Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus brengt Chromebook Flip C436 met Comet Lake U-processors uit

Asus brengt een nieuwe Chromebook Flip uit die draait op een tiende generatie Intel-processor. De fabrikant levert de Flip C436 met een Core i7-cpu en maximaal 16GB werkgeheugen.

Asus levert configuraties van de laptop met de Core i3-10110U, i5-10210U en i7-10510U. Verder is er 8GB of 16GB aan ram, en wordt met een m2-ssd van 512 GB geleverd. Ook ondersteunt het apparaat Wi-Fi 6 en bluetooth 5.0. De C436 heeft een 42WHr-accu die volgens Asus 12 uur mee moet gaan.

De Asus Chromebook Flip C436 heeft een magnesium behuizing en een 13"-aanraakscherm met dunne randen, wat Asus NanoEdge noemt. Dat scherm heeft een 1920x1080-resolutie, dat honderd procent van de srgb-kleurruimte kan weergeven. De bezels zijn 4,9 millimeter dik. De laptop komt in de kleuren wit en zilver uit. De C436 weegt 1,22 kilogram en meet 319x205x13mm.

De Chromebook kan worden gebruikt met universele stylussen door de ondersteuning van USI. Er zit een vingerafdrukscanner op de laptop, en het geluid komt van vier speakers rondom het apparaat. De C436 heeft twee usb 3.2 type-c-aansluitingen en een micro-sd-slot. Het apparaat komt in het eerste kwartaal van 2020 uit. Prijzen van het apparaat zijn nog niet bekend.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

07-01-2020 • 08:37

38 Linkedin

Reacties (38)

Wijzig sortering
Zijn de system spec's niet een beetje overkill voor een chromebook?
Op Chromebooks worden ook Android en Linux apps ondersteund, dit vraagt meer power dan de gebruikelijke chromebook apps.

Hierdoor zie je bijvoorbeeld ook bijzonder veel gebruikers die Crouton gebruiken om met een sneltoets te switchen tussen een chromebook desktop en de Ubuntu (linux) desktop, die hiermee beiden de officiele Linux Kernel van ChromeOS gebruiken (dus geen onnodige overhead, nog steeds veilig en geen extra ruimte nodig op je HD).
Crouton is niet meer nodig! Linux apps of terminal zijn gewoon een venster bij je andere open apps.
Daarvoor is crouton niet bedoeld, maar begrijp de verwarring.

Het is eigenlijk gewoon een chroot generator, een set scripts om snel en makkelijk een volledige linux (ubuntu) desktop op je chromebook te plaatsen.

Dit komt naast de bestaande desktop. Dit verandert dus niet hoe je linux applicaties runt, heeft zelfs geen impact op je ChromeOS omgeving, je kunt de linux desktop zo weer eraf gooien zonder te vrezen voor je systeem of de garantie daarop.

[Reactie gewijzigd door 2green op 8 januari 2020 00:26]

Waarom zou je dat nog gebruiken als je linux met n click aan zet, dat bedoel ik.
Om alle mogelijkheden van een linux desktop te krijgen, dat gaat verder dan een enkele applicatie geïsoleerd te draaien. Google maar eens wat je met Ubuntu (desktop en server) allemaal kunt.
Ja ik ben in het geheel niet onbekend met Linux, maar dat kan ik nu ook.

Het is mijn dev-omgeving. Je weet dat de linux terminal beschikbaar is, dat je Linux home-folder onderdeel is van Chrome OS files app en dat je .deb files gewoon kunt installeren via Chrome? Daar hoef je niets voor te installeren maar standaard op Chromebooks van pakweg max 2 jaar.

Vraag me af hoeveel mensen bekend zijn met deze mogelijkheid.

Overigens heet deze variant binnen Google niet Crouton maar Crostini.

https://support.google.com/chromebook/answer/9145439?hl=en

[Reactie gewijzigd door RielN op 8 januari 2020 00:50]

Volgens mij kan crostini nu steeds niet alles wat ontwikkelaars willen, tenzij in de afgelopen maanden meer is veranderd dan ik mij bewust van was. Zal toelichten waar ik tegen aan loop:

We hebben eigenlijk over drie dingen (of vier als we machina meetellen):
- Crostini = draait een instantie van linux in een container, blijft binnen zijn eigen zandbak. Officieel supported door google, maar nog niet alle OS functies zijn ontsloten voor ontwikkelaars, waaronder voldoende hardware toegang).
- Linux beta = gelijk aan crostini, maar met extra tools om alles in een debian distro draaien (ook gpu acceleratie).
- Crouton = chroot implementatie, dus toegang tot je hardware, volledige IPv6 ondersteuning (Crostini is alleen IPv4 (achter NAT)), etc.

