Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Appen tijdens autorijden is in houder even gevaarlijk als in hand'

Het gebruik van een smartphone voor WhatsApp tijdens autorijden is even gevaarlijk met de telefoon in de houder als in de hand. Dat concludeert de Nederlandse SWOV. Chauffeurs die de telefoon gebruikten bij een onderzoek slingerden en reden langzamer.

Bij het onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid bleek dat automobilisten gemiddeld 25 keer naar hun smartphone keken wanneer deze in de houder stond, versus 22 keer bij het in de hand houden van het toestel. De totale duur van het kijken naar de smartphone in de houder betrof tijdens de test 28,2 seconden, tegenover 23,3 seconden bij het vasthouden in de hand.

Wel kijken automobilisten iets langer in de spiegels en ervoeren ze wat minder mentale inspanning bij het uitwisselen van berichten met een smartphone in de houder. Maar nog altijd is de totale duur van het kijken in de spiegels aanzienlijk lager dan wanneer ze geen smartphone gebruiken en ook is de mentale inspanning significant hoger.

Bij het gebruik van WhatsApp in de auto variëren chauffeurs meer in gereden snelheid en slingeren ze meer dan personen die hun smartphone niet achter het stuur gebruiken. Dat is bij gebruik in een houder en in de hand. Ze rijden in beide gevallen langzamer.

De SWOV wilde weten wat het effect is van smartphonegebruik met de telefoon in een houder op het rij- en kijkgedrag van automobilisten en hoe dit zich verhoudt tot de effecten van appen met de telefoon in de hand. De 27 deelnemers werden bij de test gevraagd om tijdens het rijden in een rijsimulator vragen via WhatsApp te beantwoorden. Zij reden elk drie ritten in de rijsimulator: bij één rit hadden de deelnemers de telefoon in de hand, bij de andere in een houder op het dashboard en ook was er een rit zonder smartphone. Tijdens de ritten in de rijsimulator zijn de oogbewegingen geregistreerd om na te kunnen gaan waar de deelnemers naar keken tijdens het rijden en is gemeten hoe groot hun taakbelasting was.

De conclusie van de onderzoekers is dat er geen reden is om aan te nemen dat het veiliger is om tijdens het autorijden de telefoon in de houder te bedienen dan in de hand. "De problemen komen voor bij jong en oud, man en vrouw en zowel ervaren als onervaren appers. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid is het appen op een telefoon die in een houder is geplaatst ook ongewenst", aldus de SWOV. De stichting roept op nader onderzoek te verrichten, waarna mogelijk het verbod op het vasthouden van een telefoon achter het stuur uitgebreid moet worden.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-01-2020 • 09:57

494 Linkedin Google+

Reacties (494)

Wijzig sortering
Als je kijkt onder je stuur of naar een (op voldoende hoogte geplaatst) scherm in het midden heb je in beide gevallen het wegdek voor je gewoon nog in beeld - enkel de focus is er niet op en in beide gevallen zul je dus zeker niet alles zien op de weg... Dus de stelling dat je de weg volledig in het oog houdt wanneer je naar een snelheidsmeter onder het stuur kijkt is simpelweg fysiek onmogelijk (je hersenen filteren namelijk actief informatie weg uit het zichtveld waarop je niet scherp stelt en/of niet focust - dat is normaal gesproken wel zo praktisch ter voorkoming van een informatie overload, maar tijdens autorijden is het wat minder praktisch). Wel is het zo dat als er op precies zo'n moment iets onverwachts voor je zou gebeuren op de weg je dat absoluut ziet (ook een truc van je hersenen die dan semi-automatisch de focus verleggen)! Maar dit zal bij het kijken naar een scherm in het midden van de auto ook het geval zijn. Het kan zonder meer zijn dat er een persoonlijke voorkeur is voor het één of het ander. Ik zie wel een klein minpuntje dat het scherm in het midden van de auto iets verder weg van je zit dan een scherm achter het stuur (je moet iets verder wegkijken, dat kost toch steeds een microseconde oid - en in het verkeer kan dat verschil maken!) maar in beide gevallen ben je toch focus even kwijt van de weg zonder de weg geheel uit het oog te verliezen.

