt handiger dan langs de zijkant maar nu vind ik de under screen fingerprint scanner mss wel handiger want ik kan mijn gsm plat op mij bureau laten liggen en unlocken.
Ik ben links dus nee, dit is niet de ideale plek...
Deze iPhone begint voor mij steeds aantrekkelijker te worden: iPhone 4-vormgeving, kleinere bezels, goedkoper. Hopelijk ook nog twee camera’s.
Eerst maar eens afwachten of deze SE2/9 telefoon er wel echt komt en wat het werkelijk wordt. De lancering van de SE2 werd al een paar keer eerder verwacht / gehyped maar het bleef uiteindelijk oorverdovend stil vanuit Apple. Tot het zover is houdt mijn good old SE het nog wel vol - ook de volgende iOS zal op de SE worden ondersteund.
MacBooks met Touch ID hebben allemaal een ronde scanner
Op mijn macbook is deze toch echt vierkant :P maar is inderdaad wel dezelfde techniek als op de iPhone/iPad werd gebruikt

edit; of zou de 'scanner' onder de knop rond zijn?

[Reactie gewijzigd door kcNL op 31 januari 2020 08:58]

Zullen we dan dit jaar een iPhone 8S zien die modernere hardware in de iPhone 8 formfactor zet, en volgend jaar een iPhone 11 SE die een goedkopere variant op een iPhone 11 S zou worden?
De geruchten spreken over een iPhone 8 met de A13 chip. Verder geen modernere hardware.
Dat is toch ook modernere hardware dan wat er in de iPhone 8 zit? De iPhone SE (1) bracht ook meer vernieuwing dan enkel de SOC trouwens. een betere camera en finger print scanner bijv. Ik heb geen geruchten gezien die tegenspreken dat dat bij een nieuw iPhone 8 model zou komen.
Nou de cpu is niet het enige natuurlijk wat iets “moderne” hardware maakt.
Scherm, accu, camera, Sensoren, touchID worden volgens de geruchten zo 1:1 over genomen.

Net zoals met de SE inderdaad. Dat was ook een 5s met cpu/camera van een 6s erin. Rest buiten die twee componenten is toen niet geüpgrade.
Dit jaar komt er wat vermoedelijk de iPhone 9 gaat heten, en volgend jaar een "iPhone 9 Plus", dat is ten minste nu de verwachting van meerdere analisten bureaus en "leakers".
Mij lijkt het handig
Achterop heeft Apple zo’n mooi logo zitten. Alle hoesjes laten dat logo open. Waarom zet Apple daar niet de scanner voor de vingers. Gemakkelijk bereikbaar en niet per ongeluk knoppen drukken. O nee, dat zou kopiëren zijn. Maar wel eentje waar ik blij van zou worden. Niets op knoppen drukken, niet op het scherm.