Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Analisten: pc-markt groeide in 2019 voor het eerst sinds zeven jaar

Volgens zowel IDC als Gartner groeiden de leveringen van pc's in 2019. Hoewel het om bescheiden groei ten opzichte van 2018 gaat, is het voor het eerst sinds zeven jaar dat de pc-markt groei vertoont.

Gartner spreekt van een groei van 0,6 procent ten opzichte van 2018 voor de pc-markt, waarmee volgens het bedrijf een krimp van zeven achtereenvolgende jaren tot een halt is gebracht. IDC komt op een positievere uitkomst van een wereldwijde groei van 2,7 procent in 2019 en vergelijkt dat met 1,7 procent groei van 2011, het laatste voorafgaande jaar waarin de pc-markt groei noteerde.

Volgens beide onderzoeksbedrijven wisten vooral Lenovo, HP en Dell van de toegenomen leveringen te profiteren. Dat komt omdat die fabrikanten een stevige positie op de zakelijke markt hebben. In 2019 maakten veel bedrijven de overstap naar Windows 10, wat in veel gevallen gepaard ging met de aanschaf van nieuwe hardware.

In het vierde kwartaal van 2019 groeiden de leveringen volgens Gartner met 2,3 procent; volgens IDC was dat 4,8 procent. Alleen in het eerste kwartaal van 2019 daalden de leveringen; in de overige kwartalen noteerde de markt volgens de analisten groei. Voor dit jaar wordt het volgens IDC lastig om de positieve cijfers vast te houden, doordat de upgradecyclus ten einde komt en er tekorten aan componenten en handelsspanningen zijn. Gartner voorspeelt een daling van de leveringen voor de komende vijf jaar. De bedrijven nemen de leveringen van Chromebooks en iPads niet mee met de cijfers, die van convertibles wel.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-01-2020 • 11:49

69 Linkedin Google+

Reacties (69)

Wijzig sortering
Apple verkopen zijn wel gedaald, wellicht dankzij de sterkere line-up vanaf eind 2019 (nieuwe MacBook Pro, nieuwe Mac Pro) dat er wat meer verkocht gaat worden volgend jaar.
In 2019 maakten veel bedrijven de overstap naar Windows 10, wat een veel gevallen gepaard ging met de aanschaf van nieuwe hardware.
Ik weet niet of het echt een éénmalige piek is, mensen moeten gewoon af en toe even fatsoenlijk met een scherm en een printer kunnen werken en de meeste tablets en telefoons zijn toch niet zo prettig om langer achter te zitten.
Ik weet niet of het echt een éénmalige piek is
éénmalig? Nee, dit kwam steeds terug als er een versie van Windows EOL raakte. Veel bedrijven kunnen de aanschaf van een nieuwe PC dan eigenlijk niet langer uitstellen. Het kan zijn dat begin 2020 er nog meer zakelijke PCs worden verkocht voor de Enterprise klanten en overheden die nog niet klaar zijn, maar daarna zie ik de markt toch weer verder instorten.

PC gaan tegenwoordig gewoon langer mee na de switch naar W10 en SSDs. Veel software draait niet meer lokaal, maar via websites of remote SAAS oplossingen. Je houd eigenlijk alleen nog lokale software over zoals Office pakketten en browsers. En die zullen met nieuwere versies zeker meer rekenkracht nodig hebben, maar de CPUs van de huidige desktops/laptops zullen ruim voldoende zijn voor de komende 5-10 jaar (tenzij je met echt zware budget crap gaat werken en dan is altijd: goedkoop = duurkoop.

Dat geld natuurlijk niet voor de gehele markt, maar wel voor het gros van de markt. Veel consumenten hebben tegenwoordig meer dan genoeg aan een smartphone en/of tablet. En hoewel een tablet in theorie ook gewoon een PC is, worden deze niet bij deze gegevens gerekend...
Nee maar feit is wel dat apparatuur niet meer zo snel outdated is als voorheen. Een beetje PC kan tegenwoordig makkelijk 4-5+ jaar mee en dat was vroeger wel anders, toen geheugenhoeveelheden en harddisksnelheden (en overstap naar SSD) nog echt in de lift zaten.

De ontwikkeling van hardware gaat niet zo heel rap meer in verhouding tot wat een OS/software nodig heeft.
Maak daar maar rustig 10+ jaar van.