Maar Crostini wordt steeds interesanter, is veiliger, beter ondersteuning op termijn, eenvoudiger qua opzet en het zal zeker niet lang meer duren voordat ik ook over stap, hopelijk over 1 tot 3 jaar. En ik ben nog mild qua eisen aangezien ik alleen nog ontwikkel in mijn vrijtijd.
Zover mijn kennis reikt ... Is Crostini de implementatie van Linux (beta).

Dat je ze per drie stelt vind ik interessant en ga ik onderzoeken maar volgens mij is er geen verschil tussen LB en Crostini.

Ik kan er I.e.g. 100% mee uit de voeten en dat maakt een Chrome device wel uniek voor mij.

[Reactie gewijzigd door RielN op 8 januari 2020 14:53]

Zijn het de spec's niet dan zal het de prijs wel worden. Zelfde een beetje voor een android tablet van 700 euro.. Nu zullen er vast wel een paar use-cases zijn waar je zoiets aanschaft maar een alternatief met een volledig flexibel OS zoals Win10 is dan bijna net zo duur.
Ik zie ChromeOS als meerwaarde boven Windows. Geen gedoe, geen gezeik. Mocht je ooit een "echt" programma nodig hebben (naast Android apps en natuurlijk webapps) kun je altijd het Linux-subsysteem inschakelen en alles installeren wat je wil.

En die specs heb je tegenwoordig wel nodig voor 4K-content, en de enorme webapplicaties van tegenwoordig.
4k content editen maybe maar 4k afspelen doe je al op een android mediaplayer drol uit china van 3 tientjes. Laat staan op de specs van deze asus.

[Reactie gewijzigd door keepitfrosty op 7 januari 2020 09:02]

Die Android mediaplayer drol gaat er dan wel moeite mee krijgen als het echt 4k content is, en het scherm ook een hogere resolutie heeft dan 720p.
H265 4k content moeilijk op een 4k scherm? Waarom? Wat is dan volgens jou “echte” 4k content?

[Reactie gewijzigd door keepitfrosty op 7 januari 2020 09:54]

Ik heb veel goedkope Android toestellen gehad, en die hadden allemaal al enigszins moeite met 1080p content, en 4k al helemaal. Het laden duurde dan lang, en dan kon het apparaat het ook niet altijd bijhouden waardoor er af en toe gebufferd werd (vooral bij 4k). Nu heb ik een Galaxy Tab A10.5 2018, en die laadt een 4k video aardig snel, maar die kost nieuw dan ook al 300 euro, en dat is dan nog een budget model.
Een tablet of een android boxje is natuurlijk een hele andere prijsklasse. Het gaat uiteindelijk om de soc en er zijn volgens mij genoeg cheap socs die met 2 vingers in de neus 4k h265 afspelen (s905x) Ik heb ook nog een mi box gehad en ook die is 5 tientjes en speelt 4k zonder issues of bufferen (icm kodi)

[Reactie gewijzigd door keepitfrosty op 7 januari 2020 10:55]

Dat klopt, maar zo'n boxje is ook een hele andere prijsklasse dan een Chromebook. Een Chromebook als deze heeft gewoon een Intel CPU, en geen goedkope SOC die het ook wel aan kan. Ik noemde mijn tablet als voorbeeld omdat dat beter te vergelijken is met een Chromebook dan een mediaplayer die inderdaad best goedkoop kunnen zijn. Zo'n mediaplayer voor een paar tientjes kan ook prima 4k aan, maar dan ben je beperkt tot je tv of een monitor, en ik denk dat die SOC ook vooral gericht is op media afspelen. In een Chromebook of tablet heb je wel een beetje fatsoenlijke specs nodig om goed 4k af te kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 7 januari 2020 11:06]

Euh ja maar we hebben het toch over het afspelen van 4k content. Dat kan dus prima op een goedkope soc en niet zoals jij aangeeft dat die moeite gaat krijgen op alles boven 720p.

