Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Alpine toont headunit met 11"-touchscreen voor Android Auto en Apple Carplay

Alpine heeft een audio- en videoreceiver voor in auto's aangekondigd die is voorzien van een 11"-scherm. Gebruikers kunnen de positie met een bracket instellen. De headunit werkt in combinatie met Apple Carplay en Android Auto.

De iLX-F411 in Alpine's Halo-serie komt in een 1-din-behuizing en heeft dezelfde eigenschappen als de iLX-F259, alleen dan in een 11"-formaat in plaats van een 9"-uitvoering. Het touchscreen heeft een resolutie van 800x480, net als bij de 9"-dashunits. De fabrikant spreekt van een 'zwevend' scherm en dankzij de bracket kunnen gebruikers kiezen uit vier hoek-, vijf hoogte- en twee diepteposities.

De gebruikersinterface is aan te passen en bevat drie homescreens met keuze uit 22 beschikbare widgets. Via usb, de aux-input en hdmi-in en -uit zijn externe apparaten aan te sluiten. Ondersteuning voor bluetooth is aanwezig voor het streamen van audio en handsfree bellen en bij gebruik in combinatie met Android Auto is de Google Assistent voor de bediening in te zetten. De iLX-F411 verschijnt in juni voor een adviesprijs van 1200 dollar.

Alpine Halo 11 inch

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-01-2020 • 12:35

138 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (138)

Wijzig sortering
Alpine, kom op. Als je 1200 dollar gaat vragen voor een veredelde radio + chipset uit een mobieltje samen met een een simpel schermpje, trakteer ons dan op iets dat we echt willen hebben. En hiermee doel ik op een fatsoenlijk slim-bezel 11-13" scherm met een resolutie die tenminste hoger is dan 1280x720. Ja, ik begrijp dat dit een apparaat voor een single-DIN opening is, wat oudere auto's met een all-in-one oplossing een stuk moderner kan maken. Maar ik snap gewoon niet waarom deze Alpine's of Pioneers zo ouderwets overkomen. De productiekosten van dit apparaat kunnen gewoonweg niet hoger zijn dan een paar honderd euro...

Het is natuurlijk niet eerlijk om alleen met het vingertje naar hun te wijzen, er worden bizar veel nieuwe auto's uitgebracht met dergelijke brakke en vaak ook relatief kleine schermen. Er lijkt geen enkele motivator te zijn om vooruitgang te zoeken. Ik heb een wagen uit 2011 met een 9" scherm met 800x480. Dat was 9 jaar geleden al de norm, niet bepaald iets unieks... Alleen merken als Audi bieden je een "premium" ervaring (letterlijk een scherm dat net minderwaardig is aan een paar jaar oude iPad) voor het luttele bedrag van 2-5000 euro. Is dat dan de vooruitgang?

Automerken zouden letterlijk beter af zijn om een mainstream mobieltje in die dubbel-DIN sloten te duwen, met een laagje software dat netjes een aantal autofuncties kan bedienen.
Ik denk dan aan een oplossing van een simpel plastic bracket waar je je telefoon in landscape in kunt klikken. Nieuwe telefoon, even een andere bracket kopen en klaar.

Maar misschien denk ik te makkelijk....
Renault had dus ~6 jaar geleden hetzelfde idee en heeft dit in de 3e generatie Twingo geïmplementeerd in de vorm van 'Connect R&GO' Hier wordt via bluetooth informatie over de auto (snelheid, toerental, brandstof etc.) naar je smartphone gestuurd.

Voorbeeld: https://cdn.group.renault.com/ren/master/renault-new-cars/editorial/renault-easyconnect/renault-editorial-easyconnect-005.jpg.ximg.small.jpg/1568027184790.jpg
Inderdaad vreemd. Tot op heden is het eigenlijk alleen Tesla die al zijn auto's voorziet van een groot en hoogwaardig scherm (of je er nou fan van bent of niet). Ik snap niet waarom het zo moeilijk is voor andere fabrikanten om ook maar de helft qua grootte van dit scherm netjes te integreren. Als je kijkt naar andere technieken in auto's kan dit toch niet zo lastig zijn?
Omdat het helemaal niet per se nodig is. Mazda bijv. heeft een redelijk klein schermpje in alle modellen, maar zeer makkelijk te bedienen met de draaiknop naast je. Werkt m.i. stukken beter dan zo'n mega-touchscreen :)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 10 januari 2020 17:09]

Bediening is goed gejat van BMW. En dat is hartstikke goed. Maar ze hadden er niet van die fletse lage resolutie schermen in moeten hangen. Eigenlijk precies wat TheGreatAtuin aanhaald
Ik vind het ook nooit vervelend werken hoor, en je hebt gelijk dat de bediening altijd op 1 moet staan: een draaiknop is makkelijker en met veel minder afleiding te bedienen dan een touchscreen met honderden menu's.
Echter, het zorgt er wel voor dat vooruitgang helemaal stil staat. Een combi groot touchscreen / fatsoenlijke gesture / draaiknop bediening moet echt niet moeilijk uit te voeren zijn.
Het scherm van Mazda is ook een touchscreen.
Mercedes CLA heeft het ook
Een simpele zoektocht op internet laat mij vergelijkbare (chineze) opties vinden vanaf 150 euro. De minder bekende merken gaan in 1 Din voor 450 euro. Specs zijn vergelijkbaar. Alpine is heel erg duur, belangrijker nog dan de specs: werkt het een beetje?!
Dan is je audiokwaliteit ook 10 keer zo slecht waarschijnlijk. Daarnaast zit je met garantie, bouwkwaliteit (ze gaan veel sneller kapot), geen Apple Carplay/Android auto, etc. Autoradio's zijn gewoon duur, vooral merken als Alpine, die zich vooral ook richten op de audiokwaliteit.
Ik heb een Duits-Chinees inbouw android tablet die zich gedraag als telefoon en gebruikt wordt als auto radio. inclusief stuurwiel bediening. Ding werkt perfect. Met 1 druk op de knop te gebruiken voor youtube, spotify, en navigatie. Netflix heb ik nog niet kunnen installeren(zou ook niet weten waarom).