Wat betreft bedienen van een scherm helemaal eens. Al is dat best enigszins mogelijk zonder te kijken wanneer je eenmaal weet wat waar zit in het scherm (ook hier geldt dat als je naar de weg voor je kijkt je toch ook iets in de auto ziet al is de focus er niet op). Maar het ging mij met name om de stelling dat het een design fout is wanneer de snelheidsmeter in het midden geplaatst is (Tesla) ipv onder het stuur... daar hoef je niks te bedienen. Qua bediening zweer ik bij spraakbesturing (nóg minder afleidend dan fysieke knoppen), alleen die techniek is nog altijd niet vlekkeloos... En qua touchscreens wordt het interessant zodra knoppen op een touchscreen voelbaar worden (die techniek wordt ook al lange tijd onderzocht, misschien nu flexibele schermen meer gemeengoed worden gaat het er ook echt een keer komen: nieuws: Patentaanvraag Samsung toont scherm dat objecten in reliëf nabootst

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 14 januari 2020 08:20]

Onzin dat als je naar je snelheidmeter kijkt, je dan nog op de weg focust. Ik heb dit in geen enkele auto ervaren.

De enige auto waarvan ik de snelheid heb kunnen aflezen zonder mijn focus te verleggen is de prius 3. Hier werd de snelheid geprojecteerd op mijn scherm en vind ik persoonlijk zelfs een verplichting. Wat betreft de andere knoppen zoals airco enzo, tja die knoppen waren in mijn prius ook onderin en wanneer ik iets aanpas voel ik weliswaar de knap maar de temperatuur aflezen is onderin op radio hoogte. Ook dan is mijn focus weer even weg.

Enige goede oplossing: Robot-autos! Laat ze maar komen heur :-)
Is dat zo? En is dat al zo als je enkel de ogen iets naar rechts beweegt? (en dus ook wanneer je bv. in de zijspiegel zou kijken?) Kan het me eigenlijk niet voorstellen... Ik gebruik zelf het scherm op de midden console best veel en heb hier in ieder geval zelf nooit iets van gemerkt! (en het is bij mijn auto niet te missen - zodra ik afwijk van de rijrichting stuurt deze namelijk zelf weer bij in de juister richting).
Als ik naast iemand fiets, ben ik ook afgeleid, door het gesprek. Ik merk dan dat ik soms niet adequaat reageer op verkeerssituaties. Maar het is natuurlijk een stuk minder afleidend dan naar een scherm kijken.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 14 januari 2020 04:52]

Het is niet zo zwart-wit. Natuurlijk zorgt elke handeling ervoor dat je aandacht op de weg vermindert, of dat nou een touch screen met een 40-niveaus diepe menustructuur of een fysieke knop. Maar het is duidelijk dat je met een knop die je op de tast kan vinden en met een oogwenk goed kan instellen beter af bent dan een scherm waar je actief mee moet interacteren.
Renault had voorheen een scherm hoog óp het dashboard gemonteerd voor navigatie. Dat kon je dan bedienen met een joystick op de middenconsole. Dat had als voordeel dat de bediening altijd binnen handbereik was maar het schermpje dus vlakbij de weg. Zo hoefde je amper je ogen van de weg te halen om op de navigatie te kijken en kon je het na een tijdje blind met die joystick bedienen. Helaas ook vervangen door een touchscreen dat eigenlijk te laag en te dichtbij zit (R-link).
Voor zo’n roterende joystick maakt links of rechtshandig zijn ook wat minder uit denk ik omdat je meer feedback hebt dan van een touchpad.

Een auto met het stuur aan de verkeerde kant heeft zoveel nadelen dat ik dat niemand zou aanraden, je hebt bijvoorbeeld een veel grotere dode hoek aan de kant waarvan je op de rotonde aankomend verkeer kunt verwachten (links).
Laatste model Saab 9-5 had een HUD.
Dat weten jij en ik, maar de rest heeft dat nog niet ervaren ;)
Maar tactiele feedback is waardeloos. Vergelijk het met digitale horloges: toen ze er net waren moest iedereen er heen en moesten alle telewerken digitaal. Na enige analyse kwam men er achter dat analoog soms beter is: die kun je vanuit je ooghoek zien en op reageren zonder te moeten interpreteren: stokje van de wijzer staat omhoog dan rij ik 100km per uur, is het 12 uur of ben ik met mijn duikboot aan het wateroppervlak. 11:58 of 11:59 is minder snel te interpreteren als 12 uur.
Airco moet je dan ook gewoon aanzetten en niet meer uit.
Temperatuur instellen en gaan.

Ik kom tijdens een rit van 300km nauwelijks aan de knoppen in de midden console.
Weet echt niet wat jullie er allemaal mee doen.

