Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Apples omzet van Watch- en AirPods-divisie is hoger dan die uit de Mac

Apple heeft in het laatste kwartaal van 2019 meer omzet uit de divisie voor de Apple Watch en de AirPods gehaald dan uit Mac-verkopen. De omzet uit iPhone-verkopen steeg flink, die uit de Mac en de iPad daalde.

Er zijn inmiddels meer dan 1,5 miljard Apple-producten actief, zo maakte ceo Tim Cook bekend tijdens de publicatie van de kwartaalcijfers. De hoeveelheid geleverde apparaten per categorie wordt niet meer bekendgemaakt door Apple, maar wel de omzet uit de verschillende divisies. Daaruit blijkt dat de omzet uit 'Wearables, Home & Accessoires' 10 miljard dollar bedroeg, waarmee die de omzet van de Mac-leveringen, 7,16 miljard dollar, oversteeg. Onder 'Wearables, Home & Accessoires' schaart Apple onder andere de Watch, HomePod en AirPods. Tegenover Reuters meldt Cook dat Apple in het vierde kwartaal van 2019 niet genoeg Apple Watch Series 3-smartwatches en AirPods kon produceren om aan de vraag te voldoen.

Apples omzet uit iPhones steeg met 7,6 procent tot 56 miljard dollar. Dat was daarmee wat omzet betreft het op een na beste kwartaal voor de iPhone tot nu toe. Alleen twee jaar geleden, eveneens in het vierde kwartaal, lag de omzet uit iPhones hoger. Ook de omzet uit diensten steeg sterk, met 17 procent tot 12,7 miljard dollar. Met de Mac en de iPad ging het minder; die omzetten daalden met respectievelijk 3 en 11 procent. De totale omzet uit het vierde kwartaal van 2019, wat het eerste fiscale kwartaal van 2020 in Apples boekjaar is, steeg met 9 procent tot 91,9 miljard dollar.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-01-2020 • 09:57

235 Linkedin

Submitter: Santford

Reacties (235)

Wijzig sortering
Een van de redenen waarom Apple's AirPods en Watches zo goed zijn, is dat ze de moeite nemen (en de schaal grote hebben) om hun eigen chips te ontwikkelen.

De meeste Android-horloges draaien op het Qualcomm Snapdragon Wear-platform. De meest high-end versie die nu verkrijgbaar is is de Wear 3100. De Wear 3100 is lichte aanpassing van de Snapdragon 210 uit 2014, een smartphone chip voor het laagste segment.

De Apple Watch krijgt (bijna) elk jaar een compleet nieuwe chip ontwikkeld. De Apple S4 maakt daarom gebruikt van veel modernere technologie, die speciaal geoptimaliseerd is voor horloges, en niet voor low-end smartphones. Als we een paar dingen vergelijken:
  • De Wear 3100 maakt gebruik van een 28nm productie proces, terwijl de S4 op 7nm geproduceerd wordt.
  • De Wear 3100 gebruikt 32-bits Cortex-A7 CPU-cores met in-order executie, terwijl Apple zijn eigen 64-bits Tempest CPU-kernen met out-of-order executie gebruikt.
  • De Wear 3100 heeft een Adreno 304 GPU van ongeveer 7 jaar oud, terwijl Apple zijn eigen ontwikkelde GPU-architectuur gebruikt die ook in de A12 terug te vinden is.
en hoe vergelijkt de 1,5 jaar oude Samsung Galaxy Watch hier tegenover? (10nm, 64-bit, ARM Mali)
Ik denk dat Samsung (Huawei misschien eerst, nu wat minder) wel de grootste concurrentie is voor Apple, als we het over de watches hebben.
Is Tizen he, niet zozeer Android ;)

Wat ik wel weet is dat een full charge van m'n Galaxy Watch 4x langer meegaat dan de nieuwe Apple Watch van m'n collega.
Het zou 3-4 dagen moeten zijn bij de Galaxy Watch en 0,75 voor de Apple Watch, dus dat klopt inderdaad wel.
Hier gaat de Apple Watch (4) prima twee dagen mee. En dan heb ik nog een klein beetje over. Maar met iedere nacht aan de draadloze oplader gaat het prima.
De laatste versies zijn wat beter omdat die zuiniger is, daarom heb je ook always on display nu.
Is Tizen he, niet zozeer Android ;)
Maar het ging hierboven toch om een concurrerende hardwarevergelijking? Welk OS er dan op draait is irrelevant.
Concurrentie op welk vlak?
Als je reeds een iPhone hebt is de kans klein dat je een Samsung of Huawei wearable aanschaft, de kans is veel groter dat het Fitbit is.
De grootste markt voor wearables is de betaalbare fitness trackers niet de €400+ markt, daarmee dat je ziet dat Xiaomi een groter marktaandeel heeft als Samsung en Fitbit samen.
Ik zit hier met een mi band 4 die mijn mi band 3 heeft vervangen en voor mij is een €25 tracker die meer als een maand zonder opladen meegaat veel beter als de €400 apple watch die net een dag of 2 meegaat.
Andere kant van die sabel is wel dat Samsung's "vlaggenschip" horloge de helft kost dan de laatste Apple watch.

Bij Apple klanten is er doorgaans gewoon veel meer marge voor dat soort dingen, en ik vermoed ook wel meer afzetmarkt. Smartwatches zijn wel een beetje het textboekvoorbeeld van onnodige en dure gadgets. Als je geld hebt, en bereid bent om uit dat te geven aan Apple telefoons zal je ook wel wat sneller 450 euro tegen zo'n horloge aan gooien die je afschrijft over een jaar of 3.

Als iemand die gewoon een week research doet naar de smartphone die me de meeste "boem" voor mijn euro's geeft doe ik dat wat minder rap.
Bovendien koop ik voor een halve rug liever een mooie mechanische klok die vervolgens gewoon makkelijk een decennium om je pols zit maar dat is wellicht meer de horlogeliefhebber in mij die spreekt.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 29 januari 2020 12:42]

Nou een mechanisch horloge van 500 euro is ook weinig speciaal. Echt mooie horloges kosten een veelvoud, als je zegt horlogeliefhebber te zijn. De Seiko van mijn man is al 750 euro. Best een mooi horloge maar nog lang geen Rolex, Audemars Piguet of Patek Phillipe.
Echt mooie horloges kosten een veelvoud, als je zegt horlogeliefhebber te zijn.
Je kan alleen maar horloge liefhebber zijn als je klokken koopt van vele duizenden euro's?
Wat is dat voor een vage retoriek.
Ik heb mooie horloges gezien van 20 euro en voor 450 euro koop je absoluut zeker een mooie mechanische automaat.

Je hebt het echt niet begrepen als het je gaat om de marktwaarde. Dat is echt voor iemand die een Rolex koopt om welvaart uit te dragen en niet omdat het een mooi uurwerk is, of mooie mechaniek heeft met indrukwekkende complicaties.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 29 januari 2020 16:26]

Nou dat is niet waar. Als je niet een gouden ding met veel edelstenen koopt betaal je wel degelijk voor het mechaniek. Een horloge van 20 euro kan er best mooi uitzien maar er is echt no way dat die mechanisch is. Laat staan met complicaties en heel precies. Zelfs toen ik rond de 18 was, was horlogemaker nog een vierjarige opleiding met perspectief.

Eens dat je best iets dat er mooi uit ziet kunt kopen voor (veel) minder dan 500, maar als je echt een beetje liefhebber bent van horloge techniek en precisie uurwerken kom je toch bij veel duurdere klokjes uit. Van mooie Zwitserse merken.

Net of je tegen een tweaker zegt dat je ook een prima pc van 350 euro kunt kopen. Ja kan, maar dat is niet een liefhebbers-PC.

/edit: veel van de mooie uurwerken hebben ook hun geschiedenis van kwaliteit in professioneel gebruik. Omega werd door de SS(!) en de Amerikaanse mariniers gebruikt, Ik meen breitling door NASA en Tag Heuer is al bekend van de Olympische Spelen van 1920.

[Reactie gewijzigd door Burgertrut op 29 januari 2020 18:24]

precisie uurwerken kom je toch bij veel duurdere klokjes uit. Van mooie Zwitserse merken.

Net of je tegen een tweaker zegt dat je ook een prima pc van 350 euro kunt kopen. Ja kan, maar dat is niet een liefhebbers-PC.
Laat precisie nu juist een reden zijn om geen duur mechanisch horloge te kopen. Een goedkoper Japans quartz mechanisme valt op dat vlak gewoon niet te verslaan. Je tweaker vergelijking gaat dan ook mank, een pc van 1000€ zal sterker/sneller zijn, maar een duur Zwitsers horloge houdt niet beter de tijd.

Je koopt dan ook geen duur horloge omdat het beter de tijd houdt, je koopt het voor het design, het prestige, het verhaal, de complexe mechaniek,..
Je koopt dan ook geen duur horloge omdat het beter de tijd houdt, je koopt het voor het design, het prestige, het verhaal, de complexe mechaniek,..
Ja, precies wat ik bedoel met ‘horloge LIEFHEBBER’. Want dat was waar ik op aansloeg.