Ding werkt perfect. Audio kwaliteit is veel beter dan de radio die erin zat, of de JBL die ik gehad heb in mijn vorige auto. Met de bijgeleverde afwerking lijkt het alsof de radio origineel is, en alle lichtjes zijn RGB dus in te stellen op de kleur.


Ik ben door de lokale tune shop afgeraden om er nog een extra versterker tussen te zetten. de output was gerate op 45-50 watt en dit levert hij ook echt. Samen met goede lage weerstand speakers, is het geluid echt van hoge kwaliteit en zuiver, zonder een overheersende subwoofer. er kwam een gratis achteruitrijdt camera bij die zij geïnstalleerd hebben met de rest van dit pakket, en dit alles was goedkoper dan de 1 din radio van Pioneer.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar het gros van de chineze radio's zijn niet van die kwaliteit.
Ik heb hetzelfde. Werkt echt uitstekend.
Merk inderdaad dat de audiokwaliteit wat lager is wanneer de auto stil staat in vergelijking met de standaard radio die er in zat. Maar op snelwegen is dit verschil al afwezig.

Ding heeft in zuid-Frankrijk volop in de zon gestaan en startte elke keer weer zonder problemen op.
Idd welke heb je? Ik heb interesse..
Ik wist dat ik het exact kon uitzoeken. Maar ik heb alles laten inbouwen door de tune shop. De doos was in ieder geval wit. dus daar valt weinig aan af te lezen.

Ik heb vermoedelijk deze,

https://nl.aliexpress.com...1602_5,searchweb201603_55

De afbeeldingen zijn wel bewerkt, zeker met wat er on screen getoond wordt.

Maar het werkt perfect, ik zet mijn hotspot aan voordat ik in de auto stap en tegen de tijd dat ik wegrijdt zijn Spotify en tom tom mobile beide opgestart en staat de muziek aan. DMV spotify connect kan ik de telefoon rond geven in de auto en kan de muziek bestuurd worden door iedereen. Ik ben er heel erg blij mee.
Top! Dank je. Ook heel fijn om te lezen dat Tomtom mobile er op draait!
Ik heb een volkswagen T3, het moterblok, wielen, omgeving en alles wat kan trillen maakt zo veel herrie, die geluidskwaliteit komt nog niet echt door... Maar je hebt inderdaad gelijk, veel chineze meuk is qua (geluid)skwaliteit slecht. Mocht je High end willen voor weinig: Ra-Pi, Andriod op duwen, extern geluidskaart, generieke versterker, touch screen. Voor 400 euro bouw je een pracht van een apparaat.
Ik snap nog steeds niet waarom alles zo duur moet zijn: het is een standaard DIN slot, een medicore telefoon kost 200 euro, versterker eindtrap kost 40 euro, scherm kost je 100 euro. wat ijzer en plastic, 20 euro.
Alpine mag dan wel een naam hebben: ze hebben zeer waarschijnlijk het core board gewoon extern ingekocht, hun eigen huidige versterker schema aan geplakt, en het merk er op geschreven. Die laatste stap was erg duur en moeilijk.
Ik heb zelf ook zitten denken om mn RPi in de auto te bouwen met een usb geluidskaart en een goeie versterker erachter, en dan nog een DAB antenne e.d. Maar na onderzoek bleek ik beter uit te zijn met een goeie dubbel din autoradio van Pioneer met Apple Carplay/Android Auto en DAB, en een kleine 4x100 watt versterker erbij omdat de radio maar 4x45 watt kan leveren (ik heb 80 watt speakers, dus die wil ik ook nog een keer vervangen). Dit was bij elkaar goedkoper dan wat ik met de RPi kwijt was geweest, en daar komt ook nog de tijd bij kijken om het allemaal goed in te bouwen. En nu ik een beetje aan Apple Carplay gewend ben zou ik ook niet meer zonder willen.
Overdrijven is ook een vak. Het grootste deel van de geluidskwaliteit wordt bepaald door je speakers en niet door je radio.

Als je echt het allergoedkoopste brol koopt en je houd geen rekening met het vermogen van de speakers dan zal het inderdaad nergens naar klinken. Maar voor een paar honderd euro en een beetje onderzoek kun je al best leuke radio's kopen die gewoon goed zijn. Vaak ook nog via een Nederlandse webshop waarbij je gewoon standaard EU garantie hebt.

Hier op GoT zijn ook genoeg topics te vinden over radio's van 300 - 600 euro met een 6"-10" scherm die gewoon goede kwaliteit zijn.

Ik denk ook dat als je puur voor geluidskwaliteit gaat je beter kunt kijken naar een upgrade van je speakers en eventueel een losse versterker. Dat levert je veel meer waar voor je geld als een nieuwe headunit.
Ik heb zo'n Chinese headunit, inclusief canbus decoder waardoor de knoppen op het stuur werken, voor minder dan 200 euro thuisbezorgd. Dubbeldin, precies passend in mijn auto (facia plate inclusief knopjes) Ding doet het al ruim een jaar echt helemaal top. Beetje traag, maar dat wist ik omdat ik de cheapass hardware koos.
Beste auto upgrade ooit :P

Tuurlijk snap ik Alpine wel als premium merk met licentiekosten en dergelijke, maar dit ding is gewoon véél te duur.
Heb er deze week een geinstalleerd, zo'n chinese. Maar het geluid is wel belabberd, zelfs vergeleken met mijn budget OEM radio (Ford Fiesta).
Ik weet niet hoe oud die Fiesta is maar OEM Ford radio's (boven het basismodel dus met speakers voor en achter ) zijn behoorlijk goed en vooral afgestemd op de speakers/auto.
Dat blijkt. Ik had die android vooral gekocht voor een betere UI / meer functies maar die gaat er weer uit :-D

Nog tips voor een eenvoudig front speaker swap die een stap vooruit is?