Wij hebben pc's in gebruik van inmiddels 12 jaar oud (HP DC7700 SFF met Intel Core2Duo cpu, 4GB RAM, 128GB SSD en Windows 10 64-bit). Je staat er versteld van hoe goed daar nog op valt te werken.
Mijn laptop is ondertussen ook al 8 jaar oud. Maarja, mat 1080p schermpje, toendertijd goede i5 en gpu, ssd erin. Ik zie niet in waarom ik niet nog 8 jaar door kan gaan. Gamen doe ik ondertussen op een gamepc, deze is voor beneden aan tafel financiële zaken regelen, mailtjes tikken, online winkelen, prijzen vergelijken. En dat gaat nog steeds ontzettend rap. Mijn vriendin maakt er ook met plezier gebruik van.
Mensen kochten eerder steeds iedere twee jaar een nieuwe telefoon, nu doen ze dat niet meer. Er komt weer budget vrij voor andere dingen en bij veel mensen zijn de PC's nu gewoon al behoorlijk terwijl ze er wel af en toe serieus wat mee moeten doen.
Komt omdat mensen het ook zat zijn om steeds meer te betalen voor een "pc" die je niet zelf meer kan upgraden en die een stuk langzamer is dan een vergelijkbare pc qua prijs.

Ik zie steeds meer mensen in mijn vakgebied overstappen.
Apple heeft maar een klein deel van de markt.
Hun grootste kracht is hun marketing. Kijk maar eens op welk tv-programma dan ook en in welke film dan ook, daar zie je mensen een Apple gebruiken (nou ja, gebruiken, er naar kijken).
Zo lijkt het of iedereen een Apple gebruikt. slim he.
Heb je Blaster nog meegemaakt?
Ik heb een XP-systeem voor wat oude spellen maar de netwerkkaart inschakelen gaan we niet doen. Die is alleen af en toe voor een Linux USB-stick om wat bestanden over te krijgen.
Is een vm niet eenvoudiger?
Vast wel maar niet leuker ;)

Hier ook nog wat oude PC's met XP, allemaal op zolder zonder netwerk/internet verbinding voor oude games.
Veel leuker om onderdelen bij elkaar te zoeken en een PC te bouwen waar je in je jeugd van droomde maar dan nu soms voor enkele €€€ . Geeft voor mij wel wat extra's mee tegenover even een VM installeren .
Het is een HP SSF PC waarvan ze tot voor een jaar terug alle officiele drivers nog online hadden staan, dus je SP3 'final' ISO + een stuk of 8 HP installers. Veel simpeler kan het niet.
Misschien dat het lukt met Virtualbox maar wat voor virtuele videokaart krijg je dan, en wat voor systeem heb je nodig?
yup, hier ook nog een xp systeempje, draait als een tierelier in een oude arcade kast met een zooi oude games erop. Uiteraard niet op enig netwerk aangesloten
Yep, Ik heb een oude HP laptop (met 32bits cpu) met een ultra goedkoop ssdéetje (van de Alixpress) waar ik ook XP op heb draaien tbv oude games. En inderdaad, de wifi -drivers zijn niet eens geinstalleerd.
Zo soepel en snel heb ik XP in het verleden nooit meegemaakt ;-)
Verwoord je het nou verkeerd of meen je dit?
Waaromzouden winkels/bedrijven oude OS kopen terwijl deze geen ondersteuning meer krijgen?
Omdat ze hardware/software gebruiken die op een oud OS draaien?

Waarom zou je een industriële machine van tonnen gaan vervangen, als alleen de bedieningscomputer niet geupdate kan worden?
Dit bedoelde ik dus. Misschien was ik niet duidelijk genoeg.
Al die onnodige sarcastische reacties... er zijn genoeg bedrijven waarbij er nog genoeg oude pc’s staan.
Een oud Os aan sich js geen probleem. Het word pas een probleem zodra die machines aan het net hangen

Als je als bedrijf een paar win98 bakken gebruikt, nou en? Dat is geen probleem. Maar hang die dingen alsjeblieft niet op het (openbare) net.

En dit princiepe geld voor MS-Dos 1.0 tot Windows 7.
Ben even benieuwd wat de sarcastische opmerkingen zijn.

De reaties over oude hardware in de lucht houden als hobby komen voor mij niet zo over. Heb zelf ook nog een windows 98 machine staan.

Erg leuk om met oude hardware te rommelen.