En daarnaast, het is ook nog altijd geld dat net zo goed is als goud. De top 4 a 5 merken dalen niet in waarde. Eerder andersom. Kom daar maar eens om met een quartzhorloge. (Nou ja, op die gekke rekenmachine horloges na :))

Ik ben overigens ook fan van Seiko, dat is weer het mooiste dat er uit een ander land dan Zwitserland komt. Seiko komt van ‘Seikosha’ (huis van perfectie).
Daar zeg je het. Beetje research zal je meegeven dat een Apple Watch je de meeste bang voor je euro zal geven. Een smartwatch dient vooral voor ease of use zoals gemakkelijk en snel betalen bijvoorbeeld.
Dat kan je met een mi band 4 ook (€25).
Er is geen enkel Apple product die ooit de meeste "bang voor je euro" zal zijn, dat is ook hun doel niet. Ik heb geen Macbook pro omdat ik het meeste voor mijn geld kreeg maar omdat het de beste omgeving is voor software ontwikkeling met goede battery life. Ik heb geen iPhone omdat de mi 9t pro de "beste bang voor je euro" is en voor dezelfde reden heb ik een mi band 4.
Oh werkt Google Pay ondertussen al officieel in NL? Da's nieuws!

Het doel van Apple is net wel om de beste bang voor je euro te krijgen. Ik werk met Windows op het werk, ik heb Android voor het werk. Dus ik weet echt wel waar je de beste bang voor je euro krijgt en dat is bij Apple.

Je moet natuurlijk je research te goed doen en niet gewoon kijken naar de prijs en de specs. Je moet ook kijken wat de gevolgen zijn voor je gebruik, hoe goed iets ondersteund wordt, hoe goed het samenwerkt met de producten die je gebruikt en dan is Apple voor mij de beste bang voor mijn euro.

Maar als je natuurlijk enkel word en excel gebruikt en het je niet kan schelen wat er met je privacy gebeurt dan kan je idd bij de concurrentie terecht en de goedkoopste meuk aanschaffen.
Oh werkt Google Pay ondertussen al officieel in NL? Da's nieuws!
In België gebruik ik payconiq, ik zou Google nooit vertrouwen met mijn betalingen
Dus ik weet echt wel waar je de beste bang voor je euro krijgt en dat is bij Apple.
Ik doe net het omgekeerde heb een Macbook pro een Dell laptop en mijn zelfgebouwde pc en ik kan je zeggen dat build quality van Apple geweldig is en OSX ook maar zowel mijn Dell laptop als Desktop kosten samen minder als mijn Macbook. Mijn desktop is veel meer bang voor mijn euro.
Je moet natuurlijk je research te goed doen en niet gewoon kijken naar de prijs en de specs.
Bang voor je euro heeft letterlijk te maken met prijs, en mijn mi 9t pro voor €345 is met gemak beter dan een iphone 11 (€850) als je kijkt naar wat je krijgt voor je geld.
goedkoopste meuk aanschaffen
Hier laat je weer uitschijnen dat het over prijs gaat, mijn mi band 3 kon na 1,5jaar nog steeds 20 dagen zonder op te laden wat het beter maakt dan mijn vriendin haar Apple watch 3 die de dag niet meer haalt.
Sorry maar de term bang for bucks is echt niet iets wat je kan linken met Apple. Voor alles wat Apple maakt bestaat een volwaardig alternatief dat stukken goedkoper is...
Wat een gelul. Het is de gebruiker zelf die bepaald wat een bang for the Buck is dat kan jij enkel voor jezelf bepalen niet voor een ander. Ik werk al meer dan 20 jaar met Apple producten, heb genoeg van de alternatieven in huis gehad om te weten wat mij het meeste opbracht. Met Apple producten verdien ik mijn geld. Het zijn de enige producten die er toe bijdragen dat ik mijn geld verdien. Dus jij mag nog zoveel komen vertellen wat je wil maar voor mij is Apple the best bang for my buck.
Maar ook minder dan de helft kan.
Dat een smartwatch onnodig zou zijn is natuurlijk maar in de eye of the beholder :) Voor jou wellicht. Maar voor mij de fijnste toevoeging sinds jaren. Ik word er gezonder van, betaal inmiddels alles met Apple Pay, integratie met Office producten is geweldig en ik werd laatst positief verrast toen ik een waarschuwing kreeg over de te hoge decibels. Kortom: ik maak sinds ik de Watch heb veel minder gebruik van mijn telefoon: dat is de essentie. Dat je er een hartfilmpje mee kunt maken is natuurlijk bizar, en ik verwacht dat de functies nog veel verder zullen gaan in de toekomst.
De reden waarom Apple Airpods en Watches zo goed zijn is iPhone's en de lock in die er bij komt, Apple zorgt ervoor dat alle producten onderling beter werken dat wat ze concurrentie toe staan. Neem nu de pairing van Airpods, nog nooit heb ik een device zo snel en gemakkelijk zien pairen.
Ik ken zat Android gebruikers die met Airpods rondlopen.
Die echt weinig met Apple van doen hebben maar wel de Airpods waarderen.
Maar ik ken weinig Apple gebruikers met een Samsung Gear of een Huawei band of zelf xiaomi band maar wel met fitbit en fossil.
Ik had zelf een Galaxy Watch. Die vind ik mooier dan een Apple Watch, maar helaas begon ik mij steeds vaker te storen aan de incompatibility met de iPhone.
Zeker vergeleken met een collega die hem ook had i.c.m. een S9.
Uiteindelijk besloten om hem weg te doen.

Ook ken ik meerdere mensen die een iPhone combineren met een mii band.

Al met al denk ik wel dat je er vanuit moet gaan dat het gros kiest voor een Apple Watch of een Fitbit.
Is dat pairen nu echt zo’n probleem? Ik pair een koptelefoon eenmalig met mijn telefoon en daarna is het voor altijd klaar. Koptelefoon aan en hij is verbonden, binnen twee seconden. Aan ieder apparaat.

Een bepaalde groep mensen willen je doen geloven dat er een probleem bestaat dat er niet is en dat Apple hier de oplossing voor is.
Ik spreek nergens over een probleem maar als je pairen van Apple producten wil vergelijken tegenover niet Apple producten zal ik mijn voorbeeld verder uit wijden. Vele van mijn collega's, mezelf inbegrepen hebben een macbook pro, ik gebruik mijn bluetooth koptelefoon die ik ook verbind met mijn gsm en met mijn andere computer, ik moet dus steeds opnieuw naar bluetooth settings gaan om te pairen en mijn headset in pairing mode zetten. Degene met Airpods (pro) doen hun case open voor hun MacBook/iPhone en klaar.

Dit was gewoon maar een voorbeeld hoe goed Apple producten onderling samenwerken, voor mij is het geen probleem om het anders te doen maar omgekeerd als je dat reeds kon en je moet terug meer handelingen doen. En zo stop je mensen vast in het Apple eco systeem.
Ik vind het niet heel gek gezien de huidige prijzen van de Macbook lineup. Ik zou dolgraag weer eens op OS X werken, maar ik heb eigenlijk geen behoefte aan zo’n Retina display. Daarnaast is 128gb opslag bij het basismodel ook echt niet meer van deze tijd. Waar ik in 2010 voor een 15” model nog €1700 heb betaald, mag ik nu voor het “instap” 16” model bijna €3000 neer tellen. Het is simpelweg niet meer te betalen voor de gewone consument.
Correct. Ik heb jarenlang met veel plezier een 2010 MBP 15 inch gehad, maar vorig jaar toch voor een Dell XPS gegaan; bij Apple was ik 2700 euro kwijt voor het entry-model 15 inch machine (15 inch was een eis), bij Dell 1300, en dan heb ik meer geheugen, SSD, processing power en GPU power. Dat is gewoon een te groot verschil. Overigens merk ik het wel in bouwkwaliteit, de XPS heeft nu al piepjes en kraakjes en de MBP heeft 10 jaar geen krimp gegeven.
Beetje fake news; die 2010 had geen Retina scherm of verrekt snelle SSD--die sneller is dan de inbouw SSD van Dell.

Je vergelijkt apples met peren. Je dell is goedkoper, maar heeft ook minder goede spullen (scherm, accuduur en tijd dat hij meegaat, dikte van de laptop, zwaar gesponsorde software)

Ik wil niet zeggen dat het prijsverschil daarmee weggecijferd kan worden, maar het is een stuk kleiner dan die 1400 euro die jij hier stelt.
Qua levensduur is er geen verschil hoor. Heb 10 jaar lang iedere dag de goedkoopste Dell laptop gebruikt (Inspiron 1501) en die na 10 jaar nog via Marktplaats verkocht. Werkte perfect.

Mijn MacBook Pro uit 2010 werkt ook nog perfect, hoewel ik die niet meer iedere dag gebruik.
Inderdaad. Mijn 2012 retina was ongeveer 3500 euro destijds, maxed out specs. Nu mag je met zo'n bedrag net komen kijken. Dit was voor mij dan ook de reden om in 2016 weer een PC te bouwen en die MBP draait nu Windows 10 omdat mijn hele netwerk inmiddels weer Windows is. En om eerlijk te zeggen, nog steeds een fantastische laptop.
'Nu mag je met zo'n bedrag net komen kijken.' Wat is dat toch voor onzin. Het zeer goed uitgeruste basismodel van de volgens vrijwel iedereen geweldige Macbook pro 16 inch kost bij Apple 2699 euro, maar is met enig zoeken ook nog wel 150 euro goedkoper te krijgen. Hoezo bij 3500 euro mag je net komen kijken? Het is wel ergerniswekkend dat hier bij Tweakers zo veel wordt beweerd dat zelfs niet in de buurt van de werkelijkheid en redelijkheid komt.

[Reactie gewijzigd door rcoranje op 29 januari 2020 15:45]

Ergens heeft 'ie wel een punt natuurlijk, Apple is bepaald niet goedkoop vergeleken met de concurrentie en upgrades kosten je inmiddels een fortuin. Het basismodel is al duur genoeg (vergelijkbare specs zijn bij Dell bijvoorbeeld 1399,- na korting en dan heb je dezelfde CPU, RAM en SSD, plus een OLED touch scherm) versus 2699,-. Is gewoon de helft. Ga je 'm maxen, dan zit je op 7.139,- terwijl Afterburn in 2012 een maxed out model had voor minder dan de helft.