[Reactie gewijzigd door Opperpanter2 op 11 januari 2020 21:11]

Eh 150 euro? Ik heb een CarPlay radio gekocht op aliexpress voor 35 euro.... En ja, dat scherm is niet top, maar alles werkt echt perfect
Niet om de prijs goed te praten, maar er zijn helaas best wel wat beperkingen als je apparaten voor automotive wil uitbrengen. Denk alleen al maar eens aan de temperaturen waaraan de binnenkant van de auto aan blootgesteld wordt op een zonnige dag. En voor de schermen geld dat in het geval van een ongeluk niet mag versplinteren. De meeste schermen die momenteel op de markt zijn, voldoen simpelweg niet aan deze specs. Dit specifieke scherm zal een al bestaand scherm zijn om de kosten lager te houden (kun je nagaan)...
Ik heb een opel Astra station van 2019, daar zit gewoon glas in hoor..
https://i.imgur.com/sYW5DVi.jpg
wanneer je goed kijkt zul je zien dat het "film on glas" is, vooral zichtbaar aan de rand.
eerlijk gezegd vind ik dat zelf niet eens een "nadeel" omdat ontspiegeling en dergelijk veel goedkoper is in folie variant, en daardoor veel sneller wordt toegepast door de OEMs.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 10 januari 2020 19:05]

Ach, kom op. Er worden zo veel auto's verkocht elk jaar maar dan nog is het niet te doen om een fatsoenlijk scherm te gebruiken? En versplintering is zo op te lossen door geen glas te gebruiken, maar de zelfde oplossing als wat ze er nu voor te gebruiken.

Face it, voor auto fabrikanten is radio's al sinds jaar en dag gewoon een melk post geweest, en dan is het voor andere fabrikanten natuurlijk makkelijk om voor het zelfde geld of iets minder met iets marginaal beters te komen.

Af fabriek kost zo'n ding zeker het dubbele bij de meeste fabrikanten en veel oude auto's hebben een verouderd ding er in zitten. Om over navigatie nog maar te zwijgen met map updates voor honderden euro's.
Schermen vallen nochtans niet uit bij hoge temperaturen, en chipsets kunnen met het meest simpele alu koelblokje worden gekoeld, ongeacht of de auto op een parking in Death Valley of niet staat.
Je opmerking over glassplintering is heel terecht, had ik nog niet over nagedacht. Echter, er zijn genoeg hele goede laptopschermen zonder glazen toplaag die niet versplinteren, dus gewoon een "courant" scherm met een zachtere toplaag is de oplossing denk ik.
De kostprijs voor OEM's van dergelijke displays is veel lager dan de vraagprijs. De punten welke je aanhaalt zijn geldig, dit is de reden dat de resoluties vaak "relatief" laag zijn omdat er robuuste methoden moeten worden toegepast gezien het temperatuurbereik waarin het display moet functioneren.

Bijvoorbeeld AUDI B9 -> film over glas ivm splinters
250,- per stuk (ex btw) + ongeveer 4,500,000,- aan ontwikkelingskosten en tooling. Verdeeld over ongeveer 2,500,000 stuks.

AUDI D5/C8/Q8 (dual screen) -> "glass on top"
800,- per set (ex btw) + ongeveer 6,500,000,- aan ontwikkelingskosten en tooling. Verdeeld over ongeveer 1,500,000 stuks.

Bron; leverancier van de schermen.

edit:
@LOTG ik weet niet precies waar je op doelt met je reactie, maar ik bevestig hierboven toch juist dat de vraagprijs van de schermen niet in lijn is met de prijs die de OEM aan de leverancier betaald?

p.s. de schermen van Tesla zijn niet heel veel duurder dan de prijzen hierboven genoemd, de prestaties zijn wel minder onder extreme omstandigheden, maar wie zal een beetje ghosting of slechte witwaarden een zorg zijn wanneer het -30 of +70 graden is in de auto? Andere merken hebben andere eisen/wensen. Tesla is erg pragmatisch gebleken.
Bron; diezelfde leverancier

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 10 januari 2020 18:57]

Alpine gebruikt standaard maten en doet enkel tooling op de backlight, flat cable en idd touch. Lage resolutie scherm komt vaak voor omdat er dan een transflective tft kan worden gebruikt ipv een transmissive zoals in de Tesla of Mercedes. De meest gebruikte transmisse varianten hebben dan vaak wel een backlight van 1000cd/m2. De 12,3" welke in verschillende Mercedes typen wordt gebuikt is beschikbaar via meerdere kanalen.

https://nl.aliexpress.com/i/33022026276.html

Het "glas" waar dit display (module) op is gebaseerd komt oorspronkelijk bij JPD (Japan Display) vandaan en nu ook via Tianma verkrijgbaar. Vandaar dat alle display "module" bouwers uit Shenzhen deze ondertussen ook verkopen. Dit scherm is al meer dan drie jaar via de distributie kanalen beschikbaar en was toen 80USD inkoop bij 1k stuk excl touch. Touch is toch vaak custom ivm plaatsing in het dashboard bijv.
Als het er OEM inzit wordt in NL er ook BPM over betaald, scheelt nogal wat.
Daarom werden vroeger radio's ook door de dealer geleverd als accessoire (ja, ook de Blaupunkt uit de autofolder). Maar met geïntegreerde units lukt dat niet meer.
En moet je nagaan, het display in een model 3 is echt een prima display hoor, maar als ik de iPad Pro ernaast houdt dan verbleekt het toch behoorlijk....
Nee hoor, ik mag prima op het scherm letten wanneer ik lekker bij de supercharger sta....
1200 dollar voor een apparaat bedoeld voor oudere auto's. Is vaak al de helft van de aanschafwaarde.
Ik vindt de Golf 4-5-6 periode toch de beste van alles. Het grote scherm en navigeren.