[Reactie gewijzigd door keepitfrosty op 7 januari 2020 11:08]

Dat klopt, maar de specs zijn nog steeds nodig. Voor zo'n mediaplayer voldoet zo'n soc, maar dat is dan geen x86. Een Android tablet is meestal ook geen x86, maar de prijs wordt wel een stuk hoger door de andere aanwezige hardware zoals het scherm. Voor een apparaat waar een volwaardig os op kan draaien heb je betere specs nodig om fatsoenlijk 4k te kunnen afspelen.
volgens mij doet tegenwoordig een intel celeron van een paar tientjes al hardwarematig 4k h265 decoden. But i could be wrong.
Maar dat wil niet zeggen dat het lekker loopt. Mijn vorige laptop had een Celeron en 4K was daar niet op af te spelen. Eindeloos bufferen, maar afspelen deed 'ie niet. Op deze i5 gaat het al een stuk beter, al is het met streamen soms nog een beetje bufferen, maar niet hinderlijk.
En dat was dan een kaby lake of hoger?
Laptops hebben vaak (nog) geen VP9 hardware decoding (soms wel H265 decoding), daardoor vereist het afspelen vrij veel processorkracht. Ik gebruik zelf een vrij krachtige Quad Core i7 van twee jaar terug en als ik een 4K 60fps HDR video afspeel zit ik toch al snel op 350% CPU gebruik in Chrome of VLC met een VP9 video. Als ik diezelfde video naar H265 converteer en afspeel in QuickTime (met hardware acceleratie) is het CPU-gebruik bijna nul.
H265 is dan ook het meeste wat ik kijk in 4k.
Depends, ik heb een tab s3 thuis gekocht voor mijn vriendin, deze gaat nu rustig zijn 3de jaar in (gekocht eind 2017). Deze is nog altijd vrij vlot in alles. Spijtig van de updates en dergelijke. Maar moest er nu zo een tablet zijn met android one ... Dan is de volgende direct terug hetzelfde. Er ligt hier ook een iPad om te testen/gebruiken. Anyway zeer tevreden van die tab s3, daarvoor was het een tab s die heeft het ook lang volgehouden, maar uiteindelijk was de batterij gewoon echt op. En omdat er dan al bijna geen updates meer zijn kan je toch best een nieuwe kopen wat een zonde is eigenlijk. Maar mijn vriendin gebruikt geen laptop meer... Als dit het toestel is wat je "constant" gebruikt, dan mag het voor mij "top of the line" zijn en wat meer kosten hoor. Niks zo irritant als ergens op moeten wachten of vertragingen. Daarom liever iets meer uitgeven voor het snelste wat er op dat moment beschikbaar is. Ik zeg niet dat iets uit de middenklasse dit ook niet kan, maar als het sneller kan, waarom niet. Zeker in combinatie als dit je enige toestel is. Als je perse een tablet + laptop wilt hebben dan kan het wel wat overkill zijn uiteraard
Win10 is flexibeler maar ook onderhoudsgevoeliger. Bovendien kun je Android apps draaien op dit ding.

En laten we eerlijk zijn voor 700 euro heb je geen fatsoenlijke Win10 laptop, huis, tuin en keukendingetje hooguit.
Voor 700 euro heb je een prima fatsoenlijke Windows 10 laptop. Met een beetje geluk zelfs met een redelijke gpu (nvidia mx series of iets dergelijks, werkt prima voor veel games). Op het moment van schrijven zie ik een laptop voor 650 euro, met:
- i5-8250u
- 8gb ram
- 240gb ssd (gemakkelijk en vrij goedkoop zelf te upgraden wanneer nodig)
- full hd scherm
- nvidia geforce mx150

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 7 januari 2020 09:34]

Je vergeet nog :
- stofzuigergeluid tijdens het gamen
- plat na 2-3 uur gamen
- vermoedelijk kapot na 2-3 jaar gamen wegens hitteproblemen

Dat was althans mijn ervaring met 2 'fatsoenlijke Windows laptops'

Nu gebruik ik een HP X360 chromebook en Stadia om te gamen, zaaalig!!
Mn laptop had vrijwel nooit last van stofzuigergeluid tijdens het gamen. Ik denk dat het nog erger is bij zo'n Asus Flip, aangezien de CPU daar al het werk moet doen (er vanuit gaande dat deze actief gekoeld wordt).

Die Asus Flip zal het tijdens gamen ook niet langer volhouden dan 4 uur (als je er tenminste Windows op zou zetten om vergelijkbare games te kunnen spelen). Misschien iets langer dan die laptop die ik bedoel, maar dan puur om de grotere accu, en de zuinigheid van de CPU.

De Asus Flip zal misschien zelf nog sneller last krijgen van hitteproblemen, omdat de CPU warmer zal worden bij zware taken en de plattere behuizing.