Vind ik gewoon een prima argument.
Vergeet niet dat PC merken gesubsidieerd worden met crap en bloatware om zo toch nog een beetje winst eruit te persen.
Dat is domweg niet (meer) waar. Sure, er worden her en der nog wel wat dealtjes gesloten door een proefversie van een AV-pakket mee te installeren, maar daar houdt het vaak wel op. Zo zul je op de eerder genoemde XPS een jaarabonnement McAfee LiveSafe hebben staan plus nog een paar Dell tools voor updates en dergelijke, en that's about it.

Het PC landschap is heus wel veranderd in de laatste jaren, hoor ;)
Eens retina/4k, wil je nooit meer zonder :) Maar de prijzen zijn inderdaad absurd. Hoop dat m'n 2017 model het nog even volhoudt. Leuk die fabrieksfouten voor een 3k kostende machine idd :X

Maar goed, blijkbaar denkt Apple dat ze op deze manier de beste kosten/baten ratio hebben in de zin van, niet iedereen kan het betalen maar de mensen die betalen leveren genoeg op.
Weet niet of het wel zo slim is van Apple. Ik denk dat het beter is heel veel gebruikers van macos te hebben door de prijzen betaalbaar te houden, dan dat heel veel gebruikers overstappen op Windows omdat de prijs/performance verhouding veel te scheef ligt.

Ik weet niet of hetzelfde geldt als voor consoles, maar die worden voor bijna de kostprijs verkocht om vervolgens op de software winst te maken.

Steeds meer en meer mensen stappen van macos over op Windows omdat Apple veel te veel geld vraagt voor zijn macos hardware.
Mwoah, als je eenmaal de 45 voorbij bent, ga je daar anders tegenaan kijken (pun intended).
Nergens last van. Geldt niet voor iedereen. Anders is een bril ook nog n optie?
Het retina display is naar mijn opinie echt fantastisch, maar de prijzen staan mij ook flink tegen. Mijn Macbook pro van 6 jaren oud functioneert nog en de prijsbarrière zorgt ervoor dat ik er nog maar even bij blijf. Ik merk wel dat ik steeds meer naar Windows alternatieven ga kijken.
Ik verwacht dat de 13" ook een versie krijgt met kleinere bezels (maar die haalt de 14" dan nog steeds niet). Bij die laptop heb je dan niet zo veel minder pixels dan een 15" uit 2010 en je zit qua prijs ongeveer het zelfde of minder. De 16" was relatief goedkoper dan de early 2019 aangezien de base specs beter waren, zeer grote kans dat de nieuwe 13" dan met 256GB begint.

Ik denk dat de 13" 2020 echt heel goed verkocht gaat worden.
Daarnaast is 128gb opslag bij het basismodel ook echt niet meer van deze tijd
Om nog maar niks te zeggen over de iMacs die standaard nog met een mechanische schijf worden geleverd. Koop je een computer van €1100 en krijg je prestaties uit de vorige eeuw.
Ondanks dat ik keihard klaag over hoe duur apple producten zijn, heb ik ze echter nog steeds allemaal. Na een korte periode van 6 maanden te zijn overgestapt naar een windows laptop en s10 en galaxy tab 6 uiteindelijk toch weer terug overgestapt naar het apple ecosysteem. Na een hele dag computer problemen oplossen op het werk is het gewoon erg fijn dat wanneer je thuis komt alles gewoon altijd werkt. Daarnaast zijn veel apple producten gewoon plug en play. De prijs blijft jammer, maar ik heb het maar geaccepteerd en heb besloten de producten zolang ze duurder worden gewoon een jaar of paar jaar langer te gebruiken.
Na een hele dag computer problemen oplossen op het werk is het gewoon erg fijn dat wanneer je thuis komt alles gewoon altijd werkt.
Precies dit, ik zit heel de dag in de Microsoft Server en mail hoek, gecertificeerd enz maar thuis alles Apple, precies om de reden die je aanhaalt, ik snap dat Android meer kan en Windows mogelijkheden geeft maar ik heb er gewoon geen zin in om dat nog allemaal te moeten doen.
Exact dit! Ik heb ook m'n MCSA wel (Server 2012R2 nog..) en ben onderweg met Windows 10 certificaten maar privé hoef ik niet zo nodig meer.
Exact dit. Ik ben in de tijd van Vista (pre-SSD, en Vista...) overgestapt naar Mac en nooit meer omgekeken. Zakelijk gezien al de hele dag met die Windows meuk bezig. En inderdaad: ik kan er van op áán dat als ik privé bezig ben alles nog precies zo werkt als de dag ervoor.
Tja dat heb ik ook met al mijn Windows machines. Ik vraag me toch altijd af wat al die mensen doen op hun laptop dat ze altijd problemen hebben. Bij ons op het werk zijn het juist alle designers op hun macbook die altijd issues hebben. De tijd dat ik issues had met Windows zijn echt van 10 jaar terug.
Windows en geen issues? Mijn computer die ik gebruik om te gamen slaat wel eens vast waarna windows het meteen nodig vind om bij het restarten eerst een disk controle uit te voeren, daarna updates te installeren en me dan pas weer verder laat gaan. Zeker 1x per week heb ik wel eens een vastloper. Daarnaast alle programmas die openstonden openen soms bij het opstarten in oude staat, soms niet en soms half. Misschien als puur en alleen windows gebruiker dat dit allemaal niet opvalt maar al deze fratsen heb ik niet op de mac. Enige nadeel is, is dat de games die ik speel niet werken op een mac anders zou ik nooit windows gebruiken. De inconsistentie door het hele systeem in UI elementen komop, windows 10 bestaat al even en ja het is verbeterd maar eigenlijk is het gewoon schandalig dat het na al die jaren nog steeds niet gelijk getrokken is. Daarnaast heb ik vaak dat een windows update de nvidia driver verpest, waarna nvidia weer met een hotfix komt, waarna windows toevallig ook een hotfix had waardoor de hotfix van nvidia weer niet werkt en de game daarop weer crashed. Windows is echt geweldig als het een paar weken werkt, maar er zijn genoeg tenenkrullende momenten waarop ik exht denk komop, ik heb maar 2u de tijd om te gamen en dan al die onzin tussendoor werkt niet mee
Dan heb je heel erg pech ben ik bang. Windows heeft vast en zeker issues, maar ik kan bijvoorbeeld al jaren zonder software problemen doen wat ik wil. Steeds minder hoor ik ook mensen om mij heen met computerproblemen zoals die er vroeger altijd waren en waarvoor ze even een "handigt ICTer" om hulp voor nodig hadden. Gamen is geen probleem, internetten of video's kijken ook niet. Als je echt zoveel problemen hebt lijkt het me dat het aan je hardware light of dat je exotische hard- of software gebruikt, of dus gewoon heel erg pech hebt inderdaad.
Volgens mij snap je niet helemaal wat een Mac doet. Als ik nu mijn Mac herstart dan staat het gros van mijn documenten nog open zoals ik ze achtergelaten heb. Als mijn batterij leegloopt dan kan ik verder werken waar ik gebleven was. Als mijn Mac vastloopt dan staat het meeste weer open als voor de crash (het gebeurt niet vaak, sorry als ik het verkeerd heb).

Dat heeft te maken met OS level geregelde API's zoals NSDocument. Dat heeft Windows gewoon niet.

Nog los van de irritante nutteloze disk checks en daarna nog vaak de updates.
Ik geloof zo dat OS X stabieler is. Dat OS X ook meer functies heeft die je helpen bij een crash is mooi, dat wist ik niet. Maar daar heb ik het ook helemaal niet over. Ik heb het er enkel over dat Windows tegenwoordig ook relatief stabiel is en relatief weinig wijdverbreide problemen heeft, wat ervoor zorgt dat een gemiddeld persoon gewoon lekker kan computeren zonder elke 2 weken de handige buurjongen hoeft te bellen. Bij mij werkt Windows al jaren prima zonder problemen, zelfde bij mijn familie. Disk checks heb ik ook al jaren niet meer gezien.

En ja natuurlijk zijn er problemen, en natuurlijk is elk probleem te vinden als je ernaar googlet. Maar Windows staat dan ook geïnstalleerd op miljard apparaten. Maar ik weet zeker dat de gemiddelde persoon wel meer dan 2 uur achtereen kan gamen, dat het merendeel van de gebruikers in jaren de disk check niet meer voorgeschoteld heeft gekregen etc

OS X is misschien beter, maar Windows is tegenwoordig zo slecht nog niet ;)
Dat OS X ook meer functies heeft die je helpen bij een crash is mooi, dat wist ik niet.
Nou ja ik heb ook wel eens onder Windows dat ik MOET opstarten voor een update en dat ik daarna al mijn openstaande werk kwijt ben. Dat gebeurt niet onder macOS. Zo gauw je macOS gewend bent is a) het aantal verplichte reboots en b) het feit dat je dan alles kwijt kunt raken echt zo'n moment waarop je met je laptop wil gaan smijten.