En je kon, kan altijd nog aftermarket setjes erin doen wat het moderner maakt.

Ik heb een woon-werk auto golf 5 diesel, voor 190,- een mooi sneller entertainment systeem ingebouwd. Duurde ongeveer een half uur.

Op AliE worden er nog genoeg verkocht, met dunne schermen etc. Alleen geen Apple csr of war dan ook. Maar dat mis ik niet.

[Reactie gewijzigd door tdlaccount op 10 januari 2020 13:14]

Ze werden er alleen ook heel gemakkelijk uitgehaald.
Ik wil helemaal niet zo'n groot scherm, verpest je auto interieur en is mega afleidend tijdens het rijden. Bovendien zijn grote schermen compleet onnodig en zijn ze er alleen voor een zeker gadget gehalte.
Dit ding is inderdaad véél te duur, maar zo'n reeds ingebouwd scherm hoeft echt niet groot en luxe te zijn. Doe mij maar gewoon een lekkere bediening, zoals Mazda die biedt met de draaiknop naast je. Kan m.i. niet beter! :)
Je mist wel een heel groot punt !

Met name Alpine staat van oudsher uit bekend om zijn krachtige en zuivere versterker gedeeltes en super hoge audio kwaliteit.
Het is echt spul voor audio puristen !
1200 dollar?? Wat kan dit ding meer dan een gewone iPad?
Om te beginnen kan het apparaat precies in het slot van een normale auto radio geinstalleerd worden (en heeft het ook de juiste aansluitingen om deze in de auto te plaatsen). Je hebt dus geen losse kabels langs je dashboard lopen, geen houder die het zicht op de weg ontneemt (ik zie nog steeds mensen die hun telefoon voor het raam plakken en zo een extra dode hoek creeeren in de auto).
Hoeveel auto's hebben tegenwoordig nog een DIN slot?
Busjes sowieso. Onderschat de professionele markt niet, beetje grijs kenteken/lichte vracht auto wordt niet erg kaal afgeleverd met inderdaad gewoon een DIN slot radio zonder poespas.
Ik vond het al best raar dat hier een markt voor was, in België ken ik niemand die nog aftermarket aan de slag gaat, puur en alleen omdat iedere white collar en zeker ITer hier een full option lease heeft.
De meerderheid niet. Gek hè dat de markt de meerderheid dient. Alsof ze geld willen verdienen.
Volgensmij best wel veel., al moet je daar voor wel die fancy pants cover even weghalen.
Daarmee: Dit product is specifiek voor auto's van het single DIN radio tijdperk. Niet voor je tweedehands fiesta uit 2012 waarvan de originele eigenaar te goedkoop was om een satnav erin te zetten.
De originele eigenaar wilde gewoon geen BPM betalen op extra's. Een groot probleem met auto's geleverd in Nederland is dat de buitensporig hoge belastingen ook doorgerekend worden op entertainment systemen, satnav en allerlei andere randzaken waardoor Nederlandse auto's weinig opties kennen ivm buitenland.
Zat garages waarbij ze vele extra's pas na invoering voorzien van diverse extra's en hiermee BPM besparen.
Veel auto's, vooral instap modellen van auto's uit 2015 en ouder hebben nog gewoon DIN slots.
Modernere auto's hebben de DIN slots overigens ook, maar in plaats van alleen een radio zit daar dan ook de bediening voor de airco en de verwarming, die vervolgens met een mooi stukje plastic (al dan niet met hout of leer afgewerkt) vormgegeven wordt.
Voor auto's zonder een din slot zijn er ook frames te verkrijgen. Mijn Corsa C heeft standaard ook geen din slot, maar daar kon ik heel eenvoudig een dubbeldin slot inbouwen, om er vervolgens een Pioneer radio in te schuiven. Bij modernere auto's is het wat meer uitdaging omdat de afwerking vaak veel groter is en in zijn geheel vervangen moet worden. Ook daar speelt Alpine op in trouwens, ze hebben zelfs voor specifieke modellen auto's een frame met bijbehorende afwerking zodat het lijkt alsof de radio origineel in de auto hoort.
Om te beginnen integreren met jouw auto...
Wat doet deze unit nog meer dan alleen de standaard aansluitkabel gebruiken om antenne, GPS en speakers aan te sluiten? Integreert hij met je stuurwielbediening? Laat hij berichten zien in je cockpit display?
Daar noem je in ieder geval al dingen die allemaal niet kunnen met een iPad. En ja, veel van deze radio's kun je ook met een adapter aansluiten op je stuurwielbediening als je die hebt.
Dus omdat je deze autoradio (want dat is het) op een paar speakers aan kan worden gesloten noem je dat "integreren" en betaal je daar 1200 dollar voor? Een autoradio van 3 tientjes kan dit ook. Dat rechtvaardigt de prijs dan toch helemaal niet!
Wat is integreren dan nog meer? En nee, daar betaal je geen 1200 dollar voor. Je betaalt wel voor de kwaliteit en het merk. Een autoradio van 3 tientjes heeft niet dezelfde kwaliteit als zo'n radio als deze. Je kunt bij zo'n goedkope radio nog wat verbeteren met een goede versterker, maar dan nog kom je niet op hetzelfde niveau. Bovendien betaal je ook voor de Apple Carplay integratie (en volgens mij ook voor Android Auto, maar dat weet ik niet zeker), en waarschijnlijk ondersteund deze radio ook DAB, wat ook de prijs ook nog best wel omhoog drijft. Wel vind ik 1200 dollar te veel, dan zou ik ook verwachten dat je een mooie afwerking hebt, en juist niet zo'n "zwevend" scherm. Alpine heeft namelijk ook modellen met een afwerking die precies past bij de rest van je dashboard, maar dat is dan weer vooral voor de modernere auto waar je dubbel din in kwijt kunt.

