Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

GTA IV verdween van Steam door weggevallen ondersteuning Games For Windows Live

Grand Theft Auto IV is niet langer te koop op Steam, omdat het spel sterk afhankelijk is van het Games for Windows Live-platform. Rockstar zegt dat Microsoft deze dienst niet langer ondersteunt en dat de uitgave van keys voor GTA IV daardoor niet langer mogelijk is.

Ontwikkelaar Rockstar heeft hierover een verklaring gegeven aan verschillende websites, waaronder Gamespot. Volgens de ontwikkelaar was het spel oorspronkelijk voor het Games For Windows Live-platform gemaakt. Door het gebrek aan ondersteuning daarvoor is het volgens Rockstar niet meer mogelijk om keys voor de huidige versie van het spel uit te brengen. Onlangs bleek dat het niet meer mogelijk is om een exemplaar van Grand Theft Auto IV via Steam te kopen. Er waren speculaties dat dit wellicht te maken had met licenties voor de muziek in het spel of de inzet van de Rockstar-launcher.

Of er nieuwe versie van het spel uitkomt waarin de afhankelijkheid van het genoemde platform wordt geschrapt, is niet bekend. Dat lijkt een voor de hand liggende stap, omdat verschillende ontwikkelaars in het verleden ook patches voor hun games hebben uitgebracht om Games For Windows Live te verwijderen. Dat gebeurde in 2013 bijvoorbeeld bij Batman: Arkham Asylum, Batman: Arkham City en BioShock 2. Rockstar zegt dat het bezig is om te kijken naar andere opties voor het distribueren van GTA IV voor de pc en dat het hierover zo snel mogelijk meer informatie zal geven.

Games For Windows Live was een dienst die Microsoft in 2007 begon. Het was een online gamedienst waarbij gebruikers met hun pc's konden verbinden met Microsoft Live, de poging van Microsoft om de Xbox Live-dienst naar allerlei platforms over te hevelen. Pc-games die voor de Games For Windows Live geschikt waren gaven gamers de mogelijkheid online te spelen, de status van hun vrienden bij te houden en met hen te communiceren. Bij sommige games, zoals Shadowrun, was er ook de optie van crossplay tussen Windows- en Xbox 360-gebruikers. Games for Windows Live bood ontwikkelaars diverse mogelijkheden zoals ondersteuning voor multiplayer, drm en achievements. Vanaf 2013 begon Microsoft de dienst langzaamaan af te bouwen, waarbij de speciale winkel in de zomer van dat jaar sloot.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

13-01-2020 • 20:15

132 Linkedin

Reacties (132)

Wijzig sortering
't Zal me niks verbazen als ze dit als excuus aanhalen om GTA IV naar de rockstar launcher halen en niet meer op Steam te verkopen. Als mensen het nu nog zo graag willen krijg je ze ook wel zover dat ze de launcher accepteren.
Op Rockstar Social Club staat hij echter ook niet meer, dus ik denk niet dat dat hem was.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 januari 2020 20:26]

Denk niet dat ze dat van plan zijn om een game van 2008 te delisten op Steam terwijl het veel populairdere en recentere V en RDR2 ook op Steam worden verkocht.

Het lijkt me wel geloofwaardig dat ze nu eenmaal geen nieuwe GFWL keys voor IV konden aanmaken (GFWL is nu eenmaal zo goed als dood), en nu vervolgens GFWL gaan strippen van IV om dat te vervangen door RGL.
Wss omdat ze nog een hele hoop GFWL compatible keys hadden. Als ze GFWL eruit slopen schenden ze de voorwaarde van GFWL en zijn de keys ongeldig.