Vastlopen doet Windows zeer weinig bij mij, al vanaf Windows 95 eigenlijk maar sinds Windows 2000 was ik al tevreden.
Vastlopen doet Windows zeer weinig bij mij, al vanaf Windows 95 eigenlijk maar sinds Windows 2000 was ik al tevreden.
Precies, daar kunnen we het in onze N=1 observatie in ieder geval met elkaar vinden :)
Nou ja ik heb ook wel eens onder Windows dat ik MOET opstarten voor een update en dat ik daarna al mijn openstaande werk kwijt ben.
Het is inderdaad vervelend dat je Windows compleet moet rebooten voor bijna elke update. het is ook redelijk vervelend dat Windows tegenwoordig automatisch update, zelfs wanneer je hier geen zin in hebt, voor welke reden dan ook. En het is ook jammer dat Windows niet even voor je onthoudt welke programma's en documenten je open had staan*

Maar als Windows automatisch je computer gaat herstarten gaat er al eerder wat fout.
Bij grote updates krijg ik een soort popup met de melding dat Windows is geupdated en de vraag of ik opnieuw op wil starten, 1 van deze 2 schermen:
https://lh6.googleusercon...lkFDl1V3rDaevbU4Mid0s5EKE
https://i.pinimg.com/orig...9500a92797cd66b7e5bfe.png

Het vanzelf opnieuw opstarten doet Windows volgens mij pas als je de popup 10x hebt weggedrukt. En dan nog krijg je er 15-20 minuten voor: https://cdn.windowsreport...4/04/automatic-reboot.png

Maar inderdaad, het zou nog mooier zijn als dat gewoon niet hoeft of als programma's open gehouden worden!

*Sommige programma's zoals Word, Excel en Notepad++, bewaren je bestanden wel op de achtergrond
En het is ook jammer dat Windows niet even voor je onthoudt welke programma's en documenten je open had staan*
Dit was geïntroduceerd met de Fall Creators Update in Oktober 2017. En toen ging iedereen klagen (internet staat er echt vol mee).
MS heeft nog een paar insider builds gespeeld met deze mogelijkheid. Het werd tijdens de insider preview 17040 een optie in de settings. Om uiteindelijk in de voorjaarsupdate van 2018 er weer uitgesloopt te worden en is het wederom gedegradeerd tot API functionaliteit. Wat er al sinds Vista in zit (alhoewel het t/m win10 alleen werkte voor update-restarts en niet normale reboots).

In Firefox is het in te schakelen d.m.v. winRegisterApplicationRestart op 1 te zetten. Op Chromium gebassseerde browsers is het een start up flag --RegisterApplicationRestart.

[Reactie gewijzigd door batjes op 29 januari 2020 20:23]

Gewoon mainstream hardware die op tweakers veel reviews hebben en gewoon allemaal standaard. Nvidia 2070 super, ryzen 3700x, alles gewoon super standaard. Echter als ik mijn problemen intype op google heb ik altijd prijs, met mij altijd weet ik hoeveel anderen die het hebben en vaak valt het dan ook wel op te lossen maar vaak komen dingen ook terug weer op een andere manier. De games die ik speel zijn ook mega mainstream, gta v, lol, rs3, toms clancy ghost recon. En toch altijd bij problemen zijn er weet ik hoeveel anderen die dan 1 of andere cheap oplossing hebben van verwijder deze driver of ga in windows file system en verwijder dit of dat bestand en bijna altijd werken deze oplossingen. Dus dat steeds minder mensen problemen hebben, kan ik en mijn omgeving ons zeker niet in vinden.
Ja, zoals @thefal al zei: gewoon dikke pech dus. Als je gaat googlen op problemen met Macs, dan ga je ook genoeg resultaten krijgen: altijd prijs.

Ik erger me altijd dood aan die verhalen van Apple gebruikers die toevallig altijd een Windows machine hebben staan die:

- Dagelijks/wekelijks/zeer regelmatig crasht
- Uren onderhoud kost (per x-tijdspanne)
- Constant driver issues heeft

Zo hebben ook veel BMW/Audi/VW rijders toevallig altijd een Franse auto gehad die wekelijks bij de garage stond. :O

Het is niet dat ik niet geloof dat jij problemen hebt met je PC. Maar besef dat je met je problemen allicht niet uniek bent, maar wel degelijk tot de kleine minderheid behoort. Een moderne PC die gewoon degelijk is samengesteld is een kwestie van in elkaar (laten) schroeven, USB stickje met Windows 10 er in, tien minuten wachten, even je updates binnenhalen (minuutje of 10) en gaan met die banaan.
Ben je een gamer, dan download je nog even de nieuwste Nvidia/AMD drivers en installeer je die (5 minuten) en voilá.

Kijk, de mensen in mijn omgeving die Apple producten gebruiken hebben hier ook wel eens problemen mee. Gevoelsmatig ongeveer even veel als de niet-Apple gebruikers. Dan heb ik het over kernelpanics op een MBP, niet werkende WiFi/4G op een iPhone, onwerkbaar traag geworden MBA, dat soort dingen. Maar dan hoef ik nog niet die incidenten aan te grijpen om mijn persoonlijke voorkeur voor PC's kracht bij te zetten? Het is techniek en dat is al-tijd kwetsbaar.

En tot slot kun je OSX en Windows 10 eigenlijk al niet eens vergelijken, het is zó ontzettend verschillend qua opzet, filosofie, inzetbaarheid, functionaliteit en eigenlijk alles dat het appels met peren is en altijd zal blijven. Hartstikke leuk dat ze 90% overlappen qua functionaliteit maar daar houdt het ook echt bij op.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 29 januari 2020 14:39]

Zo hebben ook veel BMW/Audi/VW rijders toevallig altijd een Franse auto gehad die wekelijks bij de garage stond. :O
Ik heb bij een leasebedrijf gewerkt. De restwaarde is een reëele optelsom van allerlei factoren maar betrouwbaarheid is één van de redenen dat je in de duurdere segmenten vrijwel geen Franse auto's tegenkomt.

De problemen waar jij denkt dat mensen tegen aan lopen bij Windows zijn ook helemaal niet de problemen waar het echt om gaat. Je wil op een gegeven moment gewoon een computer uit de doos halen die meteen werkt en niet nog eerst schoongemaakt moet worden van allerlei "gratis" virusscanners, rare defaults waardoor je geen verborgen bestanden kunt vinden of een compleet inconsistente GUI.

Het gaat niet om de stabiliteit of het feit dat problemen niet te verhelpen zijn maar het gaat om het feit dat je met macOS iets wat gewoon out of the box geen gezeik geeft en goede defaults aanbiedt. Aan de ene kant heb je expert users die liever problemen oplossen die geld opleveren, aan de andere kant heb je intermediate users die geen tijd of zin hebben om een expert te worden.

Ook is het prettig om gewoon één goede shell te hebben in plaats van drie ("DOS", PowerShell en Linux Subsystem), om gewoon één UI paradigm the hebben in plaats van 8 gemixt met Vista met wat restjes die terug gaan tot en met Windows 3 en een stuk of drie plekken in de UI waar instellingen zitten. Bij Windows is het Operating System gericht naar de computer (maar geeft het je weer niet de macht zoals Linux dat toestaat), bij macOS is het Operating System een interface voor wat de gebruiker wil doen.

IBM bespaart ondanks de hogere initiële aanschaf en het feit dat ze ook veel mensen in goedkopere landen als India hebben rondlopen geld doordat ze van PC's naar Macs zijn overgestapt. Dit omdat het totaalplaatje van support en productiviteit meegewogen wordt.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 29 januari 2020 15:48]

Ik heb bij een leasebedrijf gewerkt. De restwaarde is een reëele optelsom van allerlei factoren maar betrouwbaarheid is één van de redenen dat je in de duurdere segmenten vrijwel geen Franse auto's tegenkomt.
En toch staan Duitse merken in betrouwbaarheidstests/statistieken verre van bovenaan; dat zijn vaak Japanners. Sterker, er zijn zat modellen die onderaan de lijst bungelen. Die betrouwbaarheid is deels praktijk, maar grotendeels tussen de oren van mensen. Vooroordelen (zowel positief als negatief) zijn een bewezen hardnekkig hekelpunt in dit soort discussies.
De problemen waar jij denkt dat mensen tegen aan lopen bij Windows zijn ook helemaal niet de problemen waar het echt om gaat.
Hoezo 'denkt'? Ik herhaal praktisch letterlijk wat @magnat505 in zijn twee posts boven mij beschrijft. Ik parafraseer dit en bevestig dat dit feitelijk een standaard riedeltje is van Apple gebruikers/fans, ik kom ze al jaaaaaren tegen, praktisch onveranderd in de 14 jaar dat ik het al volg.
Je wil op een gegeven moment gewoon een computer uit de doos halen die meteen werkt en niet nog eerst schoongemaakt moet worden van allerlei "gratis" virusscanners, rare defaults waardoor je geen verborgen bestanden kunt vinden of een compleet inconsistente GUI.
Alleen dat eerste is voor de doorsnee consument (90-95% van de doelgroep) in sommige gevallen een argument. De overige twee enkel voor powerusers.