Persoonlijk vind ik 300-400 al genoeg voor zo'n radio als dit. Ik heb zelf voor +- 300 euro een Pioneer met een 7 inch scherm, en dat vind ik ook groot zat. Hiervoor had ik zo'n radio van een paar tientjes, wel met een externe versterker, maar de geluidskwaliteit is toch nog sterk verbeterd met de Pioneer die ik nu heb. Dit komt mede doordat je de cutoff van de verschillende kanalen apart in kunt stellen, en meer van dat soort instellingen. Dat soort dingen merk je gewoon als je een goedkoop model vergelijkt met een duurdere.
Integreren is het kunnen aansturen of uitlezen van functies van de auto. Denk aan het instellen van de temperatuur, de tellerwaardes (snelheid, toerental, oliedruk, tankinhoud, etc), achteruitrijcamera, dashcam weergave, navigatie.

Dingen die je overigens ook, zo niet juist, prima kunt met een (in ieder geval) android device en een bleutooth ODB reader. Een headunit met een gesloten en/of specifiek geschreven besturings'software' gaat dat vaak niet doen. En een fatsoenlijk werkende android headunit (en fatsoenlijk is net zo snel en soepel als een flaggenschip mobiel/tablet) is er niet te vinden.

In mijn (en diverse andere modellen en auto's van conculega merken) Kia zit een headunit die op android werkt, maar is buiten de standaard functies zo traag als poep en ongebruiksvriendelijk als wat.

Voor 1200 dollar kun je naar mijn idee toch wel iets beters maken. Fabrikanten ontwikkelen veelal op 'veiligheid', want zeggen dat je een volledige android tablet met dito mogelijkheden in een auto aanbied spits gelijk de oren van allemaal veiligheidinstanties.

Het niet kunnen koppelen van een telefoon via bleutooth tijdens het rijden is een voorbeeld van de betutteling van het autorijden. Kun je er inderdaad prima voor en na doen, maar die verantwoordelijkheid neem ik zelf liever. Veiligheidfuncties zoals die zijn veelal niet uit te schakelen op een simpele manier.
Als je een dergelijke unit nodig hebt in je auto heb je doorgaans geen stuurwielbediening. Of andersom geredeneerd, als jouw auto voorzien is van stuurwielbediening zit er doorgaans ook een infotainmentsysteem in.
Het wel of niet hebben van stuurwielbediening zal meestal helemaal geen invloed hebben op het wel of niet installeren van zo'n radio als deze. Het zal misschien wel invloed hebben in je keuze, want bepaalde modellen kun je wel weer aansluiten op je stuurwielbediening (meestal met een vrij prijzige adapter).
Dat is niet waar. Mijn auto heeft ook stuurwielbediening, en de originele radio heeft zelfs geen scherm, maar gebruikt het kleine lcd schermpje in het midden bovenin het dashboard, en heeft alleen fm en cd. Zo zijn er veel meer merken/modellen.

Ook die infotainment systemen worden regelmatig vervangen voor een aftermarket systeem omdat de geluidskwaliteit vaak wat minder is, en omdat bij een aantal automerken de interface erg slecht is.
Dat klopt van geen kant. Er zijn genoeg auto's met alleen stuurwielbediening voor de ingebouwde radio, maar zonder infotainmentsysteem.
Integreert helemaal niks ....
1DIN sloten zitten niet eens meer in moderne auto's en in wagens uit 1999 waar dat wel in zit plaats je doorgaans geen toestel van 1200 euro (want dat kost ie hier straks minimaal).
Het is geen ipad vervanging. Apple Carplay en Android auto werken meer als een secundair scherm voor je smartphone met een aangepaste interface. Zit in bijna alle nieuwe auto's maar hierdoor is het bruikbaar in oudere auto's zonder moderne unit.

[Reactie gewijzigd door m3gA op 10 januari 2020 12:41]

Ja ik weet wat het is, alleen is die 1200 euro niet recht te praten. Slaat echt helemaal nergens op. Het is uiteindelijk een touchscreen met wat interfaces die in een DIN slot past. Dus laat iemand mij graag uitleggen waarom dit 870 euro meer kost dan een iPad?
Nu ik heb Android auto. Moet bekabelt terwijl telefoon draadloos laad, ja duh kom op zeg. Verder zijn de functies heel erg beperkt. Zou heel graag mijn TomTom op mijn autoscherm toveren, echt tof. Nu dat gaat niet. Muziek/telefoneren via bluetooth werkt als een trein. Gewoon lekker draadloos laden.
Zou het niet eens vervelend vinden als dat hele circus in die auto vervangen werd door een versterker met goede geluidseigenschappen en verder niks.
Carplay werkt bij mij (BMW) draadloos, echter gebruik ik het niet omdat Carplay de HUD niet gebruikt (en de ingebouwde navigatie het ook prima doet).
Android gaat BMW volgens mij in de loop van het jaar ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 10 januari 2020 14:22]