Maar dat is puur mijn speculatie aan mijn kant.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 13 januari 2020 21:11]

Als ze GFWL eruit slopen schenden ze de voorwaarde van GFWL.
Ergens lijkt me dat sterk, aangezien Microsoft GFWL al jaren geleden bij het grofvuil heeft gezet. Ook aangezien eerder ook andere games al gepatched zijn om GFWL eruit te slopen. Daar heb ik ook nooit wat van gehoord.
Bij die games zullen de GFWL keys wel op zijn geweest. En ik denk dat in de voorwaarde heeft gestaan dat de keys geactiveerd moet worden door de GFWL servers als ze aangemeld worden. Die GFWL autenticatieserver zijn nog steeds online (De Xbox live servers zullen dat tegenwoordig wel overgenomen hebben).

Dus ik denk dat Rockstar de GFWL service heeft gekocht met de daarbij behorende keys (laten we zeggen 100 miljoen keys). In de voorwaarde staat dat Microsoft deze licentie controleert of hij geldig is en activeert (let op, activeren is niet hetzelfde als verifiëren) waardoor Rockstar het niet meer zelf hoeft te doen. Microsoft beloofd dat deze keys altijd gebruikt kunnen worden en Rockstar heeft daar een zak geld voor betaald. Echter als Rockstar er voor kiest om zelf die authenticatie te doen, dan vervallen alle gekochte vrije keys. En dat is geldverspilling.

Dus ik denk dat Rockstar heeft gewacht totdat deze keys op waren zodat ze van GFWL af waren (want waarom zouden ze, GFWL verifieert alleen of een key wel of niet geactiveerd is, meer doet het niet). En nu zullen ze wss hun eigen activatieproces met hun eigen keys uitgeven voor GTA 4. Nu is het afwachten welke stagiaire/vrije dev dit even wil doen.

Hetzelfde gedonder zullen ze wss ook ooit met Liberty City krijgen als de GFWL keys op zijn.

Maar goed nogmaals, het is speculatie aan mijn kant, ik kan dit niet bevestigen. Ik weet alleen een beetje globaal hoe GFWL en dit soort licenties deals werken.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 13 januari 2020 21:41]

Valve? Dit is 100% de verantwoordelijkheid van Rockstar.

Veel andere developers hebben GFWL indertijd gedumpt en zijn al lang overgeschakeld naar Steamworks. From Software's Dark Souls Prepare to Die Edition om maar één voorbeeld te geven.
https://steamcommunity.co...ons/0/626329187083042093/

[Reactie gewijzigd door Burning02 op 13 januari 2020 21:36]

En welke oplossing geef je mensen dan die hem niet via Steam hebben gekocht? Dat zijn er nogal wat. Een integratie breder dan een specifieke launcher is er niet meer echt met het doodgaan van GameSpy die dit vroeger bijvoorbeeld altijd verzorgde en het ter ziele zijnde GFWL.
De oplossing specifiek in dit geval van GTA IV PC? Volledige integratie onder Rockstar Games Launcher, ongeacht de winkel.

Het is niet mijn bedoeling om uit te schijnen dat ze met GTA IV volledige Steamworks integratie moeten doen, dat wil ik toch eens duidelijk maken voor het geval er een misverstand zou ontstaan. Switch van GFWL naar Steamworks (dat de afgelopen jaren het geval was bij nogal wat PC games) is vooral voor al die andere developers die geen eigen service hebben maar die beroep doen op o.a. Valve's service en tools. Dit in contrast met Rockstar, dat hun eigen infrastructuur (RGL/Social Club) heeft.
Ik heb een fysiek kopie gekocht met GFWL.
Als ik mijn key kan redeemen via de Rockstar games launcher, ben ik een blij man.
Ik ben geen fan van de tientallen verschillende game launchers, maar ik zou het wel beter vinden als ze consistent GTA IV (ook) uitbrengen voor hun eigen launcher.

Recent heb ik nog gezocht voor een digitale download waarmee ik GTA IV met mijn gekochte key kon downloaden. Dit blijkt momenteel niet mogelijk te zijn. Binnen de Rockstar launcher heb ik verschillende GTA games, het zou mooi zijn als GTA IV hier ook bij komt te staan :) Mits ik mijn bestaande key kan redeemen natuurlijk.
Ehm... Liberty City Stories Episodes from Liberty City wordt nog wel verkocht en die gebruikt net zo goed GFWL... Heb ze toevallig gisteren beiden gekocht (GTA IV via CD key, LCS direct van Steam). Ze gebruiken allebei GFWL en slaan er ook hun saves in op.