Daarbij - uit de doos meteen werkt is ook maar een utopie en Apple heeft evengoed last van issues. Niet voor niets verschijnen er talloze bugfixes en updates voor elke OSX/iOS release ooit. Hier, een random artikel van OSXDaily over de problemen in Catalina:
http://osxdaily.com/2019/...-macos-catalina-problems/
Aan de ene kant heb je expert users die liever problemen oplossen die geld opleveren, aan de andere kant heb je intermediate users die geen tijd of zin hebben om een expert te worden.
Weer dat overtrokken gebruik van krachttermen... alsof Windows gebruikers meteen experts/powerusers moeten zijn om hun PC te gebruiken. :O
Ook is het prettig om gewoon één goede shell te hebben in plaats van drie ("DOS", PowerShell en Linux Subsystem), om gewoon één UI paradigm the hebben in plaats van 8 gemixt met Vista met wat restjes die terug gaan tot en met Windows 3 en een stuk of drie plekken in de UI waar instellingen zitten. Bij Windows is het Operating System gericht naar de computer (maar geeft het je weer niet de macht zoals Linux dat toestaat), bij macOS is het Operating System een interface voor wat de gebruiker wil doen.
Sure, eens. Maar dit is het gevolg van 'de aard van het beessie', met andere woorden: OSX en Windows zijn eigenlijk niet eens met elkaar te vergelijken. OSX is volledig van en voor Apple, hoeft enkel op een paar tientallen configuraties te draaien en kan daardoor altijd volledig worden geoptimaliseerd. Windows is een volledig marktbreed OS dat op letterlijk honderdduizenden verschillende configuraties moet kunnen draaien. Het is juist enorm knap hoe goed Windows 10 werkt ondanks de beperkingen die een 'open' OS onherroepelijk met zich meebrengt.
IBM bespaart ondanks de hogere initiële aanschaf en het feit dat ze ook veel mensen in goedkopere landen als India hebben rondlopen geld doordat ze van PC's naar Macs zijn overgestapt. Dit omdat het totaalplaatje van support en productiviteit meegewogen wordt.
Uhuh, en veel bedrijven en overheden keren juist weer terug naar Microsoft (van OpenXx/Linux/enz af) om precies dezelfde reden.

Daarbij: wederom geen doorsnee gebruikers waar we het over hebben, en daar ging het wel over.
Ik ga niet overal op in, ik denk ook dat we allebei wel gezegd hebben wat we wilden zeggen op meeste punten.
Sure, eens. Maar dit is het gevolg van 'de aard van het beessie', met andere woorden: OSX en Windows zijn eigenlijk niet eens met elkaar te vergelijken. OSX is volledig van en voor Apple, hoeft enkel op een paar tientallen configuraties te draaien en kan daardoor altijd volledig worden geoptimaliseerd. Windows is een volledig marktbreed OS dat op letterlijk honderdduizenden verschillende configuraties moet kunnen draaien. Het is juist enorm knap hoe goed Windows 10 werkt ondanks de beperkingen die een 'open' OS onherroepelijk met zich meebrengt.
Windows is open qua hardware maar ze zorgen er wel voor dat veel vaak antieke en/of obscure hardware gewoon nog werkt doordat ze zelf drivers ontwikkelen. Vaak sneller en simpeler en beter geïntegreerd me Windows dan de crapware die je via een fabrikant installeert.

Het OS is gewoon net zo open of gesloten als macOS, al gaat macOS wel meer richting gecertificeerde software waar Microsoft problemen heeft omdat het aan een onpopulaire store gekoppeld is. Maar er is niets wat je met Windows kan wat niet met macOS kan of omgekeerd. Je kunt nog steeds willekeurige dingen installeren al moet je wel even Googlen tegenwoordig.

Microsoft is gewoon geen bedrijf wat onder een enkele visie werkt. Windows Phone was door één ontwerper gedaan waardoor het ontzettend consistent, bruikbaar én vernieuwend was en ze hadden Windows dermate getweakt dat het op zwakker hardware zeer acceptabel werkte.

Toen dat doorgedrukt ging worden naar Windows was deze ene persoon niet meer alleen verantwoordelijk en verzandde alles in een soort "design by committee" ellende waardoor je inderdaad nog wel tiles zag en andere Windows Phone kenmerken maar het gewoon niet als een zinvol geheel werkte zoals op Windows Phone. Dat gemixt met de rotzooi die Vista al jaren was op het vlak van UX waren ze in plaats van een kans om Windows eens en voor altijd op te schonen nu alleen maar dieper in het moeras gezakt.

Apple heeft één keer MacOS Classic opgezet en iedereen die in 1984 een Mac kocht zou zo aan de slag kunnen met een iMac uit 1999. Daarna één keer Mac OS X opgezet en iedereen die dat jaar een beta versie op zijn B/W G3 gezet had zou zo uit de voeten kunnen met de MacBook Pro waar ik het nu op typ.
Ik heb nooit issues tijdens het gamen. Ik kan uren spelen zonder ook maar enige issues. Nooit vastlopers en nooit andere issues. Ik heb dus ook al in geen jaren een schijfcontrole of blue screen of wat dan ook gehad. Bijna al dit soort issues met Windows zijn terug te voeren op hardware.
Je problemen met disk controle lijken echt op een fout in de computer, en is zeker geen representatieve ervaring van windows systemen in het algemeen.

De inconsistentie wat betreft UI elementen heb je helemaal gelijk is, dit is heel duidelijk te zien in het verschil tussen control panel en nieuwe instellingen menu's. Dat zouden ze in een update eens moeten rechttrekken.

Mijn game-pc van 2008 doet het nog steeds prima. Laatste keer opstarten ging niet omdat de boot disk niet gevonden kon worden, maar na 12 jaar is het ook niet gek dat het bios batterijtje er een keer mee op houdt.
Maar mijn advies zou zijn als je maar 2 uur per dag kunt gamen, stap over op een Xbox op PS. console kost een fractie van een game pc en buiten de updates hoef je zelf iig niet meer met drivers enzo te kloten.

tip: zet zo nu en dan een extra enter achter je zinnen, nu heb je een 'wall of text' wat erg moelijk leest. :)
De games die ik speel kunnen alleen op de pc, lol, runescape etc.

En sorry voor de lap tekst, had het op de telefoon getypt
Dit ervaar ik dus nooit, en ook echt helemaal nooit. Misschien zit het probleem niet in de OS maar tussen het toetsenboord en de stoel ;)
Zo te lezen belast je jouw PC ook enorm omdat je games speelt. Jouw Mac pruttelt vast een beetje Facebook of wat Photoshop. Geen wonder dat je PC wel eens vastloopt als dat ding uren per dag op 100% loopt loopt te blazen en te fikken.
Mijn pc draait tijdens games rond de 10% cpu, met waterkoeling rond de 45 graden. De gpu fans gaan niet eens aan in games als lol en rs. Mijn mac daarentegen zit bijna altijd tegen de 100% aan vanwege meerdere renders die meer dan 8 uur duren. Dus je verwachting is andersom. De mac blaast meerdere uren per dag op 100% en slaat nooit vast en de pc heeft het makkelijk en slaat wel vast
My bad dan.

Ik gebruik zelf al een aantal jaren MacOs en inderdaad nooit vastlopers. Maar ik heb bij Windows sinds Vista ook nooit meer vastlopers gehad.
Nou moet ik zeggen, zakelijk werk ik met Windows 10 nu, en dat is wel een goeie verbetering. Windows 7 was al best fatsoenlijk, en sowieso heeft Microsoft hun serveromgeving wél gewoon goed voor elkaar.

Maar het scheelt vooral enórm nu we SSD's hebben. Als de boel crashed start het in elk geval weer snel opnieuw op ;)
Ik herken dat ook niet echt. Heb een MacBook Pro en gaming-pc, maar heb met beide nooit problemen. De MacBook is echter qua ontwerp en formaat wel mijn favoriete laptop.
Mooie laptops inderdaad. Maar wees eerlijk: voor die prijs moeten ze ook perfect zijn (en dat zijn ze stiekem niet: oa toetsenbord, knappende en losschietende displaykabels).
Dat klopt. Ik heb zelf ook het model met het beruchte toetsenbord, niet heel veel last van gehad gelukkig, maar het was wel pijnlijk dat bij een reparatie exact hetzelfde toetsenbord werd geplaatst.
Precies, hier ook! Na, 12 jaar op een Mac Pro te hebben gewerkt ben ik ook ook overgestapt van Mac (pro) naar Windows. Ik vind het super werken, heb echt nooit problemen, en vind het zelfs beter werken dan OSX. Ik zie overigens dat veel meer en meer mensen in het creatieve vak overstappen. Prijzen zijn gewoon niet meer terug te verdienen.

[Reactie gewijzigd door pep75 op 29 januari 2020 11:39]

Maar ligt dat aan de Mac of ligt dat aan de software die ze gebruiken? Adobe heeft met verschillende software al sinds jaar en dag allerlei vage issues, op beide besturingssystemen overigens. Hier kom ik regelmatig collega's tegen met issues in Photoshop en Lightroom, omdat het laptop scherm andere schaling settings heeft dan het externe scherm (Windows 10). Adobe software krijg ik op mijn Mac niet eens geïnstalleerd vanwege een hoofdlettergevoelig bestandssysteem. Adobe's oplossing? De harde schijf formatteren....
Alle OS'en bevatten bugs. En ook Windows is daar niet vrij van.
MacOs is voor mij een OS met een goede grafische schil en onder de kap gewoon unix. Windows CLI kan ik niet aan wennen, MacOs zit dicht genoeg bij Linux dat je het verschil niet merkt. Gamen is tegenwoordig ook niet echt meer een probleem met een MBP dus de windows is hier nu helemaal het huis uit.
Na een hele dag computer problemen oplossen op het werk is het gewoon erg fijn dat wanneer je thuis komt alles gewoon altijd werkt.
Precies hoe ik ertegenaankijk :)
Kan iemand mij vertellen wat er onder "diensten" valt? Moet ik dan denken aan software, of is dat iets anders?
Je hebt diensten en services. Apple ID of iTunes Connect is een service maar valt niet onder "diensten" wat hier bedoelt wordt.
Diensten zijn nu voornamelijk iTunes Store, iCloud Storage, Books, App Store, Apple Pay, Apple Music, Apple Arcade, Apple TV+ en Apple Care.