Ik een model Mondeo vignale met Here kaarten die regelmatig update, is zeker goed. Er mankeert niks aan systeem, behalve dan dat Android play een slap aftreksel vind van mijn auto systeem. Gelukkig update zolang ik eigenaar ben.
Ben benieuwd of Android dit ooit volwassen maakt of de stekker eruit trekt,omdat niemand het gebruikt (duh)
Ik dacht dat Apple Carplay te gesloten was, maar daar kun je alle navigatie apps gewoon in gebruiken. Ik had verwacht dat het in Android auto ook wel kon.
Hoe sluit je dat aan op je auto speakers?
Net als elke andere headunit. Met de stekkers aan de achterkant, al dan niet met een verloopstekker.
Die verloopstekker bestaat niet. Ja als je een complete versterker als verloopstekker ziet, dan wel.
Als ik puur naar mijn eigen auto kijk bestaan dergelijke stekkers wel degelijk:
https://modifry.com/index...oduct/category&path=18_63

En ik denk dat mijn auto daar vast niet uniek in is.
Er zijn inderdaad meerdere automerken die geen din stekkers gebruiken, mijn auto had dat toevallig wel, dus had ik geen verloopstekker nodig. Maar het ging ook niet om een andere radio, maar om de vergelijking van deze radio met een iPad. Een iPad heeft alleen de lightning/usb-c aansluiting en een 2 kanaals 3.5mm uitgang, en er is dus geen verloopstekker voor din naar usb-c/lightning/3.5mm.
Excuus, de iPad-reactie stond zo ver naar boven dat ik niet had gezien dat die hier nog bij hoorde :)
Dan snappen we elkaar haha.
Met de DIN connector waar al je speakers op uitkomen.
Om maar iets te noemen, een veel betere geluidskwaliteit?
Onzin, de geluidskwaliteit komt van de installatie in je auto. Is echt niet te verantwoorden waarom dit 1200 euro kost.
halve onzin, hangt van je auto af.
Juist veel auto's waar je een aftermarket radio inschuift hebben geen eigen amps en dit moet dan dus uit de headunit komen.

Overigens vind ik alpine de laatste jaren zeker niet meer zo kwalitatief zoals ze vroeger waren.
De gemiddelde pioneer of sony geeft beter geluid.

Heb zelfs laatst mijn nieuwste model gewisseld voor een ouder model dat ik nog had liggen, omdat het geluid dat die oude fabriceerde gewoon duidelijk beter was over de standaard speakers.
Ok mee eens, die amp kost ook iets en goed geluid is absoluut geld waard, maar 1200 euro...?
De geluidskwaliteit komt dan van de speakers en de radio. Je iPad kun je niet zomaar inbouwen, en heeft nog een versterker nodig. Ik ging er alleen wel van uit dat je de iPad dan als head unit zou willen gebruiken, maar je kunt natuurlijk ook de iPad aansluiten op de ingebouwde head unit.

Hoe dan ook, als je fatsoenlijke kwaliteit wilt, en alles netjes weggewerkt, heb je een goede radio nodig.
Dat is mijn huidige oplossing. Een iPad Air 4G, hangt aan twee magneethouders over mijn radio en is met BT verbonden met de autoradio. Ben daar zeer tevreden mee. Heb doorgaans Spotify en Waze side-by-side (waarbij Spotify op 1/3de grootte aan bestuurderszijde). Zo heb ik toch een up-to-date multimediasysteem met navigatie in mijn inmiddels 11-jaar oude auto.
Wat bedoel je precies met die magneethouders ? Heb je daar een afbeelding van ?
Gewoon, een plaatje links aan de achterkant van de iPad, en de ander rechts, dan zit ie muurvast en je ziet er niets van.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 11 januari 2020 16:57]

Dank je ! Goed bezig.
Ideaal natuurlijk met het snel verwijderen.
Ik schrok ook al van de prijs. Voor een paar honderd euro heb je een android head unit die dit en nog veel meer kan. Zoals Android apps draaien.
Wat heb je aan Android apps als de geluidskwaliteit matig is?
Wie zegt dat ie matig is op andere devices ?
Enne wat draaien we nou eigenlijk aan echte kwaliteit ? Streaming music met compressie ?
Maar hier staat Alpine op 😮😮😮

Bij VAG hadden ze ook lange tijd een eigen reeks audio waar ze de hoofdprijs voor vroegen terwijl exotische aziatische merken regelmatig beter waren op veel verschillende fronten.

Oa Alibaba zelf is ook aan het proberen om een voet tussen de deur te zetten met spraak-assistentie in auto’s. De software-ontwikkeling krijgt er dan ook al een extra duwtje in de rug wat vrij snel en breed wordt opgepakt in aziatische modellen.
Deze dingen heb je ook op Aliexpress voor 200,- en ben er zeer tevreden over al een jaartje.
Met Android Auto en/of Apple Carplay? (linkje?)

Geen idee waar de 1200 dollar op gebaseerd is. Zolang er goedkopere/betere alternatieven zijn zie ik deze niet vaak verkocht worden.
Op o.a. AliE zijn er voldoende Android head units verkrijgbaar die of Apple Carplay/Android Auto kunnen draaien met een dongle (van een paar tientjes) of zelfs al ingebouwd hebben.
Ik heb zelf ook (sinds een jaar) zo'n Android headunit 10", waarbij ik destijds ook een Apple Carplay/Android Auto dongle bij heb gekocht. Full HD scherm en Octa Core + 4 GB RAM + 64 GB ROM. Ik kan alles gewoon via het stuur bedienen en mijn camera's (360 view, van de auto zelf) werken allemaal.
Ik moet zeggen die dongle heb ik snel aan de kant gegooid, ik vind Apple Carplay erg beperkt en op de Unit zelf kan ik alles wat ik wil en nog veel meer. Alles wat beschikbaar is in de Google playstore. Ik was destijds zo'n € 450,- kwijt, incl. invoerrechten en BTW.