Dus deze reden klopt niet echt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 januari 2020 23:12]

Niet per se, het kan zijn dat de keys gegenereerd waren in het verleden en dat die nu voor IV op zijn terwijl die van LCS nog in voorraad zijn.
Maar GFWL vraagt nergens om keys. Steam geeft me inderdaad een key bij het starten en zegt dat ik die in de game moet invoeren. Verder wordt daar echter nooit meer om gevraagd.
Maar dat wil niet zeggen dat onderliggend die key wel gebruikt wordt.
Er zijn een aantal games die inderdaad bij opstarten een key laten zien, maar ik heb deze ook nog nooit hoeven invoeren. Maar die key wordt wel altijd gebruikt.
Games die werken met GFWL hebben ook een GFWL key, en in het geval van GTA IV waren deze waarschijnlijk allemaal al uitgegeven, waarop Rockstar dus de verkoop van het spel tijdelijk stop moet zetten omdat je anders een niet werkend spel zou kunnen kopen. Het kan zomaar zijn dat de andere games die je in je vorige reactie noemt nog wel keys beschikbaar hebben, waardoor die nog wel te krijgen zijn. Deze zullen ook wel verdwijnen als die keys ook op zijn, maar dan zullen ze ook wel weer terug komen.
Daar hebben ze dan dus waarschijnlijk nog keys van liggen...
Even voor de duidelijkheid: GTA Liberty City Stories (en tevens Vice City Stories) zijn niet op de computer te spelen (zonder simulator). @GekkePrutser bedoelt GTA IV: Episodes From Liberty City ;)

Ben het verder wel met je eens dat EFLC inderdaad wel te spelen/koop is.
Oepsch.. Inderdaad! Ik heb Liberty City Stories ook gespeeld, op de PSP. Vandaar.
Of er nieuwe versie van het spel uitkomt waarin de afhankelijkheid van het genoemde platform wordt geschrapt, is niet bekend. Dat lijkt een voor de hand liggende stap, omdat verschillende ontwikkelaars in het verleden ook patches voor hun games hebben uitgebracht om Games For Windows Live te verwijderen.
Voor de hand liggend, voor een spel van 11 jaar oud?
Het is zeker niet raar als GTAIV met een patch weer op Steam komt. Het terugbrengen van oude games is de laatste jaren heel normaal geworden. Een gat in je game bibliotheek als uitgever is niet meer zo normaal als vroeger.
Naja GTA 1 en 2 kwamen ook nooit meer terug op Steam, dus wie weet gebeurt dat hier ook misschien niet.
Maar werden wel gratis te downloaden vanaf rockstars eigen website...
En gister zei nog iemand tegen mij dat GFWL eruit geknald was uit dat spel, blijkbaar niet dus.

je hebt GFWL nodig omdat anders kun je het spel niet opslaan op PC
GFWL geeft geen nieuwe keys meer uit. Huidige gebruikers kunnen het spel nog gewoon spelen. Daaruit concludeer ik dus dat GFWL nog in GTA4 zit en nodig is voor drm. Maar dat de uitgifte van keys gestopt is.
Ik heb het spel gisteren gekocht en Steam gaf me inderdaad een key om in te voeren. Echter werd hier door GFWL nergens om gevraagd :? Ik ben in GFWL nog naar "redeem code" gedaan maar daar werd die niet geaccepteerd.

Dus waar die keys nu voor nodig zijn... :?

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 januari 2020 21:09]

Maar dat wil niet zeggen dat onderliggend die key wel gebruikt wordt.
Bij games die je via Steam koopt, maar wel via een ander platform werken (zoals GFWL, Origin, etc.), gebeurt de activatie niet via steam. Daarvoor toont Steam de key, voor het geval dat je de key zelf in moet voeren. Meestal wordt de activatie netjes geregeld, en hoef je dus zelf niks te doen.