Of je dit als bedrijf wilt is ten tweede.
Hoewel ik het in de basis met je eens ben, heeft de Tweaker / IT-er in mij wel zoiets van "Moet die leverancier van die industriële machine niet ook gewoon support leveren en zorgen dat het blijft werken op moderne OS-en ?"
Ik snap dat het niet altijd zo simpel is, maar zo zou het wel moeten zijn :Y)
Wie zegt me dat die leverancier nog bestaat?
Dat bedoelde ik (onder andere) met "Ik snap dat het niet altijd zo simpel is".
Maar als de leverancier niet meer bestaat, dan ga je neem ik aan ook problemen krijgen met onderhoud, reserveonderdelen, reparaties enzo ? Dan zul je sowieso moeten gaan nadenken over vervanging.

Wat ik meer bedoelde was; zolang je nog support krijgt op de machine, hoort daar immo ook support bij op de software / driver e.d. die daar bij horen. Het zou geen excuus mogen zijn voor fabrikanten om eenzijdig selectief support te beëindigen voor bepaalde aspecten van een product ( industriële machine™ ) terwijl je klant nog afhankelijk is van dat product ( i.e. een supportovereenkomst heeft )
Vraag me af of er nog supportovk's zijn.
Zijn gewoon technische machines, Simca's Saabs en Hummers worden ook gewoon gerepareerd door allerlei garages, terwijl die merken ook geen auto's meer uitbrengen.
Dat. Er rijden nog treinen rond in NL waar alle apparatuur onder w95 draait.
De locale chinees gebruikt nog Dos achter de kassa
Waarom zou je een industriële machine van tonnen gaan vervangen, als alleen de bedieningscomputer niet geupdate kan worden?
Mee eens, mits deze op een apart netwerk wordt gehangen (fysiek) welke geen tot zeer beperkt toegang heeft tot het internet, mail, etc.

Jaren geleden hetzelfde issue gehad bij het XP=>W7 verhaal en een een oude XP machine zorgde toch nog voor een infectie op het netwerk.

Een machine met een EOL OS dient gewoon een hoop extra care en kost een hoop extra geld, die kunnen prima opwegen tegen de kosten van een machine die tonnen kost, maar op lange termijn niet tegen een machine die duizenden euro's kost.
Bedrijven mogen na 31 okt 2016 geen PC's met Windows 7 meer verkopen officieel.

https://www.zdnet.com/art...s-date-for-windows-7-pcs/
Bedrijven kunnen nog extra support kopen dus echt te laat zijn ze daarom vandaag nog niet... ;)
Extra support, voor 56 euro per core per maand voor iedere machine.
Dan kunnen de kosten redelijk oplopen als er meer dan 1000 Windows 2008 R2 servers zijn.

Maar ik snap je punt :)
Dat is dan ook de bedoeling van MS, en ik ben daar volledig mee eens want het wordt wel eens tijd dat ze overstappen... Wij zet net onze laatste 2008 kwijt, nu nog alle win7 clients en we zijn eindelijk misschien bij... :)
Bij nieuwe hardware worden er meestal geen Windows XP/7 drivers meer meegeleverd of aangeboden op de websites, zelfs niet meer voor Windows 8.1 in veel gevallen. Dus het wordt ook steeds lastiger om op nieuwe hardware deze besturingsystemen goed te installeren inclusief alle drivers.
Het recht om oude versies te installeren volgt uit een Enterprise License Agreement, typisch een volume-licentie. En daarbij is het normaal dat de toegestane versies beperkt zijn. Weliswaar is de toegestane lijst ruimer dan wat er in de winkels te koop is, maar XP is al een tijdje van die lijst afgevoerd.
Dus... Ander schijfje erin, windows 7 installeren, activeren, upgrade naar 10 starten(is nog steeds gratis mogelijk, gisteren nog gedaan voor vrienden), win10 zal actief zijn met een digitale licentie. Windows 10 schijfje er terug in. In het activatiescherm op troibbleshoot klikken en poof! Windows 10 is geactiveerd met een digitale licentie. Fun fact, sommige illegale 7s veranderen in legale digitale licenties voor Windows 10 op deze manier. Dus alle pc's en laptops op pro!
Dat het werkt betekent niet dat het legaal is en je dus uiteindelijk een geldige licentie hebt voor Windows 10.
Maar... als consument zijnde zal Microsoft niet moeilijk doen, alhoewel ik hier wel echt mee zou oppassen met computers die worden gebruikt voor/op je werk.
Lijkt me idd de juiste keuze om uit zorg voor cybercriminaliteit te kiezen voor besturingssystemen die al vele jaren EOL zijn en geen patches / beveiligingsupdates meer krijgen 8)7
Dat kan je wellicht sarcastisch bedoelen maar jij en ik weten waarschijnlijk beiden dat dit niet overal gebeurd/ gebeurd is.
Toch niet uit security overwegingen mag ik hopen...