[Reactie gewijzigd door patrique70 op 10 januari 2020 13:50]

Ik heb deze toen de tijd genomen: (inbouw voor mijn Audi A3). Mijn s10 doet prima android auto draadloos :)

€ 280,79 36%OFF | 2019 Apple CarPlay Android Auto Wireless Decoder for Audi A3/Q2 MMI Original screen iOS & Reverse image Retrofit Kit
https://a.aliexpress.com/KzUQsnmkj

Maar je hebt ook goedkopere ondertussen en ook losse units zoals in dit artikel of zelfs dongles.

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 10 januari 2020 13:43]

Wauw, wel 800*480! Is het al 2009?
En waar wil je een hogere resolutie voor gebruiken?
Voor 1200 dollar verwacht ik op deze grootte minimaal FHD, liever qHD. Het ziet er simpelweg beter uit.
Dat wel, maar naar mijn mening voegt het weinig toe.
Wat een gruwelijk hoge prijs. Het is een radio met een low res scherm.

Zie het zo: wat is een geavanceerder apparaat denk je, deze autoradio, of, een ipad pro wifi + cellular. Kosten namelijk ongeveer hetzelfde:
pricewatch: Apple iPad Pro 12.9" (2018) WiFi + Cellular 64GB Zilver
Ik denk dat het scherm ook maar een paar procent van de prijs is. Het zit 'm vooral in de audiokwaliteit en licenties voor Apple Carplay en Android Auto. Aan zo'n iPad heb je helemaal niks in een auto. Tenzij je er ook een dure versterker op aansluit waar je instellingen in kunt veranderen aangezien de iPad vrijwel geen audio instellingen heeft.
Ik vind de prijs wel hoog, maar dat vindt ik ook van mn telefoon en laptop.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 10 januari 2020 13:39]

En wat nu als je de Ipad via BT aansluit. Niks versterker nodig.
Niet aankomen met de kwaliteit van BT want we streamen tegenwoordig alles.
Dat klopt, maar het ik las het als een iPad als alternatief voor de radio, aangezien de 2 met elkaar werden vergeleken.
Met een Ipad wie heeft er nou nog radio nodig ??
Zelfs DAB+ is niet interessant meer met een data verbinding en je vrijwel iedere radio station kan streamen.
Dat klopt, maar dan vervang je de radio dus niet, maar heb je dus nog steeds die radio nodig. Dan betaal je dus én voor de radio (of je moet standaard bluetooth in de auto hebben en), én voor de iPad. Dan kun je beter voor die te dure Alpine gaan.
Waarom zou je de radio vervangen ?
De Ipad kost vrijwel niks als je een low storage (32GB) exemplaar koopt en BT zit op vrijwel iedere autoradio van de afgelopen 10 jaar.
Welke auto koop je nu nog (nieuw of 2e hands) waar geen radio in zit ????
Auto's die dat niet hebben daar zou men sowieso niet een Alpine van 1200 euro in stoppen.
De radio dient dus enkelt als doorgeefluik van de audio die de Ipad levert, en dat is wat velen willen.
Je draait dan je apps (oa flitsmeister), alle streaming diensten, internet radio, en als je wilt zelfs opgeslagen muziek.
Enne, navigatie is top want je kunt Googlemaps gebruiken en veel beter als dat wordt het niet.
Als je dat vergelijkt met een Alpine unit dan val je jaren terug in de tijd want Apple carplay en Android auto lijken leuk maar zijn erg beperkt.
Met een Ipad (of de Mini versie) kan je alles doen zolang je maar data hebt en anno 2020 is dat geen enkel probleem meer.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 10 januari 2020 19:54]

Ik blijf me afvragen waarom dat bij zo goed als alle infotainment schermen zo'n vreselijk dikke randen hebben. Je verliest er in mijn ogen gigantisch veel plaats mee en het ziet er ook gewoon niet uit.
Simpel: wettelijk verplicht in auto's. Randen hebben een minimale bochtenstraal.
Toch vreemd dat in mijn Tesla de randen een stuk smaller zijn. Denk een halve centimeter ofzo.
Het is toch wel echt een bizarre prijs. Ik begrijp dat dit voor een hoop mensen een mooie oplossing is, maar er is voor veel minder een veel mooiere oplossing te vinden.

Neem bijvoorbeeld een autoradio voor een Peugeot 307 (CC/SW)
Voor 200 euro heb je een model die betere specs heeft (er zijn ook 4GB versies te vinden geloof ik), en aan deze autoradio, zit een stuk behuizing. Natuurlijk zou je in die auto ook gewoon een dubbel din radio er in kunnen knallen, maar wil je een grote scherm, dan is dit een stuk leuker.
Dus koop je zo'n radio met het benodigde stuk plastic er aan, waardoor je hem super mooi kan plaatsen.

Dit soort systemen zijn volop te vinden, de meeste populair auto's hebben wel zo'n type radio. Soms passen ze gewoon netjes in het bestaande gat, maar in andere gevallen zit er maar een enkel din slot, en dan kan je dus de radio met een stuk plastic kopen en krijg je alsnog een groot scherm.
Voor een 6de van de prijs een mooier eindresultaat.

Vermoed dat audio kwaliteit van deze Alpine beter is, maar daar zijn andere opties voor te bedenken.
Bouwkwaliteit, garantie, invoerkosten, geluidskwaliteit etc. Genoeg redenen om toch voor de Alpine te gaan.
Bouwkwaliteit? Wil je dit aub onderbouwen?

Los van dat het beide in China wordt gemaakt, bestaat mijn gelinkte radio niet uit een beperkt bevestingspunt. Die Alpine is veel kwetsbaarder.

Garantie en invoerkosten zou pas relevant zijn, wanneer de bedragen veel dichter op elkaar zaten.
Zelfs met invoerrechten kan ik 3-4 van die radio's uit China bestellen, en als er dan 1 toch kapot zou gaan, dan kan ik de makkelijk vervangen.