Alle belangrijke knoppen zitten aan t stuur. En dat zijn de enige die ik gebruik tijdens het rijden.
Wat dat betreft kun je beter alle werkende knoppen op de midden console verbieden tijdens rijden en verplichten dat alle auto’s climate control en stuur bediening krijgen ipv touchscreens verbieden...
Daarom moet wetgeving niet te specifiek zijn.

Als je zegt, je mag niet met de telefoon in de hand achter het stuur zitten bellen of appen is veel te specifiek.

Helaas is het grote probleem dat ze niet zichzelf kapot rijden maar vaak juist anderen. Van mij mag een ieder die het nodig vindt de telefoon te gebruiken tijdens het rijden zich gelijk om een boom vouwen. Weg ermee
Of je rijd door tot de eerst volgende mogelijkheid om te stoppen. Ik houd er altijd rekening mee dat electronische navigatie kan falen door storing of uitval, dus weet ik van te voren de altijd welke afslagen ik moet nemen. Net zoals bij vooruit kijken op de weg, kijk ik ook vooruit op de navigatie zodat ik concentratie kan houden tijdens het verrichten van handelingen.

Richting aangeven, overzicht bewaren, verkeerslichten, overig verkeer, belijning et cetera, nemen genoeg concentratie om dan ook nog eens op navigatie te moeten kijken.

En ik zie dagelijks zo veel ongelukken of bijna ongelukken doordat mensen met andere zaken bezig zijn dan auto rijden.
Boem! _/-\o_

Het gaat niet om het kunnen rijden, het gaat erom de weg te weten.
Wegbewijzering, straatnaam bordjes? Vroeger deden we het ook zonder.
Ja, en zonder gordels, stuurbekrachtiging, abs, eps én vouwden we onder het rijden de kaart open en zagen dan helemaal niets meer.
Ik keek thuis meestal als ik ergens naar toe koest hoe ik er kwam. Voorbereiden was het halve werk. En ik kwam overal zonder problemen. En moest ik toch kaart lezen, dan stopte ik op een parkeer gelegenheid.

Overigens dat laatste doe ik nog steeds met bellen in de auto wanneer het een gesprek ik waar ik concentratie nodig heb. Ondanks dat ik hands-free kan bellen.

En zeker sinds de laatste keer dat ik een ongeluk had waarbij een auto zich met volle snelheid bij mij achter naar binnen reed toen ik als laatste in de file stond. Ik zag dat hij schrok dat het stil stond met de telefoon aan zijn oor. Mijn opmerking op het schade formulier en tegen de politie was dan ook, ik zag hem bellen.
Ok, oude stempel dus. _/-\o_
Nee de twee zijn niet helemaal hetzelfde, maar je kunt het wel zo beschouwen. En wat betreft appen in de auto kun je beter stellen "het mag niet, tenzij.." puur omdat dat veiliger is, ook al mag het wel zolang Artikel 5 niet in werking hoeft te treden. Ik gebruikte daarom expres ook de term "equivalent" ipv "identiek" ;)
Nee ik ben juist bang dat er straks NIKS meer van eigen verantwoordelijkheid overblijft. Dat we nergens meer over moeten nadenken of inschattingen moeten maken maar gewoon de regeltjes moeten (hoeven) te volgen die ons opgedragen worden. Het wordt dan wellicht een super veilige maatschappij maar tevens ook extreem saai.
Laten we het maar niet over die 130 km/h hebben lol, die verandering in snelheid levert juist helemaal niks op en we zullen nog wel zien hoeveel veiliger het wordt, ik voorspel niet veiliger. Bovendien werkt dit niet als we dit niet europees aanpakken, stikstof stopt niet aan de landsgrens, het is allemaal onzin. Maar de politiek kan zich weer op de borst kloppen want ze hebben een oplossing die zogezegd ook nog veiliger is en geen arbeidsplaatsen kost.
Je moet wel heel erg naief zijn om dit weer te geloven.

En ja je hebt volkomen gelijk ik ben ervan overtuigd dat ik meer verkeersinzicht heb dan de doorsnee bestuurder, je mag wel eens met mij meerijden hoor. ik rij 30.000+ km per jaar al 34 jaar zonder incidenten. Ik rij regelmatig op de Duitse snelwegen van Maastricht naar Berlijn, daar is het zonder snelheidslimiet echt niet onveiliger...
1 2 3 ... 10


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True