Helaas is security an sich inderdaad vaak het ondergeschoven kindje in aanbestedingen
Waarom zou je met Windows XP beter beschermd zijn ,terwijl dit niet meer word ondersteund, dan bij de meest up to date versie Windows 10?
Dit zeg/bedoel ik juist niet. Normaliter hoort nieuwer dus veiliger te zijn.
Heb je feitelijk bewijs dat dat niet zo is dan?
Huh waarom zouden ze dat doen dan? Snap m even niet :)
Pc gaming is dead! Dit roepen ze al sinds 2000 :) Nu gaan ze het vast weer roepen met de ps5 en volgende xbox op komst. Leuk artikel op welke momenten het 13x tevergeefs is geroepen: https://www.pcgamer.com/t...-gaming-died-this-decade/

Die ps5/xsx gaat trouwens een boost voor pc gaming geven. Het minimum hardware niveau wordt namelijk omhoog gehaald. Eindelijk een normale cpu, eindelijk ssd optimalisaties en weer een nieuwe gpu. PC games zullen er als nooit tevoren uit gaan zien.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 14 januari 2020 14:00]

Dit gaat niet over spel-PC's en ik betwijfel zelfs of die überhaupt in deze cijfers zijn meegenomen, want hoe tel je die? De hoeveelheid moederborden die verkocht worden?

Volgens mij tellen ze de cijfers van de grote fabrikanten bij elkaar en zo komen ze tot deze grafiekjes.

Het zou zo maar kunnen dat de PC-markt al deze jaren helemaal niet gekrompen is, omdat videokaartfabrikanten enkele vette jaren achter de rug hebben (cryptovalute). Die kaarten gaan ergens in.
Nieuwste gerucht is dat de nieuwe Xbox steam en epic gaat ondersteunen, mogeljk in combinatie met een windows modus. An sich niet onmogelijk aangezien ik bijvoorbeeld Forza Horizon 4 via gamepass op de Xbox One kan spelen en daarna vrolijk op mijn pc kan verder spelen. De savegame wordt automatisch bijgewerkt.
Hm, heeft dit te maken met de Meltdown/Spectre en andere microcode aanvallen over de jaren en de uitfasering van support voor Windows 7?

Ben trouwens benieuwd naar de fabrikanten er voor - maakt bv AMD een groei door met de Ryzens op de zakelijke markt?
Nee en nee. W10 is er niet immuun voor en nieuwe CPUs ook nog niet, daarnaast is dit niet zo een issue op de PC markt, maar eerder op de server markt. AMD stelt nog helemaal niets voor op de zakelijke markt qua CPUs, dat komt omdat het aanbod van zakelijk PCs met AMD CPUs gewoon erg slecht is, zeker in Nederland. Daarnaast gaat het gros van IT (beslissers) niet moeilijk doen over een paar tientjes per PC als dat voor mogelijk issues kan zorgen down te line (AMD heeft op de zakelijke markt niet de beste reputatie (experience)).
Nee en nee. W10 is er niet immuun voor en nieuwe CPUs ook nog niet, daarnaast is dit niet zo een issue op de PC markt, maar eerder op de server markt.
Niet correct. Op de zakelijke markt is dit ook een issue op werkstations waar nog oude hardware draait.
Het probleem wordt niet verholpen door er W10 op te zetten, maar nieuwe hardware met actuele firmware scheelt een hoop.
Verbaast mij een klein beetje, helemaal met het Intel CPU tekort van het afgelopen jaar.
Op een gegeven moment zitten de verkopen op de bodem en ga je niet verder dalen. Bedrijven blijven hun apparatuur nu eenmaal vernieuwen om de x aantal jaar.
Veel mensen (vooral oudere) denken dat ze een nieuwe PC moeten kopen voor windows 10, en in veel gevallen weten ze niet dat alleen een kwestie is van een nieuwe Windows 10 te installeren op hun systeem.
Mijn PC met een i7 is al 6 jaar oud en werkt perfect met windows 10.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 14 januari 2020 13:18]

Was het maar zo. Zie graag meer producten met deze CPUs vooral voor wat meer keuze.
Nop, alleen kant en klare pc. Ik ben trouwens al 30 jaar pc gamer en heb voor het laatst 30 jaar geleden een kant en klare pc gekocht. Nouja, mijn pa dan, en dat was een 286.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True