Ik herken me in ieder geval niet in de punten die je noemt, af en toe draaide de koeling wat harder, maar dat viel ook nog mee, en daarmee bleef de hardware wel goed gekoeld. Wel hield de accu het geen 2-3 uur vol tijdens gamen, maar dat is dan ook logisch. De 12 uur die Asus noemt zal ook alleen voor wat browsen en email gelden, en zeker niet voor gamen.
Op mijn Dell Chromebook 13 had ik een volledige Linux-distro gezet en kon daarmee toch zo'n 7 uur gamen op een volle accu.
Werkt dat een beetje goed Stadia op een Chromebook? Ook met hogere resoluties enzo?
Vergelijk je nu echt de levensduur en verbruik van een laptop waarop je native games draait met een laptop waarop je enkel je games streamt?

Appels en peren vergelijken.

Draai die games eerst eens op je Chromebook en zie hoe die het dan volhoud en kom dan nog eens terug. Nu ja... Ervan uitgaand dat je die games natuurlijk kunt draaien op een Chromebook.
Qua specs zal het allemaal wel in orde zijn maar het blijft toch speelgoed in die prijscategorie. Wil je echt een goede robuuste laptop ook geschikt voor zakelijk gebruik mag je toch iets meer neertellen.
Ik heb zelf zo'n laptop gehad (zelfs een iets ouder model), en ik speelde er toch aardig wat games op (Elite Dangerous, KSP, Skyrim, Crysis, etc. allemaal op hoge instellingen). Dat noem ik een fatsoenlijke laptop, die bovendien best stevig was. Dan heb je qua performance een stuk betere laptop dan deze Asus Flip.

Ik vind Chromebooks vrij duur, en dan staat er ook nog geen Windows (en dus geen dure Windows licentie) op.

Als je een echt robuuste zakelijke laptop zoekt dan zit je sowieso al bij de verkeerde categorie, want deze Asus Flip is dat ook niet.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 7 januari 2020 10:16]

De prijs is nog niet bekend dus het blijft speculeren natuurlijk maar inderdaad bij dit soort modellen valt wel het prijsvoordeel weg wat je normaal hebt bij een Chromebook.

Maar er zijn nog zat Chromebooks in de categorie 200 - 300 euro die ideaal zijn voor kinderen / studenten / oudere mensen die geen volledige Windows installatie nodig hebben. Er is bij ChromeOS ook gewoon steeds meer keuze qua high-end modellen. Koop maar eens zo'n Dell Enterprise Chromebook die beginnen bij 1000 euro geloof ik voor de laagste specs. Het is iig goed dat de keuze er is.

Het hangt ook puur van je use case af of je deze koopt of een Windows laptop.
De prijs is inderdaad nog niet bekend, maar ik verwacht wel meer dan 300 euro.
Het gaat me er puur om dat je voor 700 een best goede robuuste laptop kunt vinden. Als je dan minder richt op gamen dan kun je ook nog wel robuustere modellen vinden.
Waarom? Als je een beetje zware Office user bent of je multitaskt veel dan beter teveel dan te weinig.

Grappig ook als een telefoon 12 GB ram krijgt en de laatste snapdragon roept niemand overkill.
Wel een goede upgrade van deze Chromebook. Ik heb zelf de huidige versie (C434). Ook die heeft voor een Chromebook best goede specs (intel core m3). Je kunt wel zeggen dat dat overkill is, maar ik merkte toen ik voor aanschaf verschillende modellen ging proberen in de winkel dat die versies met celeron en pentium cpu toch een stuk minder 'snappy' reageerden. Dat zijn dingen waar ik mij aan ga storen en het apparaat daardoor minder vaak ga gebruiken. Daarom heb ik voor een duurder exemplaar gekozen. Hiervan is de bouwkwaliteit en scherm/toetsenbord/touchpad ook een stuk beter dan van de goedkope Chromebooks.

De fingerprint scanner is ook een goede aanvulling. Die van mij heeft dat niet en vind dat toch wat onhandig. Mijn google-wachtwoord is erg lang, dus geen optie om elke keer in te tikken. Daarom heb ik een pincode ingesteld, maar omdat die >6 karakters lang moet zijn is dat nog steeds onhandig om snel in te voeren. Je kunt ook smart lock gebruiken door je telefoon eerst te unlocken, waarna je chromebook ook unlockt via bluetooth, maar dat werkt ook niet lekker snel.