Zie ook artikel op the Verge: https://www.theverge.com/...music-services-businesses

[Reactie gewijzigd door iAR op 29 januari 2020 11:15]

Een dienst is een service. Wat Apple als service beschouwt in de kwartaalcijfers bepalen ze zelf.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 29 januari 2020 14:53]

En dat zijn al die dingen in je wiki pagina? Dat klopt (ook) niet.
Niet correct, veel daarvan zijn er niet meer. Maar geeft wel een goede indruk.
Voor veel mensen in mijn opgeving is de iPhone een eerste levensbehoefte geworden. Ook al denken ze van niet. Het maakt ze simpel weg niet uit hoe duur ze hem maken.
Een iPhone van 1200 euro is nog steeds goedkoper dan een Android toestel van 500.

Die iPhone gaat wel tot 8 jaar mee. En de verkoop waarde is hoger.
Een boute stelling.

Laten we zeggen dat je voor je oude iPhone 5s 32GB á €800 uit 2013 nog zo'n €75 krijgt, dan is je afschrijving na 7 jaar dus (800 - 75) / 7 = € 103

Vergelijk dat eens met een Samsung S7 uit 2016. Die is nu 4 jaar, kostte een half jaar na introductie zo'n €600* en doet het nu nog steeds prima. Tweedehands opbrengst ongeveer €150. Je afschrijving op de s7 is dan zo'n (600 - 150) / 4 = € 112 per jaar.

Hoewel technisch gezien correct, want 103 < 112, denk ik dat een Samsung S7 op dit moment beter mee kan komen dan een iPhone 5s. Ik beoordeel de stelling dan ook als: ongefundeerd ;)

* je kan zeggen dat ik de échte introductieprijs van de s7 moet nemen, maar Samsungs beginnen altijd (te) duur en zakken vrij rap in prijs. Een slimme koper wacht dus altijd even. Voor de iPhone ben ik ook uitgegaan van 800 terwijl de introductieprijs daar ook hoger van lag
Dank voor je opbouwende kritiek, hoe zou jij de stelling beoordelen dan?
Zoals al eerder in de comments gezegd het is of/of; ja iPhones hebben een lange gebruiksduur en ze blijven redelijk tot goed te gebruiken (ik gebruik ze zelf een paar jaar en mijn kinderen hebben allebei wat oudere modellen en die presteren nog prima met de meest recente updates). Maar na lang gebruik ligt de verkoopwaarde, zoals je terecht aannam wel laag.
Die hoge verkoopwaarde tweedehands is vooral bij recente toestellen.
Aangezien de stelling uitgaat van en/en kwalificeer ik de stelling als: you can’t have your cake and eat it.
Daar hoef je niets voor uit te rekenen.

Jouw voorbeeld zou ik aanpassen naar twee gelijkwaardige modellen, zelfde leeftijd, prijs bij introductie en huidige waarde in het economisch verkeer. Wat er dan uitkomt is dan in ieder geval zuiver.
Mocht je er ondanks de werkelijke uitkomst (weet zo niet wat dat zal zijn) er toch een ander gevoel over/bij hebben, prima niets menselijks is mij iig vreemd, maar haal die twee dingen uit elkaar en ben er helder over, ook in je conclusie.
Als je het dan heel simpel wil benaderen zou een iPhone van €1200 volgens de stelling 2,4 keer zo lang mee moeten gaan als een Android van €500 (1200 / 500 = 2,4). Negeren we dan voor het gemak even de restwaarde, dan lijkt me dat nog steeds sterk. Een Android van €500 zit in het hogere middensegment en moet het met gemak 4 jaar kunnen volhouden. De iPhone zou dan al bijna 10 jaar mee moeten gaan.

Ik ben het overigens wel met je oordeel over de stelling eens. Daarnaast baseren (ik denk) de meeste mensen zich niet op kosten per jaar, maar op hele andere factoren. Apple doet een heel aantal dingen heel erg goed, maar vraagt daar een hogere prijs voor dan de meeste Android fabrikanten. Het ligt aan jezelf wat voor keuze je maakt en welke factoren je daarbij een rol laat spelen.
Een product ‘moet’ niet een bepaalde duur meegaan obv de prijs. Uiteraard is er wel een verwachte levensduur, zie het consumentenrecht, maar tussen twee producten uit dezelfde productgroep is er natuurlijk geen directe, cijfermatige relatie. Ook niet volgens de stelling, alleen dat er een langere gemiddelde levensduur is.
En nee €500 is geen high/end android. Om die dan vervolgens via basisschool niveau af te zetten tegen een high-end telefoon en daar sluitende conclusies over de te verlangen/verwachten gebruiksduur over te trekken...
appels en appels vergelijken. Niet gaan extrapoleren op zaken die je niet redelijkerwijs kunt concluderen op basis van de beschikbare feiten.
Zoals ik zei: neem vergelijkbare telefoons, prijs bij introductie, zelfde leeftijd en dan waarde in het economisch verkeer. Dat is een goede cijfermatige vergelijking.
Of zelfde specs, zelfde leeftijd. Krijgt het toestel nog updates? Hoe is het met de accu? Hoe presteert het scherm?
Maar om nou te zeggen A is 3x zo duur als B dus A moet 3x zo lang meegaan... Weer geen zinvolle vergelijking *zucht*

Edit: intro verduidelijkt
Edit 2: relatie mbt eerste stelling verduidelijkt

[Reactie gewijzigd door rexgildo op 30 januari 2020 13:39]

Kom zelf eens met een goed uitgewerkt voorbeeld svp om je gelijk aan te tonen?
@P_Tingen heeft een mooie berekening laten zien waar ik weinig op kan afdingen.
Misschien moet je mn argumentatie dan nog eens lezen waarom ik vind dat er wel degelijk iets op af te dingen valt. Dan lees je meteen dat ik het, zij het om andere redenen net zo goed niet eens ben met de bewuste stelling waarop zijn berekening betrekking heeft. Nogmaals; wel lezen.

Het gaat me niet om gelijk; het gaat om de juiste vergelijkingen en berekeningen. Daar ging @P_Tingen een beetje losjes met zaken om. Dat probeerde ik duidelijk te maken.

Zijn conclusie (ten dele) in reactie op die van mij:
‘Ik ben het overigens wel met je oordeel over de stelling eens.’

Dus ik geloof dat dat verschil van mening al was ‘opgelost’.

Edit: motivatie verduidelijkt.

[Reactie gewijzigd door rexgildo op 30 januari 2020 16:01]

8 jaar met een iPhone? Nou dat hoor ik voor het eerst. Dat ze iets langer mee gaan geloof ik wel ja, maar 8 jaar?

Ik zie echt niemand meer rondlopen met een iPhone 5.
De iPhone 5S krijgt nog steeds beveiligingsupdates en is uit 2013. Daarmee is het toestel nog prima te gebruiken.
Klopt. Maar dit jaar wordt hij afgeschreven. We zitten net in 2020. Minus 2013 is bij mij geen 8 maar 7. En dat is het meest gunstige scenario van de iPhone.
Mijn moeder heeft nog steeds een iPhone 4 :)
En daar doet ze ook nog Rabo internetbankieren op?
Alleen bellen/appen wil nog wel op een iPhone 4, maar veel meer moet je niet willen doen denk ik
Appen (whatsapp) kan binnenkort niet meer op de iPhone 4.
Ze doet wat zij nodig vindt. Bellen, sms, nieuws lezen en whatsapp voor zover ik weet. Voor de rest heeft ze een tablet voor YouTube en Spotify (mogelijk ook bankzaken). Maar meer dan dat heeft ze niet nodig. Het was ook slechts een voorbeeld als reactie op Keranoz zijn opmerking over dat hij niemand met een iPhone 5 ziet rondlopen.

[Reactie gewijzigd door af_softeng op 29 januari 2020 15:27]

Whatsapp werkt daar al sinds vorig jaar niet meer op. Lekker smartphone heb je dan.
‘Ik heb nooit whatsapp gehad’ typte rexgildo op zn zoveelste en onmisbare smartphone (in casu iPhone Xs).
Ik heb nog een iphone 3gs die werkt met bel en sms
Tja, dan heb ik ook nog een Windows Phone van ruim 9 jaar oud die werkt.
Zo zie ik het ook, halverwege een accu vervangen en je toestel is weer als nieuw. Waar veel androids na een jaar of twee á drie geen updates ontvangen gaat dit bij een Apple nog een jaar of twee langer door.
Ik zit nu ook al 4jaar lang op de destijds 700 euro kostende 6s. Het apparaat werkt nog steeds als een zonnetje en ik denk dat je er nog eens 2 jaar verder mee kan.

In dat opzicht gebruik ik mijn mobiel ook veel en veel vaker dan mijn duurdere laptop.
Die iPhone gaat wel tot 8 jaar mee. En de verkoop waarde is hoger.
Het is of/of. Ofwel gaat die 8 jaar mee, ofwel is de verkoop waarde hoger. Je gaat me niet wijsmaken dat je na 8 jaar de iPhone nog verkocht krijgt voor een redelijk bedrag.

En ik wil op zich wel geloven dat er wat mensen zijn die elke paar jaar hun iPhone verkopen en een nieuwe kopen, maar de meeste mensen die ik ken die kopen gewoon een nieuwe en die oude gaat in de schuif. Het is toch wel veel gedoe om te verkopen, en een backup telefoon is natuurlijk wel handig. Je weet maar nooit...

Ik denk dat je met elk merk wel slim kan budgetteren. Maar dat neemt niet weg dat (naar mijn ervaring toch) de meeste mensen meer betalen voor Apple producten, en dat ook gewoon toegeven. Ze willen gewoon Apple, of het premium product, of het eco-systeem of whatever. Dat mag allemaal. Maar dan hoeft het argument van "Apple is goedkoper" niet. Apple is premium en ze doen heel hard hun best om die reputatie te houden. Het hoeft niet goedkoper te zijn.