Verder zijn er helemaal geen problemen met die dingen, ik heb er al een paar jaar 1 in mijn auto zitten (niet die radio btw - een 307cc wordt waarschijnlijk wel mijn volgende auto), en die werkt uitstekend.
Ik heb ook een losse versterker dus dan zit het ook wel goed met het geluid.

Maar ga gerust voor Alpine, maar onderbouw het de volgende keer wel beter, wanneer de eerste 3 dat niet zijn, en nr 4 had ik zelf al genoemd.
Leidt zo'n scherm niet enorm af tijdens get rijden? Zie bijvoorbeeld dat je zelfs berichten kunt openen. Lijkt me best gevaarlijk en best wel verleidelijk om juist tijdens het rijden andere dingen te gaan doen. Veredelde smartphone is het bijna, terwijl we die dingen juist niet tijdens het rijden willen zien omdat dat dat te afleidend is.

En wie vraagt er nou weer 1200 euro voor een ding met een belanchelijk slecht scherm? Mijn budget telefoon uit 2013 heeft dezelfde resolutie 😂
Er zijn systemen die weigeren om iets te openen of in te voeren tijdens het rijden. Ik heb een keer in een huurauto gemerkt dat je op het navigatiesysteem geen andere bestemming kunt invoeren tenzij je stilstaat. Nou is dat lullig als je passagier dat wil doen, maar het is wel zo veilig als je in je uppie in de auto zit.

(in mijn geval was het om een andere reden ook beter: het stuur zat rechts, en ik ben ook rechts, en zou het ding dus met links moeten bedienen, dus dat ging em sowieso niet worden :))

Ik mag hopen dat Android Auto ook weigert om berichten te openen, tenzij je stilstaat.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 10 januari 2020 17:09]

Je kunt via Apple Carplay in ieder geval niet je berichten openen als tekst, maar je kunt het wel laten voorlezen. Hoe dat zit buiten Carplay om weet ik zo niet. Zelf heb ik ook Carplay, maar buiten Carplay om kun je alleen je muziek bedienen en radio luisteren e.d.
Ik vind de reacties redelijk kort door de bocht omdat het schermpje klein is of een lage resolutie heeft. Als car audio liefhebber is Alpine al een jaar of 20 (mijn eerste alpine radio stamt uit 1998 met JL audio sub en Phoenix gold versterker) top of de line. De audio kwaliteit en mogelijkheden die uit deze radio komt kan het PON concern van dromen (en die kosten een factor 3 tot 5x zoveel.

Zelfs als je een auto kan betalen met burmester audio dan nog is een alpine set met een rockford of soort gelijke goedkoper en klinkt veel mooier, zuiverder en harder.

Conclusie, Alpine radios zijn niet goedkoop maar zijn dikke klasse, al die chinese rommel die je voor 4 a 500 kan kopen heb je misschien een snellere soc in je radio maar kwa geluid en instelmogelijkheden is alpine dikke klasse ....!

Zo, even Alpine een hart onder de riem steken... _/-\o_
Chinese rommel kost tegenwoordig geen 4-500 maar 100-150. Factor 10 minder.

Zou je, gezien je relaas, dan kunnen zeggen wát er aan de Alpine precies beter is dan aan welk ander merk dan ook? Gezien carplay ga je voor de input het geluid uit je telefoon halen: daar hoef je de kwaliteit dus niet voor te kopen. Ik ben oprecht benieuwd naar je technische argumenten, wat deze prijs kan rechtvaardigen.

Mijn persoonlijke idee: dit is iets voor de jongetjes die met hun _voer laag model auto in_ op de parkeerplaats van de McDonalds staan te patsen met de kofferbak open. En die willen zeker niet horen dat hun 1200 euro kostende speeltje 5 jaar terug is ingehaald door iets wat ze in China op de markt brengen...
erg kort door de bocht.

zelf heb ik een dergelijk Alpine-ILX unit in mn MB-Vito, integratie met de auto is goed (stuurwiel bediening, info in centerdisplay) er zijn wel wat haken en ogen maar dat is meer dat MB hun canbus nogal afgeschermd heeft, zelfde als het antenne signaal (standaard erg beroerd) waar door je je dure geintegreerde voorruit antenne niet kan gebruiken voor DAB+... Dat ligt niet aan Alpine maar MB, word veel over geklaagd bij de Vito en V-Klasse. Ik ga dus ook naar Sharkvin montage omdat ik het FM/DAB signaal niet goed krijg.
Waarom Alpine, ze waren een van weinig met een goede canbus integratie voor de MB.

Alpine doet erg veel met betrekking tot voertuig integratie, software/firmware upgrades ed worden gewoon gedaan.
Nou, voor de meeste auto's kan ik in China gewoon mijn model auto opgeven en dan werkt de stuurbediening ook gewoon prima hoor. Of bedoel je nu dingen als de aansturing van de airco, rijstijl, etc.?
Algehele integratie was beter bij de Alpine specifiek voor model auto wat ik rij.
Daarnaast, heb ik vergelijk gezien bij een andere Vito en de startup tijden van zon bokkie wokkie apparaat is om te huilen tov bv een Alpine, dat was ook de reden. Als ik in de auto wegrij en ding heeft lang nodig om op te starten (bv de achteruitrij camera werkt dan nog niet, geen radio etc) is het voor mij snel over me de pret.

Ook heb ik gespeeld met een alternatieve canbus integratie box (tussen een kenwood en een W639 Vito) dat was helemaal om te huilen. stuurwielbediening nooit aan de praat gekregen. Huidige ILX unit ging erin en hopla klaar. Zelfde met mn huidige Vito 447, oude belabberde MB Nav (Becker troep, dat ze bij MB een unit durven te verkopen uit 2005 in een 2015 model auto) er uit, Alpine erin, klaar.
Leuk allemaal wel, maar die resolutie wil je niet eens op een 5 inch-display meer zien...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True