De key die je dus in beeld krijgt is de key die je spel gebruikt om te activeren.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 14 januari 2020 11:56]

Dit maakt repacks en dergelijken toch wel weer interessant.. als ineens een officieel verkoop-kanaal wegvalt en je wil de game (bij wijze van) *nu* spelen op je pc.. wat ga je dan doen?
Even geduld hebben?
Als ze bij Rockstar even XLiveLess implementeren zijn ze van het gedoe af. Dikke faal van Microsoft, maar de uitgevers hebben ook boter op hun hoofd.
GTA IV heb ik gekocht op Steam een x aantal jaren geleden, maar niet vaak gespeeld omdat er geen stabiele FPS en framerate gehaald werd (Ondanks ruim krachtig genoege hardware) En heb hem nu ook niet geïnstalleerd staan..

Maar degene die GTA IV al in bezit hebben kunnen nog wel spelen als ik het goed begrijp? Dus enkel degene die hem nu nog hadden willen aanschaffen hebben pech?
De GTA IV-PC port is gewoon afgrijselijk slecht. Ik hoop dat we in de komende decennia ooit een keer een remaster krijgen die dat fixt, want het spel zelf is wel erg interessant, er zijn imo veel details die missen in V.
Precies dat! Matige consoleport helaas
Dit kan eigenlijk best goed uitpakken als ze GFWL er eindelijk uit gaan slopen. Hopelijk zijn er dan een stuk minder problemen met het spel en hoef je niet eerst onhandig GFWL te installeren voordat je het spel kan starten. Het zou nog mooier zijn als ze van de gelegenheid gebruik zouden maken om de source code van de PC-port erbij te pakken en deze te gaan fixen; bijv. een stabielere en hogere framerate. Ik vond het spel wel leuk, maar vond het wat minder leuk door het gedoe met GFWL en de niet zo enorm goede port-job. Hopelijk lossen ze dit dus allemaal eens op.

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 13 januari 2020 21:24]

ze mogen dit deel wat mij betreft best "remasteren". Hij was erg leuk in mijn herrinering, maar de controls kan ik, zeker na deel 5, gewoon niet meer aan wennen. Beter gezegd; het speelt gewoon niet leuk, alleen maar frustratie. Graphics kunnen ook een aardige oppoetsbeurt gebruiken.

Ik zou hem graag nog een keer ervaren, maar in de huidige vorm zit dat er gewoon niet meer in helaas.
GFWL en GTAIV..... heb nog nooit zo'n bak ellende gehad als met die 2 gecombineerd, nieuwe Windows installeren met het meeste erop... 3 uur.

GFWL en GTAIV installeren ruime 6 uur met foutmeldingen en ellende.

Nog nooit zo dichtbij geweest om de game in de fik te steken en die troep naar rockstar te sturen met de dikke middelvinger

Sindsdien ook nooit een Xbox gehad. En komt er ook niet in.
Wat heeft Xbox er precies mee te maken?
Omdat GFWL en het dashboard van de oude Xbox op elkaar leken?
Verder krijg je na die ellende wel antiepathie tegen MS

Hetzelfde voor windows 10, gebruik het nieuwe OS ook nog steeds minimaal, eigenlijk enkel voor de Oculus VR ;)
Dat heeft nog steeds niks met de Xbox te maken. Je zegt eigenlijk dat je geen Xbox wilt omdat je ervaring met een verouderd platform niet zo goed is.
Ja iets met kruit verschoten voor mij.

Maar hiernaast is voor mij de Playstation ook gewoon de betere console.

Dit voegt voor mij iets meer toe dan een Xbox, heb namelijk al een game pc en voor de exclusives (in tegenstelling tot wat bij de Microsoft presentatie meermaals) heb ik al het nodige al op de pc kunnen spelen.
Xbox werkt nochtans perfect