Nota bene, ik vind een Android van 500 ook al echt wel duur. Ik koop zelf eigenlijk nooit boven de 300 euro. Er zijn dan wat trade-offs, maar die toestellen zijn verder echt wel in orde. Het hoeft allemaal zo veel geld niet te kosten...
"Een iPhone van 1200 euro is nog steeds goedkoper dan een Android toestel van 500."

Onzin, als je Lineage of dergel. gebruikt.
Alleen doet, op wat tweakers na, niemand dat en daarmee is dat dus niet relevant.
Lijkt me aardig relevant op tweakers.net :)
Zal je verbazen hoeveel mensen dat doen.

Helaas krijg je dan geen baseband updates meer.
Intussen moet je wel 3x een nieuwe batterij laten plaatsen van rond de €80, en zit je op een traag toestel met een piepklein scherm, klein gegeugen, verouderde camera en grote bezels.

Theoretisch kan het, maar ik ken letterlijk niemand die het doet.

Waarom zou je ook? Voor €250 koop je een veel betere Android telefoon die de iPhone 5 alle hoeken van de kamer laat zien.
En voor dikke 500 euro koop je een nieuwe iPhone. Die perfecte integratie heeft met iPad en ATV. En zelfs op mijn Windows doos, want iCloud is goed werkbaar op Windows.

Mac niet echt meer van belang want die zijn mij toch echt te duur geworden. Blijf mij afvragen of ze als Apple met de Mac’s niet meer markt zouden kunnen pakken en voldoende marge houden als ze de Macs wat in prijs verlagen.
Snap ook dat het huidige marktaandeel wel handig is, geen gezeur met monopoliepositie waardoor je verplicht andere Browser of zo moet meeleveren. Marktpositie met een duidelijke status etc, maar blijf het jammer vinden dat ik na ruim 10 jaar privé geen Mac meer ga kopen. 3k voor een MacBook, nee, al was het maar omdat bv vervangen van de batterij na 5 jaar een ding is. Ooit kon je die gewoon zelf vervangen, geen idee hoe het met de SSD zit. Die zou redelijk eenvoudig vervangbaar moeten zijn. Dus naast geld is voor mij ook de onmogelijkheid om de batterij en SSD simpel te vervangen tegenwoordig echt een probleem om een nieuw MacBook te kopen.

Maar goed,
Ja, dat kan jij vinden natuurlijk en staat genoteerd.
Het is alleen dat heel veel mensen het hiermee niet eens zijn, als ik de cijfers zo bekijk....

Wacht nog even de reacties af van RuwER.

Andreetje en RuwER, hebben weinig op met Apple, maar posten het meest in apple related topics. Mag, maar valt alleen op.
"Andreetje en RuwER, hebben weinig op met Apple, maar posten het meest in apple related topics. Mag, maar valt alleen op."

Sorry, ik wist niet dat ik eerst jouw toestemming nodig had. :+
Kijk eens voor de grap wat apple over heeft voor je oude toestel :+
Ook een Android telefoon gaat tot 8 jaar mee. Langer zelfs nog, het is maar hoe lang je het volhoudt met een telefoon die de nieuwste apps en functionaliteiten niet aan kan.

Maar in jouw vergelijking: In 8 jaar tijd twee flagships van 500 kopen of eentje van 1200... Ben je met de twee flagships (die maar 4 jaar mee hoeven) toch echt alsnog goedkoper uit :>
Ik ben zo iemand. Ik zal nooit van mijn leven een Android gebruiken. Apple is voor mij simpelweg de enige keuze in smartphones. Ik kan zelf nog wel invloed hebben op wat ik ervoor betaal. Ik had mijn iPhone 8 refurbished gehaald en onlangs de XS gekocht tijdens een gigantische aanbieding bij Coolblue. Het maakt mij dus wel uit hoe duur ze hem maken, maar een iPhone is inderdaad een soort primaire levensbehoefte.
Wat erg voor je! Denk je dat je ooit nog van deze aandoening afkomt?

Alle gekheid op een stokje, voor niemand in de wereld is een smartphone een eerste levensbehoefte. Water en voedsel zijn je eerste levensbehoeften.
In nederland zijn dat al lang niet meer de eerste levensbehoeften. Een zware crimineel heeft al heel lang veel meer verworven dan water en voedsel....simpelweg omdat dat gezien wordt als levensbehoefte.
Ik ga ervan uit dat af_softeng geen zware crimineel is.....
Daarom was het zo'n slimme zet om met de iPhone XR te komen. Die gaan blijkbaar als warme broodjes over de toonbank.
Ach, in 1920 vonden 'dat' soort mensen ook dat de jeugd teveel stripboeken las :)
Inderdaad "dit soort" mensen trekt zich geen bal aan van wat jij over ze denkt.
Wat in het artikel mist maar wel belangrijk lijkt is het feit dat dit het beste kwartaal ooit was voor Apple.

Regelmatig worden ze de grond in geschreven en zouden ze op hun retour zijn maar het tegendeel lijkt hier waar.

Uitstekende prestatie dus in een verzadigde markt.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 29 januari 2020 10:34]

Kunnen de Steve-Jobs-draait-zich-om-in-zijn-graf en Apple-is-doomed profeten weer even zwijgen.
Ik heb voor de grap nog eens even de discussies over de cijfers van Apple van de voorgaande jaren erbij gepakt. In 2014 zou Apple met de iPhone 6 nu echt naar de verdoemenis gaan! O+
Ik heb voor de grap nog eens even de discussies over de cijfers van Apple van de voorgaande jaren erbij gepakt. In 2014 zou Apple met de iPhone 6 nu echt naar de verdoemenis gaan! O+
Volgens mij heb ik dat ieder jaar wel een keer gehoord. Als ik een Apple aandeel had gekregen voor iedere keer dat ik het hoorde, was ik nu pittig rijk geweest.
Ook bizar om te denken dat de investering van 1 miljard dollar voor Apple TV+ eigenlijk haast niks voor hun is.
Ze kunnen het veroorloven om in de markt te springen en dan doen ze dat ook.
Klopt hoor, ik verbaas mij ook altijd om de berichtgeving omtrent apple. Staat nergens benoemd dat ze het beste kwartaal ooit hebben gedraaid. Titel/kop dekt de lading ook niet helemaal.
Ik was afgelopen zomer in New York en echt bijna iedereen liep daar met AirPods, in Nederland zie je ze al veel maar daar helemaal. Natuurlijk zelf ook een setje meegenomen maar helaas moeten verkopen vanwege nauwe gehoorgangen wat resulteerde in oorontsteking. Maar het gemak en de gebruiksvriendelijkheid van AirPods kan ik zeker aanraden.

Daarnaast sta ik wel te kijken van de krimp op iPad gebied, ik heb juist het idee dat er voor iedereen een iPad is. een goedkoop instapmodel voor 350, een iPad mini, een iPad Air (2019) voor 550,- en een pro model van rond de 900,-. Ik had hier geen krimp verwacht. Ik heb zelf de iPad Air 2019 gekocht en ben daar wel echt blij mee! Ik ben ook zeer benieuwd naar iPad OS 14.
Ik denk dat gebruikers gewoon heel lang kunnen doen met een iPad.
Ik denk dat gebruikers gewoon heel lang kunnen doen met een iPad.
Dat denk ik ook. M’n vriendin gebruikt nog steeds een IPad mini 3 uit 2014. En ik heb net m’n mini 4 vervangen voor een 5. Die ging ook 4 jaar mee.
Yup, cycle bij ons thuis is ongeveer om de 3 jaar upgraden naar de laatste versie. Oude iPads gaan dan door naar de familie.
Klopt, maar apple is niet met een nieuw high end model gekomen het afgelopen jaar. Vorig jaar hadden ze net de iPad pro’ s geïntroduceerd in oktober, dat maakt dat de omzet uit iPads tov hetzelfde kwartaal vorig jaar niet gegroeid is.
Ik heb in oktober ook weer bijna 1400 euro betaald voor een iPhone 11 Pro Max. Als ik echter zie hoeveel dingen ik met die telefoon doe, hoe het samenwerkt met mijn Apple Watch en hoe naadloos ik op het werk en privé kan schakelen met de Airpods (met NC en zonder) dan zou ik dat geld zonder meer wederom neerleggen. Gebruik is gewoon letterlijk dagelijks meerdere uren (uitzonderingen daargelaten).

De Apple Watch die mist nog wel bepaalde functionaliteiten die ik prettig zou vinden maar in de regel zijn die onoverkomelijk. Het bestandssysteem en beheer daarvan op de iPhone zelf vind ik soms met losse bestanden ook wel 'beperkt' werken maar verder kom ik niks tekort. Als ik zie hoeveel mensen tegenwoordig met die airpods lopen (in de sportschool alleen al) dan is dat aantal wel echt huge.

Voor het werk zit ik overigens gewoon in een Windows/Office 365 omgeving en gebruik ik een Surface Book 2 en een Surface Pro uit 2019. Prima apparaten maar ik zou ze privé niet willen hebben.

[Reactie gewijzigd door Typhone op 29 januari 2020 10:11]

Niet om het één of ander hoor, maar:
Als ik echter zie hoeveel dingen ik met die telefoon doe, hoe het samenwerkt met mijn Apple Watch en hoe naadloos ik op het werk en privé kan schakelen met de Airpods (met NC en zonder)
... wat is dan precies de meerwaarde van die 1400 euro t.o.v. bijvoorbeeld de iPhone 11 van 809 euro? Werkt die minder goed samen met de Apple Watch? Kun je er minder naadloos mee schakelen met de Airpods? :?

Om je een beeld te schetsen, ik heb voor mijn flagship android telefoon iets meer dan de helft van het verschil tussen jouw iPhone 11 Pro en de reguliere iPhone 11 betaald (335 euro).

[Reactie gewijzigd door musje83 op 29 januari 2020 14:49]

Ik maak teveel typefouten op dat iets kleinere scherm (kwam van een iPhone X af). Daardoor is die max voor mij de fijnste optie gebleken.
Kun je nagaan dat je dan dus, omdat je een groter scherm wilt, gedwongen wordt om minimaal 1200,- neer te leggen... voor een telefoon. Alleen omdat je al in hun eco-systeem 'zit'.

Even buiten iOS vs Android om; je kunt drie van 'mijn' telefoons kopen plus een leuke set (al dan niet draadloze) koptelefoons voor hetzelfde geld. Ik vind het echt, oprecht, volstrekt bizar. Vergelijkbare of betere specs én praktisch even snel, afhankelijk van wat je er mee doet: https://youtu.be/HHwFXuJLouw?t=455

Eeuwenoude discussie die ik verder niet wil aanslingeren of iets dergelijks hoor, maar ik blijf me verbazen over de bedragen die mensen haast blind neertellen voor iets wat hooguit marginaal (en zelfs dat is erg subjectief) beter is.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 29 januari 2020 15:33]

Dat is een persoonlijke keuze. Ik heb mijn perfect werkende iPhone 8 vervangen, omdat de 64GB geheugen mij niet meer voldoende was. Ik wilde een kleiner toestel, maar ik wilde niet de hoofdprijs betalen. Toen ben ik uitgekomen op de iPhone XS.
Even buiten iOS vs Android om;
In mijn optiek ga je hier al de mist in. Voor veel mensen, waaronder mijzelf en Typhone waarschijnlijk ook.. is het een complete non-discussie. De enige keuze in smartphone is voor mij een toestel waar iOS op geïnstalleerd is. Wanneer een Xiaomi toestel voor 400 euro over de toonbank gaat met iOS dan zal ik zeker overwegen om voor een Xiaomi toestel te gaan ;) Maar dat zie ik in 100 jaar niet gebeuren. Tot die tijd blijf ik vrolijk mijn iPhones kopen.
In mijn optiek ga je hier al de mist in. Voor veel mensen, waaronder mijzelf en Typhone waarschijnlijk ook.. is het een complete non-discussie.
Nou, en? Dat is het hele punt toch ook niet? Ik zou voor geen goud een iPhone willen hebben, iOS ligt me gewoon echt voor geen meter. Maar dat is volstrekt persoonlijk. Ik heb het over pure, objectieve, meetbare kwaliteitsverschillen die de bizarre prijsverschillen verklaren.
Ik heb het hier niet over 400 vs 600 euro. Of 800 vs 1100 euro. Ik heb het over het drie- tot viervoudige. Laat dat even tot je doordringen...

Als jij dan alsnog voor een iPhone kiest, prima. Even goede vrienden, iedereen geeft zijn geld aan andere dingen uit en is daar volledig vrij in. Ik snap het alleen niet.
Het ligt eraan hoeveel 1400 euro voor jou is. Ik vind dat een hoop geld voor een hele hoop dingen maar niet voor een telefoon. Ik snap ook niet hoe mensen een Peugeot 107 kunnen kopen om maar wat te noemen. En waarom er mensen zijn die een bed kopen van €250,- terwijl je daar 8 uur per dag gemiddeld in doorbrengt.
Nu ga je dingen ver uit elkaar trekken om een punt te maken. Mijn hele punt was dat (bijvoorbeeld) de Mi 9t Pro en de 11 Pro Max extreem dicht tegen elkaar aan liggen qua specificaties én prestaties (en mogelijkheden), maar het prijsverschil >300% is. Als je dan toch auto's vergelijkt, dan is het net zoiets als dat een A1 3x zo duur is als een Fiesta. Of een 5-serie 3x zo duur als een S90.
Toch gaat die auto vergelijking best goed op.

Ik rij een “Duits merk” en doe dat met veel plezier. Ik weet dat ik ook een Frans merk met dezelfde ruimte en “prestaties” kan rijden voor een derde van de prijs maar ik wil dat simpelweg niet, want mijn Duitse car bevalt.

Zo ook met mijn iPhone. Heus dat <willekeurige Android telefoon> het ook kan en bijna evenaart maar ik heb daar helemaal geen zin in. Niet om het uit te zoeken, niet om uit het Apple Ecoysteem te stappen (want dat bevalt meer dan uitstekend), niets niet.

Ik doe ook boodschappen bij een supermarkt die dichtbij is terwijl er op de dubbele afstand een veel goedkopere is maar het boeit me niet.

Niet alles is voor iedereen en niet alles is voor iedereen een beslissing op prijs.
daar volledig vrij in. Ik snap het alleen niet.
Waarom gebruikers van een “drie keer zo goedkope” (Bewust tussen airquotes) <Android telefoon> mij willen vertellen dat hij ook Heus bijna net zo goed is snap ik dan weer niet. Wat boeit jou dat nou dat ik dat weet? Jij hebt hem toch, dan is toch voldoende zou je zeggen.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 29 januari 2020 17:32]

Toch gaat die auto vergelijking best goed op.
Nee, want een A1 die 3x zo duur is als een Fiësta (beiden Duits ook overigens) zou helemaal nergens op slaan en zou de A1 onverkoopbaar maken.

Maar als je even terug leest in dit draadje, dan zie je waar ik op reageer en dat mijn reactie in de eerste plaats niks met Android te maken had, maar met de prijzen van Apple (verschil 11 - 11 Pro Max). Het aanhalen van mijn flagship Android (á 335 euro) was om de absurditeit van het prijsverschil tussen de twee iPhones (600 euro) aan te geven.

Oh, en de airquotes; we praten dan over de Mi 9t Pro 128GB :)

Vergelijkbare discussies zie je ook op bijv. Autoblog of TopGear, waar ze bijvoorbeeld een Audi, BMW of Porsche 'maxen' met opties en dan op een basisprijs van 70k en een totaalprijs van 115k komen. Je kunt dus voor de opties die je bij bestelt een splinternieuwe 3-serie kopen. Daarmee zeg ik niet dat je daarom maar in een basis 3-serie moet gaan rijden, maar het laat wel de absurditeit van dit soort dingen zien.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 29 januari 2020 18:10]

Nou we hoeven ons niet op precies 3x te focussen verder. Dat is het punt niet echt.

Airquotes deed ik overigens omdat je bij Android niet alleen met je portemonnee betaald, lastig uit te rekenen maar moet wel meegenomen worden in de kosten beslissing, niet omdat ik niet wist om welk toestel het ging.

Dingen bestaan gewoon omdat mensen het fijn vinden en omdat ze gekocht worden. Zo ook met de fiesta en ook de A1, Porsche enz. Zoals ik al zei, niet alles is voor iedereen.
Maar dan ben ik toch benieuwd....heb je die 1400 euro helemaal uit eigen zak betaald, zonder enige vorm van fiscaal voordeel oid? Dus feitelijk heb je 2800 euro bruto bij je baas moeten verdienen om dat te kopen?
Ja die heb ik gewoon zelf betaald uit eigen zak. Ik koop niks via abonnementen en geef geen geld uit wat ik niet heb. Mijn tegenvraag is eigenlijk, hoe had ik die telefoon anders moeten betalen?
Oh heel simpel. Als zzp-er of eigenaar bv-tje kun je de kosten weer aftrekken van je omzet (bruto-netto verhaal) dus dan kost het toestel je feitelijk maar 700 netto. Of dat je een regeling hebt met je werkgever (bijv. BYOD) waarmee je ook met bruto salaris de telefoon mag afrekenen. Momenteel heb ik zo'n mogelijkheid helaas niet en om die reden is voor mij 1400 netto uitgeven aan een telefoon niet denkbaar ;-)
Niet helemaal verwonderlijk denk ik als je in gedachten houdt dat de meeste mensen geen vaste computer meer willen hebben en je bij Apple als je een redelijk scherm formaat wilt hebben op je laptop >13" je tegenwoordig pas mag komen praten als je minimaal 2700 euro mee brengt.

Ik bedoel, Apple is nooit goedkoop geweest en dat is ook helemaal niet erg maar op dit moment is het of 13" vanaf 1500 euro en hoger, of 16" vanaf 2700 euro en hoger. Een paar jaar geleden begonnen de prijzen lager en was er meer overlap en spreiding tussen de 13" en 15" modellen.

Dat maakt het allemaal wel heel duur, zeker als je bedenkt dat de meeste mensen tegenwoordig meer hun telefoon gebruiken voor data consumptie dan andere apparaten. Dan moet je ook wel echt een laptop nodig hebben wil je dat soort bedragen gaan neerleggen.
Ik bedoel, Apple is nooit goedkoop geweest en dat is ook helemaal niet erg maar op dit moment is het of 13" vanaf 1500 euro en hoger, of 16" vanaf 2700 euro en hoger. Een paar jaar geleden begonnen de prijzen lager en was er meer overlap en spreiding tussen de 13" en 15" modellen.
Nee hoor; mijn Macbook Pro 15" van 2018 is ongeveer 700+ duurder met het samenstellen dan een Macbook Pro 16" van nu.

Nog steeds ontzettend veel geld, dat wel.
Op de producten valt soms best wat aan te merken, maar vanuit zakelijk perspectief doet Apple het gewoon waanzinnig. Dat bedrijf wordt zo goed gerund.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True